Ison kärryn etsintä

lavetin etsijä

2m x 6 m kärryä vailla, Farmilta löytyy malli, Trailerikeskukselta Agados. Scanmotors kauppaa nettikone-palstalla suhteellisen edullisia kärryjä, merkeistä ei ole tietoa, mutta valmistettu jossain keski-Euroopassa, uskaltaakohan halpiksiin sekaantua?

15

10041

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Halppiksia ja kalliita

      Farmin lavetit tehdään Virossa, joten ne on tuontivaunuja, mutta niillä on siis vanha tunnettu suomalainen maahantuoja. Hinta-laatusuhde taitaa olla hiukka alle Trailerkeskuksen ja Sacnmotorsin kamojen. Oisko niillä tommonen kärri lehtijousilla ja heltelilä?

      Trailerkeskus on kahden suuren merkin valtuutettu maahantuoja, jolla on laaja piirimyyjäverkosto, takuuvarmat komponentit kärreissä. Viisi vuotta tuoneet ja on eniten myyty tuo Agados ainakin ammttipiireille.

      Scanmotors käsityksen mukaan mitä olen seurannut tuo mitä merkkiä sattuu, Sarista, Eduardia ( joka taitaa olla Sariksen halppisversio), mutta myös kallista Bökmannia, että niitä on. Luulen että Scanmotors ei osta tehtaalta vaan saksalaisilta kauppureilta.

      Jos pysyy tunnettussa merkissä isosta tehtaasta (Agados, saris, Bökmann niin turvallista on, osti mistä vaan. Niissä on laatukomponenttit kaikissa, ja osia saa mistä vaan.

      Mitä olen seurannu niin Trailerkeskus on ainoa jolla on vaunuja enempi varastossa, niiden nettisivulta näkee päivittäisen varastotilanteen. Farmilla on tilaustavaraa, Sariksella ei taida noin isoa kärriä olla, eikä ainaska varastossa, ja Scanmotors vissiin tuo ihan tilauksesta, niin ettei niillä ole varastoa. En ole varma.

      Pisimmät ja rankimmat käyttökokemukset ton kokoluokan kärreistä Suomessa melko varmaan on Agadoksista. Niitä on paljon ammattiautoilijoilla rahtiajossa ja isoilla firmoilla muuteskis jatkuvassa käytössä.

    • halvin

      kun hitsat itse tai teetät jollakin pikku pajalla.

      • Perävaunumyyjä

        Ison lavettivaunun voi toki teettää, vaikka on vaikea ymmärtää mitä siinä säästää: jos vaunu tehdään samoista komponenteista kuin kuin suurten tehtaiden vaunut ja samaa lattua niin kallliimmaksihan se tulee. Muutoinhan henkilöautotkin nikkaroitaisiin pikkupajalla.

        Mutta kaikille tekijöille ja teettäjille tiedoksi: nyt on kiire toimia jos aikoo tuon tien valita, sillä aikaa on enää vajaat viisi kuukautta.

        Sen jälkeen näet astuu voimaan (vihdoinkin) asetus siitä että vetoaisan pitää olla tyyppihyväksytty. E-tyyppihyväksytty.

        Koska vetoaisa on monissa vaunuissa (säädöstö on aika tulkinnanvarainen) yhtä kuin koko runko niin tyypitys on aikamoinen show.

        Rahallisesti tuollainen tyypitys on n. 3500 euron homma isossa kärryssä. Ja maksettava on vaikka hyväksyntää ei tulisikaan.

        Kannattaa siis vakavasti pohtia että kannttaako sittenkään, vai kannattaako hankkia tehdastekoinen ja valmiiksi tyypitetty vaunu.


      • lapinmies.
        Perävaunumyyjä kirjoitti:

        Ison lavettivaunun voi toki teettää, vaikka on vaikea ymmärtää mitä siinä säästää: jos vaunu tehdään samoista komponenteista kuin kuin suurten tehtaiden vaunut ja samaa lattua niin kallliimmaksihan se tulee. Muutoinhan henkilöautotkin nikkaroitaisiin pikkupajalla.

        Mutta kaikille tekijöille ja teettäjille tiedoksi: nyt on kiire toimia jos aikoo tuon tien valita, sillä aikaa on enää vajaat viisi kuukautta.

        Sen jälkeen näet astuu voimaan (vihdoinkin) asetus siitä että vetoaisan pitää olla tyyppihyväksytty. E-tyyppihyväksytty.

        Koska vetoaisa on monissa vaunuissa (säädöstö on aika tulkinnanvarainen) yhtä kuin koko runko niin tyypitys on aikamoinen show.

        Rahallisesti tuollainen tyypitys on n. 3500 euron homma isossa kärryssä. Ja maksettava on vaikka hyväksyntää ei tulisikaan.

        Kannattaa siis vakavasti pohtia että kannttaako sittenkään, vai kannattaako hankkia tehdastekoinen ja valmiiksi tyypitetty vaunu.

        myyjien kommentteja


    • Timo M

      Järkevin valinta on varmaankin Agados, jos pituutta pitää olla 6 m. Jos pärjäät vähän lyhyemmällä, Saris on vankka vaunu (http://www.malander.fi/saris). Tosin Saris maksaakin laatunsa mukaisesti. Kannattaisi ehkä kysellä onko 6 metristä Sarista saatavilla!

      • Saris halpa

        Joo, hyviä kärryjä. Mutta sarikset on joka suuntaan pienempiä. Käytännössä ainakin tuolla keskeisemmässä Euroopassa sarikset ovat n 10 - 20 % halvempia kuin Agadokset. Jotkut Sariksen mallit Suomessakin ovat jopa 1000 euroa halvempia kuin vastaava Agados (joka tosin on n. 20% tilavampikin). Siltikin agadoksia myydään paljo enempi. Siis tosta hinnanerosta huolimatta,
        Että kyllä mä laadun takia valitsisin Agadoksen. Niillä on enemmän mittoja, paitsi pituuksissa niin myös leveyksissä.
        Sitten on viellä Böckmannin kärryt, jotka on kaikkeesta kalliimat mutta hyviä kyllä.


      • Alberni Oy Martti Alander

        Hollantilainen SARIS Aanhangers BV ei valmista kuormatilaltaan 6 m perävaunuja. Suurin kuormatilan koko on 506 x 224 cm ja laidat ovat 35 cm korkeat ja alumiinia. Tuon vaunun kokonaispituus on 680 cm aisalla. Perälauta ja etulaita ovat avattavia joten siinä kyllä 6 m tavarakin kulkee. Suositumpi SARIS malli on
        pitkän tavaran kuljetukseen SARIS PXL2035 jonka sisämitat ovat 506 x 204 cm ja laitakorkeus 35 cm. Sivulaidat avautuvat kahdessa osassa koska 5 m alumiinilaitaa ei kukaan saa kätevästi yksin paikalleen. SARIS PXL2035 vaunun kokonaispaino on 3500 Kg ja kokonaispituus 680 cm. Hinta 35 cm alumiinilaidalla on 4300 € alv 0 % ja SARIS vaujen tukevuuteen ja laatuun nähden tuo hinta ei todellakaan ole kallis länsimaassa valmistetusta perävaunusta jossa kaikki on vakiona 8 kpl kunnon sidontalenkkejä, nokkapyörä, avattava etulaita ja kätevä putkiteline vaunun etuosassa. Putkitelineellä pidennät vaunuasi kätevästi koska esim. 6 m puutavaran voi laittaa telineeseen niin se ei syksyllä kurailmalla likastu kun on korkeammalla. SARIS vaunut ovat halpoja koska niissä ei ole jälleenmyyjäporrasta välissä vaan toimitus on suoraan tehtaalta. Takuu on 2 vuotta laskutuspäivästä lukien. Myös SARIS vaunujen leveysmitat ovat kohdallaan esim. 204 cm leveään malliin mahtuu kaksi pakettia stroxia vierekkäin ja samoin kuormalavoja mahtuu kaksi vierekkäin ja kuitenkin vaunun ulkoleveys jää alle 210 cm niin että ei tarvita hankalasti sivulle törröttäviä äärivaloja ja monille pakettiautoille ei tarvita hankalia lisäpeilejä. Lisätietoja SARIS vaunuista saa Alberni Oy Martti Alander puh. 050-300 2950 tai www.saris.fi ja www.saris.net.


      • Ilahtunut
        Alberni Oy Martti Alander kirjoitti:

        Hollantilainen SARIS Aanhangers BV ei valmista kuormatilaltaan 6 m perävaunuja. Suurin kuormatilan koko on 506 x 224 cm ja laidat ovat 35 cm korkeat ja alumiinia. Tuon vaunun kokonaispituus on 680 cm aisalla. Perälauta ja etulaita ovat avattavia joten siinä kyllä 6 m tavarakin kulkee. Suositumpi SARIS malli on
        pitkän tavaran kuljetukseen SARIS PXL2035 jonka sisämitat ovat 506 x 204 cm ja laitakorkeus 35 cm. Sivulaidat avautuvat kahdessa osassa koska 5 m alumiinilaitaa ei kukaan saa kätevästi yksin paikalleen. SARIS PXL2035 vaunun kokonaispaino on 3500 Kg ja kokonaispituus 680 cm. Hinta 35 cm alumiinilaidalla on 4300 € alv 0 % ja SARIS vaujen tukevuuteen ja laatuun nähden tuo hinta ei todellakaan ole kallis länsimaassa valmistetusta perävaunusta jossa kaikki on vakiona 8 kpl kunnon sidontalenkkejä, nokkapyörä, avattava etulaita ja kätevä putkiteline vaunun etuosassa. Putkitelineellä pidennät vaunuasi kätevästi koska esim. 6 m puutavaran voi laittaa telineeseen niin se ei syksyllä kurailmalla likastu kun on korkeammalla. SARIS vaunut ovat halpoja koska niissä ei ole jälleenmyyjäporrasta välissä vaan toimitus on suoraan tehtaalta. Takuu on 2 vuotta laskutuspäivästä lukien. Myös SARIS vaunujen leveysmitat ovat kohdallaan esim. 204 cm leveään malliin mahtuu kaksi pakettia stroxia vierekkäin ja samoin kuormalavoja mahtuu kaksi vierekkäin ja kuitenkin vaunun ulkoleveys jää alle 210 cm niin että ei tarvita hankalasti sivulle törröttäviä äärivaloja ja monille pakettiautoille ei tarvita hankalia lisäpeilejä. Lisätietoja SARIS vaunuista saa Alberni Oy Martti Alander puh. 050-300 2950 tai www.saris.fi ja www.saris.net.

        On se hyvä että vihdoin on keksitty hyvä ja halpa tuote, vielä länsimainen (?), ja kukaan ei vedä mitään välistä,hehheh...


      • veronsa aina maksanut
        Ilahtunut kirjoitti:

        On se hyvä että vihdoin on keksitty hyvä ja halpa tuote, vielä länsimainen (?), ja kukaan ei vedä mitään välistä,hehheh...

        En oikein ymmärtänyt komenttiasi. Kyllä sinä nyt varmaankin tiedät että kaupankäynnissä aina vedetään välistä ja siitä välistävedosta maksetaan reilusti veroa jolla tämä yhteiskunta pyörii. Sinunkin terveydenhuoltokulusi, koulutuksesi, eläkkeesi jne. Rahahan on luotu pyörimään. Se sitten on eri asia kuinka paljon välistä vedetään ja luulen että tuollaiset pikku yritykset kuin esim. Trailerikeskus ei paljoa myyntipalkkioita ota esim. Keskoon verrattuna jne.. Palveluahan tuo on jos joku sinulle pientä korvausta vastaan hankiin kunnon perävaunun jolla taas sitten itse voit tehdä rahaa. Sillä lailla nääs tämä yhteiskunta pyörii.


    • kärry

      Kannattanee kysyä Ht-Truckilta, he tekevät erikoiskärryjä niitä tarvitseville. Itse ostin 3500kg autotrailerin ja on kyllä todella tukeva.
      Löytyy netistä www.ht-truck.fi

      • Mietiskellen

        Katselin oit HT-Truckin sivuja. Ei tainnut olla kuin yksi lavettimalli. Siinäkin päätä huimasi rakenne ja vetoaisa. Mitenkähän tuollaisille putkille saa E-tyyppihyväksynnän, siis jos vertaa noihin agadoksiin ja sariksiin ja bockammeihin. on niisä koko julmat aisat näihin verrattuna.
        Tuota kans ihmetteln miks Suomessa kärryyn ei tehdä runkoa ollenkaan. Akselistot pultataan lavaraamiin, tai sitte tehdään joku ihme ristikkohäkkyrä sinne alle.
        Mites hinnallisesti tommonen HT-Truckin 3500 kilon kärry? Agadoksen 195 x 610 kolpuoltonnisena näkyy maksavan 4750 vero, siis ehta lavettikärry aluprofiililaidoin. Esitteen mukaan löytyy vielä pitempiä ja tosta eri leveyksiä.
        Siis se hinta?


      • hinta
        Mietiskellen kirjoitti:

        Katselin oit HT-Truckin sivuja. Ei tainnut olla kuin yksi lavettimalli. Siinäkin päätä huimasi rakenne ja vetoaisa. Mitenkähän tuollaisille putkille saa E-tyyppihyväksynnän, siis jos vertaa noihin agadoksiin ja sariksiin ja bockammeihin. on niisä koko julmat aisat näihin verrattuna.
        Tuota kans ihmetteln miks Suomessa kärryyn ei tehdä runkoa ollenkaan. Akselistot pultataan lavaraamiin, tai sitte tehdään joku ihme ristikkohäkkyrä sinne alle.
        Mites hinnallisesti tommonen HT-Truckin 3500 kilon kärry? Agadoksen 195 x 610 kolpuoltonnisena näkyy maksavan 4750 vero, siis ehta lavettikärry aluprofiililaidoin. Esitteen mukaan löytyy vielä pitempiä ja tosta eri leveyksiä.
        Siis se hinta?

        sain omani 5700€ sisältäen ALVin. kärry oli valmiiksi rekisteröitynä, joten se oli helppo hakea ja käydä matkalla katsastuskonttorilla vaihtamassa kärry omiin nimiin.


      • Palavelua
        hinta kirjoitti:

        sain omani 5700€ sisältäen ALVin. kärry oli valmiiksi rekisteröitynä, joten se oli helppo hakea ja käydä matkalla katsastuskonttorilla vaihtamassa kärry omiin nimiin.

        Samoissa hinnoissahan näkyvät olevan Agados ja HT-Truck, jos koko, laatu ja komponentit ovat samaa tasoa.
        Käsittääkseni tämän kokoluokan perävaunut saa aina valmiiksi rekisteröityinä.


    • näin vaan on

      Farmin lavetit valmistaa Respo Virossa ja Agados
      vaunut valmistetaan Tsekeissä. Ja milestäni ne
      eivät mitenkään ole halpoja. Maksaahon Skodakin jo saman hinnan kuin Volkkari. Itse en itäblokin vehkeitä osta kun länsimaisiakin on tarjolla. Itäblokin vaunut ei sovi ammattikäyttöön mutta jos käytät vaunua vähän niin ehkä sitten?
      6 m kuormatialla oleva vaunu on jo omalta painoltaan melko painava ja jos et kuljeta joka päivä 6 m tavaraa niin harkitse hieman lyhyempää saahan niistä sitten perälaudan ja etulaidan auki jos pituus ei riitä. Nimittäin 6 m kuormatilalla olevan vaunun pituus aisalla on hyvinkin 8 m ja varmaan ymmärrät että kankea on ja perä raapii maata jo pienessäkin mäessä.
      Suomessa valmistetut vaunut ovat yleensä kestäviä mutta tuotantomäärät ovat monasti niin pieniä että lastentauteja riittää. Pitkä takuuaika on aina eduksi. Pitkässä raskaassa vaunussa myös hitsattu runko ei ole kovin kestävä koska runko elää koko ajan. Katso esim. kuorma-autojen runkoja ei ole hitsattuja vaan koottu pulteilla juuri rungon elämisen vuoksi ja varustelukin on helpompaa.

      • Perävaunumyyjä

        Luonnollisesti meillä kaikilla on oikeus omiin mielipiteisiimme.

        Toisinaan kuitenkin vaikuttaa siltä, että jokin mielipide on hyvin tarkoitushakuinen, tai sitten hyvin aikansa elänyt. Tai muuten vain hatusta eli tunteesta tempaistu.

        1. Mikä on "itäblokki"? Eiköhän se ole aikansa elänyt käsite. Viro ja Tsekki esimerkiksi ovat EU-maita. Viro kuuluu jopa Natoon.

        2. Miksi Skoda maksaa yhtä paljon kuin Volkwagen? Johtuisiko siitä, että Skoda TM:n kuin monen muunkin autolehden ammattimaisissa testeissä on voittaja jokaisessa kokoluokassa?

        3. Miksi "itäblokin" vaunut eivät sovi ammattikäyttöön? Ovatko kaikki esimerkiksi ammattimaisessa kansainvälisessä rahtiliikenteessä tsekkiläisiä, virolaisia, puolalaisia etc. vaunuja vetävät liikennöitsijät väärässä? Eikö laatu ole ratkaisevampi tekijä kuin valmistusmaa?

        4. Miksi ei voida hyväksyä sitä yksinkertaista periaatetta että kuorman tulisi mahtua perävaunun kuormatilan sisäpuolelle?
        Eikä 6 metrisen vaunun kokonaispituus suinkaan ole "hyvinkin 8 metriä".
        Eikä perä raavi maata "jo pienessäkin mäessä". Ei edes erikoismatalilla renkailla varustetussa vaunussa. Siis silloin kun on kyse ns. lavettimallin vaunuista.

        5. Täyttä utopiaa on väittämä, jonka mukaan "hitsattu runko ei ole kovin kestävä". Jos väite pitäisi paikkansa niin tuskinpa näille pitkille vaunuille saisi DEKRAN ja TÜVin hyväksynnät ja myös kuorma-autokäyttöhyväksynnän.
        Kuorma-autojen akselivälejä on iät ja ajat muutettu Suomessa hitsaamalla. Siis raskaan kaluston puolella. Joten eiköhän hitsattu runko kestä alle 3,5 tonnin perävaunuissakin!

        Iloista syksyä kaikille, myös nimimerkille "itäblokin vehkeitä"!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe