Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Allergiaako??

onneton

Oon kärsiny koko kevään ja kesän mitä erilaisemmista kurkkuoireista. Kurkkuani "kuristaa", ahdistaa, toisinaan se laittaa oksettamaan ja tuntuu että kurkku on turvoksissa. Alkukesästä palan tunne kurkussa oli todella voimakas, mutta nyt se on poissa. Mulla todettiin alkuvuodesta refluksitauti, jonka tiedän ärsyttävän kurkkua, mutta koska käytän jatkuvaa lääkitystä sen pitäisi olla oireeton. Kuulostaako nämä oireet allergisilta? Lääkärit eivät ota tätä tosissaan.

6

737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • allerginen 1. kevättä

      Itselläni myös samoja oireita.

      Kurkussa on toisinaan palan tunne, joskus se ärsyttää oksennusrefleksia hieman. Kurkku on kuiva samoin nenänielu. Nenä alkaa joskus vuotamaan, ja kurkusta irtoaa limaa. Kerran ulkona, ennen lääkitystä kurkkua kuivasi niin, ettei hetkeen tullut kunnolla ääntä.

      Nenä oli ärtynyt ja punoitti sisältä ( limakalvot kuivat ) jonka vuoksi lääkäri kirjoitti lääkereseptin ja käski kokeilemaan kostuttavaa nenäsumutetta (Nozoil).

      Mulla oireet alkoivat keväällä huhtikuussa. Oireet ovat itselläni pahimmat työpaikalla jossa on tehokas ilmanvaihto ja kuivahko ilma.
      Allergialääkkeet auttavat oireisiini.

      Oireita on satunnaisesti ja ne saattaavat kestää puolesta tunnista muutamaan tuntiin, joskus ulkoliikunta helpottaa oireita. Enemmän on niitä päiviä jolloin mitään oireita ei ole, tai ne ovat erittäin lieviä.

      Mitenkäs tuo refluksitauti ilmenee tai oireilee ja miten se todetaan?

      • tehokas ilmanvaihto

        Oletko varma, että kyseessä on VAIN tehokas ilman vaihto? Jos oireilu on pahinta työpaikalla, se ei kyllä siitepölyihin viittaa. Valitettavasti rakennuskannasta on eritavalla kosteusvaurioisia 60-70 % rakennuksista, jotka aiheuttavat monia eri oireita mm. näitä, joita olette luetelleet.
        Tarkkaile oireitasi pitämällä esim. oirepäiväkirjaa, saatat päästä paremmin selville, mikä oireilun aiheuttaa.
        Kun on ensin altistunut kosteusvauriohomeille alkaa myös helposti reagoimaan ulkoilmassa oleville homeille. Tämä ulkohomekausi alkaa, kun lumet ovat sulaneet ja jatkuu pakkasiin asti. Ulkohomeiden määrä vaihtelee eri aikoina riippuen monista tekijöistä, kuten sateen määräästä. Pahimmat hetket ulkohomeiden kanssa on silloin, kun keväällä lumet ovat sulaneet ja ruoho ei vielä viheriöi ja syksyllä,kun maa on taas sysimusta ja odotellaan niitä ensimmäsiä pakkasia, yleensä silloin on lokakuu - marraskuu.
        Toivon teille jaksamista!


      • Allergiaa .
        tehokas ilmanvaihto kirjoitti:

        Oletko varma, että kyseessä on VAIN tehokas ilman vaihto? Jos oireilu on pahinta työpaikalla, se ei kyllä siitepölyihin viittaa. Valitettavasti rakennuskannasta on eritavalla kosteusvaurioisia 60-70 % rakennuksista, jotka aiheuttavat monia eri oireita mm. näitä, joita olette luetelleet.
        Tarkkaile oireitasi pitämällä esim. oirepäiväkirjaa, saatat päästä paremmin selville, mikä oireilun aiheuttaa.
        Kun on ensin altistunut kosteusvauriohomeille alkaa myös helposti reagoimaan ulkoilmassa oleville homeille. Tämä ulkohomekausi alkaa, kun lumet ovat sulaneet ja jatkuu pakkasiin asti. Ulkohomeiden määrä vaihtelee eri aikoina riippuen monista tekijöistä, kuten sateen määräästä. Pahimmat hetket ulkohomeiden kanssa on silloin, kun keväällä lumet ovat sulaneet ja ruoho ei vielä viheriöi ja syksyllä,kun maa on taas sysimusta ja odotellaan niitä ensimmäsiä pakkasia, yleensä silloin on lokakuu - marraskuu.
        Toivon teille jaksamista!

        Asuin 2000-2002 asunnossa jossa oli kosteusongelmia.

        Keittiössä tiskiallas oli vuotanut pitkään, lastulevyt sen alla olivat turvonneet ja olleet kosteina pitkään. Kuivauskaappien ovet myös turvonneet ja niistä löytyi sädesientä.
        Terveystarkastaja sanoi että kaapiston "huonot" osat pitää vaihtaa mutta, isännöisijä ei moisesta välittänyt.

        Tämän lisäksi lämminvesiputki joka kulki kerroksesta toiseen oli vuotanut pitkään? ja kosteutta oli paljon varsin alemmassa asunnossa. Vuoto oli meidän keittiön kohdalla ja vesi valui alakertaan jossa ei kai kukaan silloin asunut ja vuoto jäi siksi huomaamatta.

        Myös tätä aiemmassa asunnossa oli kosteusvaurio pesuhuoneessa (isännöisijä poistatti maton ja kylppärin lattiaa kuivattiin 13 viikon ajan, mitään suojausta ei silloin käytetty).
        Tai oikeastaan lattian annettiin kuivua ilman mattoa mitään muuta ei tehty.

        Olen huomannut että mulla on ollut oireita myös silloin kun ilman kosteus on suuri.

        Olen jo pitkään aavistellut että itselläni voi olla lievää allergiaa, vaikka Prick-testi ei 1998 vuonna mitään indikoinut.


      • käytetyt homeet
        Allergiaa . kirjoitti:

        Asuin 2000-2002 asunnossa jossa oli kosteusongelmia.

        Keittiössä tiskiallas oli vuotanut pitkään, lastulevyt sen alla olivat turvonneet ja olleet kosteina pitkään. Kuivauskaappien ovet myös turvonneet ja niistä löytyi sädesientä.
        Terveystarkastaja sanoi että kaapiston "huonot" osat pitää vaihtaa mutta, isännöisijä ei moisesta välittänyt.

        Tämän lisäksi lämminvesiputki joka kulki kerroksesta toiseen oli vuotanut pitkään? ja kosteutta oli paljon varsin alemmassa asunnossa. Vuoto oli meidän keittiön kohdalla ja vesi valui alakertaan jossa ei kai kukaan silloin asunut ja vuoto jäi siksi huomaamatta.

        Myös tätä aiemmassa asunnossa oli kosteusvaurio pesuhuoneessa (isännöisijä poistatti maton ja kylppärin lattiaa kuivattiin 13 viikon ajan, mitään suojausta ei silloin käytetty).
        Tai oikeastaan lattian annettiin kuivua ilman mattoa mitään muuta ei tehty.

        Olen huomannut että mulla on ollut oireita myös silloin kun ilman kosteus on suuri.

        Olen jo pitkään aavistellut että itselläni voi olla lievää allergiaa, vaikka Prick-testi ei 1998 vuonna mitään indikoinut.

        ovat ns. ympäristöhomeita, joilla ei ole mitään tekemistä kosteusvauriohomeiden kanssa. Osa kosteusvauriohomeista on sen verran vaarallisia reaktioita tuottavia, että olisi eettisesti väärin testailla niitä ihmisillä labrassa, vaikka täytyy tosin myöntää, että useat testailevat niitä tietämättään työpaikkoillaan, kodeissaan jne.


      • aloittanut

        Mun refluksitauti todettiin mahalaukun tähystyksessä. Mahahapot pääsevät nousemaan ruokatorveen polttaen sitä ja jos vaivaa ei hoideta niin ruokatorvi tulehtuu, kuten minulla. Siksi tuntuu olevan vaikeaa selvittää mikä vaivan aiheuttaa sillä periaatteessa syylisiä voi olla useita.


      • allergiaa 1. kevät
        käytetyt homeet kirjoitti:

        ovat ns. ympäristöhomeita, joilla ei ole mitään tekemistä kosteusvauriohomeiden kanssa. Osa kosteusvauriohomeista on sen verran vaarallisia reaktioita tuottavia, että olisi eettisesti väärin testailla niitä ihmisillä labrassa, vaikka täytyy tosin myöntää, että useat testailevat niitä tietämättään työpaikkoillaan, kodeissaan jne.

        Tuossa vuoden-98 Prick testissä ei tainnut olla homeita mukana, niitä ei kai testaja jos itse kertoo epäilevänsä vain siitepöly- ja eläinpölyallergiaa

        En ajatellut tuolloin että olisin ollut homeelle altistuneena, on kuitenkin mahdollista että jo vuonna 96 asuessani 50-luvun rintamamiestalossa altistuin erilaisille homeille. Tämän jälkeen olen asunut kahdessa asunnossa jossa on varmasti ollut kosteusvaurioita (pesuhuone ja keittiö).

        Pesuhuoneen betonilattia oli ollut kostena pitkään, muovimaton sauma meni lattiakaivon vierestä, ilmeisesti tarpeeksi leveää mattoa ei ollut rakennusvaiheessa tai sitten rakentaja halusi säästää tai ei jaksanut hakea kaupasta uutta mattoa ;o)

        Kolmannen asunnon keittiöstä löydettiin sädesientä ja jotain muuta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2348
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2123
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      79
      1745
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1557
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1546
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1495
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1459
    8. 55
      1323
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      78
      1268
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe