Surnulla käviöitä?

Tai-Pan

Tiedustelisin tämän kesän kokemuksia tai yleensä kokemuksia Surnujärven, Lujapuolijärven ja Joulujärvien alueella liikkuneilta? Eli siellä käynneet tietävät, missä nuo järvet ovat - muille tiedoksi, että löytyvät Sevetistä itään ihan Norjan rajan tuntumasta.

Olen liikkunut kyseisen alueen liepeillä eli esim. Sevetillä, Vainosjärvellä ja Näätämöllä ja tietysti Inarilla. Mutta nyt olen kaveri kanssa lähdössä lentotaksilla viikon reissuun noille ed. mainituille järville.

Olisi tosiaan mukava saada hyviä vinkkejä olosuhteista, itikkatilanteesta, miten kaloja on tullut jne.

2

1804

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tai-Pan

Moi kaikille! Upea reissu sinne jonnekin takana ja tässä vähän kokemuksia jaettavaksi. Surnulle mentiin Sevetistä lentokoneella, koska mukana oli kumivene, siihen sopiva moottori ja valtaisa röykkiö muuta tavaraa. Itse lentomatka oli jo kokemus ensikertalaiselle eli kuten lentäjä osuvasti kuvasi: "tämä on sitä oikeata lentämistä".

Surnulta etsimme sopivan leiripaikan ja kalastus saattoi alkaa. Ensimmäisenä päivänä olimme kieltämättä pettyneitä laihaan saaliiseen, mutta toinen päivä korjasi asian heti aamusta alkaen. Matkakaverini sai ensimmäisellä aamuverryttely heitollaan 1,5 kilosen taimenen. Lähdimme uistellen Surnua pitkin kohti Joulujärviä. Tämän uistelun kohokohta oli "tappajahauki", josta kaverini totesi ensin, että pahus jäi pohjaan ja antoi uistimen minulle. Sanoin, että kumma pohja, kun tulee kelaamalla vastaan, mutta ei laita hanttiin. Johon kaverini totesi, että taitaa olla uppopuussa kiinni ja minä, että toivottavasti ei ruumista naarata. Sitten alkoi tapahtua, syyvään upposi ja pysyi aikansa siellä ja välillä nousi pintaan ihmettelemään, mutta turvallisen etäisyyden päästä veneestä. Väsyihän se pentele lopulta ja aika porsas olikin, vaikka vain 4,1 kiloinen, mutta kokemuksesta sanon, että Lapin korpijärvien hauet on kovia tappelemaan ja hanttiin laittamaan - ihan toista kuin etelässä.

Vaelsimme Joulujärville, jotka koostuvat neljästä isommasta järvestä ja useista lammista. Meille riitti se yksikin järvistä - harjusta kiehui aivan eli niitä olisi saanut niin paljon kuin olisi jaksanut ottaa. Välillä kaverini teki kunnon kalakeitonkin ihan tuorreista harreista. Sääli oli lähteä sellaisesta kalapaikasta pois, mutta eihän kalaa siellä erämaassa pysty säilömään taikka syömään määräänsä enempää.

Kolmas päivä ja matka Lujapuolijärvelle eli "Nonapelille" saamelaisittain - viimeinen tunturijärvi, jonka vedet laskevat Suomen puolelle. Maisemat todella upeita ja sain heitellen taimenen eli sekin tuli kokeiltua!

Viimeistä päivää kuvaa sen aamuna - lähdimme kolmen tunnin uistelulle Surnulle ja saimme 8 taimenta ja 1 kiloisen harrin - pakko oli lopettaa!

Eli kannattaa käydä "merta edenpänä" kalassa ja seudulla, joissa voi piirtää ainakin 20 kilometrin säteen ja todeta, ettei itsensä/kaverinsa lisäksi siellä ole suurella todennäköisyydellä muita ihmisiä. Huom. kännykät eivät toimi - Lujapuolijärven tuntureilla löytyi Norjan asemia ja heikosti Suomen.

Käykääpä kalassa ja vaeltamassa. Muuten 5 yötä teltassa tekee jo tiukkaa lähes 5-kympiselle miehen köriläälle!

Terv. Tai-Pan

• Anonyymi

Vieläkö lähes 7-kymppinen köriläs on surnulla käynyt?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      117
      6096
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4217
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2120
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1892
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      144
      1819
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe