Hehkutulppien vaihto-opas W123 200D

Henkka Jii

Hehkujen vaihto on tosissaan helvetin helppoa puuhaa mutta jos on ko. homma edessä niin lukaise nyt tuosta pientä vinkkiä:

****************************************************************

Talven tullen alkoi nokilekan käynnistyvyys olla aika ontuvaa ja pakkasten purressa meni päivä päivältä tuskallisemmaksi. Dieselin lisäaineesta ei ollut mitään apua.

Jouduin kerran jo starttaamaan sen kaapeleilla ja eilen pyöritettyäni starttimoottoria KAKSI MINUUTTIA ennen kuin alkoi muutama sylinteri käydä lotkottaa, totesin Mauno Koivistoa siteeraten että "jottain tars tehrä".

Ei kun vaimo kirpparille ja itse Motonettiin.

Tarjolla oli sekä orggis- BOSCH tulppia että mitälie Ciemeci italialaista tarviketulppaa. BOSCHit jotain 50€ ja makaronitulpat 30€. Kun nyt ei mistään entisöintikohteesta ole kyse niin menin halvemman mukaan... Tarjolla olisi ollut myös BOSCHin pikahehkusarjaa jossa releet sun muut messissä (tyyliin "eikä siinä vielä kaikki..."). Ei ollut pahan kalliskaan eli jollei kyseessä olisi minimibudjetin kakkosauto vaan hellitty harrastepeli niin olisin varmaan langennut siihen. BTW hehkurele irtona ostettuna maksaa 149€ ja Motonetin koneellakin oli että "huom: ostetaan yleensä koko setin mukana" koska koko sarja oli halvempi...

No tänään sitten konepelti auki ja asiaan. Pakkasta mukavat -8C ja pientä tuulta sekä hentoa "hiutale silloin tällöin" -lumisadetta. En viitsinyt ottaa autoa sisälle koska siellä ei ole yhtään sen lämpimämpi ja olisin auton sisälle siirtääkseni joutunut taas veivaamaan sen käyntiin ilman kunnon hehkutusta. Ja polttanut näppini koneen kyljessä jos vanhat merkit paikkansa pitävät.

Hehkutulpat ovat tavattoman helposti saatavilla koneen vasemmalla (kuskinpuoleisella) kyljellä noin puolessavälissä konetta tasaisin välimatkoin. Niiden keskellä samassa rivissä on ilmeisesti lämpötila-anturi (?) joka on samassa johtonipussa.

Johtojen liittimet ovat useimmissa malleissa kiinnitetyt 8mm muttereilla. HUOM!!! Nyt muttereita avatessasi yrittävät liittimet kääntyä mukana ja siitähän ei mitään hyvää seuraa, onnistuin rikkomaan ensimmäisen liittimen ennen kuin pakkasen kohmettavat aivoni tajusivat että sehän perkele pyörii mukana...

Käyttämällä pitkähkövartista tasapäistä meisseliä jumittamassa liittimenvarren paikalleen kello yhdeksän - asentoon voit kääntää mutteria alkuun jolloin liitin irtoaa mutterista "napsahtaen" ja lopun kierrettä voitkin avata vaikka sormin. Makaroonitulpissa tuli mukana uudet mutterit eli vanhoja ei olisi tarvinnut säästää, luonnollisesti sitten juuri tällä kertaa EN pudottanut yhtään mutteria koneen syövereihin... Odotas vaan kun on joku saksasta tilattava uniikkiprikka kyseessä niin varmasti pudotan sen ja se kimmahtaa naapurin pellolle mistä sen löytää enintään joku arkeologi ensi vuosituhannella...

Asiaan: itse hehkutulppa irtoaa 12millin kiintolenkillä tai reunimmaisten tulppien kohdalla voi jopa käyttää hylsyä ja räikkää. Tulpissa on hyvin pitkä kierre mutta nekin saa useimmiten käsin kierrettyä pois kun on ensin saanut avaimella alkuun.

Olen monta kertaa katsellut "sillä silmällä" räikällä varustettuja kiintolenkkejä, jotka olisivatkin tässä työssä olleet todella tarpeen. Toisaalta en varmaan olis tullut ostaneeksi 12mm vaan 10,13 ja 15 millin versioita eli turha vikistä vaan veivaa nyt ne tulpat auki...

Kun olet lopultakin onnistunut nyppimään tulpat irti polttoaineen syöttöputkien sun muun tingeltangelin välistä, ruuvaa uudet tilalle. Seuraavaksi on aika käydä läpi liittimien kunto.

Jos olet ottanut opiksesi äsken mainitusta niin liittimet ovat todnäk ehjät eivätkä edes pahemmin vääntyneet. Yhtä kaikki ne ovat yltä päältä pölyssä, dieselissä ja ehkä hapettuneetkin. Ottaen huomioon että noitten pikku metalliläpysköitten läpi kulkevan virran määrä on kääntäen verrainnollinen pakkasaamuisin päästelemiesi ärräpäitten määrään, tässä lienee syytä tarkkuuteen eli putsataan liittimet kunnolla.

Olin itse onnistunut tosiaan katkaisemaan yhden liittimistä ja toisen tulpan johtoon erittäin huonosti laitetusta jatkopätkästä ja muista poikkeavasta liittimestä päätellen jollekin edellisistä omistajista oli käynyt ihan samoin. Vedin siis jatkojohtokelan ja työmaavalaisimen (alkoi hämärtää) ulos ja kytkin kolvin kiinni.

Kolvasin katkaisemani liittimen tilalle uuden ja edellisen omistajan ruostuneen virityksen tilalle asiallisen jatkopätkän ja siihen uuden liittimen. Kahden etummaisen tulpan liittimet olivat alkuperäiset ja hyväkuntoiset joten jätin niihin liittimet kolvaamatta, etenkin kun pakkasella ja tuulella kolvaaminen oli aika hankalaa ja tina ei sulanut kunnolla, tuli tavattoman rumaa kolvausjälkeä. Toisaalta kuukauden sisään se on dieselin ja pölyn peitossa ja mitä väliä konehuoneen kolvauksilla vanhassa käyttöautossa kunhan toimii kunnolla... No juu, perfektionisti mikä perfektionisti.

Kävin kaivamassa autotallin perukoilta joskus hetken mielijohteesta ostamani satsin ison hammasharjan kokoisia teräsharjoja ja havaitsin ko. harjan mitä täydellisimmäksi 19-vuotiaan MB Originalteile -liitimen puhtaaksirapsutustyövälineeksi.

Kun olin saanut liittimet kolvattua ja vanhat liittimet rapsuteltua kiiltäviksi, kiinnitin liittimet kiinni uusilla muttereilla ja asennus olikin valmis.

No lopputulos? Ei se suinkaan vieläkään "niinkuin palmun alta" lähtenyt, mutta yhdellä hehkutuksella ja alle kymmenen sekunnin pyörittämisellä kylläkin, ja mikä tärkeintä se pärähti käyntiin KAIKILLA sylintereillä ja tasaisesti. Mitä ilmeisimmin joku (tai jotkut) vanhoista hehkuista oli kokonaan sökö ja muutkin elämänsä ehtoopuolella.

Ottaen huomioon että tässä autossa piti olla "juuri vaihdettu" kaikki filtterit ja uudet hehkut sitä kesällä ostaessani, ja nähtyäni että hehkut olivat vanhat ja ilmanputsari varmaan viime vuosituhannelta (vaihdoin sen jo aikaisemmin syksyllä), lienee syytä vaihtaa vielä naftafiltterikin joka on epäilemättä ihan yhtä "jsut vaihdettu" kuin muutkin osat.

Öljyilläkin on tullut ajettua jo 12000km että alkaa olla korkea aika vaihtaa, saattaa kylmäkäynnistystä auttaa myös ihmeeksi jos öljy on juoksevaa eikä likaista siirappia. Venttiilien säätö voisi samoin olla fiksu teko koska tuskin niitäkään on kukaan säätänyt vuosikausiin.

Summa summarum: jos teet työn hyvissä olosuhteissa liittimiä katkomatta ilman 2-vuotiasta apuasentajaa niin puolessa tunnissa pitäisi selvitä ja ero on huomattava.

Jos taas paimennat pikku apulaismekaanikkoa (joka esim. kiipeilee konehuoneeseen istumaan koettaen repiä jarrutehostajan alipaineletkua irti ja tunkee konehuoneeseen laudanpätkiä, hakkaa kylkilistanpätkällä lumikinoksia ja putoilee etupuskurin päältä ison itkun saattelemana), pudottelet itse kiintolenkkejä auton alle sekä kolvailet huolella uusia liittimiä niin voit saada tähän uppoamaan lähemmäs kolmekin tuntia tupakkatauot ja koeajo mukaan laskettuna.

Henkka

8

4500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Capo

      Kyllähän se hehkujen vaihtokin joskus pitää tehdä, mutta kerran minulla oli eräs asiakas, joka oli tehnyt mersuunsa toisenlaisen ratkaisun. Äijä oli pultannut peräkontin etuosaan niin pitkän akun, kuin sinne mahtui ja kaapelitkin olivat järeimpiä mitä henkilöautossa olen koskaan nähnyt. Kuskin paikalta tuon akun sai kytkettyä starttaukseen mukaan ja kyllä se pyörittikin (voi saatana) ja sitä joutuikin starttaamaan niin kauan ettet usko. Tais pitkän käynnistyksen jälkeen startti hehkua kuumana, ihme että kesti lukuisat käynnistykset.

      Niistä remonttiapulaisista sen verran, että ovat ne joskus olleet innokkaasti mukana. Olin kerran maalannut auton ja lakannut sen ja kun olin yhden poikani kanssa teippejä poistamassa, niin tämä kiersi autoa ja huuteli mulle että "vauva hommaa" ja tuli sitten näkyviini käsissään se muovinen höylä jossa nelikymppinen hiomapaperi, ehti pyyhkiä sillä auton kyljet.

      • Henkka Jii

        Allekirjoittaneen apuasentaja ei vielä osaa sanoa "kiintolenkki" tai "Hylsysarja" mutta nuo tärkeimmät, otsikossa mainitut sanat ovat jo hallussa... Häpeillen tunnustettakoon että sanavarastosta löytyy myös "Mitstshu"...

        Rajuin korjaus mitä tuo meidän natiainen on saanut aikaan oli paukuttaa mun 750i:n ovea vasaralla. Onneksi kyseessä oli iso kuminen vasara ja muksu nykyistä pienempi eli ei siitä sentään jälkeä tullut... Toisin kuin siinä vaiheessa kun natiainen halusi availla kaikki vastaantulevat lukot ja oli yleensä pöllinyt isukin ison avainnipun sitä varten. Oli Bemun avainpesän ympäristö kivan näköinen kun sitä oli yritetty Abloyllä avata... Niin ja kerran yllätin natiaisen lapioimasta soraa sisälle avoimesta kuskin ikkunasta, musta nahkasisusta oli muuten TOSI kutsuvan näköinen sen jäljiltä... Ei ihme että tuli mieleen myydä kärry pois, ei sellaista kestänyt katsella! :-D

        Koska olet tulossa Etelä-Suomeen niin saadaan Bemun "Miekka" lopultakin korjaukseen? Törmäsin sattumalta kaupassa samaiseen ex-työkaveriin jonka panin omaani palikat kolvaamaan ja hän on kyllä edelleen käytettävissä.

        Henkka
        "v***u kun on hankalaa kirjoittaa 2-kuinen varikkomies sylissä"


      • Capo
        Henkka Jii kirjoitti:

        Allekirjoittaneen apuasentaja ei vielä osaa sanoa "kiintolenkki" tai "Hylsysarja" mutta nuo tärkeimmät, otsikossa mainitut sanat ovat jo hallussa... Häpeillen tunnustettakoon että sanavarastosta löytyy myös "Mitstshu"...

        Rajuin korjaus mitä tuo meidän natiainen on saanut aikaan oli paukuttaa mun 750i:n ovea vasaralla. Onneksi kyseessä oli iso kuminen vasara ja muksu nykyistä pienempi eli ei siitä sentään jälkeä tullut... Toisin kuin siinä vaiheessa kun natiainen halusi availla kaikki vastaantulevat lukot ja oli yleensä pöllinyt isukin ison avainnipun sitä varten. Oli Bemun avainpesän ympäristö kivan näköinen kun sitä oli yritetty Abloyllä avata... Niin ja kerran yllätin natiaisen lapioimasta soraa sisälle avoimesta kuskin ikkunasta, musta nahkasisusta oli muuten TOSI kutsuvan näköinen sen jäljiltä... Ei ihme että tuli mieleen myydä kärry pois, ei sellaista kestänyt katsella! :-D

        Koska olet tulossa Etelä-Suomeen niin saadaan Bemun "Miekka" lopultakin korjaukseen? Törmäsin sattumalta kaupassa samaiseen ex-työkaveriin jonka panin omaani palikat kolvaamaan ja hän on kyllä edelleen käytettävissä.

        Henkka
        "v***u kun on hankalaa kirjoittaa 2-kuinen varikkomies sylissä"

        Onpa sitä sattunut sinullekin kaikenlaista.

        Minä ajan lähes jatkuvaa ympyrää järjestyksessä pohjoinen, itä, etelä, länsi ja pohjoinen. Jos laittaisit vaikka ilmoituksen mun sähköpostiini, että milloin olet Forssassa, niin minä voisin ajoittaa omat kuvioni samanaikaisesti sinne.


      • Masa

        Jeh, hehkujen vaihto olis varmaan ihan paikallaan omassakin "kulkurissa". Sen verran alkoi kiinnostaa tuo akkusysteemi, että oliko kyseisessä mersussa akut kytketty rinnan vai sarjaan (onx 24 V liikaa sähköjärjestelmälle?)?

        Noh, joka tapauksessa just tänään huomasin, miten haastavaa kylmäkäynnistys voi olla :)


      • Capo
        Masa kirjoitti:

        Jeh, hehkujen vaihto olis varmaan ihan paikallaan omassakin "kulkurissa". Sen verran alkoi kiinnostaa tuo akkusysteemi, että oliko kyseisessä mersussa akut kytketty rinnan vai sarjaan (onx 24 V liikaa sähköjärjestelmälle?)?

        Noh, joka tapauksessa just tänään huomasin, miten haastavaa kylmäkäynnistys voi olla :)

        Olen unohtanut, että mitä tarkoittaa rinnan ja sarjaan kytkennät, mutta akut oli kuitenkin kytketty niin, että startille meni vaan 12 volttia ja se mitä tarkoitin sillä pyörittämisellä, niin se tarkoitti aikaa. Minä annoin startin jauhaa tauotta varmaankin vartin, eikä vielä käynnistynyt, ja se akku oli varmaankin jostain veturista, tai jostain vieläkin isommasta.


      • Masa
        Capo kirjoitti:

        Olen unohtanut, että mitä tarkoittaa rinnan ja sarjaan kytkennät, mutta akut oli kuitenkin kytketty niin, että startille meni vaan 12 volttia ja se mitä tarkoitin sillä pyörittämisellä, niin se tarkoitti aikaa. Minä annoin startin jauhaa tauotta varmaankin vartin, eikä vielä käynnistynyt, ja se akku oli varmaankin jostain veturista, tai jostain vieläkin isommasta.

        OK! Kyseessä siis on rinnan kytkentä. Muuten kai olisi sama jos hankkisi kuorma-auton 24 V akun :)

        Mutta tuo vartin pyörittäminen starttaamatta varmaan vaatiikin hehkutulppien vaihtamisen! Itse vaihdoin viime talvena jonkun testivoittaja (en nyt muista nimeä) akun, mutta kovasti nihkeältä tuntui tänään käynnistyminen siitä huolimatta. Että varmaan kokeilen hehkutulppien vaihtamista. Mitäköhän uutuusarvoa tuovat markkinoidut jälkihehkutulppasarjat?


      • Capo
        Masa kirjoitti:

        OK! Kyseessä siis on rinnan kytkentä. Muuten kai olisi sama jos hankkisi kuorma-auton 24 V akun :)

        Mutta tuo vartin pyörittäminen starttaamatta varmaan vaatiikin hehkutulppien vaihtamisen! Itse vaihdoin viime talvena jonkun testivoittaja (en nyt muista nimeä) akun, mutta kovasti nihkeältä tuntui tänään käynnistyminen siitä huolimatta. Että varmaan kokeilen hehkutulppien vaihtamista. Mitäköhän uutuusarvoa tuovat markkinoidut jälkihehkutulppasarjat?

        minä en noista hehkutulpista paljon tiedä, mutta kysy tällä palstalla muilta, niin varmaan saat asiallisiakin ja asiantuntevia vastauksia.


      • Börje
        Masa kirjoitti:

        OK! Kyseessä siis on rinnan kytkentä. Muuten kai olisi sama jos hankkisi kuorma-auton 24 V akun :)

        Mutta tuo vartin pyörittäminen starttaamatta varmaan vaatiikin hehkutulppien vaihtamisen! Itse vaihdoin viime talvena jonkun testivoittaja (en nyt muista nimeä) akun, mutta kovasti nihkeältä tuntui tänään käynnistyminen siitä huolimatta. Että varmaan kokeilen hehkutulppien vaihtamista. Mitäköhän uutuusarvoa tuovat markkinoidut jälkihehkutulppasarjat?

        Menepä tosiaan kysymään akkukaupasta kuorma-auton 24 V:n akkua!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

      Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      197
      1173
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

      Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

      tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Kyllä me vaan

      Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53
      851
    8. Miksi kaivata miestä

      jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      90
      850
    9. Oot nainen kaunis

      muista hymyillä jatkossakin.
      Ikävä
      46
      839
    10. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      55
      789
    Aihe