Olen viisikymppinen nainen, jolla siis vaihdevuodet alkaneet. Kävin pari vuotta sitten luuntiheystutkimuksissa, jolloin mitään ongelmia ei havaittu.
Nyt kuitenkin olen murtanut kaatuessani ranteeni luut todella pahasti (mulla on ulkoinen Foffmanin laite pitämässä rannetta kasassa). Ensiavussa lääkäri kyseli kovasti osteoporoosista, vaihdevuosista, hormonitasoista ym. ym.
Nyt minua jäikin mietityttämään olisiko osteoporoosi voinut kehittyä parissa vuodessa niin, että se olisi voinut edesauttaa ranteeni pahaa murtumaa? Kannattaisiko pyrkiä uusiin tutkimuksiin? Vai huolehdinko turhaan?
miten nopeasti osteoporoosi
4
1627
Vastaukset
- voi kehittyä
"Foffmanin laite" on tietenkin "Hoffmanin laite" :)
- Tytti
En osaa sanoa, voiko se räjähdysmäisesti edetä, mutta tiedän, että parissa vuodessa mahdolliset muutokset luun tiheydessä kyllä näkyvät selvästi.
Itselläni ko vaiva ja käyn 2 vuoden välein tarkistuttamassa, onko luuntiheys muuttunut huonompaan vai ei.
Nimenomaan ne murtumat yleensä kielii luun heikkenemisestä. Jos muistelen menneitä aikoja, niin kyllä minulla vv-vaivojen alkaminen käynnisti ilmeisesti nopean luiden heikkenemisen, koska hampaitakin sain juosta paikkauttamassa koko ajan. En vain käsittänyt, että luutkin voivat jo huonosti.
Jos olisin sinä, menisin kyllä lääkärin pakeille ja luuntiheysmittaukseen entisten kuvien kanssa.- voi kehittyä
Kyllä minä varmaan pyydänkin uutta luuntiheysmittausta, kun kohtapuolin on normaali kontrollikäynti. Minä nimittäin satun vielä olemaan insuliinihoitoinen diabeetikko, joten riskitekijöitä on ainakin tarpeeksi - niin ja sitä kautta tuohon mittaukseen varmaan pääsen.
Minulle myös ortopedi sanoi kontrollikäynnillä, että luutuminen on ollut vähän normaalia hitaampaa ja niimpä mm. sain 2 viikkoa lisää tätä "kipsinpitoaikaa" (mulla ei kipsi vaan ns. Hoffmanin laite). - Päivi
voi kehittyä kirjoitti:
Kyllä minä varmaan pyydänkin uutta luuntiheysmittausta, kun kohtapuolin on normaali kontrollikäynti. Minä nimittäin satun vielä olemaan insuliinihoitoinen diabeetikko, joten riskitekijöitä on ainakin tarpeeksi - niin ja sitä kautta tuohon mittaukseen varmaan pääsen.
Minulle myös ortopedi sanoi kontrollikäynnillä, että luutuminen on ollut vähän normaalia hitaampaa ja niimpä mm. sain 2 viikkoa lisää tätä "kipsinpitoaikaa" (mulla ei kipsi vaan ns. Hoffmanin laite).Hei
Parissa vuodessa itselleni kehittyi osteoporoosi kun sairastuin ja liikkuminen jäi vähemmälle. Myös sairaudella oli osuutta asian kanssa.
Nyt Bonevita kerran kuussa.
Kannattaa käydä tarkistuttamassa tilanne,ettei pääse pahaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1848495
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264598- 504158
- 573669
- 513156
- 502920
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262626- 382404
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382083- 292066