Miten Alppiruusu talveksi

Alppiruusuun ihastunut

Istutin keväällä alppiruusun ja ihme kumma se läksi hyvin kasvamaan vaikka on koivujen läheisyydessä, varjoisassa paikassa. Nyt onkin ongelmana kuinka hyvin, esim. millä ja mihin aikaan se pitää peittää talveksi jottei palellu. Olen nimittäin kuullut että se on hyvin arka pakkasille. Voisko joku osata neuvoa, KIITOS etukäteen.

6

9932

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alppiruusu viihtyykin ja pysyy hengissä. Kevättalvella eivät koivunlehdet varjosta ja aurinko pääsisi vapaasti kuivattamaan alppiruususi ikivihreät lehdet. Pakkasesta ei ainakaan Forssan korkeudella ole ollut haittaa, mutta laiskuuttani päästin yhden alppiruusun nuput ja osan lehdistä kuivumaan. Puhun siis kokemuksesta.

    • lunta juurelle

      Ei se ole niin pakkasarka (missähän päin asut?). hapanta kuoriketta tai rodomultaa voi laittaa juurelle syksyllä. Lumi on hyvä lämmöneriste.
      Mutta keväällä, kun aurinko alkaa paistaa, rodosi luulee, että nyt pitää kasvaa ja se alkaa haihduttaa vettä. Vaan kun maa on jäässä vielä, rodo kuivuu. Siksi kannattaa varjostaa keväällä ja heti kun voi, koittaa sulattaa maan rodon juurelta. Minä kaatelin kädenlämpöistä vettä niin kauan että routa suli (koitin kepillä).

    • rodeo

      Alppiruususi tarvitsee happaman maan ja lannoitteen. Sopivia ovat sille tehty oma lannoite tai sama, mitä myydään perunan lannoitukseen. On hapanta. Se on yhtä hyvää, ehkä edullisempaakin.Haketettua puuta , lannoittamatonta turvetta, lehtikariketta, kaikkea, missä ei ole lisättynä kalkkia tai tuhkaa, sitä juurelle reilusti. Talveksi varovasti lunta kasaksi päälle, jos on mistä ottaa, Jos paikka on erityisen kylmä, niin kuusenhavuja voisi ehkä laittaa suojaamaan , mutta vasta loka-marraskuussa,kun jo pieniä pakkasia, ettei ala homehtumaan. Varo, etteivät paina oksia maan tasalle ja poikki.Keväällä kastelu lämpimällä, ei kuumalla vedellä heti kun lumi alkaa sulaa. Kuivuuteen ne yleensä menehtyy, jos jotain ongelmaa on.

      • tärkeää

        En ole koskaan peitellyt talveksi, enkä kastellut keväällä. Alppiruusut ovat isoja,vanhoja 20 v ja kukkivat upeasti. Ainoa on että kastelen SYKSYLLÄ tosi paljon,sellaisen iso tynnyrillisen laitan alpin juurelle,eikä tarvi kevätkasteluita,lehdet ovat vihreitä ja kiiltäviä.Iltaaurinko paistaa,muuten varjossa.


    • jenni33

      terve! on pakko kysyä,kun ostin alppiruusun itselleni ja istutan sen pihalle ja olisin vain halunnut kysyä,että onko siihen jotain erityistä istutus ohjetta vai voiko sen ihan noin vain istuttaa maahan? esim.ihan samalla tavalla kuin jonkun muunkin kasvin?olen kuullut että siihen tarvitsisi jotain pohjalle käpyjä,havunoksia...ja eka pitäisi möyhiä hieman juuristoa ja sitte upottaa koko kasvi veteen,jonka jälkeen se istuetaan maahan.miten syvä kuoppa ja käykö esin hevosenlanta myös lannoitukseen?myös piimä käytetään hapottamiseen.

      • Nuuksion Sylvi

        Istutin sen metsikköön ja kuoppa on noin 60x60 ja 40 cm syvä. Laitoin mullan sekaan kaksi säkillistä rhorodomultaa. Kasteltava on ensin kovasti ja lisää hyviä ohjeita täällä. Ei siis kalkkia, on happaman maan kasvi ja myöhemmin voit lannoittaa sitä varten kehitetyllä lannoitteella, mutta ei vielä tänä vuonna.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 118
      2444
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2257
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2011
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe