Kohdunpoistosta

Kovin epäröivä

Please kanssasisaret, neuvoja ja omia kokemuksia kaipaan! Kohdunpoistoleikkaus tulossa lokakuussa, suurien myomien aiheuttamien vuotojen takia. Olen 41 vuotias, lapset on tehty, mutta pelkään että ryhdyn liian löysin perustein leikkaukseen. Haluaisin kuulla onko joillekin saman toimenpiteen läpikäyneille tullut jotain oireita tai vikoja? Hyksissä kun ei juuri tietoa anneta, vain sanotaan että mieti rauhassa omaa päätöstäsi. Siis tarvitsisin nyt itse päätökseni tueksi vähän tietoja. Netistä käypähoidosta luin että kohdunpoisto saattaa aikaistaa vaihdevuosien tuloa, virtsaamisvaivoja voi ilmetä ja tv:stä tuli juuri ohjelma jossa kohdunpoiston jälkeen oli seksihalut kadonneet tyystiin! että eihän tässä enää tiedä uskaltaako koko hommaan ryhtyä.
Tiedoista kiitollinen

56

14516

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :HN:

Itselleni tehtiin kohdunpoisto 41-vuotiaana juuri myomien ja runsaiden vuotojen takia. Mikään päätös elämässäni ei ole ollut niin hyvä ja oikea. Sen jälkeen ei ole päivääkään tarvinnut miettiä että onko juuri silloin vuotoaika ja miten pärjään jne. Mulla kun piti olla tamponi ja side suojana ja silti välillä tulvi.
      Minulle ei tullut mitään oiteita tai vikoja, leikkaus oli avohaava leikkaus mutta siitäkin selvisin viiden viikon sairaslomala. Vaihdevuosioireita ei ole tullut vieläkään vaikka leikkauksesta on kuusi vuotta. Ja seksikin palasi aikanaan. Puolisen vuotta leikkauksen jälkeen tunsin että leikattu on ja arpi tietysti näkyi mutta nyt sekin on lähes kokonaan kadonnut. Arvethan ovat yksilöllisiä,toisen iholla näkyy kauan ja toisen ei. Elämäni on ollut huoletonta sen leikkauksen jälkeen, lähes ruusuilla tanssimista.

• niksu

poistettiin reilu vuosi sitten kohtu. Paraneminen sujui hyvin, kipujakaan ei ollut.
      Seksihalut ainakin mulla vaan parani.
      Olen ollut tosi tyytyväinen, että pääsin kivuista ja vuodoista.
      Ainakin mulle lääkäri sanoi, että kohtu on vain lasta varten, eikä sillä tee yhtään mitään, jos ei aio (enää) hankkia lapsia. Hormoonithan on munasarjoissa ja niitä tarvitaan.

• parani

kohdun poiston myötä. ERITTÄIN runsaat ja kivuliaat kuukautisvuodot loppuivat, joten ne eivät enää hallitse ja määrää elämistä.
      Yhdyntä tuntuu paremmalta kohdunpoiston jälkeen.
      eivätkä halut kadonneet, päin vastoin ;-)
      Toipuminen vei noin viisi viikkoa, sen jälkeen pystyin elämään täysin normaalisti.
      Kohdun poistosta on nyt puoli vuotta. Olen 38 vuotias, eikä vaihdevuosioireista ole tietoakaan.

• olga

poistettiin kohtu kohdunkaulansyövän takia. Vaikea paikkahan se oli, mutta en ole päivääkään katunut. Ei tarvitse huolehtia menkoista (milloin tulevat), kuukautissuojista (mikään ei tahtonut riittää) ja toipuminen kesti 4vkoa. Olin tuolloin 35-vuotias, eikä tähänkään päivään mennessä mitään oireita esim. vaihdevuosista. Munasarjoistahan nekin riippuvat ja kohdun poiston jälkeen voidaan todeta verikokeella, jos epäilee menopaussin alkaneen. Kohtu on vain yksi lihas muiden joukossa!

• Asiantuntijan mielipide

Kyse ei ole mistään pienestä operaatiosta:
      LÄHDE: Naistentautien klinikka/Ylikorkala

Kohdunpoisto ei ole riskitön toimenpide

Ylikorkalan mielestä ihmiset eivät aina ymmärrä toimen riskejä. Jos otetaan huomioon pienetkin riskit kuten haavatulehdukset, haavavuodot tai virtsatieinfektiot, niin jopa 20-30 prosentilla kohdunpoiston läpikäyneellä esiintyy tällaisia komplikaatioita. Vakavia komplikaatioita, joiden takia joudutaan tekemään uusi leikkaus esimerkiksi rakkoon tai suoleen tulleen reiän vuoksi, esiintyy 1-3 naisella sadasta leikatusta.

Kohdunpoistoleikkaukseen voi myös kuolla, kun esimerkiksi laskimotukosriski jalassa kasvaa. Jos sellainen tukos liikkuu keuhkoihin, kyseessä on hengenvaarallinen tilanne. Tämän takia leikkaukseen menemistä on syytä harkita tarkkaan.

Ylikorkala pitää keskustelua kohdunpoistoista ja niiden syistä ajankohtaisena myös hoitotakuun vuoksi, joka tuli voimaan maaliskuun alusta. Se velvoittaa, että erikoissairaanhoitoon eli kohdunpoistoon pitää päästä kuudessa kuukaudessa, jos se on aiheellista.

• Asiantuntija kommentoi

Lähde: MTV3.fi/Uutiset

Suomessa tehdään vuosittain 10 000 kohdunpoistoa. Naistentautien asiantuntijan mukaan suuri osa kohdunpoistoleikkauksista on turhia.

Suomessa tehdään kohdunpoistoja ainakin kaksi kertaa enemmän kuin Euroopassa keskimäärin, arvioi professori Olavi Ylikorkala Naistenklinikalta. Hänen mielestään osa leikkauksista on turhia.

Kohdunpoistoja tehdään professorin mukaan silloinkin, kun ongelma voitaisiin hoitaa vähemmän rajulla toimella. Esimerkiksi vuotohäiriöitä voidaan hoitaa menestyksekkäästi ilman, että kohtu poistetaan. Niihin tepsivät lääkehoito ja kohdun sisälle laitettava hormonikierukka.

Syitä kohdunpoistoon ovat myoomat eli kohdun lihaskasvaimet, runsaat, pitkittyneet kuukautisvuodot ja kivuliaat kuukautiset, jotka voivat johtua esimerkiksi endometrioosista. Jollakulla voi toimen syynä olla kohdunlaskeuma. Syöpäpotilaat ovat pienempi osa tästä joukosta, Ylikorkala kertoo.

. ja niin voi kuolla umpisuolenpoisto leikkaukseenkin, jos huono tuuri käy. Taikka sitten jäädä bussin alle tunnin päästä. Itseltäni poistettiin kohtu syövän takia, eikä mitään komplikaatioita esiintynyt, kun vaan muisti pitää haavan puhtaana ja nousta nopeasti leikkauksen jälkeen kävelemään ja suorittaa lääkärin neuvomia jumppaliikkeitä sängyssä maatessa, niin mitään laskimotukkoja ei pääse syntymään.

• Sinulle joo-o
        ********** kirjoitti:

. ja niin voi kuolla umpisuolenpoisto leikkaukseenkin, jos huono tuuri käy. Taikka sitten jäädä bussin alle tunnin päästä. Itseltäni poistettiin kohtu syövän takia, eikä mitään komplikaatioita esiintynyt, kun vaan muisti pitää haavan puhtaana ja nousta nopeasti leikkauksen jälkeen kävelemään ja suorittaa lääkärin neuvomia jumppaliikkeitä sängyssä maatessa, niin mitään laskimotukkoja ei pääse syntymään.

Tässä ei todellakaan tarkoitettu syöpäpotilasta,tiedät itsekin!

• olga

mikään operaatio ei ole täysin riskitön, mutta ennemmin elän normaalia elämää ns. terveenä (kuka tietää tulevaisuutta) kuin olisin kohtuni pitänyt. Nykyään tällaiset tähystykset ovat ihan jokapäiväisiä. Turha pelotella ihmisiä jollain artikkeleilla, jos itse ei koe samaa. Edelleenkin toivotan alkuperäiselle kirjoittajalle tsemmpejä ja unohda nämä provojutut.

• Jotain tiedän opiskeluni takia
        olga kirjoitti:

mikään operaatio ei ole täysin riskitön, mutta ennemmin elän normaalia elämää ns. terveenä (kuka tietää tulevaisuutta) kuin olisin kohtuni pitänyt. Nykyään tällaiset tähystykset ovat ihan jokapäiväisiä. Turha pelotella ihmisiä jollain artikkeleilla, jos itse ei koe samaa. Edelleenkin toivotan alkuperäiselle kirjoittajalle tsemmpejä ja unohda nämä provojutut.

Nämä asiantuntijan kirjoitukset eivät ole provoja, väitätkö, ettei hän tiedä mistä puhuu??????????

• tätä tietämättömyytt..
        Sinulle joo-o kirjoitti:

Tässä ei todellakaan tarkoitettu syöpäpotilasta,tiedät itsekin!

... sama se on poistetaanko kohtu syövän taikka myoomien taikka runsaiden kuukautisvaivojen takia.. Samat riskit siinä on, ja samanlaiset haavat tulee masuun tehdään poisto sitten avoleikkauksella taikka tähystyksellä! parhaat tiedot mahdollisista riskeistä saatte varmasti omalta lääkäriltänne, eikä täältä kaiken maailman besserwissereiltä!!

• ukkojen mielipide
        Asiantuntija kommentoi kirjoitti:

Suomessa tehdään vuosittain 10 000 kohdunpoistoa. Naistentautien asiantuntijan mukaan suuri osa kohdunpoistoleikkauksista on turhia.

Suomessa tehdään kohdunpoistoja ainakin kaksi kertaa enemmän kuin Euroopassa keskimäärin, arvioi professori Olavi Ylikorkala Naistenklinikalta. Hänen mielestään osa leikkauksista on turhia.

Kohdunpoistoja tehdään professorin mukaan silloinkin, kun ongelma voitaisiin hoitaa vähemmän rajulla toimella. Esimerkiksi vuotohäiriöitä voidaan hoitaa menestyksekkäästi ilman, että kohtu poistetaan. Niihin tepsivät lääkehoito ja kohdun sisälle laitettava hormonikierukka.

Syitä kohdunpoistoon ovat myoomat eli kohdun lihaskasvaimet, runsaat, pitkittyneet kuukautisvuodot ja kivuliaat kuukautiset, jotka voivat johtua esimerkiksi endometrioosista. Jollakulla voi toimen syynä olla kohdunlaskeuma. Syöpäpotilaat ovat pienempi osa tästä joukosta, Ylikorkala kertoo.

Siinä taas yksi ukko joka ei ymmärrä naisten ongelmista ja hankaluuksista mitään. Kärsi vaan kuukautiskivuista ja vuodoista kun olet naiseksi syntynyt. Onneksi mun naisgynekologi ymmärtää minua.

• Alan opiskelija
        tätä tietämättömyytt.. kirjoitti:

... sama se on poistetaanko kohtu syövän taikka myoomien taikka runsaiden kuukautisvaivojen takia.. Samat riskit siinä on, ja samanlaiset haavat tulee masuun tehdään poisto sitten avoleikkauksella taikka tähystyksellä! parhaat tiedot mahdollisista riskeistä saatte varmasti omalta lääkäriltänne, eikä täältä kaiken maailman besserwissereiltä!!

Eivät tule samanlaiset haavat masuun, jos kohtu poistetaan vatsanpeitteiden läpi, on leikkaushaava pitkä, toisin kuin vaginaalisessa kohdnpoistossa, ei tarvita pitkää viiltoa.
        Ei lainkaan sama asia, toipumisessa myös eroa.

• Pyhälle jysäykselle
        Alan opiskelija kirjoitti:

Eivät tule samanlaiset haavat masuun, jos kohtu poistetaan vatsanpeitteiden läpi, on leikkaushaava pitkä, toisin kuin vaginaalisessa kohdnpoistossa, ei tarvita pitkää viiltoa.

Lähdetieto:yle.fi/akuutti

Suurin osa kohtuleikkauksista tehdään nykyisin laparoskopian eli vatsaontelon tähystyksen avulla.

Nukutuksessa tapahtuvassa toimenpiteessä vatsaonteloon viedään optiikkaputki navan alapuolelle tehdyn pienen viillon kautta.

Potilas toipuu tähystysleikkauksesta nopeammin kuin suuremmasta avoleikkauksesta.
        (naistentautien erikoislääkäri Anneli Pouta)
        Terveisin alan opiskelija

• tulee
        Alan opiskelija kirjoitti:

tähystyksestä ja avoleikkauksesta erilaiset haavat, eihän siitä ollutkaan kyse, vaan syistä, miksi poisto ylipäätään tehdään. pöh.

• Katjakoo
        ukkojen mielipide kirjoitti:

Siinä taas yksi ukko joka ei ymmärrä naisten ongelmista ja hankaluuksista mitään. Kärsi vaan kuukautiskivuista ja vuodoista kun olet naiseksi syntynyt. Onneksi mun naisgynekologi ymmärtää minua.

Kiitos Yli-Korkalan, mulla ei ole kohtua enää. Hän suositteli miulle kohdunpoistoa ja sanoi vielä että elämänlaatuni paranee kun kohtu poistetaan, ja näin kävi,tosi juttu.

• niksu
        Asiantuntija kommentoi kirjoitti:

olisi kohtu ja samanlaisia kipuja ja epämiellyttävän runsaita vuotoja joka kuukausi kuin naisilla, Suomessa tehtäisiin yli 100 000 kohdun poistoa vuosittain.
        Niitä kipuja, joita kärsin joka kuukausin melkein viikon, ei mies kestäisi. Osa makaisi naama valkoisena vikisemässä sängyn pohjalla jo viikkoa ennen kipujen alkua.

Mä kun en halunnut mitään ylimääräistä sisälleni, joten kierukka oli täys mahdottomuus. Lapsia kun en koskaan halunnut, kohtu oli mulla täysin turha ja paljon hankaluuksia aiheuttava kapistus.
        Kohduttomana olo on todella hyvä!

• Olet oikeasti mies
        niksu kirjoitti:

olisi kohtu ja samanlaisia kipuja ja epämiellyttävän runsaita vuotoja joka kuukausi kuin naisilla, Suomessa tehtäisiin yli 100 000 kohdun poistoa vuosittain.
        Niitä kipuja, joita kärsin joka kuukausin melkein viikon, ei mies kestäisi. Osa makaisi naama valkoisena vikisemässä sängyn pohjalla jo viikkoa ennen kipujen alkua.

Mä kun en halunnut mitään ylimääräistä sisälleni, joten kierukka oli täys mahdottomuus. Lapsia kun en koskaan halunnut, kohtu oli mulla täysin turha ja paljon hankaluuksia aiheuttava kapistus.

Siis et halua hormonaalista ehkäisyä, et kierukkaa et pillereitä, et lapsia, tiedätkö mitä, olet mies naisen kehossa.
        Vaihda sukupuolta!

• Niksulle
        niksu kirjoitti:

Viestisi loukkaa etenkin niitä, jotka ovat tahtomattaan lapsettomia, ovat käyneet läpi rankkoja hoitoja, todella kärsivät asiasta,kykenetkö ymmärtämään, miltä tuntuu olla lapseton, jos rakastaa lapsia ja on äidillinen.

• niksu
        Niksulle kirjoitti:

Viestisi loukkaa etenkin niitä, jotka ovat tahtomattaan lapsettomia, ovat käyneet läpi rankkoja hoitoja, todella kärsivät asiasta,kykenetkö ymmärtämään, miltä tuntuu olla lapseton, jos rakastaa lapsia ja on äidillinen.

on yksi vaihtoehto lapsettomuudesta kärsiville. Maailmassa on paljon lapsia, jotka tarvitsevat oman kodin. Vai pitääkö se lapsi olla omaa verta ja lihaa, että sitä voi oikeasti rakastaa?

• niksu
        Olet oikeasti mies kirjoitti:

Siis et halua hormonaalista ehkäisyä, et kierukkaa et pillereitä, et lapsia, tiedätkö mitä, olet mies naisen kehossa.
        Vaihda sukupuolta!

naisena ihan tyytyväinen, varsinkin kun olen päässyt kohdustani.
        Sitäpaitsi hormonaalinen ehkäisy ei pidemmän päälle on turvallista, vaikka jotkut lääkärit niin väittää.

Osuiko arkaan paikkaan, kun piti älähtää?

Eiköhän ne miehetkin niitä lapsia halua. Kyllä mä ainakin tiedän paljon miehiä, jotka nimenomaan halusin lapsia.

• tuota
        Niksulle kirjoitti:

En ymmärrä mikä tuossa Niksun viestissä loukkasi ketä. Nainen voi haluta lapsia tai sitten ei. Missä helkkarissa on kirjoitettu että jokaisen naisen pitää haluta lapsi. Olen myös nainen joka ei halunut lapsia, en voi sietää pieniä lapsia (yli 15-vuotiaiden kanssa voi jo keskustella) enkä myöskään tarvinnut kohtua mihinkään. Ja koska minulla oli myös myomia ja hitonmoiset vuodot niin pois vain. Ja elämä on ollut fantastista ja täyttä elämää sen laikkauksen jälkeen.

• Lapsekas
        tuota kirjoitti:

En ymmärrä mikä tuossa Niksun viestissä loukkasi ketä. Nainen voi haluta lapsia tai sitten ei. Missä helkkarissa on kirjoitettu että jokaisen naisen pitää haluta lapsi. Olen myös nainen joka ei halunut lapsia, en voi sietää pieniä lapsia (yli 15-vuotiaiden kanssa voi jo keskustella) enkä myöskään tarvinnut kohtua mihinkään. Ja koska minulla oli myös myomia ja hitonmoiset vuodot niin pois vain. Ja elämä on ollut fantastista ja täyttä elämää sen laikkauksen jälkeen.

Itselleni on käsittämättömän itsekästä moinen ajattelu "en voi sietää lapsia" miksi et kirjoittanut että vihaat kaikkia lapsia , etenkin alle 15-vuotiaita.

Itse uskon, että kadut ellet ole jo katunut,jos ja kun sattuu tosi mies kohdallesi.
        Niin myös uran sekä lapset voi yhdistää.

• vaan
        Lapsekas kirjoitti:

Itselleni on käsittämättömän itsekästä moinen ajattelu "en voi sietää lapsia" miksi et kirjoittanut että vihaat kaikkia lapsia , etenkin alle 15-vuotiaita.

Itse uskon, että kadut ellet ole jo katunut,jos ja kun sattuu tosi mies kohdallesi.
        Niin myös uran sekä lapset voi yhdistää.

Myös naisella on oikeus olla itsekäs. Sitä paitsi olen jo jonkunverran yli 40 eikä vieläkään ole tullut vastaan miestä jonka kanssa olisin halunnut lapsen, miestä joka puolestani olisi kantanut lasta 9 kuukautta, synnyttänyt, imettänyt, valvonut öitä, siivonut ja pyyhkinyt...
        Ja kyseessä on vain MINUN oikeuteni olla ilman kohtua ja ilman kuukautisia!

• Lapsirakas
        vaan kirjoitti:

Myös naisella on oikeus olla itsekäs. Sitä paitsi olen jo jonkunverran yli 40 eikä vieläkään ole tullut vastaan miestä jonka kanssa olisin halunnut lapsen, miestä joka puolestani olisi kantanut lasta 9 kuukautta, synnyttänyt, imettänyt, valvonut öitä, siivonut ja pyyhkinyt...
        Ja kyseessä on vain MINUN oikeuteni olla ilman kohtua ja ilman kuukautisia!

"kyllä vaan" myöhäistä haikailla,et edes onnistuisi saaman lasta saati miestä, naiset kiinnostaa??

• huh...
        Lapsirakas kirjoitti:

"kyllä vaan" myöhäistä haikailla,et edes onnistuisi saaman lasta saati miestä, naiset kiinnostaa??

... nämä ovat ihan sairaita ja loukkaavia kommentteja, ilmeisesti joltain lapsettomuudesta kärsivältä ihmiseltä..

Kyllähän jokaisen pitäisi se ymmärtää, että joka naisella ON OIKEUS PÄÄTTÄÄ OMASTA LISÄÄNTYMISESTÄÄN, ilman että sen pitäisi ketään toista sen kummemmin loukata. Eli tsemppiä vaan Niksulle ja kumppaneille.

• Eri mieltä
        huh... kirjoitti:

... nämä ovat ihan sairaita ja loukkaavia kommentteja, ilmeisesti joltain lapsettomuudesta kärsivältä ihmiseltä..

Kyllähän jokaisen pitäisi se ymmärtää, että joka naisella ON OIKEUS PÄÄTTÄÄ OMASTA LISÄÄNTYMISESTÄÄN, ilman että sen pitäisi ketään toista sen kummemmin loukata. Eli tsemppiä vaan Niksulle ja kumppaneille.

Mielestäni nainen joka kertoo inhoavansa lapsia, on hyvin outo ja ITSEKÄS!!!!!!!!!

• itsekäs
        Eri mieltä kirjoitti:

Mielestäni nainen joka kertoo inhoavansa lapsia, on hyvin outo ja ITSEKÄS!!!!!!!!!

Saattaa olla vähän erikoisempi mutta kyllä saa olla itsekäs. Missä niin on kirjoitettu että mies saa olla itsekäs mutta nainen ei???
        Minä elän elämääni vapaana nauttien matkustamisesta, juhlimisesta, laiskana olemisesta, miehistäkin. Ei tarvitse passata ketään eikä mitään ja rahani saan käyttää vain itseeni. Missä laissa tämä on kielletty?

• Perheellinen
        itsekäs kirjoitti:

Saattaa olla vähän erikoisempi mutta kyllä saa olla itsekäs. Missä niin on kirjoitettu että mies saa olla itsekäs mutta nainen ei???
        Minä elän elämääni vapaana nauttien matkustamisesta, juhlimisesta, laiskana olemisesta, miehistäkin. Ei tarvitse passata ketään eikä mitään ja rahani saan käyttää vain itseeni. Missä laissa tämä on kielletty?

Siinäkö elämänarvosi, köyhää ja säälittävää!

• valinnan tehnyt
        itsekäs kirjoitti:

Ei elämä ole todellakaan köyhää ja säälittävää. On jokaisen oma valinta hankkiiko lapsia vai ei. Minäkin haluan elää elämäni omilla ehdoillani. Olen naimisissa, mieheni on samoilla linjoilla kanssani. Haluamme matkustella, liikkua paljon, harrastaa jne eli lyhyesti sanottua ELÄÄ.
        En näe itseäni istumassa hiekkalaatikolla, vaippoja vaihtamassa jne. Miksi ihmeessä "sitoisin itseni" koko loppuiäkseni, vahintäinkin 20 vuotta! Jos elämä ja eläminen on lapsen hankinnasta kiinni, niin se vastaa köyhää on.

• alice
        valinnan tehnyt kirjoitti:

Ei elämä ole todellakaan köyhää ja säälittävää. On jokaisen oma valinta hankkiiko lapsia vai ei. Minäkin haluan elää elämäni omilla ehdoillani. Olen naimisissa, mieheni on samoilla linjoilla kanssani. Haluamme matkustella, liikkua paljon, harrastaa jne eli lyhyesti sanottua ELÄÄ.
        En näe itseäni istumassa hiekkalaatikolla, vaippoja vaihtamassa jne. Miksi ihmeessä "sitoisin itseni" koko loppuiäkseni, vahintäinkin 20 vuotta! Jos elämä ja eläminen on lapsen hankinnasta kiinni, niin se vastaa köyhää on.

Ei jokaisen tarvitse lisääntyä ja täyttää maa. Sitä paitsi paljonkos noita huostaanottoja Suomessa onkaan!
        Naisella on oikeus valita lapsettomuus aivan kuin mikä muu valinta tahansa. On tämä ihmeellistä kun kaikkien pitäisi olla samasta muotista.

• Perheellinen
        alice kirjoitti:

Ei jokaisen tarvitse lisääntyä ja täyttää maa. Sitä paitsi paljonkos noita huostaanottoja Suomessa onkaan!
        Naisella on oikeus valita lapsettomuus aivan kuin mikä muu valinta tahansa. On tämä ihmeellistä kun kaikkien pitäisi olla samasta muotista.

Kaduttaa, etpä taitaisi edes lapsia kyetä tekemään tai saamaan.

• Äiti-ihminen

Taitaa olla aikamoinen tuhkamuna miehesi.

• puppelipuu
        Perheellinen kirjoitti:

Kaduttaa, etpä taitaisi edes lapsia kyetä tekemään tai saamaan.

Perheellinen taitaa olla vain kateellinen omasta tahdosta lapsettomille. Olet sidottu kotiin kakaroita hoitamaan, kun lapseton naisihminen saa toteuttaa itseään haluamallaan tavalla. Ei ne teidän kullanmurut nyt niin ihania ole, loppujen lopuksi lapset on välillä aika vittumaisia olentoja, hermot niiden kanssa menee. On elämässä muutakin sisältöä kuin lapset, mikään ei ole niin rasittava kuin nainen joka paasaa kaiken aikaa jälkikasvustaan.

• valinnan tehnyt
        Äiti-ihminen kirjoitti:

Taitaa olla aikamoinen tuhkamuna miehesi.

Jaa, en tiedä millainen sinun miehesi on. Tai onko sinulla edes miestä. Ja jos on niin vainko lastentekoa varten.
        Minun mieheni arvostaa minua, on älykäs...tekee minut onnelliseksi...sängyssäkin! Mutta elämässä on niin paljon muutakin. Me olemme päättäneet kokea sen yhdessä. Minä (me) emme tuhlaa aikaamme lasten kasvattamiseen. Turha sinulle selittää, et kuitenkaan ymmärtäisi. Sinun maailmankatsomuksesi (kuten monen muun täällä kirjoittavan) on niin suppea. Hyvä, että hankitte lapsia ja olette tyytyväisiä. Minulle sellainen ei riitä. En ole täällä siksi, että synnytän ja kasvatan. Minulla on vain yksi elämä ja totta tosiaan en aio tuhlata sitä "joutavuuksiin". Onneksi me naiset saamme täällä Suomessa valita itse hankimmeko lapsia vai emme.

• .............
        puppelipuu kirjoitti:

Perheellinen taitaa olla vain kateellinen omasta tahdosta lapsettomille. Olet sidottu kotiin kakaroita hoitamaan, kun lapseton naisihminen saa toteuttaa itseään haluamallaan tavalla. Ei ne teidän kullanmurut nyt niin ihania ole, loppujen lopuksi lapset on välillä aika vittumaisia olentoja, hermot niiden kanssa menee. On elämässä muutakin sisältöä kuin lapset, mikään ei ole niin rasittava kuin nainen joka paasaa kaiken aikaa jälkikasvustaan.

Olen samaa miestä että mikään ei ole rasittavampaa kuin jälkikasvustaan paasaava äiti-ihminen. Sellaiset eivät edes huomaa että toinen ei ole pätkääkään kiinnostunut. Kävi kerran niin että olin keskellä mielenkiintoista korkealentoista keskustelua ja siihen tuppasi mukaan yksi äiti-ihminen ilmoittamaan että me leivottiin eilen ****n kanssa. Voi luoja, ei mua edes leipomiset yleensä kiinnosta ja vielä vähemmän mitä hän parivuotiaansa kanssa päivisin touhuilee. Onneksi yksi seurueestamme sanoi että meillä on nyt vähän toisenlainen keskustelu meneillään.
        Ja kyse on vain siitä että nainen voi valita synnytääkö vai ei. Suomessa ei ole lain määräämää synnytyspakkoa.

• Ei ole pakko
        itsekäs kirjoitti:

Minulla on kaksi lasta, olen hoitanut heidät hyvin ovat jo aikuisia.
        Rakastin heitä ja rakastan yhä.
        MUTTA he olivat vahinkoja siihen aikaan ei ollut kunnollista ehkäisyä.
        Olin niin nuori että en tajunnut tehdä asialle mitään ja toisen kohdalla en saanut aborttia.
        En ole koskaan pitänyt lapsista enkä tule pitämään.
        En voi asialle mitään.
        Kyllä luonnolliset vaistot silti pelaavat ja hoivaamisviettikin löytyy kun on tosi tilanne.
        Kiusaannun pikkulasten aikaan en tidä mitä tekisin että pääsis karkuun.

• Pohdittavaa kiihkoilijoille

Uusin sairaanhoitaja-lehti:

Lääkärit ovat jo kauan tienneet, että kohdunpoisto voi olla tarpeeton toimenpide, mutta leikkaukseen on menty, koska potilas niin haluaa. Käypä hoito -suositus ja nykyinen leikkauspisteytys vähentävät operaatioiden määrää, Irma Komi uskoo.

Myös Käypä hoito -suositustyöryhmän jäsenen, dosentti Juhani Toivosen mielestä lääkkeellisten hoitojen tulisi olla etusijalla.

- Ihmistä ei ole tarkoitettu purettavaksi ja koottavaksi. Leikkaushoidon saaneista kolmasosalla on jonkintasoisia komplikaatioita. Vaikka operaation tekisi miten huolellisesti tahansa, iskee luonto takaisin, Toivonen toteaa.

• asiaa miettivä

Kymmenen vuotta sitten kohdustani leikattiin isolla avoleikkauksella 3-4 isoa myoomaa. Kohtu jätettiin sillä en vielä tiennyt haluanko lapsia.
        Nyt kuukautiset ovat taas olleet vuosia todella runsaat ja kohdussani on isoja ja pieniä myoomia. Mitä tehdä? Huonona päivänä ei voi liikkua kotoa kun vuoto on niin runsasta? Matkustelu ja muu meno täytyy aina miettiä etukäteen? En haluaisi enää leikkausta...niitä on muutenkin tehty jo useita eri asioista.
        Eli kertokaa vaihtoehtoja. Mitä lääkkeitä? Auttavatko ne?

• Lääketiede menee eteenpäin
        asiaa miettivä kirjoitti:

Kymmenen vuotta sitten kohdustani leikattiin isolla avoleikkauksella 3-4 isoa myoomaa. Kohtu jätettiin sillä en vielä tiennyt haluanko lapsia.
        Nyt kuukautiset ovat taas olleet vuosia todella runsaat ja kohdussani on isoja ja pieniä myoomia. Mitä tehdä? Huonona päivänä ei voi liikkua kotoa kun vuoto on niin runsasta? Matkustelu ja muu meno täytyy aina miettiä etukäteen? En haluaisi enää leikkausta...niitä on muutenkin tehty jo useita eri asioista.
        Eli kertokaa vaihtoehtoja. Mitä lääkkeitä? Auttavatko ne?

Lääkkeellisillä hoidoilla voidaan hoitaa myoomia.

Naisilla lääkettä käytetään vaikean endometrioosin ja kohdun myoomien hoidossa.

Enanton Depot Set

Tiedustele naistentautien- ja synnytysten erikoislääkäriltä.

• ei mitään vaivoja

ei henkisiä eikä fyysisiä. Kohtu poistettiin jo 38 vuotiaana myomien takia. En ole kaivannut sitä eikä poistasosta aiheutunut mitään psyykkisiä juttuja.

Ylipäätänsä voin suositella kaikille, kohdulla ei tee mitään, kun lapset on tehty jne.

Vaihdevuodetkin menee keveyemmällä hormonihoidolla.
      T. Nyt 51 vuotias

• viiskyt

Yli puolikiloinen kohtu täynnä myoomia poistettiin kokonaan alakautta keväällä (ei edes tähystysreikiä tullut). Hyvin meni leikkaus ja noudatin kotihoito-ohjeita: varoin yli kilon nostoja, ei kylpyä eikä uintia, kävelylenkkejä, tulehduskipulääkkeitä. Nyt olet kuin ei olisi koskaan mistään leikattukaan. Paitsi että hemoglobiini nousi jo normaaliksi eikä kuukautisverta ei tule. Munasarjat jäi ja hormonit pelaa normaalisti, ikä 53.

• mullakin

Mullakin hemoglobiini nousu leikkauksen jälkeen (mitattiin ekan kerran noin puoli vuotta leikkauksen jälkeen), oli yleensä n 120 ja kohdunpoiston jälkeen viiden vuoden ajan ollut aika tsaisesti 133 -135.
        Eikä ole vuotoja enää, ei tarvitse laskea päiviä eikä syödä kipulääkkeitä joita jouduin aina menkkojen aikana lappamaan kitaan. Mahakin varmaan tykkää kun ei syö enää kipulääkkeitä.

• kohduton

Hei! Itselläni tehty kohdunpoisto kuusi viikkoa sitten. Pelkäsin etukäteen kovastikin, nyt ajatellen ihan liiaksi. Koskaan ei voi tietää mitä edessä on, ennen kuin sen näkee ja kokee. Itselläni oli kohdunkaulassa syöpäepäilyä. Sisarelleni tehty kaksi vuotta sitten runsaiden kuukautisten ja myoomien takia. Molemmilla tehty laparoskooppisena. Kipeenähän on tietysti jonkin aikaa, sehän on selvää, mutta tavallisilla 400lla särkylääkkeillä pärjäsin. Jaksaa muistaa ottaa leikkauksen jälkeen varovasti ja kuunnella itseään, niin toipuminen onnistuu. Itsellä oli sektioiden jälkeen kiinnikkeitä, jotka vähän vaikeutti leikkausta, mutta meni ok.Sekstattu on ja todettu, että sujuu ja paremminkin kuin ennen..=)Iso leikkaus silti, ei ihan hetken mielijohteesta tehty, sisar mietti puoli vuotta ja toteaa tänä päivänä, että elämä on ihanaa ilman ainaisia kipuja ja runsaita kuukautisia ja tulehduskierrettä. Tsemppiä päätökseen!

• myös kohduton

Siis, elämä voi olla helvettiä myoomakohdun kanssa. Minulle se aiheutti niin runsaat vuodot, että yöside riitti pahimmillaan vain tunniksi. Elä siinä sitten normaalisti vaippa housuissa. Lisäksi myooma painoi virtsarakkoa. Leikkaukseen pääsin onneksi nopeasti parin kuukauden odottelun jälkeen. Leikkaus tehtiin alakautta tammikuussa -05. Toipuminen vei aikansa, mutta nyt kaikki on hyvin. Elämä ilman kuukautisia on uskomattoman hienoa. Hormoonit hyrrää, koska munasarjat jäivät. Ei vaihdevuosioireita (täytän 50 muutaman viikon päästä). Seksihalut kuin nuorella tytöllä!
        Kohdunpoistoja on varmasti tehty "turhaan" pelkästään runsaiden kuukautisten vuoksi, mutta käsittääkseni myoomiin ei ole muuta hoitoa kuin leikkaus.
        Rohkeasti leikkaukseen!

• sitten
        myös kohduton kirjoitti:

Siis, elämä voi olla helvettiä myoomakohdun kanssa. Minulle se aiheutti niin runsaat vuodot, että yöside riitti pahimmillaan vain tunniksi. Elä siinä sitten normaalisti vaippa housuissa. Lisäksi myooma painoi virtsarakkoa. Leikkaukseen pääsin onneksi nopeasti parin kuukauden odottelun jälkeen. Leikkaus tehtiin alakautta tammikuussa -05. Toipuminen vei aikansa, mutta nyt kaikki on hyvin. Elämä ilman kuukautisia on uskomattoman hienoa. Hormoonit hyrrää, koska munasarjat jäivät. Ei vaihdevuosioireita (täytän 50 muutaman viikon päästä). Seksihalut kuin nuorella tytöllä!
        Kohdunpoistoja on varmasti tehty "turhaan" pelkästään runsaiden kuukautisten vuoksi, mutta käsittääkseni myoomiin ei ole muuta hoitoa kuin leikkaus.
        Rohkeasti leikkaukseen!

tapahtuu, jos joudutaan leikkaamaan myös munasarjat pois, kun ultratutkimuksessa on havaittu kasvaimenalkuja ja jotakin epämääräistä kuitenkin. Eikös siitä seuraa että oma hormonitoiminta lakkaa kokonaan ja tulee ne vaihdevuodet yhtäkkiä eteen. Varmaan hormonihoidoilla voidaan jotain apua saada siihen tilanteeseen, mutta luultavasti tulee myös yllättäviä vaikutuksia, kuten mielialaan yms. Ikää on 45 v.

• kiittää
        myös kohduton kirjoitti:

Rohkeasti leikkaukseen!

Kiitos paljon monista vastauksista kaikille vastanneille! Nämä kyllä panevat miettimään. Monilla on positiivisia kokemuksia ja ainahan leikkaksessa on riskinsä. Elämänlaadun paraneminen taitaa merkitä aika paljon vaakakupissa päätöstä tehdessä. Vaikka vielä en ole varma kumpaan vaihtoehtoon päädyn lopulta. Hyvää kesää vain kaikille vastanneille!
        t. N-65 Hki

• Minultakin

Miksi pelkäät kohdunpoistoa???

Mitään sä et sillä tee jos lapset on tehty!!!

Mulla itsellä poistettiin se 35 vuotiaana ja ah sitä ihanuutta kun menkat jäi siihen ;)))

Anna poistaa,sitä ei kuule huomaa et sieltä jotain poistuu ja voin sanoa et siitä se elämä vasta lähtikin käyntiin ;)))

Ei muutaku leikkuupöydälle ja tyhjät rojut pois,niilei mitän tee!!!

• valinnan tehnyt

Ymmärrän sinua oikein hyvin. Varmaan ihana tunne. Minulla on menkkojen kanssa suuria ongelmia. Tiedän, että osa gynekologeista suosittelee kohdun poistoa, osa ei. Myoomiakin löytyy...

Leikkaus on kuitenkin leikkaus. Siinä on omat riskinsä. Enkä tiedä onnistuisiko leikkaus tähystämällä. Enää en ole valmis siihen, että koko vatsa avataan.

• Kohtu poistettu

Ymmärrän sinua oikein hyvin. Varmaan ihana tunne. Minulla on menkkojen kanssa suuria ongelmia. Tiedän, että osa gynekologeista suosittelee kohdun poistoa, osa ei. Myoomiakin löytyy...

Leikkaus on kuitenkin leikkaus. Siinä on omat riskinsä. Enkä tiedä onnistuisiko leikkaus tähystämällä. Enää en ole valmis siihen, että koko vatsa avataan.

Mielestäni oma leikkaukseni oli pikkujuttu!

Toivuin tosi nopeaa,leikkaus tehtiin ns tähystysleikkauksena. Eli mapaan tehtiin pieni viilto ja molemmille puolille alavatsalle,ihan pienet tähystimen mentävät jäljet jäi.Niistä pienistä reiistä ne instrumenteilla ns "hajoitti kohdun ja sit pois. Jotenkin näin se meni.

Alkupäivinä otin kotona särkylääkettä,4vk saikkulia ja sit töihin ja mullakin työ raskasta nostelua yms.

Nii in,leikkaus on aina leikkaus mut pelon takia elä jätä menemättä.Mulla ainaskin oli niinkuin yllä kirjoitin et elämä vasta sen jälkeen alkoi.Jäi kipeät runsaat vuodot pois,ei pms-oireita jotenkin musta tuli paljonrauhallisempikin ;)

Kerää rohkeutta ja poistata se jos myomat vaivaa.Uskon että yllätyt ku paranet että eikös se ollutkaan niin paha se leikkaus!!!

• oli pahin
        Kohtu poistettu kirjoitti:

Mielestäni oma leikkaukseni oli pikkujuttu!

Toivuin tosi nopeaa,leikkaus tehtiin ns tähystysleikkauksena. Eli mapaan tehtiin pieni viilto ja molemmille puolille alavatsalle,ihan pienet tähystimen mentävät jäljet jäi.Niistä pienistä reiistä ne instrumenteilla ns "hajoitti kohdun ja sit pois. Jotenkin näin se meni.

Alkupäivinä otin kotona särkylääkettä,4vk saikkulia ja sit töihin ja mullakin työ raskasta nostelua yms.

Nii in,leikkaus on aina leikkaus mut pelon takia elä jätä menemättä.Mulla ainaskin oli niinkuin yllä kirjoitin et elämä vasta sen jälkeen alkoi.Jäi kipeät runsaat vuodot pois,ei pms-oireita jotenkin musta tuli paljonrauhallisempikin ;)

Kerää rohkeutta ja poistata se jos myomat vaivaa.Uskon että yllätyt ku paranet että eikös se ollutkaan niin paha se leikkaus!!!

ennen leikkausta, ajatukseen tottuminen.
        Leikkauksen jälkeen elämäni laatu parani huomattavasti. Olin 40 v. Et ole yksin, noita leikkauksia tehdään joka päivä monille.
        Ei kannata surra eikä pelätä !

• valinnan tehnyt
        oli pahin kirjoitti:

ennen leikkausta, ajatukseen tottuminen.
        Leikkauksen jälkeen elämäni laatu parani huomattavasti. Olin 40 v. Et ole yksin, noita leikkauksia tehdään joka päivä monille.
        Ei kannata surra eikä pelätä !

Niin...minulta poistettiin kohdusta myoomia kymmenen vuotta sitten. Leikkaus oli avoleikkaus. Kyllä se minusta oli "iso leikkaus". Aika kehnossa kunnossa olin pitkään, sairaalassa olin yli viikon. Jotenkin vain en enää haluaisi kokea sellaista. Tähystysleikkaus tietysti olisi helpompi mutta jos sitä ei voi tehdä tähystämällä.
        Henkinen puoli kyllä on kunnossa.

• P.H.

Minulta piti poistaa kohtu vuosi sitten.Hätäsektion jälkeen kohtu alkoi vuotaa ja verenhukka oli kova,joten pikapikaa vatsa taas auki ja kohtu pois.
      No ikää on 35v.ja lapsia 3,se ei harmittanut,kunhan henki vain säilyisi ja säilyihän se.
      Iso leikkaushan se oli ja ensimmäiset viikot aika tuskaa.Tosin olihan tilanteeni vähän toinen kuin normaalissa kohdunpoistossa.
      Mitään virtsankarkailuja,seksihaluttomuutta,vaihdevuosia tms. ei ole ollut...ainakaan vielä.
      Kuukautiskivutkin tuntuvat vielä(ikävä kyllä),hormonitoiminta pesii vielä munasarjoissa,onneksi vuoto jäi leikkaussaliin.
      Ainoa negatiivinen asia kohdallani on tuo jomottava kipu munasarjoissa ns.kuukautisten aikaan-aiemmin se ei ollut niin kovaa,mutta ihan reseptivapaat kipulääkeet auttaa.
      Lääkärini mukaan nuo menkkakivut ovat aivan normaaleja.
      Tsemppiä päätöksesi suhteen!

• kohtuuton 2

HYVÄ KANSSASISAR!
      MINULTA POISTETTIIN KOHTU V.2003 JOLLOIN OLIN 47-VUOTIAS.AVOLEIKKAUKSELLA TAPAHTUI.HYVIN KAIKKI MENI.SIIHEN LOPPUIVAT VAIVAT. EI ENÄÄN MINKÄÄNLAISIA VUOTOJA, H E L P O T U S TODELLA.MUNASARJAT JÄTETTIIN PYYNNÖSTÄNI KOSKA OLIVAT TERVEET.NYT 52-VUOTIAANA EI VAIHDEVUOSIOIREITA OLE LIIOIN OLLUT LUKUUNOTTAMATTA PIENTÄ YÖHIKOILUA.ELÄN TÄYSILLÄ JA ONNELLISENA ETTÄ KOHTU POISTETTIIN.MITÄ SILLÄ ENÄÄN TEKEE KUN LAPSET ON TEHTY EIKÄ NIITÄ KUUKAUTISRIESOJAKAAN KAIPAA.SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI. PELKKÄÄ POSITIIVISTA SANOTTAVAA MINULLA AINAKIN ASIASTA ON.EI VUOTOJA EI EHKÄISYONGELMIA ELÄMÄNLAATU PARANI TODELLA!
      KANNUSTAN KAIKKIA EPÄILEVIÄ KOHTUUTTOMAAN ELÄMÄÄN:)

• Paikallista?

Mun lääkäri ei suostu antamaan lähetettä kohdun poistoon, vaan halusi asentaa hormoonikierukan runsaiden kuukautisten ja muutenkin jokapäiväisen vuodon tyrehdyttämiseksi. Oikein oivasti onkin tepsinyt vuotoihin, kerran kuukaudessa pientä tihuttelua, mutta auta armias näitä muita vaivoja. Lihominen(10kg) ja kun on 160 pitkä ja painoa 71kg alkaa näyttämään jo pullataikinalta, toinen oire joka on vieläkin epämiellyttävämpi on akne joka on vallannut naamani , se tekee todella kipeää, karvojakin on alkanut kasvamaan leukaan. Lääkäri sanoo ettei voi johtua kierukasta koska hoito on vain paikallinen. Mulla on lapset tehty ja niitä on 3, ikää 32 joten mikä esteenä ettei sitä voitais poistaa.

• tsemppiä sinulle

Vähän myöhään tulee tämä vastaus, mutta toivottavasti ei liian myöhään.
      Olin itse saman ikäinen kun tehtiin tuo operaatio. Olen nyt 60-vuotias ja minulla on kolme aikuista lasta.
      Pelkästään kohtu tuolloin poistettiin...siis munasarjat saivat jäädä.
      En ole hetkeäkään katunut tuota leikkausta. Mitään ylimääräisiä oireita tai muutakaan häiritsevää ei ole ollut. Päinvastoin elämä on ollut huomattavasti mukavampaa. En ole edes vaihdevuosioireista kärsinyt (on tietysti yksilöllinen asia). En oikeastaan edes ole huomannut milloin tuo kausi on alkanut...liekö alkanutkaan. Sitä kun ei kuukautisistakaan voinut enää päätellä.
      Päätöstä ei ollut helppo tehdä, mutta ajattelin silloin, että kun minulla on jo kolme tervettä lasta niin voin luovuttaa jos leikkaus on avuksi silloisiin vaivoihin (erittäin runsas vuoto, joka vaikeutti monin tavoin elämää).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2789
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      18
      2597
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2288
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1881
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1612
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1575
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1493
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1373
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      34
      1261
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26