aivokasvain

Iloa ja pelkoa

Minulla alkoivat viime syksynä päänsäryt jotka pikkuhiljaa kovenivat ja tulivat yhä useammin,kutsuin niitä räjähdyksiksi,sitten tuli tasapaino-ongelmia,kävely oli horjuvaa ja törmäilin,oksentelukin tuli mukaan,laihduin yli 10kg.No neuropolille,tt-ja mri-kuvauksiin,löydettiin kookas kysta jonka aiheutti aivokasvain. Lääkäri sanoi että hyvä laatuinen,mutta huonossa paikassa,voisi olla että puhetta ja kävelyä joutuisi opettelemaan leikkauksen jälkeen tai jos "aivosiltaa"vahingoittaisi niin voisi mennä liikunta kyky.Minulla oli kuitenkin todella hyvä ONNI matkassa ja pääsin 3pv.leikkauksen jälkeen KOTIIN.Kävely oli pari viikkoa huteraa ja muistin kanssa pieniä ongelmia,nyt on leikkauksesta 1,5kk ja olo tuntuu normaalilta,ei pakotuksia vain pientä turvotusta leikkaus kohdassa,tuntuu kuin elisi uutta elämää,kaikenlaisia pelkoja oli niin paljon ennen leikkausta! Ja pelkoja on nytkin esim. onko monella uusinut tai tullut muita ongelmia leikkauksen jälkeen?

20

14485

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _pelokas_

Tosi hienoa että sun kasvain saatiin vaikeasta paikasta huolimatta leikattua=) itselläni ei ole aivokasvainta ainakin toivon niin,vaikka oireitteni perusteella se voisikin olla mahdollista =/ niimpä ajattelin kysyä sulta että minkälaista sun päänsärky oli? itselläni on puristavaa ,tuntuu ihan kamalalta,tää on mulla ihan jokapäivästä ni aivokasvain käy väkisinki mielessä ..

• iloa ja pelkoa

Ne säryt tuntui niin kuin vanne pään ympärillä ja aivan kuin päässä olisi räjähtänyt.Käy ihmeessä lääkärillä jos se on pitkään jatkunut,minäkin venytin ihan liian pitkään sinne menoa.Toivotaan että ei löydy mitään ikävää.Hyvää kesän jatkoa sinulle!

• _pelokas_
        iloa ja pelkoa kirjoitti:

Ne säryt tuntui niin kuin vanne pään ympärillä ja aivan kuin päässä olisi räjähtänyt.Käy ihmeessä lääkärillä jos se on pitkään jatkunut,minäkin venytin ihan liian pitkään sinne menoa.Toivotaan että ei löydy mitään ikävää.Hyvää kesän jatkoa sinulle!

Juu samoin sulle hyvät kesän jatkot =) huomenna aamulla aijon lääkäri ajan taas varata sitten, lääkärissä olen tän mun jutun kanssa ravannu jo useaan otteeseen kävin silmälääkärissä kaikki oli okei ja näkökenttä tutkimuksissa kaikki oli okei ja verikokeissa siinäkin kaikki okei joten sain lääkäriltä lähetteen fysioterapeutille sanoi että niskoista johtuu, niin mietin vaan että olisiko tuola silmälääkärissä huomattu mulla aivokasvain kun olen lukenut että silmien takana on turvotusta jos aivoissa on painetta elikä kasvaimen aiheuttamaa,ja kun eiköhän päänsärky johdu juuri siitä kun on painetta aivoissa... saanko vielä kysyä että kuinka nopeesti sulla noi kaikki oireet rupes tulemaan?

• iloa ja pelkoa
        _pelokas_ kirjoitti:

Juu samoin sulle hyvät kesän jatkot =) huomenna aamulla aijon lääkäri ajan taas varata sitten, lääkärissä olen tän mun jutun kanssa ravannu jo useaan otteeseen kävin silmälääkärissä kaikki oli okei ja näkökenttä tutkimuksissa kaikki oli okei ja verikokeissa siinäkin kaikki okei joten sain lääkäriltä lähetteen fysioterapeutille sanoi että niskoista johtuu, niin mietin vaan että olisiko tuola silmälääkärissä huomattu mulla aivokasvain kun olen lukenut että silmien takana on turvotusta jos aivoissa on painetta elikä kasvaimen aiheuttamaa,ja kun eiköhän päänsärky johdu juuri siitä kun on painetta aivoissa... saanko vielä kysyä että kuinka nopeesti sulla noi kaikki oireet rupes tulemaan?

Säryt alkoivat 10/2005,ja ensimmäinen lähete neurolle lähti vasta viime toukokuun alussa,se aika olis ollu vasta elokuulle,kuitenkin toukokuun lopulla tilanne meni niin huonoksi että pääsin 1.6 sairaalaan,se kysta kasvoi niin nopeasti ja aiheutti painetta,ei minullakaan huomattu silmissä vielä tammi-helmikuussa mitään.

• iloa ja pelkoa

Säryt alkoivat 10/2005,ja ensimmäinen lähete neurolle lähti vasta viime toukokuun alussa,se aika olis ollu vasta elokuulle,kuitenkin toukokuun lopulla tilanne meni niin huonoksi että pääsin 1.6 sairaalaan,se kysta kasvoi niin nopeasti ja aiheutti painetta,ei minullakaan huomattu silmissä vielä tammi-helmikuussa mitään.

Ne oireet yltyivät 6kk. aikana pikkuhiljaa,ensin säryt,kaksoiskuvat,tasapaino aisti meni pikkuhiljaa pahemmaksi,pari päivää ennen leikkausta puhe meni ihan huonoksi,en löytänyt sanoja enkä pystynyt liikkumaan kunnolla. mutta älä hirveesti jännitä ja pelkää sitä että se olisi kasvain,voihan se särky johtua niistä lihaksistakin tai jostain muusta.Ja se jännitys saa sinut kuuntelemaan särkyjä ja päätä kriittisemmin..Toivon kovasti että kaikki olisi hyvin sinulla.

• _pelokas_

Ne oireet yltyivät 6kk. aikana pikkuhiljaa,ensin säryt,kaksoiskuvat,tasapaino aisti meni pikkuhiljaa pahemmaksi,pari päivää ennen leikkausta puhe meni ihan huonoksi,en löytänyt sanoja enkä pystynyt liikkumaan kunnolla. mutta älä hirveesti jännitä ja pelkää sitä että se olisi kasvain,voihan se särky johtua niistä lihaksistakin tai jostain muusta.Ja se jännitys saa sinut kuuntelemaan särkyjä ja päätä kriittisemmin..Toivon kovasti että kaikki olisi hyvin sinulla.

kuinka nopeesti noi kaksoiskuvat tuli mukaan?kun mulla on särkeny päätä nyt 3kk ni tuliko sulle ton 3kk aikana jo jotain? kiitos vastauksistasi..

• Iloa ja pelkoa
        _pelokas_ kirjoitti:

kuinka nopeesti noi kaksoiskuvat tuli mukaan?kun mulla on särkeny päätä nyt 3kk ni tuliko sulle ton 3kk aikana jo jotain? kiitos vastauksistasi..

en osaa sanoa tarkkaa aikaa,joskus helmikuussa,samoin oli valoarkuutta.

• _pelokas_
        Iloa ja pelkoa kirjoitti:

en osaa sanoa tarkkaa aikaa,joskus helmikuussa,samoin oli valoarkuutta.

mulla on tän päänsärynyhteydessä ollu koko ajan valon arkuutta olen myös laihtunut painoin jossain vaiheessa ennen näitä päänsärkyjä 50 kiloo nyt 46 kiloo en tiedä onko näillä yhteyttä toisiinsa päänsäryllä ja laihtumisella siis.. nyt on mukana myös kauhee lihasheikkous siis kädet ja jalat todella heikot,oliko sulla sellasta? niin joo ja oon kerran oksentanutkin aamulla ja sen jälkeen kun oksensin kaikki oireet hävis noin kolmeks viikoks mut nyt taas tuli takasin =( ja muuten nyt tässä parin päivän aikana on nenä puutuillut ihan outoja oireita mulla kyllä on...

• leikattu

helmikuussa. Kyseessä oli meningeooma. Kasvaa todella hitaasti, voinut olla jo vuosia oireetta. Minulla aiheutti näkökenttäpuutoksen lopulta. Päänsärkyä minulla on aina ollut. En huomannut että se olisi jotenkin lisääntynyt ennen diagnoosia. Päänsärky joka tuntuu yöllä ja aamulla nimenomaan takaraivossa, on kai sitä joka liittyy usein juuri aivokasvaimeen ja silmälääkäri voi nähdä aivoturvotuksen silmän pohjasta, jos sitä on kertynyt. Tämä tiedoksi jollekin asiasta kysyjälle.
      Minun aivokasvaimeni leikattiin alle 2 viikkoa sen toteamisesta magneettikuvassa. Aika hyvin olen myös minä toipunut. Aluksi välillä sanat hukassa. nykyään harvemmin. Ainut suurempi ongelma on leikkauksesta jääneet kaksoiskuvat. Hankaloittavat jonkin verran elämää. Katsopa Sosternet-sivuilta aivokasvain/meningeooma. Siellä kohtalotoverit kertovat sairaudestaan.

• Iloa ja pelkoa

no hei!Loppuarviossa luki minulla "hemangioblastooma cerebelli".Lapussa lukee että; kuvauksissa todettiin kookas kystinen takakuoppatuumori,tuumorin seinämässä lataava nodulus?En näin maalaisjärjellä ymmärrä muuta kuin että sanottiin;pikkuaivoissa on kasvain joka on vaikeassa paikassa leikata,olin niin sekaisin ennen ja jälkeen leikkauksen etten tajunnut kysyä tarkkaan kaikkea,jälkitarkastus on töölössä lokakuussa,jos silloin jo saisin kaiken selville mitä oli!Nyt sairasloman aikaan en halua ajatella hirveästi sitä kaikkea mitä silloin oli,enkä kaikkea muistakkaan... Kuitenkin päässä pyörii että mitä jos???se uusiutuu,tai tulee muita ongelmia.Minullakin on kuulemma voinut olla se jo kauan,mutta ei tiedä sitä mikä on aiheuttanut sen että se kysta alkoi kasvamaan,sehän aloitti kaikkien oireiden alkamisen ja pahenemisen..On joskus vieläkin sanat hukassa mutta muuten olen todella ONNELLINEN että kaikki on mennyt näin hyvin.Minut onneksi leikkasi Hernesniemi!!! Ei löydy sanoja millä sitä ihmistä voisi kiittää! Mitä niistä kaksoiskuvista on sanottu?,onko mahdollista että ne katoavat? Ja KIITOS kun laitoit viestiä.Hyvää kesän jatkoa sinulle ja toivotaan että ne kaksoiskuvat katoavat :)

• _pelokas_

no hei!Loppuarviossa luki minulla "hemangioblastooma cerebelli".Lapussa lukee että; kuvauksissa todettiin kookas kystinen takakuoppatuumori,tuumorin seinämässä lataava nodulus?En näin maalaisjärjellä ymmärrä muuta kuin että sanottiin;pikkuaivoissa on kasvain joka on vaikeassa paikassa leikata,olin niin sekaisin ennen ja jälkeen leikkauksen etten tajunnut kysyä tarkkaan kaikkea,jälkitarkastus on töölössä lokakuussa,jos silloin jo saisin kaiken selville mitä oli!Nyt sairasloman aikaan en halua ajatella hirveästi sitä kaikkea mitä silloin oli,enkä kaikkea muistakkaan... Kuitenkin päässä pyörii että mitä jos???se uusiutuu,tai tulee muita ongelmia.Minullakin on kuulemma voinut olla se jo kauan,mutta ei tiedä sitä mikä on aiheuttanut sen että se kysta alkoi kasvamaan,sehän aloitti kaikkien oireiden alkamisen ja pahenemisen..On joskus vieläkin sanat hukassa mutta muuten olen todella ONNELLINEN että kaikki on mennyt näin hyvin.Minut onneksi leikkasi Hernesniemi!!! Ei löydy sanoja millä sitä ihmistä voisi kiittää! Mitä niistä kaksoiskuvista on sanottu?,onko mahdollista että ne katoavat? Ja KIITOS kun laitoit viestiä.Hyvää kesän jatkoa sinulle ja toivotaan että ne kaksoiskuvat katoavat :)

En yhtään ajatellu ettet varmaan halua muistella niitä mitä sulla oli ,kun ei varmaa mukavaa muisteltavaa ole ja muutenkin.. Mutta mä toivon sulle erittäin hyvää jatkoa ja pidän sulle peukkuja siihen ettei se uusiutuis tai mitään =) hyvää kesää sulle =)nii anteeks vielä kerran =)

• Iloa ja pelkoa
        _pelokas_ kirjoitti:

En yhtään ajatellu ettet varmaan halua muistella niitä mitä sulla oli ,kun ei varmaa mukavaa muisteltavaa ole ja muutenkin.. Mutta mä toivon sulle erittäin hyvää jatkoa ja pidän sulle peukkuja siihen ettei se uusiutuis tai mitään =) hyvää kesää sulle =)nii anteeks vielä kerran =)

ei sinun tarvitse anteex pyydellä,jos vaan voi auttaa yhtään niin ok.En vaan osaa muuten neuvoa kun lääkärissä käynnillä,ja kertomalla noita mitä kerroin.. toivottavasti asiat selviää,kirjoittele kun tiedät mitä on :)

• pikkuaivoissa

Minullakin on pikkuaivoissa kasvain, 4. vertikkelissä eli aivonestekammiossa. Menen 2 viikon päästä kirurgin juttusille mutta sen jo tiedän että se on poistettava, koska jos kasvaa tulee selkäydinnesteen kiertohäiriöitä ja se on huono juttu. Kasvain ei ole missään hirmu helpossa paikassa, mutta kyllä sinne neurologin mukaan käsiksi pääsee. Pelottaa kyllä tosi paljon jos jokin meneekin vikaan. Mulle on monet kehuneet Hernesniemeä, mutta itse asun Tre:lla joten ei taida olla paljon mahkuja päästä hänen leikattavakseen...
        Mun kasvain on pieni, ja jos se olisi esim. aivokalvossa sen saisi lääkärin mukaan tosi helposti pois, kuin puristaisi finnin pois aivokalvosta, mutta nyt kun se on tuolla pikkuaivoissa niin ei ole ihan niin helppo juttu.
        Mukavaa (en tietenkään sitä kenellekkään toivo) että löytyy joku jolla on myös leikattu pikkuaivokasvain, en ole vielä yhtään kohtalotoveria löytänyt.
        Saanko vielä kysyä että nukutettiinko sut leikkausta varten? Tiedän että joskus pikkuaivokasvaimia leikataan niin että potilas on hereillä että voidaan tarkistaa pystyykö liikuttamaan esim. kättä. Se olisi kyllä pahin painajaiseni jos sellaiseen toimitukseen joutuisin vaikkei siitä kuulemma lääkityksen vuoksi mitään muistakaan mutta silti!!
        Kaikkea hyvää sinulle ja mukavaa kuulla että sinulla leikkaus meni hyvin riskeistä huolimatta!

• iloa ja pelkoa
        pikkuaivoissa kirjoitti:

Minullakin on pikkuaivoissa kasvain, 4. vertikkelissä eli aivonestekammiossa. Menen 2 viikon päästä kirurgin juttusille mutta sen jo tiedän että se on poistettava, koska jos kasvaa tulee selkäydinnesteen kiertohäiriöitä ja se on huono juttu. Kasvain ei ole missään hirmu helpossa paikassa, mutta kyllä sinne neurologin mukaan käsiksi pääsee. Pelottaa kyllä tosi paljon jos jokin meneekin vikaan. Mulle on monet kehuneet Hernesniemeä, mutta itse asun Tre:lla joten ei taida olla paljon mahkuja päästä hänen leikattavakseen...
        Mun kasvain on pieni, ja jos se olisi esim. aivokalvossa sen saisi lääkärin mukaan tosi helposti pois, kuin puristaisi finnin pois aivokalvosta, mutta nyt kun se on tuolla pikkuaivoissa niin ei ole ihan niin helppo juttu.
        Mukavaa (en tietenkään sitä kenellekkään toivo) että löytyy joku jolla on myös leikattu pikkuaivokasvain, en ole vielä yhtään kohtalotoveria löytänyt.
        Saanko vielä kysyä että nukutettiinko sut leikkausta varten? Tiedän että joskus pikkuaivokasvaimia leikataan niin että potilas on hereillä että voidaan tarkistaa pystyykö liikuttamaan esim. kättä. Se olisi kyllä pahin painajaiseni jos sellaiseen toimitukseen joutuisin vaikkei siitä kuulemma lääkityksen vuoksi mitään muistakaan mutta silti!!
        Kaikkea hyvää sinulle ja mukavaa kuulla että sinulla leikkaus meni hyvin riskeistä huolimatta!

Pikkuaivoista on vaikea kuulemma leikata mutta minulle sanottiin että harvoin käy huonosti,voi olla että puhetta ja kävelyä joutuu opettelemaan,mutta jos käy niin hyvin kuin minulle kävelet jo parin päivän päästä,pääsin kotiin jo kolme päivää leikkauksesta.Nukuttivat ja istualleen,leikkaus kesti n.4 tuntia,vaikka piti kestää pidempäänkin.Heti herättyäni halusin jo soittaa omaisille,oli ihanaa tajuta että on järki päässä.siitä kävelystä vielä että huteraa oli mutta sisätiloissa sai seinistä tukea,rollaattori oli ulkona liikkuessa pari viikkoa. Toivottavasti minun tapaus piristää yhtään ja helpottaa yhtään jännitystä!!Uskon että mietityttää koko ajan ja valvottaa,mutta koita ajatella positiivisesti,nää on ikäviä asioita mutta näille me ei mahdeta mitään,niin ikävää kun se onkin. Toivon sydämestäni sinulle kaikkea hyvää tulevaan koitokseen,ilmoittele itsestäsi,elän hengessä mukana.

• leikattu

myös Töölössä, ja minulla neurokirurgina oli myös Juha Hernesniemi. Huippu lääkäri!
        Minun kasvaimeni sijaitsi kallon pohjassa, eli aivojen alapinnassa. Hankala paikka sanoi Hernesniemi ennen leikkausta, mutta käski luottamaan hänen kokemukseensa. Ja se kannatti. Leikkaus kesti n. 3 tuntia, 1 vrk sen jälkeen teholla ja viikko yhteensä sairaalassa. Olen yhä sairaslomalla, lähinnä näiden kaksoiskuvien takia. Minulla niitä ei ollut ennen leikkausta.
        Jälkitarkastus oli kesäkuussa. Sieltä sain lähetteen aivojen kontrollimagneettiin, jonka tulokset kuulin pari viikkoa sitten. Ei tuumoria.
        Nyt ei tarvitse pelätä uusiutumista heti paikalla. Vaikka minullakin se peikko kummittelee mielessä. Jostain luin että uusiutuminen meningeoomissa on 20%. Täytyy vaan ottaa päivä kerrallaan.

• karjalanneito

Aivolisäkkeessäni on 1x2 cm:n kokoinen, kasvuhormonia erittävä kasvain. Tutkimuksiin hakeuduin tammikuussa pitkittyneiden päänsärkyjen takia (minulla myös migreeni). CT ja magneettikuvausten sekä lukuisten verikokeiden jälkeen tauti diagnosoitiin akromegaliaksi. Tämä lienee "kytenyt" jo vuosikausia. Se voi vahingoittaa näköhermoa, nostaa verenpainetta ja rasittaa siten sydäntä hoitamattomana. Nyt löytyi syy myös aikaisemmin nivelrikkona pidetylle erinäisille nivelvaivoille. Odotan innolla leikkausta. Onko kohtalotovereita?

• pikkuaivoissa

Pikkuaivoista on vaikea kuulemma leikata mutta minulle sanottiin että harvoin käy huonosti,voi olla että puhetta ja kävelyä joutuu opettelemaan,mutta jos käy niin hyvin kuin minulle kävelet jo parin päivän päästä,pääsin kotiin jo kolme päivää leikkauksesta.Nukuttivat ja istualleen,leikkaus kesti n.4 tuntia,vaikka piti kestää pidempäänkin.Heti herättyäni halusin jo soittaa omaisille,oli ihanaa tajuta että on järki päässä.siitä kävelystä vielä että huteraa oli mutta sisätiloissa sai seinistä tukea,rollaattori oli ulkona liikkuessa pari viikkoa. Toivottavasti minun tapaus piristää yhtään ja helpottaa yhtään jännitystä!!Uskon että mietityttää koko ajan ja valvottaa,mutta koita ajatella positiivisesti,nää on ikäviä asioita mutta näille me ei mahdeta mitään,niin ikävää kun se onkin. Toivon sydämestäni sinulle kaikkea hyvää tulevaan koitokseen,ilmoittele itsestäsi,elän hengessä mukana.

