hammashuolet odotuksen riesana

Ottaa päähän

Vanhat isot reiät hampaissa ovat alkaneet vihottelemaan ja jouduin käymään päivystyksessä, jossa sanottiin juurihoidon olevan lähellä.

Nyt pelottaa ihan sikana. Miksi juuri nyt, kun olen vihdoin raskaana!? Mun tuurilla olen siis kohta juurihoidossa useammasta hampaasta. Onko muilla kokemuksia? Otettiinko röntgenkuvia? Saako puuduttaa?

Olen rv 8.

13

4882

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osittain

      Minulle on aloitettu juurihoito yhteen hampaaseen, en antanut ottaa röntgenkuvia. Hammaslääkäri kyllä sanoi, että jos vain särkee eikä auta niin kyllä ne on otettava. Ja jossain vaiheessa yritti vähän suostutellakin. Pysyin kuitenkin tiukkana.

      Itse kävin ekan kerran säryn takia päivystyksessä, jossa vanha paikka purettiin ja todettiin juurihoidon tarve. Hammaslääkäri sitten aloittikin hoidon, seuraavan ajan sain n. kk päähän, mutta jouduin hakeutumaan säryn takia päivystykseen ja taas hammasta rassattiin. Kolmas kerta olikin sovittu aika ja taas rassattiin, minulla oli putket suussa kun lääkäri alkoi puhua hoitajalle hampaan kuvaamisesta. Sain sitten sanottua, että entäs sikiö ja lääkäri siihen, että hän ei muistanutkaan . No kuvaa ei otettu ja taas rassattiin, laitettiin vielä väliaikainen paikka.

      Tästä on nyt kaksi kk aikaa ja hyvin on nyt hammas voinut, kk ajan aluksi vihoitteli välillä, muttei enää. Kuvat otetaan ja juurihoito tehdään loppuun sitten kun olen synnyttänyt.

      Puuduttaa ymmärtääkseni saa, ainakin itselläni hammaslääkärit ovat puuduttaneet ja sanoneet, että se on turvallista. Muistat vain tietty mainita joka kerta, kun menet lekurille, että olet raskaana. En suosittele, että annat kuvia ottaa, koska hammaslekuri sanoi, että siitä voi aiheutua kehityshäiriöitä. Kysy josko voisivat aloitaa juurihoidon ja laittaa väliaikaisen paikan kuten minulla ja hoitaa sitten lapsen synnyttyä loppuun. Älä anna tehdä mitään mitä et varmasti halua h-lekurin tekevän. On kyse sinusta ja sinun vauvasi hyvinvoinnista!

    • mamy79

      MOIkka!
      Mulla oli myös tuossa pitkin raskautta oikein hampaat riesana.(Nyt 41 2) Jouduin milloin mistäkin syystä "ravaamaan" päivystyksessä..paikattu hammas lohkesi puoliksi, ientulehdus hampaan vieressä, toisen hampaan paikka irtosi ym. Että ihan itkua väänsin kun piti taas mennä hammaslääkäriin..
      Pitihän nuo hoitaa ja hyvä mieli jälkeenpäin kun tuli hoidettua.
      Pyysin joka kerta että saisin olla mahdollisimman pystyasennossa kun selinmakuulla ahdistaa ja kohtu painaa valtimoihin..Tosi hyvin ottivat huomioon.

      Puudutuksen voi ottaa. Ei vaikuta muuten kuin paikallisesti sanoi hammaslääkäri. SAmoin röntgenkuva hampaasta vastaa kuulemma yhtä tupakkaa. Jouduin kuvattavaksi muistaakseni pari kertaa. Itsekin pähkäilin näitä samoja asioita..Kannattaa kysyä jos epäilyttää hammaslääkäriltä, heidän pitäisi kyllä tietää:) Raskaus menny mulla tosi hyvin ikävistä hammaslääkärikäynneistä huolimatta.

      • ja hammashoidosta

        yleensä..elikäs..röntgenkuvien ottoa ei suositella raskausaikana, jotkut lääkärit kuitenkin ottaa niitä, potilas saa kuitenkin kieltäytyä niistä..juurihoidossa kuvat auttavat lääkäriä pääsemään hampaan juuren kärkeen tarkemmin kuin ilman kuvia, muuta nykyään on laitteita, mitkä ajavat saman asian kuin kuvaaminen..toisilla vastaanotoilla on käytettävissä tehokkaat lyijyliivisuojukset röntgenkuvia otettaessa, joten sikiöön kohdistuva haitta on pieni..myöskin digitaaliset kuvauslaitteet pienentävät säteilyannosta..siinä hiukan tietoa..:)puudutuksen voi huoletta ottaa..


      • hammashoidettu
        ja hammashoidosta kirjoitti:

        yleensä..elikäs..röntgenkuvien ottoa ei suositella raskausaikana, jotkut lääkärit kuitenkin ottaa niitä, potilas saa kuitenkin kieltäytyä niistä..juurihoidossa kuvat auttavat lääkäriä pääsemään hampaan juuren kärkeen tarkemmin kuin ilman kuvia, muuta nykyään on laitteita, mitkä ajavat saman asian kuin kuvaaminen..toisilla vastaanotoilla on käytettävissä tehokkaat lyijyliivisuojukset röntgenkuvia otettaessa, joten sikiöön kohdistuva haitta on pieni..myöskin digitaaliset kuvauslaitteet pienentävät säteilyannosta..siinä hiukan tietoa..:)puudutuksen voi huoletta ottaa..

        Joo, itelleni kaksi hammaslääkäriä sanonut, että kehityshäiriön riski on olemassa vaikka olisi kuinka hyvät suojat kuvaamisen aikana.

        Tosin toinen näistä olisi halunnut ottaa kuvan, kun hammashoito ei alkanut onnistua (särky jatkui). Hammaslääkärit haluavat ottaa kuvia, koska se helpottaa niin paljon heidän omaa työtään ja eihän siellä mahassa heidän tuleva lapsensa ole.

        Mutta tosiaan joku laite on jolla nähdään kai juuren syvyys niin, ettei tarvitse kuvata.


      • sama kuin edellä
        hammashoidettu kirjoitti:

        Joo, itelleni kaksi hammaslääkäriä sanonut, että kehityshäiriön riski on olemassa vaikka olisi kuinka hyvät suojat kuvaamisen aikana.

        Tosin toinen näistä olisi halunnut ottaa kuvan, kun hammashoito ei alkanut onnistua (särky jatkui). Hammaslääkärit haluavat ottaa kuvia, koska se helpottaa niin paljon heidän omaa työtään ja eihän siellä mahassa heidän tuleva lapsensa ole.

        Mutta tosiaan joku laite on jolla nähdään kai juuren syvyys niin, ettei tarvitse kuvata.

        ja nimeltään apex-mittari..:)


    • Hammaspeikko-80

      Itse kävin ihan varta vasten tarkistuttamassa raskauden alkuvaiheessa hammaskaluston. Sieltä löytyikin sitten tosi kimurantti reikä yhdestä hampaasta. Reikä oli jotenkin kiemurrellut aiemman paikan ympärille ja lääkärikin ihmetteli sitä tovin että mitä sille oikein pitäisi tehdä.

      Kuvia ei otettu, mutta juurihoitoa sain ainakin kolme kertaa. Puudutuksesta ei pitäisi olla haittaa kun se on tosiaankin paikallinen, tosin lääkäri sanoi sen sisältävän adrenaliinia (?), joka saattaa pari ylimääräistä kertaa pomppauttaa äidin sydäntä ja siten sikiölläkin voi tulla pari lisälyöntiä. Netistä joskus lueskelin että on olemassa varta vasten raskaana oleville kehitetty puudute, mutta sitä ei taida ainakaan tuolta kunnallisesta puolelta saada..

      Mielestäni on parempi vaihtoehto käydä lääkärissä kuin kärsiä suussa olevasta tulehduksesta ja kivusta 9kk, sekään ei ole hyväksi lapselle eikä äidille!

    • tellu80

      Multa juurihoidettiin kaksi hammasta raskauden jälkeen. Ei ole ennen ollu reikiä mutta kas kummaa röngenistä ilmeni kaksi armotonta koloa. Mä en tiedä puudutuksista raskauden aikana mutta imetyksen aikana ainakin sai puuduttaa.
      Juurihoito ei ole kivuliasta jos on hyvä lääkäri mutta ei se mukavaakaan ole. Mul hoidettiin asteittain niin että ainakun alkoi sattumaan (vaikka oli puudutusta kunnolla)jätettiin hoito siltä erää kesken ja laitettiin lääkepaikka hoitamaan sitä hammasta ettei sattuis ensi kerralla. Mä kavin yksityisellä hoidattamassa ja paljon se maksoikin mutta tämä lääkäriasema oli erikoistunut ns. pelkopotilaisiin ja täytyy sanoa että kammo hammaslääkäreitä kohtaan katosi.

    • kuntoon

      Ehdottomasti kannattaa hoitaa hampaat raskausaikana kuntoon. Pahimmassa tapauksessa voi hammastulehdus äityä niin pahaksi että leviää verenkiertoon, ja sitä kautta jopa sikiöön asti.

      Ja toinen juttu on se että vauvan synnyttyä sillä ei ole suussaan reikiä aiheuttavia bakteereita. Eli pitämällä oman hammaskaluston kunnossa, kiinnittämällä huomiota muutamaan pikkuasiaan (ei käytä omassa suussaan vauvan suuhun tulevia esineitä, ei pusuja suoraan suulle...) voi oleellisesti vaikuttaa lapsen hampaiden kuntoon.

      En tiedä miten muissa kaupungeissa, täällä Turussa pääsin suuhygienistin suorittamaan hammastarkastukseen, ja samalla sain pienen luennon siitä miten hoitaa tulevan lapsen hampaat.

    • kahden

      hampaan juurihoidossa ja muutaman paikan vaihtamassa raskaana ollessani. Viimisen kerran taisin käydä silleen että oli vähän reilu kuukausi laskettuun aikaan. Röntgenkuvia olisi tarvinnut ottaa, mutta sanoivat ettei ota paitsi yhden kerran. Puudutuksesta ei haittaa ole. Vauva välillä kävi potkimaan tosi lujaa kun jännitin välillä kovasti :) Ihan jees juttu, ei ollenkaan paha!

    • Jihuuu

      Mulla oli yksi isompi reikä, siis ammottava reikä hampaassa jo ennen raskautta.. sattuneista syistä se hammaslääkäriin meno sitten venyi (kun en Helsingissä saanut päivystysaikaa vaan pelkästään v-ttuilut puhelimessa, täällä Kouvolassa sain heti!) Hammasta ei vihlonut sillon kun en syönyt sillä puolella suuta :P Olin jo aika varma, että se on kamalassa kunnossa.. juurihoidoksi se meni, koska hammas oli tulehtunut mutta onneksi ei pahasti! Ekalla hammaslääkärikäynnillä (mulla on aiempiakin huonoja kokemuksia puudutuksen tehoamisesta) se sattui tosi paljon kun puudutus ei tehonnut tuon tulehduksen takia.. niinpä hammaslääkäri laittoi jotain lääkettä tulehdukseen ja seuraavalla kerralla puudutettiin eikä sattunut yhtään :D Ja seuraavat käyntikerrat olivat kivuttomia ilman puudutuksia, kun hampaasta oli tuhottu hermot. Se oli oikeastaan aikaa kivantuntuista loppujen lopulta :D

      Kävin eri pisteissä hoidossa ja eräässä paikkaa lääkäri meinasi ottaa röntgenkuvat, kun siellä ei tiedoissani lukenut että olen raskaana eikä hän huomannut mahaa vaikka kyllä se jo, melkeen rv30 kun olin menossa, näkyikin. Eli sanoin sitten siinä, että olen raskaaana, aiempi lääkäri sanoi että kuvia ei voida ottaa sen takia ja hyvinhän tuo hoito onnistui ilmankin.

    • ottaa päähän

      Onneksi on muitakin, jotka ovat kokeneet samanlaisia huolia. Helpotti pikkasen.

      Mulla tulvahti tämä reikäpaljous esikoisen jälkeen, sitä ennen oli vain muutama paikka. Itse en edes tuntenut reikiä, mulla ne tulevat näköjään todella vaivihkaan. Viime h-lääkärillä käynnistä on vuosi ja kuvittelin nyt kaiken olevan suussa ok. No, väärin meni veikkaus...

      Nyt haluaisin siirtyä yksityisen puolelle, jossa olisi aina sama lääkäri ja aikoja saisi paremmin iltoihin. Vähän tuo maksupuoli mietityttää, mutta ei se haittaa, nyt kun suussa on paljon rempattavaa ja tuo pikkuinen masuasukki on kaikkein tärkein.

      Minkä hintaiseksi teidän juurihoidot ovat koituneet yksityisellä? Entä voisikohan hoidon aloittaa (tappaa hampaat jo nyt) ja laittaa väliaikainen paikka ja jatkaa sitten synnytyksen jälkeen, kun kuviakin saa ottaa? Kestääkö siis väliaikainen paikka yli puoli vuotta?

      Parasta olisi varmaan se, jos onnistuisin saada niin kätevän lääkärin, joka osaisi tehdä homman ilman kuvia. Yleisellä tuskin kukaan on siihen halukas. Nyt hamput vaikuttaa ihan hyvältä, mutta eihän sitä tiedä koska posahtaa...

      • hinnoista

        Turussa vastaanotosta riippuen,yksityisellä siis, yhden poskihampaan juurihoito voi maksaa noin reilu kolme sataa euroa,tarkkaa hintaa on vaikea sanoa, lisäksi tulee paikan(pysyvän) hinta..eli kallista on, mutta toisaalta on erittäin tärkeää, että omat hampaat on hoidettu ennen kuin vauva syntyy, ettet levitä pöpöjä eteen päin..Kela korvaa jonkin verran yksityisestä hoidosta, maksimissaan sekin on vain noin kolmekymmentä prosenttia..


    • Feliciaaa

      Huh, helpotti kyllä oloa kun kävi hampilääkärissä. Eka tarkastuksessa suuhygienistillä ja hammaskiven poistossa. 4 reikää löytyi, muttei kovin isoja. Yksi paikattiin tänään rv 25. Loput kuulemma voi odottaa synnytyksen jälkeen. Yhden puudutuspiikin otin, en usko että siitä oli haittaa. Hampaat on sentään suht ok kunnossa nyt niin se on hyväksi masuvaavillekin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14851
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    8. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe