pitkä matematiikka...MIKSI?

hylätty

Aloitin lukion tässä syksyllä ja kuten niin monet muutkin oli valintojen seassa myös pitkä matematiikka. Takana on nyt ns. nollakurssi, josta selvisin kunnialla ja numeroksi sain kasin.
Mutta kun ykköskurssin kurssikoe palautettiin, olikin paperissa hylätty:4 , jolla ei läpi tietenkään mennä:/..edessä on uusinta heti tammikuun alussa!

Aloin miettimään että lupaavaa tulevaisuutta ei matikan saralla taida minulla olla ja muut aineet voivat kärsiä matikasta..hmm..

Tulevaisuudesta ei ole vielä tarkempaa tietoa, suunnittelupuoli(vaate-/sisustus-/arkkitehtuuri)kiinnostaa, mutta sitten myös ns. pr-työt ja toimittajan tms. ammatit..

mitä pitkällä matikalla saavuttaa? mistä ilman sitä jää paitsi?

2.kurssia tälläkin hetkellä puurran yrittäen hoitaa sen kunnialla loppuun, vanhempani ehdottivat yksityisoettajan palkkaamista, mutta itse olen kahden vaiheilla..!?

15

2883

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asia

No ehdottomasti käyt sen loppuun...alku on tietysti aina hankalaa, mutta ennenkuin huomaatkaan, olet jo päässyt siälle siihen matikan ajatusmaailmaan, ja jatkokurssit ei ole ollenkaan niin hankalia.

Jatkossa kun haet opiskelupaikkaa, käydystä pitkästä matikasta saa ratkaisevasti enemmän pisteitä kuin lyhyestä. Ja jos jätät sen nyt pois, niin suljet samalla monta mahdollisuutta tulevaisuudestasi pois...

Minä olen jo hiukan vanhempi, mutta jos minä saisin nyt alottaa lukion uudestaan, jättäisin suosiolla muiden aineiden lukemisen vähemmälle...loppujen lopuks lukioajasta ei jää just mitään muuta käteen kuin kielet ja matikan perustaidot, tuskin muistat historian asioita sen paremmin parin vuoden jälkeen, oli sinulla niistä lukiotodistuksessa sitten vitonen tai kymppi...mutta matikan perustaidot on äärettömän tärkeitä, ja niissä opitut taidot säilyvät.

Minun neuvoni on: Hoida matikka ja kielet, muut ovat toisarvoisia. Ja ota paljon kieliä!

Mutta toisaalta, nämä ovat vain minun ajatuksiani, vapaasti saa olla eri mieltä.

Fysiikka ja kemia tulisivat seuraavina, niistä oppii paljon käytännön asioiden toimivuutta ja muuta ns. yleishyödyllistä...ja matikan ja fysiikan turvin yo-kirjoitusten reaali on lastenleikkiä! -Vai lukisitko mieluummin pari tuhatta sivua historiaa? ;)

• niin

Ai niin, pitipä vielä lisätä, että...

niin se matikka, siis mistään lahjoista tai älykkyydestä siinä ei ole kysymys pätkääkään. Siihen homma ei kaadu.

Tosin lukion pitkä matikkaon vielä niin helppoa, että kun asian kerran ymmärtää, sitä ei tarvitse enää lukea ;) -Itse olen nyt Teknillisessä Korkeakoulussa, ja nyt sen matikan eteen on tehtävä työtä. Hyppäys lukion pitkän matikan tasolta tänne oli kyllä ikävästi hiukan liian suuri..siksipä monilla matikka ei täällä sujukaan, vaikka kympin tai ällän ylioppilaita olisivatkin...

vielä voisin sanoa sen, että opiskelu, oli sitten matikkaa tai mitä, ei ole juurikaan älykkyydestä kiinni, se on enemmänkin työntekoa, periaatteessa aivoilla, viime kädessä kyse on istumalihaksista ;)

• k.l
        niin kirjoitti:

Ai niin, pitipä vielä lisätä, että...

niin se matikka, siis mistään lahjoista tai älykkyydestä siinä ei ole kysymys pätkääkään. Siihen homma ei kaadu.

Tosin lukion pitkä matikkaon vielä niin helppoa, että kun asian kerran ymmärtää, sitä ei tarvitse enää lukea ;) -Itse olen nyt Teknillisessä Korkeakoulussa, ja nyt sen matikan eteen on tehtävä työtä. Hyppäys lukion pitkän matikan tasolta tänne oli kyllä ikävästi hiukan liian suuri..siksipä monilla matikka ei täällä sujukaan, vaikka kympin tai ällän ylioppilaita olisivatkin...

vielä voisin sanoa sen, että opiskelu, oli sitten matikkaa tai mitä, ei ole juurikaan älykkyydestä kiinni, se on enemmänkin työntekoa, periaatteessa aivoilla, viime kädessä kyse on istumalihaksista ;)

Minä en ainakaan ymmärrä, vaikka oon käynyt jo 3 pitkän matikan kurssia. Kaikkeni oon yrittäny ja silti on tullut vaan jotain nelosen ja vitosen väliltä. Vaihoin lyhyeen matikkaan ja sain kolmoskurssilta kympin... Olkoot vaikka kuinka tärkeetä jatkoopinnoille, mutta kun ei osaa niin ei osaa!!

• anna

HEip!

Olen itse huomannut pitkän matikan käyneenä että ainakin se kehitti loogisuutta. Saman tapaisia ajatuksia ovat myös pitkän matikan käyneet kaverit todenneet.

Ja jos se yhtään helpottaa niin matikka helpottuu vuosien varrella mitä enemmän sitä jaksaa pähkäillä. Ja se loppupeleissä on ihan oikeasti kivaa =)

• mää

Heips!
        Itse olen lukiossa nyt lyhyellä matikalla.Ja mitä mun kamuista (pitkällä matikalla keskiverto-oppilaita,6-8)) olen huomannut,niin kyllä se vaikeutuu.Ja Kyllä sitä aika hyvin näkee miten tulevaisuudessa (pitkän matikan osalta)menee eka vuoden jälk.Ensimmäiset 2-3 kurssia on kaikilla menny suht.hyvin,mutta sitten laskenut.En tiedä miten sitte ns.hyvillä oppilailla (8-10).

Mutta suosittelen,kokeilet vielä uusintakoetta,ja lasket ahkerasti.Jos menee huonosti,palkkaat sen yksityisopen,ja jos vielä menee suht.huonosti eka vuoden lopulla,ni harkitse pois jättämistä.
        KAnnattaa kattoo opuksista (mihin oot hakemassa lukion jälk.)miten sinun tulevaisuuden alalla katotaan pistemäärät,ja miettiä sitten mihin panostat.Ei aina ole huikeita eroja lyhyen ja pitkän pistemäärällä...
        Tzemiä,huomaan että olet tosissasi.

• numeronetti
        mää kirjoitti:

Heips!
        Itse olen lukiossa nyt lyhyellä matikalla.Ja mitä mun kamuista (pitkällä matikalla keskiverto-oppilaita,6-8)) olen huomannut,niin kyllä se vaikeutuu.Ja Kyllä sitä aika hyvin näkee miten tulevaisuudessa (pitkän matikan osalta)menee eka vuoden jälk.Ensimmäiset 2-3 kurssia on kaikilla menny suht.hyvin,mutta sitten laskenut.En tiedä miten sitte ns.hyvillä oppilailla (8-10).

Mutta suosittelen,kokeilet vielä uusintakoetta,ja lasket ahkerasti.Jos menee huonosti,palkkaat sen yksityisopen,ja jos vielä menee suht.huonosti eka vuoden lopulla,ni harkitse pois jättämistä.
        KAnnattaa kattoo opuksista (mihin oot hakemassa lukion jälk.)miten sinun tulevaisuuden alalla katotaan pistemäärät,ja miettiä sitten mihin panostat.Ei aina ole huikeita eroja lyhyen ja pitkän pistemäärällä...
        Tzemiä,huomaan että olet tosissasi.

No, minä olen käynyt pitkän alusta loppuun. Tyydyttävällä menestyksellä (eikö se 7 lueta tydyttäväksi arvosanaksi). Ei minun mielestäni ainakaan kurssit helpottunut eteenpäin mentäessä. Hankalaa se oli, mutta sinnittelinpähän loppuun asti. Lyhyt nimittäin olisi ollut ehkä vähän liian helppoa. Jälkeen päin ajateltuna harmittelen, että kuitenkin olisi ehkä kannattanut kirjoittaa lyhyt lopuksi, mutta pitkän käymistä en silti harmittele, vaikka loisto-oppilas siinä en ollutkaan.

Mutta, se ASIANI POINTTI, käy vähintään ensimmäinen vuosi pitkää ja jos se sittenkään ei ala sujumaan mitenkään, niin sitten vasta vaihda lyhyeen, KOSKA yhdessä vuodessakin saat jo niin paljon paremman pohjan lyhyen matikan opintoihin, että se on sitten paljon helpompaa.

Ja vielä, oli minunkin luokassani niitä joille nelosiakin tupsahteli, mutta he kuitenkin sinnittelivät loppuun asti. Ei kannata liian helposti luovuttaa. Minä muuten ainakin tein kokeessa niin, että kun en täydellisesti osannut tehtäviä, niin tein siihen asti kuin osasin ja irtopisteitä ropisi... :) Siinä minun koetaktiikkani, heh... Hyvää jatkoa!

• miKa

Toi on totta =) Mullakin meni matikka ekan kurssin (josta sain ysin) päin helkkaria, eli vitosia tuli ja kutosia vaikka kuinka yritin, kunnes kävin sellaisen tukikurssin. Nyt olen nostanut arvosanoja ja keskiarvoksi tuli kahdeksan. Enempäänkin olisi ollut mahdollisuus mutta en enää jaksa korotella kursseja =) Ämmää tai eetä lähden tempomaan sieltä kilpailuista =) Eli kun jaksaa tehdä työtä ja on ne perustasiat ja säännöt hallussa ni kyllä MAA:sta selviää.! Ok?

• kakkara

Matikkahan menee sillain, että alotetaan perusyhtälöistä, ja loppupään kursseissa on integraalit ja derivaatat ja analyysit ja todennäköisyydet ja niin edelleen.

Jos selviää parista ekasta kurssista, niin selviää siitä eteenpäinki. Nimittäin myöhempien kurssien sisältö on aika pitkälle perusjuttujen pyörittelyä. Mun mielestä myöhemmät kurssit on helpompia ku ensimmäiset.

Matikka on sellasta, että sitä pitää vaan laskee. Muuten ei opi. Ja pitää tietää perusasiat. Mä suoriuduin pitkästä matikasta kiitettävin arvosanoin lukiosta, mutta kirjotukset meni penkin alle, kun en ollu tehny ainuttakaan matikan laskua noin puoleen vuoteen. (Kirjotin matikan nyt syksyllä, kun kävin lukion kahdessa vuodessa enkä saanut tehtyä pakollisia kursseja 1,5 vuodessa. Mikä ei liene yllätys.)

Laske vaan ihan sikana, siitä on varmasti hyötyä myöhemmin!

• Glen

Siis mulle pitkän matikan opiskelu on ollut yhtä "tuskaa". Olen nyt lukion viimeisellä ja viimeinen pakollinen kurssi matikkaa menossa. Keskiarvo on jotain 5 ja puoli. Mutta olen yrittänyt sinnitellä väkisin mukana, se fiilis on mahtava kun osaa/tajuaa jonkun laskun. Yleensä tunneilla osaa laskea, mutta entä sitten kokeessa. Niissä tehtävät ovat yleensä vaikeampia ja pitäisi osata soveltaa. Jonkun kurssin olen käynyt kokonaan uudestaan ja jostakin kurssista on vieläkin 4. Eli yritän siis sanoa sitä, että koita käydä edes ensimmäinen vuosi, siitä saattaa olla jatkossa paljonkin hyötyä. Vaikka turhaltahan se tuntuu laskea joitakin laskuja, joista ei tiedä mihin niitä tarvitsee...Good luck.

• hönö

Hyvä ihminen,

ainakaan arkkitehdiksi et käsittääkseni voi tässä maassa opiskella ilman pitkää matikkaa ja sen hyvää hallintaa - joka siis vaatii ainoastaan harjoittelua!

• Abi

Kannattaa opiskella. Itse suoritan just pitkän matikan viimeistä pakollista kurssia ja pärjänny oon kohtalaisesti (keskiarvo 7.5). Matikka on kuitenkin loppujen lopuksi kivaa ja ainakin meidän koulussa pitkän matikan opiskelijoiden välille on kehittynyt hyvä yhteishenki ja tunneilla on jopa hauskaa.

Helppoo se ei ole, mutta kun panostat tosissasi niin varmasti pärjäät. Ennen koetta voisit silmäillä esimerkkejä ja käydä niitä läpi aivan kynä kädessä. Uusia harjoituslaskuja ei oikeestaan kannata laskea ennen koetta vaan hankkia rutiinia käymällä läpi tunnilla laskettuja tehtäviä ja miettimällä miksi näin on tehty ja mistä on tuo vastaus saatu (suttupaperi ja kynä suositeltavia). Tässä muutamia vinkkejä jotka ovat ainakin mulle olleet hyviä opiskelukeinoja. Työtä se vaatii, mutta on mukava kun on todella panostanut ja sen jälkeen koe menee hyvin.

Lisäksi olin ekan vuoden jälkeen kesäkurssilla kertaamassa (sen jälkeen korotin muutamia kurssiarvosanoja) ja viime kesänä abi-kurssilla. Molemmista on ollut tosi paljon apua ja niinpä olen lähdössä luottavaisin mielin kevään kirjotuksiin.

Mulle itelleni ekasta kurssista saatu 8 oli pettymys (yläasteen päästötodistuksessa matikka 10), mutta pitkässä matikassa seiska ja kasikin on jo todella hyviä arvosanoa. Kuutonenkin on hyvä, jos kurssi on ollut vaikee. Tsempiä, kyllä se siitä!

• Valopää

En osaa sanoa onko matikan lukemisesta paljonkaan hyötyä, paljon riippuu siitä mitä aiot isona tehdä. Joka tapauksessa kielet ovat tärkeitä, ainakin itseäni on harmittanut ettei lukiossa jaksanut vähempää kiinnostaa, sillä minkä taakseen jättää sen edestään löytää...

Itse olin aika haka matikassa yläasteella. Siitä huolimatta pitkän matikan ensimmäiset kurssit olivat shokkeja. Jotenkin se mekaaninen pyörittely ei sujunut minulta ollenkaan, ja muutenkin tunnuin olevani vieraassa ympäristössä (tai en edes oivaltanut sitä), ja olin kokeissa hätää kärsimässä. Olisin varmaan pärjännyt todella kehnosti ilman soveltavia tehtäviä, jotka saattoi ratkaista pähkäilemällä. Neljästä ensimmäistä kurssista sainkin vaivoin ysit, sen jälkeen alkoi napsahdella kymppejä, ja matikkakin tuntui muuttuvan sellaiseksi numeroiden ja kirjainten pyörittämiseksi vain. Eli tuo alku saattaa olla hankalaa, etenkin geometria voi tuottaa ongelmia, mutta jos siihen saakka sinnittelee, niin differentiaali- ja integraalilaskennassa pärjää vaikka ulkoa opettelulla. Helpompia tosin nekin ovat jos asiat ymmärtää. Myös itseluottamus on tärkeä tekijä. Mitä enemmän uskot itseesi, sitä helpommin laskut ratkeavat. Ymmärrän kyllä, että saattaa olla vaikea luottaa itseensä jos saa 4 , mutta yleensä nekin, jotka eivät osaa ratkaisuja itse keksiä, ymmärtävät nähdessään oikean ratkaisutavan mistä on kyse. Jos opiskelee kovin, eikä siltikään näe mallivastauksissa erityistä järkeä, niin silloin voi olla syytä vaihtaa lyhyeen.

• idibanashaban

mä en ollu yläasteella mitenkään hyvä matikas, mut aattelin sit kuitenki ottaa pitkän. ekat kurssit oli mielestäni helppoja mut sit niis keskimmäisis alko vähän takkuaan. laskin kuitenkin paljon (ainakin muiden aineiden työmäärään nähden) ja selviydyin niistä ihan ok (7-8). loppu/syventävätkurssit olivat ainakin mulle jo paljon helpompia ja kymppejä alkoi tippumaan.
      Mun mielestä pitkä kannattaa ehdottomasti käydä! kyllähän se töitä vaatii, mut siin vaihees ku pitää lähtee jatko-opiskeleen niin lähes jokapaikkaan saa pitkästä paljon enemmän lisäpisteitä kun lyhyestä.
      Ja onhan se aina kiva naureskella niille palikkamatikkalaisille...

• Jacko

Mä tiedän jo tulevaisuuden suunnitelmani (kieliä lukemaan) ja matematiikka on siitä kaukana niin olisi tyhmää lukea pitkää matematiikkaa. Suosittelisin yrittämään vielä, koska lyhyt matikka on hyvin helppoa ja välillä turhauttavaa. Etenkin sulle, kun oot jo lukenu pitkää jonkin aikaa.

• pää pystyyn..

kaikkialta sadelleiden rohkaisujen voimalla sain pääni nostettua ja opettajan vaihdoksen myötä aloin tajuamaan huomattavasti enemmän nyt 2.kurssilla :), pitänee kiinnittää opettajavalintaan tarkemmin huomiota-meillä on näet laaja valinnanmadollisuus! tuntuu niin mukavalta saada paperille oikea vastaus ja huomata et kaava vaan tulee ja lasku ratkeaa. aion lukea nyt joululoman 1.kurssin teoriaa ja tehä tehtäviä, ja tietty toivoa että eteenpäinmenneenä olen jo oppinut jotain lisää että asiat selviää helpommin..
      ..who knows!?

..itkemättä eteenpäin ja piruja maalataan seinille vasta kun niitä sinne kaivataan todella!

-KIITOS!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      54
      2409
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      28
      1759
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      70
      1434
    4. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      238
      1320
    5. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      119
      1154
    6. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      13
      990
    7. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      11
      963
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      948
    9. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      933
    10. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      59