onko ystäväni dementikko

Karena

olen vasta hiljakkoin tutustunut ystävääni, 62 vuotiaaseen mieheen. Hän on muuten ihan jees mutta kun sanon mielipiteeni jostain asiasta, hän raivostuu silmittömästi ja lähtee jopa pois. Asumme yhdessä ja tämän tulisi olla hänenkin kotinsa. Jos en toimi hänen toivomustensa mukaan, joita hän ei ääneen ilmaise, hän alkaa nimitellä minua todella rumasti laiskaksi löntystelijäksi ja ties miksi. Häntä ei saa millään rauhoittumaan, järkipuhe ei kertakaikkiaan tepsi. Olen myös yrittänyt puhua asiasta vasta myöhemmin, jotta tunteet olisivat tasaantuneet. Sama tulos, hän raivostuu uudestaan. Nämä kohtaukset lisääntyvät päivä päivältä. Minua on ruvennut pelottamaan niin paljon, että olen sanonut hänelle että haluan häneen muuttavan pois. Tällä hetkellä hän on, luojan kiitos, lyhyellä työjaksolla muualla ja minä voin olla turvallisin mielin, mutta viikonloput pelottavat.
Kuinka muuten mukava ja rakastettava ihminen voi hetkessä muuttua täysin toiseksi? Onko se alkavaa dementiaa? Olen huomannut, että hän unohtelee tavaroitaan, lähtee kaupunkiin ilman lompakkoa, ei muista ottaa kännykkää mukaan, ei avaimia. Henkilökohtainen hygienia on heikkoa, samoin lääkkeiden otto, hänellä on keuhkojen vajaatoimintaa ja siihen lääkitys.
Olen vakaasti päättänyt että hänen on muutettava pois, mutta haluaisin silti tietää, missä mättää.Työpaikallani joudun jatkuvasti olemaan kehitysvammaisten ja muiden ongelmaihmisten kanssa (jo 22 vuotta), joten en tosiaankaan ole vainoharhainen ja hankala saati sitten laiska ihminen. Antakaapa kommentteja!

6

1741

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikä on?

      Miesystäväsi on jo aika vanha, ehkä työstä väsynyt ja myös sairas. Lisäksi hän ei vaikuta kovin mukavan luonteiselta.

      Vaikka olisi sairautta, työstressiä ja väsymystä ei naisystävää pidä kohdella miten vaan.

      Unohdukset voi johtua väsymyksestä, stressistä, huolista, myös jostakin muusta. Jos hän on itse huomannut unohtelemisen jne lisääntyneen hänen kannattaisi poiketa lääkärin puheilla.

      Eri asia sitten on miten saat hänet sinne. Mieti itse mitä haluat elämältäsi. Jos ystäväsi ei pysty juttelemaan normaalisti, kohtelee sinua epäreilusti, ei ehkä suostu lääkäriin menoon....mieti mitä haluat tulevaisuudelta ja onko se mahdollista hänen kanssaan.

      • Karena

        vahvistit ajatustani erosta, sillä en halua viettää loppuelämääni pelon vallassa. Hän todella kohtelee minua ala-arvoisesti, enkä voi koskaan tietää milloin hän saa seuraavan raivokohtauksen, jolloin hän huutaa minulle "kurkku suorana", miten tyhmä, laiska ja yhteistyöhaluton olen. Jopa se että vain kävelen riittää saamaan hänet pois tolaltaan, minä kuulemma löntystelen, vaikka itse kävelen mielestäni normaalisti.Yritän saada hänet muuttamaan mahdollisimman pian pois omasta asunnostani. Kiitos!


      • ensi tilassa
        Karena kirjoitti:

        vahvistit ajatustani erosta, sillä en halua viettää loppuelämääni pelon vallassa. Hän todella kohtelee minua ala-arvoisesti, enkä voi koskaan tietää milloin hän saa seuraavan raivokohtauksen, jolloin hän huutaa minulle "kurkku suorana", miten tyhmä, laiska ja yhteistyöhaluton olen. Jopa se että vain kävelen riittää saamaan hänet pois tolaltaan, minä kuulemma löntystelen, vaikka itse kävelen mielestäni normaalisti.Yritän saada hänet muuttamaan mahdollisimman pian pois omasta asunnostani. Kiitos!

        Toivottavasti pääset mokomasta eroon mahdollisimman nopeasti. Tämän tapaiseten tyyppien on, ikävä kyllä, usein tapana 'roikkua' iät ja ajat kun ovat kerran kiinni päässeet.

        Kun ero on, selvä ja olet päässyt tyypistä eroon, niin älä anna hänelle enään mitään mahdollisuutta puuttua elämääsi, tarkoitan että älä vastaa puheluihin tms.

        Kokemuksesta tiedän, että pahimmassa tapauksesa tällaisesta tyypistä voi olla harmia ja haittaa vielä aikojenkin päästä


      • Karena
        ensi tilassa kirjoitti:

        Toivottavasti pääset mokomasta eroon mahdollisimman nopeasti. Tämän tapaiseten tyyppien on, ikävä kyllä, usein tapana 'roikkua' iät ja ajat kun ovat kerran kiinni päässeet.

        Kun ero on, selvä ja olet päässyt tyypistä eroon, niin älä anna hänelle enään mitään mahdollisuutta puuttua elämääsi, tarkoitan että älä vastaa puheluihin tms.

        Kokemuksesta tiedän, että pahimmassa tapauksesa tällaisesta tyypistä voi olla harmia ja haittaa vielä aikojenkin päästä

        Päästä irti. Olen todennut luettuani alan kirjallisuutta aika paljon, ettei hän podekaan dementiaa, vaan on narsisti! Tällaiset henkilöthän osaavat manipuloida toisia aika pitkään. Minun onneni on, ehkä, se että hän on nyt lähtenyt luotani omasta halustaan. Lähdön jälkeen hän on sortunut juomaan ja palanut ratista ajaessaan katsastamattomalla, vakuuttamattomalla autolla ja päätynyt jonnekin etelä-suomeen. Hänen tavaransa, vaatteet, tietokone yms. ovat vielä luonani. Yritän saada hanen veljensä hakemaan ne pois. Sitten laitan pisteen koko jutulle.


      • tästä eteenpäin
        Karena kirjoitti:

        Päästä irti. Olen todennut luettuani alan kirjallisuutta aika paljon, ettei hän podekaan dementiaa, vaan on narsisti! Tällaiset henkilöthän osaavat manipuloida toisia aika pitkään. Minun onneni on, ehkä, se että hän on nyt lähtenyt luotani omasta halustaan. Lähdön jälkeen hän on sortunut juomaan ja palanut ratista ajaessaan katsastamattomalla, vakuuttamattomalla autolla ja päätynyt jonnekin etelä-suomeen. Hänen tavaransa, vaatteet, tietokone yms. ovat vielä luonani. Yritän saada hanen veljensä hakemaan ne pois. Sitten laitan pisteen koko jutulle.

        Onnea eteenpäin menosta.

        Kirjoituksesi kosketti muutamasta henkilökohtaisesta syystä johtuen.

        Aikaisemmat kirjoittajat rohkaisivat ottamaan eroa. Minustakin se on järkevä ratkaisu.

        Mielestäni tuo sairaus, joka häntä raatelee ei ole ensisijaisesti dementia tyyppinen. Tuossa on yhdistelmänä täydellisyyden pyrkimys, mustasukkaisuus ja pitkälle menevä omistamisen halu. Ja taustalla on syvä epäonnistumisen pelko. Tuosta tulee sellainen koktaili ihmisen päähän, jonka tuloksena hänen on vaikea tunnustaa omaa puutteellisuuttaan. Tälläiset ihmiset takertuvat (taustalla kotikasvatus; mahdollisesti raju rankaiseminen pienistä virheistä) lähes epätoivoisesti omaan virheettömyyteensä ja läheiset tulevat samaan piiriin sisälle. Virheitä ei voi tehdä koska illuusio oman itsen virheettömyydestä murtuu. Tästä on seurauksena epätoivon purkaus joka ilmenee raivokohtauksena, jossa oma puutteellisuus pyritään projisoimaan (siirtämään) toiseen ihmiseen.

        Vaikka tuollaisia purkauksia voi ymmärtää niin ei niitä kuulu hyväksyä. Käsitin tekstistäsi, että suhteenne on ollut melko tuore. Eli yhteistä elämän pohjaa ei ole paljon, jolloin keskinäinen luottamus ei voi olla riittävän syvä käymään läpi kaikkia hänen elämänsä tapahtumia, jotka ovat johtaneet hänet noin syvään suohon. Eli ainoa apu mitä hän voi saada on ammattilaisilta.

        Itsellesi on tämä kokemus ollut varmaan "riittävän rankka". Olet halunnut uskoa toiseen ja toisaalta itseesi. Nyt "kaikki" on koetuksella. Mutta muista ettet olisi voinut tilanteelle mitään. Tälläinen ihminen on lyhyissä tapaamisissa ensiluokkainen ystävä ja miellyttävä kumppani. Syvempää ystävyyttä ei voi tälläisten ihmisten kanssa rakentaa (varmaan osa syy käytökseen: on riippuvainen läheisistä).

        Mutta jaksamista. Ja pidä ovi suljettuna. Sinulla on oma elämä elettävänä.


      • Karena
        tästä eteenpäin kirjoitti:

        Onnea eteenpäin menosta.

        Kirjoituksesi kosketti muutamasta henkilökohtaisesta syystä johtuen.

        Aikaisemmat kirjoittajat rohkaisivat ottamaan eroa. Minustakin se on järkevä ratkaisu.

        Mielestäni tuo sairaus, joka häntä raatelee ei ole ensisijaisesti dementia tyyppinen. Tuossa on yhdistelmänä täydellisyyden pyrkimys, mustasukkaisuus ja pitkälle menevä omistamisen halu. Ja taustalla on syvä epäonnistumisen pelko. Tuosta tulee sellainen koktaili ihmisen päähän, jonka tuloksena hänen on vaikea tunnustaa omaa puutteellisuuttaan. Tälläiset ihmiset takertuvat (taustalla kotikasvatus; mahdollisesti raju rankaiseminen pienistä virheistä) lähes epätoivoisesti omaan virheettömyyteensä ja läheiset tulevat samaan piiriin sisälle. Virheitä ei voi tehdä koska illuusio oman itsen virheettömyydestä murtuu. Tästä on seurauksena epätoivon purkaus joka ilmenee raivokohtauksena, jossa oma puutteellisuus pyritään projisoimaan (siirtämään) toiseen ihmiseen.

        Vaikka tuollaisia purkauksia voi ymmärtää niin ei niitä kuulu hyväksyä. Käsitin tekstistäsi, että suhteenne on ollut melko tuore. Eli yhteistä elämän pohjaa ei ole paljon, jolloin keskinäinen luottamus ei voi olla riittävän syvä käymään läpi kaikkia hänen elämänsä tapahtumia, jotka ovat johtaneet hänet noin syvään suohon. Eli ainoa apu mitä hän voi saada on ammattilaisilta.

        Itsellesi on tämä kokemus ollut varmaan "riittävän rankka". Olet halunnut uskoa toiseen ja toisaalta itseesi. Nyt "kaikki" on koetuksella. Mutta muista ettet olisi voinut tilanteelle mitään. Tälläinen ihminen on lyhyissä tapaamisissa ensiluokkainen ystävä ja miellyttävä kumppani. Syvempää ystävyyttä ei voi tälläisten ihmisten kanssa rakentaa (varmaan osa syy käytökseen: on riippuvainen läheisistä).

        Mutta jaksamista. Ja pidä ovi suljettuna. Sinulla on oma elämä elettävänä.

        Henkisesti olen jo irrottautunut hänestä. Vaikeampaa on hoitaa käytännön asiat, sillä asun maalla kaukana kaikesta. Naapuriakaan ei ole lähituntumassa. Hänen on kuitenkin joskus haettava tavaransa täältä. On selvää etten voi olla yksin kun hän tulee, mutta miten sen estäisi. Ilman muuta pidän oveni lukittuna aina kun en voi valvoa pihaani. Väkivaltainen hän ei ole vielä ollut, mutta tiedän ettei siihenkään ole mitään takuita. Puhelimitse reagoin vain, jos hänen asiansa koskee omaisuutensa hakua. Myöhemmin tulen vaihtamaan numeroni, jos en muuten saa rauhaa. Tämä palsta ja keskustelu täällä on auttanut minua paljon. Onneksi internetin myötä on mahdollisuus hakea tietoa ja tukea.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5479
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3564
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      158
      3361
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2613
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2429
    6. 262
      2002
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1507
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      104
      1424
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1389
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1170
    Aihe