odotan ensimmäistä lastani (LA 2.9), ja mieheni kanssa olemme huolissamme äidistäni, eli lapsemme tulevasta mummosta.
alkoholista on tullut vuosien saatossa hänelle ongelma (tietenkään ei hänen omasta mielestään), työnsä hän pystyy vielä hoitamaan ja olemaan mm. tupakoimatta koko työpäivän, muuten hän polttaa vähän väliä tupakkaa vapaa-ajallaan, aamusta iltaan. jos sätkäpaperit loppuu, hän vääntää sen vaikka piirustuspaperiin, vaikka oikeaakin sätkäpaperia tai tupakkaa saisi 2 tunnin päästä...
kaikkeen tekemiseen ja olemiseen liittyy oluen juonti, tai viini, tai mitä alkoholia nyt sitten onkaan saatavilla. siivouskaljat, saunakaljat, perjantaikaljat, iltakaljat, rentoutuskaljat, kun tuli vieraita kaljat... piilopullo on usein aamusta asti kaapissa, ja iltapäivällä sitä jo ollaan iloisessa huppelissa. yhtäkkiä on sixpäkki vedetty.
koko hänen 3 viikkoa kestäneellä lomalla ei tainnut vesiselvää päivää nähdä, jos ei muuta niin krapulassa makasi ja herättyään taas lisää kaljaa tai viinaa. asiasta olemme välillä vähän puhuneet, että olisikin jo aika pikkuhiljaa totutella vähän raittiimpaan elämään, niin on mukava sitten mummonkin hoitaa tätä pikkuvauvaa välillä, sillä humalaiselle emme tätä tulevaa nyyttiä aio viedä. mieheni ja äitini saivatkin tästä jo kerran mojovan riidan aikaan, ja äitini tietenkin itsesäälissä kännisenä alkoi syytellä ja sättiä meitä.
isälläni alkoholi ei ole ongelma, mutta äitini juomiseen ei ole helppo kenekään vaikuttaa, toissapäivänäkin äiti sanoi että hän ryyppää lomalla niin paljon kuin haluaa, ja viimeisen lomapäivän hän on niin kännissä kuin huvittaa, eikä aio tehdä ruokaa eikä yhtään mitään, ryypätä vaan kun on viimeinen lomapäivä. pelottaa ajatella, että malttaako tämä tuleva mummo pysyä erossa pullosta silloin kun pikkuinen vauvamme on lähistöllä! en uskalla jättää sitä hänen hoitoonsa, ja sekös tulee olemaan paha paikka tulevaisuudessa! en myöskään halua, että vauvaamme hoitaa joku joka polttaa kuin korsteeni ja lemuaa sen mukaisesti.
niin toivoisin kuitenkin että lapsellamme olisi molemmat mummot ja papat lähellä, mutta miten tässä tilanteessa voi toimia...
alkoholisoitunut
20
2767
Vastaukset
- saman kokenut ja kokee edel...
älä vaan yksinkertasesti vie lasta mummolaan sillon.
mun sisko on ollu sitkeempi tappeleen äidin kanssa juomisesta ja sillon äiti onki ollu luultavasti juomatta, mutta mulla ei ollu aina kanttia sanoa, niin maistuhan se viina sille sillon, no onneks oli isä aina lähellä.
meidän porukat kyllä eros vajaa puol vuotta sitte tän juomisen takia.
kerran äitilles on toi viina nin tärkee, niin anna olla. tuntuu hullulta mut anna ryypätä ja käytä lasta äitilläs sillon ku on selvä, mutta älä mene itseäs kiusaamaan sinne sillon ku sä tiedät että se on kuitenkin juomassa.
tsemppiä sulle ja onnea synnytykseen :)- nyt jo
joutunut vähentämään siellä käymistä, koska tekee niin pahaa katsoa sitä toikkaroivaa känniläistä, ja vielä raskausaika tekee mielen niin herkäksi, että itku pääsee. sääliksi käy isääni, vaikka ei hänkään lasiin sylje, mutta huomaan että häntä harmittaa kun emme käy niin usein kuin oikeasti voisimme. alkoholi on kyllä kauhea asia, kun se saa vallan kaikesta! kohtuudella ihan ok, mutta tämä on jo ihan liikaa. olen kyllä muuten nauttinut raskaudestani ja olen onnellisessa elämäntilanteessa, mutta tuo viina on vain yksi aika iso mörkö tässä taustalla.
- saman kokenut
nyt jo kirjoitti:
joutunut vähentämään siellä käymistä, koska tekee niin pahaa katsoa sitä toikkaroivaa känniläistä, ja vielä raskausaika tekee mielen niin herkäksi, että itku pääsee. sääliksi käy isääni, vaikka ei hänkään lasiin sylje, mutta huomaan että häntä harmittaa kun emme käy niin usein kuin oikeasti voisimme. alkoholi on kyllä kauhea asia, kun se saa vallan kaikesta! kohtuudella ihan ok, mutta tämä on jo ihan liikaa. olen kyllä muuten nauttinut raskaudestani ja olen onnellisessa elämäntilanteessa, mutta tuo viina on vain yksi aika iso mörkö tässä taustalla.
meillä kans isälle maistuu, mut se juo läheskään niin usein, eikä muutu kamalaksi juodessa.
ensin olin eroa vastaan, mut sit tajusin, että kuin paljo isä joutuu sitä juomista kattoo ja ite ku en jaksanu sitä kattoo hetkeekään, niin miks isän pitäs jaksaa.
koita nyt olla murehtimatta koko asiaa loppu raskauden ajan ja nauti. pyydä isääs käymään vaikka teillä uskosin että isäs ymmärtää sua :)
- Mummo minäkin
tämä on isovanhempien palsta, jossa heillä on mahdollisuus keskustella lapsistaan ja lastenlapsistaan sekä siitä, mitä on olla isoäiti tai isoisä. Mitä, jos kirjoittaisit äitien jutut-palstalle?
- mummolle
eksyin suruissani väärälle palstalle. olen pahoillani, ei ollut tarkoitus loukata ketään.
- nyt haittaakaan ole
mummolle kirjoitti:
eksyin suruissani väärälle palstalle. olen pahoillani, ei ollut tarkoitus loukata ketään.
voipi joku isoäiti/isoisä sanoa jotain lohdullista.
- olisi
nyt haittaakaan ole kirjoitti:
voipi joku isoäiti/isoisä sanoa jotain lohdullista.
kiva kuulla jos joku on selvinnyt eroon tuosta alkoholista, että onko se edes mahdollistakaan... mitä muut mummot ja papat on mieltä, ei kai tuo alkoholiongelmaisuus niin harvinaista ole...ehkäpä joku saattaa tajuta itsekin olevansa samanlaisessa tilanteessa.
- mutta
ehkäpä joku isovanhempi saa tästä ajattelemisen aihetta. Uskoisin, ettei alkuperäinen kirjoittaja ainut tämänkaltaisen ongelman kanssa painiva ole.
- Mummoton
mummolle kirjoitti:
Tämähän on "Äidit & isät"-foorumin alafoorumi, joten olet ihan oikealla palstalla. Joku tiukkapipo vaan yrittää rajata aiheet mieleisikseen.
- samaa asiaa
Eiköhän tällä palstalla saa kirjoittaa ihan kaikki, joita vaivaa/ kiinnostaa isovanhemmuuteen liittyvät asiat! Pitääkö joka ikiseen ketjuun tuota yhtä ja samaa postata!? Isovanhempien palstalle saa samalla tavalla kirjoittaa vaikka 10 vuotias poika (joka ei mitä ilmeisimminkään ole kenenkään pappa), jos häntä omissa isovanhemmissaan joku asia mietityttää.
Isovanhemmuus ja siihen liittyvät jutut ovat samoja kirjoittipa niistä kuka tahansa. - palstalla on
Mielestäni hän on ihan just oikeella palstalla, sillä tämä asia on sellainen , jolle monet mummot ummistaa silmänsä ja avaavat sen ansaitun pullon. Itsekkin olen mummi ja vietän paljon aikaa lapsenlapsen kanssa, mutta ajatuskin että jos sattuis jotain ja mummi ois kaljoissa hirvittää. Otan sen saunaolusen ja käynpä joskus kuppilassakin, mutta kun lapsi on mummilassa niin silloin on ei prosenttijuomia juoda.
- Moona
Heippa,
olen hyvin samanlaisessa tilanteessa. Lapseni on nyt 2-vuotias. Yksinasuva isäni on pahasti alkoholisoitunut. Hän ei riehu eikä räyhää kännissä, mutta ei nuokkuvaa olemusta ja takeltelevaa puhetta jaksa kauan katella. Nyt ongelma on jo niin pitkällä, että hänellä on terveys mennyt. Itse hän ei myönnä ongelmaa edelleenkään ja aiheesta puhuminen aiheuttaa vain valtavan riidan. Olen oikeasti todella huolissani hänestä ja siitä, miten hän arjestaan selviytyy.
Lapseemme hän suhtautuu periaatteessa hyvin. Sanoo aina välittävänsä ja tapaa meitä erittäin mielellään. Me vain emme voi alkoholiongelman takia käydä niin usein kuin muuten kävisimme. Kaipaan valtavasti sitä, että hän olisi terve ja voisimme mennä yhdessä mökille, hän voisi tulla meille viettämään viikonloppua jne., mutta sellainen ei tule koskaan olemaan mahdollista. Olen sanonut, että lastani en halua tuoda humalaisen luokse, mutta sairaudelle ei voi mitään. Koskaan ei etukäteen tiedä, onko hän juonut vai ei. Eläkkeelle jäätyään on ilmeisesti aina vähintään pienessä sievässä. Lapsen hoidosta ei ole tullut ongelmaa, koska hän itsekin ymmärtää, että ei pysty lastamme hoitamaan. Jos oma äitisi vaatii lastanne hoitoon, niin voit hyvällä omallatunnolla pysyä tiukkana ja sanoa, että alkoholistille et lastasi anna hoitoon. Tiedän, että tämä voi olla vaikeaa, alkoholistit osaavat olla erittäin hankalia ihmisiä.
Sinun täytyy nyt keskittyä enemmän itseesi ja vauvaan ja omaan perheeseesi. Äitisi ongelmalle et voi tehdä mitään. Ei ole sinun vastuullasi saada häntä hoitoon, muista se! Tiedän, miten huolestunut ja paniikissa ihminen voi toisen ongelman takia olla. Itse sain helpotusta ja rauhaa mielelleni Al Anon -keskusteluryhmässä.
Tästä taisi tulla vähän sekava purkaus, mutta toivottavasti saat edes pientä lohtua tämän lukemisesta.
Voimia sinulle! Ja Sydämelliset Onnittelut raskaudesta! Lapsi tuo paljon hyvää ja ihanaa elämääsi. Nauti perheestäsi ja muista synkkien ajatusten keskellä, mitä kaikkea hyvää elämässäsi on. - ainoa neuvo:
Älä jätä lastasi hänelle koskaan hoitoon vaikka tulisi maailmanlopun riita ja huuto. t.samanlaisten vanhempien tytär
- äiti 46v.
Itse aikoinani muutin Tukholmaanvuonna 1079.
Esikoinen (poika) syntyi -82, tytär -84
Joka noin toinen vuosi kävi vanhempani vierailulla.
Jo valmiiksi päissään, kun olivat koko yön Laivalla ryypänneet.
Miten miehesi äiti?
Meillä luojalle kiitos, oli toinenkin mummu, siis Anoppini, joka ottaa kaljan 2 noin joka neljäs kuukausi.
Mutta ei sitäkään lapsiemme nähden.
Et voi mitään!!
Äitisi juomiselle, joten älä sitä turhaan murehdi.
Lapsi oli sitten aikuinen tai ala-ikäinen ei ole vastuussa vanhempiensa teoista!
Muista se!
Koita nyt vaan ajatella tätä pientä joka on vatsassasi, (helppo minun sanoa), mutta silti.
Mutta älä tee samaa virhettä kuin minä.
Teini-iästä lähtien eivät kumpikaan vanhemmista ole käyneet vanhempieni luona.
Äitini teki itsemurhan nyt 13.12 tulee siitä 2 vuotta.
Vanhin tyttäreni ei tullut edes hautajaisiin.
Nauti omasta miehestäsi ja teidän vauvasta, kaikille asioille kun ei voi mitään.
Se nyt vaan on niin.
Mutta onnittelut sinulle ja miehellesi!!
Ja onnea synnytykseen!!!
T:Äiti - äiti 46v.
äiti 46v. kirjoitti:
Miten miehesi äiti?
Meillä luojalle kiitos, oli toinenkin mummu, siis Anoppini, joka ottaa kaljan 2 noin joka neljäs kuukausi.
Et voi mitään!!
Lapsi oli sitten aikuinen tai ala-ikäinen ei ole vastuussa vanhempiensa teoista!
Muista se!
Koita nyt vaan ajatella tätä pientä joka on vatsassasi, (helppo minun sanoa), mutta silti.
Nauti omasta miehestäsi ja teidän vauvasta, kaikille asioille kun ei voi mitään.
Se nyt vaan on niin.
Ja onnea synnytykseen!!!
T:ÄitiJeps, ei ole tuo aamukahvi oikein vielä "noussut nuppiin" muutin Tukholmaan 1979.
- alkup.kirj.
äiti 46v. kirjoitti:
Miten miehesi äiti?
Et voi mitään!!
Muista se!
Se nyt vaan on niin.
Ja onnea synnytykseen!!!
T:ÄitiAnoppini ei käytä alkoholia, niin hän on ihan turvallinen mummu :) siinä mielessä, enkä hänen suhteen olekaan huolissani mistään, ja mielellään hän saa tulevaa vauvaa hoitaa.
Tiedän ettei äitini juominen ole minun vastuullani, enkä voi sitä estää millään. kyllä tämä tästä, kiitos mielipiteistä, niistä on ollut apua, kun en halua miestänikään aina näillä jutuilla rasittaa, hänelläkin on omat murheensa. Olen onnellinen omassa elämäntilanteessani, ja mieheni kanssa odotetaan vauvan syntymää iloisina.
- mamma, poika-03 ja masukki ...
Kylläpäs kuulostaa tutulle sun kertomus, piilopullot myös meidän äidillä käytössä ja luulee, että muut ei huomaa/tiedä hänen juovan, eikä tietenkään itse edes tiedosta mitään ongelmaa... Mun äiti alkoholisoitui jo mun ollessa lapsi/nuori. Meidän poika on kohta kolme vuotta ja kertaakaan en ole jättänyt häntä äitini luokse hoitoon, vaikka äiti asuu lähellä ja ei käy työssä (on sairaseläkkeellä). Aina on vietävä lapsi joko hoitoon (perhepäivähoitajalle) tai keksittävä muu ratkaisu, jos on jotain ekstraa, esim. hammaslääkäri tai kampaaja vapaapäivänä. Ja muutenkin olisi kovin ihanaa saada joskus vaan viettää vapaapäivää miehen kanssa kahdestaan, mutta en vaan kertakaikkiaan uskalla viedä lastani äitini hoiviin.
Joskus olen vienyt lapsen pariksi tunniksi hoitoon jos isäkin on kotona, hän kun ei koskaan juo, jos lapsenlapset hoidossa.
Me kyllä yritämme kuitenkin pitää hyvät välit vanhempiini ja käymme siellä usein, ehkä kerran viikossa. Eivät he yleensä juo, kun olemme siellä. Ja poikamme viihtyy siellä hyvin ja mummi ja ukki ovat hänelle kovin tärketä, se on tärkeää myös minulle, että hänellä kuitenkin on isovanhemmat. Jos ovat humalaisia, kun menemme lähdemme heti pois. En halua lapseni näkevän heitä humalaisna.
Joskus ajattelen katkerana tilannettamme, kun meillä ei ole ketään kenen luokse viedä. Mieheni vanhemmat eivä ole innokkaita hoitamaan, sanovat, että hoitavat, kun poika isompi ja pärjää jo ikäänkuin itsekseen. Nyt varsinkin, kun toinen vauva on tulossa ajattelen usen, että olisi ihanaa jos pojallamme olisi turvallinen mummola, johan voi pojan huoletta viedä. Saisi joskus itselleen ja vuvalleen aikaa, mutta toisaalta olen ja "tottunut" siihen, että meillä ei ole sellaista tukiverkostoa... En edes tiedä vielä mihin esikoinen viedään hoitoon, kun synnytys käynnistyy... ;(
Tiedän, että vanhempaini rakstavat lapsenlapsiaan yli kaiken, mutta alkoholismihan on sairaus ja viinaa on saatava, äiti kai kuvittelee aina, että ei tule humalaan, vaikka "vähän" juokin ja yhtäkkiä hän onkin jo juonut kovin paljon, kun kokoajan käy naukkaielmassa piilopulloistaan. Sitten hän ei edes tajua olevansa jo niin humalassa...
Äh, tästä aihaasta aina niin vaikea puhua/kirjottaa!
Tsemppiä sulle tulevaan! Olen onnellinen, että sulla on anoppi joka haluaa kuitenkin hoitaa ja yritä pitää jonkunlaiset välit äitiisi (jos vain itsestäsi ei tunnu liian pahalle) lapsesi syntymänkin jälkeen, on se mummu tärkeä, vaikka sinne ei voi hoitoon jäädäkkään. Me ollaan onnistuttu pitämään ihanan läheiset välit vanhempiini kaikesta huolimatta.- eli tuttua
Myös meidän toinen mummo tissuttaa kaljaa aamusta iltaan. Aika harvoin kunnon humalassa, mutta koko ajan pienessä tuiskeessa. Sammuilee keskellä päivää, herää taas ja juo lisää. Valittaa, kun yöllä ei saa unta, närästää jne.
Ollaan hyvissä väleissä, käydään kattomassa, ystävällisesti huomautettu juomisesta..vauvaa ei kuitenkaan tohdi jättää hoitoon. Sääli sinänsä. Apu ois tervettullutta, mutta kun ei voi, ni ei voi. Halutaan silti, ettei mummo oo ulkopuolinen ja viedään vauva "valvottuihin" tapaamisiin. Se antaa esimerkkiä lapselle ja ehkä lapseni tuo sitten omat lapsenlapsensa katsomaan minua, kun olen siinä iässä kaikkine mahdollisine ongelmineni.
- äiti myös
Entinen anoppini, lasteni toinen mummo on myös alkoholisoitunut. Mummu ryyppää oikein urakalla. On sammunut milloin mihinkin, yrjönnyt pöytään hienoissa juhlissa ym. Mennyt kännissä töihin, jopa ajanut autoa kännissä.. En viitsi hirveästi pitää yhteyksiä, koska hän ei soitakaan koskaan selvinpäin, jopa lapsilleni hän soittaa juovuksissa. Ikävä juttu, ihminen joka on selvänä mukava ja puuhakas ja aikaansaava. Mutta niitä selviä päiviä on murheellisen vähän.
- mutta haitanneeko tuo mittään!
Myös meillä on alkoholisoitunut mummo lapsillani.Olen yrittänyt puhua asiasta hänen kanssaan, ilman mainittavampaa menestystä.Olen vuosien saatossa seurannut huolestuneena, kuinka alas ihminen voikin ajaa itsensä alkoholilla.Surettaa kun en ole voinut asialle mitään, mutta olen oppinut elämään sen kanssa. Lapseni eivät ole ikinä tämän mummon luona kylässä ellen ole itse heitä vahtimassa, mummolla kun on tapana mm. jättää viinamukeja huolimattomasti mihin sattuu, sammua itse mihin sattuu, jne...Eihän hän kykene itsestään kännissä huolehtimaan, saati sitten lapsistani. Aina ajoittain mummo sitä itkee kun lapseni eivät tule yökylään hänen luokseen, mutta itseään voi syyttää siitäkin. Mielestäni lasten ei tarvitse katsella kännistä hölmöilyä mummolassa. Itselläni on muutamaan otteeseen mennyt hermot, kun esim jouluna pullo narahtaa auki jo aamusta, tietäähän tuon kuinka loppupäivä sujuu sitten. Varsinkin silloin kun on jo etukäteen sovittu aikuisten kesken että ollaan selvinpäin jotta lapsillakin olisi mukava joulu suvun kanssa...Kyse on mieheni äidistä ja myös mieheni sisarukset ovat täysin samalla linjalla kanssamme tämän asian suhteen. Vaan surettaahan se lähteä kesken perhejuhlien pois mummolasta sen takia kun ei jaksa katsoa toisen kännistä höyryämistä ja kuunnella itsesäälin puuskia joita mummo aina jossain vaiheessa känniä saa.Lapseni alkaa olla jo sen verran iso että häneltä ei voi enää peitelläkään asiaa, surullista sinänsä, sillä mummo on lapsille kuitenkin rakas. mutta jos mummo itse haluaa näin elää, niin mikäs minä olen aikuista ihmistä kieltämään enää, kun järkipuhe ei auta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi1453699Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut1083534Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi202472Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs42295100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es282113Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa341187Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?
Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut221048- 134843
Ei ne päivät ole samanlaisia...
Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah28840Oikea syy siihen
miksi toivon ettei enää törmätä on se, että olen ihan tavattoman ihastunut sinuun. Paljon helpompi itselle kun ei saa pä34754