kortisoni hoito

nyt ekaa kertaa

aloittamassa,niin onko kortisonista mitään haittaoireita ja oletteko olleet sairaslomalla kortisoni kuurin jälkeen?
kaikki tieto on tervetullutta
siis tiputukseen menen..

9

10065

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

Terve Sairastuin Ms tautiin -96 ja 2003 en kyennyt enää työskentelemään MS oireiden takia ja sain Husissa Kortisoni Pulssi hoidon. Hoidosta oli minulle apua tosin ei mitenkään mittavasti, Tasapaino parani ja pytstyin kävelemään pitempiä matkoja.Nyt olen ollut HUMS :ssa tarkkailussa ja saanut Avonexin lisäämiin ms oireisiin Prednison nimistä kortisonia (pilleri) lääkettä ,mikä ainakin minulle sopii todella hyvin ,olen pystynyt jopa juoksemaan 50m suht kontrolloidusti mikä ilman Prednisonia ei millään onnistuisi (vain kävely). Harmikseni Kortisonia ei ole tarkoitettu pitempiaikaiseen käyttöön lääkärin mukaan kerää nestettä elimistöön mitä riskejä sillä käytännössä on en tiedä.Toivottavasti sait tästä jotain irti, tsemppiä hei

• kahdesti koettu

Olen kaksi kertaa ollut kortisonipulssissa ( tiputus 3na perättäisenä päivänä neuron polilla ) - kortisoni auttoi minulla kummallakin kerralla vajaassa viikossa ms oireisiin, mutta toi tullessaan läjän sivuoireita; mm. unettomuutta, huikeaa uupumusta, kuumeilua, nivelsärkyjä, rasvaisia isoja näppylöitä, ihon punoitusta.... MS-hoitajan mukaan reagoin normaalia voimakkaammin kortisoniin. Olin pulssin jälkeen sairaslomalla parisen viikkoa. Sinä aikana myös nuo sivuoireet hellittivät. Mun kohdalla tuo pulssi on sen verran rankka hoitomuoto, että harkitsen erityisen tarkkaan menenkö siihen enää koskaan.
      Sinulle jaksamista, ja mielenmalttia tiputukseen !

• pet

Olen ollut pulssissa jotain 4 tai 5 kertaa (en muista). Kestäny oon hoidon hyvin, joskus on vähän sykkeet noussut. Vinkkinä, ota jotain pastilleja mukaan, lääke tuo kauheen maun suuhun (ainakin mulla).

• ja iso sellainen

kiitoksia´kaikille vastanneille. ehkä hengissä siitä selviän ja nyt tietää mitä voi olla odotetavissa.

• tämäkin kokemus

Keväällä näköhermotulehdukseen annettiin solu-medrol.2 min kuluttua anafylakt.sokki.Se minun, kortisooni hoidoista.Hengen lähtö oli tosi lähellä.Sairaslomalla nyt.

• ....

miten paljon siitä saa sairaslomaa suunnilleen tai mitä olette ollet? oletteko,palanneet samantien töihin?

• pet

• pessimi

toivottavasti kortisonit vaikutti toivotulla tavalla. Minulla 2 kertaa kokeiltu pulssihoito vaan pahensi tilannetta ja kolmatta kokeilua ei tule. Eka kerralla alkava tunnottomuus ja halvausoireet kädessä ja jalassa, vaihtuivat 3pv:n kortisonin jälkeen täydelliseksi toispuolihalvaukseksi. lääkärin mielestä "taudin kulkua", mutta ylilääkäri "piti parempana" ettei kahden seuraavan päivän annosta enää anneta. Toisella kerralla puolivuotta myöhemmin toisen silmän hämärä näkö olikin kahden päivän pulssien jälkeen totaalinen pimeys! kolmannen päivän annosta en huolinut, lääkärin suostutteluista huolimatta. 8 vuotta on kulunut, oireettomana.Vihdoin on lääkäritkin myöntänee ,ettei kortisoni ehkä minulle sovi... Tauti nostaa taas päätään. harkitaan lääkitystä.uskallanko, kun kortisoninkin vaikutus oli päinvastainen... KOHTALOTOVEREITA????

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2621
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1649
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1645
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59