Lääkitysmotivaatio???!

Hoplaa!

Miten joku valkotakkinen voi tosissaan olettaa, että minulle kehittyisi voimakas motivaatio käyttää neuroleptejä, joiden haittavaikutuksista suomalaisten psykiatrien yhdistys toteaa seuraavaa:

Psykoosilääkkeiden haittavaikutuksia ovat
Ekstrapyramidaaliset haittavaikutukset
akuutti dystonia: okulogyyrinen kriisi, opistotonus, leukalukko, lihaskouristukset ja kurkunpäänspasmi
lääkeaineparkinsonismi (hypo- ja akinesia, vapina)
akatisia
tardiivi dyskinesia
Muut neurologiset haittavaikutukset
pahanlaatuinen neuroleptioireyhtymä
epileptiset kohtaukset
kognitiiviset häiriöt
Metaboliset haittavaikutukset
painonnousu
veren rasva-arvojen kasvu
Kardiovaskulaarioireet
hypotensio
QTc-johtumisajan piteneminen
kääntyvien kärkien takykardia
Seksuaaliset haittaoireet
Hyperprolaktinemia
Maksan toimintahäiriöt
Antikolinergiset oireet
virtsaamisvaikeudet
ummetus
Verenkuvan muutokset
Iho-oireet
Silmämuutokset
Psyykkiset haittavaikutukset
kyvyttömyys tuntea nautintoa
Hankalimpia tavanomaisten psykoosilääkkeiden aiheuttamia haittavaikutuksia ovat
pian hoidon aloittamisen jälkeen ilmaantuva, ekstrapyramidaalijärjestelmän salpautumisesta johtuva jäykkyys ja
akuutit dystoniat, joita voidaan joutua hoitamaan tilapäisesti antikolinergisilla lääkkeillä.
Myöhemmin ilmaantuvia neurologisia oireita ovat
tardiivi dyskinesia ja
potilaiden usein hankalaksi kokema akatisia.
Tavanomaisista psykoosilääkkeistä varsinkin tioridatsiini voi aiheuttaa QTc-ajan pitenemistä ja tästä johtuvaa kääntyvien kärkien takykardiaa 86, 87.
Tioridatsiinia tuleekin käyttää vasta toissijaisena lääkkeenä tapauksissa, joissa muulla lääkityksellä ei ole saatu riittävää tehoa.
Klotsapiinin käyttöön voi liittyä verenkuvan muutoksia, ja siksi siihen tulisi turvautua vain lääkehoidolle resistentissä skitsofreniassa.
Sitä käytettäessä tulee huolehtia säännöllisestä verenkuvan seurannasta 4.
Klotsapiinihoitoon liittyy myös
kouristuskynnyksen laskua,
lisääntynyttä syljeneritystä,
väsymystä ja
painonnousua.
Toisen polven psykoosilääkkeiden käyttöön voi liittyä
painonnousua, neurologisia ja metabolisia haittavaikutuksia,
syljenerityksen vähenemistä ja
seksuaalisten toimintojen häiriöitä 88.

Ja mikäli minä en motivoidu nappailemaan näitä pillereitä, niin lääkäreillä on oikeus määrätä minut piikkilääkitykselle näin halutessaan. Mikä silloin enää auttaisi kuin maastapako, sillä minä en halua tärvellä terveyttäni pysyvästi käyttämällä neuroleptejä, sillä minun käsitykseni mukaan mitään itsestään puhkeavaa psykoottista sairautta ei ole olemassakaan, on vain tuskainen elämä, joka ajaa ihmisen mielen psykoosiin, ja siihen auttaa pysyvästi vain elinolosuhteiden muutos. Neurolepteillä voidaan turruttaa ihmisen mieltä niin, että tämä kykenee elämään sairaissa elinolosuhteissa pienemmällä psykoosiriskillä, mutta minä henkilökohtaisesti koen, että hyväksymällä neuroleptien sivuvaikutukset vedän samalla koko elämäni viemäristä alas!

11

1316

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psychosis

Arvaa vaan jaksaako sivuoireet paljoa kiinnostaa. Tappaisivat vaan nuo oireet mut, niin ei tarvitsisi kärsiä tässä maailmassa.

• Hoplaa.

Antipsykoottinen lääkitys kyllä jollain tavalla ehkäisee ihmisen vajoamista psykoosiin, mutta ei millään tavalla poista tai helpota psykoosiin johtanutta syytä, siis henkistä tuskaa, vaan jotkut lääkkeet jopa lisäävät sitä, mutta samalla pitävät päätä kasassa, jottei vajoa harhamaailmaan. Tilannetta voisi verrata säiliöön, jossa on liian kova paine (henkinen tuska), ja tästä syystä varoventtiili vuotaa (psykoosi). Nykyinen menetelmä on hitsata ylivuotoputki umpeen (neuroleptit), eikä suinkaan vähentää säiliön painetta, kuten tulisi tehdä.

• sydney

siis esim. pakkausselosteessa mainitut haittavaikutukset tarkoittaa sitä että niitä voi ilmetä, muttei tarkoita sitä että niitä varmasti tulee. ja jos niitä tulee niin sitten valmistetta on vaihdettava ja siksi nämä haitat on listattu että niitä voi seurata.

• minulla ei.

Olen itse aikoinani nappaillut useampia eri neuroleptejä, ja niiden kaikkien haittavaikutukset ovat olleet sitä tasoa, ettei niiden kanssa voi elää. Vertaisin tilannetta siihen, että voi valita, juoko rikkihappoa vaiko suolahappoa, mutta mitä väliä sillä on, kun molemmat kuitenkin varmuudella tuhoavat. Tilastot neuroleptien aiheuttamista vakavista hermostollisista vaurioista, mm. hallitsemattomista lihasten nykimisestä mm. kasvoissa ovat tyrmäävät, ja jokainen valmiste tärvelee seksuaalista halua ja kykyä erittämällä elimistöön hormonia, joka aiheuttaa miehillä impotenssia ja naisille kuukautiskierron häiriintymistä tai loppumista kokonaan. Kaiken lisäksi neuroleptit eivät poista psykoosiin johtanutta tuskaa, vaan ne ovat tarkoitettu vain estämään aktiivisia oireita, siis harhoja, eivätkä vaikuta harhojen taustalla olevaan ahdistuneisuuteen ja muuhun henkiseen tuskaan lainkaan, vaan sivuvaikutusten myötä jopa lisäävät sitä. Minusta on täysin järjetöntä hoitaa vain seuraukset lääkkeillä, jotka pilaavat elimistöä, ja jättää syyt kokonaan käsittelemättä ja hoitamatta. En henkilökohtaisesti jaksa uskoa, että ihminen vajoaa psykoosiin tosta vain, yht´äkkiä, ilman mitään syytä. Katson, että siihen johtaa tuskan täyttämä elämä, ja lopulta tuska ylittää ihmisen henkisen kestokyvyn.

• omaa alaa

höh höh...tulevana psykologina tässä taas huokailee; voi ihmiset! Siis tilannehan on niin,että jos neuroleptejä, eli siis antipsykootteja yleensäkin on määrätty käytettäväksi, ollan jo siinä tilanteessa, että ilman lääkitystä ei pärjää. Tuokin jo riittävä syy käyttää niitä. Toiseksi, lääketiede kehittyy koko ajan, ja esim. antikolinergiset antipsykootit eivät tavallisesti edes aiheuta em. ekstrapyramidaalisia haittavaikutuksia. Ja onhan olemassa myös uuden polven antipsykootit (suomessa ketiapiini, olantsapiini ja risperidoni); ne ovat tehokkaita lievittämään psykoosin oireita, ja niissä on paljon vähemmän haittavaikutuksia perinteisiin antipsykootteihin nähden. Sitäpaitsi, nimetkäähän lääke, josta ei ole koskaan tullut kenellekään haittavaikutuksia...ei löydy. Kaikkiin lääkkeisiin pätee sama; joillekin haittavaikutuksia tulee, toisille ei, mutta aina voidaan tehdä jotain haittavaikutuksien lieventämiseksi. Lisäksi suun kautta otettava lääkitys on jokseenkin hiukan turvallisempaa kuin suonen sisäisesti laitettava, elikkä otapa lääkkeet suosiolla nyt vaan...omaksi parhaaksesi ovat.

• Hoplaa.

Niin, nykyinen psykologiahan korvaa täysin vanhan, sillä aikoinaan psykologia tunnusti elinolosuhteiden vaikutuksen yksilön henkisen tilan kehitykseen, mutta nykyään psykologia on sitten ilmeisesti kumonnut kaikkialla universumissa vallitsevan syyn ja seurauksen lain, eikä se enää näinollen ainakaan suomessa päde, mikäli asiaa kysytään psykologian ja lääketieteen alan edustajilta.

Minä kärsin pari vuosikymmentä made in hell-kasvatusta, jossa ainut kasvattusmenetelmä oli remmi, jolla piestiin niin kauan, että minusta saataisiin yhteiskuntakelpoinen kunnon kansalainen, eikä koulussakaan mitään muuta tavoitetta tunnettu, kodin ja koulun yhteinen rintama minua vastaan ei rakoillut, yhteistyö toimi: Koulussa opettajat haukkuivat minua ja antoivat läjän kotimuistutuksia, jonka jälkeen vanhemmat haukkuivat minut kotona. Myöhemmin töissä ollessani kyennyt luontevaan kanssakäymiseen vanhemman sukupolven kanssa, koska vanhempi sukupolvi oli aina vain alistanut minua voimakkaasti ja luonnollisesti tämä johti minuun kohdistuneeseen voimakkaaseen syrjintään. Jokaisessa yhteiskunnallisessa instituutiossa minulla oli vain silmätikun osa. Kun lopulta romahdin, niin lääkärit eivät millään tavalla yrittäneet kartoittaa minun menneisyyttäni, eivät vaikka yritin siitä kertoa, vaan totesivat kaiken johtuvan minusta itsestäni, sillä psykoosi johtuu asiantuntijoiden mukaan vain henkilöstä itsestään, ja mikäli yrittää väittää muuta, niin tämä on vain osoitus harhaisesta ajattelusta ja sairaudentunnottumuudesta, ja siihenhän on lääkkeet. Minä kyllä tunnen neuroleptien haittavaikutukset omakohtaisesti, ja siksipä minä en niitä käytäkkään kuin napin silloin tällöin, mikäli en saa voimakkaan ahdistuksen vuoksi muuten unta, sillä minulle ei määrätä minkäänlaisia unilääkkeitä, eikä ahdistuneisuutta mitenkään hoideta, sillä eihän ahdistuneisuus nykytiedon mukaan johdu mistään muusta kuin sairaudesta, sillä henkinen elinympäristö paineineen ei enää nykyään kuulemma vaikuta, nyt vannotaan välittäjäaineiden nimeen. Käyttämällä säännöllisesti neuroleptejä, ja hyväksymällä mm. niiden aiheuttaman impotenssin, heittäisin elämäni roskakoriin pysyvästi, ja tähän en aio ryhtyä. On varsin mielenkiintoista, että psykoterapialla hoidetaan mm.masennusta, mutta sitä ei edes harkita käytettäväksi henkilöön, joka joutuu elämässään lapsuudesta lähtien kärsimään niin paljon, että lopulta mieli murtuu ja vajoaa psykoosiin. Ja kun neurolepjä on määrätty, niin se on siis varma tae siitä, ettei ilman niitä pärjää? Roskaa, luottamukseni lääkäreiden asiantuntemukseen ja haluun auttaa on nollalukemissa, samat saunatontut tehtailivat aikoinaan lobotomialeikkauksia, ja menetelmä palkittiin Nobelilla..On käsittämätöntä, ettei valtavaa henkistä tuskaa, joka minunkin kohdallani johti aikoinaan psykoosiin, millään tavalla edes yritetä hoitaa, vaan yritetään vain ropeloida seurauksia, siis estää tuskan tuottama psykoosi neurolepteillä, ja kiihdyttää näillä lääkkeillä henkistä tuskaa entisestään sietämättömien sivuvaikutusten muodossa. Sitäpaitsi, mihin enää nykyään tarvitaan psykologiaa ja kasvatustiedettä, jos kaikki ihmisen henkiset häiriötilat johtuvat vain välittäjä-aineiden virheellisestä toiminnasta, ja nämä puolestaan vain ja ainoastaan geeniperimästä????! Näyttäisi akateemisille olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa käsittää, että välittäjä-aineiden epätasapaino on vain seuraus, ja henkisten ongelmien fyysinen kemiallinen vaste , eikä perimmäinen syy.

• omaa alaa
        Hoplaa. kirjoitti:

Niin, nykyinen psykologiahan korvaa täysin vanhan, sillä aikoinaan psykologia tunnusti elinolosuhteiden vaikutuksen yksilön henkisen tilan kehitykseen, mutta nykyään psykologia on sitten ilmeisesti kumonnut kaikkialla universumissa vallitsevan syyn ja seurauksen lain, eikä se enää näinollen ainakaan suomessa päde, mikäli asiaa kysytään psykologian ja lääketieteen alan edustajilta.

Minä kärsin pari vuosikymmentä made in hell-kasvatusta, jossa ainut kasvattusmenetelmä oli remmi, jolla piestiin niin kauan, että minusta saataisiin yhteiskuntakelpoinen kunnon kansalainen, eikä koulussakaan mitään muuta tavoitetta tunnettu, kodin ja koulun yhteinen rintama minua vastaan ei rakoillut, yhteistyö toimi: Koulussa opettajat haukkuivat minua ja antoivat läjän kotimuistutuksia, jonka jälkeen vanhemmat haukkuivat minut kotona. Myöhemmin töissä ollessani kyennyt luontevaan kanssakäymiseen vanhemman sukupolven kanssa, koska vanhempi sukupolvi oli aina vain alistanut minua voimakkaasti ja luonnollisesti tämä johti minuun kohdistuneeseen voimakkaaseen syrjintään. Jokaisessa yhteiskunnallisessa instituutiossa minulla oli vain silmätikun osa. Kun lopulta romahdin, niin lääkärit eivät millään tavalla yrittäneet kartoittaa minun menneisyyttäni, eivät vaikka yritin siitä kertoa, vaan totesivat kaiken johtuvan minusta itsestäni, sillä psykoosi johtuu asiantuntijoiden mukaan vain henkilöstä itsestään, ja mikäli yrittää väittää muuta, niin tämä on vain osoitus harhaisesta ajattelusta ja sairaudentunnottumuudesta, ja siihenhän on lääkkeet. Minä kyllä tunnen neuroleptien haittavaikutukset omakohtaisesti, ja siksipä minä en niitä käytäkkään kuin napin silloin tällöin, mikäli en saa voimakkaan ahdistuksen vuoksi muuten unta, sillä minulle ei määrätä minkäänlaisia unilääkkeitä, eikä ahdistuneisuutta mitenkään hoideta, sillä eihän ahdistuneisuus nykytiedon mukaan johdu mistään muusta kuin sairaudesta, sillä henkinen elinympäristö paineineen ei enää nykyään kuulemma vaikuta, nyt vannotaan välittäjäaineiden nimeen. Käyttämällä säännöllisesti neuroleptejä, ja hyväksymällä mm. niiden aiheuttaman impotenssin, heittäisin elämäni roskakoriin pysyvästi, ja tähän en aio ryhtyä. On varsin mielenkiintoista, että psykoterapialla hoidetaan mm.masennusta, mutta sitä ei edes harkita käytettäväksi henkilöön, joka joutuu elämässään lapsuudesta lähtien kärsimään niin paljon, että lopulta mieli murtuu ja vajoaa psykoosiin. Ja kun neurolepjä on määrätty, niin se on siis varma tae siitä, ettei ilman niitä pärjää? Roskaa, luottamukseni lääkäreiden asiantuntemukseen ja haluun auttaa on nollalukemissa, samat saunatontut tehtailivat aikoinaan lobotomialeikkauksia, ja menetelmä palkittiin Nobelilla..On käsittämätöntä, ettei valtavaa henkistä tuskaa, joka minunkin kohdallani johti aikoinaan psykoosiin, millään tavalla edes yritetä hoitaa, vaan yritetään vain ropeloida seurauksia, siis estää tuskan tuottama psykoosi neurolepteillä, ja kiihdyttää näillä lääkkeillä henkistä tuskaa entisestään sietämättömien sivuvaikutusten muodossa. Sitäpaitsi, mihin enää nykyään tarvitaan psykologiaa ja kasvatustiedettä, jos kaikki ihmisen henkiset häiriötilat johtuvat vain välittäjä-aineiden virheellisestä toiminnasta, ja nämä puolestaan vain ja ainoastaan geeniperimästä????! Näyttäisi akateemisille olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa käsittää, että välittäjä-aineiden epätasapaino on vain seuraus, ja henkisten ongelmien fyysinen kemiallinen vaste , eikä perimmäinen syy.

hei kuulehan...en ole missään vaiheessa väittänyt moisia juttuja. Ihan heti pitää korjata, että kukaan psykologi ei toki väitä että sairaudet johtuisivat vain geeniperimätä; itse asiassa moniin sairauksiin niillä ei ole mitään merkitystä. Eikä kukaan väitä, että sairaus olisi potilaan moka, hänen oma valintansa. Eikä heitä myöskään sanota "hulluiksi", psykologinen sairaushan on vain sairaus muiden joukossa. Mikä tuossa nyt jäi suuremmin kummastuttamaan, oli se, jos taustojasi ei ole selvitetty kunnolla ennen lääkkeiden määräämistä; sehän on suuri moka! Potilaan taustat tulisi selvittää aina perinpohjaisesti ennen hoitomuodon valitsemista, ja vaikka nyt en vielä aivan valmis olekaan, niin vaikuttaa siltä, että kohdallasi olisi tehty hoitovirhe; miksi ei psykoterapiaa? kuka tutki asiaa, eikö olisi voinut päästä helpommalla ja parempiin tuloksiin, kun oltaisiin kokeiltu esim. psykoterapiaa ja lääkitykseksi vaikkapa anksiolyyttejä, jotka rauhoittavat hieman, vähentävät ahdistusta, ja jotka ovat paljon kevyempiä kuin neuroleptit...? No, enpä tiedä näin pinellä taustatiedolla minäkään mitään varmasti, mutta kuulostaapa joka tapauksessa siltä, ettei lääkärisi välttämättä ole ajatellut asiaa loppuun. Ja näitä tyyppejähän löytyy, varsinkin jos ovat psykiatreja, joilla ei ole niin kattavaa koulutusta psykologiasta ja psyykkisistä siarauksista kuin psykologeilla.

• Hoplaa.
        omaa alaa kirjoitti:

hei kuulehan...en ole missään vaiheessa väittänyt moisia juttuja. Ihan heti pitää korjata, että kukaan psykologi ei toki väitä että sairaudet johtuisivat vain geeniperimätä; itse asiassa moniin sairauksiin niillä ei ole mitään merkitystä. Eikä kukaan väitä, että sairaus olisi potilaan moka, hänen oma valintansa. Eikä heitä myöskään sanota "hulluiksi", psykologinen sairaushan on vain sairaus muiden joukossa. Mikä tuossa nyt jäi suuremmin kummastuttamaan, oli se, jos taustojasi ei ole selvitetty kunnolla ennen lääkkeiden määräämistä; sehän on suuri moka! Potilaan taustat tulisi selvittää aina perinpohjaisesti ennen hoitomuodon valitsemista, ja vaikka nyt en vielä aivan valmis olekaan, niin vaikuttaa siltä, että kohdallasi olisi tehty hoitovirhe; miksi ei psykoterapiaa? kuka tutki asiaa, eikö olisi voinut päästä helpommalla ja parempiin tuloksiin, kun oltaisiin kokeiltu esim. psykoterapiaa ja lääkitykseksi vaikkapa anksiolyyttejä, jotka rauhoittavat hieman, vähentävät ahdistusta, ja jotka ovat paljon kevyempiä kuin neuroleptit...? No, enpä tiedä näin pinellä taustatiedolla minäkään mitään varmasti, mutta kuulostaapa joka tapauksessa siltä, ettei lääkärisi välttämättä ole ajatellut asiaa loppuun. Ja näitä tyyppejähän löytyy, varsinkin jos ovat psykiatreja, joilla ei ole niin kattavaa koulutusta psykologiasta ja psyykkisistä siarauksista kuin psykologeilla.

Jep, kritiikkini saattaa joskus olla hieman purevaa, mutta minun kohdallani todellakin tehtiin kuningasluokan moka..Tilanteen teki vieläkin tuskallisemmaksi se, että ennen hoitoon joutumistani tunsin oman elämäni tapahtumaketjun melko tarkasti, ja tiesin, miten ympäristö vaikuttaa ihmiseen, ja mitä se omalla kohdallani on saanut aikaan, ja näinollen hoitohenkilökunnan painostus, jolla minut koetettiin saada myöntämään itseni synnynnäisistä tekijöistä johtuen sairaaksi oli kuin irvokkaan näytelmän sairas loppukohtaus. Jouduin toteamaan, että minun kohdalle osuneiden lääkäreiden ja sairaanhoitajien asiantuntemus ihmisen henkiseen kehitykseen vaikuttavista tekijöistä oli yhtä suuri kuin heidän myötätuntonsa, eli nollatasoa. Mutta, elämä kuitenkin jatkuu, ja jotenkin on vain itse saatava itsensä henkisesti kasaan. Surullista sinänsä, koska tietää, että apua olisi olemassa, mutta se ei ole minun saatavillani. Pidän mielessäni mainitsemasi ahdistuneisuutta lievittävän lääkityksen, ja yritän saada sitä yksityislääkärin kautta, sillä virallinen järjestelmä ei minulle sitä myönnä.

Hyvää jatkoa ja onnea opinnoille:)

• (Käsitteitä: Psykoosi=pelko viha?).

Eihän sellaista olekaan. Valkotakithan uskovat psykologiaan ja sen mukaan koko holhoussysteemi on kaikkitietävä ja erehtymätön ja muutenkin virheetön vain koska psykologia sanoo niin ja itse he ovat ikään kuin voimattomia olosuhteiden pakolle vaikka ovatkin itse väsänneet oppinsa.

On varsin tavallista että holhouskoneiston potilaaseen aiheuttama pelko ja viha selitellään lapsuudesta johtuvaksi tai jos näin ei jostain syystä voida tehdä selitellään se itsekseen syntyneeksi ja sitä varten täytyy taas väsätä uusi sairausluokitus ja tietysti lääkitys jonka pääasiallinen tarkoitus on todellisuudessa vain turruttaa. Kyllä persoonan medikalisointi on terveydenhuollon syöpä.

Valkotakit kyllä tietävät lääkkeiden sivuoireet varsin hyvin mutta eiväthän se he itse siitä kärsi vaan "hullu", joka ei psykologian mukaan ole eläimenkään arvoinen. Siksi sivuoireita pidetään sivuseikkoina.

Pääasia on systeemin kaikkitietäminen mikä tekee sen opeista tarpeettoman mutkikkikaita ja epätarkkoja eli selittäviä. Yleensähän tieteessä on pyrkimyksenä mahdollisimman yksinkertaiseen selitykseen.

Pakkoauttaminen on elitapojen pysyvän muutoksen pääasiallinen este.

• Anonyymi

https://keskustelu.suomi24.fi/t/10873799/kertokaa-kokemuksia-psykiatreista

Tuolta löytyy motivoivaa tarinaa lääkkeiden haitoista, joita nuo psykopaatti valkotakit lääkkeillä tekevät. Muutama 'tekijä' mainittu nimellä. Kannattaa lähteä alhaalta ylöspäin lukemaan.

Kyllä se niin on, että jos ei muuta ole, niin ainakin pari ämpärillistä isoja kiviä pitää olla kotona kaiken varana. You know.

• Anonyymi

Senhän saman ketjun voi itsekkin necromansata, ettei tarvtise kahta ketjua nostaa.

Mutta jottei mene pelkäksi vattuiluksi, niin eipä ole paljoa virsi vaihtunut viiteentoista vuoteen, vaikka hoidossa on tapahtunut aika dramaattisiakin muutoksia sinä aikana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      76
      8882
    2. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      59
      3311
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      42
      2698
    4. Voi helvetti

Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      27
      2231
    5. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      18
      2195
    6. Osuuspankki Kuhmo!

Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      37
      2190
    7. Tiedät etten tiedä

Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1937
    8. Rakkaalleni!

Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      15
      1753
    9. Työttömyys kasvaa

Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      68
      1705
    10. hyvää yötä.

toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18