Olitko kovin kipeä leikkauksen jälkeen, siis sattuiko päähän? Itse olen kovin kipuherkkä ja kammoksunkin kaikkea kipua ja toimenpiteitä. Jopa verikoe pitää ottaa makuulla kun tekee niin pahaa. Siksikin tuo leikkaus jännittää tosi paljon kun tiedän että olen varmaan kaikenlaisia letkuja täynnä kun herään, siinä voi pakokauhu iskeä.
        Kun sinut leikattiin istualleen niin oliko siinä jotenkin varauduttu ilmaemboliaa varten? Sen riskihän on suurempi kun istuvassa asennossa leikataan.
        Toisaalta toivon että pääsisin tosi pian leikkaukseen että se olisi sitten ohi mutta toisaalta taas haluaisin vain unohtaa koko jutun...:(
        Tämä odotus on kyllä todella piinaavaa...Jotenkin olen kokoajan todella väsynytkin ja unohtelen asioita. Töihin tulin nyt sairasloman jälkeen ja on aika vaikeaa olla yötyössä kun yksin täytyy valvoa. Lisäksi päänsäryt ovat jälleet palanneet, kun estolääktys jäi tauolle, voi lääkärin mukaan johtua myös stressistä. Mutta kyllähän sen tietää missä ajatukset heti ovat kun päähän vähänkin sattuu. :(
        Onneksi kotona on kuitenkin mies joka pysyy rauhallisena ja antaa tukea sekä maailman ihanimmat koirat jotka huolehtivat ulkoilustani ja ovat leikkauksen jälkeen varmasti korvaamaton tuki minulle.

• pelkuriii
        karjalanneito kirjoitti:

Aivolisäkkeessäni on 1x2 cm:n kokoinen, kasvuhormonia erittävä kasvain. Tutkimuksiin hakeuduin tammikuussa pitkittyneiden päänsärkyjen takia (minulla myös migreeni). CT ja magneettikuvausten sekä lukuisten verikokeiden jälkeen tauti diagnosoitiin akromegaliaksi. Tämä lienee "kytenyt" jo vuosikausia. Se voi vahingoittaa näköhermoa, nostaa verenpainetta ja rasittaa siten sydäntä hoitamattomana. Nyt löytyi syy myös aikaisemmin nivelrikkona pidetylle erinäisille nivelvaivoille. Odotan innolla leikkausta. Onko kohtalotovereita?

Minkälaisia kokemuksia teillä on leikkauksesta? jälkioireita yms....

• Positiivinen vaikka väkisin

Hei,

Olen itse menossa leikkaukseen, joka varmaankin tehdään nyt syyskuun alussa. Pelottaa ihan hirveästi.
      Minkälaisia oireita sinulla oli leikkauksen jälkeen ja saitko mitään rauhoittavaa ennen leikkausta?

• JÖSTLAIT

Minut leikattiin marraskuussa 09 ja leikkaus kesti 7 tuntia.Oli myös erittäin vaikeassa paikassa hyvän laatuinen kasvain.jäljellä on tasapaino ongelmia ja näkö vasemmasta silmästä huono.Katsoo eri suuntaan kun terve silmä. Olisi voinut käydä huonomminkin.Kuukausi sairaalassa tiputuksesta johtuen. Sairaalavirus pääsi iskemään.Kasvainta on jäänyt aivolohkoon,jota ei kannata poistaa muiden haittojen takia.Ulkoilen nykyään joka päivä sauvojen kanssa,muuten en pysy pystyssä.Tasapaino on parantunut,mutta on selvästi hidastunut.Näkökin on parantunut jonkin verran.Elämä jatkuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5963
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3724
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2577
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2111
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1892
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1765
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1448
    Aihe