Reality

calling

Aiemminkin on kysytty, miksi täällä kommentoivat niin ahkerasti ihmiset, jotka eivät aio laittaa lapsiaan steinerkouluun tai jotka ovat ottaneet lapsensa pois steinerkoulusta. Em. ihmiset ovat vastanneet, että haluavat vastata koulumuotoon liittyviin kysymyksiin. Myös sananvapaus ja julkinen keskustelu on annettu selitykseksi.

Mutta edelleen tämä kysymys on relevantti: jos ette ole valinneet tätä koulumuotoa, miksi teille on niin tärkeää jäädä tänne kommentoimaan hylkäämänne systeemiä?

Steinerkoulut eivät vie verorahoja sen enempää kuin muutkaan koulut. Steinerkouluissa olevat oppilaat saavat oppilaskohtaista valtiontukea. Sama raha menisi, vaikka lapset olisivat peruskoulussa. Kysymys ei siis voi olla rahasta.

Steinerkoulun vastustajat ovat kirjoittaneet mm. "lahkosta" ja "salatieteistä". Steinerkoulut tarjoavat steinerpedagogiikkaan pohjautuvaa opetusta. On totta, että steinerpedagogiikan taustafilosofia on Rudolf Steinerin lanseeraama antroposofia. Taustafilosofia ei kuitenkaan saa näkyä kouluopetuksessa. (Samaahan voi ajatella peruskoulussakin: mitähän uskontoa/uskomusta/lahkoa tuokin opettaja edustaa.) Siis: koulujen opetus perustuu steinerpedagogiikkaan EI antroposofiaan. Ja minulla on kyllä tästä kokemusta, koska olen steinerkoulun oppilaan vanhempi ja mukana koulun hallinnossa, mutta en todellakaan kuulu salaseuroihin tai ole antroposofi.

Oletteko te, jotka täällä suurimpaan ääneen vastustatte steinerkoulua, ehkäpä kristittyjä, jotka tahtovat pelastaa kanssaihmisiä vaaralliselta "lahkolta"? Sellainen olo minulle ainakin on tullut. No, minua ette voi pelastaa, koska olen ateisti. Minusta maailmassa on paljon todellisempaakin pelättävää kuin steinerkoulu.

22

1269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ArjaKatriina

      Ei ne mitään kristittyjä ole - ne on outoja, jotenkin katkeroituneita peruskouluun ja harmissaan, kun eivät aikanaan tajunneet, että vaihtoehtoja löytyy.

      Sitäpaitsi minä ja mun perhe ollaan kristittyjä ja samoin steinerkoulun porukasta 99 prossaa, joten kysmykset uskonnosta ovat täällä ihan hihasta vedettyä huupaa.

    • ei kenenkään etu!

      Olen täällä lasten asialla. Steiner-koulusta lapset eivät saa samantasoista opetusta kun peruskoulusta, ja muutenkin koko systeemi on täysmätä. Verorahoilleni haluan vastinetta, haluan että sinunkin lapsestasi tulee joskus hyvätuloinen veronmaksaja, eikä työttömyyskortiston asiakas ;)

      • ArjaKatriina

        Steinerkoulusta tulee hienoja yksilöitä työelämään siinä missä jostain muustakin koulusta.


      • niin?

        Tässä sinulle pelastettavaa:

        http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Hollanti sallii pedofiilien puolueen/1135220718513


        Ja sitten takaisin sinun kirjoitukseesi...
        Siksipä lapseni ovatkin steinerkoulussa, koska opetuksen taso ei ole peruskoulun kaltaista ;)
        Juuri niille meidän maksamille verorahoille kai saamme mekin vaatia vastinetta.
        Ja siitäkin on varmasti sinulla esittää tilastotietoa, että prosentuaalisesti steinerkoululaisista suurempi osa jäisi työttömiksi, kuin peruskoululaisista.


      • Vapauden filosofian hedelmiä
        niin? kirjoitti:

        Tässä sinulle pelastettavaa:

        http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Hollanti sallii pedofiilien puolueen/1135220718513


        Ja sitten takaisin sinun kirjoitukseesi...
        Siksipä lapseni ovatkin steinerkoulussa, koska opetuksen taso ei ole peruskoulun kaltaista ;)
        Juuri niille meidän maksamille verorahoille kai saamme mekin vaatia vastinetta.
        Ja siitäkin on varmasti sinulla esittää tilastotietoa, että prosentuaalisesti steinerkoululaisista suurempi osa jäisi työttömiksi, kuin peruskoululaisista.

        Hollanti on antroposofisten impulssien hedelmä.

        http://tietoisuudenvapautus.blogspot.com/

        Viite: Bernard Lievegoedin suomennetutkin teokset.


      • hiukan...
        Vapauden filosofian hedelmiä kirjoitti:

        Hollanti on antroposofisten impulssien hedelmä.

        http://tietoisuudenvapautus.blogspot.com/

        Viite: Bernard Lievegoedin suomennetutkin teokset.

        täsmentää, minkä kohdan halusit minun yhdistävän steinerkouluihin?

        Hollantihan voisi olla sinulle juuri sopiva paikka puolustaa lasten etuja, jolloin me steinerkoululaisten vanhemmat saisimme olla toivottavasti rauhassa.


    • realisti

      "Taustafilosofia ei kuitenkaan saa näkyä kouluopetuksessa.."

      Mutta steinerkouluissapa antroposofia näkyy. Se, että te steinerkoululaisten vanhemmat ette suostu myöntämään esimerkiksi eurytmian ja Mikael-juhlan suoraa yhteyttä antroposofiaan, ei muuta kyseistä tosiasiaa.

      "Siis: koulujen opetus perustuu steinerpedagogiikkaan EI antroposofiaan"

      Steinerpedagogia puolestaan perustuu antroposofiaan ja Rudolf Steinerin houreisiin.

      • ArjaKatriina

        Jestas ja jepulis...

        mites on tuon Joulupukin osuus peruskoulun touhuissa?
        Hiukan kyseenalaista palvoa moista epäjumalaa, vai ?


      • Kerrohan
        ArjaKatriina kirjoitti:

        Jestas ja jepulis...

        mites on tuon Joulupukin osuus peruskoulun touhuissa?
        Hiukan kyseenalaista palvoa moista epäjumalaa, vai ?

        onko joulupukin olemassaolo kanonisoitu ja opetussuunnitelmaan ritualisoitu peruskoulun opetussuunnitelmissa.

        Satuolentojen opetus steinerkoulussa on.

        Arkkienkeli Mikaelin, keijujen, tonttujen ja muiden satuolentojen opetus sisältyy steinerkoulun opetussuunnitelmiin faktana. Ne ovat steinerkasvattajien mielestä oleellisesti ihmisen kokemusmaailmaan kuuluvia henkimaailman olentoja, ja niiden tuntemiseen ja niihin uskomiseen tähtää steinerkasvatus.

        Paree olla irvailematta joulupukeista, on kuin olisi pukki kaalimaan vartijana taas...:D


      • realisti
        ArjaKatriina kirjoitti:

        Jestas ja jepulis...

        mites on tuon Joulupukin osuus peruskoulun touhuissa?
        Hiukan kyseenalaista palvoa moista epäjumalaa, vai ?

        Joulupukin osuus peruskoulun touhuissa on opetussuunnitelman kannalta täysin olematon, toisin kuin aurinko-olento Mikaelin osuus Steinerkouluissa.

        Kiistätkö muuten Mikael-juhlan ja antroposofian välisen yhteyden vai yritätkö vain ohjata puheenaihetta toisaalle?


      • ArjaKatriina
        realisti kirjoitti:

        Joulupukin osuus peruskoulun touhuissa on opetussuunnitelman kannalta täysin olematon, toisin kuin aurinko-olento Mikaelin osuus Steinerkouluissa.

        Kiistätkö muuten Mikael-juhlan ja antroposofian välisen yhteyden vai yritätkö vain ohjata puheenaihetta toisaalle?

        Ainoa mikä mulle jäi mieleen LATISTAVASTA peruskoulusta on joulupukki ja ainekirjoitustunnit siitä aiheesta, ainoa LUOVA osuus koko makkaratehtaalla.


      • aflöjkjf
        ArjaKatriina kirjoitti:

        Ainoa mikä mulle jäi mieleen LATISTAVASTA peruskoulusta on joulupukki ja ainekirjoitustunnit siitä aiheesta, ainoa LUOVA osuus koko makkaratehtaalla.

        Jos vaan joulupukin ja ainekirjoituksen joulupukista muistat peruskoulusta. Jos lapsesi samaa maata kanssasi niin en enään ihmettele miksi olet heidät steiner-kouluun laittanut. Peruskoulun oppimäärä kun on niin iso ja jos vastaanotto kykynne on noin suppea, että yhdeksän peruskoulu vuoden jälkeen mielessäsi on vain joulupukki!


      • ArjaKatriina
        aflöjkjf kirjoitti:

        Jos vaan joulupukin ja ainekirjoituksen joulupukista muistat peruskoulusta. Jos lapsesi samaa maata kanssasi niin en enään ihmettele miksi olet heidät steiner-kouluun laittanut. Peruskoulun oppimäärä kun on niin iso ja jos vastaanotto kykynne on noin suppea, että yhdeksän peruskoulu vuoden jälkeen mielessäsi on vain joulupukki!

        Mun mielestä se joulupukin palvonta oli kyllä vähän liikaa,
        sitten mulla oli alkoholisti opettaja ja
        opettaja joka oli yliankara ( kolmesta lapsestaan kaksi tekikin sitten itsemurhan)
        ja kohta kerron lisää PERUSKOULUSTA


      • Johan tässä
        ArjaKatriina kirjoitti:

        Mun mielestä se joulupukin palvonta oli kyllä vähän liikaa,
        sitten mulla oli alkoholisti opettaja ja
        opettaja joka oli yliankara ( kolmesta lapsestaan kaksi tekikin sitten itsemurhan)
        ja kohta kerron lisää PERUSKOULUSTA

        alkaa hirvittämään, tuollaisiako MINÄOLENAINAOIKEASSA steinerkoulussa kasvatetaan.

        Ihan hävettää, millaisen kuvan asiasta annat, antaisit olla jo, sinun mielipiteesi on tiedossa. Annettaisiinko vuoro jo muille?

        Tunnen muutaman vanhemman, joiden lapset ovat steinerissä, heidän kanssaan pystyy ihan sujuvasti keskustelemaan, vaikka mielipiteemme eivät ole aina yhteneväiset.


      • ArjaKatriina
        Johan tässä kirjoitti:

        alkaa hirvittämään, tuollaisiako MINÄOLENAINAOIKEASSA steinerkoulussa kasvatetaan.

        Ihan hävettää, millaisen kuvan asiasta annat, antaisit olla jo, sinun mielipiteesi on tiedossa. Annettaisiinko vuoro jo muille?

        Tunnen muutaman vanhemman, joiden lapset ovat steinerissä, heidän kanssaan pystyy ihan sujuvasti keskustelemaan, vaikka mielipiteemme eivät ole aina yhteneväiset.

        Mutta sun sisälukutaito on arvosanaltaan heikko, johtuu varmaan peruskoulukasvatuksesta, jos et vieläkään tajunnut minutkin kasvatti peruskoulu ja olen siksi näin tyhmä, siksi haluan tarjota lapsilleni parempaa.


      • realisti
        ArjaKatriina kirjoitti:

        Mutta sun sisälukutaito on arvosanaltaan heikko, johtuu varmaan peruskoulukasvatuksesta, jos et vieläkään tajunnut minutkin kasvatti peruskoulu ja olen siksi näin tyhmä, siksi haluan tarjota lapsilleni parempaa.

        Osa ihmisistä vaan on yksinkertaisempia kuin toiset, ei siitä voi peruskoulua syyttää. Suuri osa peruskoulun käyneistä menestyy opintourallaan loistavasti, joten katso vaan peiliin jos omalla kohdallasi mitään ei ole jäänyt päähän.


      • toisaalta...
        realisti kirjoitti:

        Osa ihmisistä vaan on yksinkertaisempia kuin toiset, ei siitä voi peruskoulua syyttää. Suuri osa peruskoulun käyneistä menestyy opintourallaan loistavasti, joten katso vaan peiliin jos omalla kohdallasi mitään ei ole jäänyt päähän.

        "Osa ihmisistä vaan on yksinkertaisempia kuin toiset, ei siitä voi" steinerkoulua syyttää. Myös suuri osa steinerkoulun käyneistä menestyy opintourallaan ja ELÄMÄSSÄÄN loistavasti, joten koetapa joskus itsekin vilkaista peiliin, kun mollaat steinerkouluja tällä palstalla.


      • realisti
        toisaalta... kirjoitti:

        "Osa ihmisistä vaan on yksinkertaisempia kuin toiset, ei siitä voi" steinerkoulua syyttää. Myös suuri osa steinerkoulun käyneistä menestyy opintourallaan ja ELÄMÄSSÄÄN loistavasti, joten koetapa joskus itsekin vilkaista peiliin, kun mollaat steinerkouluja tällä palstalla.

        "Myös suuri osa steinerkoulun käyneistä menestyy opintourallaan ja ELÄMÄSSÄÄN, joten koetapa joskus itsekin vilkaista peiliin.."

        En ole kiistänyt tuota yhdessäkään kirjoituksessani. Jos olet eri mieltä, niin osoittaisitko ystävällisesti ne viestini, joissa olen toisin väittänyt. Voit siis tämän asian suhteen tuijotella sinne peiliin ihan itse.


      • joulupukki:)
        realisti kirjoitti:

        Joulupukin osuus peruskoulun touhuissa on opetussuunnitelman kannalta täysin olematon, toisin kuin aurinko-olento Mikaelin osuus Steinerkouluissa.

        Kiistätkö muuten Mikael-juhlan ja antroposofian välisen yhteyden vai yritätkö vain ohjata puheenaihetta toisaalle?

        on tärkeä lapsille


    • lionardo

      En ymmärrä näitä vastustuspuheita, joka koulusta löytyy sanottavaa jos niin haluaa. Kuitenkin steiner-koulu elää ja menestyy täällä suomessakin ja se on hyvä juttu se. Kaikki vanhemmat ovat vapaaehtoisesti valinneet sen kouluksi omille lapsilleen ja ovat yleensä enemmän tietoisia koulun sisällöstä kuin vanhemmat jotka pistävät lapset "normaalikouluun"

      • vrt.

        "---ovat yleensä enemmän tietoisia koulun sisällöstä kuin vanhemmat jotka pistävät lapset "normaalikouluun"

        Laajan otantani ja oman kokemukseni perusteella väitän, että steinerpedagogian taustalla oleva antroposofia on suurimmalle osalle vieras kultti ja sen lonkeroiden selvittyä aiheuttaa pettymyksen ja petetyksi tulemisen tunteen. Reaktiot voivat olla sen mukaiset: "sitä niittää, mitä kylvää"...


      • laajan...
        vrt. kirjoitti:

        "---ovat yleensä enemmän tietoisia koulun sisällöstä kuin vanhemmat jotka pistävät lapset "normaalikouluun"

        Laajan otantani ja oman kokemukseni perusteella väitän, että steinerpedagogian taustalla oleva antroposofia on suurimmalle osalle vieras kultti ja sen lonkeroiden selvittyä aiheuttaa pettymyksen ja petetyksi tulemisen tunteen. Reaktiot voivat olla sen mukaiset: "sitä niittää, mitä kylvää"...

        otantani perusteella voin kertoa olevani tyytyväinen siihen, mitä lapset oppivat koulussa. Itselleni ei ole niinkään tärkeää se, mihin ne "lonkerot" päättyvät, koska niistä opeista on kuitenkin kouluissa käytössä yleensä vain ne hyvät asiat.

        Eipä tulleet omat vanhempani aikoinaan ottaneeksi selvää peruskoulujen historiasta ja "lonkeroista". Siitä varmasti täytyi johtua se, että olin koulukiusattu monta vuotta... Hmmm...täytyypä alkaa tehdä nyt epätieteellisiä tutkimuksia aiheesta ;DDDDD


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4915
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3106
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1197
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe