Kertikset haisevat

Jossi

Käytimme lomaviikon aikana kertiksiä ja huomasimme, että ne alkavat haiskahtaa heti, kun vaipassa on vähänkin pissaa. Käytössämme oli kaksi merkkiä: Libero ja Pampers. Kestoillessa moista hajua ei tule.

81

4369

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maami

Mitenkäs niin? Ei meillä kyllä vaipat haise (patsi jos kakka tulee, eikä sekään ole silloin vaippa joka haisee vaan se kakka) ja käytössä ollut koko ajan sekä Pampers että Libero.

• haise.....

käytetäänkin kyllä halpisvaippoja!!

• ei kertakäyttövaipoille

juu ei ne varmaan haise -kun ei ole huomaavinaan.......

• boompaboo

tottakai ne haisee, niihin on laitettu erinäinen määrä kemiallisia aineita jotta ne pysyisivät " aina kuivina".
      ja ne haisee todella kuvottavalle.

• siitä että

Olisiko kertisperheiden kohdalla kyse siitä, että nokka on tottunut niiden kertisten hajuun eli sitä ei edes huomaakaan, kun on niitä aina käyttänyt, eikä osaa ajatella että "normaalisti" vaipan ei kuulu haista sellaiselle.

• juuu'u

ketjun aloitti taas joku kestointoilija,joka halusi koota tänne muut kestointoilijat haukkumaan kertisten käyttäjiä ja intoilijat lähti heti innolla mukaan :)Vaippa on tapana yleensä VAIHTAA ennen kuin se alkaa haista.Ehkä te kestoilijat ette ole sitä vielä hoksanneet.Siksi se vaippa ei haise,kun se vaihdetaan tarpeeksi usein.Kannattaa teidänkin kokeilla.

• Maami
        juuu'u kirjoitti:

ketjun aloitti taas joku kestointoilija,joka halusi koota tänne muut kestointoilijat haukkumaan kertisten käyttäjiä ja intoilijat lähti heti innolla mukaan :)Vaippa on tapana yleensä VAIHTAA ennen kuin se alkaa haista.Ehkä te kestoilijat ette ole sitä vielä hoksanneet.Siksi se vaippa ei haise,kun se vaihdetaan tarpeeksi usein.Kannattaa teidänkin kokeilla.

Epäilen minäkin sitä, että aloittaja on kestointoilija joka halusi tällä tavalla mollata kertisten käyttäjiä. Ihan totta, miksi tästä asiata tarvitsee kinastella? Kai se on sama mitä vaippoja lapsillaan haluaa käyttää. Käyttäkää te kestoilijat kestoja, me kertiksien käyttäjät kertiksia. Ja sillä selvä!

• ei ole kyse...
        juuu'u kirjoitti:

Ihan tosi, ei ole kyse siitä että milloin vaipan vaihtaa, kertiksessä tosiaan se pissankin haju muuttuu erilaiseksi. Minun mielestäni se on ihan ymmärrettävää, että jos elää jonkin tuoksun kanssa, niin ei sitä huomaa. Esim jokaisen kotona on jokaisen oma perustuoksu, jota ei itse huomaa, mutta jos menee toisen luo kylään, niin siellä erilaisen tuoksun huomaa.

Samoin jos käyttää lapsellaan kertiksiä, niin siihen tuoksuun tottuu, eli itse ei enää kiinnitä siihen huomiota koska se kuuluu niihin "normaaleihin kodin tuoksuihin", mutta sellainen jolla ei ole lapsia/joka ei käytä lapsellaan kertiksiä, huomaa kyllä sen hajun.

• ja......
        ei ole kyse... kirjoitti:

Ihan tosi, ei ole kyse siitä että milloin vaipan vaihtaa, kertiksessä tosiaan se pissankin haju muuttuu erilaiseksi. Minun mielestäni se on ihan ymmärrettävää, että jos elää jonkin tuoksun kanssa, niin ei sitä huomaa. Esim jokaisen kotona on jokaisen oma perustuoksu, jota ei itse huomaa, mutta jos menee toisen luo kylään, niin siellä erilaisen tuoksun huomaa.

Samoin jos käyttää lapsellaan kertiksiä, niin siihen tuoksuun tottuu, eli itse ei enää kiinnitä siihen huomiota koska se kuuluu niihin "normaaleihin kodin tuoksuihin", mutta sellainen jolla ei ole lapsia/joka ei käytä lapsellaan kertiksiä, huomaa kyllä sen hajun.

kestoista sen märäntyneen villan ja kusen hajun!

• väkevät pissat
        ei ole kyse... kirjoitti:

jos se reissun ruokavalio ja juomapuoli erosi kotona totutusta. Ei kyllä muuten pitäisi haista. Ja sekin vaikuttaa että jos tuijotellaan niihin kilomääriin vaippapaketissa koska jotkut lapset tarvitsevat imukykyisemmän vaipan koska pissaavat kerralla enemmän. Tarkoittaa siis sitä että suurempikiloisten vaipat sopivat silloin paremmin.

• Joopa joo
        väkevät pissat kirjoitti:

jos se reissun ruokavalio ja juomapuoli erosi kotona totutusta. Ei kyllä muuten pitäisi haista. Ja sekin vaikuttaa että jos tuijotellaan niihin kilomääriin vaippapaketissa koska jotkut lapset tarvitsevat imukykyisemmän vaipan koska pissaavat kerralla enemmän. Tarkoittaa siis sitä että suurempikiloisten vaipat sopivat silloin paremmin.

Meillä on sekä kestoiltu että kertistelty, enkä huomannut kertisten ällöä hajua ennen kuin aloin kestoilla. Totta kai ne kemikaalit haisee, mutta haittaako se, jos koko perhe on niin tottunut siihen hajuun ettei se heitä itseään häiritse? (Ellei sitten tule ajatelleeksi, mitä moiset kemikaalit vauvan iholle tekevät...)

• yksi kestoilija
        Joopa joo kirjoitti:

Meillä on sekä kestoiltu että kertistelty, enkä huomannut kertisten ällöä hajua ennen kuin aloin kestoilla. Totta kai ne kemikaalit haisee, mutta haittaako se, jos koko perhe on niin tottunut siihen hajuun ettei se heitä itseään häiritse? (Ellei sitten tule ajatelleeksi, mitä moiset kemikaalit vauvan iholle tekevät...)

Mun kaverin poika sai ärhäkän esinahan tulehduksen kun kertiksen (lidl-merkkinen) sisuksista oli päässyt hippunen sitä geelimömmöä peniksen iholle :(. Tämä mömmö on natriumpolyakrylaattia mikä on aikoja sitten kielletty mm tamponeista muttei lasten kertakäyttövaipoista koska siinä se ei ole ihoa vasten (mutta näköjään sitä voi silti iholle päästä). Ovat tämän tulehduksen jälkeen siirtyneet käyttämään pääasiassa kestovaippoja.

• Jossi
        Joopa joo kirjoitti:

että se kertisten haju haittaa, mutta ero ainakin joidenkin kertismerkkien ja kestojen välillä on tässä suhteessa selvä. Kiitos, että otit kantaa.

• haisevat

Sen lisäksi, että kestovaippailijoiden lapset haisevat pahalle, haisevat myös kestovaippailijat itse! Kas kun saippuakin on nykyään syntiä...

• ei laiska

kuule haisuliini, jos joku haisee niin, ne kakarat joilla on niin helvatan laiska äiti ettei se edes jaksa pestä vaippoja ja takaan että kestiksiä käyttävät lapset eivät haise -
        sinä haiset ja kakarasi haisette - ja tosi pahasti.
        noinko lujille se ottaa, että joku äiti viitsii ajatella lapsensa parasta ja pestä tämän vaippoja?
        mutta kuule laiskimus, kanna sä vaan selkä vääränä pampersia kaupasta siitä se kaupan setä tykkää ja samaan syssyyn osta 45 purkki valmisruokaa kakararallesi - lyön vaikka vetoa ettet myöskään itse viitsi laittaa kotiruokaa kakarallesi......................

• oohh
        ei laiska kirjoitti:

kuule haisuliini, jos joku haisee niin, ne kakarat joilla on niin helvatan laiska äiti ettei se edes jaksa pestä vaippoja ja takaan että kestiksiä käyttävät lapset eivät haise -
        noinko lujille se ottaa, että joku äiti viitsii ajatella lapsensa parasta ja pestä tämän vaippoja?
        mutta kuule laiskimus, kanna sä vaan selkä vääränä pampersia kaupasta siitä se kaupan setä tykkää ja samaan syssyyn osta 45 purkki valmisruokaa kakararallesi - lyön vaikka vetoa ettet myöskään itse viitsi laittaa kotiruokaa kakarallesi......................

oikeaa aikuisen puhetta!Jospa onkin uraäiti,ei ehdi joka välissä sitä konetta täyttelemään kestovaipoilla.Tai jospa niitä lapsia on vähän enemmänkin.Koko ajan saisi olla pesemässä niitä vaippoja.Tai jos vaan yksinkertaisesti EI HALUA olla pesemässä niitä vaippoja!Ei se vielä äidistä laiskaa ja huonoa tee.Enemmän se sinua näyttää ärsyttävän,jos sinulle tuntematon ihminen kantaa selkä vääränä vaippoja ja pilttipurkkeja kotiin,kuin kantajaa itseään.Elä sinä omaa elämääsi kestoinesi ja anna muiden elää omaa elämäänsä miten haluaa.Eikös se ole lapsenkin parhaaksi opettaa ettei kaikki ihmiset elä samalla tavalla ja jokaisella perheellä on omat tapansa.Opettaa ymmärtämään muiden tapoja suvaiten ja haukkumatta.

• muttiaspå
        oohh kirjoitti:

oikeaa aikuisen puhetta!Jospa onkin uraäiti,ei ehdi joka välissä sitä konetta täyttelemään kestovaipoilla.Tai jospa niitä lapsia on vähän enemmänkin.Koko ajan saisi olla pesemässä niitä vaippoja.Tai jos vaan yksinkertaisesti EI HALUA olla pesemässä niitä vaippoja!Ei se vielä äidistä laiskaa ja huonoa tee.Enemmän se sinua näyttää ärsyttävän,jos sinulle tuntematon ihminen kantaa selkä vääränä vaippoja ja pilttipurkkeja kotiin,kuin kantajaa itseään.Elä sinä omaa elämääsi kestoinesi ja anna muiden elää omaa elämäänsä miten haluaa.Eikös se ole lapsenkin parhaaksi opettaa ettei kaikki ihmiset elä samalla tavalla ja jokaisella perheellä on omat tapansa.Opettaa ymmärtämään muiden tapoja suvaiten ja haukkumatta.

se koira älähtää johon kalikka kolahtaa......

• ahax
        muttiaspå kirjoitti:

se koira älähtää johon kalikka kolahtaa......

kolahtiko sinuun?

• 112
        ahax kirjoitti:

kolahtiko sinuun?

nämä kestoijijat tietävät sen kertisvaipan niin pahalle haisevan...eikös teillä kestoja käytetä.Itse olen työssäni lapsiperheissä törmännyt KAMMOTTAVAAN hajuun muutamassa kestotaloudessa,jossa vaippoja liotellaan vessassa ennen pesua,kun on kiire eikä niitä ehditä pesemään.Itse olen tästä kunniasta kieltäytynyt,mielummin vien roskapussin roskiin.

• sipuli
        ei laiska kirjoitti:

Tästä tulee mieleen, että haluat pilata kestoilijoiden mainetta tällaisilla viesteillä, (eli et itse ole kestovaippojen kannattaja tai sitten olet, mutta et oikein ole ymmärtänyt mistä siinä on kyse?) Ei kai kyse ole siitä, että on "parempi äiti", vaan esimerkiksi siitä, että kertakäyttövaipat kuormittavat suuresti luontoa, ja sen takia moni haluaa niitä käyttää. Joten älä viitsi olla noin lapsellinen.

• liisa haista ...
        ei laiska kirjoitti:

Taitaa sulla akka kenkää puristaa, kun joudut peseen niitä paskasia ja kusisia kestovaippoja, kun ei ole rahaa ostaa kertäkäyttövaippoja tai pentus iho ei niitä kestä. Lisäksi vatkaa puuroja kun sulla on se Olen paras äiti - syndrooma ja muut ei osaa mitään...Olet aika burn out, kun tulet tänne vielä vauhkoomaan. Miten ylipäänsä kerkeet täällä kirjoitella, kun niitä vaippojasi peset? Liotat ensin etikkavedessä kannen alla wc:ssä - hyi helevetti. Taitaa ottaa pattiin, kun aloitit moisen vaippaintoilun. Lopeta se ja ala käyttää kertakäyttöisiä. Sulle ei kuulu myöskään se mihin jokainen rahansa laittaa. Myös aika on rahaa - ei tartte vääntää ranteet paskana ja hellinä vaippoja, kai sun kädet vielä kestää? Onko iho pysynyt hyvänä?

• lukea näitä
        liisa haista ... kirjoitti:

Taitaa sulla akka kenkää puristaa, kun joudut peseen niitä paskasia ja kusisia kestovaippoja, kun ei ole rahaa ostaa kertäkäyttövaippoja tai pentus iho ei niitä kestä. Lisäksi vatkaa puuroja kun sulla on se Olen paras äiti - syndrooma ja muut ei osaa mitään...Olet aika burn out, kun tulet tänne vielä vauhkoomaan. Miten ylipäänsä kerkeet täällä kirjoitella, kun niitä vaippojasi peset? Liotat ensin etikkavedessä kannen alla wc:ssä - hyi helevetti. Taitaa ottaa pattiin, kun aloitit moisen vaippaintoilun. Lopeta se ja ala käyttää kertakäyttöisiä. Sulle ei kuulu myöskään se mihin jokainen rahansa laittaa. Myös aika on rahaa - ei tartte vääntää ranteet paskana ja hellinä vaippoja, kai sun kädet vielä kestää? Onko iho pysynyt hyvänä?

viestejä joissa kirjoitetaan ettei kestoilijoilla ole varaa ostaa kertiksiä. Meille kertistely olisi TAKUULLA tullut halvemmaksi, en edes kehtaa kertoa paljonko kestoihin on rahaa palanut (meillä käytössä laadukkaita ja hintavia kestovaippoja)kun aina oletetaan automaattisesti että kestot tulevat halvemmaksi. Toki nuo voi sitten joskus myydä ja saa edes osan rahoista takaisin. Mutta harrastuksethan maksavat ;) ja turhamainen äiti haluaa pehmeitä, ohuita ja KAUNIITA vaippoja.

Toki mulla menee päivässä 10 min aikaa kestojen huoltoon, pesen vaipat joka kolmas päivä. En ikinä voisi vaippoja etikkaliemessä liotella vaan kuivasäilytän mieluummin. En ymmärrä miksi pitäisi ranteet hellinä vaippoja väännellä, en ole koskaan näin tehnyt. Iho on hyvänä pysynyt sekä minulla että lapsella...

• Jossi
        lukea näitä kirjoitti:

viestejä joissa kirjoitetaan ettei kestoilijoilla ole varaa ostaa kertiksiä. Meille kertistely olisi TAKUULLA tullut halvemmaksi, en edes kehtaa kertoa paljonko kestoihin on rahaa palanut (meillä käytössä laadukkaita ja hintavia kestovaippoja)kun aina oletetaan automaattisesti että kestot tulevat halvemmaksi. Toki nuo voi sitten joskus myydä ja saa edes osan rahoista takaisin. Mutta harrastuksethan maksavat ;) ja turhamainen äiti haluaa pehmeitä, ohuita ja KAUNIITA vaippoja.

Toki mulla menee päivässä 10 min aikaa kestojen huoltoon, pesen vaipat joka kolmas päivä. En ikinä voisi vaippoja etikkaliemessä liotella vaan kuivasäilytän mieluummin. En ymmärrä miksi pitäisi ranteet hellinä vaippoja väännellä, en ole koskaan näin tehnyt. Iho on hyvänä pysynyt sekä minulla että lapsella...

menee kestoiluun euro jos toinenkin. Tällä hetkellä odottelemme viiden vaipan Cuddle-pakettia :)

Niin, ja myös meillä kuivasäilytetään.

• nuo
        Jossi kirjoitti:

menee kestoiluun euro jos toinenkin. Tällä hetkellä odottelemme viiden vaipan Cuddle-pakettia :)

Niin, ja myös meillä kuivasäilytetään.

Cuddlet ovat aivan ihania (ja tyyriitä juu). Tilasin juuri taas yli 60e:lla kestovaippoja (Ronjan tuplabambuläppiä yövaipoiksi...). Mun kallein yksittäinen kestovaippa on maksanut 37e (pitkälahkeiset hahtuvat), ovat kyllä olleet hintansa väärti ainakin tähän mennessä ja upeat ovat voi jestas. Mutta joo, nyt en vähään aikaan tilaa yhtään vaippaa, niitä on muutenkin jo liikaa!

• et sinä
        ei laiska kirjoitti:

Ei siinä paljon ahkeruutta tarvita, että kone tekee työn. Jos sulle laitettais tollainen kertiksiä käyttävä vaativampi lapsi, joka ei hetkeä ole itsekseeen vaan vaatii syliä ja viihdykettä vuorokaudet ympäriinsä, kun ei päiväuniakaan juuri nuku, niin tietäisit sinäkin mitä on lapsenhoito. Toisin kuin lapsen kans, siinä ei paljon äidin energia kulu, kun kone pesee pyykin. Mutta kirjoituksestasi kuuluu, että olet vielä niin nuori ja ah, niin mustavalkoinen mielipiteissäsi. Kasva lapsi aikuiseksi.

• käykin pitkään
        nuo kirjoitti:

Cuddlet ovat aivan ihania (ja tyyriitä juu). Tilasin juuri taas yli 60e:lla kestovaippoja (Ronjan tuplabambuläppiä yövaipoiksi...). Mun kallein yksittäinen kestovaippa on maksanut 37e (pitkälahkeiset hahtuvat), ovat kyllä olleet hintansa väärti ainakin tähän mennessä ja upeat ovat voi jestas. Mutta joo, nyt en vähään aikaan tilaa yhtään vaippaa, niitä on muutenkin jo liikaa!

Kertispaketti kun maksaa pitkästi toistakymmentä euroa eikä riitä montaa päivää niin sehän tulee kalliiksi liotella niitä kestoja. Kertaostona ehkä-

• kun niitä
        käykin pitkään kirjoitti:

Kertispaketti kun maksaa pitkästi toistakymmentä euroa eikä riitä montaa päivää niin sehän tulee kalliiksi liotella niitä kestoja. Kertaostona ehkä-

kestoja ei meillä edelleenkään liotella! Suurin osa kestoilijoista kuivasäilyttää vaipat, en tunne ainuttakaan kestoilijaa joka liottaisi ne. Kyllä, meidän kohdalla kertistely olisi tullut halvemmaksi, pelkät vaipat ovat jo tulleet kalliimmaksi kuin jos olisimme ostaneet kertiksiä eikä tähän summaan siis ole laskettu edes pesukustannuksia (sähkö pesuaineet), en edes uskalla ajatella miten paljon nämä vielä tekisivät lisää tähän summaan. Toki suurimmalle osalle kestot tulevat halvemmaksi kun ostavat vähemmän/halvempia vaippoja tai tekevät ne itse. Mutta rakastan kauniita vaippoja eikä taloudelliset syyt olleet alunperinkään meillä se syy kestoilla. Ja kun myyn nämä eteenpäin tuo hintaero tasoittuu varmasti. Kukapa ostaisi käytettyä kertistä :O

• mutta
        kun niitä kirjoitti:

kestoja ei meillä edelleenkään liotella! Suurin osa kestoilijoista kuivasäilyttää vaipat, en tunne ainuttakaan kestoilijaa joka liottaisi ne. Kyllä, meidän kohdalla kertistely olisi tullut halvemmaksi, pelkät vaipat ovat jo tulleet kalliimmaksi kuin jos olisimme ostaneet kertiksiä eikä tähän summaan siis ole laskettu edes pesukustannuksia (sähkö pesuaineet), en edes uskalla ajatella miten paljon nämä vielä tekisivät lisää tähän summaan. Toki suurimmalle osalle kestot tulevat halvemmaksi kun ostavat vähemmän/halvempia vaippoja tai tekevät ne itse. Mutta rakastan kauniita vaippoja eikä taloudelliset syyt olleet alunperinkään meillä se syy kestoilla. Ja kun myyn nämä eteenpäin tuo hintaero tasoittuu varmasti. Kukapa ostaisi käytettyä kertistä :O

En ostas kyllä käytettyä kestovaippaa! : )

• todella
        mutta kirjoitti:

En ostas kyllä käytettyä kestovaippaa! : )

moni ostaa, itsekin olen ostanut vaikka kuinka monta käytettyä kestoa ja kaikki meille sopimattomat (=väärän malliset) kestot ovat menneet kaupaksi nopeasti, yksikään ei ole jäänyt kaappiin tyhjän pantiksi lojumaan :). Mutta käytettyä kertistä ei osta KUKAAN...

• tietenkään osta
        todella kirjoitti:

moni ostaa, itsekin olen ostanut vaikka kuinka monta käytettyä kestoa ja kaikki meille sopimattomat (=väärän malliset) kestot ovat menneet kaupaksi nopeasti, yksikään ei ole jäänyt kaappiin tyhjän pantiksi lojumaan :). Mutta käytettyä kertistä ei osta KUKAAN...

no ei tietenkään kukaan osta käytettyjä kertakäyttövaippoja sehän on aivan selvää ei sitä tartte edes sanoa : )ei ei ei

• vai ei?
        et sinä kirjoitti:

Ei siinä paljon ahkeruutta tarvita, että kone tekee työn. Jos sulle laitettais tollainen kertiksiä käyttävä vaativampi lapsi, joka ei hetkeä ole itsekseeen vaan vaatii syliä ja viihdykettä vuorokaudet ympäriinsä, kun ei päiväuniakaan juuri nuku, niin tietäisit sinäkin mitä on lapsenhoito. Toisin kuin lapsen kans, siinä ei paljon äidin energia kulu, kun kone pesee pyykin. Mutta kirjoituksestasi kuuluu, että olet vielä niin nuori ja ah, niin mustavalkoinen mielipiteissäsi. Kasva lapsi aikuiseksi.

Kiitos sinulle, että kumosit kertistelijöiden perusargumentin kestoja vastaan: ei siihen tosiaan paljon ahkeruutta vaadita, että kestoja jaksaa käyttää. Konehan sen työn tekee.

Tiedoksesi muuten, että kestoja käyttävä lapsi voi olla ihan yhtä vaativa kuin kertiksiäkin käyttävä, vilkkaus ei käsittääkseni riipu vaippalajikkeesta. Itsekin olen vilkkaan veijarin äiti ja mielestäni tiedän, mitä on lapsenhoito. Kestoja meillä käytetään sekä niistä naiiveista maailmanparannussyistä että helppoussyistä.

• varmaan
        liisa haista ... kirjoitti:

käytetään kertakäyttöastioita ja lakanoita, kun kerran rahaa riittää...

• äiti84

Moi!
      Meillä ei ole kestoiltu vaikka sitä kovasti suunnittelin, pitäsi vissiin olla taho ystäväpiirissä joka osaisi neuvoa alkuun..
      Kuitenkin olen huomannut hajua kertisvaipoissa.. Saikulla käytettiin liberoa joka mielestäni ei haissut, kotiin tultua pamppersia joka kärysi kuin mikäkin ilman pisujakin. Oletan niiden johtuvan jostain kemiallisista ainesosista.. Äkkiä niihin nenä kuitenkin tottui, eikä pojan ihokaan ole oirehtinut mitenkään, joten ihan hyviä ovat olleet hajusta huolimatta.
      ystävällisin terveisin äiti84

• haisee

Kyllä se kusi ja paska haisee ihan sille itelleen vaikka minkälaiseen luomuliinaan ne käärisit! :)

• joopa joo

Meilläkin käytetään sekä kestoja että kertiksiä. Ilman mitään arvolatausta totean, että eron hajussa kyllä huomaa (joten kyllä niissä vaipoissa haisee muukin kuin ne varsinaiset asiat).

• vaihda vaippa
        joopa joo kirjoitti:

Meilläkin käytetään sekä kestoja että kertiksiä. Ilman mitään arvolatausta totean, että eron hajussa kyllä huomaa (joten kyllä niissä vaipoissa haisee muukin kuin ne varsinaiset asiat).

Eikö tuo nyt ole ihan saman tekevää, haiseeko vai ei. Eihän tuo ole tarkoitus, että vauvan pyllyä haudotaan siellä kusi- tai paskavaipassa. Jos haisee, niin tietääpähän äkinpää vaihtaa. Meillä ainakin vaippa vaihdetaan niin usein kuin tarvis on -mieluummin liian usein kuin liian harvoin- eikä edes kuivaa vaippaa laiteta takaisin, jos vaihtaan on alettu.

• haiseekin

mutta kestovaipoissa en ole ikinä erehtynyt luulemaan kakkaa pissaksi... kertiksissä se tapahtuu lähes päivittäin

• jätettä
        vaihda vaippa kirjoitti:

Eikö tuo nyt ole ihan saman tekevää, haiseeko vai ei. Eihän tuo ole tarkoitus, että vauvan pyllyä haudotaan siellä kusi- tai paskavaipassa. Jos haisee, niin tietääpähän äkinpää vaihtaa. Meillä ainakin vaippa vaihdetaan niin usein kuin tarvis on -mieluummin liian usein kuin liian harvoin- eikä edes kuivaa vaippaa laiteta takaisin, jos vaihtaan on alettu.

vaan kaatopaikalle. yhden kertislapsen vaipat tuovat kaatopaikalle keskinmäärin 1,5 tonnia jätettä. kertikset ovat suurin yksittäinen kotitalousjäte. jos ei halua vauvan pepun hautuvan kusessa niin pidä sillä ilmakylpyjä päivittäin.

• häh???
        haiseekin kirjoitti:

mutta kestovaipoissa en ole ikinä erehtynyt luulemaan kakkaa pissaksi... kertiksissä se tapahtuu lähes päivittäin

siis että hä? et erota kusta paskasta? tarvitko tosiaan opastusta asiassa?

• te olette

kaikki ihan idiootteja, hankkikaa elämä, niin ei tarvi täällä tapella kenen pentu haisee millekkin missäkin vaipoissa...voi jumalauta...

• jepujep

hanki itse elämä :P niin ei tarvitse täällä lueskella "idioottien" tappeluja vaippahajuista....voi ..kele..

• tietää että

Haiseeko perseesi, vai käytätkö sinä kuukautisuojana/inkontinenssisuojina kestoja myöskin?

• Jossi

koska olen isä. Vaan asiaan... Uskon, että kaikki jotka käyttävät sekä kestovaippoja että kertiksiä tietävät kertisten haiskahtavan heti ensimmäisen pissan lirahdettua niihin. Tämä varmastikin johtuu juuri kemikaaleista, joita kertiksissä käytetään, ja merkkien välillä on varmasti paljon eroja. Minun mielestäni tämä kertisten ominaisuus ei tee niistä huonoja vaippoja, jatkamme kertisten käyttämistä jatkossakin lomareissuilla. Tahdoin vain jakaa kertiksistä huomaamamme asian.

Meidän perheessämme kestoillaan pitkälti juuri kestovaippojen ekologisuuden vuoksi. Lisäksi kestovaippojen materiaalit (esimerkiksi bambu) ovat pehmeitä vauvan iholle. Kestovaipat ovat myös kauniita ja mukavia pukea lapsen ylle, ajattelee tämä isukki -72.

• tällä

kestoilijaäidillä ei ainakaan perse haise :D. Käytän kuukautiskuppia. Olen kokeillut myös kestosidettä ja se on sata kertaa mukavampi kuin kertakäyttöside... Suosittelen lämpimästi!

• tähän asiaan

Kyllähän moni nainen tietää mille vuoto haisee kertissiteessä (ja ei, sitä ei tarvitse haistaa nenä kiinni siteessä) Kestositeessä vuoto ei haise juuri millekään, kertiksessä ne kemikaalit saavat hajun aikaan, ei se että "vuoto joutuu tekemisiin ilman kanssa" niinkuin sidemainoksissa huijataan. Olen kuullut eräästä joka unohti kestositeen laukkuunsa viikoiksi (juu, se käännetään neppareilla paketiksi, eli ei sotke laukkua) eikä se haissut laukussa lainkaan :D

Itse tosin käytin siteitä vain silloin kun menkkani alkoivat, sittemmin siirryin tamponeihin kun siteet olivat niin epämukavia. Nykyään käytän kuukautiskuppia, koska koen että se on paljon mukavampi kuin edelliset.

• väli..
        tähän asiaan kirjoitti:

Kyllähän moni nainen tietää mille vuoto haisee kertissiteessä (ja ei, sitä ei tarvitse haistaa nenä kiinni siteessä) Kestositeessä vuoto ei haise juuri millekään, kertiksessä ne kemikaalit saavat hajun aikaan, ei se että "vuoto joutuu tekemisiin ilman kanssa" niinkuin sidemainoksissa huijataan. Olen kuullut eräästä joka unohti kestositeen laukkuunsa viikoiksi (juu, se käännetään neppareilla paketiksi, eli ei sotke laukkua) eikä se haissut laukussa lainkaan :D

Itse tosin käytin siteitä vain silloin kun menkkani alkoivat, sittemmin siirryin tamponeihin kun siteet olivat niin epämukavia. Nykyään käytän kuukautiskuppia, koska koen että se on paljon mukavampi kuin edelliset.

Mulla on tapana vaihtaa usein side, ettei se haise. Pitäkää te kestovaipat pimpassanne, varmaan haju jää loppuiäksenne sinne muhimaan.

• ei ole kyse vaihtovälistä
        väli.. kirjoitti:

Mulla on tapana vaihtaa usein side, ettei se haise. Pitäkää te kestovaipat pimpassanne, varmaan haju jää loppuiäksenne sinne muhimaan.

Olet varmaankin kuullut/lukenut jostain sidemainoksesta siitä kun "vuoto joutuu tekemisiin ilman kanssa"?

Edelleenkään ei ole kyse vaihtovälistä, ei vaippojen eikä siteiden kanssa, vaan kyse on kemikaaleista. Vaikka sidettä (kertakäyttöistä) vaihtaa usein, niin kuitenkin vuoto tuoksuu erilaiselle kertiksessä kuin kestossa. Samoin ei myöskään lapsen tuotokset haise samalle kertiksessä ja kestovaipassa.

Ja mistähän johtuu, että on monia, joilla on ilmennyt hirveästi kutinaa ym. kertissiteitä käyttäessä, mutta kas: kutina on hävinnyt siirryttäessä kestoihin. Ei varmastikaan ole kyse kemikaaleista, eihän? ;)

• niin intttää jaksetaan
        ei ole kyse vaihtovälistä kirjoitti:

Olet varmaankin kuullut/lukenut jostain sidemainoksesta siitä kun "vuoto joutuu tekemisiin ilman kanssa"?

Edelleenkään ei ole kyse vaihtovälistä, ei vaippojen eikä siteiden kanssa, vaan kyse on kemikaaleista. Vaikka sidettä (kertakäyttöistä) vaihtaa usein, niin kuitenkin vuoto tuoksuu erilaiselle kertiksessä kuin kestossa. Samoin ei myöskään lapsen tuotokset haise samalle kertiksessä ja kestovaipassa.

Ja mistähän johtuu, että on monia, joilla on ilmennyt hirveästi kutinaa ym. kertissiteitä käyttäessä, mutta kas: kutina on hävinnyt siirryttäessä kestoihin. Ei varmastikaan ole kyse kemikaaleista, eihän? ;)

Pimppa ja muna haisevat, jos niitä ei pese. Toisilla kestää iho hyvin pesua, toisilla ei. Ei sitä sidettä jatkuvasti pidetä, vai jatkuvastiko sulla vuotaa emä? Lapset haisee ihanille oli niillä kesto- tai kertakäyttövaipat. Aikuisen kusi ja kakka eri asia.

• edelleenkään ;)
        niin intttää jaksetaan kirjoitti:

Pimppa ja muna haisevat, jos niitä ei pese. Toisilla kestää iho hyvin pesua, toisilla ei. Ei sitä sidettä jatkuvasti pidetä, vai jatkuvastiko sulla vuotaa emä? Lapset haisee ihanille oli niillä kesto- tai kertakäyttövaipat. Aikuisen kusi ja kakka eri asia.

Juu, edelleenkään ei ole hygieniasta kyse ;) Minäkin kyllä huolehdin alapesuista, ym.

Mistäköhän se sitten johtuu, että jos täysin samalla vaihtovälillä (ei liian pitkällä, vaan vaikka parin tunnin) kertiksen kanssa vuoto haisee ihan erilaiselle kuin kestositeen kanssa, jossa vuodon hajua ei edes huomaa. Juu, pesemättömyydestähän, ym. se aina on kiinni... plääh teidän kanssa :D

• saman huomannut
        tähän asiaan kirjoitti:

Juuri saman olen huomannut. Ne muovrätit, oli sitten side tai vaippa, haisevat. Ihan sama miten sitä vaihtaa,nehän haisee ketunraadolle jo käyttämättöminäkin.

Ottakaapa vain pakasta uusi käyttämätön ja puhdas terveysside, ja nuuhkaiskaa. Kyllä haisee,melkeinpä samalle kuin käytettynäkin! Ne geelit ja kemikaalit, jotka sen pitää kuivana.
        Kestovaippojen/-siteiden kangas ei puhtaana haise millekkään, tai ehkä pyykinpesuaineelle.
        Minäkin käytän nykyisin kuukautiskuppia, ja olen huomannut, ettei se pelkkä kuukautisveri haise pahalle, vain verelle, raudalle.

Plus kertiksethän haisee sitten myös roskiksessa, kun se biohajoava kakka/kuukautisvuoto hautuu siellä muovikääreessä ja mätänee.
        Kun taasen kestoista enin lika huuhtaistaan pois,ja jos kestovaippa/side kuivaa, se ei haise juuri millekkään, ja jos taas liotetaan etikassa, vain etikalle.. Ja jos pestään samantien, ei haise enää ollenkaan.

Itse koen että on puhtaampaa ja luonnollisempaa käyttää kestotuotteita. Kertisvaipat/siteet tuntuu epähygienisiltä ja ällöiltä. :)

• :o)

Kusi haisee kuselle ja paska paskalle vaikka s**tana silkkiin käärisit!

• oma palsta möykkäämiseen

huvittaa lukea näitä teidän viestejä. kannattaisi varmaan perustaa omat sivut kertakäyttö ja kestovaippojen käyttäjille, saisivat siellä keskenään kinastella. muutenkaan mitä se kellekään kuuluu kuka käyttää mitäkin lapselleen tai itselleen. kyllä tässä kestovaippailijat yrittää nyt päteä enemmän enkä tajua minkä takia. antakaa jokaisen tehdä oma valintansa ja haista tahi ei. paljon toi hajuasia on kyllä liioteltuakin tai kemikaalit. ja jos kestoilijat ois tyytyväisiä miksi ne mollaisivat kertakäyttövaippojen käyttäjiä. molemmissa on plussat ja miinukset, totesivat kuningaskulutajankin testissä olleet. ja aika paksua ruveta haukkumaan tässä vielä lapsia haiseviksi jne. hävetkää aikuiset ja kestoilijat, jotka alulle pani koko homman. ps: tarkoituksella kirjoitin pienellä

• möykkääjä

"muutenkaan mitä se kellekään kuuluu kuka käyttää mitäkin lapselleen tai itselleen"

"ja jos kestoilijat ois tyytyväisiä miksi ne mollaisivat kertakäyttövaippojen käyttäjiä"

Näihin hajujuttuihin puuttumatta...Kun se ei ole jokaisen oma asia mitä vaippoja sitä lapsellaan käyttää, voi kunpa olisikin. Se että sinä aiheutat yli tonnin painoisen jätevuoren kaatikselle/lapsi vaikuttaa myös minun lasteni tulevaisuuteen. Enkä muutenkaan kertakaikkiaan ymmärrä ihmisiä jotka vähät välittävät ympärisön tulevaisuudesta, luulisi ÄITEJÄ tämän eniten kiinnostavan! Mulla on äitikavereita jotka eivät osaa jätteiden lajittelun alkeitakaan, tyhjät pilttipurkit, paperi ja biojätteet kaikki vaan tyynesti sekajätteeseen. Huh huh...

• minäkään
        möykkääjä kirjoitti:

"muutenkaan mitä se kellekään kuuluu kuka käyttää mitäkin lapselleen tai itselleen"

"ja jos kestoilijat ois tyytyväisiä miksi ne mollaisivat kertakäyttövaippojen käyttäjiä"

Näihin hajujuttuihin puuttumatta...Kun se ei ole jokaisen oma asia mitä vaippoja sitä lapsellaan käyttää, voi kunpa olisikin. Se että sinä aiheutat yli tonnin painoisen jätevuoren kaatikselle/lapsi vaikuttaa myös minun lasteni tulevaisuuteen. Enkä muutenkaan kertakaikkiaan ymmärrä ihmisiä jotka vähät välittävät ympärisön tulevaisuudesta, luulisi ÄITEJÄ tämän eniten kiinnostavan! Mulla on äitikavereita jotka eivät osaa jätteiden lajittelun alkeitakaan, tyhjät pilttipurkit, paperi ja biojätteet kaikki vaan tyynesti sekajätteeseen. Huh huh...

en syytä kertisäitejä mistään muusta kuin älyttömästä roskaamisesta.

• apinoille
        minäkään kirjoitti:

en syytä kertisäitejä mistään muusta kuin älyttömästä roskaamisesta.

Hyvä syyttää muita kun itsessä ei ole mitään vikaa...

• käyttää kestoja
        möykkääjä kirjoitti:

Suomi on vapaa maa ja kyllä se on jokaisen oma asia mitä käyttää. Vaikka käytät kestoja ja lajittelet roskasi tms. et silti ole täydellinen äiti tai ihminen. Ja mistä niin päättelet, että jos kertakäyt. vaippoja käyttää ei muuten lajittelisi roskia tai kierrättäisi tavaraa.

• Jossi

samaa mieltä ja pahoillani siitä, että tässä keskustelussa on paljon näköalattomuutta ja suvaitsemattomuutta. Ketjun aloittajana toivon, että olisit ystävällinen ja täsmentäisit, mitä minun itse asiassa tulisi hävetä? Sitäkö, että tahdon keskutella vaippojen ominaisuuksista foorumissa, mikä on perustettu juuri vaippakeskustelua varten?

• kestojakin
        Jossi kirjoitti:

samaa mieltä ja pahoillani siitä, että tässä keskustelussa on paljon näköalattomuutta ja suvaitsemattomuutta. Ketjun aloittajana toivon, että olisit ystävällinen ja täsmentäisit, mitä minun itse asiassa tulisi hävetä? Sitäkö, että tahdon keskutella vaippojen ominaisuuksista foorumissa, mikä on perustettu juuri vaippakeskustelua varten?

sortsi, en tarkoittanut juuri välttämättä sinua, vaan luettuani muutamia kestoilijoiden mielipiteitä ja haukkuja haisevista kakaroista ja laiskoista ämmistä... tosin en jaksanut niitä enää intensiivisesti lukea ja kuka kirjoitti mitäkin. äkkiä tulee sitten leimatuksi koko kööri että ai tuollaisia ne kestoilijat sitten onkin. itse olen kokeillut molempia vaippoja ja ei valittamista liiemmin kummissakaan, mutta en rupea kellekään tuputtamaan. se on vähän kuin uskonto - siitä kinastellaan aina ja minä en halua olla sellainen. näkeehän sen mitä se asia saanut maailmalla aikaan. pease!

• titinalle

tunge ne turpees omaan perseeseen,luomupelle!
      tuleppa pikku jeesus tänne kokeilemaan,kuka ja mikä täällä haisee.Ei ainakaan luomujeesuksen rakentamat vaipat!

Siis se on totta,että äiti haisee pahemalle yleensä,kuin itse lapsi,näissä jeesustelu piireissä.

Libero on paras !

• huomaamme

miten fiksuja kertisten käyttäjät ovat ;)

• tyhmiä on
        huomaamme kirjoitti:

niin ja huomaamme myös sen, ettei kestojen käyttäjät ole fiksuja kun yksi väittää että "kukapa ostaisi käytettyjä kertakäyttövaippoja" ja kehuu kuinka voi myydä ja ostaa käytettyjä kestovaippoja. Eiköhän se ole jo ihan itsestäänselvyys, että kertakäyttövaipat ovat kertakäyttöisiä! ! ! Jo on aikoihin eletty!

• on järjen jättiläisiä
        huomaamme kirjoitti:

Suora lainaus: "laiskalle ämmälle joka haisee kakaroineen
        Kirjoittanut: ei laiska 29.7.2006 klo 16.41

mutta kuule laiskimus, kanna sä vaan selkä vääränä pampersia kaupasta siitä se kaupan setä tykkää ja samaan syssyyn osta 45 purkki valmisruokaa kakararallesi - lyön vaikka vetoa ettet myöskään itse viitsi laittaa kotiruokaa kakarallesi...................... "

Että silleen... Kyllä ällissä löytyy...

• hyvänen aika
        tyhmiä on kirjoitti:

niin ja huomaamme myös sen, ettei kestojen käyttäjät ole fiksuja kun yksi väittää että "kukapa ostaisi käytettyjä kertakäyttövaippoja" ja kehuu kuinka voi myydä ja ostaa käytettyjä kestovaippoja. Eiköhän se ole jo ihan itsestäänselvyys, että kertakäyttövaipat ovat kertakäyttöisiä! ! ! Jo on aikoihin eletty!

tuo huomautushan oli sen takia laitettu että vaikka nyt on mennyt kestovaippoihin tuhottomasti rahaa niin vaippakauden päätyttyä tuo vaippojen myynti tasaa kuluja...Haloo!

Ja tuo kertisten käyttö ei ole mielestäni merkki laiskuudesta vaan tietämättömyydestä. Nykykestot ovat niin helppokäyttöisiä (esim taskuvaipat) ja pesukone pesee (ei kai kukaan nyrkkipyykillä pese...) joten kestoilu ei todellakaan ole millään lailla raskasta tai vie aikaa. Moni kertistelevä ystäväni on ollut todella yllättynyt vaippaa vaihtaessani kun vaipan päälle laittaminen onkin ollut ihan yhtä helppoa kuin kertiksen (käytämme taskuvaippoja). Yksi ystäväni jopa osti minulta neljä taskuvaippaa täytteineen ja on ollut todella positiivisesti yllättynyt, oli ostanut samoja taskuja sitten lisää nettikirppikseltä.

• on todella
        tyhmiä on kirjoitti:

tyhmää ajatella oman lapsensa tulevaisuutta, kuka fiksu nyt sellaista ajattelisi!

• jos
        on järjen jättiläisiä kirjoitti:

Suora lainaus: "laiskalle ämmälle joka haisee kakaroineen
        Kirjoittanut: ei laiska 29.7.2006 klo 16.41

mutta kuule laiskimus, kanna sä vaan selkä vääränä pampersia kaupasta siitä se kaupan setä tykkää ja samaan syssyyn osta 45 purkki valmisruokaa kakararallesi - lyön vaikka vetoa ettet myöskään itse viitsi laittaa kotiruokaa kakarallesi...................... "

Että silleen... Kyllä ällissä löytyy...

ei muuta oo tekemistä kuin nälviä muita. Ihan huomaa, että ikää ei ole ku se 16 vee, että teinipalstalle voi mennä vielä kasvamaan ja opettelemaan suvaitsevaisuutta. Kato ku toinen ajaa mersulla ja toinen käy 5 kertaa vuodessa ulkomailla. Kyse on arvomaailmasta ja valinnoista. Taaplaa sinä tyylilläs ja anna muiden taaplata omalla. Ei ole sun murhe. Vai onko kestoneidillä joku syndrooma, minä pelastan koko maailman...?!

• sinä
        hyvänen aika kirjoitti:

tuo huomautushan oli sen takia laitettu että vaikka nyt on mennyt kestovaippoihin tuhottomasti rahaa niin vaippakauden päätyttyä tuo vaippojen myynti tasaa kuluja...Haloo!

Ja tuo kertisten käyttö ei ole mielestäni merkki laiskuudesta vaan tietämättömyydestä. Nykykestot ovat niin helppokäyttöisiä (esim taskuvaipat) ja pesukone pesee (ei kai kukaan nyrkkipyykillä pese...) joten kestoilu ei todellakaan ole millään lailla raskasta tai vie aikaa. Moni kertistelevä ystäväni on ollut todella yllättynyt vaippaa vaihtaessani kun vaipan päälle laittaminen onkin ollut ihan yhtä helppoa kuin kertiksen (käytämme taskuvaippoja). Yksi ystäväni jopa osti minulta neljä taskuvaippaa täytteineen ja on ollut todella positiivisesti yllättynyt, oli ostanut samoja taskuja sitten lisää nettikirppikseltä.

syöt sanat kestovaippailijoilta, jotka tähän asti on haukkunut kertisäitejä laiskoiksi!

"Nykykestot ovat niin helppokäyttöisiä (esim taskuvaipat) ja pesukone pesee (ei kai kukaan nyrkkipyykillä pese...) joten kestoilu ei todellakaan ole millään lailla raskasta tai vie aikaa."

Eli kestovaippailija on LAISKA kun ei jaksa edes sitä Pampers-pakettia kantaa kaupasta kotiin.

• tavallaan
        sinä kirjoitti:

syöt sanat kestovaippailijoilta, jotka tähän asti on haukkunut kertisäitejä laiskoiksi!

"Nykykestot ovat niin helppokäyttöisiä (esim taskuvaipat) ja pesukone pesee (ei kai kukaan nyrkkipyykillä pese...) joten kestoilu ei todellakaan ole millään lailla raskasta tai vie aikaa."

Eli kestovaippailija on LAISKA kun ei jaksa edes sitä Pampers-pakettia kantaa kaupasta kotiin.

aivan oikeassa, olen sen verran laiska etten oikeasti jaksaisi raahata marketista niitä pampers-paketteja enkä alvariinsa tyhjentää vaipparoskista. Minä henk.kohtaisesti en ole KOSKAAN haukkunut kertistelijöitä laiskoiksi vaan olen sitä mieltä että tiedon puute on syy kertistellä. Mutta toki vaatii VIITSELIÄISYYTTÄ ottaa asioista selvää ellei ole ketään kestoja käyttävää kaveria antamassa vinkkejä/neuvoja. On todella harmi etteivät kertisäidit viitsi edes kokeilla koska näin vältyttäisiin valtavalta roskamäärältä :(

• roskiksen vienti ja vaipano...
        tavallaan kirjoitti:

aivan oikeassa, olen sen verran laiska etten oikeasti jaksaisi raahata marketista niitä pampers-paketteja enkä alvariinsa tyhjentää vaipparoskista. Minä henk.kohtaisesti en ole KOSKAAN haukkunut kertistelijöitä laiskoiksi vaan olen sitä mieltä että tiedon puute on syy kertistellä. Mutta toki vaatii VIITSELIÄISYYTTÄ ottaa asioista selvää ellei ole ketään kestoja käyttävää kaveria antamassa vinkkejä/neuvoja. On todella harmi etteivät kertisäidit viitsi edes kokeilla koska näin vältyttäisiin valtavalta roskamäärältä :(

En ymmärrä, että miten paljon teillä kakarat paskoo tai kusee, tietty jos on monta pikkusta. : )Ei minusta roskien vientikään ole mitenkään ylitsepääsemätöntä, jos siellä on ne kertakäyttövaipat. Roskaa kertyy joka päivä kuitenkin ja roskat on viety ja siinä sivussa roskiin menee ne vaipatkin. Eikä vaippoja kanneta kaupoista, ne kulkee vaunuissa tai autossa.

• kertisteltiin
        roskiksen vienti ja vaipano... kirjoitti:

En ymmärrä, että miten paljon teillä kakarat paskoo tai kusee, tietty jos on monta pikkusta. : )Ei minusta roskien vientikään ole mitenkään ylitsepääsemätöntä, jos siellä on ne kertakäyttövaipat. Roskaa kertyy joka päivä kuitenkin ja roskat on viety ja siinä sivussa roskiin menee ne vaipatkin. Eikä vaippoja kanneta kaupoista, ne kulkee vaunuissa tai autossa.

vauvan ekat pari viikkoa ja voi luoja sitä vaipparoskan määrää mikä niistä kertyi siis jo päivässä. Ja lapsi on nyt 1,5v ja olimme kaksi viikkoa sitten mummoni luona viikon ja kertistelimme sen viikon kun juoksevaa vettä ei siitä talosta löydy ja kyllä niitä vaippoja kertyi tuonkin ikäiseltä vaikka hän kakkaakin pottaan. Kuinka harvoin te niitä vaippoja oikein vaihdatte jos niitä niin vähän muka kertyy. Itse vaihdan kun huomaan pissan eli kyllä niitä joutuu roskikseen alvariinsa viemään (ainakin jos tarpeeksi usein vaipan vaihtaa). Ja ei, en halua mitään ylimääräistä marketista raahata kun muutenkin sitä ruokaa ostetaan kerralla viikon tarpeisiin. Ja ei, en missään nimessä lähde erikseen vaippoja kaupasta ostamaan. Mutta tämä ei ole meillä syy kestoilla vaan meillä kestoillaan ekologisista syistä, en halua tuottaa hitaasti maatuvaa roskavuorta.

• riidankylväjä
        jos kirjoitti:

ei muuta oo tekemistä kuin nälviä muita. Ihan huomaa, että ikää ei ole ku se 16 vee, että teinipalstalle voi mennä vielä kasvamaan ja opettelemaan suvaitsevaisuutta. Kato ku toinen ajaa mersulla ja toinen käy 5 kertaa vuodessa ulkomailla. Kyse on arvomaailmasta ja valinnoista. Taaplaa sinä tyylilläs ja anna muiden taaplata omalla. Ei ole sun murhe. Vai onko kestoneidillä joku syndrooma, minä pelastan koko maailman...?!

Mistä ihmeestä sinä puhut? Taitaa olla nyt vähän narut sulla solmussa siellä korvien välissä kun ei tule ymmärrettävää tekstiä? Kenelle tuo kirjoitus oli osoitettu ja ketä sinä siinä haukut ja kenen puolella olet? Ja mitä ne mersut ja ulkomaanmatkat tekee vaippakeskustelussa ja mitä yrititkään taas niiden mainitsemisella ilmaista? Hohhoijaa...

• vähän aikaa
        kertisteltiin kirjoitti:

vauvan ekat pari viikkoa ja voi luoja sitä vaipparoskan määrää mikä niistä kertyi siis jo päivässä. Ja lapsi on nyt 1,5v ja olimme kaksi viikkoa sitten mummoni luona viikon ja kertistelimme sen viikon kun juoksevaa vettä ei siitä talosta löydy ja kyllä niitä vaippoja kertyi tuonkin ikäiseltä vaikka hän kakkaakin pottaan. Kuinka harvoin te niitä vaippoja oikein vaihdatte jos niitä niin vähän muka kertyy. Itse vaihdan kun huomaan pissan eli kyllä niitä joutuu roskikseen alvariinsa viemään (ainakin jos tarpeeksi usein vaipan vaihtaa). Ja ei, en halua mitään ylimääräistä marketista raahata kun muutenkin sitä ruokaa ostetaan kerralla viikon tarpeisiin. Ja ei, en missään nimessä lähde erikseen vaippoja kaupasta ostamaan. Mutta tämä ei ole meillä syy kestoilla vaan meillä kestoillaan ekologisista syistä, en halua tuottaa hitaasti maatuvaa roskavuorta.

" Kuinka harvoin te niitä vaippoja oikein vaihdatte jos niitä niin vähän muka kertyy. Itse vaihdan kun huomaan pissan eli kyllä niitä joutuu roskikseen alvariinsa viemään (ainakin jos tarpeeksi usein vaipan vaihtaa)!"

Tällä hetkellä 6 - 8 vaippaa / päivä ja taatusti vaihdetaan riittävän usein - ei nyt sentäs herätetä kesken unien kuten sinä ilmeisesti kun pienen pissalirun takia vaihdat. Vaipat on tehty sitä itteään varten, joten ei niitä nyt pienen pisteen takia ole tarkoitus vaihtaa. Lisäksi meidän lapsi tekee kakan kerralla joka päivä säännöllisesti. Tosiaan iho pysynyt hyvänä ja en mä kertoja muuten käyttäskään, jos esim. iho-ongelmia. Ulkoillaan ja liikutaan, että roskat voi viedä useamminkin, tosin ei tartte - kerran päivässä riittää. Usein mies vie töihin lähtiessä kyllä pussin enkä mitenkään voi sanoa, että meillä mitään roskavuorta olisi ja hukuttas vaippoihin.

• mutta
        vähän aikaa kirjoitti:

" Kuinka harvoin te niitä vaippoja oikein vaihdatte jos niitä niin vähän muka kertyy. Itse vaihdan kun huomaan pissan eli kyllä niitä joutuu roskikseen alvariinsa viemään (ainakin jos tarpeeksi usein vaipan vaihtaa)!"

Tällä hetkellä 6 - 8 vaippaa / päivä ja taatusti vaihdetaan riittävän usein - ei nyt sentäs herätetä kesken unien kuten sinä ilmeisesti kun pienen pissalirun takia vaihdat. Vaipat on tehty sitä itteään varten, joten ei niitä nyt pienen pisteen takia ole tarkoitus vaihtaa. Lisäksi meidän lapsi tekee kakan kerralla joka päivä säännöllisesti. Tosiaan iho pysynyt hyvänä ja en mä kertoja muuten käyttäskään, jos esim. iho-ongelmia. Ulkoillaan ja liikutaan, että roskat voi viedä useamminkin, tosin ei tartte - kerran päivässä riittää. Usein mies vie töihin lähtiessä kyllä pussin enkä mitenkään voi sanoa, että meillä mitään roskavuorta olisi ja hukuttas vaippoihin.

meillä ei viedä roskia joka päivä vaan yleensä joka toinen tai joka kolmas (mies vie töihin lähtiessään) eli sitten joutuisimme siis useammin ne viemään.

"enkä mitenkään voi sanoa, että meillä mitään roskavuorta olisi ja hukuttas vaippoihin". Hei kuule tuolla roskavuorella tarkoitin ihan sitä roskavuorta joka sinne KAATOPAIKALLE kertyy niistä käytetyistä vaipoista, ei kai kukaan kotona niihin vaippoihin hukukaan. Vai onko niin että kun ne vaipat saa pois silmistä niin simsalabim, ne vain lakkaavat olemasta (poissa silmistä, poissa mielestä). Jos esim Kiinassa ja Afrikassa alettaisiin käyttää kertakäyttövaippoja niin kyllä me nopeasti hukkkuisimme siihen itseensä.

• ihan täydellinen
        mutta kirjoitti:

meillä ei viedä roskia joka päivä vaan yleensä joka toinen tai joka kolmas (mies vie töihin lähtiessään) eli sitten joutuisimme siis useammin ne viemään.

"enkä mitenkään voi sanoa, että meillä mitään roskavuorta olisi ja hukuttas vaippoihin". Hei kuule tuolla roskavuorella tarkoitin ihan sitä roskavuorta joka sinne KAATOPAIKALLE kertyy niistä käytetyistä vaipoista, ei kai kukaan kotona niihin vaippoihin hukukaan. Vai onko niin että kun ne vaipat saa pois silmistä niin simsalabim, ne vain lakkaavat olemasta (poissa silmistä, poissa mielestä). Jos esim Kiinassa ja Afrikassa alettaisiin käyttää kertakäyttövaippoja niin kyllä me nopeasti hukkkuisimme siihen itseensä.

Tämä aihe alkaa karata jo käsistä ja voisi keskustella lisää äärettömän pitkään. Meikä tietää oman suhtautumisensa luontoon ja muuta kierrätystä ja lajittelua tapahtuu perheessämme, ja eko en ole väittänytkään olevani. Minä nyt satun vain olemaan kertakäyttövaippojen ystävä!
        Lähdemme 2 viikon lomalle, joten jatkakaa lisää keskustelua aiheesta, jos kiinnostaa. Minua ei enää kiinnosta. Minä lopetan omalta osaltani tähän.
        Hyvää loppukesää! : )

• sen sanoit
        roskiksen vienti ja vaipano... kirjoitti:

"Roskaa kertyy joka päivä kuitenkin ja roskat on viety ja siinä sivussa roskiin menee ne vaipatkin."

Samoin (vauvan) pyykkiä kertyy joka päivä ja pyykit on pesty ja siinä sivussa ne vaipatkin.

Eiköhän sekä kertistelyyn että kestoiluun mene aika lailla yhtä paljon aikaa ja vaivaa. Pääsyy ainakin meillä on kestoiluun se, että ei vaan kestetty ajatusta siitä miten paljon jätettä kertakäyttövaipoista kertyy.

• Haisulin äiti

Oikeassa olet! Meillä ainakin huomattu hieman kemikaalinen haju, kun pampers vaipat olleet käytössä.
      Minusta muut vaipat joita ollut käytössä eivät haise (paitsi tietysti silloin kun hirmuinen pissa tullut tai kakka.)

• Jossi

Jahas, joku palaa myös asiallisesti avaukseeni. Kiitos siitä :) Ajattelimme kokeilla Muumi-vaippoja, kun seuraavan kerran käytämme kertiksiä. Seuraava projekti tosin on tutkailla tuota hahtuvaosastoa, josko villikset toimisivat meidän tytöllä. Tähän asti kun olemme käyttäneet vain pul-kuoria.

• dunkkaa
        Jossi kirjoitti:

Jahas, joku palaa myös asiallisesti avaukseeni. Kiitos siitä :) Ajattelimme kokeilla Muumi-vaippoja, kun seuraavan kerran käytämme kertiksiä. Seuraava projekti tosin on tutkailla tuota hahtuvaosastoa, josko villikset toimisivat meidän tytöllä. Tähän asti kun olemme käyttäneet vain pul-kuoria.

oikeasti ihan karsean pahalle jo ennen käyttöä! muumeissakin on pieni haju, mutta se ei ole epämiellyttävä.

• kysyn

näin sivusta lukijana. Tuli mieleen että onko teidän lapset vaippa ikäisenä tarhassa tai perhepäivähoidossa? Eli mitenkäs tää teidän kestoilu siellä onnistuu? Vai pitääkö teidän ostaa päiväkotiin kertakäyttövaippoja?

• pk:ssa töissä

Kestovaippoja toki myös päivähoidossa käytetään, jos vanhemmat niitä tuovat. Ihan yhtä helppojahan ne on käyttää kuin kertakäyttöisetkin :) Minun mielestäni olisi aika hassua, että vanhempien pitäisi päivähoitoa varten alkaa ostaa kertakäyttöisiä, jos ovat löytäneet omalle lapselleen toimivan kestovaipan.

• onnistuu

eikä ole kertaakaan päiväkodissa valitettu kestovaipoista, ovat aivan yhtä helppoja käyttää kuin kertiksetkin (näin jopa hoitajat sanoneet). Päiväkodissa on käytössä taskuvaipat, en kuitenkaan mitään taiteltavia harsoja ja kuoria sinne veisi. En todellakaan rupeaisi hoitopaikan takia kertakäyttövaippoja ostamaan!

• mukaan

päiväkodin on tuettava vanhempien arvomaailmaa lastenkasvatuksessa eli käytettävä kestoja jos vanhemmat niin haluaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      225
      1588
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      37
      1449
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      62
      1288
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1280
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe