Synnytyksen käynnistäminen

Minea_N

Hei! Millaisia kokemuksia teillä on synnytyksen käynnistämisestä? Itselläni takana yksi aiempi sektio. Maanantaina yritetään käynnistää...Kaikista vahvimpia lääkkeitä ei voida käyttää aiemman sektion vuoksi.

13

36248

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käynnistettiin

rv 41 6 cytotec-lääkityksellä. Puolikas tabletti kielen alle aamulla ja toinen puolikas iltapäivällä, jonka jälkeen supistukset alkoivatkin olla jo aika voimakkaita. Koko synnytys avautumisvaiheineen kesti vain 6 tuntia, kivunlievityksenä käytettiin ilokaasua. Jos mahdollista eli jos lapsivesi ei ole mennyt, niin avautumisamme on synnyttäjän taivas! :-) Rentouttaa ja lievittää rajujakin suppareita mukavasti!

• yhen-äiti-80

Käynnistys aloiteltiin rv 41 5 jollain tabletin puolikkailla, en muista nimeä, niitä otettiin oisko ollu 3-4 tunnin välein, supistukset vahvistu ja koko yön supisteli kivuliaasti, aamulla kohdunsuu sentin auki ja sitte pääsin synnytyssalii jossa synnytystä nopeutettii tipalla suonee ja siitä se sitte lähti ja alko tosi kovat poltot. Sain epiduraalin ja loppusynnytys oli lähes kivuton ja ihana. Ei haittais vaikka tää kakkonenkin pitäs käynnistää, oli sen verran mielyttävä kokemus.

• *kun

käynnistykseen olisi pitänyt mennä, muta vauva päättikin tulla itsekseen hieman ennen kun sairaalaan olisi pitänyt mennä :)

• kesämamma

Minulla aloitettiin käynnistys rv 42 0 (viime kuussa) ja kerkesin saamaan kohdunsuulle 4 Cytotecia, ennenkuin alkoi tapahtua. Kaikki Cytotecit aiheuttivat supistuksia ja kohdun kovettumista (esim. koko yön kohtu oli kovana) mutta vasta neljäs cytotec alkoi vaikuttamaan kunnolla. Antavat yleensä 4 tunnin välein lääkkeitä. Kun alkoi tapahtua, kohdunsuu avautui todella nopeasti ja supistukset olivat todella kipeitä alusta lähtien ja tulivat minuutin välein ja kestivät minuutin. Mutta ei hätää, sain ilokaasua ja epiduraalin ja koko synnytys jälkeis-vaiheineen kesti 9 tuntia. Minulle ei tarvinnut antaa oksitosiinia. Jäi ihan positiivinen kuva käynnistyksestä, joten rohkeasti vain!

• #####

mulla ekaa synnytystä oli kypsytelty vajaa viikko (rv38 0) kun lääkäri teki ronskin sisätutkimuksen, siitä vajaa 4h meni vedet ja reilun kolmen tunnin päästä oli vauva ulkona, kivunlievityksenä ilokaasu ja hyvät muistot jäi.

toisesta cytotec-käynnistys (rv36 1), aamulla sain ekan pillerin ja päivän mittaan muutaman, mitään ei tapahtunut ja yöksi päätettiin olla antamatta. Heräsin kuitenkin yöllä "outoon" tunteeseen, jutskailin tunnin verran yökön kanssa eikä ollut mitään kipuja,klo puoli 3 teki sisätutkimuksen osastolla ja olinkin jo 5cm auki, siitä alkoi kovat kivut ja lähdin saliin
      jossa ehdin olla vain hetken kun ilman kivunlievitystä poika syntyi syöksyllä klo 03.15.

• edessä kai sama

Mulla on kanssa toinen raskaus ja ensimmäinen tehtiin sektiolla, koska vauva oli suuri, minulla oli myös raskausdiabetes. Millä viikolla olet nyt, kun sinulla käynnistetään? itse kovasti hermoilen tulevaa....

• Minea_N

Kiitos kaikille kokemuksistaan kertoneille! Hyvä kuulla, että niitä positiivisiakin kokemuksia löytyy... :D

Itselläni käynnistellään rv 39 5

• ......

mulla käynnistys oli raju kokemus, supparit tuli heti 2 minsan välein, ilokaasua aluksi, mutten epiduraalia saanut kun eteni niin nopeasti. oli hurja kokemus, ja todella agressiivinen ja nopea ja kivulias....mutta jos epiduraalin saat niin hienoa, suosittelen!!! ilokaasulla synnytin (pienellä määrällä), mutta nyt jo hymyilen kun sitä muistelen, vaikka rajua menoa olikin. olin iloinen kun odotus oli vihdoin ohi!! :)

• mamy79

joo, todella minä myös hyödyin näistä teidän vastauksistanne :) sillä nyt on mennyt kolme päivää yli la.n. Eli 40 3 mennään.Ekaa odotan, eikä mitään suurta oireilua vielä ole ollut, kivuttomia suppareita ja menkkamaisia polttoja...alkaa meinaan myös itseäni kiinnostamaan miten te muut olette kokeneet tuon käynnistämisen. Toki tässä vielä aikaa tapahtua vaikka mitä..

• Tuhti 24

Joo kiitos kaikille kannustavista kommenteista. Mulla myös ensimmäinen synnytys sektiona perätilan takia ja nyt ilmeisesti käynnistys edessä toisen raskauden kanssa. Haluaisin sen mahd. pian, mutta naistenklinikalla sanoivat antavansa ajan käynnistykseen kun vkoja n. 42, viimeistään kun on 42 2. Vaikka "luonnolllisesti" käynnistyminen on ilmeisesti paras vaihtoehto, huolettaa kuitenkin lapsen tila ja toivoisi saavansa nyytin syliinsä mahd. pian. Itse voin kärsiä vielä muutaman päivän. Siskollani meni kanssa pari viikkoa yli lasketun ajan, ja kun lapsi lopulta hätäsektiolla tuli ulos, selvisi, ettei istukka ollut enää toiminut kunnolla ja lapsivesi oli vanhaa jms. Mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Ajattelin vaatia huomenna äitiyspolilla käynnistystä, katotaan kuinka käy.

• joanna78
        Tuhti 24 kirjoitti:

Joo kiitos kaikille kannustavista kommenteista. Mulla myös ensimmäinen synnytys sektiona perätilan takia ja nyt ilmeisesti käynnistys edessä toisen raskauden kanssa. Haluaisin sen mahd. pian, mutta naistenklinikalla sanoivat antavansa ajan käynnistykseen kun vkoja n. 42, viimeistään kun on 42 2. Vaikka "luonnolllisesti" käynnistyminen on ilmeisesti paras vaihtoehto, huolettaa kuitenkin lapsen tila ja toivoisi saavansa nyytin syliinsä mahd. pian. Itse voin kärsiä vielä muutaman päivän. Siskollani meni kanssa pari viikkoa yli lasketun ajan, ja kun lapsi lopulta hätäsektiolla tuli ulos, selvisi, ettei istukka ollut enää toiminut kunnolla ja lapsivesi oli vanhaa jms. Mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Ajattelin vaatia huomenna äitiyspolilla käynnistystä, katotaan kuinka käy.

viimeisiä päiviä viedään. Huomenna sitten käynnistellään.. Esikoinen syntyi 41 2, omat supistukset oli heikkoja, joten tipalla vauhditettiin. Auttoi. Nyt toisen lapsen kohdalla on epäsäännöllisiä supistuksia ollut silloin tällöin. Mutta kyllä on ollut elämäni pisimmät viiikot odotella, että koska pääsee synnyttämään. Hermostun kyllä huomenna, jos meinaavaat vielä takaisin kotiin käännyttää !

• minäpäpä
        Tuhti 24 kirjoitti:

Mitä ihmettä sillä edellisellä sektiolla on tekemistä käynnistyksen kanssa? Mulla oli ensimmäinen hätäsektio ja toinen käynnistettiin vasta kun tuli se 2vk yli, ja ainoastaan sektio vaikutti siihen niin, että aloteltiin käynnistämään varovasti puolikkaisella pillerillä (joku todella pieni riski, että liian voimakas käynnistys vois jotenkin vaikuttaa sektioarpeen mm revetä ), mutta se sitten riittikin. Nyt tämä kolmas käynnistetään huomenna 40 4 ihan muiden vaivojen takia.

• -.,-,-.m
        minäpäpä kirjoitti:

Mitä ihmettä sillä edellisellä sektiolla on tekemistä käynnistyksen kanssa? Mulla oli ensimmäinen hätäsektio ja toinen käynnistettiin vasta kun tuli se 2vk yli, ja ainoastaan sektio vaikutti siihen niin, että aloteltiin käynnistämään varovasti puolikkaisella pillerillä (joku todella pieni riski, että liian voimakas käynnistys vois jotenkin vaikuttaa sektioarpeen mm revetä ), mutta se sitten riittikin. Nyt tämä kolmas käynnistetään huomenna 40 4 ihan muiden vaivojen takia.

Harvoin käynnistellään tiputuksella, joka on tabuja tehokkaampi muoto, koska siinä supistukset niin rajuja, että repeäminen mahdollista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5534
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4860
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2794
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2354
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2068
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2018
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1657
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1611
    9. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1492
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      27
      1481
    Aihe