Pään ajelu ja kaljun hoito

Mr.

Moi!

Olen jo täysin väsähtänyt stressaamaan hiuksistani, tai siis oikeammin niiden puutteesta, joten olen tullut siihen päätökseen että on ehkä parempi ajella kaikki pois. Päätökseeni vaikuttaa myös se että kärsin aika ajoin vaikeasta seborreasta, ja ajattelin että se saattaisi auttaa myös tähän ongelmaan.

Niinpä kysyisin Teiltä jotka ovat jo kyseisen toimenpiteen suorittanneet, että miten tuo käytännössä onnistuu parhaiten ja miten kyseistä tukkamuotia sitten hoidetaan?

Kaupoista saa hiusleikkureita, mutta ne leikkaavat käsittääkseni vain n. 3 mm mittaiseksi parhaimmillaankin. Höylätäänkö loput sitten vaan partakoneella vai? Kuinka usein kyseinen toimenpide yleensä pitää suorittaa? Onnistuuko se hyvin yksin vai pitääkö hommata joku kaveri avuksi?

Entä millaista hoitoa päänahka vaatii? Pestäänkö alue suihkussakäynnin yhteydessä normaalisti shampoolla, vai vain tavallisella saippualla?

Onko kaljun helppohoitoisuus ylipäänsä totta vai pelkkä myytti?

30

31200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

      leikkaat eka ne enimmät hiukset, vaikkapa saksilla.. sitten partakoneella ja lopuks partahöylällä, niin tulee ihan hiton sileä!! kannattaa tietty laittaa siihen päähän jotain vaahtoa, you know :)
      homma onnistuu ihan hyvin yksinkin, mutta halutessaan voit ottaa jonkun kaverin avuks.
      itse sä sen sit näät miten usein se pitää tehdä uudestaan, jos et haluu pitkää sänkeä, nii sitten joka viikko, se on helppoo sitten vetää aina paljaaks, kun pidät sen siistinä.
      mut partakone on ihan hyvä, jos et haluu sellasta kiiltävää, todella sileää päänahkaa.
      voihan sitä sitten pestä shampoolla, mut yleensä ihan tavan pesuaine on hyvä.
      kaljun pito tulee halvaksi! ;)
      hyvä päätös muuten, jos meinaat toteuttaa sen homman!

    • Kuulap.

      Itse leikkasin kaljuksi kesäkuun alkupuolella, kun kyllästyin
      kaljuihin ohimoihin ja oheneviin hiuksiin.

      Ostin Philipsin hiusleikkurin (n. 30€) ja sillä vetelen
      n. viikon välein. Laitteen "kammassa" on säätövaraa n. 3mm asti,
      mutta kamman saa otettua pois, jolloin kone leikkaa n. 0,5 - 1mm sängen.
      Sellaiseksi olen ajellut, enkä aja höylällä loppuja,
      vaan jätän sen pienen sängen. Koneella saa ajattua
      melko pitkätkin hiukset pois, kun aloittaa isoimmalla
      säädöllä ja lyhentää vähitellen.

      Pesun hoidan normaalilla shampoolla, ettei päänahka ala
      rasvoittumaan. Pesun jälkeen pistän pari tippaa kosteusvoidetta,
      ettei pääse kuivahtamaan.

      Kesällä kannattaa pitää huoli, ettei kupoli pala, kun ei
      ole hiuksia suojaamassa. Aurinkorasvaa siis päähänkin,
      jos on paljon auringossa.

      Useammin siis joutuu leikkailemaan kuin ennen, mutta
      ei tarvitse (tai saa) leikkiä geelejen ym. kanssa aamuisin.

      En minä vielä ole oikeastaan luovuttanut. Nyt annan olla
      kaljuna jonkin aikaa ja katson alkavatko hiukset elpyä
      Gefina-kuurin avulla. Jos alkavat, niin voisi jossain
      vaiheessa vielä tukankin kasvattaa. Onneksi kaljukin sopii
      melko hyvin, niin ei ole mikään maailmanloppu vaikka
      tukka ei enää piristyisikään.

