Auton laturi veneeseen?

poweriaaa

Onko kukaan asentanut auton laturia veneeseen ? Veneen nykyinen laturi pukkaa ulos vaihtovirtaa ja se muunnetaan tasavirraksi. Onnistuuko vaihto ja onko kukaan tehnyt moista?

22

8499

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herranenaika

      Elä laita tällaista pukkaajaa.

      • ghghg

        miks?


    • valmistajia

      Käsittääkseni laturin valmistajia on kaksi. Lucas ja Bosh samoja latureja käytetään kaikkialla. En keksi mitään syysä miksi veneessä ei voisi käyttää "auton" laturia. Voi katsoa mikä malli on kyseessä ja käydä motonetistä hakemassa vastaavan. Toisaalta saahan sieltä myös varaosia joten vanhankin korjaaminen on ihan hyvä vaihtoehto.

      • Bosch

        Onhan niitä noiden lisäksi muutama muukin mutta mitä sillä oikeastaan on väliä.


      • olla mitään
        Bosch kirjoitti:

        Onhan niitä noiden lisäksi muutama muukin mutta mitä sillä oikeastaan on väliä.

        Eipä tuolla ole mitään merkitystä pääasia että latausrele on olemassa. Helpottaahan se tietysti jos on sama hihnapyörä ei tarvii sitten vaihtaa kampiakselin tai laturin hihnapyörää... Laakerit on sitten tietysti mitoitettu jollekkin hihnatyypille. Oikeat kiristysarvot vaihtelee hihnojen välillä laturien pyörimisnopeus on myös merkittävä. Laturin kiinnitysruuvien paikat vaihtelevat. Johtojen liittimet vaihtelevat. Eli on se helpoin vaihtaa samanlainen tilalle toisenlaisen laittaminen on myös ihan hyvä vaihtoehto. Itse naputtelisin laturin sarjanumeron googleen ja katsoisin missä vehkeissä niitä on ollut. Vanha laturi viellä mukaan kauppaan ja uutta tilalle.


    • En mää mitään tiedä mutta

      Olisiko asialla jotain tekemistä sen kanssa että auton laturissa esiinty kipinöintiä. Olisin varovainen jos kyseessä on bensakone

      • Viki

        Jees, monissa autoissakin on bensakone. Kannattaa olla varovainen!


    • jid

      Auton ja veneen laturit ovat samoja paitsi veneseen myytävän laturin hinnassa on venelisä.

    • asentanut

      Vanhaan keskimoottoriin (Vire) asensin Auton laturin ja starttimoottorin, hyvin pelasivat ja on ilmeisesti käytössä tänäkin päivänä.
      Kyllä ne samat vehkeet käyvät veneeseen kuin autoonkin, keskimoottoriveneissä on käytetty muutenkin paljon autojen tekniikkaa.

    • Toivo

      jotkut veneen laturit ovat sähköisesti irti moottorinrungosta. Silloin käy kurjasti jos tilalle laittaa autonlaturin.

      • Vili

        Että kunnon venelaturi on maadoitussuojattu,eli rungossa ei ole miinusta hapettumisen takia.


    • veneilijjä

      Itse asensin perkins siin ja vielä laturikaupan avustuksella. Katsos, ei sellasta käsitettä ole kuin venelaturi, on vain moottoreita joissa erilaisia kiilapyöriä,hihnaleveyksiä ja sitten latureita joissa kiinnityskorvat eri kohdissa.
      8 mm kierretangolla kompensoidaan kiinnityskorvien leveyssuunnan eroavaisuudet ilman mitään sen kummempia ihmettelyitä.

      Pitkän pennin säästää kun käyttää autonosia eikä veneliikkeen lanseeraamia "veneenosia".
      Kysyppä vain "venetarvikeliikkeestä", voitko ostaa pelastusliivit hong kongista. Vastaus kuuluu todennäköisesti: "ei kannata, ne on huonompia kuin meidän myymämme, vaikka maksaakin puolet vähemmän"

      • LKJHGFFD

        Itselläni on useampiakin ammattiliikenteen veneitä ja ostan kaikki mahdolliset varaosat traktorikaupasta. Viimeksi ostin uuden laturin kuorma-autoihin erikoistuneesta liikkeestä.

        Paskapuhetta noi veneliikkeitten "paremmat" osat. Tietenkin jotain tavaraa ei saa mistään muualta, kuten 24V silppuripumppuja ja silloin pitää nöyrtyä veneliikkeiden hintoihin.


    • Vili

      Yhteen veneeseen oli asennettu Italialainen 6cyl 160hp.diesel.Seuraavana keväänä omistaja huomasi vetolaitteen täysin hapettuneeksi.Maahantuojan edustaja tuli paikan päälle,otti akusta virtaa ja pyyhkäisi moottoria kaapelilla.No,siinähän oli kipinöintiä.Väitti ettei moottorissa saa olla miinusta.Tutki aikansa konetta,huomasi että laturi laski maata läpi,tilasi uuden,tuli asentaan paikoilleen,ja sen jälkeen ei onkelmia.

      • kipinätön

        Siis laturin pitää olla ns. hiiliharjaton malli siis kinöimätön paloturvallisuus syistä, juu autossa kyllä on hiiliharjallisia latureita ,mutta on toi konetilakin pikkasen paremmin tuuletettu! Jaa diisseliin käy ? no ei oikein siihenkään kun dieselkin on höyristyneenä aika syttyvää, palovaara. mutta jos nyt kumminkin laitat normaali laturin niin muista kunnon konetilan tuuletus ennen starttia ja ajonkin aikana.


      • sellainen
        kipinätön kirjoitti:

        Siis laturin pitää olla ns. hiiliharjaton malli siis kinöimätön paloturvallisuus syistä, juu autossa kyllä on hiiliharjallisia latureita ,mutta on toi konetilakin pikkasen paremmin tuuletettu! Jaa diisseliin käy ? no ei oikein siihenkään kun dieselkin on höyristyneenä aika syttyvää, palovaara. mutta jos nyt kumminkin laitat normaali laturin niin muista kunnon konetilan tuuletus ennen starttia ja ajonkin aikana.

        Ei hiiliharjattomia latureita ole olemassa paitsi noita 5 A:n vehkeitä perämoottoreissa.


      • kipinätön
        sellainen kirjoitti:

        Ei hiiliharjattomia latureita ole olemassa paitsi noita 5 A:n vehkeitä perämoottoreissa.

        Ainakin volvo penta myymälät niitä myy, hinta vain on sika kallis 650euroo, mut kyllä niitä luulisi saavan edullisemminkin, jos ei uutena niin ainakin vähän käytettynä.


      • laturin
        sellainen kirjoitti:

        Ei hiiliharjattomia latureita ole olemassa paitsi noita 5 A:n vehkeitä perämoottoreissa.

        Mangnetointihiilien olematon kipinöinti ei aiheuta mitään ongelmia,tärkeintä että autolaturi on eristetty moottorista(-) vaikka muovipuslilla.


      • kipinätön
        laturin kirjoitti:

        Mangnetointihiilien olematon kipinöinti ei aiheuta mitään ongelmia,tärkeintä että autolaturi on eristetty moottorista(-) vaikka muovipuslilla.

        Juuri näin ehkä on ihan sopivaa, jos ajelee jonkin aikaa ja kone huone lämpiää sopivasti noin 50:neen asteeseen jossa bensa tai diesel on jo hyvin höyrystynyt niin ei kai siella ihan pikkanen kipinä mitään tee. (Räjähdysominaisuudet bensiinillä
        Alempi räjähdysraja 1,4 til-% Ylempi räjähdysraja 7,6 til-% dieselillä Alempi räjähdysraja 1 til-% Ylempi räjähdysraja 6 til-%) Ehkä asia on ns. "hätävarjelunliijoittelua" mutta tarkista nyt ainakin kunnon tuuletus konehuoneeseen.


      • olla kipinättömiä
        kipinätön kirjoitti:

        Ainakin volvo penta myymälät niitä myy, hinta vain on sika kallis 650euroo, mut kyllä niitä luulisi saavan edullisemminkin, jos ei uutena niin ainakin vähän käytettynä.

        mutta magnetointivirta niissäkin kulkee harjojen kautta. Eli eivät ole HARJATTOMIA:

        Onhan sähköliikkeissä myynnissä räjähdysvaarallisiin tiloihin sopivia muitakin sähkölaitteita. Kuitenkin niissä aina on normaalit toimielimet mutta suojaus sen lisäksi.


      • Katsastusmies-1
        kipinätön kirjoitti:

        Juuri näin ehkä on ihan sopivaa, jos ajelee jonkin aikaa ja kone huone lämpiää sopivasti noin 50:neen asteeseen jossa bensa tai diesel on jo hyvin höyrystynyt niin ei kai siella ihan pikkanen kipinä mitään tee. (Räjähdysominaisuudet bensiinillä
        Alempi räjähdysraja 1,4 til-% Ylempi räjähdysraja 7,6 til-% dieselillä Alempi räjähdysraja 1 til-% Ylempi räjähdysraja 6 til-%) Ehkä asia on ns. "hätävarjelunliijoittelua" mutta tarkista nyt ainakin kunnon tuuletus konehuoneeseen.

        Alunperin venekäyttöön tehdyissä moottoreissa (VOLVO Penta jne) on ns. kaksinapainen sähköjärjestelmä moottorissa. Tämä tarkoittaa sitä että moottorin runkoa ei käytetä miinusnapana ! Jokikiselle sähkölaitteelle tulee ja - kaapeli erikseen akulta:
        - startti
        - laturi
        - öljynpainemittari
        - moottorin lämpömittari jne

        Kaksinapaisuutta harrastetaan koska ei haluta galvaanista korroosiota veneen vedenalaisiin osiin kuten vetolaite tai potkuriakseli vannasputki.
        Tällaisiin moottoriehin ei ole helppoa asentaa autokäyttöön suunniteltuja ja tehtyjä sähkölaitteita.
        Esimerkiksi laturi tulisi eristää kokonaan moottorin rungosta ja korvata tuo yhteys erillisellä kaapelilla.
        Itse laturin kiinnittäminen moottorin kylkeen tulee hankalaksi jopa suorastaan mahdottomaksi.
        Eri aisa ovat erityyppisesti marinoidut teollisuus- tai autonmoottorit. Niissä varmasti usein on hinnan ja yksinkertaisen teknisen ratkaisun vuoksi käytetty ei-venekäyttöön tehtyjä sähköosia.
        Näihin moottoreihin saa varmasti halvimmat varaosat auto- tai traktoritarvikeliikkeestä. Osat ovat varmasti vielä identtisetkin suurimmalta osin.


      • eristäminen
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Alunperin venekäyttöön tehdyissä moottoreissa (VOLVO Penta jne) on ns. kaksinapainen sähköjärjestelmä moottorissa. Tämä tarkoittaa sitä että moottorin runkoa ei käytetä miinusnapana ! Jokikiselle sähkölaitteelle tulee ja - kaapeli erikseen akulta:
        - startti
        - laturi
        - öljynpainemittari
        - moottorin lämpömittari jne

        Kaksinapaisuutta harrastetaan koska ei haluta galvaanista korroosiota veneen vedenalaisiin osiin kuten vetolaite tai potkuriakseli vannasputki.
        Tällaisiin moottoriehin ei ole helppoa asentaa autokäyttöön suunniteltuja ja tehtyjä sähkölaitteita.
        Esimerkiksi laturi tulisi eristää kokonaan moottorin rungosta ja korvata tuo yhteys erillisellä kaapelilla.
        Itse laturin kiinnittäminen moottorin kylkeen tulee hankalaksi jopa suorastaan mahdottomaksi.
        Eri aisa ovat erityyppisesti marinoidut teollisuus- tai autonmoottorit. Niissä varmasti usein on hinnan ja yksinkertaisen teknisen ratkaisun vuoksi käytetty ei-venekäyttöön tehtyjä sähköosia.
        Näihin moottoreihin saa varmasti halvimmat varaosat auto- tai traktoritarvikeliikkeestä. Osat ovat varmasti vielä identtisetkin suurimmalta osin.

        Erittäin helppo eristää moottorin rungosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olit niin lähellä

      Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      46
      2455
    2. Vaskikello osaa asiakaspalvelun

      Uskaltaako vaskikellolla asioida enää vai tuleeko turpaan, jos sinne menee? Täytyypä jatkossa hoitaa kaikki asiointi abc
      Pyhäjärvi
      60
      1799
    3. Elokapinan mielenosoitussarja alkaa

      Varma kesän merkki on, kun planeetastamme huolestuneet ihmiset alkavat pitää tilaisuuksia muistuttaakseen ihmisiä siitä,
      Maailman menoa
      414
      1709
    4. Kun me näemme taas

      Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      11
      1580
    5. Eipäs sitten ryypätä kesälomalla

      Työnantaja voi antaa potkut, vaikka olisi ryypännyt 2-4 viikkoa sitten. Vaikka olenkin raivoraitis, niin en kannata tuo
      Maailman menoa
      132
      1443
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

      Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      99
      999
    7. Pysyä yhdessä vai ei

      En tiedä, ollaan asuttu samassa asunnossa kohta joku 5 vuotta. Olisi sanomista vähän kaikesta mutta eniten itseä ottaa p
      Parisuhde
      74
      972
    8. Marinin hallitus onnistui työllisyystoimissa

      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/marinin-hallitus-saavutti-tavoitteensa-merkittava-onnistuminen-tyollisyydessa-tuore-m
      Maailman menoa
      224
      905
    9. Tänään oli

      Noiiiiin 🤏 vähällä ettei tapahtunut jotain mieletöntä. Valitettavasti olosuhteet esti. Odota hetki vielä 😘
      Ikävä
      33
      867
    10. En halua sua enää

      joten ihan turhaan tulet "esiintymään" mun näkö- ja kuulopiiriin. Ärsyttää vain kun omat tekemiset häiriintyy, kun en ha
      Ikävä
      37
      678
    Aihe