Nelipyöräsuuntaus, kallis vai sopuhintainen??

Jantteri_

Käytin juuri auton rotiskoa nelipyöräsuuntauksessa (tarkemmin etupyöräsuuntauksessa) ja maksoin koko hoidosta 70€. Hintaan sisältyi tarkistus sekä itse säätö. Kallis vai sopuhintainen??

17

22543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos hyvä

      Hyvästä suuntauksesta joka toimii. Maksoin muutama vuosi sitten 500 mummua. Oli sen arvonen. Lakkas syömästä renkaita ja talvella meni, kuin juna.

    • jopon mopo

      Jos käytit nelipyörämittauksessa ja säädettiin etuauraus. niin hinta ihan kohdallaan. Jos käytit pelkässä etuakselin mittauksessa, niin 30€ liian kallis.
      Pelkkää etupään mittausta ei saisi edes tehdä, koska siitä ei ole kuin haittaa. Renkaat pitää aina säätää keskenään suuntaansa, ei koskaan korin mukaan.

      • tuo jopon mopo

        oikein haluaa sanoa?
        Aurauksen pystyy mittaamaan ja säätämään ukko kun mies itse kun homman osaa. Vähän helpompi se on kun tekee kahdestaan. Ei maksa mitään ja vie vain vähän aikaa. Muut kulmat onkin sitten jo toinen juttu, riippuu automerkistä ja mallista. Kaikkia kun ei ole tehty säädettäviksi, mutta onnistuu sekin kun tietää mitä tekee.
        Todistaa sitroen. itse.


      • jopon mopo
        tuo jopon mopo kirjoitti:

        oikein haluaa sanoa?
        Aurauksen pystyy mittaamaan ja säätämään ukko kun mies itse kun homman osaa. Vähän helpompi se on kun tekee kahdestaan. Ei maksa mitään ja vie vain vähän aikaa. Muut kulmat onkin sitten jo toinen juttu, riippuu automerkistä ja mallista. Kaikkia kun ei ole tehty säädettäviksi, mutta onnistuu sekin kun tietää mitä tekee.
        Todistaa sitroen. itse.

        Miten pystyy säätämään etuaurauksen, jos ei tiedä missä asennossa takarenkaat on? Ne näyttää olevan suorassa eteenpäin, mutta kun ne ei ole. Jos eturenkaat säätää seuraan eteenpäin (korin mukaan), niin auto ei mene suoraan, koska takarenkaat on vinossa.
        Puhutaan termistä kulkukulma. Jos taka-aurausta ei pysty säätämään, niin eturenkaa säädetään vinoon, että auto menee suoraan.


      • jopon mopo kirjoitti:

        Miten pystyy säätämään etuaurauksen, jos ei tiedä missä asennossa takarenkaat on? Ne näyttää olevan suorassa eteenpäin, mutta kun ne ei ole. Jos eturenkaat säätää seuraan eteenpäin (korin mukaan), niin auto ei mene suoraan, koska takarenkaat on vinossa.
        Puhutaan termistä kulkukulma. Jos taka-aurausta ei pysty säätämään, niin eturenkaa säädetään vinoon, että auto menee suoraan.

        jo yli 40 vuotta sitten osasin säätää sen tasan tarkkaan ja osaan edelleenkin.
        Etupyörien auraus ei riipu sitten vähääkään takapyöristä tai niitten asennosta.
        Näin se vain nyt sattuu olemaan.


      • jopon mopo
        sitroen kirjoitti:

        jo yli 40 vuotta sitten osasin säätää sen tasan tarkkaan ja osaan edelleenkin.
        Etupyörien auraus ei riipu sitten vähääkään takapyöristä tai niitten asennosta.
        Näin se vain nyt sattuu olemaan.

        Mene ihmeessä autokorjaamoon töihin. Miksi autokorjaamo investoi kymmeniä tuhansia euroja nelipyöräsuuntauslaitteisiin, kun noin taitavia miehiä on olemassa.
        Siinä olet oikeassa, että etupyörien auraus ei liity takapyöriin millään tavalla, mutta se mihin suuntaan ne etupyörät näyttää, riippuu täysin takapyörista.
        Auraus / haritus on vain etupyörien keskinäinen mitta-arvo, mutta niiden suunta on tuota mittaa tärkeämpi.


      • Jantteri_

        Kyllä ne mittas joka pyörän, mutta tästä autosta ei voikkaan säätää takapyöriä muuten kuin niillä erikoisilla "suuntauslevyillä". Etuakseliin siis keskityttiin ja säätivät ne kohdalleen. Laser-laitteet oli ja kai sen mittaustarkkuuteen on uskominen. Tosin nyt on vaikeaa sanoa ajaessa että oliko vaikutusta, koska nykyisillä tienpinnoilla ja leveillä renkailla on melkonen vaikutus auton kulkuun.


      • Jantteri_
        jopon mopo kirjoitti:

        Miten pystyy säätämään etuaurauksen, jos ei tiedä missä asennossa takarenkaat on? Ne näyttää olevan suorassa eteenpäin, mutta kun ne ei ole. Jos eturenkaat säätää seuraan eteenpäin (korin mukaan), niin auto ei mene suoraan, koska takarenkaat on vinossa.
        Puhutaan termistä kulkukulma. Jos taka-aurausta ei pysty säätämään, niin eturenkaa säädetään vinoon, että auto menee suoraan.

        "Jos taka-aurausta ei pysty säätämään, niin eturenkaa säädetään vinoon, että auto menee suoraan."

        No juuri tässä tapauksessa takapyöriä ei pystynyt säätämään. Mutta en kyllä sitten tiedä, että huomioiko huoltomies tuo mitä mainitsit etupyörien säädöstä. Paperin mukaan etupyörien kulmat ovat suhteellisen tasoissa.


      • Ajattelin vaan
        jopon mopo kirjoitti:

        Mene ihmeessä autokorjaamoon töihin. Miksi autokorjaamo investoi kymmeniä tuhansia euroja nelipyöräsuuntauslaitteisiin, kun noin taitavia miehiä on olemassa.
        Siinä olet oikeassa, että etupyörien auraus ei liity takapyöriin millään tavalla, mutta se mihin suuntaan ne etupyörät näyttää, riippuu täysin takapyörista.
        Auraus / haritus on vain etupyörien keskinäinen mitta-arvo, mutta niiden suunta on tuota mittaa tärkeämpi.

        Eiköhän etupyörien suuntaa säädetä siitä pylpyrästä joka on kuskin mahan päällä...


      • Caster 1
        Ajattelin vaan kirjoitti:

        Eiköhän etupyörien suuntaa säädetä siitä pylpyrästä joka on kuskin mahan päällä...

        Upeeta! Mahtavaa!
        Mutta asiaan. Ei se ratin asento auta jos auraukset,camperit yms on poskellaan.


      • Anonyymi
        jopon mopo kirjoitti:

        Miten pystyy säätämään etuaurauksen, jos ei tiedä missä asennossa takarenkaat on? Ne näyttää olevan suorassa eteenpäin, mutta kun ne ei ole. Jos eturenkaat säätää seuraan eteenpäin (korin mukaan), niin auto ei mene suoraan, koska takarenkaat on vinossa.
        Puhutaan termistä kulkukulma. Jos taka-aurausta ei pysty säätämään, niin eturenkaa säädetään vinoon, että auto menee suoraan.

        Olen koko ikäni rempannut kaikenikäisiä autoja. Sekä korjannut kolariautoja autotallissa. Aina on 1-3 projektia meneillään. Teen itse nelipyöräsuuntauksen tallissa omalla systeemillä jonka olen kehitellyt itse. Kaikki tarkastutan korjaamolla. Noin 90 prosenttia itse säätämistä menee rajojen sisälle. Ei ole täydellinen systeemi mutta on tullut noin parista sadasta nelipyöräsuuntauksesta huima säästö.


    • tittinitti

      Kaikissa autoissa ei ole mahdollisuutta säätä taka-akselia millään tavalla ja toleranssit ovat melko suuria. Myös harvemmasta löytyy etupäähänkään muuta säädettävää kuin auraus. Poikkeuksia ovat ns. paremmin rakennetut autot, joissa takapää on rakennettu erillisjousituksella.

      Itse kun rupeet mittailemaan niin saat kyllä sinne päin. Katoppa uudestaan kulmapukille niin ovat kyllä niin paljon päin mäntyjä montulla tehdyt säädöt. Yleisesti säädettävissä kohdissa toleranssit ovat häviävän pieniä. Ohejarvo on yleensä ilmoitetty asteen sadasosan tarkkuudella ja toleranssi on tyypillisesti 0°06 suuntaansa.

      1° eli 1/360 on itsessään jo aika vähän. Sadasosa tosta on vielä pikkusen vähemmän ja tiedän, että kukaan meistä surkimuksista ei ilman päteviä suuntauslaitteita säädä noita lähellekään. Kuorma-autot asia erikseen, mutta niisä pelivaraakin on enemmän ja henkilöautomaisen tarkka säätö on mahdotonta.

    • Suuret toleranssit

      "1° eli 1/360 on itsessään jo aika vähän."

      1 aste on aivan helvetin paljon! Jos renkaan halkaisija on 600mm, niin 1 asteen auraus tarkoittaisi sitä, että renkaiden etureunat ovat 21mm lähempänä toisiaan kuin takareunat.

      Tuo mainitsemasi toleranssi 0°06 ei ole sadasosia, vaan kulmaminuutteja. 6 kulmaminuuttia on 6/60 astetta, eli yksi kymmenesosa, 0.1 astetta. Esimerkin tapauksessa toleranssi 0°06 tarkoittaa noin 1.05mm:n aurausta/haritusta.

      Jos ohjearvoksi on ilmoitettu esimerkiksi 0°00 /-0°06 tämä tarkoittaa sitä, että renkaiden etureunojen etäisyys toisistaan saa olla 2.1mm enemmän tai vähemmän kun takareunojen etäisyys toisistaan. Tällaisiin tolleransseihin on helppo päästä jopa omatekoisella mitalla.

      Toi kuusi minuuttia on aika suuri toleranssi. Usein toleranssi on vaan puolet tuosta, mutta edes silloin etupään aurauksen säätö ei ole mikään mahdottomuus kotikonsteinkaan. Jos myös taka-akselin aurauskulmat vaativat säätöä, silloin on jo syytä mennä korjaamolle. Nelipyöräsuuntaukseen tarvitaan jo vähän paremmat mittalaitteet.

      Ei toi pelkän etupään aurauksen säätö ole mitään rakettitiedettä.

    • Toein

      Eikä pyöriä käännetä suoraan eteenpäin vaan etuvetosissa on haritusta ja takavetosissa aurausta,takapyörät ei vaikuta etukulmiin mitenkään eikä niitä koskaan käännellä vinoon!

    • Anonyymi

      Rengasliikkeet tarkistavat laser säteellä tarkasti, kaikista mersuista jos vain kaikki kumipuslat on tuoreet!

    • Anonyymi

      Missä rahvaan autossa voi säätää:
      a) takapyörien aurausta, camberia, casteria?
      b) etupyörien camberia, casteria?

      Camber on sivukallistuma
      Caster on etu/takakallistuma

      Etupyörien em. kulmat määräytyvät jousijalan yläpään kiinnityksellä ja alatukivarren pituudella. Useimmissa rahvaan autoissa ne ovat kiinteät joko prässätyt tai valetut eikä niiden pituutta voi muuttaa.

      Auraus on useissa automerkeissä ainoa säätökohde eikä siihen tarvita satojatuhansia maksavia laasereita. Camber kulman tarkastus vaatii mittalaitteen jonka hinta on abt. 30€

      Mutta esimerkiksi Volvon camberia voi hiukan säätää kiristämällä iskarin alapään pultin soikeassa reiässä eri kohtiin, vasen ja oikea säädetään hiukan erilaisiksi jotta tien kallistus ei "vedä".

      Subarussa on taka-tukivarsien kiinnityspulttien alla epäkesko aluslevyt joilla voi säätää.

      Jos pyöränkulmat ovat pielessä on joko mällätty tai puslat ovat väsyneet. Väsymistä ei korjata säätämällä vaan vaihtamalla kuluneet puslat/tukivarret.

    • Anonyymi

      Monessa paikassa hinta riippuu ihan säätötyön määrästä. Perushinta voi olla 50-60e, ja siihen päälle säätötyöt 60-70e/h.

      Itselle tuli maksamaan 70e kun perushinta 59e ja päälle joku 15min säätötyö. Tämä noin kuukausi sitten.

      Eli mitä pahemmin on kulmat pielessä, sitä kalliimmaksi tulee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe