Opiskelemaan Saksaan?

eihänsitäkoskaantiedä

Hei, olen nyt lähdössä vuodeksi Saksaan kieltä oppimaan. Vuoden jälkeen, kuka tietää, saattaisi kiinnostaa jäädä opiskelemaan maahan. Systeemi on kuitenkin vain jokseenkin tuttu. Kertokaahan hyvät asiasta tietoiset millainen on koulutuksen taso yliopistoasteella, entä millaisen lukukausimaksut yms... Kuinka helppoa maahan on noin ylipäätään päästä opiskelemaan ulkomaalaisena?

6

1075

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Tietääkseni lukukausimaksut vaihtelevat liittovaltioittain. Jossain taisi olla 500e/lukukausi. Saksan korkeakoulut on ymmärtääkseni arvostettuja. Hakeminen onkin sitten aika rulianssi, todistukset pitää käännättää saksaksi ja todistukset oikeaksi todistaa notaarilla tai lähetyksessä (suosittelen Saksan lähetystöä sillä Suomen nappaa siitä kalliin hinnan). www.zvs.de ja www .daad.de sivuilta löydät lisä infoa. Niin ja koulujen omilta sivuilta.

• irmeli..

Ei ole lukukausimaksuja, pakolliset sosiaalimaksut. En lähtisi näin jälkikäteen ajateltuna Saksaan opiskelemaan. Suunnistaisin Sveitsiin tai Itävaltaan. Yliopistolla opiskelu suhteellisen helppoa, joskus naurettavaa lukiotasoa..

Ulkomaalaiset pääsevät myös helposti sinne opiskelemaan.

Tutkinnon silti sain ja pätee myös Suomessa.

Hyvää matkaa!

• ...

Tuo helpppous tietysti riippuu aineesta mitä opiskelee?! Niin ja ehkäpä yliopistostakin? Lääketiede on ystäväni mukaan paljon vaikeampaa Saksassa, kuin Suomessa.

• kiinnostava

Voisitko kertoa, minkä tutkinnon suoritit ja missä yliopistossa? Olen itsekin miettinyt eri opiskeluvaihtoehtoja ja saksankieliset maat kiinnostavat erityisesti. Vielen Dank im voraus!

• myös kiinnostunut
        kiinnostava kirjoitti:

Voisitko kertoa, minkä tutkinnon suoritit ja missä yliopistossa? Olen itsekin miettinyt eri opiskeluvaihtoehtoja ja saksankieliset maat kiinnostavat erityisesti. Vielen Dank im voraus!

Itse olen kiinnostunut opiskelemisesta saksankielisessä maassa ja varsinkin Wienin yliopisto kiinnostaisi. Mitä ja minne itse olisit menossa opiskelemaan?

• Rentosport

Opiskelin Saksassa tekniikkaa puolivuotta ammattikorkeakoulussa. Minulla ei siis ole kokemusta Masterista, mutta luulisi olevan verrattavissa myös yliopistoon. Nykyisestä käytännöstä en tiedä, mutta aiemmin ulkomaalaiset insinöörit ja DI:t joutuivat suorittamaan kursseja tullessaan Suomeen töihin. Tästä eteenpäin olisi arvailuja, joten eiköhän paneuduta faktoihin...

Ainakin omalta osalta voin kertoa, että opinnot tuntuivat helpommilta suomalaiseen tutkintoon verrattuna. Saksan opintojeni aikana opiskelijat lakkoilivat siellä lukukausimaksuja vastaan, joita kerättäisiin vasta 10. lukukauden jälkeen. Itse menin sinne vaihto-opiskelijaksi, jolloin kaikki järjestelyt menivät koulun kautta ja minuun päti suomalainen käytäntö. Opintojen aikana paikallisesta koulusta kysyttiin halukkuutta jatkaa opintoja (vai oliko se työharjoittelu) siellä. Totesin suomalaisen tutkinnon olevan kannustavampi, kun vertasin kurssitarjontaa suomalaisen ja saksalaisen koulun välillä.

En osaa auttaa tilanteessasi, jos aloitat koko tutkinnon Saksassa. Tein suunnitelmat siten, että suomalaisen amk-tutkinnon jälkeen siirryin korkeakouluun, josta lähden ulkomaille jossain vaiheessa. Tällöin saan järjestöapua sekä Suomessa, että ulkomailla.

Toivottavasti opit saksan hyvin, koska minun aikanani he karsastivat henkilöitä, joiden kielitaito ei riittänyt päivittäiseen saksan käyttöön. Tsemppiä reissuun!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      154
      3297
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      223
      3005
    3. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      79
      1976
    4. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      79
      1618
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      239
      1447
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      48
      1158
    7. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      1051
    8. Helena Koivun rikosrekisteri

Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      121
      1036
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä