Lamictalin yliannostus

phys

Hei

Haluaisin kuulla onko kellään kokemuksia Lamictalin yliannostuksesta ja verrata kokemuksia mahdollisesti itse kokemaani yliannostukseen?

Taustatietoni: Olen syönyt epilääkkeitä yli 20 vuotta, sinä aikana monia eri valmisteita. Nyttemmin lääkkeenä on Lamictal 2 x 200 mg. Jostain kumman syystä olen viime aikoina lepsuillut lääkkeiden syönnissä, siis välillä olen ollut monta päivää ilman lääkkeitä. Ja sitten yllättäen rupesin taas olemaan vastuuntuntoinen. Kävi sitten niin, että otin vahingossa kaksi kertaa tupla-annoksen viiden tunnin sisällä ja pohjalla epäsäännöllinen lääkkeiden käyttö (varmaan useamman päivän lääkkeetön jakso). Käytännössä otin 400 mg yöllä noin klo 2 (iltalääke myöhässä) ja toisen kerran aamulla klo 7:15 (aamulääke etuajassa).

Toisin sanoen: Otin viiden tunnin sisällä lamictalia 800 mg. Syy vahinkoon oli jokin aika sitten vaihdettu tapletin annoskoko ja huolimaton käyttö.

Oireet:
7:15 lääkkeen otto (viiden tunnin kokonaisannos 800 mg)
7:50 huimaus, kaksoiskuvia
8:10 edellisten lisäksi tasapainohäiriöt, voimakas hikoilu, pahoinvointi
8:30 edellisten lisäksi lähes liikuntakyvytön
8:40 edell. lisäksi voimakasta oksentamista, hikoilu oli aivan kestämätön
8:50 edellisten lisäksi kramppasin voimakkaasti, tajunnan taso alhainen, ainut turvallinen asento kyljellään, oksentamista
9:00 ambulanssi nouti sairaalaan, tajunnan taso todella alhainen, tasapaino olematon, mahdoton omatoimiseen liikkumiseen, silmävärettä, mahdollisia GM:iä
9:10 sairaalassa, kaikki edelliset oireet, silmiä mahdoton pitää avoinna, ainut mahdollinen asento kyljellään poski tyynyä vasten

Pääsääntöisesti olin tietoinen ympäristöstä.
Oireet vähenivät noin klo 13 mennessä, jonka jälkeen kykenin jo kommunikoimaan ja mm. makaamaan selälläni.

Sairaalassa sain ainakin kaksi kertaa stesolidia, jotka helpottivat oloa. Mahdollisesti sain sitä myös ambulanssista, mutta en tiedä sitä itse.

Täyttä varmuutta ei ole, että oireet olisivat yliannostuksesta, mutta näin oletamme. Kirjallisuudessa näyttäisi olevan mainintaa jopa 4000 mg:n annoksesta, josta potilas on selvinnyt lähes normaalitasolle 3 vrk:ssa.

Älkäätte tuomitko huolimatonta lääkkeiden käyttöäni.

19

10803

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • timanttimies

      vahingon varalta

    • Nainen -81

      Olen myös joskus vahingossa ottanut liikaa lamictalia, mutta en tosin noin paljon. Minulla annostus menee silleen, että aamulla 50 mg ja illalla 100 mg. Silleen on päässyt käymään, että aamulla unisena otin vahingossa 100 mg. Kerran otin lääkkeet 2 kertaa kun en muistanut, että olin jo ottanut.

      Oireet ei kovin vakavia (tai tietenkin onhan ne aina). Huimausta, pyörryttävää oloa, liikkeitä ei pysty hallitsemaan, ei voi kävellä, kun alkaa jalat tärisemään ja meinaa kaatua. Kädet saattaa vispata edes takaisin. Ei puhettakaan että voisi syödä samalla mitään, kun ruoat on pitkin seiniä, kust tuon käsien vispauksen takia. Puhekyky menee, kun puhe puuroutuu. Kukaan ei saa mitään selvää. Parempi olla vaan paikallaan ja odottaa, että helpottuu. Annoskot kun ovat noin pieniä, saattaa helottua nopeastikin, ehkä tunnissa pääsen pahimman yli. Koko päivän tosin on pökkyräinen olo, ettei oikein uskalla yksin mihinkään lähteä.

      • juulia

        olen minäkin unohtanut aamu tai ilta lääkkeen.
        Mutta en ole huomannu että se vaikkuttaisi mitenkään.

        Ylikin on menny kun ei muista että ottikohan aamulla vai ei.
        En tosin uskalla kokeilla milloinhan se alkais vaikuttaa.



        ei tosin uskalla kokeilla milloinhan se vaikuttaa


    • ansku-22

      10 vuotta sitten yritin tappaa itseni trileptalilla ja absenorilla.viikon lääkkeet naamaan.Mitään muuta ei tullut heräsisin sairaalasta, mutta toinen munuainen oli pettänyt.

      Monien vuosien jälkeen kuulin lääkäriltä että epilepsialääkkeisiin ei voi kuolla yleensä maksa ja tai munuaiset vaan pettävät.

      • timanttimies

        kyllä jos molemmat munuaiset tai maksa poksahtaa,nii puulaatikos oot


      • Hugo.

        Olipas surullista. Todella surullista:(.


      • sauvatar

        Toivottavasti osaat nykyisin apua
        ottaa vastaan ajoissa ja etenkin pyytää
        sitä.


    • katja

      selvisit, tuo kuulostaa kyllä hurjalle!

    • kävi

      onneksi hyvä mäihä!

      Itse kerran otin epähuomiossa liikaa, kun on 3 eri vahvuutta käytössä (eli: 25mg, 50mg ja 100mg samalla kertaa) menin napeissa näköjään sekaisin.
      En näköjään ihmeemin kattonut mitä laitoin suuhun. Taisin sitte varmaan ottaa 3x100mg eräänä pe iltana, heräsin vasta hikisesti myöhään seuraavan päivän la iltana, veskis hikisesti pääsin käymään ja taas nukkuu. Olin ihan tööt, vaikka oli vaan noin pieni ylitys.
      Kannattaa kyl olla tarkka!

    • kemikaalivarasto

      Joskus Lamictal 200mg 200mg/vrk vaihtui epähuomiossa 400mg 400mg!! (otin 800mg vuorokaudessa... D;

      Kauhea olotila; valtava huimaus, pahoinvointia, liikuntakyvyttömyys huimauksen ja väsymyksen takia - myös kaksoiskuvia, silmät menossa ristiin, ei saa pidettyä ollenkaan auki, lihakset velttona.
      Vasta 4:tenä päivänä huomasin ja menin lääkkeenoton jälkeen oksentamaan.
      Olin tilannut jo ambulanssin, mutta ei ne S.joen TK:ssa ottaneet kuuleviin korviinsa tilannetta, vaikka oireet paheni vielä. Jouduin menemään pyörätuolissa taksiin.

      Nyt syön 100mg 100mg/päivä ja se riittänyt. Vähensin siis oma-aloitteisesti 200mg 200mg annoksen puoleen. Toki lääkärin valvonnassa.

      Mitähän nuo kaksi muuta epilääkettä aiheuttavat? Syönköhän niitäkin liikaa...?
      Huimausta on lisääntyvässä määrin kuukausien mittaan (Vimpat ja Levetiracetam).
      Minulla todettu jo kemikaaliyliherkkyys tosi pahana!

    • Anonyymi

      Mitähän tapahtuu jos ottaa 1000 mg yhteensä. Käytän siis lamotriginia mielialan tasaamiseen.

    • Anonyymi

      Minä vahingossa otin aamu ja ilta annokset puolet vähemmän. Syön 200 200. Jäänyt vanhoja 100mg liuskoja, kun aikanaan oli pienempi annos. Olin ottanut tämän liuskan. Otin siis vain 100 100 eli puolet vähemmän. Mietinkin päivällä miten meinas jonkilaista auraa/outoa oloa yrittää tulla. Ei onneks oo kohtausta.

      Kuin pian uskallan ottaa aamulääkkeen? Meinaan aikistaa sitä. Mikä on lääkkeen vähimmäis aika, mikä voi olla erien välissä ilman et tulee "yliannostus oiretta"?

      • Anonyymi

        Vastaan. Otin tunnin aiemmin aamulääkkeen. Ei tullut mitään suurempaa ongelmaa. Päivällä kyllä käväs jokin aurallinen häivähdys, silloin en vielä tiennyt alilääkinneeni.

        Mutta onhan sitä kehossa, ei se onneks samontien katoa. Näin ei siis ollut haittaa, vaikka otin puolet vähemmän normaalista.


    • Anonyymi

      Entä jos onkin on ottanut 28 tablettia?

    • Anonyymi

      Oletkos phys vielä tavoitettavissa? Pekka

    • Anonyymi

      Deprakine 500 ja lamictal 200 ja aamulla tupla annos. Puolituntia ja lähti jalat alta ja nippanappa pysyn tajuissani. Olin yksin kotona en tajunnut soittaa apua ja tuskin olisin pystynytkään. Iltapäivällä aloin pikkuhiljaa tokenemaan ja soitin vaimolle että tuleppa kottiin ja sohvalla makasi kuulemma mies joka näytti viikon ryypänneeltä.Lääkkeitä syönyt tosi kauan ja aikaisemmin vanhinkoja ei ole sattunu eikä tämän jälkeen satukkaan.. Pitää koputtaa puuta

    • Itsekkin oon tota Lamictalii syöny 2019 alkuvuodesta asti. Ei ollu tullu kohtauksii pitkään aikaan sen alottamisen jälkeen mutta nyt tänä vuonna ainakin kolme. En satavarma ole että sainko 4. epikohtauksen tässä taannoin illalla kun olin yksin ja muistan että olisin ollut sillon tajuissani mut seuraavana aamuna huomasin pari semmosta merkkii et on hyvinkin mahdollista että se oli kohtaus.

      Mutta anyway sitte mun annostus nostettiin 250mg aamulla ja 250mg illalla. (Sitä ennen oli 150mg aamu ja 150mg ilta.) Ja siis ajattelin että voisikohan liian suuri lääkeannostus olla syy epilepsiakohtaukseen kun niitä tässä on nyt tullu erityisen monta.

    • Anonyymi

      Vetäsin nuppiin 1650mg ja 2pv sairaalareissu oli siinä

    • Anonyymi

      Mulla deprakine 500 ja lamictal 200 aamuin illoin. Kerran sattui niin että aamuyöstä otin panacodin ja ennen töihinlähtöä 2 kertaa vahingossa aamupillerit. Olin lähdössä töihin mutta melkein nukahdin autoon. Takaisin kotiin ja ei unta tarvinnut odottaa kun heti taju kankaalla. Olipa melkoinen coctaili

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      11
      3516
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      119
      2277
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1669
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1408
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      78
      1163
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      48
      976
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      914
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      910
    9. Rahtari s salmi

      Onkohan jutussa perää että kylän tyhmin rahtari on palanut ratista
      Suomussalmi
      11
      905
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      835
    Aihe