Ruukku-lehti

Öst

Millainen lehti Ruukku on ja mikä tekee sen tilaamisesta paheksuttavaa?

135

15957

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lehtifriikki

      Sen pahentaa samasta syystä kuin Galatalaisekirjeen selitys; se antaa tietoa.
      Siinä on puhuttu ehtoollisesta ja Augsburgin tunnustuksesta.

      Lapin vanhimpia ei ole moitittu, vaikka joku niin valehtelee.

      Kun seurakunnasta muodostetaan hengellinen Pohjois-Korea, kaikki ulkopuolinen tieto on vaaraksi.

      • hämmästyksellä lyöty

        vain muutaman numeron, niin mistä tiedät, että onko muissa numeroissa moitittu lapin vanhimpia? Nettiruukussa moititaan jatkuvasti, Ruukkulehdessä tuskin enempää, kuin neljä kertaa vuodessa.

        Meillä on Rauhan side, ja samoista asioista sielläkin on kirjoitettu jo aikaisemminkin.


      • meinaat????
        hämmästyksellä lyöty kirjoitti:

        vain muutaman numeron, niin mistä tiedät, että onko muissa numeroissa moitittu lapin vanhimpia? Nettiruukussa moititaan jatkuvasti, Ruukkulehdessä tuskin enempää, kuin neljä kertaa vuodessa.

        Meillä on Rauhan side, ja samoista asioista sielläkin on kirjoitettu jo aikaisemminkin.

        No, joo. Sulla on tota puhetta, missä tosiasiat eivät paina.
        Meikä on lukenut neljän-viiden vuoden numerot.

        Lue sä vaan rauhansidettä.

        Kristinopin tieto on uhka, tottakai.


      • Lasse-setä
        hämmästyksellä lyöty kirjoitti:

        vain muutaman numeron, niin mistä tiedät, että onko muissa numeroissa moitittu lapin vanhimpia? Nettiruukussa moititaan jatkuvasti, Ruukkulehdessä tuskin enempää, kuin neljä kertaa vuodessa.

        Meillä on Rauhan side, ja samoista asioista sielläkin on kirjoitettu jo aikaisemminkin.

        Molempia lehtiä vähäsen lukeneen siis kummankin ilmestymisen ajan.
        Sanoisin, että R-S on virallinen pää-äänenkannattaja, joka on niin siivilöity, että siitä on melekin aromit häipyneet.

        Jos liikkeen piirissä aiotaan keskustella, tarvitaan ehdottomasti vapaampi, vähemmän säännelty foorumi. Saarnojen ja vanhojen kirjeiden kopiointi ei ole keskustelua, tuskin edes tiedotusta.
        Ihan tavalliselta ihmiseltä ei julkaista kirjoituksia, vaan kaikki kirjoittajat ovat jonkinlaisessa sympioosissa toimituksen virallisen linjan kanssa. Olen siis kokeillut, tiedän.

        Lapin vanhimpien arvostelu ei ole majesteettirikos, mautonta voi joskus olla. Tässä tulee eteen juuri se, ettei ole keskustelukanavia, missä saisi selvyyttä ajatuksilleen ,havainnoilleen ja epäilyksilleen.


      • hämmästyksellä lyöty
        Lasse-setä kirjoitti:

        Molempia lehtiä vähäsen lukeneen siis kummankin ilmestymisen ajan.
        Sanoisin, että R-S on virallinen pää-äänenkannattaja, joka on niin siivilöity, että siitä on melekin aromit häipyneet.

        Jos liikkeen piirissä aiotaan keskustella, tarvitaan ehdottomasti vapaampi, vähemmän säännelty foorumi. Saarnojen ja vanhojen kirjeiden kopiointi ei ole keskustelua, tuskin edes tiedotusta.
        Ihan tavalliselta ihmiseltä ei julkaista kirjoituksia, vaan kaikki kirjoittajat ovat jonkinlaisessa sympioosissa toimituksen virallisen linjan kanssa. Olen siis kokeillut, tiedän.

        Lapin vanhimpien arvostelu ei ole majesteettirikos, mautonta voi joskus olla. Tässä tulee eteen juuri se, ettei ole keskustelukanavia, missä saisi selvyyttä ajatuksilleen ,havainnoilleen ja epäilyksilleen.

        Viimeisessäkin Rauhan siteen numerossa oli ainakin kahden nuoren tytön ja yhden nuoren parin kirjoitukset. Tunnen näiden kaikkien taustat. He ovat hyvin erilaisista perheistä. R-S:n toimitukseenkin kuuluu erilaisia ihmisiä. Kaikki eivät hyväksy kaikkia.

        En tiedä mitä sivistyssanasi tarkoitaa, Lauri, mutta jos on määritelty jokin linja, niin miksi annettaisi toimia sitä vastaan. Tämä koskee niin lehtiä kuin puolueita ja seurakuntia. Ei tännekkään saa kirjoittaa mitä tahansa kuten ei nettiruukkuunkaan. Jos on joku, jota ei kirjoitus miellytä, niin se poistetaan.


      • hämmästyksellä lyöty
        meinaat???? kirjoitti:

        No, joo. Sulla on tota puhetta, missä tosiasiat eivät paina.
        Meikä on lukenut neljän-viiden vuoden numerot.

        Lue sä vaan rauhansidettä.

        Kristinopin tieto on uhka, tottakai.

        Ihan tarpeeksi minäkin olen ruukkuja lukenut. Kristinoppia ei tarvitse sieltä lukea ja hakea, se on painettu jo kirjaksi. Että monisteita nekin vain on. Ei tunnu kristinoppi olevan selvillä ruukun lukijoidenkaan keskuudessa. Hirvittävää tappelua käydään nettiruukun keskustelupalstoilla.

        Osoittelet sormellasi minua, mutta neljä näyttää sinua. En ole puhunnut mitään, olet ilmeisesti lukenut ääneen, jos olet kuullut puhetta. Jos niissä ei tosiasiat paina, niin se johtuu vain sinusta, kun et usko totuutta, vaan valhetta.


      • Lasse-setä
        hämmästyksellä lyöty kirjoitti:

        Viimeisessäkin Rauhan siteen numerossa oli ainakin kahden nuoren tytön ja yhden nuoren parin kirjoitukset. Tunnen näiden kaikkien taustat. He ovat hyvin erilaisista perheistä. R-S:n toimitukseenkin kuuluu erilaisia ihmisiä. Kaikki eivät hyväksy kaikkia.

        En tiedä mitä sivistyssanasi tarkoitaa, Lauri, mutta jos on määritelty jokin linja, niin miksi annettaisi toimia sitä vastaan. Tämä koskee niin lehtiä kuin puolueita ja seurakuntia. Ei tännekkään saa kirjoittaa mitä tahansa kuten ei nettiruukkuunkaan. Jos on joku, jota ei kirjoitus miellytä, niin se poistetaan.

        Lepositeeseen eli pakkopaitaan vain kaikki. Kyllä yksimielisyys säilyy lehden palstoilla, kun sensuuri toimii, vai mitä?


      • Es-lest
        Lasse-setä kirjoitti:

        Lepositeeseen eli pakkopaitaan vain kaikki. Kyllä yksimielisyys säilyy lehden palstoilla, kun sensuuri toimii, vai mitä?

        Olemme viettäneet Ruukun keskustelupalstoilla monesti siunausrikkaita kanssapuheita Jumalan sanan Raamatun ympärillä. Olemme olleet vapaita
        kaikkine tunteinemme ja mielipiteinemme. Sillä tavoin hiomme toinen toisemme kulmia sileämmiksi. Miksi me emme tuntisi, kun Jumalakin, joka meidät on kukseen luonut on tunteita täynnä. Ja hän on tunteemme luonut. Kaikki mitä Jumala on luonut on tarpeellista.
        Erilaisuus on luonnollinen osa ihmisyyttä.

        Ne jotka täälläkin ovat itseään kehuneet ja muita syytelleet, ovat kirpeitä hedelmiä pirulle kantaneet erotellessaan Jumalan lapsia Kristuksesta ja toinen toisistaan.

        Millaiseksi sellainen ihminen rakentuu jonka toiset korottavat erehtymättömäksi ja palvovat häntä kuin Jumalaa.

        Vastaus: Täydelliseksi narsistiksi, joille muut ihmiset ovat vain pelinappuloita, joita siirrellään omiin tavoitteisiin päästäkseen. Toisia ihmisiä kehutaan ja toisia kepitetään omien himojen vaatimiin päämääriin pyrittäessä.

        Heko heko ostakaa jo mopo. Jos yksi ei riitä niin ostakaa kaksi.


      • odotinkin
        Es-lest kirjoitti:

        Olemme viettäneet Ruukun keskustelupalstoilla monesti siunausrikkaita kanssapuheita Jumalan sanan Raamatun ympärillä. Olemme olleet vapaita
        kaikkine tunteinemme ja mielipiteinemme. Sillä tavoin hiomme toinen toisemme kulmia sileämmiksi. Miksi me emme tuntisi, kun Jumalakin, joka meidät on kukseen luonut on tunteita täynnä. Ja hän on tunteemme luonut. Kaikki mitä Jumala on luonut on tarpeellista.
        Erilaisuus on luonnollinen osa ihmisyyttä.

        Ne jotka täälläkin ovat itseään kehuneet ja muita syytelleet, ovat kirpeitä hedelmiä pirulle kantaneet erotellessaan Jumalan lapsia Kristuksesta ja toinen toisistaan.

        Millaiseksi sellainen ihminen rakentuu jonka toiset korottavat erehtymättömäksi ja palvovat häntä kuin Jumalaa.

        Vastaus: Täydelliseksi narsistiksi, joille muut ihmiset ovat vain pelinappuloita, joita siirrellään omiin tavoitteisiin päästäkseen. Toisia ihmisiä kehutaan ja toisia kepitetään omien himojen vaatimiin päämääriin pyrittäessä.

        Heko heko ostakaa jo mopo. Jos yksi ei riitä niin ostakaa kaksi.

        Isopeluri, jolla kaikki periaatteet ovat aina myynnissä.


      • ................
        hämmästyksellä lyöty kirjoitti:

        Ihan tarpeeksi minäkin olen ruukkuja lukenut. Kristinoppia ei tarvitse sieltä lukea ja hakea, se on painettu jo kirjaksi. Että monisteita nekin vain on. Ei tunnu kristinoppi olevan selvillä ruukun lukijoidenkaan keskuudessa. Hirvittävää tappelua käydään nettiruukun keskustelupalstoilla.

        Osoittelet sormellasi minua, mutta neljä näyttää sinua. En ole puhunnut mitään, olet ilmeisesti lukenut ääneen, jos olet kuullut puhetta. Jos niissä ei tosiasiat paina, niin se johtuu vain sinusta, kun et usko totuutta, vaan valhetta.

        se tappelu alkaa, oletko miettinyt?
        Et itsekään kirjoittanut sovittelevasti.


      • en minä
        Es-lest kirjoitti:

        Olemme viettäneet Ruukun keskustelupalstoilla monesti siunausrikkaita kanssapuheita Jumalan sanan Raamatun ympärillä. Olemme olleet vapaita
        kaikkine tunteinemme ja mielipiteinemme. Sillä tavoin hiomme toinen toisemme kulmia sileämmiksi. Miksi me emme tuntisi, kun Jumalakin, joka meidät on kukseen luonut on tunteita täynnä. Ja hän on tunteemme luonut. Kaikki mitä Jumala on luonut on tarpeellista.
        Erilaisuus on luonnollinen osa ihmisyyttä.

        Ne jotka täälläkin ovat itseään kehuneet ja muita syytelleet, ovat kirpeitä hedelmiä pirulle kantaneet erotellessaan Jumalan lapsia Kristuksesta ja toinen toisistaan.

        Millaiseksi sellainen ihminen rakentuu jonka toiset korottavat erehtymättömäksi ja palvovat häntä kuin Jumalaa.

        Vastaus: Täydelliseksi narsistiksi, joille muut ihmiset ovat vain pelinappuloita, joita siirrellään omiin tavoitteisiin päästäkseen. Toisia ihmisiä kehutaan ja toisia kepitetään omien himojen vaatimiin päämääriin pyrittäessä.

        Heko heko ostakaa jo mopo. Jos yksi ei riitä niin ostakaa kaksi.

        "Ne jotka täälläkin ovat itseään kehuneet ja muita syytelleet, ovat kirpeitä hedelmiä pirulle kantaneet erotellessaan Jumalan lapsia Kristuksesta ja toinen toisistaan."

        Mielestäni ne ovat sille miuluisia hedelmiä.
        Sellaisia ovat mm. agrippa monilla nimillään. Esim. avaus "kukin tavallaan" on pelkkää itsensensä kehumista. Sama mies syyttelee toisia. Tosi on, että perässäjuoksijat ovat pilanneet monta saarnaajaa. Juuri ne, joita agrippa ihailee. Itseltäsi on tainnut mopo karata?

        Mies, joka ei ole koskaan väärässä, eikä osaa ottaa häneen kohdistuvaa kriittikiä vastaan, ei voi pitää siunausrikkaita kanssapuheita muusta kuin kristillisyyden ja sen vanhimpien opetusten ivaamisesta ja pilkkaamisesta.


