Korvien huuhtelu

tella

Käytetäänkö korvien huuhtelussa steriiliä vettä? Kuinka paljon vettä "ruiskutetaan" ja millä nopeudella?

35

52846

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terkkaritäti

Lääkäri käyttää yleensä korvien huuhteluun puolet alkkomahoolia ja puolet haaleaa vettä hanasta. Minä ne kyllä sille valmiiksi laittelen...
      Itse käytän pelkkää vettä, hanasta suoraan vaan, kun liottelen vaikkupaukkuja.

• MinHälsa

Tämä "alkkomahooli" korvaan on kyllä vitsi. Eli se olis yhtä vahvaa kuin Koskeekorvan Vodka. Etylii alkohoolia ?????
        Kuka laittaisi 50% Koskeekorvaa korvaansa ?
        Ehkä sitten menee tästä osa lääkärin suuhun ?

• fjdsfhlsdjfsd

Ei kyllä ihan hanavettä suositella. Mitäs jos korva ei olekaan terve, siellä on vaikka haavoja tai "reikiä" ja sitten hanavettä pääsee ties minne? Kyllä minä käytän steriiliä vettä, tai keittistä.

• sh.opiskelija
        MinHälsa kirjoitti:

Tämä "alkkomahooli" korvaan on kyllä vitsi. Eli se olis yhtä vahvaa kuin Koskeekorvan Vodka. Etylii alkohoolia ?????

Korvapolilla olin harjottelussa niin kyllä siellä sekoitettiin denaturoitua 70-80% alkoholia lämmitettyyn keittosuolaliuokseen 50-50. Hanavesikin varmasti käy. Liuoksen pitää kuitenkin olla lämmintä, muuten rupeaa huimaamaan.

• Pitää paikkansa
        sh.opiskelija kirjoitti:

Korvapolilla olin harjottelussa niin kyllä siellä sekoitettiin denaturoitua 70-80% alkoholia lämmitettyyn keittosuolaliuokseen 50-50. Hanavesikin varmasti käy. Liuoksen pitää kuitenkin olla lämmintä, muuten rupeaa huimaamaan.

"Korvakäytävän huuhtelu on mahdollista ruumiinlämpöisellä isotonisella suolaliuoksella tai sprii-pitoisella suolaliuoksella vahvuutena 25-40% liuos, jolla on hyvä korvakäytävän ärtynyttä ja punoitteevaa ihoa hoitava vaikutus."

Tuollainen tieto löytyi aiheeseen liittyen.

• jhgds
        MinHälsa kirjoitti:

minulla oli korvatulehdus ja se ei ottanut parantuakseen niin lääkäri laittoi noin 20 cm sideharsoa korvaan ja sitten jouduin kaataan korvaan puhdasta pirtua apteekista ostettuna joka päivä 3 kertaa kastelin harson että se oli kokoajan märkä kaksiviikkoa sitä kesti ja tulehdus loppui siihen..

• Lappliisa

Olen käyttänyt lämmitettyä huuhtelukeittosuolaa. Huuhdellaan varovasti vastetta ja potilaan vointia samalla seuraten .

• Shoitsu

vettä, 20 ml:n luer-ruisku ja korvahuuhtelukärki. Varovasti panaan vettä menemään ruiskullinen kerrallaan kipua välttäen ja vedetään samalla korvakäytävää "suoraksi". Mitään steriiliä liuosta sinne ei tarvitse laittaa, eihän korvakaan ole steriili! Joskus eri määräyksellä sitten tulee potilaita, joille huuhtelu tehdään korvaspriillä, mutta tämän huuhtelun tarkoitus ei ole vaikun poisto. Korvahuuhtelu on muuten niitä töitä, jotka voisi vaikka apina tehdä, olen leipääntynyt siihen täysin! Parhaana päivänä lähes kymmenkunta korvan putsausta ja samat korvat vuodesta toiseen....

• rtghmies

Itse käyttäisin mielummin 100ml:n huuhteluruiskua.
        Suuremmalla ruiskulla vedenpaine(virtausnopeus) ei nouse liian korkealle ja korvaan saadaan pitempi kestoinen ja tasainen vesisuihku.

Huomaat kyllä potilaan irvistyksestä jos "painepeset" korvaa pikkuruiskulla.

• Shoitsu
        rtghmies kirjoitti:

Itse käyttäisin mielummin 100ml:n huuhteluruiskua.
        Suuremmalla ruiskulla vedenpaine(virtausnopeus) ei nouse liian korkealle ja korvaan saadaan pitempi kestoinen ja tasainen vesisuihku.

Huomaat kyllä potilaan irvistyksestä jos "painepeset" korvaa pikkuruiskulla.

tuossa edellisessä tekstissä sen sanan VAROVASTI! Kukaan ei ole aikonutkaan painepestä mitään. Itse en kyllä 100 ml:n ruiskuun saa kättäni yltämään niin, että myös mäntää saisin painettua. Ainakaan jos ruisku on täynnä vettä. Miehen isolla kädellä asia on ehkä helpompi tehdä.

• Lääkäri...
        Shoitsu kirjoitti:

tuossa edellisessä tekstissä sen sanan VAROVASTI! Kukaan ei ole aikonutkaan painepestä mitään. Itse en kyllä 100 ml:n ruiskuun saa kättäni yltämään niin, että myös mäntää saisin painettua. Ainakaan jos ruisku on täynnä vettä. Miehen isolla kädellä asia on ehkä helpompi tehdä.

Onko lääkäri tai pomosi kieltänyt, että kahta kättä ei saa käyttää, kun huuhtoo isolla ruiskulla korvia?

Toisella kädellä pidät ruiskun rungosta kiinni ja toinen käsi painaa mäntää. Varmasti vesi lentää komeesti suuttimesta ulos. Männän paino nopeuttakin on helpompi säädellä tällä menetelmällä?

Jos korvia huuhdellaan lapselta niin pitää olla riittävästi porukkaa pitämässä lapsen päätä paikoillaan. Jos ei muuten järjesty riittävästi väkeä paikalle, niin huolensa voi kertoa lapsen vanhemmille, jotka voivat värvätä tuttavistaan riittävästi apuvoimia paikalle.

Mahdollisen koulutuksesi olisi luullut sisältävän luennon korvanhuuhteluruiskun oikeasta käytöstä, mutta ei ilmeisesti kuulunut opintosuunnitelmaan.

• sulla
        Lääkäri... kirjoitti:

Onko lääkäri tai pomosi kieltänyt, että kahta kättä ei saa käyttää, kun huuhtoo isolla ruiskulla korvia?

Toisella kädellä pidät ruiskun rungosta kiinni ja toinen käsi painaa mäntää. Varmasti vesi lentää komeesti suuttimesta ulos. Männän paino nopeuttakin on helpompi säädellä tällä menetelmällä?

Jos korvia huuhdellaan lapselta niin pitää olla riittävästi porukkaa pitämässä lapsen päätä paikoillaan. Jos ei muuten järjesty riittävästi väkeä paikalle, niin huolensa voi kertoa lapsen vanhemmille, jotka voivat värvätä tuttavistaan riittävästi apuvoimia paikalle.

Mahdollisen koulutuksesi olisi luullut sisältävän luennon korvanhuuhteluruiskun oikeasta käytöstä, mutta ei ilmeisesti kuulunut opintosuunnitelmaan.

kolmaskin käsi, että saat vedettyä sitä potilaan korvakäytävää suoraksi homman yhteydessä? Kuulostaa kyllä tosi tökeröltä tekniikkasi, haluaisin nähdä sinut kaksin käsin mäntää painamassa ja mikähän on potilaan ilme!!! Sori vaan, mutta et ole varmaan sillä tekniikalla ikinä korvia huuhtonut, eikö vaan. Ikinä ei ole legioonaa kiinnipitelijöitä tarvinnut lapsen korvien huuhteluun mutta sinä varmaan tuolla tekniikalla tarvitset. Kyllä hätä tulee jos kaksin käsin 100 ml:n ruiskusta korviin ruutataan vettä.

• taas hoitajat tappelee
        sulla kirjoitti:

kolmaskin käsi, että saat vedettyä sitä potilaan korvakäytävää suoraksi homman yhteydessä? Kuulostaa kyllä tosi tökeröltä tekniikkasi, haluaisin nähdä sinut kaksin käsin mäntää painamassa ja mikähän on potilaan ilme!!! Sori vaan, mutta et ole varmaan sillä tekniikalla ikinä korvia huuhtonut, eikö vaan. Ikinä ei ole legioonaa kiinnipitelijöitä tarvinnut lapsen korvien huuhteluun mutta sinä varmaan tuolla tekniikalla tarvitset. Kyllä hätä tulee jos kaksin käsin 100 ml:n ruiskusta korviin ruutataan vettä.

Inhottavaa kerrassaan. Miksei eri tekniikoita voi käyttää. Kyllä se korva puhtaaksi kuitenkin tulee? Siinä on taas kysyjällä epävarma olo, ett mites se ny menikään.

• Sh-opiskelija

Ei korvien huuhtelussa käytetä steriiliä vettä. Se täytyy vain varmistaa, että vesi on kädenlämpöistä! =)

• hyvin toiminut

Meillä mummoni, joka oli muuten kasvatusäitini, keitti vettä, johon lisäsi merisuolaa. Kun suola on liuennut hyvin veteen
        ja vesi kiehunut tarpeeksi, otetaan vesi pois liedeltä ja jäähdytetään haaleaksi. Sitten suolavettä ruiskuun tai suippopäiseen kumiseen "korvapumppuun" ja huuhtelemaan seoksella korvat. Suola toimii desinfionti-aineena. Tätä keinoa olen käyttänyt kaikki nämä vuodet ja korvat ovat olleet puhtaat ja kuulo hyvä.

• höhhhö
        hyvin toiminut kirjoitti:

Meillä mummoni, joka oli muuten kasvatusäitini, keitti vettä, johon lisäsi merisuolaa. Kun suola on liuennut hyvin veteen
        ja vesi kiehunut tarpeeksi, otetaan vesi pois liedeltä ja jäähdytetään haaleaksi. Sitten suolavettä ruiskuun tai suippopäiseen kumiseen "korvapumppuun" ja huuhtelemaan seoksella korvat. Suola toimii desinfionti-aineena. Tätä keinoa olen käyttänyt kaikki nämä vuodet ja korvat ovat olleet puhtaat ja kuulo hyvä.

Korvahuuhtelun voi oikein mainiosti suorittaa kotona jos on terve korva, silkkaa hoitajien ajan tuhlausta vastaanotolla. Eli siis, huuhteluun käy oikeastaan mikä tahansa vesisuola-liuos, esim. keittosuola, merivesi (apteekista), itse tehty suola keitetty vesi.. Suolaton vesikin käy, mutta se turvottaa ikävästi limakalvoja. Kunha ennen huuhtelua (vaikka noin 2 päivää) käyttää esim. Remowaxia ym. vaikkua pehmentävää, ilman vaikun pehmennystä huuhtelusta kun ei ole juuri mitään hyötyä.. :P

• tärykalvosini
        höhhhö kirjoitti:

Korvahuuhtelun voi oikein mainiosti suorittaa kotona jos on terve korva, silkkaa hoitajien ajan tuhlausta vastaanotolla. Eli siis, huuhteluun käy oikeastaan mikä tahansa vesisuola-liuos, esim. keittosuola, merivesi (apteekista), itse tehty suola keitetty vesi.. Suolaton vesikin käy, mutta se turvottaa ikävästi limakalvoja. Kunha ennen huuhtelua (vaikka noin 2 päivää) käyttää esim. Remowaxia ym. vaikkua pehmentävää, ilman vaikun pehmennystä huuhtelusta kun ei ole juuri mitään hyötyä.. :P

No en nyt sanoisi että hoitajien ajan tuhlausta. Voi nimittäin olla että et huuhtelemallakaan saa niitä nokareita sieltä korvasta ulos. Monesti täytyy lääkäri kutsua imemään se kova paukku sieltä korvasta kun muuten ei lähde. ja imua ei saa suorittaa kuin lääkäri, kai.

• tyyli

eli "pääkallonpaikalla" käytetään 20 ml ruiskuja ja vihreää neulaimukärkeä. vaikku ja lasten korvat putsataan lämpimällä keittosuolalla, externiotiitit yleensä fiftyfiftyllä. korvakäytävä s-mallinen joten vedetään kevyesti taakse ja ylös, "suihku" suunnataan ylös ja eteen. tk-perforaatioiden kanssa oltava tarkkana, bakteereitahan ei haluta viedä välikorvan puolelle. työniloa!

• MinHälsa

Voi pelkkää vettä tietysti käyttää, tislattua tai hanavettä, mutta vaan terveeseen korvaan !
      Mutta tässä ehkä parempi vaihtoehto !
      Jos ostaa tätä Audiospraytä, niin ?
      Audispray, 45mL spraypullo, on pelkkää 4% suolavettä (merisuolaa NatriumKloridi NaCl) hintaan 240 Euroa/litra. Sen valmistus maksaa noin 0,10 Euroa/litra.
      Tuotteessa ei ole mitään tuoteselostusta ! Mutta kerrotaan että tuote on "Mikrobiologisesti testattu" että mitä HÖPÖHÖPÖÄ !! Tarkoitta varmaan ettei ole pikkukaloja siinä Merivedessä !!
      ETTÄ MITÄ HUIJAUSTA ! Nämä monikansalliset yhtiöt osaa sen ja apteekit myyvät sitä suurella voitolla. Audispray ei ole lääke vaan joku "luonnontuote". Ja ainoastaan se laite, spraypullo on EU-n direktiivin 93/42/CEE mukainen, ei siis se sisältö ! Ponnekaasu pullossa on Typpeä !
      Hyvät ihmiset, tehkää se tämä korvienhuuhtelu liuos itse !
      Keitä vettä, vaikka 1 litra pari minuuttia, vähän jäähtyä ja sekoita 6 teelusikallista tavallista suolaa tai merisuolaa (1 teelusikka=on noin 6 gr.)
      siitä tulee 3,6%-4,0% suolaliuos, vastaa Atlannin meriveden suolaisuutta.
      Annat sen sitten jäähtyä ja käytät käsilämpimänä.
      Säilytä liuos tiivissä pullossa. Huuhtelu tapahtuu pienellä apteekista ostetulla "korvapumppulla"
      Tämä sterilisoitu suolaliuos ei voi vahingoittaa tervettä korvaa. Jos korva on kokonaa tukossa tai tulehtunut, on parasta mennä terveyskeskukseen.
      Tässä "Audispray"-n painepullossa on se epämukavuus, että suurin osa aineesta "kiehuu" yli ja virtaa heti ulos ! On minun mielestä epämukava käyttää !

• hoitsukka.24

Normaaliin korvahuuhteluun käytän lämpökaapissa ollutta keittosuolaliuosta, 60ml ruisku ja kärki.
      Lääkärin määräämään 50/50 huuhteluun eli puolet keittistä ja puolet 80% alkoholia käytän myös 60ml ruiskua ja kärkeä.
      Jokainen tyylillään!

• ms

Olisko painepesuri hyvä? TÄMÄ ON SITTEN VITSI ETTEI VAAN JOKU KOKEILE

• .....>
    • kjhkjhjkhkj

Steriiliä vettä ei käytetä korvahuuhteluissa! Mikäli olisikin joku haava, mitä kautta steriili vesi voisi päästä verenkiertoon voi olla hengenvaarallista! Näin ainakin meillä korvalääkäri kertoi!

• yepyepjoo

Steriili vesi hengenvaarallista? ö.0 Olet joko tyhmä tai sitten trolli. Steriiliä vettä käytetään mm. lääkkeiden laimennukseen ja injektioihin. Miten ihmeessä kuvittelet, että se on hengenvaarallista? Voi jumalten pyssyt!

• dfgdfgdfg1234

Minä en ole edes lähihoitaja. On vaan korvat tukkoiset vähän väliä. Oikein pahana, kun vetää henkeä sisään, niin korvassa tuntuu joku imulla menevän myös sisäänpäin. Tulppa. No, ei se mitään. Kävin apteekissa ja ostin sitä mitä yleensä suosivat terkkarissakin eli remowaxia. Luin käyttöohjeet. Pistin korvaan nesteellä kostutetun vanutupon. Yön yli. Aamulla sillä kumispruutalla vaan lämmintä hanavettä korvaan, pariinkin kertaan. Jotain sieltä korvasta kyllä humpsahti lavuaariin. Taisi tulppa lähtee - ainakin vähäksi aikaa.
        En pysty itse tarkastamaan korvieni tilannetta, tärykalvon reikiä yms. No, en kuitenkaan vielä ole kuollut hanaveden aiheuttamaan verenmyrkytykseen tai muuhun myrkytykseen. Aikaa on jo kulunut ekasta omatoimisesta huuhdonnasta, pari tehty sen jälkeenkin.
        Hoitsulle en viitti mennä.

• fgzdfgdfgd
        dfgdfgdfg1234 kirjoitti:

Minä en ole edes lähihoitaja. On vaan korvat tukkoiset vähän väliä. Oikein pahana, kun vetää henkeä sisään, niin korvassa tuntuu joku imulla menevän myös sisäänpäin. Tulppa. No, ei se mitään. Kävin apteekissa ja ostin sitä mitä yleensä suosivat terkkarissakin eli remowaxia. Luin käyttöohjeet. Pistin korvaan nesteellä kostutetun vanutupon. Yön yli. Aamulla sillä kumispruutalla vaan lämmintä hanavettä korvaan, pariinkin kertaan. Jotain sieltä korvasta kyllä humpsahti lavuaariin. Taisi tulppa lähtee - ainakin vähäksi aikaa.
        En pysty itse tarkastamaan korvieni tilannetta, tärykalvon reikiä yms. No, en kuitenkaan vielä ole kuollut hanaveden aiheuttamaan verenmyrkytykseen tai muuhun myrkytykseen. Aikaa on jo kulunut ekasta omatoimisesta huuhdonnasta, pari tehty sen jälkeenkin.
        Hoitsulle en viitti mennä.

Piti vielä tulla lisäämään: Kun minä oon niin hölmö, toki kun en edes lähihoitaja ole, että hampaiden pesun jälkeenkin lasken raanasta sellaista vähän lämmintä vettä jolla suun huuhdon. Sitä vaan, että jos minulla olisi enemmän ientaskuja vaikkei haavoja oliskaan suussa tai huulissa, niin tota kyllä on taas myrkytysvaara mulla jatkuvasti.
        Samaten, jos minä saan haavan, niin useimmiten kotona ollessa ainakin tai vaikka töissäkin ollessa, niin käyn sen huuhtomassa sen haavan raanasta tulevalla vedellä.
        Siis: kai tämä Suomen vesijohtovesi sen verran puhdasta on, että välttää näissä huuteluissa. Eri asia, jos joku menee suoraan joen tai meren veteen itteään ja korviaan huuhtomaan. Kyllähän tuota raanavettä juodaankin, harvemmin normaalitilanteessa (putkiston vuodot eivät ole normaalitilanteita) kukaan sairastuu! Vai mitä?
        Toki voihan se olla että terkkarissa on eri juttu, siellä on pakko käyttää muuta kuin raanavettä.

• lisääääääää
        fgzdfgdfgd kirjoitti:

Piti vielä tulla lisäämään: Kun minä oon niin hölmö, toki kun en edes lähihoitaja ole, että hampaiden pesun jälkeenkin lasken raanasta sellaista vähän lämmintä vettä jolla suun huuhdon. Sitä vaan, että jos minulla olisi enemmän ientaskuja vaikkei haavoja oliskaan suussa tai huulissa, niin tota kyllä on taas myrkytysvaara mulla jatkuvasti.
        Samaten, jos minä saan haavan, niin useimmiten kotona ollessa ainakin tai vaikka töissäkin ollessa, niin käyn sen huuhtomassa sen haavan raanasta tulevalla vedellä.
        Siis: kai tämä Suomen vesijohtovesi sen verran puhdasta on, että välttää näissä huuteluissa. Eri asia, jos joku menee suoraan joen tai meren veteen itteään ja korviaan huuhtomaan. Kyllähän tuota raanavettä juodaankin, harvemmin normaalitilanteessa (putkiston vuodot eivät ole normaalitilanteita) kukaan sairastuu! Vai mitä?
        Toki voihan se olla että terkkarissa on eri juttu, siellä on pakko käyttää muuta kuin raanavettä.

Lisätään vielä tämäkin, kun tuli tämä kirjoitus steriili vesi -tekstien alle: Toki tiedän, ettei raanavettä kutsuta steriiliksi vedeksi. Pikkutarkat kuitenkin tulevat nipottamaan, että juu, raanavesi ja steriili vesi on kaksi täysin eri asiaa.

Mutta siis... Jos ei raanavedestä myrktystä saa, niin miten sitä siitä steriilistä saisi?

• Täytyy osata

Tyyliä on monia ja kaiken kirjavia. Osahan ei edes osaa huuhdella korvia.

Korvienhuuhtelu kuuluu lääkärille tai sh/th ei siis muille ammattiryhmille.

Tietämättömyyttään voidaan pilata lapsen, ihmisen korvat jos ei tiedetä anatomiaa, osata ja huuhdellaan miten sattuu esimerkiksi liian kovalla paineella.

Jättäkää korvienhuuhtelut heille, jotka osaavat, tietävät anatomian ja ovat siihen kouluttautuneet.

Lähihoitajat muut ammattiryhmät eivät ole korvienhuuhtelijoita.

• yepyepjoo

Oisko google mitään? Sen avulla voit välttyä itsesi nolaamiselta.

• nainen4

????? mitä ihmettä selität ????

• Hjokio

Niinpä. Kyllä minun korvani ovat perushoitajat huuhdelleet ja ihan hyvin.
        Lääkäri vaan kerran toheloi puhkaisemalla vahingossa imulla tärykalvon- Siitähän se riemu nousi, siis korvaan.
        Korvakäytävä turposi melkein umpeen ja kipu oli kova. Siitä sitten toinen lääkäri kauhistelemaan että mitä tälle korvalle on tehty ja hoiti sitä korvaa viikon ajan joka päivä.
        Että kyllä siellä muutkaan ei aina osaa vaikka koulutusta piisaa.
        Tämä virheen tehnyt lääkäri vielä keljuili minulle kun vedet valu silmistä, ääntä en päästänyt, että on siinä kun aikuinen tällaisesta itkee. Ajattelin että taitaist ittekkin kiljua jos minä sohisin hänen tärykalvoaan ja veret valuisi olkapäälle.

• yepyepjoo

Korvien huuhtelu onnistuu parhaiten apteekista saatavalla Audisprayllä. Sitä löytyy sekä aikuisille että lapsille oma pullonsa. Olen itse käyttänyt sitä jo pitkään. Kivuton ja nopea tapa liuottaa vaikut korvista.

• aaaaaaabeeba

Tuo A ei auta mitään. Päinvastoin mulla tulehtui korva.

• korva2
    • mikkokis

naiseni on lääkäri ja ihan kotona käytetään raanavettä korvien puhdistukseen, ei tarvi alkaa hifisteleen yhtään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      75
      3597
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2694
    3. Heilutetaanko peittoa hieman

Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      81
      2627
    4. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      58
      2418
    5. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      91
      2337
    6. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      249
      2146
    7. Kaipaan sua, Ope

Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      43
      1922
    8. Tilanteesi nyt?

Kysymys otsikossa
      Suhteet
      44
      1759
    9. Mä en jaksa suojella sua enää

Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      15
      1491
    10. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      149
      1408
    Aihe