Miten Alppiruusu talveksi

Alppiruusuun ihastunut

Istutin keväällä alppiruusun ja ihme kumma se läksi hyvin kasvamaan vaikka on koivujen läheisyydessä, varjoisassa paikassa. Nyt onkin ongelmana kuinka hyvin, esim. millä ja mihin aikaan se pitää peittää talveksi jottei palellu. Olen nimittäin kuullut että se on hyvin arka pakkasille. Voisko joku osata neuvoa, KIITOS etukäteen.

6

10360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alppiruusu viihtyykin ja pysyy hengissä. Kevättalvella eivät koivunlehdet varjosta ja aurinko pääsisi vapaasti kuivattamaan alppiruususi ikivihreät lehdet. Pakkasesta ei ainakaan Forssan korkeudella ole ollut haittaa, mutta laiskuuttani päästin yhden alppiruusun nuput ja osan lehdistä kuivumaan. Puhun siis kokemuksesta.

    • lunta juurelle

      Ei se ole niin pakkasarka (missähän päin asut?). hapanta kuoriketta tai rodomultaa voi laittaa juurelle syksyllä. Lumi on hyvä lämmöneriste.
      Mutta keväällä, kun aurinko alkaa paistaa, rodosi luulee, että nyt pitää kasvaa ja se alkaa haihduttaa vettä. Vaan kun maa on jäässä vielä, rodo kuivuu. Siksi kannattaa varjostaa keväällä ja heti kun voi, koittaa sulattaa maan rodon juurelta. Minä kaatelin kädenlämpöistä vettä niin kauan että routa suli (koitin kepillä).

    • rodeo

      Alppiruususi tarvitsee happaman maan ja lannoitteen. Sopivia ovat sille tehty oma lannoite tai sama, mitä myydään perunan lannoitukseen. On hapanta. Se on yhtä hyvää, ehkä edullisempaakin.Haketettua puuta , lannoittamatonta turvetta, lehtikariketta, kaikkea, missä ei ole lisättynä kalkkia tai tuhkaa, sitä juurelle reilusti. Talveksi varovasti lunta kasaksi päälle, jos on mistä ottaa, Jos paikka on erityisen kylmä, niin kuusenhavuja voisi ehkä laittaa suojaamaan , mutta vasta loka-marraskuussa,kun jo pieniä pakkasia, ettei ala homehtumaan. Varo, etteivät paina oksia maan tasalle ja poikki.Keväällä kastelu lämpimällä, ei kuumalla vedellä heti kun lumi alkaa sulaa. Kuivuuteen ne yleensä menehtyy, jos jotain ongelmaa on.

      • tärkeää

        En ole koskaan peitellyt talveksi, enkä kastellut keväällä. Alppiruusut ovat isoja,vanhoja 20 v ja kukkivat upeasti. Ainoa on että kastelen SYKSYLLÄ tosi paljon,sellaisen iso tynnyrillisen laitan alpin juurelle,eikä tarvi kevätkasteluita,lehdet ovat vihreitä ja kiiltäviä.Iltaaurinko paistaa,muuten varjossa.


    • jenni33

      terve! on pakko kysyä,kun ostin alppiruusun itselleni ja istutan sen pihalle ja olisin vain halunnut kysyä,että onko siihen jotain erityistä istutus ohjetta vai voiko sen ihan noin vain istuttaa maahan? esim.ihan samalla tavalla kuin jonkun muunkin kasvin?olen kuullut että siihen tarvitsisi jotain pohjalle käpyjä,havunoksia...ja eka pitäisi möyhiä hieman juuristoa ja sitte upottaa koko kasvi veteen,jonka jälkeen se istuetaan maahan.miten syvä kuoppa ja käykö esin hevosenlanta myös lannoitukseen?myös piimä käytetään hapottamiseen.

      • Nuuksion Sylvi

        Istutin sen metsikköön ja kuoppa on noin 60x60 ja 40 cm syvä. Laitoin mullan sekaan kaksi säkillistä rhorodomultaa. Kasteltava on ensin kovasti ja lisää hyviä ohjeita täällä. Ei siis kalkkia, on happaman maan kasvi ja myöhemmin voit lannoittaa sitä varten kehitetyllä lannoitteella, mutta ei vielä tänä vuonna.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      59
      3103
    2. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      15
      1103
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      89
      1028
    4. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      99
      922
    5. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      913
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      791
    7. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      96
      784
    8. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      670
    9. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      86
      645
    10. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      595
    Aihe