Onko kellään antaa ohjeita kliivian hoitoon? Ei tunnu oikein viihtyvän missään kohdassa mun kämpässä. Kuinka paljon valoa ja vettä? Miten saa kukkimaan? Siinä oli kukka kun ostin mutta se kuoli melko pian kotiutumisen jälkeen.
Kliivian hoito
21
13145
Vastaukset
- sirkka
kukitettava. Kesällä se ei pidä suorasta auringon paahteesta. Kastellaan kesäaikaan 2 kertaa viikossa ja talvella harvemmin (sillä on paksut juuret, joihin se varastoi vettä). Lannoittaa voi kasvukaudella n. kerran kuussa. Kukintaa edistää, jos kasvin voi lepokaudella siirtää viileämpään. Yleensä kliivia kukkii helmi-maaliskuussa. Kun kukkavarsi alkaa työntyä, niin että tulee näkyviin nuppuja, siirretään kliivia varjoisaan paikkaan ja kastelu vähennetään minimiin. Näin se kasvattaa varren kunnon pituiseksi (voi nimittäin jäädä liian lyhyeksi ja kukkanuput jäävät aukeamatta lehtien väliin). Kun varsi on riittävän pitkä, kasvi siirretään takaisin valoon ja aletaan kastella normaalisti. Jos kliiviasi on vasta lopettanut kukinnan, ei se varmankaan kovin pian tee sitä uudestaan.
- elisamuori
kukki viime keväänä neljännen kerran.Olen hoidellut sitä seuraavasti: ensinnäkin olen huomannut että liika vesi on sille todella pahasta, kuten Sirkka sanoi juuret varastoi hyvin vettä. Minä kastelen kesälläkin korkeintaan kerran viikossa joskus kerran kahdessa viikossa, riippuu onko helle vai viileämpää. Ihan suorassa auringonpaisteessa se ei minulla ole.Syksyllä harvennan vielä kastelua, melkein "unohdan" koko kastelun. Ehkä kerran kuussa tai sinnepäin.Lannoitusta ihan joskus vain, en edes säännöllisesti. Olen huomannu että tosiaan tykkää tästä kiduttamisesta koska kukkii sitten keväällä, viime keväänä jo kaksi kukkaputkea. Viileä paikka olis varmasti talvella hyvä mutta minulla ei siihen ole mahdollisuutta joten annan sen olla ihan tavallisella ikkunalla.
Ainakin minä uskon että kastelun vähäisyydellä olen saanut sen kukkimaan. Nyt näkyy tekevän jo kolmatta uutta sipuliakin. Hidaskasvuinen ja varmaan vähän nipsu kasvatettava mutta kukinnan onnistuttua se palkitsee odotuksen. Minullakin meni jokunen vuosi alussa ennenkuin sain kukkimaan. Odota vaan kärsivällisesti ja onnea kasvatukseen! - yksi neuvo
asuntoasi. Kliiviaa ei saa siirrellä. Kun sen kerran laitat johonkin kohtaan (ei suoraan auringonpaahteeseen) niin paikkaa ei tule siirrellä. Toki ruukkua saa nostaa jos pyyhkii pöytää ja näin, mutta älä kuljettele ruukkua eri puolilla asuntoa. Itse en edes käännä kukkaa toisin päin, vaikka se vähän haluaa taipua valoa kohti.
- noin
Minulla ei ole kliiviaa, mutta olen kovasti kuullut muiltakin tuosta, ettei sitä saa siirrellä ympäri asuntoa. Tiedä sitten, kuinka ehdoton sääntö tuo on - riippuu varmaan hiukan asunnostakin, että kuinka yleispätevän ja ympärivuotisesti toimivan paikan kukalleen pystyy antamaan.
- sirkka
noin kirjoitti:
Minulla ei ole kliiviaa, mutta olen kovasti kuullut muiltakin tuosta, ettei sitä saa siirrellä ympäri asuntoa. Tiedä sitten, kuinka ehdoton sääntö tuo on - riippuu varmaan hiukan asunnostakin, että kuinka yleispätevän ja ympärivuotisesti toimivan paikan kukalleen pystyy antamaan.
Monesta lähteestä olen kuullut tai lukenut, että varmin tapa saada kliivia uudestaan kukkimaan, on antaa sille nk. "kylmäkäsittely", mikä tarkoittaa sitä, että kliivia siirretään syyskylmien öiden alettua ulos ja pidetään siellä (ennen pakkasia otetaan tietysti sisälle). Tällä keinolla sain omani ensimmäisen kerran kukkimaan seuraavana keväänä. Tämä kyllä kumoaa tuota paikallaan pitämistä, mutta sen olen kyllä tiennyt, että sisällä sen pitäisi olla samalla paikalla. Vien kliiviani elokuun lopulla parvekkeelle ja ystävättäreni pihalleen; molempien kliiviat kukkivat keväisin.
- wilma3
sirkka kirjoitti:
Monesta lähteestä olen kuullut tai lukenut, että varmin tapa saada kliivia uudestaan kukkimaan, on antaa sille nk. "kylmäkäsittely", mikä tarkoittaa sitä, että kliivia siirretään syyskylmien öiden alettua ulos ja pidetään siellä (ennen pakkasia otetaan tietysti sisälle). Tällä keinolla sain omani ensimmäisen kerran kukkimaan seuraavana keväänä. Tämä kyllä kumoaa tuota paikallaan pitämistä, mutta sen olen kyllä tiennyt, että sisällä sen pitäisi olla samalla paikalla. Vien kliiviani elokuun lopulla parvekkeelle ja ystävättäreni pihalleen; molempien kliiviat kukkivat keväisin.
on ollut kesäkuun puolesta välistä asti pihalla pensaan juurella. Aion ottaa sisälle vasta ennen yöhalloja. Saa nähdä kuin käy?
- Taiskuli
Mä oon kiikuttanut mun kliiviaa ympäri kämppää ja kääntänyt ruukkua säännöllisen epäsäännöllisesti, just huomasin että nuppua pukkaa. Ei kylmäkäsittelyäkään. Hienosti voi ja ehdottomasti mun lempikasvi!
- Anonyymi
Taiskuli kirjoitti:
Mä oon kiikuttanut mun kliiviaa ympäri kämppää ja kääntänyt ruukkua säännöllisen epäsäännöllisesti, just huomasin että nuppua pukkaa. Ei kylmäkäsittelyäkään. Hienosti voi ja ehdottomasti mun lempikasvi!
Juu, ei mitään vaikutusta paikalla tai kylmäkäsittelyllä, läpäisevä multa oli mikä minulla auttoi, juuret voi hyvin eivätkä mätäne. Kestää hiukan aikaa että juuret täyttää ruuun ja sitten alkaa kukkia.
- vahingossa onnistunu
Sain klivian pistokkaan 9v. sitten ja se on todella valtavaksi kasvanut. Ikinä en saanut sitä kukkimaan. Olutta jos antaa keväällä niin saa kukkimaan, oli yksi neuvo. Mutten mä antanut olutta, vaan laitoin keväällä ravintopuikkoja. Tökin niitä reilusti isoon ruukkuun 8-10 kpl. Kastelin myös ihan reilusti viikottain ja sumuttelin vettä lehdille ja TÄNÄÄN huomasin kukkanuput ainakin kolmessa varressa, mutta en tiedä vaikka tulisi enemmänkin. Parikymmentä nuppua aina yhdessä kukinnossa. Mä olin ajatellut pitää sen vaikka viherkasvina, se on niin upea. Lattialla, ei paahteessa se kasvaa.
- Lusidia
Onneksi olkoon kliivian kukittajalle!
- vaapikka
Mulla on kaikki kliiviat alkaneet kukkia kunhan ruukku on tarpeeksi ahdas. Vanhin kukkii 3-4x vuodessa kun samassa ruukussa on jo paljon jälkikasvua jotka kasvattelevat omia kukkavarsiaan.. kliiviani viettävät kesän ulkona, niinkuin melkein kaikki muutkin huonekasvini. Eikä se paikankaan vaihdos välillä ole niitä ihmeemmin häirinnyt.
Ohjeeni siis: ei liikaa multatilaa, mitä ahtaampi ruukku, sen parempi
mahdollisimman "huono" hoito; ts kastele kun muistat, harvoin.. - näin meillä
Ahdas ruukku on todellakin hyvä kukitusapu! Itselläni kukki joka vuosi kliivia eteisessä, kunnes kerran vahingossa sai liikaa vettä ja kuoli. Onneksi emokasvi on tallella, se ei ole kylläkään kukkinut vaikka on isompi.
"vahingossa onnistuu" -kertoi, että hänellä on kolme kukkavartta. Tekeekö kliivia yhdestä lehtiruusukkeesta useitakin kukkavanoja, kun minulle on tullut niitä aina yksi? Vai onko "vahingossa onnistuu":lla useita lehtiruusukkeita samassa ruukussa? - kukkii hyvin
Minun kliivia kukkii kaksikertaa vuodessta tammi-maaliskuu ja kesä-heinäkuu.
Siirtelen ruukkua, ei mitään vaikutusta. En lannoita kukkaa lainkaan. Multaa en ole vaihtanut. Ruukku on melko kapea ja korkea malliltaan. Tuttu sanoi että savea kannattaa laittaa mullanpäälle. Minulla ei sitä ole. Kastelen kun muistan ja näyttää multa kuivalta.
(Ehkä olen joskus pikkasen lannoittanut, työntänyt lannoitustikun multaan) - turkasenhijas
Kauanko menee että klivia kasvaa kukkimisikään jos sivusipulista,tai mikä se nyt on kasvattelee.Eikös se kuki aika suurena kasvina?Kirppislöytö heinäkuussa.
Unohdin olkkarin pöydälle kasvamaan varjoon.Tilkka vettä silloin tällöin.Näyttää voivan hyvin,mutta ei ole tullut uusia lehtiä.Lehtiä on kaksi ja yksi pieni lehden alku siinä keskellä.Sama tilanne kuin heinäkuussa.Jos tuo noin hitaasti kasvaa niin ehdin saada jo dementian ja siirtyä vanhainkotiin ennen kuin näen kasvin kukkivana. - hidaskasvi
Kliivialle riittää talvikaudella viileydeksi noin 17 asteen lämpö, kyllä kukkii kesällä.
Ei tosin kuki nuorena eikä joka vuosikaan välttämättä.
Kliivia on hidas kasvamaan ja kukkimaan.
Se ei ole mikään "pikakukka". - Anonyymi
Jos mahdollista, kliiviaruukku kannattaa viedä kesäksi ulos ja ottaa sisään ennen yöpakkasia. Silloin kliivia kukkii talvella. Mutta ulkona paras paikka olisi puolivarjo tai varjo, paahteessa lehdet "palavat"; siis esim. pensaan juurelle.
- Anonyymi
Kliivia on kiitollinen kasvatettava, ja kaunis. Kun Kliivia saa olla valoisassa ja se saa tarvittaessa ravinteita, siitä tulee vuosiksi iloa. Oma Kliiviani on syntymäkodista saatu, ja ruukkuun kasvoi pari poikasta lisää, jotka istutin omiin ruukkuihinsa. Nyt ensimmäinen istutettu Kliivia alkoi kukkimaan. Kukka on todella kaunis, samaan lehtiruusukkeeseen voi tulla useampi kukinto. Sumuttelusta ja valosta Kliivia pitää, mutta ei suorasta auringonvalosta. Sopivasti kastelua, ei liikaa vettä kerralla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kliivia on kiitollinen kasvatettava, ja kaunis. Kun Kliivia saa olla valoisassa ja se saa tarvittaessa ravinteita, siitä tulee vuosiksi iloa. Oma Kliiviani on syntymäkodista saatu, ja ruukkuun kasvoi pari poikasta lisää, jotka istutin omiin ruukkuihinsa. Nyt ensimmäinen istutettu Kliivia alkoi kukkimaan. Kukka on todella kaunis, samaan lehtiruusukkeeseen voi tulla useampi kukinto. Sumuttelusta ja valosta Kliivia pitää, mutta ei suorasta auringonvalosta. Sopivasti kastelua, ei liikaa vettä kerralla.
Taitaa pärjätä ainakin talvella vähällä valolla, laitoin TV:n taakse kaiuttimen päälle kun muualla ei ollut tilaa, hyvin pärjännyt lähinnä keinovalolla, kesäksi valoisampaan kun osa menee parvekkeelle.
- Anonyymi
Kliivian multa ei saisi kuivua, mutta ei myöskään saa liikaa kastella, etenkään talviaikaan, kun kukka on lepo vaiheessa. Jos Kliivia on valoisalla ikkunalla, tulee huolehtia kastelusta hyvin, sillä suora auringonvalo kuihduttaa lehtiä. Lehtiä voi sumuttaa, tai pyyhkiä kostealla, esim, jos lehdille on kertynyt pölyä. Kliivia on helppohoitoinen vanhan ajan huonekasvi, joka kasvattaa lisää pieniä Kliivian alkuja, jotka voi varovasti irrottaa omaan ruukkuunsa, kunhan ei vahingossa riko hentoja juuria.
- Anonyymi
Kliivia on vanha huonekasvi, kotona oli aina Kliivioita, pienempinä, tai suurempina kasveina, omissa ruukuissaan. Keväällä alkaa valoa olla tarpeeksi, ehkä liiaksikin. Tulee huomioida, etteivät Kliivian lehdet ala kuihtumaan suorasta auringonvalosta. Tykkää lehtien sumuttelusta, ja / tai lehtien pyyhkimisestä kostutetulla paperipyyhkeellä. Kukkii, kun on kunnolla juurtunut multaan. Tekee myös lehtiruusukkeita multaan, josta voi laittaa ruukkuun kasvamaan uuden Kliivian alun.
- Anonyymi
Mutta komeampi jos samassa ruukussa kukkii useampi yhtä aikaa. Kasvitieteellisessä komeimmat kun voi olla yli kymmenekin kukkavartta.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup292798Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1212662Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua362231Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.592053Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu4141624- 601133
- 541057
- 2591049
- 151966
- 45938