Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

kaliumin puute

buliminen

mietin vaan et miten nää kaliumin, magnesiumin ja natriumin puute sit ilmenee? onko jollakin ollut jotain näistä, oon joskus lukenu et bulimia tai just se runsas oksentelu voi aiheuttaa noitten puutosta...
mulla on tän viikon aikana alkanu tuleen iltasin lihas nykäyksii, ja oon oksentanu ja liikkunu aika rankasti koko viikon...voiko lihas nykäykset johtuu siitä vai onko se ihan normaalia?

34

40972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nancy

      vähän mä tiedän siitä miten ne puutostilat ilmenee mut sen tiedän ainakin et noi lihasnykäykset johtuu varmaankin kaliumin puutteesta. itse urheilen paljon, niin olen huomannut banaanin auttavan lihaskrampeissa. se sisältää kaliumia. että nuo sinun lihasnykäykset johtuvat luultavimmin kaliumin puutteesta.

    • pikkuintiaani

      .. voi myös johtua nestehukasta..

      • buliminen

        olla sitä, koska en juo koskaan muuta ku kahvia...mut ei mulla kyllä ikinä jano oo..


      • buliminen kirjoitti:

        olla sitä, koska en juo koskaan muuta ku kahvia...mut ei mulla kyllä ikinä jano oo..

        korjatkaa, jos olen väärässä, mutta kahvissa on kai jonkin verran kaliumia. lihasnykäysten syy voi olla myös magnesiumin puute.

        mulla on kalium-arvo todella harvoin matala. joskus se on aiheuttanut EKG-muutoksia. nykyään mulla puolestaan on natrium-arvo romahtanut, vaikka en ole koskaan suolaa karttanut.


      • Anonyymi

    • mimmuli -1

      Kaliumin puute aiheuttaa aluksi yleensä suonen vetoa, tilan edetessä myös silmissä mustenemista ja rytmihäiriöitä. Matala kalium voi johtaa vaikeisiin rytmihäiriöihin ja lopulta kuolemaan.

      • mami

        kaliumin puute ei välttämättä varoita itsestään etukäteen. Itse tunsin olevani erittäin hyvässä kunnossa mutta lääkäri sano et jos en olis sinä päivänä tullu sairaalaan tiputettavaks olisin ollu viikon sisällä kuollu. eli nuilla veri arvoilla ei kannata leikkiä. Aina elimistö ei annakkaan ennakko varoituksia vaan tilttaa ihan yhtä äkkiä. se meinaa sillon mm. sydämmen pysähtymistä....


      • rommirusina_x
        mami kirjoitti:

        kaliumin puute ei välttämättä varoita itsestään etukäteen. Itse tunsin olevani erittäin hyvässä kunnossa mutta lääkäri sano et jos en olis sinä päivänä tullu sairaalaan tiputettavaks olisin ollu viikon sisällä kuollu. eli nuilla veri arvoilla ei kannata leikkiä. Aina elimistö ei annakkaan ennakko varoituksia vaan tilttaa ihan yhtä äkkiä. se meinaa sillon mm. sydämmen pysähtymistä....

        kun sitä on niin huonossa voinnissa itse, tuntuu kuin kaikki olisi hyvin eikä missään vikaan.
        minullakin oli niin että jos ei olisi viikon sisällä viety sairaalaan olisi pumppu pettänyt. (olin kylläkin anoreksian takia mutta eiköhän nämä asiat lity kumpaankin sairauteen) pulssinikin oli vain 40, eli noin joka toinen sekuntti sydän löi, kaliumit ja natriumit olivat reilusti alle alarajan.

        Lisään viellä että en ollut oksennellut tuolloin, mutta kun toisen kerran jouduin sairaalaan en aluksi silloinkaan oksentanut vaikka natrium ja kalium olivat 2.0 ja jotain, mutta lääkkeillä saatin kohdalleen, puoli vuotta sairaalan joutumisen jälkeen, alkoi tuo oksentaminen(pakko vain oli saada jotain ulos etten lihoaisi enempää, vaikka söin siis ihan normaalit ruoka-annokset)
        ja ei mennyt kauaan kun alkoivat minua hoitavat ihmiset ihmettelemään kuina natrium ja kalium tippuivatkin...eivät he tyhmiä ole, ja juuri noiden arvojen tipahtaminen viittaa oksenteluun.


      • buliminen
        rommirusina_x kirjoitti:

        kun sitä on niin huonossa voinnissa itse, tuntuu kuin kaikki olisi hyvin eikä missään vikaan.
        minullakin oli niin että jos ei olisi viikon sisällä viety sairaalaan olisi pumppu pettänyt. (olin kylläkin anoreksian takia mutta eiköhän nämä asiat lity kumpaankin sairauteen) pulssinikin oli vain 40, eli noin joka toinen sekuntti sydän löi, kaliumit ja natriumit olivat reilusti alle alarajan.

        Lisään viellä että en ollut oksennellut tuolloin, mutta kun toisen kerran jouduin sairaalaan en aluksi silloinkaan oksentanut vaikka natrium ja kalium olivat 2.0 ja jotain, mutta lääkkeillä saatin kohdalleen, puoli vuotta sairaalan joutumisen jälkeen, alkoi tuo oksentaminen(pakko vain oli saada jotain ulos etten lihoaisi enempää, vaikka söin siis ihan normaalit ruoka-annokset)
        ja ei mennyt kauaan kun alkoivat minua hoitavat ihmiset ihmettelemään kuina natrium ja kalium tippuivatkin...eivät he tyhmiä ole, ja juuri noiden arvojen tipahtaminen viittaa oksenteluun.

        pulssi 42-46 sillä välillä...joskus ollu 38.
        ei mun kropassa oo enää mitään outoo tapahtunu...ei lihas nykäyksii tai sellasta. voin nyt tosi hyvin...en usko et mun sydän pettää, juoksen paljo nii sen pitäis olla vahva...mut ei kai siitäkään voi olla varma...
        eikös kaliumia saa maidosta...vai? en oikeen tiiä mistä saisin sitä nyt ku oon laihuttamassa enkä juuri voi syödä mitään...eikö riitä jos juo kahvia puolilitraa päiväs ja laittaa kahviin maitoa? kyllähän siitäki jo vähän kertyy...


      • mami
        buliminen kirjoitti:

        pulssi 42-46 sillä välillä...joskus ollu 38.
        ei mun kropassa oo enää mitään outoo tapahtunu...ei lihas nykäyksii tai sellasta. voin nyt tosi hyvin...en usko et mun sydän pettää, juoksen paljo nii sen pitäis olla vahva...mut ei kai siitäkään voi olla varma...
        eikös kaliumia saa maidosta...vai? en oikeen tiiä mistä saisin sitä nyt ku oon laihuttamassa enkä juuri voi syödä mitään...eikö riitä jos juo kahvia puolilitraa päiväs ja laittaa kahviin maitoa? kyllähän siitäki jo vähän kertyy...

        kalium ja kalsium on eri asia! kaliumia saa mm. pähkinöistä, banaanista ja kuivatuista taateleista. kalsiumia saan maitotuotteista.


      • buliminen
        mami kirjoitti:

        kalium ja kalsium on eri asia! kaliumia saa mm. pähkinöistä, banaanista ja kuivatuista taateleista. kalsiumia saan maitotuotteista.

        tiiän et on eri asioita, mutta ajattelin et ne on saman tapasii ja et kaliumiaki sais maidosta...
        no en syö koskaan mitään noista mitä luettelit...ei kai kovin monet muutkaan...


      • Sitä saa kuka tahansa ostaa!
        buliminen kirjoitti:

        tiiän et on eri asioita, mutta ajattelin et ne on saman tapasii ja et kaliumiaki sais maidosta...
        no en syö koskaan mitään noista mitä luettelit...ei kai kovin monet muutkaan...

        Olkaa vähän omatoimisempia, kiitos.
        Ostakaa samalla magneesiumis ja kalsiumia.


      • banananana
        buliminen kirjoitti:

        pulssi 42-46 sillä välillä...joskus ollu 38.
        ei mun kropassa oo enää mitään outoo tapahtunu...ei lihas nykäyksii tai sellasta. voin nyt tosi hyvin...en usko et mun sydän pettää, juoksen paljo nii sen pitäis olla vahva...mut ei kai siitäkään voi olla varma...
        eikös kaliumia saa maidosta...vai? en oikeen tiiä mistä saisin sitä nyt ku oon laihuttamassa enkä juuri voi syödä mitään...eikö riitä jos juo kahvia puolilitraa päiväs ja laittaa kahviin maitoa? kyllähän siitäki jo vähän kertyy...

        kaliumia saa maitotuotteistakin, ainakin jos tohtori.fi sivustoa on uskominen. :) siellä sanotaan näin että
        "Keskimääräinen päivittäinen kaliumin saanti asettunee välille 2-4 g. Kaliumia saadaan maitotuotteista, kasviksista, viljatuotteista, banaanista, perunasta ja sitrushedelmistä."


    • dsa2

      Itsellä romahti kalium pahasti neljän vuoden bulimian seurauksena ja jouduin päivystyksen kautta tippaan ja sydänmonitoreihin kiinni kahdeksi vuorokaudeksi.

      Oli kivuliain kokemus ikinä, kun sitä nestettä tungettiin suoneen liian nopeasti enkä ikinä tahdo sinne takaisin.
      Sydänpysähdyksen vaarahan tuossa on suuri.

      Kaliumia saa banaaneista, tuoremehusta ja kasviksista. Itellä myös lääkitys.

      • liiansairas

        Mä en ole buliminen, vaan laksatiivien runsas käyttö on aiheuttanut monta kertaa mulle hypokalemian( = sydämen T-aallot laskeneet roimasti ja sydän voi pysähtyä minä hetkenä hyvänsä). Monet kerrat olen joutunut kaliumtiputukseen ja sydänvalvontaan. Pahimmillaan siis kaliumin ja natriumin puutos johtaa sydänkohtaukseen.
        Lievästi matala kalium ei välttämättä oireile kunnolla oikein mitenkään. Mutta mä kyllä tunnen kropassani, milloin kaliumit ovat liian alhaalla: pyörryttää jatkuvasti, jalat eivät pidä alla, lihaksissa ei ole voimaa nimeksikään, verenpaine laskee, sydän sykähtelee miten sattuu, todella huono vointi. Magnesiumin puutteen tunnistan jatkuvista lihasnykäyksistä ja suonenvedoista.

        Kotikonstein (jos kalium ei ole kovin alhaalla, normaalin alaraja on 3,5) kaliumia saa appelsiinimehusta sekä banaanista. Myös apteekissa myydään ilman reseptiä kaliumtabletteja, ainakin Kaleorid ja Durekal ovat sellaisia.


      • meemu
        liiansairas kirjoitti:

        Mä en ole buliminen, vaan laksatiivien runsas käyttö on aiheuttanut monta kertaa mulle hypokalemian( = sydämen T-aallot laskeneet roimasti ja sydän voi pysähtyä minä hetkenä hyvänsä). Monet kerrat olen joutunut kaliumtiputukseen ja sydänvalvontaan. Pahimmillaan siis kaliumin ja natriumin puutos johtaa sydänkohtaukseen.
        Lievästi matala kalium ei välttämättä oireile kunnolla oikein mitenkään. Mutta mä kyllä tunnen kropassani, milloin kaliumit ovat liian alhaalla: pyörryttää jatkuvasti, jalat eivät pidä alla, lihaksissa ei ole voimaa nimeksikään, verenpaine laskee, sydän sykähtelee miten sattuu, todella huono vointi. Magnesiumin puutteen tunnistan jatkuvista lihasnykäyksistä ja suonenvedoista.

        Kotikonstein (jos kalium ei ole kovin alhaalla, normaalin alaraja on 3,5) kaliumia saa appelsiinimehusta sekä banaanista. Myös apteekissa myydään ilman reseptiä kaliumtabletteja, ainakin Kaleorid ja Durekal ovat sellaisia.

        apteekista saa kaliumia 1 g kun sanoo että lääkäri on suositellu. otan yhden viikossa. 17 vuoden kokemus bulimiasta. tärkeä mulle mulle myös kramppeihin mangeisum.


      • psyk.sh.opiskelija
        meemu kirjoitti:

        apteekista saa kaliumia 1 g kun sanoo että lääkäri on suositellu. otan yhden viikossa. 17 vuoden kokemus bulimiasta. tärkeä mulle mulle myös kramppeihin mangeisum.

        Erittäin tehokas kaliumlääke on sellainen nestemäinen kuin Kalisol. Mä joudun syömään sitä 20 mg x 3 krt päivässä, ja varsinki ku se on nestemäinen, se imeytyy todella nopeasti. Ei muuta kuin mars lääkärille, kerrot bulimiastasi ja pelostasi alhaisesta kaliumista, niin etköhän saa siihen sopivat lääkkeet. Pyydä nimenomaan tuota nestemäistä Kalisolia, tehoaa satakymmenen kertaa paremmin kuin esim. Kaleorid 750 mg tabletteina (1 tabletti aamuin illoin).


      • Topoy
        psyk.sh.opiskelija kirjoitti:

        Erittäin tehokas kaliumlääke on sellainen nestemäinen kuin Kalisol. Mä joudun syömään sitä 20 mg x 3 krt päivässä, ja varsinki ku se on nestemäinen, se imeytyy todella nopeasti. Ei muuta kuin mars lääkärille, kerrot bulimiastasi ja pelostasi alhaisesta kaliumista, niin etköhän saa siihen sopivat lääkkeet. Pyydä nimenomaan tuota nestemäistä Kalisolia, tehoaa satakymmenen kertaa paremmin kuin esim. Kaleorid 750 mg tabletteina (1 tabletti aamuin illoin).

        Bulimiasta on aikaa yli vuosi, mutta voisin käydä lääkärissä kyselemässä. Joskus pimenee silmissä ja pyörryttää, se on ollut ennenkin. Kiitos infosta.


      • Niinloppu
        meemu kirjoitti:

        apteekista saa kaliumia 1 g kun sanoo että lääkäri on suositellu. otan yhden viikossa. 17 vuoden kokemus bulimiasta. tärkeä mulle mulle myös kramppeihin mangeisum.

        Saahan kaliumia ilman reseptiäkin. Itellä kyllä on reseptillä ja mulla menee kaksi gramman tablettia per päivä.

        Mietin, että vaikuttaakohan tuo yks tabletti viikossa yhtään mitään?


    • lilli...

      Ne krampit voi olla vaarallisiakin ja ne johtuu kaliumin puuttesta, hae kaupasta/apteekista mangnesium/kalium tadletteja ja ota niitä öxy päivinä.
      Mulla meni kaliumit todella alhasiks ja pyörryin eikä sydän meinannu enään jaksaa pumpata, joten jouduin teholle ja sairaalaan tippaan kuukaudeks,kun ei meinannu arvot palata mä kävin tosi lähell kuolemaa,, kannattaa oikeesti varoa.

      • ei kiva...

        Mulla on myös ollu matala kalium pari vuotta sitten. Sain 2 sydämen rytmihäiriökohtausta ja jouduin nesteytykseen ja monitoreihin kiinni. Ei ollu kovin mieltä ylentävää.
        Apteekista saa ilman reseptiä kaliumtabletteja. 1 g tabu naamaan joka aamu. Kivennäisvedestä taas saat suoloja ja mangnesiumia.


    • tri sh

      Hypokalemia , eli alhainen veren kalium pitoisuus voi ilmetä lihasnykäyksinä, särkyinä, rytmihäiriöinä, suonenvetoina ja esim pahoinvointina muilla edellä mainituilla oireilla.

      Kannattaa syödä apteekista kalium tabletteja esim puolikas aamuisin. Ihmisen kalium arvo ei voi nousta liian korkeaksi, koska mumuaiset erittävät virtsaan ylimääräisen kaliumin.

      Suosittelisin puoli tablettia päivässä viikon ajan ja katsoisin helpotuvatko oireet

      T. syömishäiriöinen lääkäri.

      • EI TRI SH

        Kalum lääkkeet on nieltävä AINA kokonaisina, niitä ei saa pureskella, eikä puolitella.


    • mullekiitos

      Näitten puute voi johta siihen että tulee sydämen rytmihäirö, johon kuolet kertalaakista. Ei pumppu jaksa sykkiä ilman energiaa ja veren suola-arvojen alhaisuus aiheuttaa lihasnykäyksiän suonenvetoja ja rytmihäiriöitä.

      • K V G

        tämä ketju on aloitettu 2006. kunpa olisin sen vähän aikaisemmin löytänyt.
        itse olen tänä kesänä ollut kaksi kertaa sairaalassa, toisella kertaa vietiin ambulanssilla kramppien ja rytmihäiriöiden vuoksi ja toisellakin kertaa päivystys-lähetteellä verisen oksennuksen takia.

        toisella kertaa aloin ihmettelemään miten olen aina virkeä ja hyvässä kunnossa pelkän tiputuksen jälkeen. aloin googlettelemaan mitä se perus tiputuspullo sisältää ja siitä tuli huomattua kalium. aloin googlettelemaan kaliumilla ja löysin että sen puutteen oireenahan on yleinen väsymystila. sitten googletin kalium ja bulimia. ja löysin tämän keskustelun. bingo!
        ilmeisesti tuota kaliumin tasoa ei niissä perusverikokeissa sairaalassa sitten katsota?
        eikä lääkärille kaliumin puutos varmaan voinut mieleen tulla kun en ole sille bulimiaa koskaan myöntänytkään ja toisaalta ne ei ole bulimiaa voineet edes epäillä.

        kuinkahan montaa eri sairautta vuosien varrella on minulta hoidettukaan vain sen takia, etten ole bulimiasta koskaan mitään maininnut?

        sitten olen vielä dokaillut usein 24-päckin keskikaljaa päivän aikana. seuraavana päivänä parannellut oloa suolavedellä ja näin ollen tietämättäni vielä pahentanut tilannetta.

        toisaalta nyt kun keskussairaalan lääkärille tuon bulimian tunnustin niin se näkyy niissä papereissa jotka menee omalääkärillekin ja ehkä uskallan itsekin ottaa sen seuraavalla käynnillä puheeksi.
        mutta kyllä sitä ihminen osaa olla tyhmä salailemalla omalääkäriltäkin asioita. ei tällä nyt ainakaan omaa terveyttä ja etua tullut ajettua :(


      • åqwz
        K V G kirjoitti:

        tämä ketju on aloitettu 2006. kunpa olisin sen vähän aikaisemmin löytänyt.
        itse olen tänä kesänä ollut kaksi kertaa sairaalassa, toisella kertaa vietiin ambulanssilla kramppien ja rytmihäiriöiden vuoksi ja toisellakin kertaa päivystys-lähetteellä verisen oksennuksen takia.

        toisella kertaa aloin ihmettelemään miten olen aina virkeä ja hyvässä kunnossa pelkän tiputuksen jälkeen. aloin googlettelemaan mitä se perus tiputuspullo sisältää ja siitä tuli huomattua kalium. aloin googlettelemaan kaliumilla ja löysin että sen puutteen oireenahan on yleinen väsymystila. sitten googletin kalium ja bulimia. ja löysin tämän keskustelun. bingo!
        ilmeisesti tuota kaliumin tasoa ei niissä perusverikokeissa sairaalassa sitten katsota?
        eikä lääkärille kaliumin puutos varmaan voinut mieleen tulla kun en ole sille bulimiaa koskaan myöntänytkään ja toisaalta ne ei ole bulimiaa voineet edes epäillä.

        kuinkahan montaa eri sairautta vuosien varrella on minulta hoidettukaan vain sen takia, etten ole bulimiasta koskaan mitään maininnut?

        sitten olen vielä dokaillut usein 24-päckin keskikaljaa päivän aikana. seuraavana päivänä parannellut oloa suolavedellä ja näin ollen tietämättäni vielä pahentanut tilannetta.

        toisaalta nyt kun keskussairaalan lääkärille tuon bulimian tunnustin niin se näkyy niissä papereissa jotka menee omalääkärillekin ja ehkä uskallan itsekin ottaa sen seuraavalla käynnillä puheeksi.
        mutta kyllä sitä ihminen osaa olla tyhmä salailemalla omalääkäriltäkin asioita. ei tällä nyt ainakaan omaa terveyttä ja etua tullut ajettua :(

        Kalium, natrium ja magesium ovat sähköisesti varautuneita ioneja ja solussa niiden pitoisuuksien vaihtelut saavat aikaan hermoimpulssin kulun ( hermosolussa sähköisesti, synapseissa välittäjäaineilla kemiallisesti).

        Hermoratoja kulkee koko kehossa aistinelimistä keskushermostoon ja jos näissä kivennäisaineissa on puutetta impulssit eivät välttämättä etene normaalilla tavalla ja seurauksena on käsittääkseni juuri monien kuvailemia oireita kuten raajojen puutumista, pulssin epätasaisuuksia yms.

        Tossa nyt jtn tieteellistä pohjaa, en ole asiantuntija.


    • ll

      Kalium on natriumin ohella toinen tärkeä veren suola. Sitä ei pidä sekoittaa kalsiumiin eli "kalkkiin". Vaikka nimessä on vain yhden kirjaimen ero, ne ovat täysin eri aineita.

      Ruoan mukana saadun kaliumin määrä ei käytännössä vaikuta lainkaan veren kaliumpitoisuuteen. Terveellä henkilöllä runsas kaliumin nauttiminen ei suurenna seerumin kaliumarvoa yli normaalin. Vastaavasti dieetit tai muut ravinnon muutokset eivät pienennä arvoa liiaksi. Ruoassa on aina sen verran kaliumia, että ruokaperäistä kaliumin puutetta ei tunneta.

      Se, että ruoan kaliumin määrä ei vaikuta veriarvoon, johtuu veren kaliumpitoisuuden säätelystä saman tapaan kuin natriumin kohdalla. Jotta elimistömme toimisi häiriöttä, veren kaliumin pitoisuuden pitää pysyä tarkasti tietyissä rajoissa. Kaliumpitoisuuden säätelyä ei voida jättää sen varaan, mitä sattuu ruoan mukana tulemaan, vaan munuaiset säätelevät tehokkaasti kaliumtasapainoa elimistössä. Kaliumin liian suuri tai liian pieni pitoisuus johtuu häiriöstä tässä säätelyssä tai kaliumin menetyksestä muulla tavoin.

      Liian pieni kaliumarvo (hypokalemia) todetaan aika usein «Veren suolapitoisuuksien muutoksia»2. Tavallisin syy ovat nesteenpoistolääkkeet eli diureetit, joiden vaikutuksesta kaliumia menetetään virtsan mukana tavallista enemmän. Pitkään jatkuneet oksennukset ja ripuli voivat myös johtaa kaliumin liialliseen menetykseen. Joskus syynä on lisämunuaisen erittämän suolahormonin eli aldosteronin liikavaikutus. Hypokalemia altistaa sydämen rytmihäiriöille ja jos kaliumarvo pienenee kovin paljon, lihakset käyvät voimattomiksi.

      Liian suuri kaliumarvo (hyperkalemia) liittyy ennen kaikkea munuaisen toiminnan häiriöihin. Harvinainen syy on suolahormonin puute. Joidenkin lääkkeiden käyttöön liittyy lisääntynyt hyperkalemian vaara. Liian suuri kaliumin pitoisuus aiheuttaa samanlaisia ongelmia kuin liian pieni pitoisuus: se altistaa sydämen toiminnan häiriöille ja aiheuttaa lihasheikkoutta.

      Tämä kaikki terveyskirjastosta, joka täysin relevantti lähde, itse opiskelen terveydenhoitajaksi ja käytän kyseistä lähdettä usein. Toisin kun aiemmin kommentoinut "lääkäri" väitti, kaliumarvo voi olla myös liian korkea, jolloin riskit samanlaiset kuin liian alhaisessa arvossa. Eli ei nyt sieltä apteekista kannata kilokaupalla niitä vahvoja kalium-lisiä kotiin raahata tai ainakaan syödä mitään suuria annoksia päivässä.

      Itse kohta 2-vuotta bulimiaa sairastanut ja 32kiloa sillä laihtunut, enkä ole kalium pillereitä naamaani laittanut.

    • että näin

      minä hain apua syömishäiriööni, vaikka se ei niin paha ollut. Olin jojoillut aina siinä, että paastoan kunnolla, ja en siihen pystynyt niin ratkesin. Ja en syönyt muutakun kasapäin sokerisia herkkuja! Lääkäri ihmetteli, miten kalium arvoni ovat niin pielessä, vaikka en oksenna......

    • syömisvammainen...

      Täällä päin myös hypokalemiaa ollut, lähinnä laksatiivien ansiosta. Olen miettinyt, että voiko laksatiivien erittäin runsas käyttö vaikuttaa muuhunkin kuin nestetasapainoon ja natriumiin ja kaliumiin? Voiko esim. raudan imeytyminen häiriintyä? Tai mitkään muut arvot?

    • Niinloppu

      Mulla vetää usein suonta.

      Oon joutunut tiputukseen, kun verenpaine on ollut todella matala. Kaikkien hivenaineiden puutteen takia...

      Syön tällä hetkellä kaliumia, magnesiumia, kalsiumia ja D-vitamiinia. Tota Deetä siksi, että edes jotenkin nuo hivenaineet imeytyis.

      Ajoittain otan kuureja myös sinkkiä, kromia, rautaa ja B-vitamiinia.

      Näitä yritän ottaa aamulla, että en oksentaisi niitä pois. Elimistö ei enää osaa käyttää hyödykseen mitään niistäkään terveellisistä ruuista, jotka jätän oksentamatta.

    • pau123

      joo, noi on merkkejä niitten aineiden puuttumisesta. esim pepperoni-purkin nesteestä saa ainakin natriumia &kaliumia. kaliumin puute voi johtaa pahimmassa tapauksessa sydänkohtaukseen joten suosittelen ainakin tosta kaliumista&natriumista huolehtimaan. itse syön magnesium-lisää, magnesiumin puute aiheuttaa noita suonenvetoja jne.

    • realjazzmanorig

      Hei kyllähän ne ihan sama alkuaine on. Rakkaalla lapsella monta nimeä. Englannissakin ovat slime ja calsium sama asia kuin potashk! Mistä näitä epätietoisia oikein tulee ja eikö koulutus enää toimi kun ihmiset ei perusasioita tunne

    • Tinntti92

      En tiedä onko jo mainittu mutta finelin kautta banaanissa on paljon kaliumia!

      • Fineliä jos käyttää, kannattaa katsoa suoraan kaliumin pitoisuuden perusteella. Banaani on tuttu kaliumia hakeville, mutta paljon parempia pitoisuuksia löytyy monesta hedelmästäkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe