Escort -89

Usko loppuu

Mikä mättää?!

Auto on Escort -89 1.4 CVH jolla ajettu 140tkm. Tuli venttiilivika, tehtiin kansiremppa. Kansi koneistamolla putsattiin ja koneistettiin. Laitettiin uudet pakoventtiilit sekä vaihdettiin jakopään hihna kiristimineen. Nokka-akselia ei vaihdettu. Tietysti kaikki tiivisteet uusittiin. Lyötiin kone kasaan ja vein auton korjaamolle sytytyksensäätöön. Siellä totesivat että pielessä on ja säätivät kohdalleen eli ennakko 12 astetta. Tyhjäkäynti pysyi hyvänä mutta nyt rupes hyytymään heti kun kytkintä nostaa. Tutkittiin mm. virranjakajan kansi, pyörijä, säätimen kalvo, onko jakomerkit kohdallaan. Nämä kaikki oli kunnossa. Myös pakokaasuarvot oli hyvät. Korjaamon heput nosti kädet pystyyn. Ei auttanu muuta kun kääntää ennakko takasin sinne missä se olikin eli 22 astetta. Nyt pelaa jotenkuten, hieman nykii mutta pystyy ajella. Mikä piru mahtaa olla pielessä? Voisikos olla sytytyksen ohjausyksikössä vikaa(tätä ehdottivat korjaamolla)?
Alkaa ihan just harmittamaan kun on rahaa palannu jo reilusti eikä vieläkään pelaa!!!

15

2491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mjo33400

      Todennäköisesti virranjakaja on pykälällä pielessä,siihen viittaa ainakin ennakko.Eli siirrä yksi pykälä myötäpäivään.

      • Usko loppuu

        Voikohan olla noin? Saahan sen ennakon tälläkin hetkellä oikeaksi. Ei vaan oikealla ennakolla jaksa kulkea.
        Varaosaliikkeessä kyselin, ja siellä sanovat että jakajan sisällä on eräs säätömekanismi joka mahdollisesti olis jumissa. Olikohan niin että säätelee ennakkoa keskipakoisvoiman vaikutuksesta. Jotkut limput jotka kierrosten noustessa pitäis liikkua ulospäin??
        Mitenkäs tollasen selvittää? En ainakaan rupee ostamaan uutta virranjakajaa kokeilumielessä. Toisaalta sanovat varaosaliikkeessä ettei kannata vanhaa ruveta korjailemaankaan(eipä tietenkään kannata).
        Eikö löydy kohtalotovereita?


      • jta
        Usko loppuu kirjoitti:

        Voikohan olla noin? Saahan sen ennakon tälläkin hetkellä oikeaksi. Ei vaan oikealla ennakolla jaksa kulkea.
        Varaosaliikkeessä kyselin, ja siellä sanovat että jakajan sisällä on eräs säätömekanismi joka mahdollisesti olis jumissa. Olikohan niin että säätelee ennakkoa keskipakoisvoiman vaikutuksesta. Jotkut limput jotka kierrosten noustessa pitäis liikkua ulospäin??
        Mitenkäs tollasen selvittää? En ainakaan rupee ostamaan uutta virranjakajaa kokeilumielessä. Toisaalta sanovat varaosaliikkeessä ettei kannata vanhaa ruveta korjailemaankaan(eipä tietenkään kannata).
        Eikö löydy kohtalotovereita?

        Siellä jakajassa on tosiaankin sen alipainesäädön lisäksi keskipakosäädin, joka vääntää sytytystä aiemmalle kierrosten noustessa, mutta sen ei pitäisi vaikuttaa kuvaamallasi tavalla.

        Sytytyksen ohjausyksikön vika ilmenee yleensä totaalisena käymättömyytenä, joten siihenkään en usko.

        Pikemminkin haiskahtaisi siltä, että jakohihnaa laitettaessa ajoitus meni hampaan verran pieleen. Nokka-akseli toimii siis eri tahtiin kuin sytytys jolloin kierrosten noustessa tehot katoavat.

        Sytkän säädöllä ongelmaa saadaan peiteltyä jonkin verran, mutta ei kokonaan poistettua.


      • Usko loppuu
        jta kirjoitti:

        Siellä jakajassa on tosiaankin sen alipainesäädön lisäksi keskipakosäädin, joka vääntää sytytystä aiemmalle kierrosten noustessa, mutta sen ei pitäisi vaikuttaa kuvaamallasi tavalla.

        Sytytyksen ohjausyksikön vika ilmenee yleensä totaalisena käymättömyytenä, joten siihenkään en usko.

        Pikemminkin haiskahtaisi siltä, että jakohihnaa laitettaessa ajoitus meni hampaan verran pieleen. Nokka-akseli toimii siis eri tahtiin kuin sytytys jolloin kierrosten noustessa tehot katoavat.

        Sytkän säädöllä ongelmaa saadaan peiteltyä jonkin verran, mutta ei kokonaan poistettua.

        Korjaamolla käydessäni äijät kyllä oli tarkistavinaan ton homman ja totes että kohdillaan on. Voihan se olla että kannattas vielä jossain muualla autoa käydä näyttämässä. Ei vaan perkele huvittais viedä yhdellekään korjaamolle enää kun ei ne osaa muuta kun rahastaa. Tästä seikasta on kokemuksia useamman auton osalta.

        Yks oire mikä tossa kans tuntuu olevan on että just käynnistyksen jälkeen kylmänä kone ei ota kunnolla kierroksia vaan kaasua annettaessa sätkii ja potkii. Hetken kun käy tyhjäkäyntiä niin rupee pelaamaan paremmin. Tosin toi oire tais vaivata jo ennen kansiremppaa. Ryyppyä(käsi-) joutuu tottakai kylmällä käyttämään.


      • jta
        Usko loppuu kirjoitti:

        Korjaamolla käydessäni äijät kyllä oli tarkistavinaan ton homman ja totes että kohdillaan on. Voihan se olla että kannattas vielä jossain muualla autoa käydä näyttämässä. Ei vaan perkele huvittais viedä yhdellekään korjaamolle enää kun ei ne osaa muuta kun rahastaa. Tästä seikasta on kokemuksia useamman auton osalta.

        Yks oire mikä tossa kans tuntuu olevan on että just käynnistyksen jälkeen kylmänä kone ei ota kunnolla kierroksia vaan kaasua annettaessa sätkii ja potkii. Hetken kun käy tyhjäkäyntiä niin rupee pelaamaan paremmin. Tosin toi oire tais vaivata jo ennen kansiremppaa. Ryyppyä(käsi-) joutuu tottakai kylmällä käyttämään.

        Voihan se vika muuallakin olla, mutta joitakin vuosia sitten omistamani Camry käyttäytyi muistaakseni samoin remmin vaihdon jälkeen ja ongelma katosi kun ajoitukset korjattiin paikalleen. Tuota hampaan verran sivussa oloa ei välttämättä pikaisella vilkaisulla muuten sitten merkeistä edes huomaa. Heitto saattaa nimittäin olla vain "puolen hampaan verran" ja kone alkaa pelata paremmin kun se puolikas onkin toisessa suunnassa kuin nyt.

        Kylmän koneen kiertämättömyyden syyksi epäilisin alipainevuotoa. Hyviä ehdokkaita ovat jarrutehostin, tuloilman kylmä/lämmin läpän ohjaus tai virranjakajan alipainesäädin. Kone imee vuotokohdasta kylmää ilmaa imusarjaan ja aiheuttaa siten bensan tiivistymistä takaisin nesteeksi. Kun kone lämpiää vähän vaikutus ei ole enää niin voimakas ja vuotokohdasta tuleva ilmakin saattaa olla lämpimämpää. Kuuluuko konehuoneesta viheltävää tai suhisevaa ääntä koneen käydessä?


      • Usko loppuu
        jta kirjoitti:

        Voihan se vika muuallakin olla, mutta joitakin vuosia sitten omistamani Camry käyttäytyi muistaakseni samoin remmin vaihdon jälkeen ja ongelma katosi kun ajoitukset korjattiin paikalleen. Tuota hampaan verran sivussa oloa ei välttämättä pikaisella vilkaisulla muuten sitten merkeistä edes huomaa. Heitto saattaa nimittäin olla vain "puolen hampaan verran" ja kone alkaa pelata paremmin kun se puolikas onkin toisessa suunnassa kuin nyt.

        Kylmän koneen kiertämättömyyden syyksi epäilisin alipainevuotoa. Hyviä ehdokkaita ovat jarrutehostin, tuloilman kylmä/lämmin läpän ohjaus tai virranjakajan alipainesäädin. Kone imee vuotokohdasta kylmää ilmaa imusarjaan ja aiheuttaa siten bensan tiivistymistä takaisin nesteeksi. Kun kone lämpiää vähän vaikutus ei ole enää niin voimakas ja vuotokohdasta tuleva ilmakin saattaa olla lämpimämpää. Kuuluuko konehuoneesta viheltävää tai suhisevaa ääntä koneen käydessä?

        Eihän ne tuolla korjaamolla meinannu niitä ajotusmerkkejä ensin edes löytää. Löyty ne sitte viimein mut hankalaa tuntu olevan. Täytyy toi ajotus vielä jossain muualla tarkistuttaa.

        Kyllä melkein tulee mieleen ettei tossa virranjakajassa vikaa ole kun ennen remppaa se kai toimi hyvin. Tosin ihmettelen mikä ihme ne vanhat(140tkm...) pakoventtiilit oli pilannu. Niistä oli ne kosketuspinnat syöpyny sen verran että olivat alkaneet vuotaa. Vai olivatko vuotanu ja sitten ruvennu syöpymään, enpä tiedä. Ajattelin vain että väärällä hetkellä tapahtuva sytytys kai ne venttiilitkin voi polttaa.

        Toinen seikka joka on askarruttanu on että edellinen omistaja, vanha mieshenkilö, asui lähellä itärajaa ja on ehkä käyttäny itäbensaa. Omia kokemuksia noista aineista ei mulla ole mut useinhan sitä kuulee että itäbensalla koneen rikki saa..? Jotkut taas väittää toista.

        Toi jarrutehostimen alipainevuoto ilmeisesti tarkottaa murtunutta letkua? Alipaineletkuja näyttää yleisesti ottaen olevan melko reilusti.

        Mitenkäs sen tuloilman läpän toiminnan voi tarkistaa? Ja jos ei toimi niin voiko korjata vai tarviiko hommata uus osa?
        Mun mielestä koneesta ei mitään viheltävää tai suhisevaa ääntä kuulu.


      • mjo33400
        Usko loppuu kirjoitti:

        Eihän ne tuolla korjaamolla meinannu niitä ajotusmerkkejä ensin edes löytää. Löyty ne sitte viimein mut hankalaa tuntu olevan. Täytyy toi ajotus vielä jossain muualla tarkistuttaa.

        Kyllä melkein tulee mieleen ettei tossa virranjakajassa vikaa ole kun ennen remppaa se kai toimi hyvin. Tosin ihmettelen mikä ihme ne vanhat(140tkm...) pakoventtiilit oli pilannu. Niistä oli ne kosketuspinnat syöpyny sen verran että olivat alkaneet vuotaa. Vai olivatko vuotanu ja sitten ruvennu syöpymään, enpä tiedä. Ajattelin vain että väärällä hetkellä tapahtuva sytytys kai ne venttiilitkin voi polttaa.

        Toinen seikka joka on askarruttanu on että edellinen omistaja, vanha mieshenkilö, asui lähellä itärajaa ja on ehkä käyttäny itäbensaa. Omia kokemuksia noista aineista ei mulla ole mut useinhan sitä kuulee että itäbensalla koneen rikki saa..? Jotkut taas väittää toista.

        Toi jarrutehostimen alipainevuoto ilmeisesti tarkottaa murtunutta letkua? Alipaineletkuja näyttää yleisesti ottaen olevan melko reilusti.

        Mitenkäs sen tuloilman läpän toiminnan voi tarkistaa? Ja jos ei toimi niin voiko korjata vai tarviiko hommata uus osa?
        Mun mielestä koneesta ei mitään viheltävää tai suhisevaa ääntä kuulu.

        Ne jakohihnaneuvot ovat hyviä.Mutta mietihän loogisesti,mitä kaikkea kansirempan yhteydessä irroitettiin ja etsi vikä niistä ja unohda tässä tapauksessa kakki muu.


      • jta
        Usko loppuu kirjoitti:

        Eihän ne tuolla korjaamolla meinannu niitä ajotusmerkkejä ensin edes löytää. Löyty ne sitte viimein mut hankalaa tuntu olevan. Täytyy toi ajotus vielä jossain muualla tarkistuttaa.

        Kyllä melkein tulee mieleen ettei tossa virranjakajassa vikaa ole kun ennen remppaa se kai toimi hyvin. Tosin ihmettelen mikä ihme ne vanhat(140tkm...) pakoventtiilit oli pilannu. Niistä oli ne kosketuspinnat syöpyny sen verran että olivat alkaneet vuotaa. Vai olivatko vuotanu ja sitten ruvennu syöpymään, enpä tiedä. Ajattelin vain että väärällä hetkellä tapahtuva sytytys kai ne venttiilitkin voi polttaa.

        Toinen seikka joka on askarruttanu on että edellinen omistaja, vanha mieshenkilö, asui lähellä itärajaa ja on ehkä käyttäny itäbensaa. Omia kokemuksia noista aineista ei mulla ole mut useinhan sitä kuulee että itäbensalla koneen rikki saa..? Jotkut taas väittää toista.

        Toi jarrutehostimen alipainevuoto ilmeisesti tarkottaa murtunutta letkua? Alipaineletkuja näyttää yleisesti ottaen olevan melko reilusti.

        Mitenkäs sen tuloilman läpän toiminnan voi tarkistaa? Ja jos ei toimi niin voiko korjata vai tarviiko hommata uus osa?
        Mun mielestä koneesta ei mitään viheltävää tai suhisevaa ääntä kuulu.

        Jos muistan oikein se tuloilman läpän ohjaus on toteutettu alipaineella sekin. Eli imusarjasta tulee letku, joka menee tuloilmakanavassa olevalle pienelle "murikalle", joka päästää imusta suuremman tai pienemmän osan jatkamaan matkaa itse läpälle sisään tulevan ilman lämpötilan mukaan.

        Itse läpän toiminnan voit testata järjestämällä jollain konstilla imua (keuhkot ei taida ihan piisata ?) läpälle menevään letkuun ja katsomalla liikkuuko läppä.

        Se ohjausmurikka onkin sitten hankalampi juttu. Koetapa ottaa läppä irti ja katsele sen liikkeitä, kun puhallat imuputkeen enemmän /vähemmän lämmintä ilmaa vaikka hiusten kuivaajalla auton käydessä.

        Kansirempan yhteydessä muuten suurin osa noista alipaineletkuista on ollut irti, joten jonkin jääminen pois paikaltaan ei olisi isokaan ihme. Varmistapa, että huohottimen öljynerottimesta (ilmanputsarin alla matkustajan puolella) imusarjaan menevä letku on paikoillaan. On meinaan helppo unohdettava kun ei ole siinä kauhean näkyvällä paikalla.


      • Usko loppuu
        jta kirjoitti:

        Jos muistan oikein se tuloilman läpän ohjaus on toteutettu alipaineella sekin. Eli imusarjasta tulee letku, joka menee tuloilmakanavassa olevalle pienelle "murikalle", joka päästää imusta suuremman tai pienemmän osan jatkamaan matkaa itse läpälle sisään tulevan ilman lämpötilan mukaan.

        Itse läpän toiminnan voit testata järjestämällä jollain konstilla imua (keuhkot ei taida ihan piisata ?) läpälle menevään letkuun ja katsomalla liikkuuko läppä.

        Se ohjausmurikka onkin sitten hankalampi juttu. Koetapa ottaa läppä irti ja katsele sen liikkeitä, kun puhallat imuputkeen enemmän /vähemmän lämmintä ilmaa vaikka hiusten kuivaajalla auton käydessä.

        Kansirempan yhteydessä muuten suurin osa noista alipaineletkuista on ollut irti, joten jonkin jääminen pois paikaltaan ei olisi isokaan ihme. Varmistapa, että huohottimen öljynerottimesta (ilmanputsarin alla matkustajan puolella) imusarjaan menevä letku on paikoillaan. On meinaan helppo unohdettava kun ei ole siinä kauhean näkyvällä paikalla.

        Täytyypä käydä läpi noi alipaineletkut ja varmistaa et ne on kaikki paikoillaan. Samoin tuloilman läppä ja nokan ajotus. Jos ei missään noista oo vikaa niin kai sitte täytyy tarkistaa virranjakajan sisuksien toiminta. Muita ei oikein enää tuu mieleen. Jos kaasarissa olis häikkää nii ei kai se pelais väärällä sytkäajotuksella paremmin kuin oikeella.
        Pakkohan tollanen motti on saada toimimaan, ei se nyt todellakaan kovin monimutkaista teknologiaa edusta...


      • mjo33400
        mjo33400 kirjoitti:

        Ne jakohihnaneuvot ovat hyviä.Mutta mietihän loogisesti,mitä kaikkea kansirempan yhteydessä irroitettiin ja etsi vikä niistä ja unohda tässä tapauksessa kakki muu.

        Anna vastauksia,kun saat kuntoon,me muut eskon omistavat haluamme myös tietää tämän ongelman ratkaisun.


      • Usko loppuu
        mjo33400 kirjoitti:

        Anna vastauksia,kun saat kuntoon,me muut eskon omistavat haluamme myös tietää tämän ongelman ratkaisun.

        Juu, se virranjakaja oli rampa. Olenkin jo tossa alempana otsikolla 'Virtsanjakaja'(todella hauskaa) kuvaillut vikaa. Siihen täytyy vielä lisätä että jakaja on merkkiä Lucas. Näissä on myös käytetty Boschia. Viimeksimainittua olisikin löytyny käytettynä joitakin kappaleita mutta ei Lucasta. Paitsi tietysti tän paikallisen purkamoyrittäjäroiston hintavista valikoimista olis yks romu löytyny.

        Soittelin myös AD-liikkeeseen ja kyselin hintaa, tulos oli 242€ sisältäen kylläkin ohjausboksin, kannen ja pyörijän. Näitähän en kuitenkaan tarvinnu eikä erikseenkään kuulemma saa.

        Semmonen homma vielä, että soitin myös Motonettiin mutta siellä ei osattu vastata että onko se niiden tarjoama jakaja Lucas vaiko Bosch. Että semmosta asiantuntemusta ja asiakaspalvelua. Jäi kaupat tekemättä.

        En siis ostanu uutta. Onneksi. Hetken aikaa erään eläköityneen autoasentajan kanssa pohdiskeltiin ja keksittiin että eihän siinä muuta ku korjataan vanha. Sepä onnistuikin melko helposti hitsaamalla. Sieltä jakajasta kun oli pari alunperin yhteenprässättyä osaa irronnu toisistaan, niin hepattiin ne takas kasaan ja lyötiin jakaja nippuun. Sitte laitettiin jakaja paikoilleen, tarttasin, koeajoin, säädin sytytyksen korvakuulolla semmoseks ettei kiihdyttäessä kuulu nakuttavaa ääntä ja nyt pelaa kuin uus. Ainakin toistaseks, mutta miksikäs se muuttuu jos vaan hitsit kestää, ja miks ei kestäis kun on kestämään tehty. Tietysti kannatais tarkistaa vielä lampulla kunnolla kohalleen.

        Ei tiedä vaikka usko eskoon vielä joskus palais takasinkin. Tää remppahan ei edes maksanu mitään!

        Tässä oli hommat pähkinänkuoressa. Ei siis kannata heti juosta kauppaan ja maksaa järjetöntä hintaa jostain malminkappaleesta, vanha osa toimii hyvin kun hieman silittelee...

        Erinomaista joulua kaikille!


    • jk

      Kuten jo edellä todettu, viiranjakajan alipaine ja keskipakosäädön toimimattomuus. Molemmat todettavissa ajoitusstrobolla, letku irti/ kiinni ja kierroksia lisäämällä kp-säätö. Säätöhän tehdään letku irti muistaakseni. Tuo tyhjäkäynniltä kierrostenotto ongelma viittaisi em.

      Vaikka nokka-akselin remmin olisi pykälän pielessä ja sitten sytytys säädetty kohdalleen, ei suurta eroa huomaa (kokemusta on).

      Sytytyksen ohjausyksikössä en vian usko olevan, on niin yksinkertainen, kerran lauantai-iltana kun ko osa hajosi, rakensin tilalle parista vastuksesta, komparaattorista ja fetistä toimivan virityksen, jolla ajelin pari viikkoa.

      • Usko loppuu

        Pakoventtiilien palaminen ymmärtääkseni vois johtua väärästä sytytysajankohdasta. Näinollen sytytys on voinnu olla pielessä aikaisemminkin. Vois kai sitä ajatella että noihin säätimiin on tullu vikaa edellisen omistajan aikana, ja tyyppi on saattanu korjata ongelman kääntämällä perusennakon pieleen. Tästä on vähitellen seurauksena ollu tää venttiilien kärähtäminen..? Ehkä.


    • Usko loppuu

      Avattiin tänään virranjakaja. Siellä olikin eräät sisuskalut vaihtoa vaille. Siellä on ne "limput" ja niitten päällä jotkin jousihimmeliviritykset. Kaks osaa on toisissaan siten että toisen kaks uritettua tappia on prässätty toisen reikiin. Tässä mun tapauksessa nämä reijät ei ollu enää tiukat vaan oli kuluneet pitkulaisiksi. Tästä johtuen toinen osa liikkui toiseen nähden eikä säätö ole voinut enää toimia.(Oliko tarpeeks epäselvästi selitetty?). Ennakko on ymmärtääkseni voinut vaeltaa melko laajasti omia aikojaan. Luultavasti oireet on tuon vian aiheuttamia.

      Noita sisuskaluja ei saa mistään joten on ostettava koko jakaja jotta rupee toimimaan...Motonetin listoilla hintaa on n. 167€. Se on paljon, mutta toisaalta vähän kun vertaa merkkiliikkeen tänään arvioimaa hintaa n. kaks tonnia(mk). Autopurkaamoilla näyttäis keskihinta olevan jotain 60€ luokkaa(netissä varaosahaku), paitsi meilläpäin purkaamolla -87 mallisesta halutaan 100€. Saavat mun puolesta pitää koko kultakimpaleen!

      Noista vanhoista romuista kun ei vaan kans tiedä, on varmaan samanlaisia sisältä kun toi oma. Täytyy kai uhrata vielä sen verran että ostan uuden osan.

      Kiitos kaikille vinkeistä!

    • FORDfiesta

      Ali paine voi myös vuotaa huohotinletkun öljykeruu kupista, ilmanputsari kotelossa on pieni venttiili jonka kautta imee imusarjaan öljyn.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2671
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1228
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1125
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      998
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      964
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      939
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      13
      865
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      845
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      845
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      39
      822
    Aihe