Kumpi näistä?

reetta 5, Tankavaarin tukemana, kertoivat minun olevan palstan patriarkan. Uteliaisuuttani "googletin" tämän ja nyt ihmettelen mikä olen.

Alunperin patriarkalla on tarkoitettu autoritääristä henkilöä, joka käyttää valtaa perhekunnassaan.

Minäkö muka autoritäärinen ja palsta perhekuntani?

Katolisessa kirkossa patriarkkuus on ollut pelkkä kunniatitteli ilman muodollista valtaa.

Roomalaiskatolisen kirkon pää, Paavi, luopui muuten patriarkkuudesta tänä vuonna.

Ilahduin kun kaksi ystävällisiksi kokemaani palstalaista, reetta 5 ja Tankavaari (muitakin on), tätä ehdottivat. Nyt en oikein tiedä mitä teen!

Olen saanut p-alkuisia titteleitä enemmänkin mutta tämä Kunniapatriarkan asema tuntui aivan ylivoimaiselta.

On teillä tainnut olla luuppia suurempi suurennin, oikein mikroskooppi, kun olette minun pienen arvovaltani, auktoritäärisyyteni, löytäneet.

Taitavat mennä nämä sivistyssanatkin minulta, maalaispojalta, sekaisin. So, help me, please!

17

1040

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa mieltä Reetan ja Tankavaarin kanssa
      ihan ilman suurennuslasia.
      Sinulta on saanut neuvoja ja ohjeita ja entäs nuo runot!!!
      Ainakin minä luen niitä välillä uudelleenkin.

Joten röyhistä vain rintaasi ja ole ylpeä nimityksestä.

• Kaino Untamoinen

Kunnianimitys jotenkin "istuisi" sinulle.

• Ollaan niinkuin ennenkin ja kirjoitellaan. Olen ollut pitkään palstoilla, minun mielestäni olet hyvä kirjoittaja. Mikä minua viehättää viesteissäsi, rohkenet sanoa asiat niinkuin ne ovat, vaikka joskus olet joutunut "vääntämään kättäkin." Runosuoni sykkii, sanat soljuvat toistensa lomitse, saavat lukijankin mielen hyväksi.
      Mielen virkeyttä, hyvää mieltä, sanomisen vapautta varmaankin moni kirjoittaja saa päiviinsä ja aktivoituu osallistumaan ketjuun.

Kun kerran joku on hyvä kirjoittaja, miksi sitä ei voisi tuoda esille. No jos nimi sinua vaivaa tai haittaa, unohdetaan koko juttu. Toinen jolle soisin samantyylisen huomion osoituksen on señora Lyyli, mutta kun en keksi.

• Tuo arvonimi oli Sinulta niin myönteisessä hengessä annettu, etten toki loukkaantunut. Teki vain mieli tutkia mitä tuolla Patriarkalla tarkoitetaan. Kreikkalaiskatolisilla noita lienee pilvin pimein m.m. Venäjällä.

Mitä sanojen soljumiseen tulee, niin Sinä se varsinainen "soljuttaja" olet, hienostuneine, sujuvine teksteinesi.

• Hintriika

Minulla ei ole mitään Ruuneperiä vastaan, päinvastoin; mukava vaari muiden vaarien ja mukavien mummojen joukossa. Uskon vain, että on epäviisasta antaa noita arvonimiä ja nostaa toisia toisten yläpuolelle.

Moni uusi tulokas arastelee astumista "vanhojen konkareitten" joukkoon. Myös vanhoissa palstalaisissa on monia, jotka epäilevät, uskaltaako mielipidettään aina sanoa. "Sisäpiiri"-epäilyt itävät lannoittamattakin.

On eri asia kehaista, että jopa mukavasti oivalsit, kun joku sanoo asiansa napakasti. Itse kukin aina joskus tuon kehun ansaitsisi. Aivan samoin jokainen meistä välillä keksii pelkkää tyhjänpäiväisyyttä... Oltaisiin siis mieluummin tasapuolisesti tasa-arvoisia.

• Hintriika kirjoitti:

Minulla ei ole mitään Ruuneperiä vastaan, päinvastoin; mukava vaari muiden vaarien ja mukavien mummojen joukossa. Uskon vain, että on epäviisasta antaa noita arvonimiä ja nostaa toisia toisten yläpuolelle.

Moni uusi tulokas arastelee astumista "vanhojen konkareitten" joukkoon. Myös vanhoissa palstalaisissa on monia, jotka epäilevät, uskaltaako mielipidettään aina sanoa. "Sisäpiiri"-epäilyt itävät lannoittamattakin.

On eri asia kehaista, että jopa mukavasti oivalsit, kun joku sanoo asiansa napakasti. Itse kukin aina joskus tuon kehun ansaitsisi. Aivan samoin jokainen meistä välillä keksii pelkkää tyhjänpäiväisyyttä... Oltaisiin siis mieluummin tasapuolisesti tasa-arvoisia.

Ei minustakaan pidä nostaa ketään muiden yläpuolelle. Erilaisuus on tärkeä ja hyvä asia, mitä onkaan tylsä tasapäisyys?

Ihminen voi olla "parempi" niin vihassa kuin rakkaudessa, hyvyydessä ja pahuudessa. Tällaisessa tarkastelussa koko paremmuus joutuu kummalliseen valoon.

Olkaamme siis erilaisia, hyväksykäämme toistemme erilaisuus kun emme tosiasioita muiksi muuttaa voi.

• Catleija
        Ruuneperi kirjoitti:

Ei minustakaan pidä nostaa ketään muiden yläpuolelle. Erilaisuus on tärkeä ja hyvä asia, mitä onkaan tylsä tasapäisyys?

Ihminen voi olla "parempi" niin vihassa kuin rakkaudessa, hyvyydessä ja pahuudessa. Tällaisessa tarkastelussa koko paremmuus joutuu kummalliseen valoon.

Olkaamme siis erilaisia, hyväksykäämme toistemme erilaisuus kun emme tosiasioita muiksi muuttaa voi.

"Hei Len!
        Kirjoittanut: Ruuneperi 9.5.2005 klo 05.42

Aikaista aamua! Tervetuloa vaan meidän aikuisten seuraan.
        Minä nyt olen kaiken uuden perään ja siis tällainen palstakonkarikin.
        Nettiriippuvaiseksi tulee kyllä helposti ja tällaisisa lienemme kaikki täällä kirjoittajat, enemmässä tai vähemmässä määrin."

Esittäydyin palstalla ensi kertaa Leninä 9.5.05 yöllä. Aamulla Ruuneperi oli ensimmäinen, joka toivotti minut tervetulleeksi. Jotenkin tuli tunne, kun palstaa selailin että Ruuneperilla oli palstalla tärkeä rooli. Itse hän sanoi olevansa palstakonkari. Taas on yli vuosi niistä ajoista kulunut. Kyllä minä puollan Kunniapatriarkan arvonimeä. Minusta on tärkeää, ettei leikkimieli palstalta katoa. Ruuneperillä on taito viljellä huumoria sieltä vaikeimmasta päästä, jota kaikki eivät aina tajua huumoriksi.

• Harvalle täällä palstoilla hattua nostetaan, joten ota titteli vastaan ylpeänä ja hymyillen!
      Patriarkat ovat hiukan lempeämpiä tänään kuin silloin joskus kauan sitten, joten ei kannata nimitystä kavahtaa.

P.S
      Isääni sanottiin ajatollahiksi :D

• fiiuliN

Sinun kuuluu saada titteli Matriarkka, koska olet ollut näillä palstoilla tietääkseni yhtä kauan kuin Ruuneperikin.
        Ja hienosti vedät "johtoasemaa" silloin kun kirjoittelet.
        En nosta sinulle hattua, vaan niiaan kauniisti-))

• fiiuliN kirjoitti:

Sinun kuuluu saada titteli Matriarkka, koska olet ollut näillä palstoilla tietääkseni yhtä kauan kuin Ruuneperikin.

molemmilla jaloilla vuoron perään :))

• huomioin lyylin tyylin
        fiiuliN kirjoitti:

Matriarkka nimitys on itseoikeutetusti senora Lyylin tai Anu1. Molemmat suvaitsevaisia suoranaisia tyyliniekkoja kirjoitustyyliltään. Eivät petä, panettele tai aliarvioi ketään, lukukokemukset pettämättömiä. Oikeassa paikassa ilmaisevat mielipiteensä suoraselkäisesti.
        Siispä Lyyli tai Anu1 tai molemmat matriarkkoja.

• masikselle

Ruunisha oli vähä masistilas, tää ny vähä sitä piristää.Mut matriarkkaki pitää valkata!

• Tankavaari

Patriarkka mielestäni on riittävän iäkäs, esim. 70v vaikuttaa uskottavalta. Hän on vaikeissa liemissä keitetty. Särmääkin pitää olla, ts. halua sanoa ja olla mitä ajattelee.

Patriarkan ei tarvitse olla täydellinen, mutta hän kykenee antamaan osviittaa hankalissa tilanteissa, ts. hän on asioista jotakin mieltä. Patriarkalla on mielipide keskeisistä asioista.

Tällaisena olen oppinut Ruuneperin tuntemaan.

• Ainakin tuon ikäkriteerin täytän ja muutenkin yritän petrata. Aateluushan velvoittaa, eiköhän tämä patriarkaalisuuskin!

• merimona1

suomalainen. Sanot mitä ajattelet, mutta..oih, ja ah, kuinka hienosti minullekin tuolla "kuninkuusraviketjussa."
      - Tiedä nyt noista kunnianimityksistä :=(
      Minusta olet niin menevä, tanssia harrastava, sekä nuori mieleltäsi, etten sanoisi sinua patriarkaksi, ellei se tarkoita palkästään palstoilla kirjoittamisaikaa, yhdistettynä fiksuuteen.
      MDM-MDM matriarkka! Samasta syystä, fiksu ja pitkään kirjoitellut, mutta nuori ja menevä, sekä mukavalla tavalla räväkkä! Matriarkasta ja Patriarkasta tulee mieleen joku vanhanaíkainen ja jämähtänyt fossiili.

• seurailija ehdottaa

Nyt on moni laittanut kuvansa galleriaan, joten se enteilee missikisoja.

• palstalainen*

ja pitkähampaiset tuomariksi.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      37
      3401
    2. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      97
      1684
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      136
      1595
    4. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      45
      1470
    5. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      91
      1290
    6. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      29
      1192
    7. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      57
      1095
    8. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      245
      1042
    9. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      270
      991
    10. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      125
      990
    Aihe