Mistä siivousintoa?

megalaiska

Onko minulla mitään toivoa saada siivousinto kipinää koskaan? Olen 30-v ja aina ollut onnettoman laiska siivoamaan ja kotini on aina kuin kaatopaikka. Onko kukaan muu ollut sottapytty joskus, mutta parantunut tästä kauheasta taudista? Haluaisin kotini olevan siisti ja kaunis, mutta en vaan saa aikaiseksi...
Miten te saatte itsenne motivoitua siivoamaan, auttaako musiikki, mikä? Apua!?

11

4942

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rosalie

      Hyvä keino kohdata totuus: ota kodistasi valokuvia tai katsele sitä peilin kautta. Sotkuinen kämppä näyttää kaamealta, kun katselee sitä "toisen silmin".

      Sitten teet niin, että päätät kertakaikkiaan ruveta hommiin heti aamusta ja teet etukäteen suunnitelman, mistä aloitat. Ostat edellisenä päivänä siivousaineita ja jätesäkkejä, jollei niitä ole valmiina. Ensin heität kaiken turhan kaman suosiolla roskiin, voin luvata ettei tule ikävä. Sitten musa pauhaamaan ja siivoot niin kauan, kunnes olet ihan poikki. Tuuletat kunnolla. Puhelin kiinni, ettei kukaan esitä häiritseviä tekosyitä siivouksen keskeyttämiseen... Viimeiseksi menet suihkuun tai kylpyyn, että hiki huuhtoutuu, istut sohvan nurkkaan ja katselet ympärilles... Olet varmaan sikatyytyväinen. Onnittelut!

      Tästä eteenpäin alat siivota joka viikko, et vaan anna periksi. Viikottain kun siivoat tavallisesti ja joka päivä järjestelet vaikka 10 minuuttia, niin kyllä pysyy siistinä. Lopetat tavaran ripottelun ja laitat ne paikalleen, vaikka olis mikä. Se on paljon helpompaa, kuin kerralla raataa hulluna.

    • laiskimus..... :)

      Oon joskus ollut todella sottainen ihminen: tiskit, pyykit, roskat ja tavarat lojuivat hävettävän sekaisin. Nyt olen parantunut: elelen siistissä kodissa ja jopa siivoilen toisten koteja! :D

      Ensimmäiseksi kannattaa tehdä tavaroista inventaari. Raivaa tavarat lootiin: tosi tärkeät, ei kovin tärkeät, roskat. Lootista lajittelet ne omiin paikkoihinsa. Järjestele säilytettävät vaatteet kaappiin, likapyykit omaan koppaan ja kirppari/UFF-lootaan KAIKKI sellaiset, joita et ole enää pitkään aikaan käyttänyt etkä aio käyttää enää ja vie ne nurkista nopeasti pois.

      Tuolla pääsee jo hyvin alkuun! Kun kaikki ylimääräinen roju on siivottu, niin viet matot ja sohvatyynyt tuulettumaan, imuroit, pyyhit lattiat ja pölyt, vaihdat petivaatteet sekä peset vessan/kylppärin ja tarvittaessa vaikka ikkunat.

      Sen jälkeen siivoat joka päivä edes hiukan: lehdet pinoihin, roskat roskiin, tiskikone päälle (tai tiskaat) jne. Kerran viikossa siivoat paremmin: hyvä imurointi, vessanpesu, matot tuulettumaan, pölyjen pyyhintä...

      Päätä itsellesi siivouspäivä ja pidä siitä kiinni! Järjesteltyä kotia on mukavampi siivota, joten minuuttisiivous joka päivä on paras tapa pitää koti siistinä. Silloin maittaa se isompikin siivous!

      Ja raikkaassa, siistissä kodissa on ihana asustaa, sen takia kannattaa nähdä vaivaa. Avaa siivouksen ajaksi radio seuraksi ja laita viinipullo iltaa varten kylmenemään, niin avot..! :)

    • j.s

      Pyydä pitämäsi henkilö kylään ja katsele sen jälkeen ympärillesi niin ymmärrät.

      • rutiinia

        Kun otat siivouksen jokapäiväiseksi tavaksi niin se alkaa sujua pikkuhiljaa rutiinilla.
        Ensiksi kannattaa tosiaan karsia turhat kamat pois.
        Käy kaapit läpi ja varastoi, lahjoita, heitä pois vaatteet joita et käytä.
        Luetut lehdet nurkista divariin tai paperunkeräykseen.
        Kerää kaikki koriste-esineet pois, pyyhi pölyt, valitse muutama jonka tahdot olevan esillä ja muut laatikkoon ja varastoon.
        Käy jokainen laatikko ja kaappi läpi perusteellisesti ja heitä kylmästi pois tavarat joita et ole vähään aikaan tarvinnut. Jos tavaroita voi vielä käyttää, lahjoita hyväntekeväisyyteen tai myy kirpparilla, Huuto.netissä.
        Inventaarion jälkeen otat sitten tavaksi tehdä vähän joka päivä.
        Minä esimerkiksi vietän aamupäivästä muutaman tunnin siivoten ja järjestelle paikkoja, kuuluu ihan rutiiniin.
        Siistin keittiön, tyhjennän ja täytän tiskikoneen, pyyhin pöytäpinnat, imuroin ja tarvittaessa moppaan lattian.
        Kerään koko asunnosta lasten lelut paikoilleen sekä muut tavarat joita aina kummasti nurkkiin kerääntyy. Lehdet lehtikoriin, vaatteet pyykkikoriin jne.
        Kyllä se siitä kunhan vain otat itseäsi niskasta kiinni! :)


    • nfpweofsäöl'å¨f

      osta kunnon välineet, ei mitään rimpuloita. itselläni kunnon ammattilaistason välineet (vileda swep) ja on huomattavasti mukavempi siivota välineillä joilla siivous luonnistuu. ja on totta, että kun on liikaa tavaraa, ei oikein tiedä mistä aloittaisi ja mistä kohtaa siivota. muista kuitenkin, ettei tarvitse olla ankeen näköistä ollakseen siistiä. Ensiksi olisi hyvä hommata tavaroille omat paikat johon ne voi laittaa ja kerätä, jotteivat pyöri nurkissa. kun tavarat on siististi omilla paikoilla on muu siivoominen kymmenen kertaa helpompaa. ja jos imurointi tökkii niin pyyhi lattiat micromopilla kuivana tai nihkeenä joka päivä ja imuroi vaikka joka toinen päivä tai mikä omasta mielestä parhaalta tuntuu.. itse ainakin tykään kovasti lattioiden pesemisestä, mutta imurointi on vastenmielistä ja siksipyyhdin lattiat nihkeällä usein jottei tartte niin kovin usein ottaa imuria esille. että laiskoja tässä itse kukin ollaan, mutta kun löytää oman tavan siivota niin kyllä se alkaa tuntumaan ihan mukavalta hommalta (paitsi tuo imurointi).

    • Tuijamaari

      Saan siivousvoimia, kun kuvittelen putsuvani paikalle ammattisiivoojan. Se maksaa siinä 150 - 250 euroa. Ajattelen, miltä tuntuu menettää tuo summa. Muistelen, millaista oli, kun HÄN tuli siivoamaan! Sitten miellän perusteellisesti: Tuon summan säästän, kun itse siivoan. Ryhdyn toimeen, teen työn mahdollisimman hyvin - ja sitten nautin siitä, että säästin sievoisen summan! Keitän itselleni kahvia, kenties kaapissa odottaa leivos! Nautin!

      • paljonhalvempaa

        No ei se oikeasti ole noin kallista.


    • Kotisiivooja

      Tykkään siivota - onhan se raskasta työtä. Inspiksen saa helpommin - joka ei tykkää - kun ottaa yhden huoneen kerrallaan.

    • beethooven

      Mun oli eilen illalla ihan pakko ruveta vähän siivoamaan kun sitä ennen oli kaatunut lattialla lojuneeseen imuriin kirjaimellisesti.

    • puhdaskämppä

      Sanonta: Puhdas koti vetää puoleensa. Onhan se kivaa ja mukavaa, kun kavereitakin kehtaa pyyttää kylään, kun on siistiä.

      Monikaan vieras EI tule kyläilemään, jos koti on kuin : Hävityksen kauhistus.( ei ainaskaan monen monta kertaa)

    • Siivousvideot

      Alotusviesti on vanha kuin mikä, mutta vastaanpa nyt kuitenkin.
      Jos ei ole motivaatiota siivota, suosittelen katsomaan siivousvideoita. Itse esim. jos tarvitsen motivaatiota, menen katsomaan YouTubesta siruauroran joulusiivousvideon. Tulee kummasti mieli siivota sitä katsoessa :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe