Heips! Olen syksyllä aloittamassa opiskelut Jyväskylän yo:ssa, ja asumaan muutan Kortepohjan yo-kylään, soluasuntoon. Kaipaisinkin nyt kokemuksia paikasta: onko saamani negatiivinen kuva (todella huonokuntoiset asunnot, ankea yleisilme ja rauhaton paikka jatkuvine opiskelijabileineen) tuulesta temmattu vai karua todellisuutta?
Kortepohjan
7
2060
Vastaukset
- pumskeli1
Mäkin oon menossa jyväskylään opiskelemaan ja muuttamassa kahden hengen soluun kortepohjaan. Oon itekin kuullut aika negatiivista puhetta paikasta, mutta mutta, kyllä sitä positiivistakin on tullut.
Eli kehuttu on ainakin ympärillä olevat lenkkipolut ja muutenkin luonto. Itse en ole kuullut että noissa taloissa hirveesti meluttais, mutta sehän riippuu vaan ihan siitä mistä talosta on kysymys ja ketä siellä asustelee.
Itse olen muuttamassa P-taloon ja kaikki noi MNOP talot, jotka ovat kahden hengen soluja, ovat ylioppilaskydän "toisessa päässä" ainoina ryppäinä. Tuntuu ainakin kivalta mennä sinne.
Huoneet varsinkin kahen hengen solussa on todella pienet ja itse olin vähän pettynyt kun oli pelkkä keittokomero eikä eteiseenkään mitään ruokapöytää mahdu. :(
Mutta kämppä on kuitenkin nyt maksettu ja oon tyytyväinen että pääsen ees johkin näin alkuun asumaan. Vuokra on halpa ja keskustaankin ja kouluun suht helpohkon lyhyt matka.
Ja odotan ainakin kovasti että uusia opiskelijoita tuolla paljon joista voisi saada kavereitakin.
Lisää? - asukas
Kyllä kyllä. Lenkkipolut ovat todella hyvät ympärillä. On pururata, laskettelukeskus, uimaranta, uimahalli ja ratsastuskoulu suhteellisen lähellä. Myös sivukirjasto, kirkko, kaksi pitseriaa, R-kioski ja kaksi kauppaa löytyvät ikkunan alta.
Asunnoista. Yksiön täällä saa suht nopeaan verrattuna KOASiin ja näitä soluasuntojakin voi yksinään vuokrata koko solun, jolloin on periaatteessa yksiö itsellä. Ja yksiön hinnat ovat huomattavasti paikka/hinta-suhteeltaan parempia mitä KOASilla. Koasin saman hintaiset yksiöt ovat jossain syrjässä.
Itse tiedän vain O-talon tilanteesta. Solu kylmä talvella ja kuuma kesällä. Riippuu tietysti mihin suuntaan ikkuna on. Oma huone on suht hyvässä kunnossa muuten pinnoiltaan.
Irtaimistovarastot mitättömiä. Pyörävarasto nyt viimein valmistumassa syksyksi. Mutta ei kunnollisia irtaimistovarastoja ainakaan tässä talossa. O-talossa paras pyykinpesukone, muissa vanhempia. Onneksi kuitenkin laitoskoneita, joten pesevät kotikonetta nopeammin.
Bileiltä on saanut olla todella hyvin rauhassa. Täällä on myös säädetty maksu 30e, jos laitosmies joutuu käydä rauhoittamassa tilannetta.
Ylkiopistolle on suht lyhyt matka. Joskin mennessä ja myös tullessa on noustava todella rasittava matka ylös.
Jos kiinnostusta riittää, JYY:llä melko paljon toimintaa tässä lähellä. Peli-iltoja, kuoroa, ensiapukursseja ja milloin mitäkin.
Kysykää lisää jos kiinnostaa.- muuttamassa
Minäkin muutan syksyllä Kortepohjaan, allergia -eli Q-taloon. Siellä on onneksi kunnon keittiö eikä komerota, mutta toisaalta solussa asuu kolme ihmistä. Ja vain yksi vessa. Ei kivaa, mutta jospa sitä jotenkin selviäisi ja saisi yksiön vaikka jo keväällä (vähän lupailivat tuollaista, koska Q-talosta joutuu keväällä muuttamaan remontin alta pois).
Olen kanssa perustanut tietoni kuulopuheisiin. Eli aika ankean näköistä aluetta, mutta juurikin tuo luonto lähellä ja lyhyehkö matka yliopistolle. Ja moni on myös sanonut, että Kortepohja on yllättävänkin rauhallista aluetta - myös viikonloppuisin. Ja minua ainakin viehättää ajatus siitä, että ympärillä on paljon muita yliopisto-opiskelijoita. Että ihan hyvillä mielillä olen alueelle muuttamassa. :) - entinen asukas
muuttamassa kirjoitti:
Minäkin muutan syksyllä Kortepohjaan, allergia -eli Q-taloon. Siellä on onneksi kunnon keittiö eikä komerota, mutta toisaalta solussa asuu kolme ihmistä. Ja vain yksi vessa. Ei kivaa, mutta jospa sitä jotenkin selviäisi ja saisi yksiön vaikka jo keväällä (vähän lupailivat tuollaista, koska Q-talosta joutuu keväällä muuttamaan remontin alta pois).
Olen kanssa perustanut tietoni kuulopuheisiin. Eli aika ankean näköistä aluetta, mutta juurikin tuo luonto lähellä ja lyhyehkö matka yliopistolle. Ja moni on myös sanonut, että Kortepohja on yllättävänkin rauhallista aluetta - myös viikonloppuisin. Ja minua ainakin viehättää ajatus siitä, että ympärillä on paljon muita yliopisto-opiskelijoita. Että ihan hyvillä mielillä olen alueelle muuttamassa. :)Asuin itse Kortepohjassa Q-talossa noin puolitoista vuotta. Muistan kun ensimmäisen kerran kävin katsomassa kämppää ja asuinaluetta niin meinas tulla itku.. Silmä kun oli tottunut suhteelliseen uuteen omakotitaloalueseen kaukana kerrostalolähiöistä. Nopeasti alueeseen ja hieman karuihin kerrostaloihin kuitenkin tottui ja nykyään kun yo-kylässä vierailee niin tulee lähinnä vain kotoinen olo. Ei näytä enää ollenkaan rumalta vaan kotoisalta. :)
Loppuenlopuksi olin myös tyytyväinen, että pääsin juuri Q-taloon. Q-talon soluhuoneet olivat suhteellisen isoja (verrattuna joihinkin muihin Kortepohjan soluihin) ja kolmen hengen solussa oli wc ja suihku erikseen eli ei tarvi tuskaisena pidätellä jos kämppis viivyttelee suihkussa. :) Kannattaa kyllä varautua siihen, että esim. keittiö on kamalassa siivossa. Muutimme ex-kämppisteni kanssa samaan aikaan Q-talon soluun ja ekaksi teimme suursiivoukseen keittiöön, joka oli kyllä aivan järkyttävään kuntoon jätetty. Pidimme myös säännöllisesti yhteisiä siivouspäiviä ja kolmestaan siivotessa yhteiset tilat saatiin aika nopeasti kuntoon. Toiseen kämppikseeni ystävystyin yhdessä asumisen aikana niin hyvin, että hänestä on tullut läheisin ystäväni tässä kaupungissa. Asuimme hänen kanssaan Q-talossa kolmen hengen solussamme kahdestaan yhden kevään ja kesän kun ketään ei tyhjään huoneeseen muuttanut ennen kuin syksyllä.. :)
Nykyään asun saman katon alla poikaystäväni kanssa ja toisella puolella kaupunkia, mutta muistelen lämmöllä Kortepohjan aikoja. :) Välillä tulee ikävä niitä yhteisiä keittiö-rupatteluhetkiä tyttöjen kesken kun käytiin läpi viimeiset tapahtumat yliopistolla ja ainejärjestöjen bileissä.. Välillä saattoi jäädä elokuvat tai tv-ohjelmat katsomatta kun mainoskatkolla keittiössä käväistessä jumittui juttelemaan tiskaavan kämppiksen kanssa moneksi tunniksi.. :D
Kortepohjassa on myös se hyvä puoli, että tedareita eli tenttipäivän bileitä järjestetään aika usein siellä, samoin muita ainejärjestöjen saunailtoja tai kekkereitä. Lyhyt matka bileisiin ja takaisin kotiin. :) Lukurauhakin kyllä säilyi sillä Q-talossa ainakin sai olla omassa rauhassa eikä bileistä tai muista ollut häiriötä. Joskus pihapiiristä saattoi kuulua pientä mekastusta jos ikkuna oli auki, mutta suhteellisen rauhallista kuitenkin. Alakerran päiväkodin lapset mekastivat enemmän kuin kanssaopiskelijat. ;) Laajavuoren lenkkipolkuja testasin minäkin ja suosittelen lämpimästi! Q-talossa on myös lämmin pyörävarasto, mikä oli ilo ainakin talvella! Tervetuloa Jyväskylään ja tervemenoa Q-taloon!
- muutama sana
Koko Kortepohja ei millään tavalla ole ankeaa aluetta. Lähinnä nuo yo-kylän talot ovat sitä. Taitavat muutenkin olla koko lähiön rumimmat rakennukset. Muutoin alue koostuu lähinnä kauniista luhtitaloista ja tavallisista kerrostaloista. Asukkaina paljon lapsiperheitä ja vanhuksia. Opiskelijat omissa taloissaan ovat sitten vähän eri ryhmää erilaisissa asumuksissaan.
Ja luontohan tuossa on jo aiemmin mainittukin. Nättiä seutua. - ex-asukille,
olipa mukava kuulla pääosin positiivista palautetta Q-talosta! Tosin alkoi vähän mietityttämään tuo alakerrassa sijaitseva päiväkoti, mutta onneksi korvatulppia on keksitty. :)
Oikein mukavia hetkiä sinulle ja poikakaverillesi!- kortepohjalainen
Miten niin Kortepohja on ankea? Väljästi rakennettu lähiö, jossa sattuu olemaan muutamia korkeita taloja. Täällä sentään voi lähteä kodin ulkopuolelle muuten vain kävelemään tai istuskelemaan nurtsille. Keskustaan on lyhyt matka, ja tosissaan ulkoilumahdollisuudet ovat aivan ihanat. Olen itse asunut muiden kaupunkien opiskelijalähiöissä, ja Kortepohja peittoaa ne mennen tullen. Täällä asuu opiskelijoiden lisäksi lähinnä perheitä ja vanhuksia, joten oman turvallisuuden puolesta ei tarvitse pelätä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4622848Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152675Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2721618Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841204Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4411145Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 156980
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41938- 56909
- 79895