Baikal mp-153 12/89 panoksia

baikal mies

kysyisin niiltä joilla ois suurempaa kokemusta baikaliin käyvistä panoksista niin ottaisin tiedon mielellään vastaan! esim. 3/4 suppeeseen et mitkä panokset käy hyvin kuvioltaan ja upotukselta? niin 89 kalipereista kuin pienemmistäkin! itse en ole vielä löytänyt oikein kunnon käypää patia. ja antakaa paljon vastauksia. kiitos

31

18740

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ollut kyseinen ase

      Siihen sopii ainakin miragen 66g latinki, tekee hyvän kuvion 0,5 supparilla ja toinen oli nimeä en muista mutta joku B&B tai joku sellainen vihreä panosaski ja panokset oli 10 rasiassa.
      Samanlaiset kuin remigtoninkin pakattu..
      Tappo teho oli baikallilla todella huono ainakin kettupyssynä :(.

      • taas hokasin

        ei sillä baikalilla näköjään tee mitään. berettaan käy kaikki panokset hyvin.


      • sanmalla
        taas hokasin kirjoitti:

        ei sillä baikalilla näköjään tee mitään. berettaan käy kaikki panokset hyvin.

        Tappaa se samalla tavalla kuin toisetkin haulikot.


      • baikal mies
        sanmalla kirjoitti:

        Tappaa se samalla tavalla kuin toisetkin haulikot.

        en mä kysynyt et onko baikal hyvä tai huono.hyvä haupitsi se on, mutta haluan tietää muiden kokemuksia kyseisestä haulikosta tai siis siihen käyvistä panoksista!! :)


      • on paha
        taas hokasin kirjoitti:

        ei sillä baikalilla näköjään tee mitään. berettaan käy kaikki panokset hyvin.

        paikka kun baikalista tulee kyse... Kenties pieni vehje jota pitää kompensoida yli 1000 euron aseella?


      • sanmalla
        baikal mies kirjoitti:

        en mä kysynyt et onko baikal hyvä tai huono.hyvä haupitsi se on, mutta haluan tietää muiden kokemuksia kyseisestä haulikosta tai siis siihen käyvistä panoksista!! :)

        molemmat aseet tappaa samalla tavalla. se on pitkä juttu tuo sopivan supistuksen ja sopivan patruunan löytyminen.
        Ensinnäkin mitä ammut ja milloin ammut. Minkälaisissa olosuhteissa ammut. On kokonaan eri asia ampua sorsaa aavalla rannalla kuin kanalintua tiheikössä tai kettua talvella. Sillä eri patruunoissa on erilaisia välituppia jotka pelaavat lämpimällä säällä mutteivat pakkasolosuhteissa. Sitten tulle myös eteen esim. ammuttavan otuksen höyhenpeitteen muutos kesästä talveen. mUtta sorsaa kun tulitat 3,5 mm. vismuttihaulilla tai jänistä niin kyllä se keikahtaa ainakin alkusyksystä, lyijyä 4 mm. haulilla ketulle talvella.
        Mikä se oli se sinun isoin ongelma. Niin, sopiva patruuna. Ne tahtoo olla samanmerkkisissä aseissakin
        asekohtaisia. On vain kokeiltava. Pahvia ja taustalautaa esim. mäntylautaa ja siihen kun roimasee, näkee upotuksen. Näkee myöskin sen että nopein patruuna ei upotakaan kaikkein syvimmälle ynnä muuta senkaltaista. Märkä mäntylauta on hyvä pahvitaulun takana. Monet käyttävät vanhoja puhelinluetteloita. Sanoisin että kannattaa kastella jolloin upotustehon näkee parhaiten.


      • se on niin
        on paha kirjoitti:

        paikka kun baikalista tulee kyse... Kenties pieni vehje jota pitää kompensoida yli 1000 euron aseella?

        mukavahan se on kun omistaa hyvän aseen. ei tarvi kysellä että mikä panos kävisi. voipii ostaa ihan mitä panoksia vaan. ja jotku viellä on baikalia kehunu. miten semmoista kehutaan johon pitää panoski ettiä.


      • minulla
        se on niin kirjoitti:

        mukavahan se on kun omistaa hyvän aseen. ei tarvi kysellä että mikä panos kävisi. voipii ostaa ihan mitä panoksia vaan. ja jotku viellä on baikalia kehunu. miten semmoista kehutaan johon pitää panoski ettiä.

        vaan ollut ongelmia sopivien panosten löytymisessä. Kaikki mitä olen kokeillut on käynyt. Mutta kaverin benellissä taas ei käynyt sagan minimagnum eli onko benelli m1 paska haulikko? Beretan urika(vaimon serkun ase) taas ei käynyt sellier&bellotin 52g magnumilla ollenkaan. Onko se siis paska ase?


      • naamarinaama
        minulla kirjoitti:

        vaan ollut ongelmia sopivien panosten löytymisessä. Kaikki mitä olen kokeillut on käynyt. Mutta kaverin benellissä taas ei käynyt sagan minimagnum eli onko benelli m1 paska haulikko? Beretan urika(vaimon serkun ase) taas ei käynyt sellier&bellotin 52g magnumilla ollenkaan. Onko se siis paska ase?

        eihän ne paskoja ole. baikal se paska on ko siihen ei meinaa mikään käydä.


      • aseesta
        naamarinaama kirjoitti:

        eihän ne paskoja ole. baikal se paska on ko siihen ei meinaa mikään käydä.

        huonon ettei joku sattumanvarainen patruuna käy siinä hyvin? Kuten aiemmassa viestissäni sanoin on minun mp-153:seni siis parempi kuin samassa viestissä mainitsemani benelli ja beretta? Millään ampumistani mp-153:silla(4 kpl, yksi minun ja loput kaveriporukan) ei muuten ole ollut yhtään häiriöitä edes kiekkopatruunoilla.Toinen moottorihaulikkoni eli tikan puolari taas ei toimi kunnolla alle 32g latauksella.
        Sitäpaitsi, täälä palstalla panoksia etsivät ovat yleensä nuoria jotka yrittävät päästä löytämäsistä mahdollisimman helpolla ja kysyvät jo ennenkuin ovat mitään patruunaa edes testanneet.


      • baikal mies
        aseesta kirjoitti:

        huonon ettei joku sattumanvarainen patruuna käy siinä hyvin? Kuten aiemmassa viestissäni sanoin on minun mp-153:seni siis parempi kuin samassa viestissä mainitsemani benelli ja beretta? Millään ampumistani mp-153:silla(4 kpl, yksi minun ja loput kaveriporukan) ei muuten ole ollut yhtään häiriöitä edes kiekkopatruunoilla.Toinen moottorihaulikkoni eli tikan puolari taas ei toimi kunnolla alle 32g latauksella.
        Sitäpaitsi, täälä palstalla panoksia etsivät ovat yleensä nuoria jotka yrittävät päästä löytämäsistä mahdollisimman helpolla ja kysyvät jo ennenkuin ovat mitään patruunaa edes testanneet.

        olen toki kokeillut. ase on ollut mulla jo yli vuoden. koko viime syksyn metsästelin! ja kevään. mut nyt haluaisin kuulla muiden kokemuksia! mut on liikaa pyydetty!


      • sinä olet
        se on niin kirjoitti:

        mukavahan se on kun omistaa hyvän aseen. ei tarvi kysellä että mikä panos kävisi. voipii ostaa ihan mitä panoksia vaan. ja jotku viellä on baikalia kehunu. miten semmoista kehutaan johon pitää panoski ettiä.

        jonkinsortin pentu. Oletkohan montaakin paukkua kokeillut? Ammun Wansseen koeammunta-tauluun 35m, omistan mp-153 ja beretan xtrema2. Beretalla (supistus mod)tauluun tuli rc50-patruunalla 3,3millin hauleilla 107 reikää, 125mm aukkoja oli 7 kappaletta. Sama patruuna mp-153 (supistus mod)ammuttuna teki tauluun 165 reikää, 125mm aukkoja oli yksi kappale. Ilmankos on linnut putoilleet... Sama patruuna 50m matkalta teki baikalilla 102 reikää, 125mm aukkoja oli 4. Berettaa en kokeillut 35 metrin laukaukseen pettyneenä. Ja ennen kuin alatte naljailemaan että ammuin beretalla osittain ohi niin sanon että ammuin tuelta ja taustalla oli n. 1,3mx1,3m pala 9mm filmivaneria.

        Vain typerykset ilmoittavat haulikon hyvyyden sillä sopiiko siihen joku patruuna. Paremmuus tulisi ilmoittaa viimeistelyn, toimintavarmuuden ja käyttötarkoituksen mukaan.

        Herää epäilys onko tämäkin baikalin haukkuja joku pappa betalar-penikka jolle isä on ostanut uuden beretan...


      • panostettava
        aseesta kirjoitti:

        huonon ettei joku sattumanvarainen patruuna käy siinä hyvin? Kuten aiemmassa viestissäni sanoin on minun mp-153:seni siis parempi kuin samassa viestissä mainitsemani benelli ja beretta? Millään ampumistani mp-153:silla(4 kpl, yksi minun ja loput kaveriporukan) ei muuten ole ollut yhtään häiriöitä edes kiekkopatruunoilla.Toinen moottorihaulikkoni eli tikan puolari taas ei toimi kunnolla alle 32g latauksella.
        Sitäpaitsi, täälä palstalla panoksia etsivät ovat yleensä nuoria jotka yrittävät päästä löytämäsistä mahdollisimman helpolla ja kysyvät jo ennenkuin ovat mitään patruunaa edes testanneet.

        ei baikaliin käy mikä tahansa panos. siksi se niin huono on. on jopa vaikea löytää sopiva panos. 89mm siihen ei hyvää edes ole.


      • pentu äänessä.
        panostettava kirjoitti:

        ei baikaliin käy mikä tahansa panos. siksi se niin huono on. on jopa vaikea löytää sopiva panos. 89mm siihen ei hyvää edes ole.

        Kerro sitten minun mp-153 ettei siinä käy mikään 89. Se ei sitä näköjään tiedä. onneksi ne kauriitkaan eivät sitä tienneet, tai ne ketut...


      • kaatunut
        pentu äänessä. kirjoitti:

        Kerro sitten minun mp-153 ettei siinä käy mikään 89. Se ei sitä näköjään tiedä. onneksi ne kauriitkaan eivät sitä tienneet, tai ne ketut...

        kyllä tuo on testattu ja on verrattu kuvioita. jos baikalin kuvio olis edes siinä misä pitää mutta ei. ja kuvio on rypälemäinen 89 panoksilla. ja hirveita aukkoja. suorastaan perseestä


      • yyjdtdhtd
        kaatunut kirjoitti:

        kyllä tuo on testattu ja on verrattu kuvioita. jos baikalin kuvio olis edes siinä misä pitää mutta ei. ja kuvio on rypälemäinen 89 panoksilla. ja hirveita aukkoja. suorastaan perseestä

        "jos baikalin kuvio olis edes siinä misä pitää mutta ei."
        Elo olet ampunut osittain ohi taulusta. Yksinkertaista.


      • joillakin on
        yyjdtdhtd kirjoitti:

        "jos baikalin kuvio olis edes siinä misä pitää mutta ei."
        Elo olet ampunut osittain ohi taulusta. Yksinkertaista.

        kyllä se totta on että baikaleissa on niin suuria laatu eroja että kaikki baikalit ei ammu sitä kuviota keskelle taulua. joillaki se menee liika ylös ja joissaki liika alas. ja eri panos ei tilannetta muuta.


      • baikal mies
        joillakin on kirjoitti:

        kyllä se totta on että baikaleissa on niin suuria laatu eroja että kaikki baikalit ei ammu sitä kuviota keskelle taulua. joillaki se menee liika ylös ja joissaki liika alas. ja eri panos ei tilannetta muuta.

        ei vittu et on spedee porukkaa!! :D ei helvetti! en saanu ku yhen vastauksen siihen KYSYMYKSEEN! kasvakaa jäbät ja jos jollakin olisi vielä tietoa asiasta niin otan mielellään vielä kunnon vastauksia!


      • sanmalla
        baikal mies kirjoitti:

        ei vittu et on spedee porukkaa!! :D ei helvetti! en saanu ku yhen vastauksen siihen KYSYMYKSEEN! kasvakaa jäbät ja jos jollakin olisi vielä tietoa asiasta niin otan mielellään vielä kunnon vastauksia!

        Kysymyksesi on todella vaikea, kyse on nimenomaan sinun aseesta. Minulla on sellainen usko että aseesi kyllä on käyttökelpoinen muttei siihen kysymykseesi ole vastausta muutoinkuin kokeilemalla eri panosmerkkejä.


      • make
        sinä olet kirjoitti:

        jonkinsortin pentu. Oletkohan montaakin paukkua kokeillut? Ammun Wansseen koeammunta-tauluun 35m, omistan mp-153 ja beretan xtrema2. Beretalla (supistus mod)tauluun tuli rc50-patruunalla 3,3millin hauleilla 107 reikää, 125mm aukkoja oli 7 kappaletta. Sama patruuna mp-153 (supistus mod)ammuttuna teki tauluun 165 reikää, 125mm aukkoja oli yksi kappale. Ilmankos on linnut putoilleet... Sama patruuna 50m matkalta teki baikalilla 102 reikää, 125mm aukkoja oli 4. Berettaa en kokeillut 35 metrin laukaukseen pettyneenä. Ja ennen kuin alatte naljailemaan että ammuin beretalla osittain ohi niin sanon että ammuin tuelta ja taustalla oli n. 1,3mx1,3m pala 9mm filmivaneria.

        Vain typerykset ilmoittavat haulikon hyvyyden sillä sopiiko siihen joku patruuna. Paremmuus tulisi ilmoittaa viimeistelyn, toimintavarmuuden ja käyttötarkoituksen mukaan.

        Herää epäilys onko tämäkin baikalin haukkuja joku pappa betalar-penikka jolle isä on ostanut uuden beretan...

        tämä oli hyvä kirjoitus! mullakin on kaapissa joku kymmenkunta eri merkkistä patruuna kun oon kokeillu baikkaliani ja suurinmalla osalla sain hyviä kuvioita aikaan.. laitan myöhemmin kun kerkeen kokeilemiani patruuna merkkejä tänne. mutta tuo mirage 66g ei ainakaan täys suppeella antanut hyviä kuvioita hajonta oli iso. ja sainkin siihen vastauksen.. liian kova lähtönopeus täys suppeella ammuttaessa..eli haulet menee ristiin.. tiedä sitten..


      • baikal mies
        make kirjoitti:

        tämä oli hyvä kirjoitus! mullakin on kaapissa joku kymmenkunta eri merkkistä patruuna kun oon kokeillu baikkaliani ja suurinmalla osalla sain hyviä kuvioita aikaan.. laitan myöhemmin kun kerkeen kokeilemiani patruuna merkkejä tänne. mutta tuo mirage 66g ei ainakaan täys suppeella antanut hyviä kuvioita hajonta oli iso. ja sainkin siihen vastauksen.. liian kova lähtönopeus täys suppeella ammuttaessa..eli haulet menee ristiin.. tiedä sitten..

        pistähän niitä panos merkkejä niin aina parempi!


      • baikal mies kirjoitti:

        pistähän niitä panos merkkejä niin aina parempi!

        Rotweilin magnumit ovat toimineet joka sohlossa millä olen ampunut. Kenenkään en ole kuullut sanovan niiden toimineen huonosti missään. Ampumani aseet ovat olleet panospesältään 76 millisiä. Panospesän pituus kuulemma vaikuttaa jotenkin patruunan käypäisyyteen, en tiedä liekö perää.

        Minulla olisi läjä Vihtavuoren Ukkometsoja, jotka eivät käy sitten millään. Haulikuppi ja osa hauleista musertuu supistajan juuressa aika paskaksi. Piippu sohlossa on semmoinen koko matkalta kapeneva.
        Käyvät kyllä ilman supparia, mutta sitten käyttötarkoitukseksi jää vain hupiammunta tai kadunlakaisu. Ostin ne joskus vahingossa, kun ei Rotweiliä saanut. Voin vaihtaa ne johonkin käypään tavaraan.


      • kyllä näin on
        k0rh0nen kirjoitti:

        Rotweilin magnumit ovat toimineet joka sohlossa millä olen ampunut. Kenenkään en ole kuullut sanovan niiden toimineen huonosti missään. Ampumani aseet ovat olleet panospesältään 76 millisiä. Panospesän pituus kuulemma vaikuttaa jotenkin patruunan käypäisyyteen, en tiedä liekö perää.

        Minulla olisi läjä Vihtavuoren Ukkometsoja, jotka eivät käy sitten millään. Haulikuppi ja osa hauleista musertuu supistajan juuressa aika paskaksi. Piippu sohlossa on semmoinen koko matkalta kapeneva.
        Käyvät kyllä ilman supparia, mutta sitten käyttötarkoitukseksi jää vain hupiammunta tai kadunlakaisu. Ostin ne joskus vahingossa, kun ei Rotweiliä saanut. Voin vaihtaa ne johonkin käypään tavaraan.

        juu on kyl aika hauskaa luettavaa tämmöne keskustelu ... juu kyl oon sitä mieltä ite että ei ne panokset nii vaikuta ei ainakaa itselläni ole vaikuttanu samoja pateja oon käyttäny tikoissa, baikkaleissa, winsuissa ym..... en juuri eroa ole huomannu kaikki on toiminu nii et jos se beretta on muka sit nii hyvä (en kyl ite kehu) nii ei sil voi mitää mut mun mielestä opetelkaa ampuu ensi ja kehukaa sitte jos on enää mitää kehuttavaa!!!!


    • tivolikettunurin

      Itse ostin viime syksynä Baikal mp-153 12/89...
      remingtonin 89 kokeilen extra fullilla mutta siinä taisi käydä sellainen ilmiö että haulit meni ristiin...ainakin kuvio oli niin surkea omasta mielestäni!!!! Ja toinen oli et useampi laukaus 89 ni lukot jäi jumiin epämiellyttävä ampua!!! Kyllä aseen minun mielestä pitäisi toimia silleen ettei aina tarvitsisi mennä säätelemään kanavia!!!! Nyt ase on myyty ja tilalla Browning BPS 10/89! Luulis ketun juoksun loppuvan

      • miki

        oon omistanu baikalin 3 vuotta ja voin kokemuksesta kertoa että Fortunan(76mm) ja RIO royalin vastaavilla elukat on tullu aina varmuudella reppuun. kuviota en ole kokeillut, mutta haavakkoja ei yleensä jää.

        eikä oo muuten kalliita kuteja.


      • JiiPeez
        miki kirjoitti:

        oon omistanu baikalin 3 vuotta ja voin kokemuksesta kertoa että Fortunan(76mm) ja RIO royalin vastaavilla elukat on tullu aina varmuudella reppuun. kuviota en ole kokeillut, mutta haavakkoja ei yleensä jää.

        eikä oo muuten kalliita kuteja.

        Itellä ollu baikkali ahkeras käytös viitisen vuotta. Yks panos ja haulikoko on ollut yli muiden. Tunetin 76 4mm hauli. Sorsalle on toiminu ihan hyvin RC50 3.5mm. Tuolla 4mm tunetilla tiputin 2 kaurista samaan läjään 40 metristä ja haulit osittain tullu läpi molemmista kauriista. Samalla panoksella tippuu teeret ja metot ja jänikset ja ketut ihan hyvin. Remingtonin panokset ei oo toiminu ollenkaan. Rottweilerin 4mm 76 on ollu kans ihan hyviä panoksia. Tämä on minun oma kokemukseni ja olen nuo hyväks havainnut. Koita noita tunetin 4mm seitekutosia :D


      • Sako vixen .222rem
        JiiPeez kirjoitti:

        Itellä ollu baikkali ahkeras käytös viitisen vuotta. Yks panos ja haulikoko on ollut yli muiden. Tunetin 76 4mm hauli. Sorsalle on toiminu ihan hyvin RC50 3.5mm. Tuolla 4mm tunetilla tiputin 2 kaurista samaan läjään 40 metristä ja haulit osittain tullu läpi molemmista kauriista. Samalla panoksella tippuu teeret ja metot ja jänikset ja ketut ihan hyvin. Remingtonin panokset ei oo toiminu ollenkaan. Rottweilerin 4mm 76 on ollu kans ihan hyviä panoksia. Tämä on minun oma kokemukseni ja olen nuo hyväks havainnut. Koita noita tunetin 4mm seitekutosia :D

        Ostin oulun aseesta jatkosupparin (liekkö jokin venäläinen, pakkauksesta päätellen) mp153:seen ollut kyllä tämän jälkeen ottava ase, sama mitä syöttää. Tyytyväinen kyllä täytyy olla vaikka ase on muuten kolsu. Liekköhän suppari ja ase sitten hyvän maanantain kappaleita. Vanha sotaratsu Benelli 121 on mulla jäänyt hyllyyn tänä syksynä.


    • uralin pihlaja

      kokeilin 15 eri patruunaa 35 metrin matkalla täyssuppealla supistuksella.piipun pituus 725mm.haulikoko 3.5-3.75.parhaan kuvion antaa vihtavuori royal,winchester super speed,sellier bellot red/black normaalit metsästyspatruunat.magnumeista ainut joka toimii tosi hyvin remington nitro magnum.aseessa baikalin omat supistajat.onko kellään kokemusta miten kyseinen pyssy toimii carlsons sporting clays supistajilla?

    • pulisongi

      ainakin fiossin 89 pelaa paikkalissa erittäin hyvin

    • J-M N

      Suoraan sanottuna lyijyllä ladatut 12/89 patruunat ovat rahan tuhlausta. Kaikki Suomessa haulikolla metsästettävä riista kaatuu 12/70 kaliiperin patruunoilla kohtuumatkalta, jos patruuna käy hyvin aseeseen. Yli 40 metrin ampumamatkat lyijyllä ovat turhaa utopiaa joka on edelleenkin valitettavan yleistä, ja pahimmillaan matkaa yritetään kasvattaa suurentamalla haulikokoa. Lisäksi haulikoon suhteen kannattaa muistaa, että ilveskin kaatuu tavallisella 12/70 40g 3,5mm patruunalla 35 metriin niin että heilahtaa, eikä varmasti jatka matkaa. Eli unohtakaa ne >3,5mm haulit. Kuparoitu 3,5mm hauli menee kauriista läpi 30 metrin matkalta, jos vauhtia on tarpeeksi, vaikka haulikon teho ei siihen perustukaan.

      Ja sitten: Ainakin RC40 Semi-Magnum on toiminut Baikalissa hyvin, UnA:n 3/4 suppealla supistajalla. Sillä on toiminut hyvin melkein kaikki muutkin kokeilemani patruunat. Suosittelen siis hommaamaan sen.

    • seagali

      Jokainen ase yksilö ja supistajalla suurin vaikutus,itsellä unan IM supistaja Baikal MP-153:ssa joka on 24" piipulla.Tänään tuli ammuskeltua pahviin vähän eri paukuilla ja oli vähän eri haulikokoja,mittaus 70cm ympyrä,matka 35m.

      SB Fortuna 3,25mm/170 reikää
      GB Mini-Magnum 3,25mm/180
      Winsun Super Speed Magnum 3,1mm/225
      RC50 Magnum 3,1mm/238

      Kaikki teki hyvää kuviota mutta ylivoimaisesti suppein läjä oli halvimmalla GB:n mini-magnumilla.Upotukseen en voi sitten ottaa kantaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      38
      771
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe