Rypäleraskaus

kohtalotovereita?

Heippa!

Olen ihan surun murtama, kun eilen sain kuulla, että mulla on rypäleraskaus. Mulla ei ollut mitään tietoa koko asiasta etukäteen ja pommi jysähti ekassa ultrassa kirkkaalta taivaalta (vko 13). Luulin, että nähdään meidän eka vauva ja sitten kun paljastuikin, että kohdussa on vaan "vaarallista" istukkakudosta, niin järkytys oli suuri. Päivät ovat menneet itkiessä.

Eilen mulle tehtiin kaavinta ja nyt verikokeita (hCG-arvoa) seurataan viikoittain, jotta se lähtee laskuun. Jos laskua ei tapahtu 4-6 viikon aikana, saan sytostaattihoitoa, jotta kaikki istukkakudokset saadaan tuhottua. Muuten siitä voi kehittyä syöpä, joka lähettää herkästi etäpesäkkeitä. Seuraavaa raskautta saa yrittää vasta noin vuoden kuluttua.

On aivan kauhea olo ja pelottaa tulevaisuus. Olimme niin toivoneet omaa vauvaa ja nyt tilanne on tämä. Jos olisi aiempia lapsia, niin ei niin paljon "harmittaisi", mutta kun lapsia ei ole vielä siunaantunut, niin pelottaa aivan älyttömästi, että miten on jatkoraskauksien kanssa. Lääkäri sanoi kyllä mulle, että yleensä jatkoraskaudet sujuvat hyvin, kunhan malttaa odottaa tarpeeksi pitkän ajan ennen uutta raskautta (eli vähintään sen vuoden). Tuntuu niin väärältä, että miksi tämän piti tapahtua just nyt ja just minulle. Näitä kuulemma tapahtuu vain 60 vuodessa Suomessa. Aika harvinaista siis.

Haluaisin kuulla teidän muiden kokemuksia tästä samasta taudista. Miten olette selvinneet? Voimia teille kaikille!

5

4536

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -89

Ollessani 20v. minulla oli myös rypälerskaus,kaavinnat ja verikokeita, olin aivan loppu ja luulin että olen niin huono etten edes lasta saa. Töinenkin raskaus päätyi keskenmenoon luulen sen johtuneen lääkärin kovakouraisuudesta, tuntui ainakin siltä kuin lääkäri olisi puristanut kohtuani ja sanoi lähtiessäni että jos tulee kovia supistuksia niin sairaalaan ja kyllä niitä kohta tulikin ja tuli keskenmeno. Se ei ollut niin raskasta enää.

3.raskaus oli palkitseva -92 tyttö vaikken uskonut että kaikki menisi hyvin ja sanoinkin etten usko ennenkuin näen lapsen.

4.raskaus -94 tyttö odotus meni siinä sivussa kun esikoinen oli vielä pieni ja itse hiukan hölmö.

5.raskaus-97 tyttö meni myös siinä sivussa kun olin päässyt töihin ja olin innoissani työstäni. Nyt voin sanoa että jos rypäleraskausta ja keskenmenoa ei olisi ollut meillä ei ehkä olisi näitä tyttöjä.

• mola

Itse sain rypäleraskaustuomion kesäkuun alussa. Tilanne oli suurinpiirtein samanlainen kuin sinulla. Menimme tulevan isän kanssa ultraan katsomaan ensimmäista kuvaa vauvasta, meidän ensimmäisestä lapsesta. Käynti päättyi itkuun. Gynekologi ei halunnut kertoa, mitä epäili - itsehän en ollut tällaisesta edes kuullut. Kuvittelin, että tämä on nyt se keskenmeno, joka on kovin tavallista. Seuraavana päivänä tulleiden hCG arvojen (yli 260.000) jälkeen sain pikalähetteen Jorviin. Perjantaina oli jo kaavinta. Viikko tästä patologin tutkimuksen vastaus. Tällä hetkellä hCG 1,6 ja käyn kerran kuussa verikokeissa.

Pahinta nyt - kun raivosta "miksi juuri meille?" - on päässyt yli, on epätietoisuus ja informaation puute taikka sen ristiriitaisuus. Esimerkkinä siitä se, että mahdollisen raskauden ja synnytyksen jälkeen on käytävä 3-4 viikon jälkeen hCG:n mittauksessa. Kun halusin gynekologilta tietoa, miksi - olenko jatkossakin riskiryhmässä, ei minulle osattu vastata. Taikka uusimman ohjeistuksen mukaan jo puolen vuoden kuluttua saisi yrittää uutta raskautta. Omassa mielessä kaihertaa tietenkin se, että millä riskillä. Toista kertaa en jaksa tätä käydä läpi.

Halusit kuulla, miten tästä on selvitty. Itselläni prosessi on vielä kesken. Toivottavasti omat hCG arvosi ovat jo laskeneet ja olet päässyt suurimman surun yli.

• vastauksesta

Moi!

Tosi paljon kiitoksia vastauksestasi! Olen tosi pahoillani, että sinäkin olet joutunut kokemaan tämän saman, mutta oli lohduttavaa kuitenkin kuulla sinun tarinasi. Jotenkin se helpottaa, kun tietää, että ei ole ihan yksin tämän asian kanssa vaikka tosi harvinaistahan tämä on.

Tosi hienoa, että sinun hCG on jo laskenut noin lähelle nollaa! Se tietää hyvää jatkon kannalta. Mulla hCG-arvo oli päivää ennen kaavintaa 247 000 ja 9päivää sen jälkeen 2290. Huomenna saan verikokeen tuloksen, joka siis otettiin tänään, reilut kaksi viikkoa kaavinnan jälkeen (2vkoa ja 1 pvä). En voi muuta kuin toivoa kovasti, että arvo olisi jo lähellä nollaa. Olisi mielenkiintoista kuulla, miten sulla nuo arvot laskivat ensimmäisten viikkojen aikana.

Kysyisin vielä sulta, että oliko sulla osittainen vai täydellinen rypäleraskaus? Minä en ole vielä saanut patologin lausuntoa, vaikka kaavinnasta on mennyt jo kaksi viikkoa.

Mua pelottaa tosi paljon tämä koko tauti. Jotenkin on pystynyt hyväksymään, että tämä tapahtui juuri meille, mutta pelko etäpesäkkeistä ja syövästä edelleen vaivaa. Mulla on nyt jomottanut päähän reilun viikon ajan (yleensä mulla ei koske päähän) ja sekin pelottaa, että ei ole mitään vakavaa... Tässä tulee ihan vainoharhaiseksi. Mietin, että voisko tämmöinen pääkipu johtua nopeista hormonimuutoksista (siis hCG:n).

Olisi kiva kuulla vielä sinun kokemuksia ja ajatuksia rypäleraskaudesta! Toivotan sulle ja miehellesi paljon onnea tulevaisuudelle! :)

• alkuperäiseltä
        vastauksesta kirjoitti:

Moi!

Tosi paljon kiitoksia vastauksestasi! Olen tosi pahoillani, että sinäkin olet joutunut kokemaan tämän saman, mutta oli lohduttavaa kuitenkin kuulla sinun tarinasi. Jotenkin se helpottaa, kun tietää, että ei ole ihan yksin tämän asian kanssa vaikka tosi harvinaistahan tämä on.

Tosi hienoa, että sinun hCG on jo laskenut noin lähelle nollaa! Se tietää hyvää jatkon kannalta. Mulla hCG-arvo oli päivää ennen kaavintaa 247 000 ja 9päivää sen jälkeen 2290. Huomenna saan verikokeen tuloksen, joka siis otettiin tänään, reilut kaksi viikkoa kaavinnan jälkeen (2vkoa ja 1 pvä). En voi muuta kuin toivoa kovasti, että arvo olisi jo lähellä nollaa. Olisi mielenkiintoista kuulla, miten sulla nuo arvot laskivat ensimmäisten viikkojen aikana.

Kysyisin vielä sulta, että oliko sulla osittainen vai täydellinen rypäleraskaus? Minä en ole vielä saanut patologin lausuntoa, vaikka kaavinnasta on mennyt jo kaksi viikkoa.

Mua pelottaa tosi paljon tämä koko tauti. Jotenkin on pystynyt hyväksymään, että tämä tapahtui juuri meille, mutta pelko etäpesäkkeistä ja syövästä edelleen vaivaa. Mulla on nyt jomottanut päähän reilun viikon ajan (yleensä mulla ei koske päähän) ja sekin pelottaa, että ei ole mitään vakavaa... Tässä tulee ihan vainoharhaiseksi. Mietin, että voisko tämmöinen pääkipu johtua nopeista hormonimuutoksista (siis hCG:n).

Olisi kiva kuulla vielä sinun kokemuksia ja ajatuksia rypäleraskaudesta! Toivotan sulle ja miehellesi paljon onnea tulevaisuudelle! :)

Unohtui siis mainita, että tuo edellinen viesti on alkuperäiseltä kirjoittajalta. :)

• mola
        vastauksesta kirjoitti:

Moi!

Vaihdan mielellään ajatuksia & kokemuksia, kirjoitteletko minulle osoitteeseen [email protected].

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      176
      11185
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      54
      5328
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2555
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      37
      2256
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1771
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      43
      1675
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1310
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      36
      1265
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1076
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      105
      1001
    Aihe