Ruoka ja kaikki muukin kallistuu sen takia.
perhana kun p-aineen hinta nousee
9
488
Vastaukset
- kaatuu
pulukin kallistuu ja sitten pulu kaatuu
- Ruokaterapeutti
Käsittääkseni raakaöljystä ei tehdä ruokaa... toivottavasti ainakaan.
Mitä taas tulee kuljetuskustannuksiin, niin niihin ei parin sentin hinnan nousulla ole mitään vaikutusta.
kuviitteellinen kustannuslaskelma kuljetusyrittäjän (jakeluauto) arjesta. Liikenteessä yksi auto, joka ajaa 200km päivässä kuluttaen 10 l/100km:
- kuljettajan palkka 2500€/kk
- ajoneuvon tasapoisto 400€/kk
- ajoneuvon vakuutus 100€/kk
- ajoneuvon huollot 100€/kk
- hallinnon kustannukset 200€/kk
- polttoaine 400€/kk
200km:n päivittäisellä ajosuoritteella liikahtaa 5 x 40 laatikkoa leipää, jokaisessa 20pkt = 4000leipää, hinta 2€/kpl = 8000€
5 x 5 laatikko pullaa, jokaisessa 20pullaa, hinta 2€/kpl = 500€
Päivittäinen kuljetettava tavaramäärä on arvoltaan 8500€.
Päivittäinen polttoaineen kulutus on 2 x 10 litraa x 1€ = 20€
Okei, jos dieselin hinta nousee vaikka 1,10 euroon niin mikähän sen vaikutus tuotteen hintaan on?- ..........
Traktori kuluttaa polttoainetta. Kuivauskoneet kuluttaa polttoainetta.
Muissa työvaiheissa käytettävät koneet kuluttaa yleensä sähköä, jonka hinta nousee öljyn hinnan noustessa. Sähköyhtiöt käärii hinnannousuvoitot taskuihinsa jos sähkön tuotantokustannukset pysyy samana. - Pertti Perävirtausyksikkö
.......... kirjoitti:
Traktori kuluttaa polttoainetta. Kuivauskoneet kuluttaa polttoainetta.
Muissa työvaiheissa käytettävät koneet kuluttaa yleensä sähköä, jonka hinta nousee öljyn hinnan noustessa. Sähköyhtiöt käärii hinnannousuvoitot taskuihinsa jos sähkön tuotantokustannukset pysyy samana.Polttoaineen hinnan merkitystä tuotteen hinnalle tai elinkustannuksille ylidramatisoidaan.
Korkea hinta saa vaan ihmiset järkeistämään toimintaansa. Ei ihannetilanne voi olla se, että vehnä tuodaan maapallon toiselta puolelta, ihmiset käyvät töissä 100km päässä, energian tuotannon painopiste on fossiilisissa energialähteissä... - ...........
Pertti Perävirtausyksikkö kirjoitti:
Polttoaineen hinnan merkitystä tuotteen hinnalle tai elinkustannuksille ylidramatisoidaan.
Korkea hinta saa vaan ihmiset järkeistämään toimintaansa. Ei ihannetilanne voi olla se, että vehnä tuodaan maapallon toiselta puolelta, ihmiset käyvät töissä 100km päässä, energian tuotannon painopiste on fossiilisissa energialähteissä..."vaikutus kokonaisuuteen on mitätön"
Polttoaineen hinnan nousua voidaan käyttää tekosyynä ruoan hinnan nostoon, vaikka kustannukset ei nousisikaan niin paljoa. Voitot menee kauppiaiden taskuun.
Kaukolämmönkin hinta nousee vaikka se on energiayhtiöille ilmaista sähköntuotannon sivutuotetta. - Pertti Perävirtausyksikkö
........... kirjoitti:
"vaikutus kokonaisuuteen on mitätön"
Polttoaineen hinnan nousua voidaan käyttää tekosyynä ruoan hinnan nostoon, vaikka kustannukset ei nousisikaan niin paljoa. Voitot menee kauppiaiden taskuun.
Kaukolämmönkin hinta nousee vaikka se on energiayhtiöille ilmaista sähköntuotannon sivutuotetta.Normaaliin yritystoimintaan ja vähittäiskauppaan kuuluu se, että hinnat välillä nousevat ja joskus jopa laskevat. Polttoaine on aivan marginaalinen kustannuserä vai oletko joskus nähnyt että yritys lakkauttaa yksiköitä korkean polttoaineen hinnan takia? Henkilöstökustannukset on paljon merkittävämpi seikka.
Muutoinkin yritystoiminnan tulee olla terveellä pohjalla eli tuotteesta saatava hinta kattaa sen tekemisestä aiheutuneet kustannukset ja tuottaa liikevoittoa. Pertti Perävirtausyksikkö kirjoitti:
Normaaliin yritystoimintaan ja vähittäiskauppaan kuuluu se, että hinnat välillä nousevat ja joskus jopa laskevat. Polttoaine on aivan marginaalinen kustannuserä vai oletko joskus nähnyt että yritys lakkauttaa yksiköitä korkean polttoaineen hinnan takia? Henkilöstökustannukset on paljon merkittävämpi seikka.
Muutoinkin yritystoiminnan tulee olla terveellä pohjalla eli tuotteesta saatava hinta kattaa sen tekemisestä aiheutuneet kustannukset ja tuottaa liikevoittoa.vedetään palkkojen, verojen yms. kulujen jälkeen lähes omakustannushinnalla
- Pertti Perävirtausyksikkö
jannetin82 kirjoitti:
vedetään palkkojen, verojen yms. kulujen jälkeen lähes omakustannushinnalla
Okei, mitä sitten?
Pertti Perävirtausyksikkö kirjoitti:
Okei, mitä sitten?
kyllä selkeän kuluerän. Ei nyt vielä, mutta parin vuoden sisään ei millään pystytä ajamaan näin edullisesti kun nyt, syynä pääsääntöisesti polttoaineen hinta. On kylläkin totta, että tuotteiden hintaan se ei hirveästi vaikuta, mutta kyllä se sielläkin tulee näkymään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1321503
- 1691162
- 1011150
Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?
Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia761022- 187839
- 39789
- 89742
- 77714
Nainen voi rakastaa
Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt70657- 86626