FJR

nykii

Vaihdoin pitkän pähkäilyn jälkeen Hondan customin Yamahan FJR:ään. Lieneekö tyypillistä FJR:lle että moottorijarrutuksen jälkeen nopeasti kaasua aukaistessa kone nykäisee aika lailla...ajo jotenkin levottoman tuntuista? Samoin tyhjäkäynniltä nopeasti kaasua avatessa kuuluu jonkinlainen ronksahdus ja kierrokset nousee vähän myöhässä. Pitäisköhän peli viedä syyniin vai onko tää ihan normaalia?

14

7840

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nykii edelleen

      Kilautin kaverille ja arveli että saatais käydä liian laihalla seoksella, tarviis viedä huoltoon jossa testerit...

    • Jammu

      Tuo tyhjäkäynniltä yskäisy kuulostaa varsin tutulta. Ehkä moottorijarrutuksenkin jälkeinen jos kierrokset laskevat kovin alas. Millaisia kierroksia neula näyttää kaasua avatessasi?

      • Jammu

        FJR:n kohtuullinen vääntö houkuttelee ajelemaan turhankin pienillä kierroksilla. Tonni lisää niin ei enää nikottele eikä vaadi kaasukädelyä mitään kohtuuttomia asentoja edelleenkään!


      • pahenee
        Jammu kirjoitti:

        FJR:n kohtuullinen vääntö houkuttelee ajelemaan turhankin pienillä kierroksilla. Tonni lisää niin ei enää nikottele eikä vaadi kaasukädelyä mitään kohtuuttomia asentoja edelleenkään!

        Tänään ajelin 200km lenkin ja lämmettyään kone pätkii alta satasen vauhdissa tasaista nopeutta ajettaessa. Kiihdytyksissä kunnolla hanaa annettaessa lähtee kyllä kuten pitääkin...voi että v...ttaa.


      • Tseba
        pahenee kirjoitti:

        Tänään ajelin 200km lenkin ja lämmettyään kone pätkii alta satasen vauhdissa tasaista nopeutta ajettaessa. Kiihdytyksissä kunnolla hanaa annettaessa lähtee kyllä kuten pitääkin...voi että v...ttaa.

        Ekaks kyllä tarkistaisin, että kaikki huohotinletkut on oikein vedetty, etteivät ole mutkalla tai puristuksissa ,tai muuten vaan tukossa. Yksi pienenpieni letku voi pysäyttää menon kokonaan.
        Onkohan peli milloin huollettu?


      • kirjoittaja
        Tseba kirjoitti:

        Ekaks kyllä tarkistaisin, että kaikki huohotinletkut on oikein vedetty, etteivät ole mutkalla tai puristuksissa ,tai muuten vaan tukossa. Yksi pienenpieni letku voi pysäyttää menon kokonaan.
        Onkohan peli milloin huollettu?

        Kaikki letkut näyttäis olevan ok. Toisinaan saattaa päästä satoja kilometrejä ilman mitään jänisefektejä, sitten taas helvetinmoinen nykytys nimenomaan tasaisella nopeudella alta 80 nopeudessa. Pyörä ollut mulla vähän yli 2 viikkoa ja ajellut sillä 3200km, joten testattu on. Perjantaina pitäis viedä 20000km huoltoon, jospa siellä jotain selviää...edellinen huolto tehty huoltokirjan mukaan 10200km kohdalla.


      • Fjr
        kirjoittaja kirjoitti:

        Kaikki letkut näyttäis olevan ok. Toisinaan saattaa päästä satoja kilometrejä ilman mitään jänisefektejä, sitten taas helvetinmoinen nykytys nimenomaan tasaisella nopeudella alta 80 nopeudessa. Pyörä ollut mulla vähän yli 2 viikkoa ja ajellut sillä 3200km, joten testattu on. Perjantaina pitäis viedä 20000km huoltoon, jospa siellä jotain selviää...edellinen huolto tehty huoltokirjan mukaan 10200km kohdalla.

        Saitko huollosta apua nykimiseen.Itsellä jopa sammuttaminen välillä kesken ajon auttoi nykimiseen. Tps anturin vaihto myös auttoi asiaa.


    • Fjr

      Olen ajanut 3 fjr:ää josta 2 nyki. Uudessa -06 mallisessakin nykimisen huomasi. Taitaa olla jonkinlainen tyyppivika ärsyttävä tosin. Oma -02 nyki ja ennen jopa sammui,kun sen jäljeen starttasi pyörä pelasi taas hyvin. Talvihuollossa vaihdettiin TPS anturi (216€)sammuminen lakkasi ja nykiminenkin väheni,mutta nykii edelleen. PC asennuksesta on jotkut saanut apua.

    • ominaisuus

      Juu. FJR.ssä tuo ruiskun toiminta on vähän äkkipikaista. Eli kun löysää kaasua, ruisku katkaisee pa syötön ja kun kääntää lisää hanaa, aukeaa "portit" vähän liian isolle.
      Joskus "pintakaasulla" ajaessa ruuta ei oikein tiedä, anaakko polttoainetta vai ei. Nykii ilkeästi.

    • blue fjr

      Outoa... ei mulla nyvi yhtään, vm -05 ja pelaa kuin unelma. Tuskin mikään tyyppivika tuo nykiminen.

    • Apsku

      The dealer will have tested the TPS per the manual which simply says read the TPS and idle and full throttle. This only checks for a catastrophic failure. You need to check the area of the sensor inbetween these two positions.

      Checking the TPS Sensor

      This test is done using the Diagnostic screen. How to:

      With the key off, press and hold the "Select" and "Reset" buttons simultaneously and turn the key on (do not start, just ON), continue to hold the buttons until the display next to the fuel gauge says diAG (5-10 seconds).

      Release the two buttons. Now, press the "Select" and "Reset" buttons simultaneously again. After ~ 2 seconds the display should show d1:01 on top and a two digit number at the bottom. You are now looking at the throttle position sensor (TPS) output. The TPS value is the two digits at the bottom of the display.

      Turning the throttle will change the digits. Normal is 15-17 with the throttle closed and 97 to 100 with the throttle wide open. When the TPS goes bad it can be catastrophic, where the two digit value is just plain wrong and doesn't follow the throttle at all. This could be the TPS, it could be in the harness that connects to the TPS or it could be the ECU.

      The other failure mode of the TPS is to have 'dead spots' as the throttle is opened. This is the most common failure and it usually occurs at roughly 20-40% of throttle opening because that is range where the throttle is positioned for most riding. To check this -- very, very slowly open the throttle from full closed to full open and observe that the numbers climb with no skipped numbers and no drop-out readings (e.g. 45, 46, 47, 01, 01, 48, 49) The 01 reading is a 'drop-out'. This failure is almost certainly the TPS.

      To leave the diAG mode simply turn the key off. Done.

    • Piiskari

      Kipaise vaihdattaan siihen se ftp anturi ,se kuulemma aiheuttaa nykimistä sekä epätasaista käyntiä alakierroksilla jonnekin 4000 kierrokseen asti ja kylmänä tuntuu toi roksahdus mutta ei enään lämpimänä .

      • Piiskari

        saattoi se olla tps sen anturin nimi ku oikein muistelen .


    • Anonyymi

      Sun pitää vaihtaa sähköön tai busaan jos volat kaakkoon

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9209
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3839
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2690
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2504
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1783
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1612
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe