miten nopeasti osteoporoosi

voi kehittyä

Olen viisikymppinen nainen, jolla siis vaihdevuodet alkaneet. Kävin pari vuotta sitten luuntiheystutkimuksissa, jolloin mitään ongelmia ei havaittu.

Nyt kuitenkin olen murtanut kaatuessani ranteeni luut todella pahasti (mulla on ulkoinen Foffmanin laite pitämässä rannetta kasassa). Ensiavussa lääkäri kyseli kovasti osteoporoosista, vaihdevuosista, hormonitasoista ym. ym.

Nyt minua jäikin mietityttämään olisiko osteoporoosi voinut kehittyä parissa vuodessa niin, että se olisi voinut edesauttaa ranteeni pahaa murtumaa? Kannattaisiko pyrkiä uusiin tutkimuksiin? Vai huolehdinko turhaan?

4

1689

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi kehittyä

"Foffmanin laite" on tietenkin "Hoffmanin laite" :)

• Tytti

En osaa sanoa, voiko se räjähdysmäisesti edetä, mutta tiedän, että parissa vuodessa mahdolliset muutokset luun tiheydessä kyllä näkyvät selvästi.
      Itselläni ko vaiva ja käyn 2 vuoden välein tarkistuttamassa, onko luuntiheys muuttunut huonompaan vai ei.

Nimenomaan ne murtumat yleensä kielii luun heikkenemisestä. Jos muistelen menneitä aikoja, niin kyllä minulla vv-vaivojen alkaminen käynnisti ilmeisesti nopean luiden heikkenemisen, koska hampaitakin sain juosta paikkauttamassa koko ajan. En vain käsittänyt, että luutkin voivat jo huonosti.

Jos olisin sinä, menisin kyllä lääkärin pakeille ja luuntiheysmittaukseen entisten kuvien kanssa.

• voi kehittyä

Kyllä minä varmaan pyydänkin uutta luuntiheysmittausta, kun kohtapuolin on normaali kontrollikäynti. Minä nimittäin satun vielä olemaan insuliinihoitoinen diabeetikko, joten riskitekijöitä on ainakin tarpeeksi - niin ja sitä kautta tuohon mittaukseen varmaan pääsen.

Minulle myös ortopedi sanoi kontrollikäynnillä, että luutuminen on ollut vähän normaalia hitaampaa ja niimpä mm. sain 2 viikkoa lisää tätä "kipsinpitoaikaa" (mulla ei kipsi vaan ns. Hoffmanin laite).

• Päivi
        voi kehittyä kirjoitti:

Kyllä minä varmaan pyydänkin uutta luuntiheysmittausta, kun kohtapuolin on normaali kontrollikäynti. Minä nimittäin satun vielä olemaan insuliinihoitoinen diabeetikko, joten riskitekijöitä on ainakin tarpeeksi - niin ja sitä kautta tuohon mittaukseen varmaan pääsen.

Minulle myös ortopedi sanoi kontrollikäynnillä, että luutuminen on ollut vähän normaalia hitaampaa ja niimpä mm. sain 2 viikkoa lisää tätä "kipsinpitoaikaa" (mulla ei kipsi vaan ns. Hoffmanin laite).

Hei

Parissa vuodessa itselleni kehittyi osteoporoosi kun sairastuin ja liikkuminen jäi vähemmälle. Myös sairaudella oli osuutta asian kanssa.
        Nyt Bonevita kerran kuussa.

Kannattaa käydä tarkistuttamassa tilanne,ettei pääse pahaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      195
      2737
    2. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      300
      2642
    3. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      41
      2334
    4. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      159
      1414
    5. Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa

MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har
      MTV3
      17
      1112
    6. Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?

Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      48
      1090
    7. 57
      792
    8. Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!

Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      781
    9. Kullannuput kaahas Stopintakaa ja kolari...

Tätä se mun uneni tiesi...
      Ilmajoki
      19
      699
    10. 55
      682
    Aihe