      • ja muille
        en minä kirjoitti:

        "Ne jotka täälläkin ovat itseään kehuneet ja muita syytelleet, ovat kirpeitä hedelmiä pirulle kantaneet erotellessaan Jumalan lapsia Kristuksesta ja toinen toisistaan."

        Mielestäni ne ovat sille miuluisia hedelmiä.
        Sellaisia ovat mm. agrippa monilla nimillään. Esim. avaus "kukin tavallaan" on pelkkää itsensensä kehumista. Sama mies syyttelee toisia. Tosi on, että perässäjuoksijat ovat pilanneet monta saarnaajaa. Juuri ne, joita agrippa ihailee. Itseltäsi on tainnut mopo karata?

        Mies, joka ei ole koskaan väärässä, eikä osaa ottaa häneen kohdistuvaa kriittikiä vastaan, ei voi pitää siunausrikkaita kanssapuheita muusta kuin kristillisyyden ja sen vanhimpien opetusten ivaamisesta ja pilkkaamisesta.

        Kristillisyydellä on jokin ulkonainen muoto sen myös raamattu todistaa. Vaikkakin haluamme olla kuuliaisia myös tuolle muodolle emme me rakenna autuuttamme sen päälle tai varaan. Täällä pitävät suurinta ääntä sellaiset henkilöt jotka perustavat oppinsa ulkonaisten töiden ja hedelmien poistamisen päälle. Uskovainen ihminen ei voi luetella että olen uskossa koska minulla on seuraavat työt. Mutta ei myöskään se ole oikeaa uskoa joka sanoo että ei hedelmillä ole merkittystä vaan uskolla.

        Täällä tehdään työtä kristillisyyden opin halventamiseksi ja kaiken pyhän hengen työn tyhjäksi tekemiseksi. Mielestäni palstan sheriffin tulisi poistaa kaikkinainen pilkalliseen sävyyn kirjoitettu viesti tai riidan haastaminen. Ei tälle palstalle ohjeiden mukaan kuulu toisten uskon pilkkaaminen. Onko oikein että palstalla kirjoittelee totuutena esikoisuudesta kaikenlaista asiaa sellaiset ihmiset jotka haluavat kaikella tavalla pilkata ja kaataa esikoislestadiolaisen herätysliikkeen arvoja ja oppeja. Toivon että sheriffi ottaisi tiukemman kannan keskustelujen katkaisemiseen.


        Muutamien ihmisten tarkoituksena täällä on vihjailla, haukkua ja pilkata kristittyjä sekä saarnaajia. Se ei ole oikein.

        Emme voi keneltäkään kieltää mielipiteen esittämisen oikeutta, mutta toisten halventaminen ei kuulu näille palstoille.

        Jos joku kirjoittaa niinkuin itse uskoo emme me voi sitä pitää pahana, mutta pilkka ja toisten halveksuminen ei ole asiallista.


      • ja muille kirjoitti:

        Kristillisyydellä on jokin ulkonainen muoto sen myös raamattu todistaa. Vaikkakin haluamme olla kuuliaisia myös tuolle muodolle emme me rakenna autuuttamme sen päälle tai varaan. Täällä pitävät suurinta ääntä sellaiset henkilöt jotka perustavat oppinsa ulkonaisten töiden ja hedelmien poistamisen päälle. Uskovainen ihminen ei voi luetella että olen uskossa koska minulla on seuraavat työt. Mutta ei myöskään se ole oikeaa uskoa joka sanoo että ei hedelmillä ole merkittystä vaan uskolla.

        Täällä tehdään työtä kristillisyyden opin halventamiseksi ja kaiken pyhän hengen työn tyhjäksi tekemiseksi. Mielestäni palstan sheriffin tulisi poistaa kaikkinainen pilkalliseen sävyyn kirjoitettu viesti tai riidan haastaminen. Ei tälle palstalle ohjeiden mukaan kuulu toisten uskon pilkkaaminen. Onko oikein että palstalla kirjoittelee totuutena esikoisuudesta kaikenlaista asiaa sellaiset ihmiset jotka haluavat kaikella tavalla pilkata ja kaataa esikoislestadiolaisen herätysliikkeen arvoja ja oppeja. Toivon että sheriffi ottaisi tiukemman kannan keskustelujen katkaisemiseen.


        Muutamien ihmisten tarkoituksena täällä on vihjailla, haukkua ja pilkata kristittyjä sekä saarnaajia. Se ei ole oikein.

        Emme voi keneltäkään kieltää mielipiteen esittämisen oikeutta, mutta toisten halventaminen ei kuulu näille palstoille.

        Jos joku kirjoittaa niinkuin itse uskoo emme me voi sitä pitää pahana, mutta pilkka ja toisten halveksuminen ei ole asiallista.

        Jos joku havaitsee sopimattoman kirjoituksen, on hyvä ilmoittaa siitä minulle ja ylläpidolle linkkiä käyttäen.

        Lisäksi on korrektia laittaa siihen nimimerkkinsä ja muutamalla sanalla syy, miksi haluaisi kirjoituksen poistettavaksi. Asia tulee silloin parempaan harkintaan.


      • Kirkonmies
        Es-lest kirjoitti:

        Olemme viettäneet Ruukun keskustelupalstoilla monesti siunausrikkaita kanssapuheita Jumalan sanan Raamatun ympärillä. Olemme olleet vapaita
        kaikkine tunteinemme ja mielipiteinemme. Sillä tavoin hiomme toinen toisemme kulmia sileämmiksi. Miksi me emme tuntisi, kun Jumalakin, joka meidät on kukseen luonut on tunteita täynnä. Ja hän on tunteemme luonut. Kaikki mitä Jumala on luonut on tarpeellista.
        Erilaisuus on luonnollinen osa ihmisyyttä.

        Ne jotka täälläkin ovat itseään kehuneet ja muita syytelleet, ovat kirpeitä hedelmiä pirulle kantaneet erotellessaan Jumalan lapsia Kristuksesta ja toinen toisistaan.

        Millaiseksi sellainen ihminen rakentuu jonka toiset korottavat erehtymättömäksi ja palvovat häntä kuin Jumalaa.

        Vastaus: Täydelliseksi narsistiksi, joille muut ihmiset ovat vain pelinappuloita, joita siirrellään omiin tavoitteisiin päästäkseen. Toisia ihmisiä kehutaan ja toisia kepitetään omien himojen vaatimiin päämääriin pyrittäessä.

        Heko heko ostakaa jo mopo. Jos yksi ei riitä niin ostakaa kaksi.

        Olen järkyttynyt. Miten voit käyttää kristillisyytemme nimeä, mutta olet täysin ajautunut pois totuudesta. En jaksa uskoa, että kaikki Ruukun kirjoittajat ja lukijat olisivat kaltaisiasi. Meidän tulee kunnioittaa Pyhältä Hengeltä kirkastettua sanaa. Ei valita opettajia korvasyyhymme mukaan. Kyllä se on inhimillistä, että jos synnistä nuhdellaan, se ei vanhalleaatamille käy. On onni, että meillä on Pyhä Henki kotiopettajana joka neuvoo kaiken jumalottoman menon hylkäämään.
        Ulkoiset asiat ei koskaan ole tärkeintä, mutta on oikein miettiä mikä on soveliasta kristitylle ja mikä ei.


      • kuulkaas niin
        Kirkonmies kirjoitti:

        Olen järkyttynyt. Miten voit käyttää kristillisyytemme nimeä, mutta olet täysin ajautunut pois totuudesta. En jaksa uskoa, että kaikki Ruukun kirjoittajat ja lukijat olisivat kaltaisiasi. Meidän tulee kunnioittaa Pyhältä Hengeltä kirkastettua sanaa. Ei valita opettajia korvasyyhymme mukaan. Kyllä se on inhimillistä, että jos synnistä nuhdellaan, se ei vanhalleaatamille käy. On onni, että meillä on Pyhä Henki kotiopettajana joka neuvoo kaiken jumalottoman menon hylkäämään.
        Ulkoiset asiat ei koskaan ole tärkeintä, mutta on oikein miettiä mikä on soveliasta kristitylle ja mikä ei.

        kumallinen ja erikoinen asia tämä esikoislestadiolaisuus, jota minäkin olen elämäni aikana joutunut mietiskelemään lähes pääni puhki ja raamatunkin ja Lestadiuksen postillat.
        Nyt kun olen ollut kolmattakymmentä vuotta naimisissa lestadiolaisen miehen kanssa ja itsekkin lestadiolaisesta perheessä kasvanut, olen saanut todeta, että vallan erilainen oppi on molemmissa perheissä ja suvuissa ollut ja vieläkin on.
        Tuntuu kuin me oltaisiin lähes kaikista asioista eri mieltä. Samoin olen saarnaajiakin kuunnellessa havainnut, että yhtenäistä opetusta juuri missään asiassa ei ole.
        Ainoa turva on oolut monina ahdistuksan päivinä ja öinä kun olen saanut lukea raamattua ja sieltä löytänyt rakkaan Isän joka lupauksensa pitää ja siitä on tullut rauha sydämeen.
        Riehukoon ihmiset kuinka tahtoo, Jumalan sana pysyy hamaan maailman loppun asti muuttumattomana.


      • 0987654321
        kuulkaas niin kirjoitti:

        kumallinen ja erikoinen asia tämä esikoislestadiolaisuus, jota minäkin olen elämäni aikana joutunut mietiskelemään lähes pääni puhki ja raamatunkin ja Lestadiuksen postillat.
        Nyt kun olen ollut kolmattakymmentä vuotta naimisissa lestadiolaisen miehen kanssa ja itsekkin lestadiolaisesta perheessä kasvanut, olen saanut todeta, että vallan erilainen oppi on molemmissa perheissä ja suvuissa ollut ja vieläkin on.
        Tuntuu kuin me oltaisiin lähes kaikista asioista eri mieltä. Samoin olen saarnaajiakin kuunnellessa havainnut, että yhtenäistä opetusta juuri missään asiassa ei ole.
        Ainoa turva on oolut monina ahdistuksan päivinä ja öinä kun olen saanut lukea raamattua ja sieltä löytänyt rakkaan Isän joka lupauksensa pitää ja siitä on tullut rauha sydämeen.
        Riehukoon ihmiset kuinka tahtoo, Jumalan sana pysyy hamaan maailman loppun asti muuttumattomana.

        ainoa yhteinen oppi=
        suomen saarnaajat, tehkää työtä niin, että se on iloksi lapinvanhimmille.
        jumalansanasta ei siinä ohjeessa puhuta mitään.


      • Totuus on taruakin ihmeelli...
        0987654321 kirjoitti:

        ainoa yhteinen oppi=
        suomen saarnaajat, tehkää työtä niin, että se on iloksi lapinvanhimmille.
        jumalansanasta ei siinä ohjeessa puhuta mitään.

        Jos tekee työtä raamatun vastaisesti, niin se ei ole iloksi muille kuin riettaalle ja hänen apulaisilleen, kuten sinulle.


      • huiskii kaikkea
        hämmästyksellä lyöty kirjoitti:

        Ihan tarpeeksi minäkin olen ruukkuja lukenut. Kristinoppia ei tarvitse sieltä lukea ja hakea, se on painettu jo kirjaksi. Että monisteita nekin vain on. Ei tunnu kristinoppi olevan selvillä ruukun lukijoidenkaan keskuudessa. Hirvittävää tappelua käydään nettiruukun keskustelupalstoilla.

        Osoittelet sormellasi minua, mutta neljä näyttää sinua. En ole puhunnut mitään, olet ilmeisesti lukenut ääneen, jos olet kuullut puhetta. Jos niissä ei tosiasiat paina, niin se johtuu vain sinusta, kun et usko totuutta, vaan valhetta.

        siinähän vasta tappelia löytyi,huiskii nyrkkeinensä sinne tänne..ei tiedä mitä lyö.....yleensä itseänsä....huiski vaan niin suurimat höyryt häviää...


      • mnkjhkh
        kuulkaas niin kirjoitti:

        kumallinen ja erikoinen asia tämä esikoislestadiolaisuus, jota minäkin olen elämäni aikana joutunut mietiskelemään lähes pääni puhki ja raamatunkin ja Lestadiuksen postillat.
        Nyt kun olen ollut kolmattakymmentä vuotta naimisissa lestadiolaisen miehen kanssa ja itsekkin lestadiolaisesta perheessä kasvanut, olen saanut todeta, että vallan erilainen oppi on molemmissa perheissä ja suvuissa ollut ja vieläkin on.
        Tuntuu kuin me oltaisiin lähes kaikista asioista eri mieltä. Samoin olen saarnaajiakin kuunnellessa havainnut, että yhtenäistä opetusta juuri missään asiassa ei ole.
        Ainoa turva on oolut monina ahdistuksan päivinä ja öinä kun olen saanut lukea raamattua ja sieltä löytänyt rakkaan Isän joka lupauksensa pitää ja siitä on tullut rauha sydämeen.
        Riehukoon ihmiset kuinka tahtoo, Jumalan sana pysyy hamaan maailman loppun asti muuttumattomana.

        "kaikista asioista eri mieltä". Vähän olet sanankuulossa ollut, tai mistä lie korvesta olet kotoisin, mutta menneen kesän lähetykset todistivat sen, että kaikki paikkakuntamme saarnaajat ovat vahvistaneet sen työn mitä vanhimmat kesällä ovat tehneet. Ja heidän(omanpaikkakunnan) saarnoista voi sen hyvin tuntea, että saman naulan kantaan halutaan työtä tehdä.
        Ilmeisesti olet Hämeenlinnasta tai joltain muulta pikkupaikkakunnalta, en viitsi luetella, mutta silloin on helpohpi ymmärtää kantasi.


      • Aisakello
        mnkjhkh kirjoitti:

        "kaikista asioista eri mieltä". Vähän olet sanankuulossa ollut, tai mistä lie korvesta olet kotoisin, mutta menneen kesän lähetykset todistivat sen, että kaikki paikkakuntamme saarnaajat ovat vahvistaneet sen työn mitä vanhimmat kesällä ovat tehneet. Ja heidän(omanpaikkakunnan) saarnoista voi sen hyvin tuntea, että saman naulan kantaan halutaan työtä tehdä.
        Ilmeisesti olet Hämeenlinnasta tai joltain muulta pikkupaikkakunnalta, en viitsi luetella, mutta silloin on helpohpi ymmärtää kantasi.

        Siinä on se virhe että vahvistetaan lapinvanhimpien työtä, kun pitäisi vahvistaa Jeesuksen Kristuksen uhrikuolemaan meidän jokaisen edestämme.

        Jeesus on meidän Vapahtajamme, siksi meidän tulee uskoa YKSIN häneen ja uskossa vahvistaa nimenomaan hänen työtään, kaikissa joissa Jeesus on Pyhän Henkensä kautta työnsä alkuun saattanut.
        Jeesus Kristus on tie, hän on totuus ja elämä.


      • fdgd
        Aisakello kirjoitti:

        Siinä on se virhe että vahvistetaan lapinvanhimpien työtä, kun pitäisi vahvistaa Jeesuksen Kristuksen uhrikuolemaan meidän jokaisen edestämme.

        Jeesus on meidän Vapahtajamme, siksi meidän tulee uskoa YKSIN häneen ja uskossa vahvistaa nimenomaan hänen työtään, kaikissa joissa Jeesus on Pyhän Henkensä kautta työnsä alkuun saattanut.
        Jeesus Kristus on tie, hän on totuus ja elämä.

        "kun pitäisi vahvistaa Jeesuksen Kristuksen uhrikuolemaan meidän jokaisen edestämme"

        Pitäisi vahvistaa Jeesuksen uhrikuolemaa, no siitä vaan jos se Jumalan työ jonka Jeesus täytti
        on niin vajaa, että sitä tulee sinun vahvistaa.


      • pit'äs vaa olla raamattua
        mnkjhkh kirjoitti:

        "kaikista asioista eri mieltä". Vähän olet sanankuulossa ollut, tai mistä lie korvesta olet kotoisin, mutta menneen kesän lähetykset todistivat sen, että kaikki paikkakuntamme saarnaajat ovat vahvistaneet sen työn mitä vanhimmat kesällä ovat tehneet. Ja heidän(omanpaikkakunnan) saarnoista voi sen hyvin tuntea, että saman naulan kantaan halutaan työtä tehdä.
        Ilmeisesti olet Hämeenlinnasta tai joltain muulta pikkupaikkakunnalta, en viitsi luetella, mutta silloin on helpohpi ymmärtää kantasi.

        Ovat lampaat sitä vierasta ääntä kuunnelleet.

        Etkö tiedä, ettei saarnaajien vahvistus mitään ratkaise.
        Pitää olla Jumalan sanan todistus, että opetus on oikein.

        Huutoäänestyskö se sinun perustuksesi onkin?
        No, katolisessa kirkossa on 100 000 pappia lyömässä yhden naulan päälle.
        Kaipa Luther oli väärässä


      • sanottu kerrassan
        Aisakello kirjoitti:

        Siinä on se virhe että vahvistetaan lapinvanhimpien työtä, kun pitäisi vahvistaa Jeesuksen Kristuksen uhrikuolemaan meidän jokaisen edestämme.

        Jeesus on meidän Vapahtajamme, siksi meidän tulee uskoa YKSIN häneen ja uskossa vahvistaa nimenomaan hänen työtään, kaikissa joissa Jeesus on Pyhän Henkensä kautta työnsä alkuun saattanut.
        Jeesus Kristus on tie, hän on totuus ja elämä.

        oli muuten naulan kantaan sanottu.


      • vapauttako
        ja muille kirjoitti:

        Kristillisyydellä on jokin ulkonainen muoto sen myös raamattu todistaa. Vaikkakin haluamme olla kuuliaisia myös tuolle muodolle emme me rakenna autuuttamme sen päälle tai varaan. Täällä pitävät suurinta ääntä sellaiset henkilöt jotka perustavat oppinsa ulkonaisten töiden ja hedelmien poistamisen päälle. Uskovainen ihminen ei voi luetella että olen uskossa koska minulla on seuraavat työt. Mutta ei myöskään se ole oikeaa uskoa joka sanoo että ei hedelmillä ole merkittystä vaan uskolla.

        Täällä tehdään työtä kristillisyyden opin halventamiseksi ja kaiken pyhän hengen työn tyhjäksi tekemiseksi. Mielestäni palstan sheriffin tulisi poistaa kaikkinainen pilkalliseen sävyyn kirjoitettu viesti tai riidan haastaminen. Ei tälle palstalle ohjeiden mukaan kuulu toisten uskon pilkkaaminen. Onko oikein että palstalla kirjoittelee totuutena esikoisuudesta kaikenlaista asiaa sellaiset ihmiset jotka haluavat kaikella tavalla pilkata ja kaataa esikoislestadiolaisen herätysliikkeen arvoja ja oppeja. Toivon että sheriffi ottaisi tiukemman kannan keskustelujen katkaisemiseen.


        Muutamien ihmisten tarkoituksena täällä on vihjailla, haukkua ja pilkata kristittyjä sekä saarnaajia. Se ei ole oikein.

        Emme voi keneltäkään kieltää mielipiteen esittämisen oikeutta, mutta toisten halventaminen ei kuulu näille palstoille.

        Jos joku kirjoittaa niinkuin itse uskoo emme me voi sitä pitää pahana, mutta pilkka ja toisten halveksuminen ei ole asiallista.

        Lähes samaa tivasin tuolla toisessa kohdassa "Ilmoitus" Juuri näiden roskittajien kurissa pitämiseksi. Sieltä voitte lukea Sheriffin vastauksen, kuinka vaikeata on heidän hillitseminen.


      • keveähenkisen elämä
        vapauttako kirjoitti:

        Lähes samaa tivasin tuolla toisessa kohdassa "Ilmoitus" Juuri näiden roskittajien kurissa pitämiseksi. Sieltä voitte lukea Sheriffin vastauksen, kuinka vaikeata on heidän hillitseminen.

        se on vaikeaa.
        lutterin kirjotuksiaki vaa painetaa, vaikka
        pyhä isä kielsi ne jo 1520.

        Kunhan nyt ruukku saadaan lopetettua, saadaan tämäki kuriin.


      • tuulessa
        keveähenkisen elämä kirjoitti:

        se on vaikeaa.
        lutterin kirjotuksiaki vaa painetaa, vaikka
        pyhä isä kielsi ne jo 1520.

        Kunhan nyt ruukku saadaan lopetettua, saadaan tämäki kuriin.

        Ruukku nyt on niin hölynpölyä, ettei sitä tervejärkinen ota edes käteen, kun tuntee niiden kirjoittajat. Eiköhän kirjoitukset ole samaa luokkaa kuin heidän kirjoitukset tälläkin palstalla.


      • Aut Sider
        tuulessa kirjoitti:

        Ruukku nyt on niin hölynpölyä, ettei sitä tervejärkinen ota edes käteen, kun tuntee niiden kirjoittajat. Eiköhän kirjoitukset ole samaa luokkaa kuin heidän kirjoitukset tälläkin palstalla.

        Kun mitään et tiedä niin ole hölösuu hiljaa.


      • vain haluaisin
        tuulessa kirjoitti:

        Ruukku nyt on niin hölynpölyä, ettei sitä tervejärkinen ota edes käteen, kun tuntee niiden kirjoittajat. Eiköhän kirjoitukset ole samaa luokkaa kuin heidän kirjoitukset tälläkin palstalla.

        kysyä sinulta, että mitä se sinulta on pois jos joku lukee Ruukku-lehtä ja tykkää. Eihän me kaikki tykätä sillistä taikka piimästäkään. Mutta ei me voidä sitä muilta kieltää. eikä tulis mieleenkään edes pyytää.


      • vaihtoehtoa
        vain haluaisin kirjoitti:

        kysyä sinulta, että mitä se sinulta on pois jos joku lukee Ruukku-lehtä ja tykkää. Eihän me kaikki tykätä sillistä taikka piimästäkään. Mutta ei me voidä sitä muilta kieltää. eikä tulis mieleenkään edes pyytää.

        Eikö nyt kuitenkin olisi hyvä varoittaa syömästä sellaista raparuokaa josta tulee kuoleman sairaaksi. Sekä kehoittaa syömään oikeata ruokaa ja juomaa josta ihminen voimistuu ja on terveydeksi. Ruukku-lehtihän on nimenomaan perustettu protestilehdeksi joka julkaisee kaikkea huonoa uutista ja negatiitista tietoa, joka ruokkii katkeroituneita ja joilla on jo entuudestaan opintuulissa horjutettu mieliala. Siis vahvistaa ja yhdistää huonoa työtä tekeviä työmiehiä.


      • Lasse-setä
        vaihtoehtoa kirjoitti:

        Eikö nyt kuitenkin olisi hyvä varoittaa syömästä sellaista raparuokaa josta tulee kuoleman sairaaksi. Sekä kehoittaa syömään oikeata ruokaa ja juomaa josta ihminen voimistuu ja on terveydeksi. Ruukku-lehtihän on nimenomaan perustettu protestilehdeksi joka julkaisee kaikkea huonoa uutista ja negatiitista tietoa, joka ruokkii katkeroituneita ja joilla on jo entuudestaan opintuulissa horjutettu mieliala. Siis vahvistaa ja yhdistää huonoa työtä tekeviä työmiehiä.

        Ja sinä lyöt kiiloja rakkaudellisesti ja huidot leimakirveelläsi. Vain mistä olet saanut nämä käsitykset?


      • se on
        vaihtoehtoa kirjoitti:

        Eikö nyt kuitenkin olisi hyvä varoittaa syömästä sellaista raparuokaa josta tulee kuoleman sairaaksi. Sekä kehoittaa syömään oikeata ruokaa ja juomaa josta ihminen voimistuu ja on terveydeksi. Ruukku-lehtihän on nimenomaan perustettu protestilehdeksi joka julkaisee kaikkea huonoa uutista ja negatiitista tietoa, joka ruokkii katkeroituneita ja joilla on jo entuudestaan opintuulissa horjutettu mieliala. Siis vahvistaa ja yhdistää huonoa työtä tekeviä työmiehiä.

        sinun ja joidenkin sinun kanssasi samanlailla ajattelevien mielipide. On myös suuri määrä ihmisiä, monen ikäisiä, joiden mielesta ruukku-lehti on hyvä ja sisältää hyvää asiaa. Pyhähenki kyllä ohjaa kristityn elämää, luottakaa Häneen.
        Etkö millään voi edes hivenen olla sitä mieltä, että oma käytöksesi on asiaton. Kysynkin, että mitä sinä pelkäät?


      • Kommentti_
        tuulessa kirjoitti:

        Ruukku nyt on niin hölynpölyä, ettei sitä tervejärkinen ota edes käteen, kun tuntee niiden kirjoittajat. Eiköhän kirjoitukset ole samaa luokkaa kuin heidän kirjoitukset tälläkin palstalla.

        Viimeisessä ruukkulehdessä oli mm. L.L.Laestadiuksen kirjoitus.


      • Kommentti_
        tuulessa kirjoitti:

        Ruukku nyt on niin hölynpölyä, ettei sitä tervejärkinen ota edes käteen, kun tuntee niiden kirjoittajat. Eiköhän kirjoitukset ole samaa luokkaa kuin heidän kirjoitukset tälläkin palstalla.

        Lapinlähetyksessä sanottiin, että Ruukku on vihollisen työtä. Onko tuo jonkinlaista hengellistä kateutta leimata tällä tavoin Jumalan työ. Uskon, että Ruukku on ollut monelle avuksi tuomalla esiin kristinuskon terveen ytimen, jota esikoisten yhteisössä on yritetty lapioida piiloon erilaisilla perinteillä ja ihmissäännöillä.

        Koska näinä päivinä kampanjoidaan niin voimakkaasti valheellisin perustein julkaisua vastaan, jonka koen voimakkaasti Jumalan työksi ja monille siunaukseksi, harkitsen liittymistä julkaisuyhdistyksen kannatusjäseneksi.


      • Vastauksia
        vaihtoehtoa kirjoitti:

        Eikö nyt kuitenkin olisi hyvä varoittaa syömästä sellaista raparuokaa josta tulee kuoleman sairaaksi. Sekä kehoittaa syömään oikeata ruokaa ja juomaa josta ihminen voimistuu ja on terveydeksi. Ruukku-lehtihän on nimenomaan perustettu protestilehdeksi joka julkaisee kaikkea huonoa uutista ja negatiitista tietoa, joka ruokkii katkeroituneita ja joilla on jo entuudestaan opintuulissa horjutettu mieliala. Siis vahvistaa ja yhdistää huonoa työtä tekeviä työmiehiä.

