Olen vaihtamassa uutta poltinta ja haluaisin kuulla kokemuksia eri merkkisistä polttimista! -KIITOS-
Mikä öljypoltin?
16
16170
Vastaukset
- lhm
Uudella polttimella ei saada olennaista hyötyä vanhaan nähden, joten sinuna ostaisin käytetyn, koska niitä on erittäin hyvin tarjolla. Itse ostin 90 luvulla tehdyn oilon juniorin viidelläkympillä, kun se tuli omistajalleen tarpeettomaksi. Toivottavasti en joudu käyttämään, sillä onhan toi öljy aivan sikahintaista.
- tarjontaa
Näitä tarpeettomia tekniikaltaan uudehkoja polttimia alkaa jo menemään romuihin. Ei kannata enää todellakaan uutta ostaa.
- 111111111
Vaihda johonkin muuhun lämmitysmuotoon. Öljy maksaa liian paljon.
- sähkö kallistuu
Kyllä öljy on vielä halvempaa kuin sähkö joka tulee kallistumaan huomattavasti kunhan eu pistää saastemaksut päälle. Suomalaiset ovat niin hölmöjä, että poltattavat puhtaan energiansa keskieurooppalaisilla ja ruotsalaisilla. Kekieuroopassa yhteiskunta antaa huomattavat tuet jos siirryt aurinko ja pelletti energiaan, täällä hölmölässä ei muuta kuin keksitään lisää veroja ja maksuja.
- Utelias Savolainen
Jos Oilonin ääni on häritsevää,niin Oertli on hämmästyttävän hiljainen käyntiääneltään.Itse olisin hommannut moisen laitteen seuraavaksi öljypolttimeksi,jos öljyn poltto olisi vielä jatkunut talossamme.Komponentithan polttimissa ovat aika pitkälle samoja ja olen kuullut,että sveitsiläinen työn laatu kestää vertailun.
http://www.callidus.fi/tuotteet_tiedostot/polttimet//Elios_esite.pdf- kertsi
varmaan kiva poltin....mutta kuka huoltaa..
- Utelias Savolainen
kertsi kirjoitti:
Samat kaverit,jotka huoltaa Oiloneitakin.Ei niissä kummassakaan mitään ihmetekniikoita ole,samat Danfossin öljypumput,suuttimet,sytyttimet,sama analysaattori käy...Öljypoltin on aika simppeli kapine!
- ja toimiva laite
kertsi kirjoitti:
Olen lämmittänyt oertlillä 12 vuotta naapuri vasta 2 vuotta ja ihmettelee miksi ei vaihtanut aikaisemmin koska kuluus väheni 10% ja puhdistus kerrat viikosta puoleen vuoteen. edellinenkin poltin oli asiantuntijan säätämä mutta eri merkki.Muilt kuulunut samnlaisia kommentteja.
- Auku
Vaihdoin uuden Arimax17R kattilan ja Oilon Junior Pro1 polttimen. Sain äänihaitan,joka kuuluu yläpuolen asuintiloihin,ja jota vanhassa ei ollut. Eihän äänestä kukaan hiisku mitään myytäessä, eikä tullut mieleenkään moista asiaa selvittää.Väittävät, että haitta on kattilan ja polttimen yhteinen aikaansaannos.
Löysin käytetyn Bentone B1R:n,ei mikään hirmu hiljainen,tuntuu tuokin toimivan.Käyttötunti näyttö ihan hyvä,tietää suurinpiirtein paljonko on öljyä kulunut.Kuulin että tunti/2 litraa.Oulusta ainakin löytyy Bentonen huolto.....
- Olisinpa putkinainen
N. 13 v. vanha Oilon-merkkinen öljypoltin menee häiriöön yhtenään, mutta lähtee käyntiin häiriönapista painamalla. On kait harkittava vakavasti uuden öljypolttimen hankintaa. Vian etsiminen vanhasta kun tulee näköjään tosi kalliiksi!! Kysymys kuuluu: Mikähän merkki olisi nykyaikana hyvä ja voisiko tosiaan harkita vaikka vähän käytetyn ostamista? Olen n. 100 m2:n omakotitalossa asuva naisihminen ja enpä näistä asioista paljon ymmärrä.
- jokuvaa0897
Oilonit on ainakin omien kokemusten mukaan ollu ihan hyviä. Sen lisäksi että kotona on oilonin poltin.. Olin myös monta vuotta kiinteistönhuolto alalla, ja oli valvottavana aika monta pannuhuonetta.. Nyt kun äkkiseltään muistelen, niin niitä oli ainakin 3 isoa 2-tehopoltinta ja oliskohan ollu ehkä 6-7 pienempää poltinta. Ne pienemmät olivat käytännössä katsoen samoja kuin ok-taloissakin käytetään.
Ja ne kaikki oli oilonin polttimia. Kyllähän tietenkin tuolla määrällä häiriöitä tulee.. Tosin suuri osa taisi johtua siitä kun viimeisten öljylitrojen mukana tulee kaikenlaista sakkaa ja sitten oli kaikki mahdolliset filtterit tukossa. Sitten ihan loppuaikoina alkoi tulemaan näitä uudenmallisia suodattimia, ja filtteriongelmat loppuivat kuin seinään.
Jossain olen nähnyt ihan muutaman muunmerkkisen, ja yksi mikä on pistänyt heti silmään, on se miten vaikeaa niitä on avata huoltoa varten. Oilonissa on iät ja ajat ollu se kahden tapin kiinnitys, mutta muissa on mitälie pulttisysteemejä, joita on tosi vaikea saada auki... Siis ainakin Oiloniin verrattuna, se kun toimii saranana se toinen tappi, kun vetää yhden pois. Ja yleensä se riittää.
Tietysti, jos itse ei huolla, niin sillä ei taida olla hirveästi väliä.. Enkä toki neuvo huoltamaan itse, poltinhuolto kun taitaa kuulua kategoriaan "luvanvaraiset työt".. Ehkäpä kannattaa kysäistä poltinhuoltajalta, jos sattuu jonkun sellaisen tuntemaan.
Mutta Oilon on ainakin minun mielestä hyvä. - hohhoijjaaa
jokuvaa0897 kirjoitti:
Oilonit on ainakin omien kokemusten mukaan ollu ihan hyviä. Sen lisäksi että kotona on oilonin poltin.. Olin myös monta vuotta kiinteistönhuolto alalla, ja oli valvottavana aika monta pannuhuonetta.. Nyt kun äkkiseltään muistelen, niin niitä oli ainakin 3 isoa 2-tehopoltinta ja oliskohan ollu ehkä 6-7 pienempää poltinta. Ne pienemmät olivat käytännössä katsoen samoja kuin ok-taloissakin käytetään.
Ja ne kaikki oli oilonin polttimia. Kyllähän tietenkin tuolla määrällä häiriöitä tulee.. Tosin suuri osa taisi johtua siitä kun viimeisten öljylitrojen mukana tulee kaikenlaista sakkaa ja sitten oli kaikki mahdolliset filtterit tukossa. Sitten ihan loppuaikoina alkoi tulemaan näitä uudenmallisia suodattimia, ja filtteriongelmat loppuivat kuin seinään.
Jossain olen nähnyt ihan muutaman muunmerkkisen, ja yksi mikä on pistänyt heti silmään, on se miten vaikeaa niitä on avata huoltoa varten. Oilonissa on iät ja ajat ollu se kahden tapin kiinnitys, mutta muissa on mitälie pulttisysteemejä, joita on tosi vaikea saada auki... Siis ainakin Oiloniin verrattuna, se kun toimii saranana se toinen tappi, kun vetää yhden pois. Ja yleensä se riittää.
Tietysti, jos itse ei huolla, niin sillä ei taida olla hirveästi väliä.. Enkä toki neuvo huoltamaan itse, poltinhuolto kun taitaa kuulua kategoriaan "luvanvaraiset työt".. Ehkäpä kannattaa kysäistä poltinhuoltajalta, jos sattuu jonkun sellaisen tuntemaan.
Mutta Oilon on ainakin minun mielestä hyvä.Sun olis kannattanu olla pikkaraisena hieman pidempään niin oisit tiennyt että tuon "naisen" öljypoltinhäiriörumba johtuu siitä että maanpäällinen öljysäiliö sisältää kesälaatua!
- jokuvaa986
hohhoijjaaa kirjoitti:
Sun olis kannattanu olla pikkaraisena hieman pidempään niin oisit tiennyt että tuon "naisen" öljypoltinhäiriörumba johtuu siitä että maanpäällinen öljysäiliö sisältää kesälaatua!
No, sanotaan nyt vaikka näin, että juuri hetki sitten vaihdoin polttimen, joka kärsi hieman samantapaisista satunnaisista käyntihäiriöistä, joille ei tuntunut löytyvän oikein mitään selitystä.
Jos tuota arvausta sovelletaan minun tapaukseeni, niin sinänsä meni oikein, että öljysäiliö on maan päällä (~ ainakin osittain), ja tosiaan kesäöljyähän siinä.. Mutta sitten meneekin mettään niin että kolisee.. Ainakin minulla säiliö on pannuhuoneessa, ja lämpötila pysyvästi yli 22 asteen.
Se vika jäi lopulta selvittämättä, kun polttimesta hajosi ohjainrele, ja nurkissa pyörineet vara-yksiköt olivat joko väärän mallisia, tai eivät toimineet nekään sen paremmin. Joten heitin romut pois, ja ostin käytetyn, lähestulkoot uuden Oilonin tilalle. Toimii taas oikein kivasti.
Mutta juu, jos öljysäiliö on sellaisessa paikassa, että se on alttiina kylmälle, niin kesäöljy voi aiheuttaa ongelmia. Toisaalta, onpa käynyt niinkin, että kerran yhteen kohteeseen oli toimitettu erehdyksessä talviöljyä. Eipä mennyt sekään ihan ongelmitta. Nimittäin, talviöljyä ei säilytetä lämmitettynä, niinkuin kesälaatua, eli talvella talviöljy on yhtä kylmää kuin ulkoilmakin. Ja sitä kun laittaa tankkiin jossa on ennestään kesälaatua, niin johan filtterit ovat tukossa.
Been there done that..
Todennäköisesti olen korjannut vikoja, joita sinä et osaisi edes kuvitellakaan. - Pelko pois
http://koti.mbnet.fi/huolto/oljylammitys.html
Ei se huoltaminen mitään ydinfysiikkaa ole ja tuo suodattimen puhdistus (jos on pelkkä imu/ paluujärjestelmä vie jotain 10 minuutia aikaa ja yx puutkijärjestelmän vaihdetavan patruunan vaihtaa pariin minuutiin.
Varmaan joku pelotelee että luvanvaraista homaa ja vakuutukset ei korvaa. Niin mitä sitten? Ainakin minä korjaan tollaset pikkuviat, ennen kuin alan palelee ja odotamaan jotain huoltomiestä päivien päästä.
Nyhveröitä on tollaset pelkurit jotka ei uskalla luottaa itseensä joitenkin vakuutusyhtiöitten pelon takia.
Itse olen tähänkin asti vastanut tekemisistäni. - jokuvaa098
Pelko pois kirjoitti:
http://koti.mbnet.fi/huolto/oljylammitys.html
Ei se huoltaminen mitään ydinfysiikkaa ole ja tuo suodattimen puhdistus (jos on pelkkä imu/ paluujärjestelmä vie jotain 10 minuutia aikaa ja yx puutkijärjestelmän vaihdetavan patruunan vaihtaa pariin minuutiin.
Varmaan joku pelotelee että luvanvaraista homaa ja vakuutukset ei korvaa. Niin mitä sitten? Ainakin minä korjaan tollaset pikkuviat, ennen kuin alan palelee ja odotamaan jotain huoltomiestä päivien päästä.
Nyhveröitä on tollaset pelkurit jotka ei uskalla luottaa itseensä joitenkin vakuutusyhtiöitten pelon takia.
Itse olen tähänkin asti vastanut tekemisistäni.Ei vakuutusyhtiötä tietenkään kannata pelätä.. Tulipalo, painevuoto, räjähdys ja kuolema ovat sellaisia asioita mitä osaamattoman kannattaakin pelätä.
Ei öljypolttimen kanssa kannata ruveta leikkimään. Sytytysmuuntajan jännitekin on jotain luokkaa 20'000 volttia, sitä kun vertailee verkkovirran 230 volttiin, mikä sekin riittää tappamaan, niin tietää että puhutaan vakavista asioista.
Tulolinjan suodattimesta en ole edes ihan varma kuuluuko se luvanvaraisten töiden piiriin.. Siinä nyt ei kovinkaan suuria riskejä ole. Lähinnä siinä voi sotkea itsensä ja pannuhuoneensa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1575970
- 1145555
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h465247Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa323255- 552789
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue252601- 432290
- 232090
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta131900On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na151821