Mitä mieltä te

olette

siitä, kun tuolla rippikoulu palstalla nuoret kirjoittavat, että ei kukaan mene rippikouluun muuta kuin sen takia, että saavat rahaa ja lahjoja? Nuoret itse kertovat, että ei kukaan Jumalasta ja Jeesuksesta välitä. Pitäisikö meidän aikuisten lopettaa lahjonta, että nuoret ymmärtäisivät rippikoulun oikean merkityksen ja eivät ainakaan menisi sinne väärin perustein?

8

304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opettaa sanaa leirillä mutta se että viedään kirkkoon Jumalan silmien eteen todistamaan uskoa jota ei ole niin onkohan se nyt ihan varmasti sitten tarkoituksen tai sanan mukaista. Kuka tarvitsee todistusta joka on valetta???

    • valveutunut

      Seurakunnan värvääjä kävi yläasteella houkuttelemassa nuoria rippikouluun. Nuoremme kysyi vanhemmiltaan, saako hän paljon lahjoja, jos hän käy rippikoulun. Minä sanoin "et" eikä hän sitten mennyt rippikouluun ollenkaan.

      Turhahan sellainen koulu onkin, nykyaikana.

      • ferfi

        Selvästi nuorenne on ns. vapaan kasvatuksen malliesimerkki; teininä jo aikuisen oikeudet mutta ei velvollisuuksia. Ja saa päättää omista asioistaan niin pitkään kuin se sopii perheen tarkoituksiin. Varmasti haluat, hyvä valveutunut, tarkentaa mitä tarkoitat sillä, että NYKYAIKANA rippikoulu on turha. Tämä aikaan sidottu väittämä on enemmän kuin mielenkiintoinen, samoin varmasti vastauksesi.


      • on turha
        ferfi kirjoitti:

        Selvästi nuorenne on ns. vapaan kasvatuksen malliesimerkki; teininä jo aikuisen oikeudet mutta ei velvollisuuksia. Ja saa päättää omista asioistaan niin pitkään kuin se sopii perheen tarkoituksiin. Varmasti haluat, hyvä valveutunut, tarkentaa mitä tarkoitat sillä, että NYKYAIKANA rippikoulu on turha. Tämä aikaan sidottu väittämä on enemmän kuin mielenkiintoinen, samoin varmasti vastauksesi.

        nykyaikana, koska ihmisoikeudet ovat parantuneet niin paljon, ettei enää tarvitse teeskennellä uskovansa satuihin välttyäkseen joutumasta roviolle.


      • Liina
        on turha kirjoitti:

        nykyaikana, koska ihmisoikeudet ovat parantuneet niin paljon, ettei enää tarvitse teeskennellä uskovansa satuihin välttyäkseen joutumasta roviolle.

        "rippikoulu on turha nykyaikana, koska ihmisoikeudet ovat parantuneet niin paljon, ettei enää tarvitse teeskennellä uskovansa satuihin välttyäkseeen joutumasta roviolle."

        Onpa taas historian vääristelyä, niin että hirvittää. Ei sitä ole sentään ruvettu ketään tappamaan rippikoulun käymättömyyden vuoksi. Kirkko pakotti ihmiset oppimaan lukemaan, sillä jos ei käynyt rippikoulua ja osannut lukea, niin ei päässyt naimisiin, mutta eihän naimisiinmeno ollut mitenkään pakollista. Vasta vuonna 1898 annettu piirijakoasetus velvoitti kunnat jakamaan alueensa kansakoulupiireihin ja perustamaan kuhunkin koulun. Siihen asti kirkko piti huolta lukutaidon oppimisesta. Suomen kirjakielen isä on muuten piispa Mikael Agricola, jos et sattunut tietämään.

        Nyt voit sitten väittää, ettei lukutaito ollut ennen vuotta 1898 mitenkään tarpeellinen.


      • opitaan
        Liina kirjoitti:

        "rippikoulu on turha nykyaikana, koska ihmisoikeudet ovat parantuneet niin paljon, ettei enää tarvitse teeskennellä uskovansa satuihin välttyäkseeen joutumasta roviolle."

        Onpa taas historian vääristelyä, niin että hirvittää. Ei sitä ole sentään ruvettu ketään tappamaan rippikoulun käymättömyyden vuoksi. Kirkko pakotti ihmiset oppimaan lukemaan, sillä jos ei käynyt rippikoulua ja osannut lukea, niin ei päässyt naimisiin, mutta eihän naimisiinmeno ollut mitenkään pakollista. Vasta vuonna 1898 annettu piirijakoasetus velvoitti kunnat jakamaan alueensa kansakoulupiireihin ja perustamaan kuhunkin koulun. Siihen asti kirkko piti huolta lukutaidon oppimisesta. Suomen kirjakielen isä on muuten piispa Mikael Agricola, jos et sattunut tietämään.

        Nyt voit sitten väittää, ettei lukutaito ollut ennen vuotta 1898 mitenkään tarpeellinen.

        nykyään muualla kuin rippikoulussa joten on naurettavaa perustella rippikoulun käyntiä lukutaidon opettelulla.

        Et taida tietää että jo muinaisessa Kiinassa oli luku- ja kirjoitustaitoisia ihmisiä ilman luterilaista kirkkoa ja rippikoulua.

        Tiedätkö edes että muutama sata vuotta sitten tapettiin Euroopassa ihmisiä jotka kritisoivat kirkon oppeja?

        Tiedätkö että luterilaisessa kirkossa käynti on ollut Suomessakin pakollista sakkorangaistuksen uhalla?

        Tiedätkö että oikeus olla kuulumatta mihinkään uskontokuntaan on ollut Suomessa vajaat sata vuotta?


      • Liina
        opitaan kirjoitti:

        nykyään muualla kuin rippikoulussa joten on naurettavaa perustella rippikoulun käyntiä lukutaidon opettelulla.

        Et taida tietää että jo muinaisessa Kiinassa oli luku- ja kirjoitustaitoisia ihmisiä ilman luterilaista kirkkoa ja rippikoulua.

        Tiedätkö edes että muutama sata vuotta sitten tapettiin Euroopassa ihmisiä jotka kritisoivat kirkon oppeja?

        Tiedätkö että luterilaisessa kirkossa käynti on ollut Suomessakin pakollista sakkorangaistuksen uhalla?

        Tiedätkö että oikeus olla kuulumatta mihinkään uskontokuntaan on ollut Suomessa vajaat sata vuotta?

        "Lukemaan opitaan nykyään muualla joten on naurettavaa perustella rippikoulun käyntiä lukutaidon opettelulla."

        En ole perustellutkaan nykyajan rippikoulun käyntiä lukutaidon opettelulla. Mutta sain kai tuoda esille sen tosiasian, että kirkko opetti suomalaiset lukemaan ennen vuotta 1898.

        "Et taida tietää..., Tiedätkö..., tiedätkö..., Tiedätkö..." Tenttiinkö aiot panna? Johan noista mainitsemistasi asioista puhuttiin koulussa. Historia oli jo kouluaikoina lempiaineitani, siksi ryhdyin sitä myös opiskelemaan. Sitä paitsi tietoja voi tarkistaa kirjoista, netistä jne. Tosin netissä on myös aika paljon puppua.


    • Nuoria tulee koko ajan uskoon, myös rippikouluissa. Lappeenrannassakin oli kuusitoista rippikoulunuorta antanut elämänsä Jeesukselle. Lahjojen kanssa jokainen aikuinen saa käyttää tervettä järkeä, mutta älkää estäkö nuoria menemästä Jeesuksen luo!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1208
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      118
      1057
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      940
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      297
      755
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      676
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe