Minulla on ollut paineen tunne kurkussa viime toukokuusta lähtien ja olen rampannut lääkäreiden luona tämän kesän, viimein kävin eilen ultraäänessä ja sain kuulla, että minulla on kyhmystruuma, jonka todennäköisesti aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoiminta. Minulta on otettu verikokeet, mutta terveyskeskuksen mukaan tulokset olivat normaalit, ainoa viitearvosta poikkeava oli E-MCH 34 (viitearvo 27-33). Lääkäri sanoi, ettei mitään voi nyt tehdä, ja että pitää tulla puolen vuoden päästä sitten uudestaan tarkistamaan.
Eli eikö tätä voi millään helpottaa? Minua palelee monta tuntia päivässä, ja välillä tulee hirveän kuuma, sitten taas kylmä. Kaulassa on paineen tunne koko ajan, välillä todella kova sellainen.
Kenelläkään muulla samanlaisia kokemuksia? Eniten tässä ärsyttää se, etteivät ne terveyskeskuksessa saaneet mitään tehtyä, "koska pystyt vielä nielemään ja hengittämään normaalisti eli et ole hengenvaarassa" ja että piti mennä yksityiselle, ja silti minulle jäivät kaikki nämä vaivat joiden takia tämän ruljanssin aloitinkin.
Vajaatoiminnan aiheuttama struuma
9
5178
Vastaukset
- klöf
jos on oireet niin vaikka arvot olisi ns. normaalin rajoissa, lääkitystä voi kokeilla, auttaako.
Näin on moni saanut lääkityksen, ja olokin parantunut. Mitkä olivat TSH ja T4V? - Tökö
Olen sairastanut vajaatoimintaa useita vuosia ja lääkitys on päällä. Kuvailemasi palan tunne kurkussa ilmaantui minullekin keväällä ja kävin lääkärissä. Kilpirauhanen on koventunut ja suurentunut - odotan ultratutkimusta.
Jos kyhmystruuma löytyy, niin eikös sitä hoideta tyroksiinilla? Entäs kun mulla on jo lääkitys ja TSH ja T4V on kunnossa??- Mouu
En tiedä millä sitä hoidetaan - minun tapauksessani ei ilmeisesti millään. Sanoivat vain, että puolen vuoden päästä sitten uudestaan. Leikkaus mainittiin vaihtoehtona, jos struumasta tulee kosmeettinen haitta.
- jp0
mulla oli samanlaisia oireita ja struuma todettiin. Kilpirauhasen vajaatoimintaa oli vähän ja kun toisen kerran otettiin kokeet tulokset oli normaalit, silti lääkitystä kokeiltiin ja on auttanut. en kyl tiedä pitääkö syödä thyroxinia koko loppuikä. Toinen lääkäri sanoi, että sen voi lopettaa jonkun ajan päästä ja toinen sanoi, että ei. Muutenkin tuntuu kahdella eri lääkärillä olevan eri mielipide asioista
- jkjkjk
kerran aloitettua lääkitystä jatketaan kyllä lopun ikää. On joitakin erityistapauksia, joissa kilpirauhasen toiminta normalisoituu, yksi niistä taisi liittyä raskauteen.
Tällä palstalla jotkut ovat kertoneet keskeyttäneensä lääkityksen kun olo on tuntunut hyvältä. Niin ei tietenkään pidä tehdä, koska lääke ei paranna kilpirauhsta, se vain korvaa puuttuvan tyroksiinin. - emma
Olen sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaa syntymästä asti, eli 22 vuotta. Jos sairautta ei syntyessä olisi huomattu niin olisin ylipainoinen, alikasvuinen ja kaiken lisäksi mykkä.
KUN KILPIRAUHAS LÄÄKE MÄÄRÄTÄÄN, SITÄ TULEE SYÖDÄ KOKO LOPPUIKÄ. Jos lopetat lääkkeet niin todennäkösesti tilasi huononee ja joku kaunis päivä saatat olla mykkä. Kilpirauhanen vaikuttaa pituuskasvuun,ääneen, hormooneihin, mielialaan, fyysiseen, psyykkiseen kuntoon ! Ja lääkkeet annetaan sitä varten että pystyt elämään kuin normaali ihminen ilman mitään näistä vaivoista. Käyt vuoden välein verikokeissa kattomassa että arvot pysyvät ennallaan ja kun pysyy niin lääkitys on kohdallaan ja ei ole mitään hätää jos eivät ole ennallaan lääkitystä vaihdetaan MUTTA MISSÄÄN NIMESSÄ KOSKAAN EI SAA LOPETTAA THYROXININ KÄYTTÖÄ. Sitä tulee käyttää koko loppuelämä jos haluaa pysyä terveenä. Ja mitä lääkäreihin tulee niin heidän pitäisi tietää tällainen asia jos eivät tiedä niin ilmoittaisin ainakin itse siitä lääkäristä eteenpäin että on epäpätevä jos sanoo että lääkettä ei tarvitse käyttää koko loppuelämää. Kilpirauhasen vajaatoiminta ei koskaan parane, se on elinikäinen sairaus ja se pysyy kasassa thyroxinin avulla. Ja struuman saa aivan varmasti jos ei osaa käyttää lääkkeitä oikein ja jos arvot ovat kääntyneet negatiiviseen suuntaan kilpirauhaskokeissa. Jos tiedät enemmän ihmisiä ketkä eivät asiasta tiedä niin infoa heitäkin :) *voimia*
- toinen mouu
Mulla on oireet samat. Pieni struuma todettiin jo n. 5 vuotta sitten mutta kun ei ollut oireita niin unohdin koko asian ennekuin kuin nyt n. 6 kk ollu samat oireet kun sulla. Olen menossa yksityiselle lääkärille elokuussa. Katsotaan mitä sen sanoon, pitää tietysti ultrata ja ottaa veri koe. Mene sinäkin yksityiselle niiden koetulosten kanssa nehän saa terv.keskuksesta mukaan lainaan. Palataan
- Outo juttu
Minulla tuo palan tunne tuli heti kun aloitin Thyroxin-lääkityksen, mikähän sen selittää?
- ainoe
jotakin kilpirauhas sairauden oireita.Minulla kasvaa kilpirauhaseen jotain kyhmyjä, niitä seurataan kerran vuodessa,lisäksi minulla on aivan sietämättömiä hiki kohtauksia,yötä päivää,ne ovat ihmeellisisesti joka kahden tunnin välein,joskus aamulla jopa puolen tunnin välein.Olen kuin vaahtoon ajettu hevonen,hikeä tulee joka paikasta iholta,joudun kuivaamaan joka kerta itseni,myös yöllä,lääkärit ovat sanoneet,että kilpirauhas arvot ovat,siinä rajalla,eikä mitään lääkitystä ole kokeiltu.Nämä ovat kestäneet jo pari vuotta,jona aikana olen saanut myös kaksi sydän kohtausta,niitäkään ei ole selvitetty,että mistä ne johtuvat.Olen työssä oleva ja välillä tuntuu,etten millään jaksa kun ei saa yhtään yötäkään nukkua rauhassa vaan herää näihin kauheisiin kohtauksiin.Mistä saisin apua,lääkärit vain vetoavat näihin arvoihin ja sanovat,niiden olvan normaali rajojen sisällä.Kauankohan jaksan,ja mitä siitä voi seurata jos minulla on vajaa tai liika toimintaa eikä niitä hoideta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad841359- 52987
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että370808- 142769
- 55699
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän123692- 51658
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38625- 76612
- 56604