Mitä IRKkaaminen on?

Tapio43OULU

Olen sen verran tyhmä,etten tiedä,mitä irkkaaminen on!?
Chattailua joskus harrastan,voisiko joku valaista minulle tuota irkkailua!!!

34

9986

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Irc on Niinkuin Chatti jota käytetään ympäri maailmaan Mirc ohjelman avulla. Irc = Internet relaiced chat.

• miksuh.

Irc:a ei ole mitenkään sidottu mirc:n. Mirc on vain yksi kymmenistä irc-clienteistä, eli ohjelmista joilla irc:ä voi käyttää.

• huhhahhei ja rommia pullo

irkata voi myös irssin kautta :) ja muidenkin ohjelmien kautta, irssissä otetaan vaan ssh-yhteys toiseen koneeseen.

IRC-GALLERIA EI OLE SAMA KU IRC EIKÄ IRC-GALLERIAN KÄYTTÄMINEN OLE IRKKAAMISTA!!!!

• ministeri

IRC eli Internet Relay Chat on nimensä mukaisesti sättäilyä, jutustelua. IRC on protokolla, mutta käyttäjälle siitä näkyvin osa on ohjelma, jolla irkataan. IRC-ohjelmalla otetaan yhteys palvelimeen, johon on yhteydessä muitakin käyttäjiä, ja joka on yhteydessä muihin palvelimiin. Palvelimet muodostavat IRC-verkon, joita on olemassa useita erilaisia.

IRC-(asiakas)ohjelmia ovat mm. mIRC, x-chat, irssi ja Ircle. Myös www-selaimella irkkaaminen onnistuu, tosin se on toiminnoiltaan rajoittuneempaan kuin irkkaamiseen tarkoitetulla ohjelmalla irkkaaminen.

SSH on pääteyhteysprotokolla, jolla ei sinänsä ole mitään tekemistä irkin kanssa.

• irkkaajayiov

Irkaaminen on tietty sitä et meet niiq ossaa. www.irc.fi ja laitat omii kuviis sinne ja sitte pistät mulle paljo kommentteja :D

• Tapio43OULU

Onko esim. tällä suomi24:lla oleva Chat irkkaamista?

Minä olen sillain pihalla koko irkkaamisesta,tosin joskus chattailen ja aikoinaan aika paljonkin tuolla suomi24 Chatissa.

Vai mitä eroa on irkkaamisella ja chatilla?

Täytyy myöntää,että olen pihalla tuon irkkaamisen suhteen!

• dfs
        Tapio43OULU kirjoitti:

Onko esim. tällä suomi24:lla oleva Chat irkkaamista?

Minä olen sillain pihalla koko irkkaamisesta,tosin joskus chattailen ja aikoinaan aika paljonkin tuolla suomi24 Chatissa.

Vai mitä eroa on irkkaamisella ja chatilla?

Täytyy myöntää,että olen pihalla tuon irkkaamisen suhteen!

Chateissa chattailu ei ole irkkaamista. Irkkaaminen on chattailua irc-asiakasohjelman kautta irc-verkossa muiden verkkoon kytketyineiden irc-asiakasohjelmien käyttäjien kanssa.

• miksuh.

No ensinnäkin. IRC on maailman suurimpia internet keskustelusysteemejä. Se keksittiin alunalkaen suomessa, mutta sen käyttö sitten levisi kaikkialle maailmaan. Lyhenne IRC tulee sanoista Internet Relay Chat.

IRC:n toiminta perustuu siihen, että ympäri maailmaa on IRC-palvelimia, joille käyttäjät voi ottaa yhteyden IRC-yhteysohjelmalla. Yksittäiset palvelimet kytkeytyy toisiinsa internetin kautta ja muodostaa ns. IRC-verkkoja. IRC-verkon idea on se, että käyttäjät voivat ottaa yhteyden heitä lähimpänä oleviin palvelimiin ja silti keskustella vaikka maapallon toisella puolella olevien irkkaajien kanssa. Eli IRC-verkko koostuu useista IRC-palvelimista, joilla kullakin voi olla käyttäjiä, verkko yhdistää palvelimet ja sallii eli palvelimia käyttävien irkkaajien irkkaamisen yhdessä.

IRC-verkkoja on esim IRCNet, joka on suomessa yleisimmin käytetty. IRCNet on myös vanhin IRC-verkoista. Lisäksi on esim undernet, QuakeNet jne. Lähes jokaisella internet-palveluntarjoajalla on IRC-palvelin. Suomessa käytännössä ainakin lähes jokainen palveluntarjoajien IRC-palvelimista kuuluu IRCNet IRC-verkkoon. Esim Saunalahdella, Elisalla, Soneralla jne kaikilla on oma IRC-palvelin.

IRC:n käyttämiseksi pitää gankkia IRC-yhteysohjelma. Näitä on kymmeniä erilaisia. Jokaiselle olemassaolevalle käytikselle on nykyään IRC-cöientti eli esim Linuxille, Windowsille, mäkille, Amigalle jne jne. IRC-clöienttejä on esim X-Chat, AmIRC, Irssi, irc-ii, Ircle, mIRC jne. jne. Lisäksi on olemassa webbiselaimella käytettäviä IRC-käyttöliittymiä, jollon ei tarvitse asentaa IRC-asiakasohjelmaa.

IRC on myöskin tiedosiirtoprotokolla, johon IRC:n toiminta perustuu. Muita protokollia on esim HTTP, SMTP, FTP jne.

IRC:ssä keskustelu tapahtuu ns. kanavilla (channel). Kanava on siis IRC:ssä käytetty nimi keskustelualueelle. Jokaisessa IRCVerkossa on hirveä määrä erilaisia kanavia. Kanavalla voi olla jokin aihealue, jonka ympärillä keskustelu pyörii, tai se voi olla ilman aihetta. Yleensä tosin tiettyyn aiheeseenkin keskittyneellä kanavalla juttelu on aika vapaamuotosta ajanviettoa.

• miksuh.

"IRC-clöienttejä"

Tarkotin tietenkin IRC-clienttejä :) Client on englantia ja tarkottaa asiakasta, tässätapauksessa asiakasohjelmaa.

• Tapio43OULU

tämä on hyvä vastaus ja tyydytti kysymystäni!
        kävin katsomassa antamasi irc sivut,ja asia selveni nyt paremmin!
        kiitokset vielä kerran!

• kertokaatietämättömälle

'' Lisäksi on olemassa webbiselaimella käytettäviä IRC-käyttöliittymiä, jollon ei tarvitse asentaa IRC-asiakasohjelmaa. ''
        kuten esimerkiksi? millä tavalla ne on rajoitteisimpia kuin muut?

• bamboo

sellanen paikka on netissä kun irc-galleria. siellä voi katsoa ja kommentoida muiden kuvia ja laittaa itsekin nimimerkillä kuvia toisten nähtäville. siellä voi kai myös keskustella jotain. en kyllä tiiä tarkoititko sä irkkii vai oliko kyse jostain muusta...

• Elian

Kuten varmasti jo hyin usein sanottua, Irc-galleriallahan ei siis ole mitään tekemistä oikean irkin kanssa.

• onpas kuitenkin
        Elian kirjoitti:

Kuten varmasti jo hyin usein sanottua, Irc-galleriallahan ei siis ole mitään tekemistä oikean irkin kanssa.

historiallisesti niillä on, sillä irc-galleria perustettiin alunperin irkkaajille, jotta he voisivat tietää miltä kaikki ne ihmiset joiden kanssa he irkkaavat näyttävät

• ????????

Eli miten chattailu esim suomi24 chatissa ja tämä "oikea " "irkkailu" nyt sitten eroavat? Onko tuollainen chattailu sitten huonompaa kuin irkkailu.

• kertokaatietämättömälle

'' Lisäksi on olemassa webbiselaimella käytettäviä IRC-käyttöliittymiä, jollon ei tarvitse asentaa IRC-asiakasohjelmaa. ''

• valmiit käskyt
        kertokaatietämättömälle kirjoitti:

ne clientit saa muistamaan salasanoja, servereitä,kanavia jne. (vrt, suosikit selaimessa tai "palauta edellinen istunto")
        On varmasti muutakin..mitä en ymmärrä..

• sulle...

www.irc-galleria.net

ensitöiksesi rekkaudu tuonne. tuolla siis "irkataan" eli kommentoidaan muiden kuvia ja päiväkirjamerkintöjä.

• 2 kilon siika

Ei jumalauta, älkää enää kyselkö mikä IRC on. Katsokaa ylemmäs, siellä on muutama erittäin hyvä vastaus. IRKKAAMINEN EI OLE KUVIEN KOMMENTOINTIA EIKÄ NIIDEN KATSELUA IRC-GALLERIASSA! peelot, olkaa hiljaa jos ette mistään ymmärrä. Katsokaa ylempänä olevia vastauksia.

• !!!
        2 kilon siika kirjoitti:

Ei jumalauta, älkää enää kyselkö mikä IRC on. Katsokaa ylemmäs, siellä on muutama erittäin hyvä vastaus. IRKKAAMINEN EI OLE KUVIEN KOMMENTOINTIA EIKÄ NIIDEN KATSELUA IRC-GALLERIASSA! peelot, olkaa hiljaa jos ette mistään ymmärrä. Katsokaa ylempänä olevia vastauksia.

kyl mä ja mun kamut ainakin kaikki tarkotetaan just tota irkkaamisella, en tiiä sit teistä tietokonehörhöistä, mullehan se on ihan sama mitä sillä tarkotetaan kuhan mä ja mun kamut tajuu mistä on puhe!!!

• :::.::
        !!! kirjoitti:

kyl mä ja mun kamut ainakin kaikki tarkotetaan just tota irkkaamisella, en tiiä sit teistä tietokonehörhöistä, mullehan se on ihan sama mitä sillä tarkotetaan kuhan mä ja mun kamut tajuu mistä on puhe!!!

Mutta ensin oli IRC ja sitten tulitte te...ja sitten tuli Galleria

• lolpellet
        !!! kirjoitti:

Kaikki jotka luulevat irc-gallerian käytön olevan irkkausta voivat vetää itsensä jojoon. Luulisit nyt tajuavan kun tätäkin lukee, että se v* galleria ei ole irkkaamista, eikä siellä kuvien kommentointi ole irkkaamista. Siellä etusivullakin sanotaan, että sillä ei ole mitään tekemistä irkin kanssa... Taitaa vain olla kaikilla kakaroilla aivovamma kun ei tajua sitä mitä siinäkin lukee. Jee me irkataan! Mullaki o kuvia irkissä! Ainoo vaa et irkissä ei voi olla mitää v* kuvia. Tämä on melkee sama juttu ku auto ois lentokone... Eikä silti kukaa sano et auto on lentokone... ;D

• hähää
        lolpellet kirjoitti:

Kaikki jotka luulevat irc-gallerian käytön olevan irkkausta voivat vetää itsensä jojoon. Luulisit nyt tajuavan kun tätäkin lukee, että se v* galleria ei ole irkkaamista, eikä siellä kuvien kommentointi ole irkkaamista. Siellä etusivullakin sanotaan, että sillä ei ole mitään tekemistä irkin kanssa... Taitaa vain olla kaikilla kakaroilla aivovamma kun ei tajua sitä mitä siinäkin lukee. Jee me irkataan! Mullaki o kuvia irkissä! Ainoo vaa et irkissä ei voi olla mitää v* kuvia. Tämä on melkee sama juttu ku auto ois lentokone... Eikä silti kukaa sano et auto on lentokone... ;D

uAllFail@irkkaaminen, iNeverFail
        mutta...
        aivan yllättäen
        wlanilla tulikin pienet pingit ;DDDDDD

• Nitaaah

irkkaaminen ei siis ole www sivustojen käyttöä, kommentoimista, selaamista yms.
        irc on täysin oma ohjelmansa jossa kirjoitellaan eri kanavilla eri ihmisille. Siellä ei ole esim. kuvia.
        irc-galleria oli tarkoitettu irkkaajille alkuun. Elikkä, ne ketkä irkkasi, pystyivät näkemään toisen irkkaajan kuvia galleriassa. Eli irkkaaminen on irkin käyttöä ja galleriassa kuvien ja päiväkirjojen kommentointi on vain kommentoimista.
        Ensinnäkin irc on ns. chat ohjelma jota ei galleriassa ole :)

tais olla vähän epäselvä tämäkin mutta pointti varmaan tuli selväksi...

• irkkaaaaja
      • irkkaaaaja

• E.V.V.K!!!

irc ja irc-galleria on ihan sama asia, uskokaa jo!!!

• joopsd

• irkkaaja, ei galleriasti
        E.V.V.K!!! kirjoitti:

irc ja irc-galleria on ihan sama asia, uskokaa jo!!!

Tuosta lukase mikä on IRC. http://cs.stadia.fi/~lamberg/opmat/IRC-opas.html Eli IRC toimii niin että irkkaaja ottaa tätä käyttöä varten sunnitellulla ohjelmalla yhteyden jonkun IRC-verkon johonkin palvelimeen. Sitten irkkaaja liittyy kanavalle, jossa on jotain tuntematonta (jos irkkaa pitkään samalla kanavalla voi tutustua ihmisiin) porukkaa jonka kanssa jutellaan kirjoittamalla tekstiä ja lähettämällä se muille kanavalla olijoille.

IRC-galleria taas on palvelu, joka on alunperin tehty sitä varten, että suomalaiset irkkaajat voisivat laittaa sinne kuviaan, koska irkissä ei voi nähdä kasvoja. Nykyään nuoriso on kuitenkin vallannut IRC-gallerian ja väittää sitä IRC:ksi, joka meitä oikeita irkkaajia ottaa päähän suunnattomasti. Siispä kuulkaa valistukseni ja uskokaatten lopulta että IRC on täysin eri asia kun Galleria.

Tuliko tarpeeksi tyhjentävästi, mitä?

• Nitaaah

irc: realiaikainen pikaviestintäpalvelu jonka saa lataamalla netistä tai asiakasohjelmalla. Valitset itsellesi nimimerkin jota käytät ja voit keskustella eri kanavilla eri ihmisille. Eli kyseessä ei ole mikään www sivusto vaan täysin oma ohjelmansa :)

Toivottavasti oli selkeä neuvo :)

• huooh..

"... realiaikainen pikaviestintäpalvelu jonka saa lataamalla netistä tai asiakasohjelmalla..."

?? Voiko irkin ladata?! ;o

"Eli kyseessä ei ole mikään www sivusto vaan täysin oma ohjelmansa :)"

Omalla ohjelmalla tarkoitat varmaankin irc-clienttiä?

• niin...

Mielestäni gallerian käytöstä pitäisi puhua irkkauksena. Se on niin suosittu että nykyään irkkauksella tarkoitetaan sen käyttöä.

• ja osa ei.

Itse en ole ikinä käyttänyt irc-galleriaa, tai mieltänyt sitä irkkaamiseksi. Ehkä se nuorempien keskuudessa on sitten irkki.

• ja osa ei. kirjoitti:

Itse en ole ikinä käyttänyt irc-galleriaa, tai mieltänyt sitä irkkaamiseksi. Ehkä se nuorempien keskuudessa on sitten irkki.

"Mielestäni gallerian käytöstä pitäisi puhua irkkauksena. Se on niin suosittu että nykyään irkkauksella tarkoitetaan sen käyttöä."

Vaikka miten media ja ihmiset sitä saattaakin tyrkyttää, että se on irkkausta se ei sitä ole.
        Tervetuloa irkin ihmeelliseen maailmaan huomattavasti kivempaa kun joku chattailu jossain.
        Lataa joko clientti wikipediassa taisi olla hyvä listaus erilaisista clienteistä?
        Ja firefoxiin saa mukavasti chatzillan lisäosaksi https://addons.mozilla.org/fi/firefox/addon/16

Tai sitten käyttää tuota webpohjaista irkkiä.

Tässä Quakenetin puolelle:
        http://webchat.quakenet.org/

Kanavia löytyypi pilvin pimein ainakin Quakenetin puolelta missä itse oleilen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1420
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1355
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      290
      1255
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1115
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1061
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1038
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1019
    8. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      878
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      18
      841
    Aihe