      • Anonyymi

        Foligain Kapselit - http://ibright.lv/minoksidiili.htm Hiustenlähtö iässäni alkoi huolestuttaa minua. Täytin 60 vuotta ja aloin huomaamaan hiusten jatkuvan vähenemisen ja siksi päätin etsiä tehokasta ja edullista hoitoa avuksi. Se on paras hoito minkä olen löytänyt. Suosittelen lämpimästi.


    • Eino Jeesus

      Itse leikkaan koneella kerran viikossa ilman mitään kampaa, siis sillä pelkällä terällä alle 0,5 mm sängen. Ennen höyläsin päätä ja tulos oli mielestäni parempi mutta hyvät höylät maksaa aika lailla eikä kalliskaan höylä kestä höylätä montaa kertaa kun alkaa jo tylsymään.

      Päänahan pesen ihan tavallisella suihkusaippualla tai vaikka rexonan palasaippualla, mitä nyt sattuu olemaan.

      • Addie

        Olen itse vasta 23 vuotias, mutta olen aina ollut kyllästynyt hiuksiin, vaikka emäntä aina välillä pakottaa kasvattamaan. mutta nyt on tullut oltua taas puoli vuotta kaljuna, ja yleensä ei ole itsellä kiire aamulla töihin ja nyt olen "väliaikaiseläkkeellä" eli vuoden pari sairaslomaa määrättynä, niin olen jo niin tottunut ja koen ehkä jopa rentouttavana? ajella pää _joka aamu_, luit aivan oikein joka päivä ajelen partakoneella. ei tule ihan kiiltävää mutta johtuu aika pitkälti koska hiuskasvuni on ollut aina todella nopeaa ja tuuheaa.


    • xjk

      Aikani tapeltuani hiustenlähdön kanssa päätin myös ajaa kokonaan kaljuksi. Olikin muuten yksi elämäni parhaista päätöksistä.

      Alussa ajelin hiukset hiustenleikkuukoneen terällä jolla jäi se "millin sänki". Tätä tein noin joka toinen päivä. Muutaman kuukauden kuluttua aloin ajelemaan höylällä, joka jättääkin mielestäni paremman ja siistimmän lopputuloksen. Etenkin jos hiuksia on jo jonkin verran lähtenyt niin "kranssi" ei paista niin selkeästi.

      Ajan hiukset n. 4-5 kertaa viikossa fiiliksen mukaan. Joo, meneehän siinä aina se reilu 5min, mutta paljonko sitä aikaa tuhrautui päivittäiseen litkujen kanssa läträämiseen ja ohuen kuontalon muotoiluun? Eli kysymykseesi onko kalju helppohoitoinen? On. Tukan ajelu sujuu pikku harjoittelun jälkeen itsekseen ihan hyvin yhdenkin peilin kanssa. Kädellä voi sitten hiukan tunnustella takaa onko vielä sänkeä jossain. Terän vaihdan höylään (mach3) ehkä parin kuukauden välein, pysyy siis itselläni käyttökelpoisena aika pitkään. Pesu normaalilla suihkusaippualla tai -geelillä ja pesun jälkeen ehkä tippa kosteusvoidetta jos tuntuu kiristävän.

      • kuulakallo

        Usean vuoden kuivien hiusten, kosteuttavien shampoiden ja hoitoaineiden, hiusnaamioiden ja viimeiset muutama vuotta kasvavan hiusrajan kanssa taistelleena päätin leikata kaljuksi ja pitää sen ainakin toistaiseksi. Kyllähän nuo hiukset olisi kivat vielä kun on reilu parikymppinen, mutta jos omat hiukset on huonolaatuiset, hiusraja pakenee ja/tai oman pään muoto on tyydyttävä niin voin suositella kyllä kaljua kaikille! Eipähän tarvi alati hävetä hiuksiaan tai hiuksettomuuttaan vaan ylpeänä kantaa karun kovaa kuulakalloaan.

        Puolen vuoden kokeilujen jälkeen paras resepti Phill Collins tyyliselle kaljuuntujalle on seuraava:

        -Vastakarvaan päälaelta, muuten myötäkarvaan.

        -Ilman peiliäkin onnistuu, kun seuraa yhdellä kädellä höylää, toisen käden sormilla tunnustelee jälkeä. Toimii muutaman viikon jälkeen jopa peiliä paremmin.

        -joka päivä on hyvä ajella, koska pää rasittuu yksittäisenä ajokertana vähemmän ja ajaminen on huolettomampaa, kun ei tarvi olla niin tarkkana. Lisäksi pää pysyy oikeasti kaljuna, eikä siis paennutta hiusrajaa näe niin selkeästi

        -Työkaluna Gilleten 5-teräinen patterilla toimiva (ajomukavuus moninkertainen mach-3 verrattuna, ja hinta kompensoituu pitkähköllä käyttöiällä)

        -Kaikki mömmöt mitä päähän laittaa kannattaa ostaa apteekista ja hajustomattomana. Uskomaton ero! Siis:
        -partageeliä, ei vaahtoa
        -päänahkaa kosteuttavaa shamppoota
        -pehmentävää kosteusvoidetta ja rasvaisemmille päille pelkkää aftershavea
        Sanoisin että nämä litkut vaikuttaa yhtä paljon kuin terävalinta siihen missä kunnossa päänahka on, joten näitä ei kannata missata jos on yhtään herkkä iho!


      • Anonyymi

        KIILTOKALJU ON KARMEAN NÄKÖISTÄ.


    • Sponger

      Päädyin tälle sivustolle googlettamalla kun halusin saada selvittää miten kalju kannattaisi leikata ja hoitaa sitä.

      Uskomattoman asiallisia ja hyviä vinkkejä sain täältä, joten kaikille teille paljon kiitoksia.

    • kaikkipois

      Mulla on ongelma, että huolellisen höyläyksenkin jälkeen jää takaraivon hiusraja paistamaan rumasti. Olen kokeillut Mach 3 höylää, ja halvimpia euroshoppereita (kaksiteräisiä). Haluaisin pään todella sileäksi, niin ettei minkäänlaista sänkeä näkyisi. Millaisella höylällä saisi kaikkein tarkimmin ajettua?

      • Gillet 5

        Gilleten 5-teräinen on ehdottamasti paras. Ensimmäisellä kerralla hiussänkeä saattaa jäädä useidenkin vetojen jälkeen. Silloin kannattaa ajaa vastakarvaan. Jos ongelma ei lähde tälläkään kyse voi olla siitä, että muu iho on ruskettunut ja tummat (?) hiuksesi näkyvät valkoisen päänahan alta. Ajan kanssa tuokin korjaantuu kun hiusten alueen ja muun ihon raja ei näy niin voimakkaasti, jos ollenkaan.


      • jks1

        Moi

        Kannattaa tsekata tää www.shave-lab.fi ja tuolta toi P.6 1 terä. Toimii parhaiten juuri päänsheivaukseen ja hinta on 50% halvempi kuin Gilletten vastaavat


      • jks1

        Moi

        Kannattaa tsekata tää www.shave-lab.fi ja tuolta toi P.6 1 terä. Toimii parhaiten juuri päänsheivaukseen ja hinta on 50% halvempi kuin Gilletten vastaavat


    • uusi kalju

      HEI! liityin kerhoon taistelun väsyttämänä ja ajoin hiukset tyystin pois.
      Käytän Gilletten fusion -terää ja tosi hyvin sai sillä kaikki poies!

      Mutta sellaista kyselisin että kun huomaan että päänahka rasvoittuu tosi nopeesti (tämä varmasti syynä hiustenlähtööni - olivat jo pesupäivän iltana niin rasvaset että ihan eri näköset ku aamul pesun jälkeen) - mikä olisi hyvä konsti saada rasvaisuutta kuriin kaljusta päänahasta ?

      Tänään laitoin ihan vaan kasvovettä vanutyynyllä kaljuun. Se on jotain mitä olen kasvoihini käyttänyt ku kasvotkin aina rasvottuu tosi nopeesti.

      Auttaako Nisim shampoo tähän tarkoitukseen joku joskus mainitsi sen täällä?

    • Kuulapää

      Moro.
      Mää oon jo 37 vuotias. Hiukset ajoin pois vuonna 1995. Se oli ehkä parhaimpia päätöksiä, mitä oon tehny. Naisetkin tykkää. ;)
      Ajelen yleensä koneella kerran viikossa. (0.5 mm)
      Jos oon viihteelle lähdössä tai muuten ihmisten ilmoille, ajelen höylällä.Terät ei tosiaan montaa ajoo kestä. Hintaakin niillä on aivan liikaa. Oon kyselly keinoja, millä sais loppuun koko kasvun, mutta yksikään parturi tai lääkäri ei ole osannut järkevää neuvoa antaa.
      Näillä näkymin polttamalla koitetaan lopettaa jossain vaiheessa.
      Eli ajelun jälkeen vaaratonta, mutta palavaa ainetta hierotaan päähän ja tulta perään. Kaveri heittää märän pyyheen perään.
      Näin olen kuullut ja nähnyt tehtävän ja on toiminut.
      Toi vaan on vaarallista puuhaa ja pitää tietää, mitä tekee ja miten.

      Ajelun jälkeen pää rasvottuu nopeesti. Se on ihan normaalia, koska nahka suojaa itseensä. Normaalisti hiukset hoitaa kyseisen työn. Tohon auttaa kostee pyyhe. Sillä kun pyyhkäsee, niin taas mennään. Tosin ajan mittään rasvottuminenkin vähenee, kun päänahka tottuu nakuiluun.

      Joo toi ajelu on joskus hankalaa.. Itse ajan vastakarvaan.
      Sillon lähtee parhaiten. Pyörteiden takia joitain kohtia joutuu ajaan eri suunnista.
      Lopputulos on kuitenkin aina silee sängetön kalju.

    • Ekaa kertaa kalju

      Voiko kaljuksi ajamisen jälkeen mennä saunaan esim nyt samana iltana?

    • dille_2

      tottakai voi.

    • jks1

      Moi

      Kannattaa tsekata tää www.shave-lab.fi ja tuolta toi P.6 1 terä. Toimii parhaiten juuri päänsheivaukseen ja hinta on 50% halvempi kuin Gilletten vastaavat

    • jks1

      Moi

      Kannattaa tsekata tää www.shave-lab.fi ja tuolta toi P.6 1 terä. Toimii parhaiten juuri päänsheivaukseen ja hinta on 50% halvempi kuin Gilletten vastaavat

    • lumekuuppa
    • yolo3

      nii mul on semmoset ohuet hiukset nii jos leikkaan kerran tai kolme kaljuks nii tuleeks niist hiuksist paremman laatuset esim paksummaks ? vastatkaa joku , tarviin tietoo :)

      • Tietää_

        Ei tuu, se on urbaani legenda. Pahimmillaan voi käydä päinvastoin: poltat kaljun auringossa, jolloin hiustenkasvu loppuu kuin seinään.

        Ennenvanhaan poikien hiukset ajeltiin kesäisin kaljuiks ja sitä perusteltiin siten, että kasvaa vahvempi tukka tilalle, mutta kyse on samasta asiasta kuin, että laulunääni paranisi, jos syö homeista hilloa...


    • lore backmani

      Ei ku nyt äkkiä vetämään finaa - et saa hiuksia päänahkaasi, mutta saat isot tissit ja suipot nännit sekä impotenssin yms.

      Edustan kaikkia palstan harakanpesä rokkaajia.

      Kumpi on nolompi - harakanpesä vai kalju ?

      Mietipä sitä.

    • make1111111

      Verkkokaupasta saa head-bladea hintaan 14,90. Saa helpommin ajeltuu.

    • Kiiltokalju

      Höylänteriä ei missään tapauksessa kannata ostaa Suomesta. Suomessa tuntuu muutenkin olevan kaupoissa joku Gillette-monopoli törkeiden hintojen lisäksi. Wilkinson Sword/Schick (sama tuote, mutta nimi vaihtelee maailmalla) Hydro 5 on paljon Gilletteä parempi ja terät edullisempia. Ebaysta löytyy halvalla monelta myyjältä ja tulee vielä edullisemmaksi jos tilaa vähän useamman terän kerralla.

    • Jimbo-san

      Itse ajan joka toinen päivä hiukseni suihkussa, laitan shampoota päähän n.5min suihkussa olon jälkeen ja höylään gilletten sinisillä kertakäyttöterillä, tällä metodilla kestävät yli kuukauden/terä. Ajan vastakarvaan, ja tuloksena on sileä päänahka. Vielä kun lievästä kiillosta pääsisi eroon, niin olisi kaikki hyvin. Kellään vinkkejä?

    • Talkkia

      Kiitos kaikille asiallisista kommenteista. Minäkin oljen kaljuuntumassa ja säästellyt tuota päälaen tupsua, huomenna meinasin vetää klaniksi kokonaan :-o

      Mietin, että tuohon kiiltelyyn saattaisi - huom, saattaisi - auttaa talkki?? Ajattelin ainakin itse kokeilla koska mulla on herkkä iho mutta myös rasvoittuva, ja ainakin muualla kropassa tuo talkki toimii.

      • Anonyymi

        Jos joku lukee ketjua niin neuvo kaljun kiiltelyn estämiseen on se sama naamarasva eli kosteusvoide jonka pistät kasvoihisi pesun jälkeen. Esim Lidl kasvorasva purkki on 3-4€ ja kesto pelkkiin kasvoihin yli kuukauden jos käy kahdesti suihkussa päivittäin tietty kaljun rasvaus päälle.


    • Kaljukutri

      Olisi mielenkiintoista tietää miten nimimerkki Kuulapään polttoprojekti onnistui 2012...

      Itse tuskastuin lopullisesti 2000-luvun tietämillä, ja ajoin nekin vähät pois mitä kasvoi. Muutama vuosi siinä meni kun höyläsin Mach 3:lla lähes joka päivä, jälki oli hyvä mutta päänahka siitä ei tykännyt. Olenkin jo pidempään ajellut 1-2 kertaa viikossa partakoneella, ja höylällä jos tilanne niin vaatii. Ikää kun on nyt jo lähes 40 niin ei ihan täysillä enää asiaa stressaa, mutta olisihan se mukavaa saada ongelma ratkaistua jompaan kumpaan suuntaan; joko ikuinen silokalju tai tuuheat kutrit. Veikkaan että ensimmäinen vaihtoehto helpompi.

      Muinoin kyselin partureilta, että onko mitään aineita millä ei kasvaisi tukka enää koskaan. Sanoivat hulluksi. Kyllä tässä helpommalla olisi tämänkin 20v selvinnyt, josko olisi jokin keino löytynyt.

      Onkos millaisia vinkkejä ja kokemuksia joko kaljun helppoon pitämiseen tai niin ettei ikinä kasva haiventakaan kuupassa, tai sitten kutrien kasvattamiseen esim. finasteridin ja dutasteridin tai jonkun muun avulla?

    • Anonyymi

      Remington xr7. Best.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      89
      4174
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4062
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      609
      3884
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      19
      2697
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2465
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2064
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2062
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      190
      1930
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1599
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1422
    Aihe