        Älä enempää hölötä joutavia.


      • meille pian
        vaihtoehtoa kirjoitti:

        Eikö nyt kuitenkin olisi hyvä varoittaa syömästä sellaista raparuokaa josta tulee kuoleman sairaaksi. Sekä kehoittaa syömään oikeata ruokaa ja juomaa josta ihminen voimistuu ja on terveydeksi. Ruukku-lehtihän on nimenomaan perustettu protestilehdeksi joka julkaisee kaikkea huonoa uutista ja negatiitista tietoa, joka ruokkii katkeroituneita ja joilla on jo entuudestaan opintuulissa horjutettu mieliala. Siis vahvistaa ja yhdistää huonoa työtä tekeviä työmiehiä.

        kerropas nyt yksi esimerkki, niin tutkitaan yhdessä!!
        Muuten tee parannus puheistasi


      • kun kirkastetaan
        vaihtoehtoa kirjoitti:

        Eikö nyt kuitenkin olisi hyvä varoittaa syömästä sellaista raparuokaa josta tulee kuoleman sairaaksi. Sekä kehoittaa syömään oikeata ruokaa ja juomaa josta ihminen voimistuu ja on terveydeksi. Ruukku-lehtihän on nimenomaan perustettu protestilehdeksi joka julkaisee kaikkea huonoa uutista ja negatiitista tietoa, joka ruokkii katkeroituneita ja joilla on jo entuudestaan opintuulissa horjutettu mieliala. Siis vahvistaa ja yhdistää huonoa työtä tekeviä työmiehiä.

        KRISTUSTA ?
        Kuitenkin lain alku ja loppu on KRISTUS.
        Jos ei uskon lamppu syty, kristuksen lunastustyön ihanuudesta, niin eikö herää yhtään kysymystä? Minä olisin huolissani. Minä olen huolissani, kun kaikkea valhetta ja omia luuloja/pelkoja puhutaan totuutena
        Mitä hedelmää on tuottanut nämä erotus- ym leikkaavat toimet?
        Vaikeaa on rakastaa sellaista osaa seurakunnasta, jolta ei tule kuin vihaa ja tuomiota. Kuitenkin kaikki olemme viallisia ja tarvitsemme omistaa uskossa lunastuksen itsellemme


      • naulan kantaan
        Aisakello kirjoitti:

        Siinä on se virhe että vahvistetaan lapinvanhimpien työtä, kun pitäisi vahvistaa Jeesuksen Kristuksen uhrikuolemaan meidän jokaisen edestämme.

        Jeesus on meidän Vapahtajamme, siksi meidän tulee uskoa YKSIN häneen ja uskossa vahvistaa nimenomaan hänen työtään, kaikissa joissa Jeesus on Pyhän Henkensä kautta työnsä alkuun saattanut.
        Jeesus Kristus on tie, hän on totuus ja elämä.

        sata lasissa samaa mieltä, minä ja sata muuta.


      • rtyuuio
        pit'äs vaa olla raamattua kirjoitti:

        Ovat lampaat sitä vierasta ääntä kuunnelleet.

        Etkö tiedä, ettei saarnaajien vahvistus mitään ratkaise.
        Pitää olla Jumalan sanan todistus, että opetus on oikein.

        Huutoäänestyskö se sinun perustuksesi onkin?
        No, katolisessa kirkossa on 100 000 pappia lyömässä yhden naulan päälle.
        Kaipa Luther oli väärässä

        Lapinvanhimpia meidän ei tarvitse vahvistaa.

        Meidän tulee vahvistaa sitä saarnaa, joka kertoo vanhimpien sijasta Kristuksesta ja hänen uhrikuolemastaan.


      • Tallukka
        rtyuuio kirjoitti:

        Lapinvanhimpia meidän ei tarvitse vahvistaa.

        Meidän tulee vahvistaa sitä saarnaa, joka kertoo vanhimpien sijasta Kristuksesta ja hänen uhrikuolemastaan.

        Olin siinä käsityksessä, että esikoisuus on hengellisesti hyvin yhtenäinen liike. Näinhän asia onkin. Tämän palstan perusteella ei kuitenkaan voi kuitenkaan olla siitä vakuuttunut.
        Totuus on ,että vain muutamat eX-lestadiolaiset argippa, Lempäälästä ja pari Hämeenlinnasta kirjoittaa tosin törkeästi. He ovat ajat sitten jo lähteneet käpälämäkeen elävästäkristillisyydestä Röyhkeästi esiintyy mm. esikoislestadiolainen nimimerkilläkin. Kameliontti- usko.
        Elävässä kristillisyydessä valitse ilo rauha ja vapaus. Suomessa valitsee uskonnon vapaus. He voivat kirjoittaa jollekin uskomuspalstalle.


      • Sekä ruokkii lampaitansa
        Tallukka kirjoitti:

        Olin siinä käsityksessä, että esikoisuus on hengellisesti hyvin yhtenäinen liike. Näinhän asia onkin. Tämän palstan perusteella ei kuitenkaan voi kuitenkaan olla siitä vakuuttunut.
        Totuus on ,että vain muutamat eX-lestadiolaiset argippa, Lempäälästä ja pari Hämeenlinnasta kirjoittaa tosin törkeästi. He ovat ajat sitten jo lähteneet käpälämäkeen elävästäkristillisyydestä Röyhkeästi esiintyy mm. esikoislestadiolainen nimimerkilläkin. Kameliontti- usko.
        Elävässä kristillisyydessä valitse ilo rauha ja vapaus. Suomessa valitsee uskonnon vapaus. He voivat kirjoittaa jollekin uskomuspalstalle.

        Esikoisuudessa vallitsee rauha ja rakkaus, mutta alle kymmenen kirjoittajaa yritti saada aikaan sen että joukko olisi riitainen. Tuhannet muut ovat saaneet oikeat uskon hedelmät ja elävät niiden mukaan, siis hengen hedelmien jälkeen ilossa, rauhassa ja rakkaudessa.... siitä heidät tunnetaan.

        Vanhimmatkin saatettiin aivan kotiovelle saakka ja he olivat erittäin tyytyväisiä matkan onnistumisesta. Jumala oli siunannut runsain mitoin heidän työnsä. Vaikka vihollinen yrittää sitä mustamaalata mutta turhaan kuitenkin.

        Vain nämä kirkolliset jäivät ulvomaan heidän peräänsä, niin kuin sudet kuutamo yössä. Ulvokoot vain vapaasti ei se ole toisilta pois.


      • oma pyhyys
        Kirkonmies kirjoitti:

        Olen järkyttynyt. Miten voit käyttää kristillisyytemme nimeä, mutta olet täysin ajautunut pois totuudesta. En jaksa uskoa, että kaikki Ruukun kirjoittajat ja lukijat olisivat kaltaisiasi. Meidän tulee kunnioittaa Pyhältä Hengeltä kirkastettua sanaa. Ei valita opettajia korvasyyhymme mukaan. Kyllä se on inhimillistä, että jos synnistä nuhdellaan, se ei vanhalleaatamille käy. On onni, että meillä on Pyhä Henki kotiopettajana joka neuvoo kaiken jumalottoman menon hylkäämään.
        Ulkoiset asiat ei koskaan ole tärkeintä, mutta on oikein miettiä mikä on soveliasta kristitylle ja mikä ei.

        viimesen pääl kirkkaalta.
        juur tämä henki kuulostaa niin vieraalta


      • hedelmä voisi
        oma pyhyys kirjoitti:

        viimesen pääl kirkkaalta.
        juur tämä henki kuulostaa niin vieraalta

        olla puhdas armo uskolla omistettuna ja vielä kun voipi siitä kertoo kaverille kans. tuskin mikään ulkonaine ja omakehu kuitenkaan?


      • ja vielä tahallista
        fdgd kirjoitti:

        "kun pitäisi vahvistaa Jeesuksen Kristuksen uhrikuolemaan meidän jokaisen edestämme"

        Pitäisi vahvistaa Jeesuksen uhrikuolemaa, no siitä vaan jos se Jumalan työ jonka Jeesus täytti
        on niin vajaa, että sitä tulee sinun vahvistaa.

        --------


      • jos näin on
        mnkjhkh kirjoitti:

        "kaikista asioista eri mieltä". Vähän olet sanankuulossa ollut, tai mistä lie korvesta olet kotoisin, mutta menneen kesän lähetykset todistivat sen, että kaikki paikkakuntamme saarnaajat ovat vahvistaneet sen työn mitä vanhimmat kesällä ovat tehneet. Ja heidän(omanpaikkakunnan) saarnoista voi sen hyvin tuntea, että saman naulan kantaan halutaan työtä tehdä.
        Ilmeisesti olet Hämeenlinnasta tai joltain muulta pikkupaikkakunnalta, en viitsi luetella, mutta silloin on helpohpi ymmärtää kantasi.

        hätähuuto kaikilta kristityiltä Jumalalle, että varjelisi seurakuntaamme teko-oppiopetuksilta ja että saisimme pitää Jeesuksen uhrityön ainoana tienä taivaan matkalla.Uskokaa , USKOKAA, veressä on voimaa. Tapahtukoon Isän tahto


      • tallukka...
        Tallukka kirjoitti:

        Olin siinä käsityksessä, että esikoisuus on hengellisesti hyvin yhtenäinen liike. Näinhän asia onkin. Tämän palstan perusteella ei kuitenkaan voi kuitenkaan olla siitä vakuuttunut.
        Totuus on ,että vain muutamat eX-lestadiolaiset argippa, Lempäälästä ja pari Hämeenlinnasta kirjoittaa tosin törkeästi. He ovat ajat sitten jo lähteneet käpälämäkeen elävästäkristillisyydestä Röyhkeästi esiintyy mm. esikoislestadiolainen nimimerkilläkin. Kameliontti- usko.
        Elävässä kristillisyydessä valitse ilo rauha ja vapaus. Suomessa valitsee uskonnon vapaus. He voivat kirjoittaa jollekin uskomuspalstalle.

        Miten Tallukka kehtaa puhua uskonnon vapaudesta, jos haluaa Kristuksesta kirjoittavia ajaa
        "uskomuspalstalle".

        Älyllistä ja hengellistä sokeutta samassa ihmisessä = lappiusko.

        Onko Kristuksen ristin Golgatalla käpälämäki??


      • mitä, häh?
        Vastauksia kirjoitti:

        Älä enempää hölötä joutavia.

        etkä osaa auttaa. Eikö ruukussa ole ensiapukurssia?


      • olemme vapauteen kutsutut
        meille pian kirjoitti:

        kerropas nyt yksi esimerkki, niin tutkitaan yhdessä!!
        Muuten tee parannus puheistasi

        Ilmankos vapaiden lasten joukko ei kelpaa.


      • Oliko vahinko?
        Kommentti_ kirjoitti:

        Viimeisessä ruukkulehdessä oli mm. L.L.Laestadiuksen kirjoitus.

        Onko kirjoitus ennen vuotta 1844 kirjoitettu? Tuskin se muuten sinne olisi kelvannut.


      • nbvcddddddd
        Oliko vahinko? kirjoitti:

        Onko kirjoitus ennen vuotta 1844 kirjoitettu? Tuskin se muuten sinne olisi kelvannut.

        Laestadius puhui puhdasta jumalansanaa jo ennen v. 1844.
        Ja teki virheitä sen jälkeen.


      • Vastauksia
        Kommentti_ kirjoitti:

        Lapinlähetyksessä sanottiin, että Ruukku on vihollisen työtä. Onko tuo jonkinlaista hengellistä kateutta leimata tällä tavoin Jumalan työ. Uskon, että Ruukku on ollut monelle avuksi tuomalla esiin kristinuskon terveen ytimen, jota esikoisten yhteisössä on yritetty lapioida piiloon erilaisilla perinteillä ja ihmissäännöillä.

        Koska näinä päivinä kampanjoidaan niin voimakkaasti valheellisin perustein julkaisua vastaan, jonka koen voimakkaasti Jumalan työksi ja monille siunaukseksi, harkitsen liittymistä julkaisuyhdistyksen kannatusjäseneksi.

        Es.lest. johto on ilmeisesti havainnut sen, että heidän oppinsa ei kestä Jumalan sanan rinnalla.
        Menee valta ja kunnia.


      • lampaitansa
        Sekä ruokkii lampaitansa kirjoitti:

        Esikoisuudessa vallitsee rauha ja rakkaus, mutta alle kymmenen kirjoittajaa yritti saada aikaan sen että joukko olisi riitainen. Tuhannet muut ovat saaneet oikeat uskon hedelmät ja elävät niiden mukaan, siis hengen hedelmien jälkeen ilossa, rauhassa ja rakkaudessa.... siitä heidät tunnetaan.

        Vanhimmatkin saatettiin aivan kotiovelle saakka ja he olivat erittäin tyytyväisiä matkan onnistumisesta. Jumala oli siunannut runsain mitoin heidän työnsä. Vaikka vihollinen yrittää sitä mustamaalata mutta turhaan kuitenkin.

        Vain nämä kirkolliset jäivät ulvomaan heidän peräänsä, niin kuin sudet kuutamo yössä. Ulvokoot vain vapaasti ei se ole toisilta pois.

        Jos esim nilivaaran kirje on lammasten ruokaa, ev lut kirkon haukkuminen, saarnaajien erottaminen, ym kuorman lisääminen armahdetuille, niin aukaise silmäsi ja korvasi, niin voit herätä, rukoilen sitä sinulle, ja kaltaisillesi.


      • tätä touhua seurannut
        lampaitansa kirjoitti:

        Jos esim nilivaaran kirje on lammasten ruokaa, ev lut kirkon haukkuminen, saarnaajien erottaminen, ym kuorman lisääminen armahdetuille, niin aukaise silmäsi ja korvasi, niin voit herätä, rukoilen sitä sinulle, ja kaltaisillesi.

        aameen.


      • vastaus 1
        Vastauksia kirjoitti:

        Es.lest. johto on ilmeisesti havainnut sen, että heidän oppinsa ei kestä Jumalan sanan rinnalla.
        Menee valta ja kunnia.

        Heidän kunniansa ei ole tästä maailmasta. Ne jotka häntä kuulee, ne Minua kuulee, sanoi itse Vapahtajamme Jeesus Kristus.


      • tulee olla
        vastaus 1 kirjoitti:

        Heidän kunniansa ei ole tästä maailmasta. Ne jotka häntä kuulee, ne Minua kuulee, sanoi itse Vapahtajamme Jeesus Kristus.

        heidänkin opetuksensa luterilaista, koska olemme luterilaisia, ja lutter oli puhtaasti ja raamatullisesti opettamassa, jonka kaikki hyvin tiedämme ja uskomme


      • Kommentti_
        Kommentti_ kirjoitti:

        Lapinlähetyksessä sanottiin, että Ruukku on vihollisen työtä. Onko tuo jonkinlaista hengellistä kateutta leimata tällä tavoin Jumalan työ. Uskon, että Ruukku on ollut monelle avuksi tuomalla esiin kristinuskon terveen ytimen, jota esikoisten yhteisössä on yritetty lapioida piiloon erilaisilla perinteillä ja ihmissäännöillä.

        Koska näinä päivinä kampanjoidaan niin voimakkaasti valheellisin perustein julkaisua vastaan, jonka koen voimakkaasti Jumalan työksi ja monille siunaukseksi, harkitsen liittymistä julkaisuyhdistyksen kannatusjäseneksi.

        Lapin vanhimpien tulisi tehdä julkisesti parannusta panettelusta ja väärän todistuksen antamisesta. Toivon, että he nöyrtyisivät siihen. Kesän puheiden perusteella Jumalalla on vielä paljon työtä painaa vanhimmat oikeaan nöyryyteen.


      • oppia
        tulee olla kirjoitti:

        heidänkin opetuksensa luterilaista, koska olemme luterilaisia, ja lutter oli puhtaasti ja raamatullisesti opettamassa, jonka kaikki hyvin tiedämme ja uskomme

        Mistä siihen luterialaista olet saanut, raamattu on meidän kirja johon Jumala on sanansa kätkenyt. Toiset lukevat eivätkä ymmärrä, vaikka olisivatkin luterialaisia. Kirkonoppi ei ole samaa Lutherin opin kanssa. Kirkonopin ovat papit itse kehittäneet kelvatakseen Jumalalle. Tällä opilla he pettävät heränneitä ja kaikkia niitä jotka heittävät toiivonsa kirkon opetukseen. Saarnatkaa heille parannusta ja syntein anteeksiantamusta siinä on täysi evankeliumi näin Martti Luther.


      • tehdä
        Kommentti_ kirjoitti:

        Lapin vanhimpien tulisi tehdä julkisesti parannusta panettelusta ja väärän todistuksen antamisesta. Toivon, että he nöyrtyisivät siihen. Kesän puheiden perusteella Jumalalla on vielä paljon työtä painaa vanhimmat oikeaan nöyryyteen.

        Täytyisikö heidän tehdä parannusta, niin kuin maailma vaatii.


      • oli ev lut
        oppia kirjoitti:

        Mistä siihen luterialaista olet saanut, raamattu on meidän kirja johon Jumala on sanansa kätkenyt. Toiset lukevat eivätkä ymmärrä, vaikka olisivatkin luterialaisia. Kirkonoppi ei ole samaa Lutherin opin kanssa. Kirkonopin ovat papit itse kehittäneet kelvatakseen Jumalalle. Tällä opilla he pettävät heränneitä ja kaikkia niitä jotka heittävät toiivonsa kirkon opetukseen. Saarnatkaa heille parannusta ja syntein anteeksiantamusta siinä on täysi evankeliumi näin Martti Luther.

        kirkon pappi.Pysyi luterilaisena, eikä vaatinut ketään eroamaan, päinvastoin, oli valkeutena kirkon sisällä


      • Kommentti_
        tehdä kirjoitti:

        Täytyisikö heidän tehdä parannusta, niin kuin maailma vaatii.

        Jos joutuu tekemään julkisen synnin, olisi hyvä myös julkisesti tehdä parannusta. Tässä tapauksessa on Jumalan työ julkisesti perustelematta tuomittu vihollisen työksi. Jumala tekee työtään monella saralla, myös sellaisilla, joita emme aina ymmärrä. Kannattaisi olla varovainen, ettemme ymmärtämättömyyttämme tuomitse. Jätetään tuomitseminen Herralle.


      • eräs kristitty
        Tallukka kirjoitti:

        Olin siinä käsityksessä, että esikoisuus on hengellisesti hyvin yhtenäinen liike. Näinhän asia onkin. Tämän palstan perusteella ei kuitenkaan voi kuitenkaan olla siitä vakuuttunut.
        Totuus on ,että vain muutamat eX-lestadiolaiset argippa, Lempäälästä ja pari Hämeenlinnasta kirjoittaa tosin törkeästi. He ovat ajat sitten jo lähteneet käpälämäkeen elävästäkristillisyydestä Röyhkeästi esiintyy mm. esikoislestadiolainen nimimerkilläkin. Kameliontti- usko.
        Elävässä kristillisyydessä valitse ilo rauha ja vapaus. Suomessa valitsee uskonnon vapaus. He voivat kirjoittaa jollekin uskomuspalstalle.

        Vai muutamat, ja vieläpä ex-lestadiolaiset? Meitä on kuule paljon jotka eivät kannata Lutherin ja Raamatun vastaista opetusta ja lappi-uskoa. Elät harhassa että kaikki olisivat samaa mieltä joka asiassa. Ennen Internetiä ei vaan ole ollut kanavaa tällaiseen avoimeen keskusteluun.


      • enämpi kuin
        eräs kristitty kirjoitti:

        Vai muutamat, ja vieläpä ex-lestadiolaiset? Meitä on kuule paljon jotka eivät kannata Lutherin ja Raamatun vastaista opetusta ja lappi-uskoa. Elät harhassa että kaikki olisivat samaa mieltä joka asiassa. Ennen Internetiä ei vaan ole ollut kanavaa tällaiseen avoimeen keskusteluun.

        paljon, kuin lappiin kumartavat uskovatkaan. Herätkää huomaamaan, missä mennään, kaikki autuutta kaipaavat sielut, ympäri Suomen. Rukoillaan yhdessä, että vielä valkenee. Jeesus elää ja kuten moni täälläkin on sanonut : VERESSÄ ON VOIMAA


      • eikä se ole meiltä pois
        enämpi kuin kirjoitti:

        paljon, kuin lappiin kumartavat uskovatkaan. Herätkää huomaamaan, missä mennään, kaikki autuutta kaipaavat sielut, ympäri Suomen. Rukoillaan yhdessä, että vielä valkenee. Jeesus elää ja kuten moni täälläkin on sanonut : VERESSÄ ON VOIMAA

        Te haikailette paavin marttyyrien verta koska pääsisitte sitä vuodattamaan yhdessä paavin kanssa. Itsekän olette tienne valinneet.


      • vaan
        Kommentti_ kirjoitti:

        Jos joutuu tekemään julkisen synnin, olisi hyvä myös julkisesti tehdä parannusta. Tässä tapauksessa on Jumalan työ julkisesti perustelematta tuomittu vihollisen työksi. Jumala tekee työtään monella saralla, myös sellaisilla, joita emme aina ymmärrä. Kannattaisi olla varovainen, ettemme ymmärtämättömyyttämme tuomitse. Jätetään tuomitseminen Herralle.

        Teillekö rietas on muuttunut jumalaksi, siitäkö hengen ja elämän saatte.


      • Vastauksia
        vastaus 1 kirjoitti:

        Heidän kunniansa ei ole tästä maailmasta. Ne jotka häntä kuulee, ne Minua kuulee, sanoi itse Vapahtajamme Jeesus Kristus.

        Esikoislestadiolainen johto rypee tällä hetkellä ihmisopeissa ja omassa vanhurskaudessa. Se on juuri tästä maailmasta.


      • Host controll
        eikä se ole meiltä pois kirjoitti:

        Te haikailette paavin marttyyrien verta koska pääsisitte sitä vuodattamaan yhdessä paavin kanssa. Itsekän olette tienne valinneet.

        Esikoislestadiolaisella vanhimmistolla on tasan tarkkaan päävillinen seurakuntaoppi. Itseään he yrittävät pakottaa kumartamaan ja tottelemaan heidän ihmisoppejaan. Kumartakaa te ketkä haluatte heitä, mutta älkää muille kaupatko.

        Kristuksen lahjoittama vanhurskaus ja hänen verensä peso riittää meille vanhurskaudeksi. Muuta pelastavaa vanhurskautta kun ei olekaan.


      • Kommentti_
        vaan kirjoitti:

        Teillekö rietas on muuttunut jumalaksi, siitäkö hengen ja elämän saatte.

        Hengen ja elämän olen saanut Jumalan armosta Kristuksen sovitustyön kautta, jonka uskon omalle kohdalleni, sillä mitään muuta mahdollisuutta ei ole.

        Uskon myös, että valhe ja panettelu on syntiä myös lapin vanhimpien ja saarnaajien tekemänä. Uskon myös, että lauman koossa pitämisen menetelmiin ei saa kuulua valhe ja panettelu.


      • näin on näreet
        nbvcddddddd kirjoitti:

        Laestadius puhui puhdasta jumalansanaa jo ennen v. 1844.
        Ja teki virheitä sen jälkeen.

        Sepe-susi ei tee virheitä.


      • suuri salaisuus
        näin on näreet kirjoitti:

        Sepe-susi ei tee virheitä.

        Voin kertoa sinulle: sepesutta ja pikkuhukkaa ei oikeasti ole olemassa


      • paavikunta
        tehdä kirjoitti:

        Täytyisikö heidän tehdä parannusta, niin kuin maailma vaatii.

        Ei, mutta Jumalan sana vaatii parannusta heiltäkin.
        Voi olla vaikeaa niinkin viisaaksi päässeille miehille.
        Sanakaan ei niillä pojilla ollut tuomioittensa tueksi. Eivät he alennu perustelemaan. Heihin on luotettava, se on "jumalan järjestys".


      • Wuhhhh
        suuri salaisuus kirjoitti:

        Voin kertoa sinulle: sepesutta ja pikkuhukkaa ei oikeasti ole olemassa

        Wuh


      • Aladar
        paavikunta kirjoitti:

        Ei, mutta Jumalan sana vaatii parannusta heiltäkin.
        Voi olla vaikeaa niinkin viisaaksi päässeille miehille.
        Sanakaan ei niillä pojilla ollut tuomioittensa tueksi. Eivät he alennu perustelemaan. Heihin on luotettava, se on "jumalan järjestys".

        Voisit lopettaa tuon lapsellisen ja tyhmän hölötyksen jolla ei ole mitään järjellistäkään pohjaa.


      • vaan sanalla
        Aladar kirjoitti:

        Voisit lopettaa tuon lapsellisen ja tyhmän hölötyksen jolla ei ole mitään järjellistäkään pohjaa.

        Raamatullinen pohja on.
        Järjestä en tiedä.

        Vanhimpien puheet kirkosta ja ehtoollisesta ovat harhaoppia. Julkiset tuomiot ihmisistä tutkimatta hutkien ovat sama.


      • lukaisemisen
        vastaus 1 kirjoitti:

        Heidän kunniansa ei ole tästä maailmasta. Ne jotka häntä kuulee, ne Minua kuulee, sanoi itse Vapahtajamme Jeesus Kristus.

        jälkeen kyllä näyttää siltä, että olet korottanut wanhimmat Jeesuksenkin yläpuolelle


      • Tallukka
        tallukka... kirjoitti:

        Miten Tallukka kehtaa puhua uskonnon vapaudesta, jos haluaa Kristuksesta kirjoittavia ajaa
        "uskomuspalstalle".

        Älyllistä ja hengellistä sokeutta samassa ihmisessä = lappiusko.

        Onko Kristuksen ristin Golgatalla käpälämäki??

        Talukka.Älä munaa itseäsi. Joku on osoittanut nimimerkilläni kirjoituksen minulle.
        Jumala rakastaa Sinuakin saat vapaasti olla uskomassa Messiaaseen ja tehdä parunnus ja lähteä seuraamaan Herraa Jeesusta ja meitä.


      • Näin on totuus
        lukaisemisen kirjoitti:

        jälkeen kyllä näyttää siltä, että olet korottanut wanhimmat Jeesuksenkin yläpuolelle

        Luuk.10:16. Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun; mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti.


      • siul ystävä
        Näin on totuus kirjoitti:

        Luuk.10:16. Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun; mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti.

        kyl mie raamatun tunnen, tunnet sie???

        Usot sie nii, et Jeesus neuvoo täs kuuntelemmaa saarnaajan suust iha mitä vaa?
        Pittäähä puhhee olla raamattuloi jälkee!!

        Hää ku puhhuu Gunnari ja Odi ommii keksintöi, ei myö sellasii seurata.


      • tuli tästä mieleeni
        Näin on totuus kirjoitti:

        Luuk.10:16. Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun; mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti.

        kun aikanaan oli paljon isoja perheitä ja aidit tietysti valtavan väsyneitä kun oli köyhyyttä seka isät eivät osallistuneet. Isät kävi kylää jossain aina tutkimassa sanaa, kunhan vain pääsi pois siitä hullunmyllystä, joka oli kotona.Se oli sitten muiden ihmisten mielestä hurjaa touhua, kun lähes aina riideltiin ja lapset kulki likasina. Sitäkun naapurit ihmetteli ja arvosteli kovinkin sanoin, nämä uskovaiset tuumas vain että ne pilkkaa heidän uskoaan, niinhän Jeesustakin pilkattiin.


      • näin on totuus
        siul ystävä kirjoitti:

        kyl mie raamatun tunnen, tunnet sie???

        Usot sie nii, et Jeesus neuvoo täs kuuntelemmaa saarnaajan suust iha mitä vaa?
        Pittäähä puhhee olla raamattuloi jälkee!!

        Hää ku puhhuu Gunnari ja Odi ommii keksintöi, ei myö sellasii seurata.

        Pilkkaat Jumalan lähettiläitä ja samalla Jumalaa.


      • näin on totuus
        tuli tästä mieleeni kirjoitti:

        kun aikanaan oli paljon isoja perheitä ja aidit tietysti valtavan väsyneitä kun oli köyhyyttä seka isät eivät osallistuneet. Isät kävi kylää jossain aina tutkimassa sanaa, kunhan vain pääsi pois siitä hullunmyllystä, joka oli kotona.Se oli sitten muiden ihmisten mielestä hurjaa touhua, kun lähes aina riideltiin ja lapset kulki likasina. Sitäkun naapurit ihmetteli ja arvosteli kovinkin sanoin, nämä uskovaiset tuumas vain että ne pilkkaa heidän uskoaan, niinhän Jeesustakin pilkattiin.

        Jos teillä on ollut niin, niin ei varmasti monessa muussa paikassa ole. Vaikka on ollut köyhyyttä, niin kristittyjen lapset ovat kulkeneet puhtaissa vaatteissa, vaikka ne olisivat olleet paikattuja. Meilla ainakin kävivät vanhemmat vuoroon, elleivät käyneet yhdessä seuroissa ja kylässä.


      • sie haastat
        siul ystävä kirjoitti:

        kyl mie raamatun tunnen, tunnet sie???

        Usot sie nii, et Jeesus neuvoo täs kuuntelemmaa saarnaajan suust iha mitä vaa?
        Pittäähä puhhee olla raamattuloi jälkee!!

        Hää ku puhhuu Gunnari ja Odi ommii keksintöi, ei myö sellasii seurata.

        usot sie itekki haastavas tott?
        siehä se vast häräpyllyy teet väitteilläs

        Jumala lähettiläät, hyö ku haasteloo Jumalan sanoi, ei lappalaisten taval lorui ja mitä lie omavanhurskaude höpinöi

        ekstytätkö sieki Jeesukse lampai?


      • Kommentti2
        Kommentti_ kirjoitti:

        Lapin vanhimpien tulisi tehdä julkisesti parannusta panettelusta ja väärän todistuksen antamisesta. Toivon, että he nöyrtyisivät siihen. Kesän puheiden perusteella Jumalalla on vielä paljon työtä painaa vanhimmat oikeaan nöyryyteen.

        Teidän Kaarneenpoikien pitäisi tehdä parannusta panettelusta ja eriseuraisuudesta.


      • Kommentti_
        Kommentti2 kirjoitti:

        Teidän Kaarneenpoikien pitäisi tehdä parannusta panettelusta ja eriseuraisuudesta.

        Mat 18:20 "Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä."


      • Kommentti3
        Kommentti_ kirjoitti:

        Mat 18:20 "Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä."

        Kuinka tuokin istuu paikalleen tässä ja nyt.


      • selostaa
        Kommentti3 kirjoitti:

        Kuinka tuokin istuu paikalleen tässä ja nyt.

        Millä perusteella kaarneenpojat eivät tunne Kristusta?


      • Alavar
        vaan sanalla kirjoitti:

        Raamatullinen pohja on.
        Järjestä en tiedä.

        Vanhimpien puheet kirkosta ja ehtoollisesta ovat harhaoppia. Julkiset tuomiot ihmisistä tutkimatta hutkien ovat sama.

        Vanhimmat kyllä tietävät. Enemmän luotan vanhimpien opetukseen kuin sinun hölötyksiin. He ovat tehneet opettajan työtä vuosikymmeniä. Sinä et ole saanut minkäänlaista hengellistä opetusta vaikka esiinyt kovin tietävänä.


      • Jaffet
        selostaa kirjoitti:

        Millä perusteella kaarneenpojat eivät tunne Kristusta?

        Noan arkista! Kaarne, jonka Nooa päästi ensimmäisenä ulos arkin ikkunasta, lenteli edestakaisi, sinne ja tänne, eikä tuonut mitään viestiä Nooalle. Vasta kyyhkynen toi nokassaan tuoreen öljypuun lehden palatessaan arkkiin lähettä'jänsä luo ja toi viestin siitä, että Jumalan viha oli lauhtunut.


      • olavin linna
        kuulkaas niin kirjoitti:

        kumallinen ja erikoinen asia tämä esikoislestadiolaisuus, jota minäkin olen elämäni aikana joutunut mietiskelemään lähes pääni puhki ja raamatunkin ja Lestadiuksen postillat.
        Nyt kun olen ollut kolmattakymmentä vuotta naimisissa lestadiolaisen miehen kanssa ja itsekkin lestadiolaisesta perheessä kasvanut, olen saanut todeta, että vallan erilainen oppi on molemmissa perheissä ja suvuissa ollut ja vieläkin on.
        Tuntuu kuin me oltaisiin lähes kaikista asioista eri mieltä. Samoin olen saarnaajiakin kuunnellessa havainnut, että yhtenäistä opetusta juuri missään asiassa ei ole.
        Ainoa turva on oolut monina ahdistuksan päivinä ja öinä kun olen saanut lukea raamattua ja sieltä löytänyt rakkaan Isän joka lupauksensa pitää ja siitä on tullut rauha sydämeen.
        Riehukoon ihmiset kuinka tahtoo, Jumalan sana pysyy hamaan maailman loppun asti muuttumattomana.

        Luin eka kerran näitä kirjoituksia ja kyllä surukseni totesin sen miten ala-arvoisia kirjoituksia jos nuo on uskovien kirjoituksia. Tämä kirjoituksei kuitenkin satutti sillä siitä huokui ihana Hengen rakkaus Tottahan siinä oli niitä tosiasioitakin, mutta kun tämä elämä vaan on niinkuin se on ja josta ihanasti kirjoitit. Olen itse oppinut erimielisyyksitä esim. avioliitossa "pidä nyt suus kiinni" kun minä luuleen niin monesti, että minulla on joka asiaan viimeinen totuus. Ja kun olen ymmärtänyt pitää suuni kiinni varsinkin silloin kun toinen ei edes odota multa vastausta, niin kyllä on jäänyt monesti hyvä mieli. Sananlaskuissa muist. sanotaan jotenkin "missä on paljon sanoja siellä on tyhmät äänessä" Ja kuinka ihmeessä me luulemme, että Jumalan Pyuhä Henki voi sinulle antaa puhujien kautta Elämän leipää kun Pyhä Henki jo ennakkoon tietää, että haukkuu se sen kuitenkin. Tätä moitetta ja murhetta kirjoitan jollekkin toiselle en sinulle. Lisääntyköön Jumalan viisaus sinussa ja antakoon Jumala ed. vartijoita huultesi ovelle. Ole rakkaasti siunattu ja kiiitä Jumalaa, että sinulla on juuri tuommonen mies ja tiedä se, että taivaassa johon olette matkalla loppuu väittelyt eikä siellä edes kysytä mitä mieltä olet. terv. olavi


    • näin se vain on

      Pienikin määrä myrkkyä raikkaassa vedessä tekee vedestä tappavan. Esikoislestadiolaisten lehti on Rauhan side. Tietoa ruukusta:

      Ruukku (lehti)
      Wikipedia.
      Loikkaa: valikkoon, hakuun
      Ruukku
      Lehtityyppi aikakauslehti
      Julkaisija Fonticulus ry
      ISSN 1456-145X
      Levikki
      Perustettu 1998
      Lakkautettu {{{lakkautettu}}}
      Päätoimittaja Tapani Ihalainen
      Sitoutuneisuus Esikoislestadiolaisuus
      Kotipaikkakunta Espoo
      Kotimaa Suomi
      Sivukoko B5 (176 x 250 mm)
      Ilmestymistiheys 4 kertaa vuodessa
      Kotisivu www.ruukku.fi

      Ruukku on esikoislestadiolaisten julkaisema lehti, jolla ei ole esikoislestadiolaisessa liikkeessä tunnustettua asemaa. Lehden perustivat vuonna 1988 liikkeen virallista kantaa liberaalimmat nuoret aikuiset.

      Ruukku-lehden tarkoitus on toimia kristillisen uskon ja siihen läheisesti liittyvien asioiden avoimena keskustelukanava sekä tiedottaa erilaisista tapahtumista ja ilmiöistä.

      Ruukku-lehden Internet-sivusto on Nettiruukku. Nettiruukku on perustettu kesällä 2000. Sivut palvelevat Ruukun tilaajia ja muita kävijöitä; sivuilla voi mm. osallistua nettikeskusteluun ja tilata Ruukku-lehden.

      Ruukun toimituksessa, Nettiruukku mukaan lukien, työskentelee vapaaehtoisena noin 20 julkaisualan ammattilaista ja harrastajaa kirjoitus-, valokuvaus-, kuvitus-, taitto-, web-suunnittelu-, tuotanto-, markkinointi- ja muissa julkaisunvalmistustehtävissä.

      Lehteä julkaiseen Fonticulus ry, joka on perustettu vuonna 2001. Alkuvuosina lehteä julkaisi Kunnon Seura ry.

      Fonticulus ry

      Fonticulus ry julkaisee Ruukku-lehteä ja lehden verkkosivustoa, Nettiruukkua. Fonticulus ry on perustettu joulukuussa 2001 Ruukun julkaisemista varten. Yhdistyksen puheenjohtajana toimii Aarre Pohjola.

      Tue Ruukun toimintaa

      Tukeaksesi Ruukku-lehden ja Nettiruukun toimintaa voit liittyä Fonticulus ry:n jäseneksi tai kannatusjäseneksi. Kannatusjäsenenä saat tietoa Ruukun ja Fonticuluksen toiminnasta ja taloudellisesta tilanteesta. Jäsenenä pääset lisäksi vaikuttamaan ja osallistumaan yhdistyksen toimintaan sekä saat käyttöön yhdistyksen jäsenten kotisivut.

      Kannatusjäseneksi pääset maksamalla vähintään 10 euroa kannatusjäsenmaksuksi yhdistyksen tilille: (muista mainita nimesi ja yhteystietosi). Ensimmäisen kannatusjäsenmaksusi voit maksaa suoraan tilille, jatkossa lähetämme sinulle pankkisiirtolomakkeen.

      Jäsenyysasioissa ota yhteyttä puheenjohtaja Aarre Pohjolaan, [email protected].

      • Erikoinen mainos???
        Kannattasko vähän miettiä, mitä kirjoittelee?


      • 7-päivää

        Ruukkulehti ei ole lestadiolainen julkaisu, vaan näiden kirkonmielisten juorulehti. Hiukan on sensaatio hakuisia kirjoituksia. Kirjoitukset ovat sellaisia että ensin syytetetään että te uskotte näin ja sitten haukutaan kun olette tuollaisia kun me syytämme, vaikka ei kukaan uskoisi heidän syytösten mukaan.


      • Tzantta
        7-päivää kirjoitti:

        Ruukkulehti ei ole lestadiolainen julkaisu, vaan näiden kirkonmielisten juorulehti. Hiukan on sensaatio hakuisia kirjoituksia. Kirjoitukset ovat sellaisia että ensin syytetetään että te uskotte näin ja sitten haukutaan kun olette tuollaisia kun me syytämme, vaikka ei kukaan uskoisi heidän syytösten mukaan.

        Luulen, että Ruukku on sensaatiohakuinen tiukemman suunnan EL-piireissä, jollekin muulle kristitylle varmaan lehti muitten joukossa. Juorulehti se on siinäkin mielessä, että jos omaa EL-taustaa voi siellä törmätä joittenkin puolituttujen kirjoituksiin ja muihin, mikä ei tietenkään lehteä pahenna. Vähään aikaan ei ole tullut selailtua, joten tiedä missä nyt menee...


      • vcdcxzwq
        7-päivää kirjoitti:

        Ruukkulehti ei ole lestadiolainen julkaisu, vaan näiden kirkonmielisten juorulehti. Hiukan on sensaatio hakuisia kirjoituksia. Kirjoitukset ovat sellaisia että ensin syytetetään että te uskotte näin ja sitten haukutaan kun olette tuollaisia kun me syytämme, vaikka ei kukaan uskoisi heidän syytösten mukaan.

        Kerro yksikin juoru ja sensaatiojuttu.
        katsotaan sitten asiaa.


      • ogjuSÅ)O
        vcdcxzwq kirjoitti:

        Kerro yksikin juoru ja sensaatiojuttu.
        katsotaan sitten asiaa.

        oiuyttrew
        vcdcxzwq

        Ihan tyhmää tälläinen!


    • kalikka.

      Vaikuttaa kummalliselta tämä yllä oleva keskustelu. Ruukun kriitikot julistavat suurella varmuudella Ruukun sisällöstä. Julistuksestaan kuitenkin kuka tahansa Ruukun lukija näkee, että he eivät ole sitä lukeneet, vaan julistavat ennakkoluulojaan. Tosin "opetuksen" mukaistahan on, ettei kukaan edes uteliaisuuttaan sitä lehteä käsiinsä ota. Ihmettelen vaan, miksi pitää niin kovin sanoin tuomita asia, mistä ei mitään tiedä.

      Uteliaisuuden tyydyttäminen ei aina ole paha asia...

      • .................

        että jotkut ottavat ruukkulehden käsiinsä juuri näiden juttujen takia.
        Jotkut haluavat lukea niitä sensaationhakuisia juttuja, joista täällä mainostetaan (hih!huvittaa jo niiden ilmeet, kun ei löydy mitään "mattimervi"-tyylistä juttua.)

        Uskon uteliaisuuden olevan ihmisissä aika vahva tekijä. Huolimatta näistä kommenteista monet lukevat ruukkua..... salaa.


      • se on aina

        ollut kaikkien asioiden kanssa. Mitään ei saa lukea ja ketään ei saa tavata, ettei opi mitään .
        Paljon on puhuttu,että ulkopuolella elävän ristillisyyden on kamalia himisiä, ei ne tee muuta kuin huoraa ja juo sekä varastaa. Vaikka ihan kunnollisia ihmisiä on suurin osa. Paljon on kelvottomampia ristillisyyden sisällä Eräs tyttö meni koulukaverilleen ilman lupaa monesti koulun jälkeen ja meni sitten äidiltään kysymään, että minkätakia näiden elämä on paljon parempaa kun meidän kodissa. Ei sielä huudeta ja tapella kaiken aikaa kuten tämän tytön kodissa tehtiin. Äiti vastas vain, että kun piru kiusaa meitä. Kaikki on luvallista mikä kohdistuu lähimmäiseen kunhan muitaa vaan sanoa, että se oli piru, enkä minä


      • ihan mitä vain
        se on aina kirjoitti:

        ollut kaikkien asioiden kanssa. Mitään ei saa lukea ja ketään ei saa tavata, ettei opi mitään .
        Paljon on puhuttu,että ulkopuolella elävän ristillisyyden on kamalia himisiä, ei ne tee muuta kuin huoraa ja juo sekä varastaa. Vaikka ihan kunnollisia ihmisiä on suurin osa. Paljon on kelvottomampia ristillisyyden sisällä Eräs tyttö meni koulukaverilleen ilman lupaa monesti koulun jälkeen ja meni sitten äidiltään kysymään, että minkätakia näiden elämä on paljon parempaa kun meidän kodissa. Ei sielä huudeta ja tapella kaiken aikaa kuten tämän tytön kodissa tehtiin. Äiti vastas vain, että kun piru kiusaa meitä. Kaikki on luvallista mikä kohdistuu lähimmäiseen kunhan muitaa vaan sanoa, että se oli piru, enkä minä

        kohta 60 vuoden kokemuksella näin voin sanoa. Kyllähän vihulainen kiusaaki, mutta jos ollaan lainalaisia, niin ei ole voimaa olla rakkaudellisempi. Kaikkea en voi, eikä ole tarviskaan kertoa, mutta jos on löytänyt rakastavan ystävän, kantsii kaksin käsin pitää kii. Tuomiota ja vihaa on riittänyt, aivan lapsesta asti. En ollut syntynyt uskovaiseen kotiin, vaan adoptoitu, niin minullehan ei uskovaisten "perintö" meinannu kuuluu olleskaan . Armosta suuresta kuitenkin uskon huonompinakin päivinä


      • yksyhteen

        ei tunneta ruukkua, ei raamattua ,ei lutheria eikä myöskään omaa sisintään. Halutaan uskoa, kun wanhimmat opettaa, että kaikki mitä he saarnoissaan sanoo, on uskottava Jumalan sanaksi. Eikö edes mielenkiinnosta vois vähän ottaa selvää?


      • näin.
        yksyhteen kirjoitti:

        ei tunneta ruukkua, ei raamattua ,ei lutheria eikä myöskään omaa sisintään. Halutaan uskoa, kun wanhimmat opettaa, että kaikki mitä he saarnoissaan sanoo, on uskottava Jumalan sanaksi. Eikö edes mielenkiinnosta vois vähän ottaa selvää?

        "Halutaan uskoa, kun wanhimmat opettaa, että kaikki mitä he saarnoissaan sanoo, on uskottava Jumalan sanaksi.", kirjoitti joku.

        Kyllä, näin uskovat esikoislestadiolaiset.

        Edelleen:
        "Eikö edes mielenkiinnosta vois vähän ottaa selvää?"

        Ei kannata, sielunvihollinen tekee niin suureksi että alkaa kuvitella tietävänsä kaiken paremmin kuin muut.
        Niitä tapauksia on liikaa, yksikin on liikaa...


      • Kommentti_
        näin. kirjoitti:

        "Halutaan uskoa, kun wanhimmat opettaa, että kaikki mitä he saarnoissaan sanoo, on uskottava Jumalan sanaksi.", kirjoitti joku.

        Kyllä, näin uskovat esikoislestadiolaiset.

        Edelleen:
        "Eikö edes mielenkiinnosta vois vähän ottaa selvää?"

        Ei kannata, sielunvihollinen tekee niin suureksi että alkaa kuvitella tietävänsä kaiken paremmin kuin muut.
        Niitä tapauksia on liikaa, yksikin on liikaa...

        Kristityn tulee ottaa selvää asioista tietenkin rukouksen kera. Sielunvihollinen tekee joka tapauksessa suureksi, jos on tehdäkseen. Paavalikin kehottaa: "Älkää olko lapset ymmärrykseltänne".


    • politrukki evp

      Se on vasemmiston Tiedonantaja lehteen verrattavissa, se tekee myyräntyötä suurelle enimmistölle. Vasemmiston pää-äänenkannattaja oli Kansan-uutisetlehti. Tiedonantaja lehti kertoi asiat juuri väärinpäin ja parjasi ja propakoi valtalehteä vastaan omilla valheillaan ja omilla totuuksillaan.
      Tätä periaatetta esikuvana käyttäen voi kuvitella mikä on Ruukkulehden asema ja henki suurempaa enimmistöä kohden.

      • ruukku on hyvä

        olipa sinulla oivallus. lähinnä naurattaa


      • Politrukki
        ruukku on hyvä kirjoitti:

        olipa sinulla oivallus. lähinnä naurattaa

        nauran ihan kippurassa, kun ajattelen sitä mistä ne ovat löytäneet sen oikean totuuden eli pravdan. Ettei vain olisi Viipurin torilta ostettu.


    • kokemusta on

      Se on hyvä lehti sytykkeenä, uunin tai takan lämmityksessä. Paperi saisi olla hieman ohuempaa.

      • pienet

        Murheet teillä täällä jotka vatvotte tätä Ruukku-lehti asiaa.Ei kai lapinvanhimmat neuvoneet täällä riitelemään???
        Olisiko tärkeämpää miettiä omaa sieluntilaa.


      • Adistas
        pienet kirjoitti:

        Murheet teillä täällä jotka vatvotte tätä Ruukku-lehti asiaa.Ei kai lapinvanhimmat neuvoneet täällä riitelemään???
        Olisiko tärkeämpää miettiä omaa sieluntilaa.

        Henki on se joka eläväksi tekee. Ne joilla ei ole Kristuksen Henkeä joutuvat kadotukseen, riippumatta heidän sielunsa tilasta.

        Eikä sielulla mitään vakituista tilaa olekaan, sielussa sijaitsevat ihmisen henkiset toiminnot, ja se osa kehoa on kuoleva yhdessä ruumiin kanssa.


      • Lasse-setä
        pienet kirjoitti:

        Murheet teillä täällä jotka vatvotte tätä Ruukku-lehti asiaa.Ei kai lapinvanhimmat neuvoneet täällä riitelemään???
        Olisiko tärkeämpää miettiä omaa sieluntilaa.

        Havaintoni mukaan he osallistuivat itse , jos tätä on riidaksi kutsuttava. Heillä ei siis ole sen kummempaa viisautta, kuin täysikielto.

        Kielto on tosin paras mainos!


      • Meillä on sana
        Adistas kirjoitti:

        Henki on se joka eläväksi tekee. Ne joilla ei ole Kristuksen Henkeä joutuvat kadotukseen, riippumatta heidän sielunsa tilasta.

        Eikä sielulla mitään vakituista tilaa olekaan, sielussa sijaitsevat ihmisen henkiset toiminnot, ja se osa kehoa on kuoleva yhdessä ruumiin kanssa.

        joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu.
        Kristuksen sana.


    • ååp

      Olen muutaman Ruukun nähnyt ja niissä oli A:n suku liikaa esillä.Melkein joka sivulla jonkun A:n kuva.Ei kiinnostanut

    • huiskis

      -lehti on monessa esikoisperheessä se luetuin lehti. Tieto perustuu omiin havaintoihin.

      • kaksi

        Jospa tuohon Ruukkulehden lakkauttamiseen käytetyn energiankin käyttäisi seiskan ja Ohon lopettamiseen... niitä ei muuten edes nimeltä mainittu saati kielletty....


    • sinä tyypillinen

      On aika tyypillistä tuollainen vastaus, kn on kasvanut pussissa. Mutta maailmaa ja elämää on muuallakin kuin sinun kylälläsi ja koteja muitakin kuin sinun kotisi. Se mitä sinä kerroit on sinun kokemustesi perusteella oikein, mutta paljon muunkinlaisia tapauksia on ja kamaliakin. Sentähden näitä surkeita aina on aj pysyy, kun aina kun joku nostaa asian esiin, lyödään luu kurkkuun. Olis joskus hyvä ajatella minkälainen olotila on näillä surkeissa oloissa olevilla lapsilla ja naisilla. Ja minä olen hyvästä perheestä, mutta olen nähnyt surkeitakin taauksia, ja niitä on paljon enemmän, mutta seuroissa kielletään kotiasioitten puhuminen kodin ulkopuolella, ja rangaistuksen uhalla.Minä ainakin puhun näiden heikkojen puolesta.

      • oli tarkoitettu

        vastaukseksi joka kirjoitti nimimerkillä valetta.


      • zantta

        Jos lapsia on tusina tai puolikas niin ei kaikkien perheitten voimavarat vaan riitä, että lapset kulkisivat aina puhtoisissa ja tukka kammattuna. Tää hyppäs nyt tänne. Oon jutellut näistä jonkun ystäväni kanssa, vähän yhtä huit hait oli molempien lapsuudenkodit.


      • valoa kansalle
        oli tarkoitettu kirjoitti:

        vastaukseksi joka kirjoitti nimimerkillä valetta.

        Tänne ei ole kukaan kirjoittanut nimimerkillä valetta. Eikä kukaan ole kasvanut pussissa. Sinä olet tainnut kasvaa pississä.


    • sytykkeenä

      Ruukku-lehti on pahojentyöntekijöiden lehti.

    • Kannattaa lukea

      Virkistävää luettavaa! Sivuilta löytää oikean armon ja rakkauden hengen. Todellista evankeliumia. Ei sovi tiukkapipoille.

      • vaan

        Terroristi rakastaa toista terroristiä, mutta kas vain hän vihaakin niitä joita terrorisoi. Mitä rakkautta tämä nyt sitten on jos rakastamme niitä jotka meitä rakastavat. Ketkä nyt tässä tapauksessa on niitä tiukkapipoisia.


      • Lasse-setä
        vaan kirjoitti:

        Terroristi rakastaa toista terroristiä, mutta kas vain hän vihaakin niitä joita terrorisoi. Mitä rakkautta tämä nyt sitten on jos rakastamme niitä jotka meitä rakastavat. Ketkä nyt tässä tapauksessa on niitä tiukkapipoisia.

        Minun mielestäni ne, jotka pyrkivät hallitsemaan ja alistamaan toisia. Oman itsen alistaminen ei riitä.

        Siihen sitten käytetään kaikki keinot.


      • NNNNNNNNNNN
        Lasse-setä kirjoitti:

        Minun mielestäni ne, jotka pyrkivät hallitsemaan ja alistamaan toisia. Oman itsen alistaminen ei riitä.

        Siihen sitten käytetään kaikki keinot.

        Hyvin sanottu lassesetä, siunausta sinulle.


    • tun.luterilainen

      Mielestäni Ruukku-lehdelle oli selvä tilaus, silloin kun sitä alettiin julkaista ja on edelleen. Ei se tietääkseni ole ikinä julistanutkaan olevansa Raamatun tai edes Rauhan Siteen vastine tai joku ainoa totuus, keskustelupaikka eniten. Nykyisin Tapsa on päätoimittajana luodannut sitä hyvin Luterilaiseen suuntaan (aiemmin se oli enemmän yhteiskristillinen). Kuitenkin tietääkseni lestadiolaisuus edelleen haluaa olla ja on (?)luterilainen liike. Vaikkakin paljon on mukana muita vaikutteita. Mutta siltikin, ehkä jos seuroissa luettaisiin yhtä paljon Lutherin postilloja kuin Lestadiuksen, huomattaisiin, missä on lähdetty eri suuntaan. No, tästä ollaan varmaan montaa mieltä, tää on vaan mun näkemys ja perustuu niihin tietoihin, joita minulla on.

      Tunteita Ruukku-lehti ainakin tuntuu tällä palstalla kuohuttavan! Ja aika keljujakin kommentteja! Kaarneenpojista sen verran, että tiedän heidän lukevan Lutherin Galatalaiskirjettä ja monelle on uskonvanhurskaus sen kautta kirkastunut. Voiko se olla silloin väärää toimintaa? Muutenkin olis varmaan paljon hedelmällisempää, jos ei haukuttaisi ketään. Kritiikkiä jokaisen pitää sietää, silloin kun se on asiallista ja perusteltua. Mut asiattomat lättäämiset tuovat vain huonon maun kaikkien tämän palstan lukijoitten suuhun. Jokaisen tarkoitushan pohjimmiltaan on kirkastaa (tai etsiä) Kristusta ja taivaan tietä, eikö niin?!

      • muovipurnukka

        löydetty jo. Onko olemassa muitakin teitä? Ei ainakaan Raamatun mukaan, vaikka moni on alaknut etsimään laveampaa tietä taivaaseen.
        Toisekseen, ruukun lukijat keitä tunnen, ovat jotenkin tipahtaneet kärryiltä, toisinsanoen ovat alkaneet hakea jotain uutta.
        Se on se varoittava esimerkki ja syy, miksi se on niin paha lehti. Ruukun lukijat eivät käy seuroissa.


      • päättänyt lihassa
        muovipurnukka kirjoitti:

        löydetty jo. Onko olemassa muitakin teitä? Ei ainakaan Raamatun mukaan, vaikka moni on alaknut etsimään laveampaa tietä taivaaseen.
        Toisekseen, ruukun lukijat keitä tunnen, ovat jotenkin tipahtaneet kärryiltä, toisinsanoen ovat alkaneet hakea jotain uutta.
        Se on se varoittava esimerkki ja syy, miksi se on niin paha lehti. Ruukun lukijat eivät käy seuroissa.

        Ruukku-lehti edustaa näitä Jeesususkoisia, heille tyypillen piirre on, että he eivät tarvitse seurakuntaa. Tämähän on ollut selvä asia jo kauan sitten. He ovat hurahtaneet eksyksiin vuorille. Heille riittää, kun on ympärillä joku samoin ajattelija joka taputtaa olkapäälle.


      • Ei tiukkiksen valtakunta
        päättänyt lihassa kirjoitti:

        Ruukku-lehti edustaa näitä Jeesususkoisia, heille tyypillen piirre on, että he eivät tarvitse seurakuntaa. Tämähän on ollut selvä asia jo kauan sitten. He ovat hurahtaneet eksyksiin vuorille. Heille riittää, kun on ympärillä joku samoin ajattelija joka taputtaa olkapäälle.

        ainakaan
        "Missä kaksi tai kolme kokoontuu minun nimeeni, siellä minä olen heidän keskellään"
        Ette nähtävästi usko Jeesukseen?
        Teille on Jeesuksen tilalle tullut lapin vanhimmat!


      • Lasse-setä
        päättänyt lihassa kirjoitti:

        Ruukku-lehti edustaa näitä Jeesususkoisia, heille tyypillen piirre on, että he eivät tarvitse seurakuntaa. Tämähän on ollut selvä asia jo kauan sitten. He ovat hurahtaneet eksyksiin vuorille. Heille riittää, kun on ympärillä joku samoin ajattelija joka taputtaa olkapäälle.

        Vedäppä nyt käsijarru päälle ja mieti.
        Jeesus sanoi: Missä kaksi tai kolme on koossa minun nimessäni, siinä minä olen heidän keskellään.

        Sanoiko Hän samoin tuhansista tai kymmenistätuhansista?
        Ei sanonut yhtään mitään!

        Eikö siinä ole Jumalan valtakunta, missä Jeesus on keskellä?
        Ei kannata katsoa lukumääriin. Jumala pelastaa yksityisiä ihmisiä yksitellen.

        Kaikki muut, kuin Jeesus-uskoiset ovat väärällä tiellä. Hän sanoi: Minä olen tie, totuus ja elämä. Ilman Häntä ei ole mitään.


      • tun.luterilainen
        muovipurnukka kirjoitti:

        löydetty jo. Onko olemassa muitakin teitä? Ei ainakaan Raamatun mukaan, vaikka moni on alaknut etsimään laveampaa tietä taivaaseen.
        Toisekseen, ruukun lukijat keitä tunnen, ovat jotenkin tipahtaneet kärryiltä, toisinsanoen ovat alkaneet hakea jotain uutta.
        Se on se varoittava esimerkki ja syy, miksi se on niin paha lehti. Ruukun lukijat eivät käy seuroissa.

        Rakas ystävä, eiväthän kaikki ole löytäneet taivaan tietä omalle kohdallensa. Eikö tarkoitus ole myös se, että jos joku etsivä sielu täällä surffailee, hän voisi löytää sen taivaan tien. Ja mistä sinä, hyvä ystävä, voit tietää kaikki Ruukun lukijat? Mistä voit tietää, että Ruukun -lukijat etsisivät jotakin uutta, entä jos heillä ei ole ollut vaikka vanhaakaan. Oletko sinä Jumala, joka tiedät ja näet ihmisten sydämiin? Seuroissakäynnit tietysti näkee, mutta onneksi Herramme ei ole sidottu lestadiolaisiin, vaikka joku niin luuleekin.


      • tun.luterilainen
        päättänyt lihassa kirjoitti:

        Ruukku-lehti edustaa näitä Jeesususkoisia, heille tyypillen piirre on, että he eivät tarvitse seurakuntaa. Tämähän on ollut selvä asia jo kauan sitten. He ovat hurahtaneet eksyksiin vuorille. Heille riittää, kun on ympärillä joku samoin ajattelija joka taputtaa olkapäälle.

        Mistä sinä tiedät, ettei joku tarvitse seurakuntaa? Seurakunta on todella tärkeä, mutta varo itse, ettet eksy siihen luuloon, että seurakunta pelastaisi.


      • Rakkaina veljinämme
        Ei tiukkiksen valtakunta kirjoitti:

        ainakaan
        "Missä kaksi tai kolme kokoontuu minun nimeeni, siellä minä olen heidän keskellään"
        Ette nähtävästi usko Jeesukseen?
        Teille on Jeesuksen tilalle tullut lapin vanhimmat!

        Niin kuin mekin, niin vanhimmatkin tarvisevat Jeesuksen veren voimaa. Mutta teillä pilkkaajilla ei sitä vastoin tarvitse tehdä parannusta synneistänne, toisinkin kuin vanhimmat. Nämä meidän vanhimmat ovat siinä asiassa esikuvallisia nöyryydessä ja rakkaudessakin etteivät he ole teitä ressukoita pilkkaamassa, niin kuin te vanhimpia. Mitä luulette voittavanne noilla pilkka sanoillanne.


      • Lasse-setä
        Rakkaina veljinämme kirjoitti:

        Niin kuin mekin, niin vanhimmatkin tarvisevat Jeesuksen veren voimaa. Mutta teillä pilkkaajilla ei sitä vastoin tarvitse tehdä parannusta synneistänne, toisinkin kuin vanhimmat. Nämä meidän vanhimmat ovat siinä asiassa esikuvallisia nöyryydessä ja rakkaudessakin etteivät he ole teitä ressukoita pilkkaamassa, niin kuin te vanhimpia. Mitä luulette voittavanne noilla pilkka sanoillanne.

        Tuo nyt ei johda yhtään mihinkään.
        Joka kerskaa, kerskatkoon Herrasta!

        Ei kelpaa kenenkään ihmisen nöyryys kerskauksen aiheeksi Herran edessä.


      • tun.luterilainen
        Rakkaina veljinämme kirjoitti:

        Niin kuin mekin, niin vanhimmatkin tarvisevat Jeesuksen veren voimaa. Mutta teillä pilkkaajilla ei sitä vastoin tarvitse tehdä parannusta synneistänne, toisinkin kuin vanhimmat. Nämä meidän vanhimmat ovat siinä asiassa esikuvallisia nöyryydessä ja rakkaudessakin etteivät he ole teitä ressukoita pilkkaamassa, niin kuin te vanhimpia. Mitä luulette voittavanne noilla pilkka sanoillanne.

        Olet oikeassa, että pilkalla ei mitään saavuteta. Mutta luulen, että eräät ovat epätoivoissaan siihen mahdollisesti syyllistyneet, kun heidän mielestään ei muukaan auta. Kyllä Lapin vanhempien täytyy alistua seurakunnan arvostelun alle, ja varsinkin Raamatun sanan valon alle. Vai onko niin, että jotkut eivät siedä sitä, ehkäpä vanhimmat itse vaikka sietävätkin. Niin kuitenkin on, että Sana ei katoa, vaikka kaikki muu katoaa. Ja kyllä riittää Jeesuksen veri kaikille pilkkaajillekin, ei vain Jeesuksen pilkkaajille, vaan myös Lapin vanhimpien pilkkaajille. Mitä hyödyttää tuollainen ironia, ettei joku muka tarvitse Jeesuksen verta?! Käskikö Jeesus siunaamaan "vihollisiaan" vai ei? Et sinä, kuule, voita ketään "pilkkaajaa" muulla kuin rakkaudella.


      • lapsellinen väite
        päättänyt lihassa kirjoitti:

        Ruukku-lehti edustaa näitä Jeesususkoisia, heille tyypillen piirre on, että he eivät tarvitse seurakuntaa. Tämähän on ollut selvä asia jo kauan sitten. He ovat hurahtaneet eksyksiin vuorille. Heille riittää, kun on ympärillä joku samoin ajattelija joka taputtaa olkapäälle.

        Totta kai heillä seurakunta on, kuka sen heiltä on vienyt?

        He eivät tarvitse tuomitsijoiden ja fariseusten joukkoa ympärillee, se on totta.
        Missä kaksi tai kolme kokoontuu Jeesuksen nimeen, siellä hän on heidän keskellään.
        Jeesuksen nimeen he kokoontuvat.

        Vaikka he ovatkin erämaassa, ruokkii Jumala heitä kaarneenpoikien kautta.


      • ovat oikeita
        Lasse-setä kirjoitti:

        Tuo nyt ei johda yhtään mihinkään.
        Joka kerskaa, kerskatkoon Herrasta!

        Ei kelpaa kenenkään ihmisen nöyryys kerskauksen aiheeksi Herran edessä.

        Tässä hiukan muistutusta mitä Martti veli sanoo: Maailman edessä meillä on lupa kerskata. Sitä hän juuri teki kerskatessaan.


      • ruokkii
        lapsellinen väite kirjoitti:

        Totta kai heillä seurakunta on, kuka sen heiltä on vienyt?

        He eivät tarvitse tuomitsijoiden ja fariseusten joukkoa ympärillee, se on totta.
        Missä kaksi tai kolme kokoontuu Jeesuksen nimeen, siellä hän on heidän keskellään.
        Jeesuksen nimeen he kokoontuvat.

        Vaikka he ovatkin erämaassa, ruokkii Jumala heitä kaarneenpoikien kautta.

        Niin tuo mustalintu kyllä näyttää ruokkivan kaarneenpoikia kuolleilla raadoilla ja sienetkin kelpaavat. Sienet kasvavat kuolleissa puun osissa. Onko heidät jätetty erämaahan, niin kuin Haagarin perilliset. Saivathan he ainakin mukaansa vesileilin.


      • Lasse-setä
        ovat oikeita kirjoitti:

        Tässä hiukan muistutusta mitä Martti veli sanoo: Maailman edessä meillä on lupa kerskata. Sitä hän juuri teki kerskatessaan.

        Minä en ole maailma, minulle ei kelpaa ihmisistä kerskuminen.

        Jos net pelastuvat, vain armon varassa, ei mitään muuta mahdollisuutta.


    • Anonyymi

      Varokaa! Neuroneiden välityksellä uskovia värvätään kappalauskonlahkoon. Häirintä on todellista ja sitä tapoahtuu. Samulu perälä tietää asiasta. Katsokaa hänen videot Enkeleitä ja demoneja. Itse olehn uhri ja pakotietä ei ole.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      63
      1769
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      75
      1126
    3. Kieli pitkällä täällä odotan :D

      Pus pus :D
      Ikävä
      45
      1055
    4. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      70
      1037
    5. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      949
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      919
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      870
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      823
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      808
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      772
    Aihe