aikuisen lapsen ongelmat

väsynyt

Onko kohtalotovereita...olen aivan väsynyt aikuiseen tyttäreeni (yli 20 v.), joka ei itsenäisty. Hän ei osaa hoitaa omia asioitaan, on vaikeuksissa jatkuvasti raha-ym. asioiden takia. Jo 7 vuotta on ollut näitä jatkuvia vaikeuksia, joita ei enää voi laittaa murrosiän piikkiin. Hänellä on masennusta, ahdistusta ja ruumiillisia vaivoja. Jonkinlainen käsittämätön viha hänellä on minua kohtaan ja tekee kaikkensa, että joutuisin kärsimään mahdollisimman paljon. Nauraa ja ivaa asioitani ja arvostelee piikikkäästi minua. Järjestää itsensä kiperiin tilanteisiin vähän väliä ja odottaa, että minä pelastaisin joka tilanteesta.

33

9358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hellittäisit

      Vanhemmilla on huoltovelvollisuus siihen asti, kunnes lapsi täyttää 18 vuotta. Sen jälkeen nuorella aikuisella on oikeus päättää asioistaan itse ja elää elämäänsä niinkuin parhaaksi näkee.

    • taitaa olla

      sisäsyntyinen piirre. tietenkin jos ei vakituloja ole tai on opiskelija, voi taloudellinen tilanne olla aika heikko.

      ei ne ongelmat murrosikään lopu, jos on jotain kiusaamista tms ongelmia takana. en tiä helpottaisiko asiaa yhtään, ettet tietäisi hänen ongelmistaan. itse en kertonut niistä koskaan äidilleni.

    • äippä myös

      Minkälaisiin vaikeuksiin tyttäresi joutuu, joista sinä hänet sitten pelastat? Jos ovat pelkkiä rahavaikeuksia voisit mielestäni olla tyytyväinen.Kehitysopin mukaan nuori itsenäistyy 19-25 vuotiaana. Täysi-ikäisyyden raja 18 v ei takaa, että nuori on silloin täydellinen. Olethan sinä hänen äitinsä, keneenkä muuhun hän purkaisi pahaa oloaan.Hakkaisiko vaikkapa jonkun mummun?Itselläni on kaksi lapsistani muuttanut kotoa ja tarvitsevat vielä meidän vanhempien tukea taloudellisesti sekä käytännön neuvoja mitä nyt elämiseen tulee. Eikö ole silti hienoa, että lapsesi edes yrittää potkia eteenpäin?Ymmärrän kyllä, että siihen väsyy joskus, mutta ajattele, että hän ei kertoisi sinulle huolistaan ja jos on neuvoton jonkin asian suhteen?

      • väsynyt

        Ei kysymyksessä ole pelkästään rahaongelmat. On ollut huume- ja alkoholiongelmia, rattijuopumusta, ym.ym. Välillä mietin missä on mennyt pieleen, sillä itse olen täysin raitis ja hyvin perhekeskeinen...varmaan liikaakin. Välillä oli parempia aikoja, mutta nyt menee kaikki alaspäin. Hän on kuin taantunut 10 vuotiaan asteelle.
        En haluaisi vastata puhelimeen, kun hän soittaa, sillä tiedän, että taas ollaan vaikeuksissa ja päiväni on täysin pilalla. Varmaan oon itsekäs äiti ja kaikkea muuta, mutta olen niin älyttömän väsynyt.


      • väsynyt
        väsynyt kirjoitti:

        Ei kysymyksessä ole pelkästään rahaongelmat. On ollut huume- ja alkoholiongelmia, rattijuopumusta, ym.ym. Välillä mietin missä on mennyt pieleen, sillä itse olen täysin raitis ja hyvin perhekeskeinen...varmaan liikaakin. Välillä oli parempia aikoja, mutta nyt menee kaikki alaspäin. Hän on kuin taantunut 10 vuotiaan asteelle.
        En haluaisi vastata puhelimeen, kun hän soittaa, sillä tiedän, että taas ollaan vaikeuksissa ja päiväni on täysin pilalla. Varmaan oon itsekäs äiti ja kaikkea muuta, mutta olen niin älyttömän väsynyt.

        on mulla toinenkin lapsi,19 v. Aivan tavallinen nuori, jota mielellään opastan, kun neuvoa kaipaa. Hänestä ei ole ainakaan vielä mitään huolta ollut.


      • Jaksamista!
        väsynyt kirjoitti:

        Ei kysymyksessä ole pelkästään rahaongelmat. On ollut huume- ja alkoholiongelmia, rattijuopumusta, ym.ym. Välillä mietin missä on mennyt pieleen, sillä itse olen täysin raitis ja hyvin perhekeskeinen...varmaan liikaakin. Välillä oli parempia aikoja, mutta nyt menee kaikki alaspäin. Hän on kuin taantunut 10 vuotiaan asteelle.
        En haluaisi vastata puhelimeen, kun hän soittaa, sillä tiedän, että taas ollaan vaikeuksissa ja päiväni on täysin pilalla. Varmaan oon itsekäs äiti ja kaikkea muuta, mutta olen niin älyttömän väsynyt.

        Sanotaan, että olen itse ollut vähän sellainen nuorempana että soitin äidille heti kun ol murheita ja rahahuolia ja sanotaan että hän tuki minua paljon taloudellisesti (äitini on nyttemmin kuollut). Alkoholia tuli itse käytettyä mutta huumeista olen pysynyt erossa!
        Totuus on, että äiti on tyttärelle maailman tärkein asia. Sitä jotenkin otaksuu, että äidille voi vuodattaa murheensa ja että hän on aina tukena! Ja tottakai vanhemmilla on elatusvelvollisuus lapsiinsa 18 vuoteen asti.
        Luulisin että tyttärelläsi on äärimmäisen vaikea olla. Ja koska olet hänelle läheisin ja tärkein maailmassa, niin hän 'purkaa' itseään sinulle koska luottaa että hyväksyt hänet sellaisena kuin hän on! Jatkuva 'nälviminen' heijastaa ihmisen pahaa oloa ja luulisin että voisit ohjata hänet esim. psykologille puhumaan tuntemuksistaan. Siellä monesti hahmottaa omat asiansa ja ongelmansa ja hän voisi purkaa tuntemuksiaan 'puolueettomalle' ihmiselle, jolloin varmaan alkaisit säästyä omakohtaiselta ryöppyytykseltä koska hän saisi purettua siellä pahanolon tunnettaan.
        Oma äitini sanoi kerran että 'en edes halua tietää asioitasi...'. Se herätti minua ajattelemaan omaehtoisemmin ja itsenäistymään. Ehkä sinun ei pitäisi olla niin 'tarjolla' tyttärellesi. Tee selväksi että rahaa ei tipu eikä tukeakaan jollei muuta elämänsä suuntaa. Raha-asioissakin on aina kaksi osapuolta. Toinen pyytää ja toinen antaa, kun laittaa rahahanat lukkoon ja tekee selväksi ettei anna, niin silloin toinen oppii olemaan pyytämättä.
        Lakkaa huolehtimasta liikaa ja opeta tyttärellesi itsenäistymistä! Jaksamista ja aurinkoista loppukesää!!


      • äippä
        Jaksamista! kirjoitti:

        Sanotaan, että olen itse ollut vähän sellainen nuorempana että soitin äidille heti kun ol murheita ja rahahuolia ja sanotaan että hän tuki minua paljon taloudellisesti (äitini on nyttemmin kuollut). Alkoholia tuli itse käytettyä mutta huumeista olen pysynyt erossa!
        Totuus on, että äiti on tyttärelle maailman tärkein asia. Sitä jotenkin otaksuu, että äidille voi vuodattaa murheensa ja että hän on aina tukena! Ja tottakai vanhemmilla on elatusvelvollisuus lapsiinsa 18 vuoteen asti.
        Luulisin että tyttärelläsi on äärimmäisen vaikea olla. Ja koska olet hänelle läheisin ja tärkein maailmassa, niin hän 'purkaa' itseään sinulle koska luottaa että hyväksyt hänet sellaisena kuin hän on! Jatkuva 'nälviminen' heijastaa ihmisen pahaa oloa ja luulisin että voisit ohjata hänet esim. psykologille puhumaan tuntemuksistaan. Siellä monesti hahmottaa omat asiansa ja ongelmansa ja hän voisi purkaa tuntemuksiaan 'puolueettomalle' ihmiselle, jolloin varmaan alkaisit säästyä omakohtaiselta ryöppyytykseltä koska hän saisi purettua siellä pahanolon tunnettaan.
        Oma äitini sanoi kerran että 'en edes halua tietää asioitasi...'. Se herätti minua ajattelemaan omaehtoisemmin ja itsenäistymään. Ehkä sinun ei pitäisi olla niin 'tarjolla' tyttärellesi. Tee selväksi että rahaa ei tipu eikä tukeakaan jollei muuta elämänsä suuntaa. Raha-asioissakin on aina kaksi osapuolta. Toinen pyytää ja toinen antaa, kun laittaa rahahanat lukkoon ja tekee selväksi ettei anna, niin silloin toinen oppii olemaan pyytämättä.
        Lakkaa huolehtimasta liikaa ja opeta tyttärellesi itsenäistymistä! Jaksamista ja aurinkoista loppukesää!!

        minä olen 21vuotias 2lapsen äiti,tahtoisin vaan sanoa että lapsellasi on todella pahaolla en usko että hän tahalteen satuttaa itseään ja muita ja niin kun jo edellisessä neuvossa oli että äiti on tärkein ja siksi hänelle on helppo kiukutella.. minun äitini on alkoholisti ja lääkkeiden väärin käyttäjä,siksi minulla oli isä se jolle vihani purin! minun lapsuuteni oli kamala,osaksi äitini takia,huolehdin 3nuoremmasta sisaruksesta ja siksi olin poissa koulusta,viikonloput(kun isäpuoli kotona)tein kaiken maailman tyhmyydet,join viinaa,poltin tupakkaa ja käytin huumeita!masennuin pahasti ja olin jonkin aikaa lastenpsykiatrisella osastolla,pääsin pois ja vedin pääni täyteen viinaa ja lääkkeitä,jouduin sairaalaan ja sieltä koulu kotiin! sain säännöllisen masennus lääkityksen n.2vuodeksi! otin itseäni niskasta kiinni muutin isälleni asumaan,isäni auttoi joka asiassa,hankki työtä,viikonlopuiksi erilaisia virikkeitä ja ennen kaikkea tuki vaikka välillä varmasti olin todella hankala! tässä sitä ollaa, oma koti,ihana mies ja 2aivan ihanaa tervettä lasta 7kk ja 3v. ja elämäni on mallillaan! paniikkihäiriö minulla on ollut jo 2vuotta mutta nyt on asiat mallillaan.. ei muutakun tsemppiä ja koita tukea lastasi!!! jaksamisia..


      • molemminpuolisesti
        Jaksamista! kirjoitti:

        Sanotaan, että olen itse ollut vähän sellainen nuorempana että soitin äidille heti kun ol murheita ja rahahuolia ja sanotaan että hän tuki minua paljon taloudellisesti (äitini on nyttemmin kuollut). Alkoholia tuli itse käytettyä mutta huumeista olen pysynyt erossa!
        Totuus on, että äiti on tyttärelle maailman tärkein asia. Sitä jotenkin otaksuu, että äidille voi vuodattaa murheensa ja että hän on aina tukena! Ja tottakai vanhemmilla on elatusvelvollisuus lapsiinsa 18 vuoteen asti.
        Luulisin että tyttärelläsi on äärimmäisen vaikea olla. Ja koska olet hänelle läheisin ja tärkein maailmassa, niin hän 'purkaa' itseään sinulle koska luottaa että hyväksyt hänet sellaisena kuin hän on! Jatkuva 'nälviminen' heijastaa ihmisen pahaa oloa ja luulisin että voisit ohjata hänet esim. psykologille puhumaan tuntemuksistaan. Siellä monesti hahmottaa omat asiansa ja ongelmansa ja hän voisi purkaa tuntemuksiaan 'puolueettomalle' ihmiselle, jolloin varmaan alkaisit säästyä omakohtaiselta ryöppyytykseltä koska hän saisi purettua siellä pahanolon tunnettaan.
        Oma äitini sanoi kerran että 'en edes halua tietää asioitasi...'. Se herätti minua ajattelemaan omaehtoisemmin ja itsenäistymään. Ehkä sinun ei pitäisi olla niin 'tarjolla' tyttärellesi. Tee selväksi että rahaa ei tipu eikä tukeakaan jollei muuta elämänsä suuntaa. Raha-asioissakin on aina kaksi osapuolta. Toinen pyytää ja toinen antaa, kun laittaa rahahanat lukkoon ja tekee selväksi ettei anna, niin silloin toinen oppii olemaan pyytämättä.
        Lakkaa huolehtimasta liikaa ja opeta tyttärellesi itsenäistymistä! Jaksamista ja aurinkoista loppukesää!!

        Vanhemmat eivät aina haluaisi luopua kontrollointivallastaan kun pelkäävät yksinjäämistä tai välien rikkoontumista. Ja mikäs olisikaan nuorelle sen helpompi rahan ansaitsemiskeino. Nuori itsenäistyy kyllä pakon sanelemana, kun joutuu elämään omillaan.


