perhana kun p-aineen hinta nousee

ööööööööö

Ruoka ja kaikki muukin kallistuu sen takia.

9

540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaatuu

      pulukin kallistuu ja sitten pulu kaatuu

    • Ruokaterapeutti

      Käsittääkseni raakaöljystä ei tehdä ruokaa... toivottavasti ainakaan.

      Mitä taas tulee kuljetuskustannuksiin, niin niihin ei parin sentin hinnan nousulla ole mitään vaikutusta.

      kuviitteellinen kustannuslaskelma kuljetusyrittäjän (jakeluauto) arjesta. Liikenteessä yksi auto, joka ajaa 200km päivässä kuluttaen 10 l/100km:
      - kuljettajan palkka 2500€/kk
      - ajoneuvon tasapoisto 400€/kk
      - ajoneuvon vakuutus 100€/kk
      - ajoneuvon huollot 100€/kk
      - hallinnon kustannukset 200€/kk
      - polttoaine 400€/kk

      200km:n päivittäisellä ajosuoritteella liikahtaa 5 x 40 laatikkoa leipää, jokaisessa 20pkt = 4000leipää, hinta 2€/kpl = 8000€
      5 x 5 laatikko pullaa, jokaisessa 20pullaa, hinta 2€/kpl = 500€

      Päivittäinen kuljetettava tavaramäärä on arvoltaan 8500€.

      Päivittäinen polttoaineen kulutus on 2 x 10 litraa x 1€ = 20€

      Okei, jos dieselin hinta nousee vaikka 1,10 euroon niin mikähän sen vaikutus tuotteen hintaan on?

      • ..........

        Traktori kuluttaa polttoainetta. Kuivauskoneet kuluttaa polttoainetta.

        Muissa työvaiheissa käytettävät koneet kuluttaa yleensä sähköä, jonka hinta nousee öljyn hinnan noustessa. Sähköyhtiöt käärii hinnannousuvoitot taskuihinsa jos sähkön tuotantokustannukset pysyy samana.


      • Pertti Perävirtausyksikkö
        .......... kirjoitti:

        Traktori kuluttaa polttoainetta. Kuivauskoneet kuluttaa polttoainetta.

        Muissa työvaiheissa käytettävät koneet kuluttaa yleensä sähköä, jonka hinta nousee öljyn hinnan noustessa. Sähköyhtiöt käärii hinnannousuvoitot taskuihinsa jos sähkön tuotantokustannukset pysyy samana.

        Polttoaineen hinnan merkitystä tuotteen hinnalle tai elinkustannuksille ylidramatisoidaan.

        Korkea hinta saa vaan ihmiset järkeistämään toimintaansa. Ei ihannetilanne voi olla se, että vehnä tuodaan maapallon toiselta puolelta, ihmiset käyvät töissä 100km päässä, energian tuotannon painopiste on fossiilisissa energialähteissä...


      • ...........
        Pertti Perävirtausyksikkö kirjoitti:

        Polttoaineen hinnan merkitystä tuotteen hinnalle tai elinkustannuksille ylidramatisoidaan.

        Korkea hinta saa vaan ihmiset järkeistämään toimintaansa. Ei ihannetilanne voi olla se, että vehnä tuodaan maapallon toiselta puolelta, ihmiset käyvät töissä 100km päässä, energian tuotannon painopiste on fossiilisissa energialähteissä...

        "vaikutus kokonaisuuteen on mitätön"

        Polttoaineen hinnan nousua voidaan käyttää tekosyynä ruoan hinnan nostoon, vaikka kustannukset ei nousisikaan niin paljoa. Voitot menee kauppiaiden taskuun.

        Kaukolämmönkin hinta nousee vaikka se on energiayhtiöille ilmaista sähköntuotannon sivutuotetta.


      • Pertti Perävirtausyksikkö
        ........... kirjoitti:

        "vaikutus kokonaisuuteen on mitätön"

        Polttoaineen hinnan nousua voidaan käyttää tekosyynä ruoan hinnan nostoon, vaikka kustannukset ei nousisikaan niin paljoa. Voitot menee kauppiaiden taskuun.

        Kaukolämmönkin hinta nousee vaikka se on energiayhtiöille ilmaista sähköntuotannon sivutuotetta.

        Normaaliin yritystoimintaan ja vähittäiskauppaan kuuluu se, että hinnat välillä nousevat ja joskus jopa laskevat. Polttoaine on aivan marginaalinen kustannuserä vai oletko joskus nähnyt että yritys lakkauttaa yksiköitä korkean polttoaineen hinnan takia? Henkilöstökustannukset on paljon merkittävämpi seikka.

        Muutoinkin yritystoiminnan tulee olla terveellä pohjalla eli tuotteesta saatava hinta kattaa sen tekemisestä aiheutuneet kustannukset ja tuottaa liikevoittoa.


      • Pertti Perävirtausyksikkö kirjoitti:

        Normaaliin yritystoimintaan ja vähittäiskauppaan kuuluu se, että hinnat välillä nousevat ja joskus jopa laskevat. Polttoaine on aivan marginaalinen kustannuserä vai oletko joskus nähnyt että yritys lakkauttaa yksiköitä korkean polttoaineen hinnan takia? Henkilöstökustannukset on paljon merkittävämpi seikka.

        Muutoinkin yritystoiminnan tulee olla terveellä pohjalla eli tuotteesta saatava hinta kattaa sen tekemisestä aiheutuneet kustannukset ja tuottaa liikevoittoa.

        vedetään palkkojen, verojen yms. kulujen jälkeen lähes omakustannushinnalla


      • Pertti Perävirtausyksikkö
        jannetin82 kirjoitti:

        vedetään palkkojen, verojen yms. kulujen jälkeen lähes omakustannushinnalla

        Okei, mitä sitten?


      • Pertti Perävirtausyksikkö kirjoitti:

        Okei, mitä sitten?

        kyllä selkeän kuluerän. Ei nyt vielä, mutta parin vuoden sisään ei millään pystytä ajamaan näin edullisesti kun nyt, syynä pääsääntöisesti polttoaineen hinta. On kylläkin totta, että tuotteiden hintaan se ei hirveästi vaikuta, mutta kyllä se sielläkin tulee näkymään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      605
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      67
      557
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      94
      542
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      486
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe