W124 Perän korjaus???

Henkka Jii

Koska koeajamissani W124sissa oli joka ainoassa jonkinasteisen väljä perä, on syytä odottaa että tulevassa ajokissani on ostohetkellä samaten tavallisen lonksuva perämurikka.

Päivänpolttava kysymys kuuluukin että moniko on perää korjauttanut, missä tehtiin ja mitä maksoi? Missä kunnossa oli ennen korjausta ja onko uudenveroinen korjauksen jälkeen?

En takuulla ala pitkän päälle lonksuvaperäisellä mesenaatilla huristelemaan eli pitäisi osata laskea ko. korjaukselle hintaa.

Henkka

ps: niin ja kyllä, kävin ko. autoissa kokeilemassa alta että kyse on tosiaan perämurikasta eikä vain joittenkin puslien tai nivelten joustosta.

7

5137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juha

      Täällä aikaisemmin joku puhui että melkein 5t vanhaa rahaa maksaa peräremontti. Luulisin että purkaamolta saa 500e perän joka on suht timmissä kunnossa. Taitaa perän väljyys olla 250d ja 300d:n ongelma. Mulla ei 200d:ssä ole merkkejä väljyydestä vaikka on kohta 400tkm mittarissa.Isompi moottori tietty kuluttaa perän vaihtokuntoon nopeammin kuten rättinivelet ja tukilaakerit. Voisi kuvitella että tehokkaammassa versiossa myös takalinkit joutuu kovempien vääntöjen kohteeksi joten nekin väljistyy nopeammin mitä tehokkampi mylly on kyseessä. Muuten kuulostaa aika uskomattomalta noi stoorit lonksuvista perämurikoista kun vertaa tohon omaan kärryyn ja niihin 200:siin mitä koeajelin kun olin ko autoa ostamassa. Niinhän se on että kun ei ole tehoja niin ei paikat ratkee... Vaikka kyllä mieluummin ajelisin 300:sella jos ne ei olisi niin saakelin kalliita kuntoonsa nähden. 200:sissa on paljon suurempi valinnanvara ja hyviä yksilöitä saattaa löytyä aika edullisesti, 250d ja 300d tarjonta on jo niin onnetonta ja ne jotka on myynnissä on niitä vehkeitä joista halutaan päästä eroon (kun puhutaan hintaluokasta 10 -12te). Toki myynnissä on tosi upeita yksilöitä mutta niissä hintapyyntö on aivan tähtitieteellinen auton ikään nähden.
      Onnee vaan 124:n metsästykseen, kyllä sieltä vielä joku pirssi sullekkin löytyy...

      • Henkka Jii

        Eikös nyt isommissa koneissa käytetä vahvempaa perämurikkaa?

        Kyllä tosiaan tuo perän lonksunta on ollut ihan moottoriin katsomatta kaikissa koeajamissani yksilöissä enemmän tai vähemmän ilmeistä, tuossa 300D:ssä nyt vain oli tavallista enemmän.

        Henkka


      • juha
        Henkka Jii kirjoitti:

        Eikös nyt isommissa koneissa käytetä vahvempaa perämurikkaa?

        Kyllä tosiaan tuo perän lonksunta on ollut ihan moottoriin katsomatta kaikissa koeajamissani yksilöissä enemmän tai vähemmän ilmeistä, tuossa 300D:ssä nyt vain oli tavallista enemmän.

        Henkka

        Voihan se olla järeempi mutta ei niihin kuoriin kovin paljon järeempiä hiluja mahdu, välitykset taitaa ainakin olla erilaiset. Onhan isommassa koneessa vääntö toista luokkaa, suurella vaihteella vedättäminen rasittaa vetopyörästöä (pintapaineet laakereilla ja rattailla kovemmat) kun vääntöä piisaa. 200d ei jurise 50kmh korkeemmalla vauhdilla vitosella juuri ollenkaan kun ei se pannu jaksa vääntää... Jos 200:sen perä lonksuu pahasti niin kilometrit on silloin varmasti puolen millin paremmalla puolella... Onhan noita autoja tuotu purettavaksi saksasta joten varmaan se perä on pieni rahareikä muuten hyväkuntoisessa autossa.

        Ja siihen hazard listaan (jos ei jo mainittu) vois lisätä noiden pidempien koneiden kannentiivisteen kunnon eli kun katsot pakosarjan alle kannen ja blokin rajalle niin öljyvuotoa ei saisi näkyä. Jos öljyvuotoa on niin se tulee kannen välistä, noi pitkät kannet on vielä herkempiä menemään ropelille kuin nelosessa. Mulla alkoi tihkumaan nelospytyn vierestä vettä ulospäin, samoin öljyä vuoti ykkospytyn edestäkoneen etuosasta. Etuosan öljyvuoto voi tulla myös ketjunkiristimestä niinkun mä luulin mutta kannen välistä se kuitenkin ruikki...


      • tt
        Henkka Jii kirjoitti:

        Eikös nyt isommissa koneissa käytetä vahvempaa perämurikkaa?

        Kyllä tosiaan tuo perän lonksunta on ollut ihan moottoriin katsomatta kaikissa koeajamissani yksilöissä enemmän tai vähemmän ilmeistä, tuossa 300D:ssä nyt vain oli tavallista enemmän.

        Henkka

        perissä, koska suurempi koneisissa on 5mm lyhyemmät vetarit. Asia tuli esiin kun tuplaturbo napsautti poikki yhden viime kesänä.
        Muuten tuo että 200d ei lysytä perää niin helposti pitää paikkansa, ainakin mun kokemuksien perustellaa. Viiminen -89 oli ajettu 615tkm, ja siinä oli ihan mielettömän tiukka voimansiirto vielä. Kaikki perän tukivarret ja pultit oli niin ruosteisia että varmaan muutamaan vuoteen ei oltu mitään tehty.


    • 230E

      jooo......asiaan.
      En suosittele koskaan ostamaan mistään "romuttamolta" käytettyä perää, jos on tarkoitus pitää autoaan itsellään hieman kauemmin.
      Sehän on tietysti jokaisen oma makuasia mitä tekee, mutta itse ajattelen aina omaa "parastani".
      Minulla ei ole varaa ostaa käytettyjä periä useampia. Käytetty on aina käytetty, perä voi alkaa ääntelehtimään jo muutaman kuukauden kuluttua vaihdosta, jolloin tulee taas asiaa "peräkauppaan"...pelaako silloin romuttamon takuu?????????
      Orivedellä on sellainen mieshenkilö kuin
      TAPANI KAUTTU (numero löytyy varmaan luettelosta).
      Mies on 100% luotettava ja asiansaosaava, yli 20v kokemus vain peräkorjauksista...HUOM!.
      Osat joita hän laittaa periin on samoja, joita MB käyttää ja TAPANI antaa myös takuun tekemälleen työlleen.
      Vaihdoin Tapanilla MB 309D pakettiautoon harvemman perävälityksen, johon kuului rattaat, laakerit(ei pyörän), öljyt ja kardaanin värinän vaimennin työ 10h....hintaan 4500mk.
      Suosittelen soittoa Orivedelle ja kysykää sieltä.
      MB 309D:n perä oli "jakeluauton" -perä.... huippua vanhalla perällä oli 90km/h... ääni todella hurmaava(kuulonsuojaimet päässä)...ajettu 250tkm, kulutus 14l/100km.
      Vaihdon jälkeen huippua 135km/h (itsesuojeluvaisto alkoi toimimaan).... kulutus 11l/100km... ääni sama :-)heh.....
      Että sillai.
      Jokainen saa tehdä niinkuin parhaakseen näkee, mutta suosittelen perän korjausta.
      "Jos ei tavata niin hyvää joulua kaikille MB -palstan lukijoille"

      • 230E

        aijuu..... perä oli rempan jälkeen kuin uusi.EI kaduttanut yhtään, vaikka tili menikin.
        Tuo ääni josta kerroin, kuului moottorista. Moottorihan on melkein kuskin vieressä kopan alla, josta puuttuivat äänieristeet....


    • mesemies89

      Helppo homma perä purkaa ja laittaa uudet laakerit ja jos rattaat on muuten kunnossa niin perä on laakereiden vaihdon jälkeen kuin uusi. Toki noita ehjii perii löytyy ihan pikkurahal pilvinpimein purkuosina. Ittel oli yhest peräs menny kerra yks pikkuratas soikeeks nii hitsasin ne vaan kiini ja tein kemppiperän ja hyvin toimi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      153
      11031
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      53
      5269
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2483
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      31
      2169
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1731
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1594
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1280
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1206
    9. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      956
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      98
      952
    Aihe