      • keskustelemaan
        väsynyt kirjoitti:

        Ei kysymyksessä ole pelkästään rahaongelmat. On ollut huume- ja alkoholiongelmia, rattijuopumusta, ym.ym. Välillä mietin missä on mennyt pieleen, sillä itse olen täysin raitis ja hyvin perhekeskeinen...varmaan liikaakin. Välillä oli parempia aikoja, mutta nyt menee kaikki alaspäin. Hän on kuin taantunut 10 vuotiaan asteelle.
        En haluaisi vastata puhelimeen, kun hän soittaa, sillä tiedän, että taas ollaan vaikeuksissa ja päiväni on täysin pilalla. Varmaan oon itsekäs äiti ja kaikkea muuta, mutta olen niin älyttömän väsynyt.

        asioista jonkin ulkopuolisen kanssa? Itsellä oli tilanne, jossa lähisukulaiseni oli joutunut vaikeuksiin ja jouduin olemaan kaikkien uskottuna. Kuuntelemaan kaikkien paskat, että tuntui välillä etten enää jaksa.

        Soitin joskus "auttavaan puhelimeen" ihan vain saadakseni purkaa omaa oloani jollekin anonyymisti. Se auttoi ainakin hetkeksi. On tärkeää, ettei anna tilanteen viedä itseäsi mukanaan ts. ettet itse enää jaksa kaikkea.

        Tsemppiä sinne!


      • väsynyt
        keskustelemaan kirjoitti:

        asioista jonkin ulkopuolisen kanssa? Itsellä oli tilanne, jossa lähisukulaiseni oli joutunut vaikeuksiin ja jouduin olemaan kaikkien uskottuna. Kuuntelemaan kaikkien paskat, että tuntui välillä etten enää jaksa.

        Soitin joskus "auttavaan puhelimeen" ihan vain saadakseni purkaa omaa oloani jollekin anonyymisti. Se auttoi ainakin hetkeksi. On tärkeää, ettei anna tilanteen viedä itseäsi mukanaan ts. ettet itse enää jaksa kaikkea.

        Tsemppiä sinne!

        Olen käynyt muutaman kerran kriisikeskuksessa juttelemassa, kun tuntuu monesti, ettei kerta kaikkiaan jaksa enää. Kyllähän se helpottaa, kun saa jutella. Tytön kanssa tämä elämä on kuin hakkaisi päätä seinään koko ajan, vuodesta toiseen. Vaikka mitä yrittää tehdä hänen hyväkseen, niin kaikki loppujen lopuksi menee pieleen. Rahallisesti en voi häntä auttaa, sillä olen työttömänä. Töissä ollessani autoin, mutta rahat meni kaikkeen muuhun mihin oli puhe. Nyt hän lainaa rahaa muilta.
        Olen vienyt häntä psykiatrille, lääkärille ym., mutta terapiat ym. hän jättää kesken. Myös masennuslääkityksessä pitää taukoja, kun ei ole muka varaa ostaa. Mutta varaa on kaikkeen muuhun, mm.istua baareissa.
        Kiitos kannustuksesta. Hyviä neuvoja olen saanut ja nuorten itsensä kokemuksia myös on mielenkiintoista lukea.


      • toinen äippä
        väsynyt kirjoitti:

        Olen käynyt muutaman kerran kriisikeskuksessa juttelemassa, kun tuntuu monesti, ettei kerta kaikkiaan jaksa enää. Kyllähän se helpottaa, kun saa jutella. Tytön kanssa tämä elämä on kuin hakkaisi päätä seinään koko ajan, vuodesta toiseen. Vaikka mitä yrittää tehdä hänen hyväkseen, niin kaikki loppujen lopuksi menee pieleen. Rahallisesti en voi häntä auttaa, sillä olen työttömänä. Töissä ollessani autoin, mutta rahat meni kaikkeen muuhun mihin oli puhe. Nyt hän lainaa rahaa muilta.
        Olen vienyt häntä psykiatrille, lääkärille ym., mutta terapiat ym. hän jättää kesken. Myös masennuslääkityksessä pitää taukoja, kun ei ole muka varaa ostaa. Mutta varaa on kaikkeen muuhun, mm.istua baareissa.
        Kiitos kannustuksesta. Hyviä neuvoja olen saanut ja nuorten itsensä kokemuksia myös on mielenkiintoista lukea.

        Tuttua on, itselläni kaksi lasta 22 ja 26, nuoremmalla ADHD diagnoosi sekä lievä kehitysvamma, masennusta jne..mutta hän pärjää, ja on aivan tavattoman kiltti (ehkä sieltä saa voimia) ei tuota tuskaa vaan ihan jees.(toki hänkin tarvitsee toisinaan rahallista apua/tukea kun on eläkkeellä eikä työhistoriaa, niin se eläke on olematon ja asuminen sun muut maksaa)
        Vanhempi elää nyt jossain ikä/mikä lie kriisissä, ilmeisesti myös ADHD mutta mukana alkoholia ehkä muutakinn en tiedä, tunnen hyvin tuon en jaksa tunteen, se koettelee aina välillä. En tiedä mikä on mennyt vikaan en halua syyllistää itseäni parhaani olen tehnyt ja tulokselle en voi mitään, itkuja on ja tulee olemaan sille ei voi mitään, mutta se lapsi on aina lapsi ja äiti aina äiti, näin sen koen. Yritämme mieheni kanssa nyt parhaimme mukaan tuota vanhempaa auttaa, kun hänellä välit pitkäaikaisen tyttöystävän kanssa poikki ja pitäisi saada asunto, takuuvuokran olen luvannut kun vain asunto löydetään toivon ja ja toivon että hän aikuistuu vielä, koska se on arvoitus,
        Jaksamista vain, ja voimia, yritän itse niitä voimia kerätä vaikkapa pienen pienistä hyvistä hetkistä,joita silloin tällöin vilahtaa, ja niitä muistella jolloin taas jaksaa.
        ps. itsekin mieheni kanssa jo työkyvyttömyyseläkkeellä olemme joten se rahallinen apu on tiukkaa, mutta pihistämme omista menoista sitten:)


      • Anonyymi
        väsynyt kirjoitti:

        Ei kysymyksessä ole pelkästään rahaongelmat. On ollut huume- ja alkoholiongelmia, rattijuopumusta, ym.ym. Välillä mietin missä on mennyt pieleen, sillä itse olen täysin raitis ja hyvin perhekeskeinen...varmaan liikaakin. Välillä oli parempia aikoja, mutta nyt menee kaikki alaspäin. Hän on kuin taantunut 10 vuotiaan asteelle.
        En haluaisi vastata puhelimeen, kun hän soittaa, sillä tiedän, että taas ollaan vaikeuksissa ja päiväni on täysin pilalla. Varmaan oon itsekäs äiti ja kaikkea muuta, mutta olen niin älyttömän väsynyt.

        Olen kiitollinen,että omat aikuiset lapseni ovat totaalisen kielteisiä huumeille. Alkoholia harvoin ottavat,baari-innostus oli siinä 18-19v ja sen jälkeen todella harvoin. Yksi heistä polttaa tupakkaa. Mutta töissä ovat ja kunnollisia.


      • Anonyymi
        väsynyt kirjoitti:

        Ei kysymyksessä ole pelkästään rahaongelmat. On ollut huume- ja alkoholiongelmia, rattijuopumusta, ym.ym. Välillä mietin missä on mennyt pieleen, sillä itse olen täysin raitis ja hyvin perhekeskeinen...varmaan liikaakin. Välillä oli parempia aikoja, mutta nyt menee kaikki alaspäin. Hän on kuin taantunut 10 vuotiaan asteelle.
        En haluaisi vastata puhelimeen, kun hän soittaa, sillä tiedän, että taas ollaan vaikeuksissa ja päiväni on täysin pilalla. Varmaan oon itsekäs äiti ja kaikkea muuta, mutta olen niin älyttömän väsynyt.

        Tuota noin. Alkoholi-, ja huumeongelmat tuovat riippuvaiselle nopeasti rahavaikeudet, ellei ole hyvätuloinen.
        Niin alkoholi-, kuin huumeriippuvuuskin ovat asioita, joissa käyttäjän, eli riippuvaisen itsensä pitäisi ensisijaisesti tehdä päätös hoitoon hakeutumisesta.
        Ei niin, että lähiomainen hoitaa rahasotkuja, ja mahdollistaa näin käyttämistä, ym asioidensa sössimistä.
        Peli pitää viheltää poikki.
        Aivan oikein tehdä rajat selviksi- voit hyvin kertoa, että on tervetullut hoidettuaan ongelmansa kuntoon. Eli sen riippuvuutensa joka aiheuttaa kaikkea sitä ikävää mitä olet kokenut.
        Et ole itsekäs äiti. Olet ymmärtänyt että et voi puolesta elää elämää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kiitollinen,että omat aikuiset lapseni ovat totaalisen kielteisiä huumeille. Alkoholia harvoin ottavat,baari-innostus oli siinä 18-19v ja sen jälkeen todella harvoin. Yksi heistä polttaa tupakkaa. Mutta töissä ovat ja kunnollisia.

        Miksi ihmeessä tulet rehvastelemaan omalla "täydellisellä" tilanteella keskusteluun jossa aloittaja kaipaa ymmärrystä ja empatiaa omaan jaksamiseen? Suorastaan törkeää.


      • Anonyymi

        Niin. Se on mielestäni hyvä että kertoo.


      • Anonyymi
        väsynyt kirjoitti:

        Ei kysymyksessä ole pelkästään rahaongelmat. On ollut huume- ja alkoholiongelmia, rattijuopumusta, ym.ym. Välillä mietin missä on mennyt pieleen, sillä itse olen täysin raitis ja hyvin perhekeskeinen...varmaan liikaakin. Välillä oli parempia aikoja, mutta nyt menee kaikki alaspäin. Hän on kuin taantunut 10 vuotiaan asteelle.
        En haluaisi vastata puhelimeen, kun hän soittaa, sillä tiedän, että taas ollaan vaikeuksissa ja päiväni on täysin pilalla. Varmaan oon itsekäs äiti ja kaikkea muuta, mutta olen niin älyttömän väsynyt.

        Ei tarvitse miettiä missä on mennyt pieleen äläkä syyttele itseäsi mistään . Jos hän ei nyt tajua omaa vastuutaan yhteiskunnassa niin ota yhteyttä sosiaaliin ja kerro heille huolesi hänen kanssaan .

        Kun pelastelet hänet koko ajan niin saat tehdä sitä koko loppuelämäsi .
        Onhan näitä nähty tuttava piirissäkin miten kohtelevat ihmistä joka on uhrannut heille koko elämänsä


      • Anonyymi
        väsynyt kirjoitti:

        Olen käynyt muutaman kerran kriisikeskuksessa juttelemassa, kun tuntuu monesti, ettei kerta kaikkiaan jaksa enää. Kyllähän se helpottaa, kun saa jutella. Tytön kanssa tämä elämä on kuin hakkaisi päätä seinään koko ajan, vuodesta toiseen. Vaikka mitä yrittää tehdä hänen hyväkseen, niin kaikki loppujen lopuksi menee pieleen. Rahallisesti en voi häntä auttaa, sillä olen työttömänä. Töissä ollessani autoin, mutta rahat meni kaikkeen muuhun mihin oli puhe. Nyt hän lainaa rahaa muilta.
        Olen vienyt häntä psykiatrille, lääkärille ym., mutta terapiat ym. hän jättää kesken. Myös masennuslääkityksessä pitää taukoja, kun ei ole muka varaa ostaa. Mutta varaa on kaikkeen muuhun, mm.istua baareissa.
        Kiitos kannustuksesta. Hyviä neuvoja olen saanut ja nuorten itsensä kokemuksia myös on mielenkiintoista lukea.

        Entä päihdekuntoutus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä tulet rehvastelemaan omalla "täydellisellä" tilanteella keskusteluun jossa aloittaja kaipaa ymmärrystä ja empatiaa omaan jaksamiseen? Suorastaan törkeää.

        Juttuhan on niin,ettei tällä äidillä ole ongelmaa,vaan hänen oma päihderiippuvaonen aikuinen lapsensa lypsää äidiltään apua,ja rahaa.
        Peli pitää viheltää poikki. Se on ainoa tie siihen että tämä aikuinen lapsi käy miettimään mitä elämäänsä haluaa,jonkun rahoittamaa päihdehelvettiä vai omaa normaalimpaa elämää.


    • eeeppppp

      Koita pavi jaksaa, on ihminen usein voimaton tuossa tilanteessa ja voi vain toivoa kokeammalta apua..

    • Anonyymi

      Lapsihan se vielä on.Etsii itseään,ja tuo sinun morkkaaminen on ihan tuttua,itsekkin käyttäydyin noin äitiäni kohtaan aikoinaan,lopuksi hoidin häntä.Ei niitä lapsia voi pihalle heittää kun täyttävät 18,kyllä se vastuu vanhemmilla on niin pitkään kunnes pärjää omillaan,sitä taitoa täytyy opettaa,tukea,ja palkita.

      • Anonyymi

        Vanhempien vastuu loppuu silloin, kun "lapsi" täyttää 18 vuotta.


    • Anonyymi

      2006 luotu aloitus,silloin 20 vuotias,
      2020 vuonna 34 vuotias,varmaankin jo työelämässä ja kasvattaa veronmaksajia.

      • Anonyymi

        Saisivat poistua nämä vanhat keskustelut. Monessa asiassa aika on jo ajanut ohi, miksi ihmeessä näitä ylläpidetään? Suomi24:ää päivitetään jatkuvasti, mutta silti vanhat keskustelut ovat ikuinen ongelma. Vähintäänkin voisi laittaa nämä vastauskieltoon. Maailma muuttuu todella nopeasti monessa asiassa. Vanhat keskustelut vain häiritsevät palstojen käyttöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saisivat poistua nämä vanhat keskustelut. Monessa asiassa aika on jo ajanut ohi, miksi ihmeessä näitä ylläpidetään? Suomi24:ää päivitetään jatkuvasti, mutta silti vanhat keskustelut ovat ikuinen ongelma. Vähintäänkin voisi laittaa nämä vastauskieltoon. Maailma muuttuu todella nopeasti monessa asiassa. Vanhat keskustelut vain häiritsevät palstojen käyttöä.

        Vähän samaa mieltä. Tosin osa vakiokäjijöistä elää myös siellä 20 vuotta vanhassa maailmassa ja valittaa siitä että miksi asiat olivat silloin niin, eivätkä tajua että ne ovat muuttuneet.


    • Anonyymi

      Mielenkiintoista lukea näitä tekstejä. Olen jo keski-iän ylittänyt mutta niin tulee aloittajalta etenkin nuoruuteni ja varhaisaikuisuuteni mieleen.

      Itse olin äidilleni, tietysti myös muullekin perheelleni silloin aikoinaan samanlainen murheenkryyni. Elin miten sattuu, ryyppäsin ja sekoilin.
      Usein minulta kysyttiin onko kaikki hyvin ja aina sanoin joo joo. En halunnut myöntää että mikään ei ollut hyvin.

      Vasta nyt myöhempinä vuosina, kun vihdoin reilu kolmekymppisenä kasvoin aikuiseksi, olen paljon miettinyt sitä kaikkea vanhaa.
      Ymmärrän täysin että vanhemmalle tulee riittämättömyyden tunnetta ja itsesyytöksiä, mitä olen tehnyt väärin jne.
      Ne ovat terveitä ajatuksia, ei ole väärin ajatella niin. Jopa vanhemmat jotka eivät myönnä erilaisissa yhteyksissä tuntevansa itsesyytöksiä niin silti niitä tuntevat. Varmasti saattaa tulla myös häpeän tunteita ajoittain lapsensa puolesta kun toinen käyttäytyy miten sattuu.

      Aloittajan tilanteessa on hankalaa se että tytär on jo täysi-ikäinen, eli hänellä on oikeus itse päättää elämästään ja tekemisistään.
      Vanhemmalle tulee myös epätoivoa kun haluaisi auttaa mutta ei pysty, kaikkensa tekisi jos voisi.
      Ei tällaiseen tilanteeseen osaa oikein neuvojakaan antaa muuta kuin aloittajan kannattaa pitää huolta itsestään että jaksaa, keskustella jonkun kanssa jos siltä tuntuu. Jos jää yksin niin asiat voivat tulla liian raskaiksi kestää ja jaksaa.

      Toivotaan että tytär itse jossain vaiheessa käsittelee omaa elämäntilannettaan, ja ymmärtäisi oman parhaansa. Voimia äidille!

    • Anonyymi

      Teini-ikäisille usein on se kasvaminen aikuiseksi vaikeaa. Mikään ei tunnu olevan hyvin ja syytellään vanhempia omista vaikeuksistaan.

      • Anonyymi

        Minulla 24v poika. Asunut omassa kodissaan jo 5vuotta. Ei meinaa osata olla aikuinen:(


    • Anonyymi

      Minulla tyttären mies aiheuttaa surua. Tytär maksaa kaiken ja mies juo. Heillä lapsikin. Menetän yöunia murehtiessa:(

    • Anonyymi

      No ketkä hänet on kasvattaneet. Onko hän saanut teiltä/sukulaisiltaan mallin tuollaiseen käytökseen? Ymmärän, että itsensä katsominen voi olla vaikeaa, mutta ainakin itse olen alkanut jo pienestä asti opettaa lapsilleni taloustaitoja, jotta heistä tulisi itsenäisiä. Tunnen tapauksen, jossa kaveri ei osannut edes pottuja keittää vaan poikaystävän piti se hänelle opettaa. Lapsille ei ole hyväksi se, että heidän puolestaan tehdään kaikki tai sitten ei käytetä kunnolla aikaa asioiden opetteluun. Sellainen pintapuolinen "älä tee mitään tyhmää" ei välttämättä kerro lapselle oikein mitään. Oma isäni opetti minut kädestäpiteän laskemaan omat menot ja tulot. Hän teki kanssani laskelman paperille, jotta näin konkreettisesti mihin rahat riittää laskujen jälkeen. Olen aina pärjännyt hyvinkin tiukassa taloustilanteessa kun isä opetti ja olen siitä hänelle todella kiitollinen kun näki sen vaivan. Vanhemmilta olen pyytänyt rahaa vain hätätilanteessa ehkä 3 kertaa koko20 vuoden aikuis elämässäni. Muuten olen hyvin itsenäinen. Omaa kasvatustani jalostan vielä eteenpäin siten, että mukaan tulee myös neuvominen sosiaalisissa suhteissa jne. mihin omilla vanhemmillani ei riittänyt tietotaito. Pojasta tai tytöstä polvi näin paranee. Työtä se vaatii ja myös itsensä kohtaamista rehellisesti. Jos lapsi ei itsenäisty niin miksi hänestä on tullut riippuva, kyllähän siihen jokin syy on olemassa. Pelkkä suun aukaisi ja rankaiseminen ei ole kasvatusta. Sellainen kertoo enemmänkin ajan ja keinojen puuttesta jos ne ovat ainoita tapoja kasvattaa lapsia.

    • Anonyymi

      Älä alistu hänen ivaamisiinsa vaan siksi että olet äiti hänelle. Hänen velvollisuutensa on huolehtia omat asiansa ihan itse. Ja jos ei niin tee niin saa mennä sosiaaliin valittamaan .
      Joten sen ymmärtää jos on murkkuikäinen ja kiukuttelee, mutta ei aikuisen ihmisen ilkeilyä..
      Sinulla on lupa olla ihan sellainen kuin olet ja hänen ei tarvitse ivata ihmistä joka on hänet elättänyt ja yrittää auttaa kun on avun tarpeessa.
      Joten laita stoppi hänelle , ja selitä että sinäkin olet ihminen kuten kaikki muutkin ja siinä ei ole nokan koputtamista kellään, vaikka olisi oma lapsi.
      Liika auttaminen tekee nämä ilkeät aina vaan ilkeimmiksi ja arvoa et saa hänen taholtaan ennenkuin näytät hänelle että sinä elät omien sääntöjesi mukaan ja tytön on tienattava itse elantonsa

    • Anonyymi

      Lopeta se pelastaminen kertaan, jos jatkat aitä nyt niin voi olla ettei koskaanherää huomaamaan että mitkä on velvollisuudet hänellä yhteiskunnassa.
      Sukulaiseni lopetti sen paapomisen, ja lapsi ei edes halunnut kuulla hänestä puoleen vuoteen yhtään mitään,mutta sitten taas alkoi ottamaan yhteyttä ja tiesi ettei äitien velvollisuus ole olla kenenkään ilkeyksiä sietävä.
      Joten paras tehdä selväksi tytölle että sairausdet hoidetaan lääkärien taholta ja sairauksilla ei pidetä ketään vallassaan . Niin että sinun on kerta kaikkiaan näytettävä hänelle että olet saanut tarpeeksi kaikesta ja haluat elää omaa elämääsi.

    • Anonyymi

      Minäkin autoin rahallisesti aikuista lasta i, en enää. Tuli vaan lisää pyyntöjä ja todella rumaa käytöstä, mikään ei ollu hyvin ja kiitosta en saanut, mutta ikävää arvostelua. Nyt olen vasta tajunnut et tein väärin kun itsekkin aloin masentua. Oma elämä jatkossa ja vaikka kuinka oma lapsi ei voi näin jatkua enää. Tehkööt mitä haluaa ja minun luo ei tarvii tulla valittamaan enää. Päästin irti viimeinkin, kyseessä jo yli 40 v lapsi.

      • Anonyymi

        Joskus on tehtävä vaikeiltakin tuntuvia valintoja säästääkseen itseään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2072
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1946
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe