Aikeissa hankkia jompikumpi 4t kone; Yamahan taikka Mercuryn 60 EFI. Veneenä TG 19...
Onko kokemuksia ko. koneista...kumpi parempi ja pieniruokaisempi? Hyviä koneita varmasti molemmat, mutta...
KIITOS.
Yamaha vaiko Mercury 60 EFI?
15
10847
Vastaukset
- Ostoaikeissa...
ja kokemuksia huollosta, takuun aikaisista huolloista ym.
- TomppaTurku
Minulla on TG-5900 ja Mercury 60 EFI, otettu käyttöön tänä kesänä. Olen erittäin tyytyväinen koneeseen ja varsinkin Smartcraft:iin jonka kautta saan moottorin muuttujat (moottorin lämpötila, vikailmoitukset, ym.)Navman näyttöön!
Yamaha & Mercury on kuulemma tehty samalle lohkolle, joten..
Syy miksi valtisin Mercurin Yamahan tilalle oli se että Yamahasta EI saa moottorin tietokoneesta ulos moottorin mittauksia käyttöä varten. - Jammu
TomppaTurku kirjoitti:
Minulla on TG-5900 ja Mercury 60 EFI, otettu käyttöön tänä kesänä. Olen erittäin tyytyväinen koneeseen ja varsinkin Smartcraft:iin jonka kautta saan moottorin muuttujat (moottorin lämpötila, vikailmoitukset, ym.)Navman näyttöön!
Yamaha & Mercury on kuulemma tehty samalle lohkolle, joten..
Syy miksi valtisin Mercurin Yamahan tilalle oli se että Yamahasta EI saa moottorin tietokoneesta ulos moottorin mittauksia käyttöä varten.Olisikohan niin että Mercury on tehty Marinerin lohkolle.Molemmissa on myös sama kuutiotilavuus ja ovat muutenkin yhteistyö tehtaita.
Kyllä Yamahastakin saa tietokoneelle käyntihistorian, vaan jokaisella pajalla ei ole siihen soveltuvaa ohjelmaa käytettävissä. - TomppaTurku
Jammu kirjoitti:
Olisikohan niin että Mercury on tehty Marinerin lohkolle.Molemmissa on myös sama kuutiotilavuus ja ovat muutenkin yhteistyö tehtaita.
Kyllä Yamahastakin saa tietokoneelle käyntihistorian, vaan jokaisella pajalla ei ole siihen soveltuvaa ohjelmaa käytettävissä.Mercury ja mariner ovat periaatteessa samoja koneita. Jammu 60 ja Mörkö 60 on tehty samoille lohkoille! Näin sanottiin Vatorista!
Niinpä, mutta tiedot tarvitaan ajon aikana. Esim. PA kulutksesta voi niitten ja GPS tiedon mukaan minimoida noin 20%. Navman 6600 saa l/nm tiedon suoraan. smartcraftin PA tieto (kulutettu määrä) on erittäinkin tarkka koska kulutettu määrä täsmää tankattuun määrään. - samaa tutkinut
TomppaTurku kirjoitti:
Mercury ja mariner ovat periaatteessa samoja koneita. Jammu 60 ja Mörkö 60 on tehty samoille lohkoille! Näin sanottiin Vatorista!
Niinpä, mutta tiedot tarvitaan ajon aikana. Esim. PA kulutksesta voi niitten ja GPS tiedon mukaan minimoida noin 20%. Navman 6600 saa l/nm tiedon suoraan. smartcraftin PA tieto (kulutettu määrä) on erittäinkin tarkka koska kulutettu määrä täsmää tankattuun määrään.Varmaan vatorin miehet on mielestään sanoneet oikein, mutta katsoppa teknisistä tiedoista Mörköllä ja Marinerilla on justiin sama kuutiotilavuus keskenään mutta Yammulla eri.
Mariner ja Mörkö on samaa poppoota olleet jo vuosia. Vator on veneitten tekiä . NOH se siitä se oli sivu seikka.
Mitä kerroit PA-Kulutuksen seurannasta on varmaan ihan mielenkiintoinen uudistus, mihin tässä tietotekniikan aikana vielä päästäänkään.
Paljonko Mörkö vie mpk. kierroksilla 4000-4500 ?
Itse en näitä ole laskenut mutta kulutus käyrä / kierroksien paras kohta on Yammussa juuri siinä.
Sopivasti trimmaten liukuu loistavasti vielä 3800krs. - Pilot 22
samaa tutkinut kirjoitti:
Varmaan vatorin miehet on mielestään sanoneet oikein, mutta katsoppa teknisistä tiedoista Mörköllä ja Marinerilla on justiin sama kuutiotilavuus keskenään mutta Yammulla eri.
Mariner ja Mörkö on samaa poppoota olleet jo vuosia. Vator on veneitten tekiä . NOH se siitä se oli sivu seikka.
Mitä kerroit PA-Kulutuksen seurannasta on varmaan ihan mielenkiintoinen uudistus, mihin tässä tietotekniikan aikana vielä päästäänkään.
Paljonko Mörkö vie mpk. kierroksilla 4000-4500 ?
Itse en näitä ole laskenut mutta kulutus käyrä / kierroksien paras kohta on Yammussa juuri siinä.
Sopivasti trimmaten liukuu loistavasti vielä 3800krs.-ei Vatorin porukka tunne Mercurya/Marineria niin ei sitten kukaan.Vator on maailman pitkäaikaisin Mercuryn maahantuoja.Mercury/Mariner/Yamaha ovat kaikki samalla lohkolla varustettuja koneita,vaikkakin jostain syystä kuutiot ilmoitetaan hieman poikkeaviksi.Samaa ihmetteli aikanaan myös Kippari-lehti,mutta totesi koneosan olevan identtinen.Mitä tulee tuohon Efi koneisiin,niin Mercury on tehnyt niitä jo muutamia vuosia ennen Yamahaa.
- sagarius
Tiedän yhden mustan EFI 50 tapauksen joka syttyi palamaan kesken ajon. Vakuutusyhtiön mukaan näitä on tapahtunut todella paljon. Kone pari vuotta vanha.
Merkkarissa omat sähkövehkeet Yamahan lohko.
Kyllä Yamahaan saa samalla tavalla kiinni tietokoneen.- TomppaTurku
Saako jammusta tosiaan tiedot ulos? Tarkistin asian ja jammun sekä mörkön vikariski on suurin piirtein sama!
- Pilot 22
TomppaTurku kirjoitti:
Saako jammusta tosiaan tiedot ulos? Tarkistin asian ja jammun sekä mörkön vikariski on suurin piirtein sama!
Yamahan koneesta ei saa Smartcraftille sopivaa tietoa ulos,joten ei toimi Mercuryn älykäs"mittarisäätö" jammussa.Kysyjähän ei tarkoittanut huollon tietokónetta vaan Mercuryn omaa Smartcraft mittaristoa,jolla voi säätää vaikkapa hidasajokierroksia ym.
- Jenkkikone
Itsellä OLI Yamaha 60efi ja kone NYKI koko ajan.
Tietokone ei näyttänyt mitään vikaa. Takuu ei korvannut mitään,koska vikaa ei ole. jokainen joka kyydissä oli huomasi tämän ärsyttävän ominaisuuden. Kone oli hiljainen ja vei tosi vähän bensaa,mutta voimassa jää 60hv E-tecille nyt selvästi.- e-tec
vaihdoin 2 vuotta vanhan yamahan, seittämättmien käyntihäiriöiden takia tänä keväänä evinruden e-tec 90 2-tahti vehkeeseen. enkä ole katunut. ei mitään sisääänajoa, halvempi kuin vastaava 4-tahti, kevyempi, helppohuotoinen, en oe kuin lisännyt öljyä säiliöön-kerran, jos joku harkitsee moottorinostoa, tarkista vielä evinrudee-tec koneen , ennen ostopäätksentekoa.
- noissa
e-tec kirjoitti:
vaihdoin 2 vuotta vanhan yamahan, seittämättmien käyntihäiriöiden takia tänä keväänä evinruden e-tec 90 2-tahti vehkeeseen. enkä ole katunut. ei mitään sisääänajoa, halvempi kuin vastaava 4-tahti, kevyempi, helppohuotoinen, en oe kuin lisännyt öljyä säiliöön-kerran, jos joku harkitsee moottorinostoa, tarkista vielä evinrudee-tec koneen , ennen ostopäätksentekoa.
pelottaa se hieno voitelusysteemi. Miten se toimii kun kone on ollut suomen keleissä 4...6 vuotta. Kun taitaa monista noista yksinkertaisemman ajan 2-t koneista olla vanhemmiten muutettu seosvoitelulle, eli tuorevoitelu on poistettu ja sekotetaan öljyä bensaan.
Tuossa e-tecissä ei taida kovin helpolla moinen onnistua (tiedä häntä...)?
On tässä 60 jammu vaihtoiässä (siis 2-t) ja koko homma meinaa jäädä kun ei osaa päättää mitä tekis. Kun vanha konekin vielä toimii ok (itsellä vielä kyllä tuo tuorevoitelukin käytössä). Mutta ei viitsisi laiskempaankaan vaihtaa ja noista nelitahdeista on sellaista laiskuutta kuulunut vaikka ovatkin hiljasia ja melko bensapihejä.
Tossun 70 tldi voisi myös olla, mutta painoa on sitten jo ~140 kg
- Joku
Mercury nyt neljättä kesää veneessä, 320h ajettu eikä vielä minkäänlaisia ongelmia ilmennyt.Polttoaineen kulutuksessa ei eroa koneiden välillä.
- Ostoaikeissa...
...joopa joo, Mercuryn 60 efi tuli hankittua TG:n perään ja aika toimivalta tuntuu muutaman tunnin kokemuksella. Hintaero Yammuun jäi ratkaisevaksi...ottaen huomioon hyvityksen -88 vm. 60hp Jammusta.
Mercuryt ( ainakin 50 ja 60 hp ) kootaan nykyään Kiinassa, jonne Mercury rakentanut suuren tehtaan. Osat Jenkeistä ja Euroopasta - Anonyymi
2006 60hv efi Mercury. Mikähän voi aiheuttaa sen että kiertokanki tulee ulos lohkosta. Kone on huollettu joka syksy alan liikkeessä.
Toki onhan kyseessä jo 19vuotta vanha kone, mutta mikä hitto siellä menee niin pieleen että tulee totaalinen tuho 2-3 pyttyjen kohdille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1848485
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264588- 504158
- 543632
- 513156
- 502910
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262616- 382394
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382083- 292056