Mabthera

tuttu?

Onko kenellekään reumaa sairastavalle kyseinen lääke, siis MABTHERA tuttu?
Ainoaa tietoa, mitä olen netistä löytänyt koskee syöpäpotilaita.

16

10618

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tauri

      Sen verran tuttu, että sitä tosiaan käytetään reuman hoitoon. Itselläni on seuraavana listassa, jos nykyinen lääke ei taaskaan auta. Annetaan tiputuksena, mutta tiputusväli on muistaakseni aika pitkä. Lääke on tosiaan syöpälääke, mutta niinhän on treksaankin. Annokset tietenkin pienempinä kuin syöpää sairastavilla.

    • olen kokeillut

      on kokemusta ko. lääkkeestä. annetaan kaksi kertaa parin viikon välein, uusitaan vasta puolen vuoden päästä tarvittaessa. Tiputus kesti n. 6 tuntia, ja tuona aikana saattaa tulla ne vaarallisimmat sivuvaikutukset. (Pitkäaikaisesta käytöstä tuskin on vielä olemassakaan kunnon tutkimuksia). Itselleni ei ole tullut minkäänlaisia sivuvaikutuksia, toimii aivan erilailla kuin esim. trexan eli ei voida puhua oikein samanapäivänä... minulle ko. lääke oli ns. viimeinen toivo ja se oli todella hyvä että kokeiltiin koska tautini rauhoittui hyvin pian ja voin paljon paremmin. Lääke taitaa olla vielä kovin kokeiluasteella reuman ja muiden sidekudostautien hoidossa. onnea yritykselle!

    • Kirstiina1

      Mulle kait ollaan alottamas ja samaan olen törmännyt itteki et syövän hoidon yhteydes siit vaan netis puhutaan, ei reuman hoidon, kuten mulle meinataan käyttää...jos löydät reuman tiimoilt tietoo nii ilmota mistä :-)

      • Kirstiina1

        Nyt vast huomasin noit muit vastauksia, kiva kuulla et se jollekulle on auttanut....
        Sitten mullakin on toivoa vielä....


      • Vanilija6
        Kirstiina1 kirjoitti:

        Nyt vast huomasin noit muit vastauksia, kiva kuulla et se jollekulle on auttanut....
        Sitten mullakin on toivoa vielä....

        Olen sairastanut reumaa nyt 19vuotta. keväällä sain sitten tätä uutta lääkettä mabtheraa ja elämä hymyilee. Vuosiin en ole voinut näin hyvin, kivut pois ja tulehdukset. Suosittelen.


    • Maruzella

      Hei

      Sairastan SLE:tä, nivelreuman tapaisin oirein jo toista vuosikymmentä. Käytin monta vuotta Trexania, mutta huhtikuussa sain Mabthera-injektiot ja elämäni muuttui täysin. Jätin jopa sytostaatin pois (lääkäri ei kyllä tätä päätöstä tukenut) ja nyt olen paremmassa kunnossa kuin ennen sairastumistani. Pois ovat niveloireet, kuumeilut, horkat ym. Elämä hymyilee. Haittaoireina mainittakoon mustelmien ja infektioiden lisääntyminen, mutta ne ovat pientä entiseen olotilaan verrattuna. Suosittelen!

      • mielenkiinnosta.

        Hei, vieläköhän Sinä käyt tällä palstalla?

        Olisi mukava kuulla, vieläkö MabThera on käytössä ja toimiiko sinun tapauksessasi edellen vai onko jouduttu jo vaihtamaan lääkettä?


      • Mappe
        mielenkiinnosta. kirjoitti:

        Hei, vieläköhän Sinä käyt tällä palstalla?

        Olisi mukava kuulla, vieläkö MabThera on käytössä ja toimiiko sinun tapauksessasi edellen vai onko jouduttu jo vaihtamaan lääkettä?

        Mä oon saanut Mabtheraa jo kolmena vuonna (eli noin kerran vuodessa). Sen ekan tiputussarjan jälkeen voin tosi hyvin reilun puoli vuotta. Sitten alkoi mennä huonommaksi, mut jouduin odottaa melkein sen kokonaisen vuoden edellisestä kerrasta, että sain taas tiputukset. Toisen kerran jälkeen ei tepsinyt enää samalla lailla ja oltiin jo vaihtamassa johonkin vielä uudempaan (?) nyt keväällä, mutta sain nyt kuitenkin vielä kesäkuussa sen kolmannen kerran ja ainakaan toistaiseksi ei ole vaikutus ollut mikään hyvä (ei muutosta tilanteeseen ennen tiputusta). Mutta vaikutusaika tiputuksen jälkeen voi olla aika pitkä, ennen kuin alkaa tepsimään.

        Eli mullakin toimi ekaks hyvin, mutta jatkokerrat eivät ole olleet enää yhtä tehokkaita, toivottavasti toimii teillä muilla pidempään!

        Sivuvaikutuksista sen verran, että niitä ei mullakaan ole ollut. Eli sairaalassa menee n. 8 tuntia tiputuksessa ja olo ollut ihan hyvä kotiin lähdettäessä. Kakkostiputus on vähän nopeampi kuin eka.


      • onko..
        Mappe kirjoitti:

        Mä oon saanut Mabtheraa jo kolmena vuonna (eli noin kerran vuodessa). Sen ekan tiputussarjan jälkeen voin tosi hyvin reilun puoli vuotta. Sitten alkoi mennä huonommaksi, mut jouduin odottaa melkein sen kokonaisen vuoden edellisestä kerrasta, että sain taas tiputukset. Toisen kerran jälkeen ei tepsinyt enää samalla lailla ja oltiin jo vaihtamassa johonkin vielä uudempaan (?) nyt keväällä, mutta sain nyt kuitenkin vielä kesäkuussa sen kolmannen kerran ja ainakaan toistaiseksi ei ole vaikutus ollut mikään hyvä (ei muutosta tilanteeseen ennen tiputusta). Mutta vaikutusaika tiputuksen jälkeen voi olla aika pitkä, ennen kuin alkaa tepsimään.

        Eli mullakin toimi ekaks hyvin, mutta jatkokerrat eivät ole olleet enää yhtä tehokkaita, toivottavasti toimii teillä muilla pidempään!

        Sivuvaikutuksista sen verran, että niitä ei mullakaan ole ollut. Eli sairaalassa menee n. 8 tuntia tiputuksessa ja olo ollut ihan hyvä kotiin lähdettäessä. Kakkostiputus on vähän nopeampi kuin eka.

        Miten infektioherkkyys tuona aikana, oliko ennallaan, vai huomasitko, että sain infektioita herkemmin?


      • Mappe
        onko.. kirjoitti:

        Miten infektioherkkyys tuona aikana, oliko ennallaan, vai huomasitko, että sain infektioita herkemmin?

        Mulla on ollut käytössä Humira, Enbrel ja nyt Mabthera näistä biologisista. Niiden käytön aikana/ jälkeen mun infektioherkkyys on vähentynyt. Eli paljon enemmän sairastelin flunssaa "perinteisten" lääkkeiden aikana. Eli ei ole ollut infektioiden kanssa mitään ongelmaa, mun työkaverit on flunssassakin useammin kuin minä.


      • martta78
        onko.. kirjoitti:

        Miten infektioherkkyys tuona aikana, oliko ennallaan, vai huomasitko, että sain infektioita herkemmin?

        Olen saanut yhdet satsit vuosi sitten (1 1) ja nyt olen menossa seuraaviin. Olen sairastellut todella vähän vaikka olen asiakaspalvelussa ja kymmenien ihmisten kanssa tekemisissä päivittäin. Muita oireita ei ollut lääkkeestä, mutta kova väsymys seuraavana päivänä. Itse saan tätä lääkettä wegenerin granulomatoosiin, joten kohteet on monet ;)


      • kaijuli
        Mappe kirjoitti:

        Mä oon saanut Mabtheraa jo kolmena vuonna (eli noin kerran vuodessa). Sen ekan tiputussarjan jälkeen voin tosi hyvin reilun puoli vuotta. Sitten alkoi mennä huonommaksi, mut jouduin odottaa melkein sen kokonaisen vuoden edellisestä kerrasta, että sain taas tiputukset. Toisen kerran jälkeen ei tepsinyt enää samalla lailla ja oltiin jo vaihtamassa johonkin vielä uudempaan (?) nyt keväällä, mutta sain nyt kuitenkin vielä kesäkuussa sen kolmannen kerran ja ainakaan toistaiseksi ei ole vaikutus ollut mikään hyvä (ei muutosta tilanteeseen ennen tiputusta). Mutta vaikutusaika tiputuksen jälkeen voi olla aika pitkä, ennen kuin alkaa tepsimään.

        Eli mullakin toimi ekaks hyvin, mutta jatkokerrat eivät ole olleet enää yhtä tehokkaita, toivottavasti toimii teillä muilla pidempään!

        Sivuvaikutuksista sen verran, että niitä ei mullakaan ole ollut. Eli sairaalassa menee n. 8 tuntia tiputuksessa ja olo ollut ihan hyvä kotiin lähdettäessä. Kakkostiputus on vähän nopeampi kuin eka.

        kaija
        melkein kaikki muut reumalääkkeet kokeiltu ;jotkut ovat kyllä tehonneet kuten esim. Arava sekä Humira ,mutta kylkiäisenä kutiava ihottuma,jonka seurauksena lääke oli lopetettava.Muista tavanomaisista reumalääkkeistä munuais-maksa-ja haimatulehduksia.Nyt listalla MABTHERA ja ainoa hoitoohje
        on Potilasohje-kirjanen.Kyllä kovasti arveluttaa!


    • Rustovauriot etenevä

      Olen saanut tiputushoitoja kolme vuotta ja tulehdusavot ok. Mutta sellainen "yleisjäykkyys" jne. kuitenkin on ja ns. vanhat "tuhoutuneet" nivelet kiukuttelee vanhaan malliin ja olen joutunut käymään pistoksissa jne.. Paremmin olen voinut Enbrelin ja Humiran jälkeen, mutta sain niistä sivuvaikutuksia je niitä en voi käyttää.

      Mulla on tosiaan joissakin nivelissä vuosia vanhoja nivelrikkoja ja nyt viimeisen vuoden aikana kahden nivelen vauriot ovat edenneet huimaa vauhtia ja rustot kuluneet pois. Eli Mabthera (en tiedä muista biologisista) ei estä näiden rustovaurioiden etenemistä. Leikkausjonossa siis. Mutta toivottavasti estää nyt sen, että muut nivelet eivät mene huonompaan kuntoon.

      • Maija A.

        Olen ollut Mabtheran käyttäjä nyt muutaman vuoden. Olen ollut siihen enemmän kuin tyytyväinen!!! Reumaoireeni ovat (lähes) kadonneet.
        Sitä ennen käytin Remicadea menestyksekkäästi useita vuosia, mutta sen hoitovaste hiipui vähitellen.
        Olen onnellinen, että biologisista on ollut niin iso apu!! Ilman niitä olisin varmaan pyörätuolissa - olin nimittäin todella huonossa ennen Remicaden aloitusta.

        Mabtheran vaikutus alkoi paljon hitaammin kuin Remicaden (joka on tunnetusti yhden yön jysäys!), mutta kun se alkoi, kaikki ok!

        Käy M-tiputuksessa kerran vuodessa: ensimmäinen tiputus ja toinen kahden viikon kuluttua. Sitten taas vuosi eteenpäin. Helppoa!

        Sivuvaikutuksena minulle on tullut molemmista biologisista kova päänsärky, joka alkaa jo tiputuksen loppuvaiheessa ja kestää seuraavaan päivään. Mutta sen kestää, kun lääkkeen apu on niin suuri!

        Mihinkään vanhoihin nivelrikkoihin tmsa ko läkkeet eivät tietty auta. Itsellänikin on edessä polven keinonivelleikkaus.

        Sairastuin nivelreumaan vuonna 1986. Kaikki mahdolliset reumalääkkeet on käyty läpi. Kultapistokset auttoivat ekat 10 vuotta. Muista (ennen biologisia) ei juurikaan apua.


      • Maija A.
        Maija A. kirjoitti:

        Olen ollut Mabtheran käyttäjä nyt muutaman vuoden. Olen ollut siihen enemmän kuin tyytyväinen!!! Reumaoireeni ovat (lähes) kadonneet.
        Sitä ennen käytin Remicadea menestyksekkäästi useita vuosia, mutta sen hoitovaste hiipui vähitellen.
        Olen onnellinen, että biologisista on ollut niin iso apu!! Ilman niitä olisin varmaan pyörätuolissa - olin nimittäin todella huonossa ennen Remicaden aloitusta.

        Mabtheran vaikutus alkoi paljon hitaammin kuin Remicaden (joka on tunnetusti yhden yön jysäys!), mutta kun se alkoi, kaikki ok!

        Käy M-tiputuksessa kerran vuodessa: ensimmäinen tiputus ja toinen kahden viikon kuluttua. Sitten taas vuosi eteenpäin. Helppoa!

        Sivuvaikutuksena minulle on tullut molemmista biologisista kova päänsärky, joka alkaa jo tiputuksen loppuvaiheessa ja kestää seuraavaan päivään. Mutta sen kestää, kun lääkkeen apu on niin suuri!

        Mihinkään vanhoihin nivelrikkoihin tmsa ko läkkeet eivät tietty auta. Itsellänikin on edessä polven keinonivelleikkaus.

        Sairastuin nivelreumaan vuonna 1986. Kaikki mahdolliset reumalääkkeet on käyty läpi. Kultapistokset auttoivat ekat 10 vuotta. Muista (ennen biologisia) ei juurikaan apua.

        Tämä jäi kirjoittamatta:

        Minullakaan ei ole ollut kertaakaan flunssaa tms KOKO YHDEKSÄN VUODEN aikana, mitä olen käyttänyt biologisia.
        Uskomatonta mutta totta!!!
        Kun muu perhe yskii, räkii ja kuumeilee, meikäläinen porskuttaa terveenä :)

        Munuaistulehduksia on sen sijaan ollut kolme kertaa. Niitä ei ollut koskaan ennen biologisia.


    • Ihmelääke

      Olen B-solu imusolmukesyöpäpotilas. Etäpesäkkeitä on todettu laajalti kehossa (IV luokka).
      Olen saanut Mabthera (rituksimabi)-hoitoa ensimmäisen jakson Syöpäklinikalla.
      Kaulallani ollut avokadonkokoinen patti laski kolmessa päivässä viinirypäleen kokoiseksi.
      Sivuvaikutuksia on ollut lievä etova olo suussa ja lievä suoliummetus.
      Hoitojaksoja sairauteeni samalla Mabthera- annostuksella tulee olemaan yhteensä kuusi kappaletta.

      Erittäin positiivinen kokemus tähän asti. Ihmelääke.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      330
      3081
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      109
      2288
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      87
      1685
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      196
      1620
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      69
      1407
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1283
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1059
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      941
    Aihe