NEWTONIN LAIT

SSESEAEAS

Voisko joku vähän valaista miten noi NIII lakia menee. Antaa vaikka jotain esimerkkejä . Minua mietityttää tuo että kappaleeseen vaikuttavien voimien summa on AINA vakio. Miten se voi olla niin esim ku auto liikkuu eteenpäin ni sillonhan eteenpäin kohdistuvaa voimaa on eteenpäin ku se sinne kerta menee ???!!!!!!!

14

3271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sesess

      ei vaikio vaan nolla :D

    • ei ole nolla

      on kappale kiihtyvässä liikkeessä.
      kiihtyvyys a
      massa m
      voima F
      F=ma tai esim a=F/m=nopeuden muutos aikayksikössä

      Jos kappale kulkee tasaista vauhtia tai pysyy paikoillaan, niin silloin voimien summa on nolla.

      Jos auton kytkin painetaan pohjaan, niin vauhti alkaa hidastua (kiihtyvä liike,
      . Myös hidastuva liike on kiihtyvä liike, koska nopeus muuttuu). Hidastavia VOIMIA ovat silloin mm. pyörien ja laakereiden kitka ja ilmanvastuksen aiheuttama kitka.

      • aseaaa

        Että miten kun on hississä joka menee ylös ja olet siinä miten niitä voimi tuossa tilanteessa on ja millaista liikettä. Onko niin että f=ma pätee vain jos liike on kiihtyvää ja tilanteessa jossa voimien summa on 0 f=ma ei päde ??


      • edelleen
        aseaaa kirjoitti:

        Että miten kun on hississä joka menee ylös ja olet siinä miten niitä voimi tuossa tilanteessa on ja millaista liikettä. Onko niin että f=ma pätee vain jos liike on kiihtyvää ja tilanteessa jossa voimien summa on 0 f=ma ei päde ??

        Jos menet hississä ylöspäin olet edelleen kiihtyvässä liikeessä eli F=m*(g a). F=mg, jossa g=9,81 m/s^2 joka on maapallon painovoiman aiheuttama kiihtyvyys kohti maapallon keskipistettä ja a hissin kiihtyvyys suoraan ylös poispäin maapallon keskipisteestä. Jos hissin kiihtyvyys on tasan a=g ja F=(a-g)*m ja m on sinun massasi olet nolla kiihtyvyydessä eli hissi on vapaassa pudotuksessa (voit hypätä ilmaan ja et tunne maapallon vetovoimaa ennenkuin hissin kiihtyvyys putoaa alle a, jolloin lattia tulee vastaan). Toinen vaihtoehto on, että olet avaruusaluksessa, kumoten maapallon aiheuttaman kiihtyvyyden tai NASAn "painottomassa" lentokoneessa, joka lentää parabolista rataa kumoten tietyssä kohden rataansa maapallon painovoiman. Tällöin avaruusaluksella tai lentokoneella on yhtäsuuri vastaikkainen kiihtyvyys verrattuna maapallon aiheuttamaan kiihtyvyyteen.


      • asassssss
        edelleen kirjoitti:

        Jos menet hississä ylöspäin olet edelleen kiihtyvässä liikeessä eli F=m*(g a). F=mg, jossa g=9,81 m/s^2 joka on maapallon painovoiman aiheuttama kiihtyvyys kohti maapallon keskipistettä ja a hissin kiihtyvyys suoraan ylös poispäin maapallon keskipisteestä. Jos hissin kiihtyvyys on tasan a=g ja F=(a-g)*m ja m on sinun massasi olet nolla kiihtyvyydessä eli hissi on vapaassa pudotuksessa (voit hypätä ilmaan ja et tunne maapallon vetovoimaa ennenkuin hissin kiihtyvyys putoaa alle a, jolloin lattia tulee vastaan). Toinen vaihtoehto on, että olet avaruusaluksessa, kumoten maapallon aiheuttaman kiihtyvyyden tai NASAn "painottomassa" lentokoneessa, joka lentää parabolista rataa kumoten tietyssä kohden rataansa maapallon painovoiman. Tällöin avaruusaluksella tai lentokoneella on yhtäsuuri vastaikkainen kiihtyvyys verrattuna maapallon aiheuttamaan kiihtyvyyteen.

        miten voit "leijua" ylöspäin menevässä hississä kun g=hissinkiihtyvyyys ylöspäin, eikö se hissi jotenki kuitenki tue sua ku seisot siinä ???


      • ass202020
        asassssss kirjoitti:

        miten voit "leijua" ylöspäin menevässä hississä kun g=hissinkiihtyvyyys ylöspäin, eikö se hissi jotenki kuitenki tue sua ku seisot siinä ???

        tuo hissin kiihtyvyys 9.81 tosi suuri hissille??? eli mikään hissi ei käytännössä saavuta tommosta kiihtyvyyttä?


      • 555555555555
        edelleen kirjoitti:

        Jos menet hississä ylöspäin olet edelleen kiihtyvässä liikeessä eli F=m*(g a). F=mg, jossa g=9,81 m/s^2 joka on maapallon painovoiman aiheuttama kiihtyvyys kohti maapallon keskipistettä ja a hissin kiihtyvyys suoraan ylös poispäin maapallon keskipisteestä. Jos hissin kiihtyvyys on tasan a=g ja F=(a-g)*m ja m on sinun massasi olet nolla kiihtyvyydessä eli hissi on vapaassa pudotuksessa (voit hypätä ilmaan ja et tunne maapallon vetovoimaa ennenkuin hissin kiihtyvyys putoaa alle a, jolloin lattia tulee vastaan). Toinen vaihtoehto on, että olet avaruusaluksessa, kumoten maapallon aiheuttaman kiihtyvyyden tai NASAn "painottomassa" lentokoneessa, joka lentää parabolista rataa kumoten tietyssä kohden rataansa maapallon painovoiman. Tällöin avaruusaluksella tai lentokoneella on yhtäsuuri vastaikkainen kiihtyvyys verrattuna maapallon aiheuttamaan kiihtyvyyteen.

        NIin millaisia voimia siinä vaikuttaa ukkoon joka on hississä ? tai itse hissiin


      • puhutaan
        ass202020 kirjoitti:

        tuo hissin kiihtyvyys 9.81 tosi suuri hissille??? eli mikään hissi ei käytännössä saavuta tommosta kiihtyvyyttä?

        G voimista, niin 1G on juuri tuo 9.81 m/s^2. Jos hissi kulkee alaspäin juuri tuon 1G:n kiihtyvyydellä, olet käytännössä vapaassa pudotuksessa hissin sisällä. Kovin pitkään tuota ei suuressakaan hississä voi jatkaa, koska hissin nopeus kasvaa suhteessa aikaan. Tuolla kiihtyvyydellä kahden sekunnin jälkeen hissin nopeus olisi jo 2 s* 9.81 m/s^2 eli lähes 20 m/s, joka on jo noin 70 km/h. Jarrutuksellekin pitää varata aikaa. Eikä tunnekaan varmasti olisi mielyttävä ja tekisi aika ilkeän tunteen vatsanpohjassa.

        Ylöspäin kiihdytettäessä maan painovoima tietysti vaikuttaa vastakkaiseen suuntaan ja koettu G voima on yli yhden riippuen hissin kiihtyyvydestä.


    • dsfgdefg

      Puhut puuta heinää. Kappaleeseen vaikuttavien voimien summa EI OLE aina vakio. Jos se on vakio, on kappale paikallaan tai liikkuu suoraviivaisesti vakionopeudella. Jos se ei ole vakio, on kappale kiihtyvässä liikkeessä.

      Yhtälö ΣF = ma lienee tuttu?! Jos kiihtyvyys a = 0m/s² on yhtälö muotoa ΣF = 0. Yhtälö on siis aina voimassa. (Itseasiassa Newton muotoili lakinsa hieman yleisemmin liikemäärän avulla, mutta ei sillä nyt merkitystä)

      Kyselit mitä voimia vaikuttaa hissiin ja ukkoon kun se kiihtyvässä liikkeessä alaspäin:

      Hissin ja ukon kiihtyvyys alaspäin esim. a = 1,0m/s², ukon massa m = 100kg

      Sijoitat ym. yhtälöön: (positiivinen suunta alaspäin)

      ΣF = ma ->
      G - F = ma ->
      F = mg - ma = 100kg * (9,8 - 1,0)m/s² = 880N

      Ukon jalkoihin kohdistuu siis 880N:n voima normaalin 980N:n sijaan.

      Jne.

      • dsfgdefg

        Sattui itselle paha lapsus. Kappale on paikallaan tai liikkuu suoraviivaisesti tietysti vain silloin kuin voimien summa on nolla, eikä silloin kun se on vakio. Voimien summa on vakio, jos kappaleen kiihtyvyyden suuruus ja suunta pysyvät vakioina.

        Mutta ΣF = ma oli kirjoitukseni tarkoitus.


      • jyllää

        Onkohan tässä mennyt kaksi asiaa sekaisin? Käsittääkseni teknisissä laskelmissa voimien summa on aina 0, mutta kappaleeseen vaikuttavien voimien summa ei välttämättä ole 0. Esimerkiksi, jos kappaleeseen vaikuttaa jokin nettovoima, kappaleen kiihtyvyydestä aiheutuu tälle vastavoima.


      • dsfgdefg
        jyllää kirjoitti:

        Onkohan tässä mennyt kaksi asiaa sekaisin? Käsittääkseni teknisissä laskelmissa voimien summa on aina 0, mutta kappaleeseen vaikuttavien voimien summa ei välttämättä ole 0. Esimerkiksi, jos kappaleeseen vaikuttaa jokin nettovoima, kappaleen kiihtyvyydestä aiheutuu tälle vastavoima.

        Jos kuvitellaan kappaleeseen vaikuttavan sellaiset kuin hitausvoima ja hitausmomentti niin silloin voidaan kuvitella että kappale tasapainossa:

        ΣF = 0
        (jolloin massakeskipisteeseen vaikuttaa voima jonka suuruus on ma)

        ΣM = 0
        (momenttiyhtälö minkä tahansa kappaleen pisteen suhteen, jolloin kyseiseen pisteeseen kuvitellaan hitausmomentti ja ylempänä kuvitellun hitausvoiman momentti kyseisen pisteen suhteen)

        Tai Newtonin II lain mukaan:

        ΣF = ma
        ΣM = Jα

        Kuten voi huomata kyse on saman yhtälön pyörittelyä, jossa oikean puolen termit ma ja Jα on siirretty vasemmalle puolelle eli

        ΣF - ma = 0 -> ΣF_kuvitelma = 0
        ΣM - Jα = 0 -> ΣM_kuvitelma = 0

        Ja vielä ketjun aloittajalle:

        Siitä Newtonin kolmannesta laista: se ei tarkoita että kappaleeseen vaikuttavalla voimalla on sen kumoava vastavoima. Se tarkoittaa sitä että yhtä suuri voima kohdistuu voiman aiheuttajaan kuin kohteeseen ja saman suuruisena mutta vastakkaissuuntaisena. Jos työnnät kuulaa avaruudessa tunnet kädessäsi saman voima mikä työntää kuulaa. Siinä se. Mitään vastavoimaa ei tietenkään ole joka kuulaa takaisin pökkii, vain Newtonin II (ΣF = ma)


      • pökkää kuulaa
        dsfgdefg kirjoitti:

        Jos kuvitellaan kappaleeseen vaikuttavan sellaiset kuin hitausvoima ja hitausmomentti niin silloin voidaan kuvitella että kappale tasapainossa:

        ΣF = 0
        (jolloin massakeskipisteeseen vaikuttaa voima jonka suuruus on ma)

        ΣM = 0
        (momenttiyhtälö minkä tahansa kappaleen pisteen suhteen, jolloin kyseiseen pisteeseen kuvitellaan hitausmomentti ja ylempänä kuvitellun hitausvoiman momentti kyseisen pisteen suhteen)

        Tai Newtonin II lain mukaan:

        ΣF = ma
        ΣM = Jα

        Kuten voi huomata kyse on saman yhtälön pyörittelyä, jossa oikean puolen termit ma ja Jα on siirretty vasemmalle puolelle eli

        ΣF - ma = 0 -> ΣF_kuvitelma = 0
        ΣM - Jα = 0 -> ΣM_kuvitelma = 0

        Ja vielä ketjun aloittajalle:

        Siitä Newtonin kolmannesta laista: se ei tarkoita että kappaleeseen vaikuttavalla voimalla on sen kumoava vastavoima. Se tarkoittaa sitä että yhtä suuri voima kohdistuu voiman aiheuttajaan kuin kohteeseen ja saman suuruisena mutta vastakkaissuuntaisena. Jos työnnät kuulaa avaruudessa tunnet kädessäsi saman voima mikä työntää kuulaa. Siinä se. Mitään vastavoimaa ei tietenkään ole joka kuulaa takaisin pökkii, vain Newtonin II (ΣF = ma)

        samalla kohdistuu itseen voima, joka välittyy jalkojen kautta maahan (jos jalat maassa) ja maa muuttaa pyörimistilaansa! Kuitenkin huomaamattoman vähän. Siksi jää yleensä huomioimatta, että aina molemmat kappaleet lähtevät liikkeella samansuuruisen mutta vastakkaisuuntaisen voiman vaikutuksesta. Kysymys on siis reaktiovoimista.


    • gda

      siis autohon liikkuu kitkan avulla. renkaiden ja asfaltin välinen kitkakerroin mahdollistaa etenemisen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      121
      6020
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2110
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1942
    4. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      66
      1114
    5. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1113
    6. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      997
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      987
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      892
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      887
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      755
    Aihe