eikö 30:iä tarttee hoitaa?

luut kolisee

Moron! Mulle tehtiin luuntiheys mittaus ja siinä todettiin, että luumassa on haurastunu. Mä olin silloin 31. Mä käytän suht. vähän maitotaloustuotteita ja liikkuminen on heikompaa.
Fysioterapeutti & sairaanhoitajat on olleet vakuuttuneita siitä, että ehdottomasti pitäis aloittaa osteoporoosilääkitys.
Mä käytin aikoinaan (10 v.) paljon kortisonia vaikean astman takia. Nyt kuitenkin lekurit sanoo, ettei ole syytä hoitaa, eikä luumassan haurastuminen kai meinaa mitään.
Onks kenelläkään 30 ja risat kokemusta?

T. Soft bones

3

1091

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jarjar

      Kortisonia itekin joutunut syömään jo liki 10-vuotta ja lievä osteopenia todettu jo vuosia sitten. Mitään osteoporoosilääkitystä ei vielä ole. D-vitamiinia pyrin napsimaan n. 1000 - 2000 IU:ta päivässä.

      Mitään tarkempaa tietoa ei ole mutta eiköhän osteoporoosilääkitys ole syytä aloittaa viimeistään silloin kun luut alkavat murtua suht. helposti. Oletko varma että sulla on jo osteoporoosi, esim. itselläni on vasta lievä osteopenia, osteopenia on taasen lievää osteoporoosia joten suurempaa hätää ei itselläni vielä ole.

      Maitotuotteiden puuttuminen ruokavaliosta ei haittaa mitään, oikeastaan parempi vain. Valion propagandasta huolimatta niistä ei liene mitään suurempaa hyötyä..

      Eli D-vitaminiinia (ja kalsiumia) kannattaa ottaa tabletteina vaikka ruokavalio olisi mikä, varsinkin talviaikaan jopa puolella suomalaisista on D-vitamiinin puutosta..

      Tietysti vielä liikunta, luita rasittavaa liikuntaa eli lenkkeilyä ynnä muuta pomppimista..

      • luut kolisee

        Moron ja kiitti kommentistas!

        Sen on todenneet röntgenhoitaja, fysioterapeutti ja sairaanhoitajat.

        Luita rasittavaan liikkumiseen mulla ei ole mahdollisuutta - sauvakävely on ainoa.

        Mulle tahtoo käydä vatsaan koskemaan nuo kalkki - & d - vitamiinitabletit.

        Lääkärit vain naureskelevat testituloksille (siis luustokarttamittauksille).

        No, tässä on n. 1,5 vuotta seuraavaan luustokartta tutkimukseen.

        Toivon sulle hyvää vointia.


      • 25 vee ja osteoporoosi
        luut kolisee kirjoitti:

        Moron ja kiitti kommentistas!

        Sen on todenneet röntgenhoitaja, fysioterapeutti ja sairaanhoitajat.

        Luita rasittavaan liikkumiseen mulla ei ole mahdollisuutta - sauvakävely on ainoa.

        Mulle tahtoo käydä vatsaan koskemaan nuo kalkki - & d - vitamiinitabletit.

        Lääkärit vain naureskelevat testituloksille (siis luustokarttamittauksille).

        No, tässä on n. 1,5 vuotta seuraavaan luustokartta tutkimukseen.

        Toivon sulle hyvää vointia.

        Moiks, kyllä nyt halolla päähän lääkäriä. Tarkistuta vielä luuntiheysmittaustulokset ja tiedustelepa osteoporoosilääkitystä. Tärkeää!
        Mulla on osteoporoosi todettu jo 23 veenä, eli ei katso ikää - ehdottoman tärkeää on, että hoidot aloitetaan pian, muuten alkaa kolisemaan ja kunnolla.. Nyt on jo olemassa myös tiputuksella annettavia osteoporoosilääkkeitä, tai suihkeena, otapa selvää mikä sopii sulle parhaiten. Itse aloitan nyt viikoittaisiin lääkkeisiin kyllästyneenä kuukaisttain otettavan lääkkeen, vaikkakin kalkkia pitää siltikin napsia kahdesti päivässä. Ryhtiä ja toimintaa niin saat hoidot kuntoon!!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9303
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      43
      2737
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2503
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1350
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe