Otsalohko dementiako?

48v nainen

Jo muutaman vuoden minun on ollut vaikea ymmärtää puhetta..varsinkin puhelimessa. Siinä se korostuu parhaiten ja siitä se alkoi. Viitisen vuotta sitten huomasin, että en saa muutamaan minuuttiin selvää mitä toisessa päässä puhutaan. Puhe puuroutuu enkä erota sanoja toisistaan. Jos pyydän puhujaa toistamaan asian pari kertaa niin kolmannella kerralaa saan selvän varsinkin jos puhetta hidastetaan. Tämä on ollut kiusallista.

Opiskelen itse hoitajaksi tällä hetkellä eikä opiskelussa ole ollut ongelmia. Pöhelehdin kyllä muuten oikein urakalla ja olen joutunut joidenkin luokkakavereitteni pilkan kohteeksi.

Lapseni ovat epäilleet jo muutaman vuoden ettei päässäni ole kaikki kohdallaan juuri tämän ymmärtämisen kohdalta. Joskun kun olen hiljaisessa tilassa ja joku tulee puhumaan minulle niin en saa eroteltua sanoja lauseesta ja se puuroutuu..

Isäni suonet kalkkeutuivat jo nelikymppisenä ja kuollessaan 59-vuotiaana aivoinfarktiin niin hänen suonensa olivat aivan tukkeessa. Epäilin vaskulaarista dementiaa.Isäni äiti ja hänen siskonsa hihittelivät oudosti jo kuusikymppisinä ja kummatkin olivat aivan sekaisin n.70-vuotiaina. Minulla on aina ollut korkea LDL-arvo(4-5 )Muuten olen terve.Verenpainetta ja korkea kolestroli. Kerran minulla oli verenkiertohäiriö...koko kroppa puutui melkein mutta se meni päivässä ohi. Jalkani puutuvat usein ja niitä särkee kun nousen rappusia.Mihin menisin tutkimuksiin? Ja mitä kannattaisi tutkituttaa?

13

3778

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siri.

      omalääkäri olisi ensimmäinen osoite ja hän sitten antaisi lähetteen lab.kokeisiin ja neurologille. Neurologi lähettäisi sitten aivojen magneettitutkimukseen, josko aivoista löytyisi jotain asiaa valaisevaa.

      • 48 vuotias nainen

        kyllähän se niin on mutta haluan silti kysyä onko nämä dementian alkavia oireita. Jos tämä sitä on niin luulen että se ei hevin vielä näy missään testeissä. Toisaalta en varmasti lähde tutun oman lääkärin luokse valittamaan dementiasta kun vasta aloitin opiskelun. Haluan ensin saada vahvistusta epäilylleni ja kuulla toisten kommentteja. Siksihän tänne kirjoitetaan vai mitä?


      • Anne L.
        48 vuotias nainen kirjoitti:

        kyllähän se niin on mutta haluan silti kysyä onko nämä dementian alkavia oireita. Jos tämä sitä on niin luulen että se ei hevin vielä näy missään testeissä. Toisaalta en varmasti lähde tutun oman lääkärin luokse valittamaan dementiasta kun vasta aloitin opiskelun. Haluan ensin saada vahvistusta epäilylleni ja kuulla toisten kommentteja. Siksihän tänne kirjoitetaan vai mitä?

        Dementiaa tutkittaessahan otetaan myös pääkuva. Useasti siellä näkyy jotain, koska dementiaan voi olla ihan joku fysikaalinen syy. Lisäksi otetaan tietysti muistitestit ja muita testejä, logiikka jne. Se tietysti riippuu minkälaista dementiaa epäillään. Esim. juuri otsalohkodementiassahan muistioireet tulevat vasta paljon myöhemmin kuin muut oireet alkavat näkyä.


      • Siri.
        48 vuotias nainen kirjoitti:

        kyllähän se niin on mutta haluan silti kysyä onko nämä dementian alkavia oireita. Jos tämä sitä on niin luulen että se ei hevin vielä näy missään testeissä. Toisaalta en varmasti lähde tutun oman lääkärin luokse valittamaan dementiasta kun vasta aloitin opiskelun. Haluan ensin saada vahvistusta epäilylleni ja kuulla toisten kommentteja. Siksihän tänne kirjoitetaan vai mitä?

        asiantuntijoita ja voivat tutkia oireita. Ei täällä kukaan mitään kaukodiagnoosia pysty kenellekään antamaan. Lue Googlesta oireista jos haluat enemmän tietää sairaudesta.


    • Sandris

      Kyllä minäkin ohjaisin sinut omalääkärille kertomaan oireista, eihän sinun tarvitse sanoa, että epäilet dementiaa. Tuli vaan mieleeni, että voisiko syynä olla mahdollisesti tuo verenkiertohäiriö mistä kerrot? Se voi aiheuttaa tuollaisiakin oireita. Tutkittiinko sinut silloin? Tuntuu aika hullulta, että pystyt opiskelemaan jos olisi alkavaa dementiaa. Opiskelu vaatii kuitenkin aika pitkäjänteistä otetta, sitähän dementikoilla ei useinkaan ole.

    • paakki1

      Ota hyvä ihminen kolestrolia alentava lääkitys

    • puuroutuminen

      oli miulla ainakii yks pahimpia oireita kilpirauhasen vajaatoiminnassa. Kuuntelin vaa toisen puhetta enkä ymmärtäny sanaakaa, sama ku olisvat puhuneet hepreaa. Onko siulla muita oireita?

      Miulla oli oireina: jatkuva palelu, alilämpö (alle 36), lihas- ja nivelkivut, turvotus, aivan mieletön väsymys, hengästyin pienestäkii ponnistuksesta, huimausta, keskittymiskyvyn puutetta, yms. yms. Eli ku meet sinne lääkärii ni pyydä ottamaa kilpirauhaskokeet. Onks sukurasitetta ko. sairauksiin?

      Hoitamaton vajaatoiminta aiheuttaa dementiaa.

      • .........................

        vajaatoiminta nostaa myös kolesteroliarvoja hoitamattomana


      • 48-vuotias nainen
        ......................... kirjoitti:

        vajaatoiminta nostaa myös kolesteroliarvoja hoitamattomana

        niin..minulla ei ole muita oireita kuin tuo puheen ymmärtäminen. Kolestroliarvot laskivat viimeisen pulen vuoden aikana Punaisella Riisillä lukuihin:

        kol 4.4
        LDL 2.2
        HDL 2.2
        Trig 0.78
        eli kolestrolilääkitystä en tarvitse. Minulla on kuitenkin ollut kolestrolit aiemmassa viestissä olevaa luokkaa viimeiset 25 vuotta joten kalkkeutumia on voinut tulla.

        Se miksi epäilen otsalohkodementiaa johtuu näistä oireista. Muisti on hyvä paitsi unohtelen lähipäivien tapahtumia ja järjestystä. Muistan ne sitten myöhemmin. Tänään just kyskyin kaveriltani että olitko kyseisessä juhlassa. Heti kysyttyäni tajusin että hänhän oli minun kanssani viiden hengen porukassa esiintymässä..huh

        Muistihan voi toimia aika pitkälle hyvin tossa otsalohkodementiassa. Käytökseni on muuttunut jotenkin mutta sekin voi johtua hitaasti alenemassa olevasta estrogeeniarvosta.

        Opiskelen ja koulu menee hyvin mutta pöhelehdin kotioloissa ja muissa paikoissa ihan tarpeeksi.

        Epäilen että nämä ovat joitain esioireita ja tää puhkeaa dementiaksi samassa vaiheessa kuin isälläni ja mummollani.

        TSH on 1.45 joten se kilpirauhasesta kait


      • jos normaalia...?
        48-vuotias nainen kirjoitti:

        niin..minulla ei ole muita oireita kuin tuo puheen ymmärtäminen. Kolestroliarvot laskivat viimeisen pulen vuoden aikana Punaisella Riisillä lukuihin:

        kol 4.4
        LDL 2.2
        HDL 2.2
        Trig 0.78
        eli kolestrolilääkitystä en tarvitse. Minulla on kuitenkin ollut kolestrolit aiemmassa viestissä olevaa luokkaa viimeiset 25 vuotta joten kalkkeutumia on voinut tulla.

        Se miksi epäilen otsalohkodementiaa johtuu näistä oireista. Muisti on hyvä paitsi unohtelen lähipäivien tapahtumia ja järjestystä. Muistan ne sitten myöhemmin. Tänään just kyskyin kaveriltani että olitko kyseisessä juhlassa. Heti kysyttyäni tajusin että hänhän oli minun kanssani viiden hengen porukassa esiintymässä..huh

        Muistihan voi toimia aika pitkälle hyvin tossa otsalohkodementiassa. Käytökseni on muuttunut jotenkin mutta sekin voi johtua hitaasti alenemassa olevasta estrogeeniarvosta.

        Opiskelen ja koulu menee hyvin mutta pöhelehdin kotioloissa ja muissa paikoissa ihan tarpeeksi.

        Epäilen että nämä ovat joitain esioireita ja tää puhkeaa dementiaksi samassa vaiheessa kuin isälläni ja mummollani.

        TSH on 1.45 joten se kilpirauhasesta kait

        No kun en minkään sortin terveys tietäjä ole, niin empä dignostiikkaakaan ala tässä harrastamaan, mutta kaikki tuo mitä kerroit tuntui hyvin tutulta.

        Omalla kohdallani on niin, että en aina muista mitä eilen tai viimeviikolla tapahtu, tai saattaa kestää tovi jos toinenkin ennen kuin saan jonkin asian mieleeni, toisten puheet ovat joskus täysin käsittämätöntä höpöä...

        Toisaalta opin kokoajan uusia asioita, kertaan vanhoja jo osaamiani, mutta syystä tai toisesta käyttämättä jäänneitä taitojani, eikä oppiminen ole mitenkään vaikeaa, vaan hyvin mielenkiintoista ja antoisaa, suorastaan mieltä virkistävää.

        Olen löytänyt itsestäni myös aivan uudenlaista luovuutta ja ajatteluuni lisää sävyjä.

        Olen mieltänyt tilani jonkinlaiseksi 'normaaliin vanhenemiseen liittyväksi'. Eli enhän nyt enään ole kuin parikymppinen, vaan olen kuin viisikymppinen.

        Nuorena ihminen muistaa kaikenlaista tarpeetontakin, vanhemmiten elämänkokemuksen myötä, mieli alkaa 'valikoimaan' eikä yritäkkään muistaa kaikkea mahdollista, vaan ja ainoastaan sen oleellisen millä on merkitystä seliytymisen kannalta.

        Ehkä tämä ei Sinun huoliasi selitä, haluan vain sanoa ettei kaikista muutoksista välttämättä ole vain haittaa.


      • 48 vuotias nainen
        jos normaalia...? kirjoitti:

        No kun en minkään sortin terveys tietäjä ole, niin empä dignostiikkaakaan ala tässä harrastamaan, mutta kaikki tuo mitä kerroit tuntui hyvin tutulta.

        Omalla kohdallani on niin, että en aina muista mitä eilen tai viimeviikolla tapahtu, tai saattaa kestää tovi jos toinenkin ennen kuin saan jonkin asian mieleeni, toisten puheet ovat joskus täysin käsittämätöntä höpöä...

        Toisaalta opin kokoajan uusia asioita, kertaan vanhoja jo osaamiani, mutta syystä tai toisesta käyttämättä jäänneitä taitojani, eikä oppiminen ole mitenkään vaikeaa, vaan hyvin mielenkiintoista ja antoisaa, suorastaan mieltä virkistävää.

        Olen löytänyt itsestäni myös aivan uudenlaista luovuutta ja ajatteluuni lisää sävyjä.

        Olen mieltänyt tilani jonkinlaiseksi 'normaaliin vanhenemiseen liittyväksi'. Eli enhän nyt enään ole kuin parikymppinen, vaan olen kuin viisikymppinen.

        Nuorena ihminen muistaa kaikenlaista tarpeetontakin, vanhemmiten elämänkokemuksen myötä, mieli alkaa 'valikoimaan' eikä yritäkkään muistaa kaikkea mahdollista, vaan ja ainoastaan sen oleellisen millä on merkitystä seliytymisen kannalta.

        Ehkä tämä ei Sinun huoliasi selitä, haluan vain sanoa ettei kaikista muutoksista välttämättä ole vain haittaa.

        no toivottavsti se on tota normaalia ikääntymistä.
        Kovalevy on ehkä täynnä koska luen paljon ja seuraan kaikenlaisia asioita mitä ei välttämättä liity opiskeluuni. Monet sanovat että tiedän vähän sitä sun tätä ja hallitsen kaikkia mahdollisia harrasteita. Ehkä hosun liikaa ja pitäisi levätä välillä.
        Voisko olla ns. infoähkyä?


      • se luulen ma
        48 vuotias nainen kirjoitti:

        no toivottavsti se on tota normaalia ikääntymistä.
        Kovalevy on ehkä täynnä koska luen paljon ja seuraan kaikenlaisia asioita mitä ei välttämättä liity opiskeluuni. Monet sanovat että tiedän vähän sitä sun tätä ja hallitsen kaikkia mahdollisia harrasteita. Ehkä hosun liikaa ja pitäisi levätä välillä.
        Voisko olla ns. infoähkyä?

        Infoähkyyn tuntuu tikahtuvan moni muukin ja aivan iästä riippumatta.

        Ehkä on hyvä tehdä inventaario ja yksinkertaisesti poistaa turha ja tarpeeton, olis sitten taas helpompi olla.

        Menestystä elämääsi ja opiskeluusi!


      • viestin aloittaja
        se luulen ma kirjoitti:

        Infoähkyyn tuntuu tikahtuvan moni muukin ja aivan iästä riippumatta.

        Ehkä on hyvä tehdä inventaario ja yksinkertaisesti poistaa turha ja tarpeeton, olis sitten taas helpompi olla.

        Menestystä elämääsi ja opiskeluusi!

        Nyt unohdin visakorttini tunnusluvun! Kortti on ollut minulla kolme vuotta enkä ole kirjoittanut sitä mihinkään ylös koska muutikin numerot ovat tallella siellä. Muistan nettipankin käyttäjätunnukset ja Siljan kanta-asiakasnumerot jne jne ulkoa eikä ne ole missään ylhäällä!

        Käytin korttia vielä toissa päivänä eikä numero ole milloinkaan kadonnut mielestä.

        Nyt en muista siitä mitään. Tai luulin muistavani mutta automaatti ilmoittaa että väärä tunnusluku!
        Miten tämä on mahdollista kun mikään muu numero ei ole kadonnut!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3055
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      105
      2395
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2172
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      156
      1972
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1817
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1247
    7. 165
      1246
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1166
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe