nikkeli allergikot

murmeli02

Eli oon lukenut täältä ja hakenut tietoa mutta turhaan, eli itse olen erittäin paha nikkeliallergikko, sormissa pieniä vesikelloja jotka kutisee ja iho on kuiva ja vereslihalla. Kävin tutkimuksissa asiantuntijalla joka kertoi missä ruoka-aineissa on nikkeliä ja lista oli pitkä!
eli tässä: seuraavaissa ruoka-aineissa saataa olla runsaasti nikkeliä
kokojyvävilja: palkokasvit: hiivatuoteet:
kaurahiutaleet herneet hivenainepuriste
kauramurot idut leivinhiiva
hirssi kaakao oluthiiva
talkkuna lakritsa rehuhiiva
tattari maapähkinä
vehnäleseet pavut, salaatit,pinaatti

12

4160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oletko tutustunut allergia ja astmaliiton www-sivuihin? Niillä saattas olla aika hyvää tietoo aiheesta ja jos ei oo niin ne on valmiita etsiin ja tutkiin asiaa. Kokeile :D

• murmeli02

no en ole, kiitos tiedosta..ja tosta nikkeliallergiasta aika paljon tietoa, sitä "sairastanut" jo pian 5-6 vuotta

• nikkeliallergikko

Sanoiko lääkäri mitään että oireita voi tulla myös jos syö jotain...tai siis tarkoitan että minulle on tullut lähiaikoina ihan yhtäkkiä hengenahdistusta kun olen syönyt kaura tai ruisleipää.. Olen miettimällä miettinyt mistä se voisi johtua ja törmäsimpäs sitten sun viestiin. Olen myös kuuselle allerginen ja muutama vuosi sitten aloin oireilla myös ilmassa olevaan siitepölyyn siitä. Siitäkin olen lukenut että ne ovat erittäin harvoin oireita aiheuttavia allergeenejä, näköjään olen niitä harvoja. Ajattelin ensin jos se olisi risteäväallergia tähän, mutta en ole mistään löytänyt siitäkään tietoa pahemmin.

• nikkelikkö

Mulla myös nikkeli- ja kobolttiallergia ollut jo montakymmentä vuotta. Tuota ruokapuolta en ole ajatellut, mutta nyt kun mainitsit, niin muistan, että joskus nuorempana siitä oli jonkun lääkärin kanssa puhetta. Saattaa olla, että monet hämäräperäiset vaivat ovat saattaneet juuri johtua siitä, että olen syönyt tietämättäni sellaista, mitä ei olisi saanut syödä.
      Erittäin paljon kiitoksia kun muistutit asiasta.
      Jos jostain saatte lisää tietoa, niin mieluusti otan minäkin sitä vastaan.

• täälläkin

lähinnä tuota kosketusallergiaa koruista, kelloista, napeista.

En ole ollenkaan tullut ajatelleeksi, että ruoassakin on nikkeliä!!!!

Millaisia oireita tarkalleen ilmenee?

• nikkeliallergikko

ilmenee hengenahdistuksena..eli jos pitäisi selittää miltä se tuntuu niin se alkaa sillä että kurkkua ja kitalakea kihelmöi aivan kuin olisin syönyt jotain oikein tulista ja jatkuu silleen että aivan kuin joku puristaisi henkitorvea kasaan enkä saa kunnolla henkeä.
        Ihottumaa en oo huomannu et saisin ku syön jotain mutta kyllä koruista sun muista tulee sit hemmetin kutiavaa ihottumaa.. Jos tämä nyt nikkelistä on mulla tullu niin tälläsiä oireita mulla.. olikohan nyt mahdollisimman epävarmaa puhetta=) lääkäri varmasti parhaiten selittää jahka sinne asti pääsen..:)

• fliksi
        nikkeliallergikko kirjoitti:

ilmenee hengenahdistuksena..eli jos pitäisi selittää miltä se tuntuu niin se alkaa sillä että kurkkua ja kitalakea kihelmöi aivan kuin olisin syönyt jotain oikein tulista ja jatkuu silleen että aivan kuin joku puristaisi henkitorvea kasaan enkä saa kunnolla henkeä.
        Ihottumaa en oo huomannu et saisin ku syön jotain mutta kyllä koruista sun muista tulee sit hemmetin kutiavaa ihottumaa.. Jos tämä nyt nikkelistä on mulla tullu niin tälläsiä oireita mulla.. olikohan nyt mahdollisimman epävarmaa puhetta=) lääkäri varmasti parhaiten selittää jahka sinne asti pääsen..:)

minulla on ollut toista vuotta merkillistä kurkkuvaivaa, johon lääkäriltä sain Flixsonasea ja Xyzalia. Nikkelistä ei ollut puhetta. Jotain limakalvoturvotusta tämä ilmeisesti on, koska lääkkeet alkavat vihdoin purra.

Jos jättäisi pois kaiken sellaisen ruoan, missä nikkeliä on, mitähän jäisi jäljelle?

• Niin on ollut aina ennenkin
        nikkeliallergikko kirjoitti:

http://www.ipaa-yhdistys.fi/forum/viewtopic.php?t=45&sid=4067cacefca2dacca3ad55d94f88ae9d

• sammahär

Onkohan olemassa ruokavalio-ohjeita meille nikkeliallergisille?

Olisi kiva saada jonkun ruokaneuvojan opastusta.

• Anonyymi

Itselläni on ollut noin 20 vuotta kieli kipeänä. Alussa ei ollut kovin paha, mutta pikku hiljaa on pahentunut. Aamuisin kieli voi olla ok, mutta alkaa päivän edetessä kipeytyä. Iltaisin on usein kuin tulessa. Ihan kamalaa. Ainoa asia mikä on helpottanut vähän on purkan syöminen. Olen juossut lääkäreissä, hoidoissa ja tutkimuksissa, mutta oikeaa syytä kipuun ei ole löytynyt. Diagnoosi on ollut suupolte eli burnig mouth syndrome, jonka syytä tai hoitoa siihen ei tiedetä. Pari viikkoa sitten keksin itse kokeilla vähänikkelistä ruokavaliota! Ja nyt kieleni on suurimman osan aikaa tosi hyvä, eli kivut ovat lakanneet. Aivan mahtava juttu vuosikausien kärsimyksen jälkeen. Nyt aikomuksenani on mennä ravitsemusterapeutille, jolta toivon mukaan saan lisää ohjeita nikkelittömästä ruokavaliosta. Sen tiedän jo ainakin, että vesijohtovedessä, kaakaossa, kahvissa, soijassa, kaurassa, siemenissä, herneissä, pinaatissa ja joissain salaateissa on paljon nikkeliä. Valkoisessa suklaassa on vähemmän nikkeliä kuin ruskeassa, joten se on sopivampaa. Toivottavasti tästä on apua muillekin, joilla kieli oireilee!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3515
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      69
      1886
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1576
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1204
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      992
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      958
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      826
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      823
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe