Kuinka pitkäikäinen on perämoottori lähinnä liukuvissa veneissä? Tiedän, että siihen vaikkuttavat ajomäärät, ajotavat, syyshuollot jne. Milaisia kokemuksia teillä on? Kannattaako esim -88 vuosimallin 90hv Mercurystä maksaa juuri mitään?
Perämoottorin kestävyys?
38
5361
Vastaukset
- merimiestä
Kyllähän nuo moottorit kestää tolkuttoman paljon ajoa.
Normaalikäytössä (muutama käyttöpäivä kesässä) ei tunnu missään.
Taitavat kulua talven pakkasissa enempi kuin käytössä.
Eli hyvällä huollolla ja säännöllisillä öljynvaihdoilla niillä ajaa sukupolven ajan ellei pidä olla aina viimeistä vuosimallia.
Itsellä on 80 luvulta parikin konetta ja on taatusti uutta vastaavia. Kaikki huollot ja tarkastukset teen joka vuosi.
Varosathan perämoottoreissa maksaa hunajaa joten vanhoista ei paljoa kannata muutoin maksaa.
Starttimootori esim. lähes 500 egee, bensapumppu 100 egee kuulostaa vitsiltä, mutta totta se on! - Giggs
Ittellä on mökillä kone 60- luvulta ja käy kuin kello. Kestoikä riippu paljon ajomäärista, kovassa käytössä kone laukee yleensä siinä 15-20v iässä jopa aiemmin. Mökkikäytössä jos ajelee 1-10 tankillista kesässä ja huollot tekee niin kyllä kestää pitkään
- NEMIHINKÄÄNLAUKEE
Mullakin on 59-mallin Evarin 10 hp. ja aina toisella lähtee. ja toimii. ja on muuten hiljainen kone, ei ulvo 90 desibeliä 17 solmun pintaliussa.
- Pähkäilijä
Itselläni on kans 80-luvun 90-heppanen Yamaha, toista kesää käytössä. Oli aika turvallinen ostos, kun tunsin koneen historian mm. monta vuotta lämpimässä tallissa ajamatta. No on siinä ollut vähän laittoakin. Syksyllä meni stefat perästä, no se saatiin kuntoon. Tänä kesänä vein oikein huoltoon kaasarien puhdistukseen ja säätöön.
Kone käy nätisti, mitä nyt vieläkin käy pikkasen epätasaisesti 1000 - 2000 kierrosalueella kaasarihuollosta ja uusista tulpista huolimatta. Taitaa olla pikkuröpöttelyt ominaisuus. Mutta liukuajossa pelaa kun kello.
Toi oli kanssa varsinkin kaasarihuollon jälkeen yllätys, ettei sitä bensaa ihan mahdottomia kulu.
Ainoastaan mietityttää, koska kuuluu se "iso kilahdus", kun vanhan koneen ottaa ihan kunnon ajoon. Toivottavasti kestäisi, ei ole kauheita haluja hommata kymppitonnin konetta muutaman tonnin veneeseen!- kulu
(kaikki on suhteellista) jos viittii olla ajamatta ihan kaasu pohjassa. Itellä 2-t 60 hv kone ja ikää 16 vuotta, teen päivän eli 4-5 tuntia uistelua ja noin puolen tunnin siirtymät mukaan lukien yhdellä tankilla (siis vakio onksenyt 24 litraa). Kelistä riippuu ja toki siitä että onko se 4 vai 5 tuntia se reissu että kuinka paljon on pohjalla. Yleensä kuitenkin 20 litraa kaatamalla tulee tankki lähes piripintaan.
Jos lyön 4-5 k€ väliä ja vaihdan nelariin niin ei vielä näillä uistelumäärillä (about 12-15 reissua vuodessa) kannattane ainakaan bensankulutuksen takia. Hupiajossa ja yhteyskäytössähän tuota kulutuseroa tullee kai vieläkin vähemmän.
- RRR
3:sta merten mustasta mossesta huonoja kokemuksia. 5 Yamahasta hyviä kokemuksia. Erityisesti 3 syl 2 tahti jammu on varsin hyvä, jos on pidetty hyvin eli huollettu vuosittain.
- Itselläni
60FETOL Leikkas keväällä kiinni. Liekkö pakkanen puraissut... Kampi 2 mäntää soseena. Ei hjuva
- talviteloillemennyt
uudehkot 4-tahtiset esim. Honda/Yamaha 2000- luvun puolelta, onko sama kestävyys kuin vanhoissa Johnson/Evinrudeissa ?
- ammattikäytössä
Jamppi F150 ajettu 6000 tuntia jenkkipalstalla.
- veneilijä14v
Jammu 2t 40hv vm.87 ajettu helevetisti uistelua ja matkat täysillä. Ainoa vika on että trimmi paskana. Liekö jotain vikaa kun oli perä kaks kuukautta upoksissa :D ei noita ajamalla rikki saa. Peräkin kunnossa vaikka suht usein kiville olen ajanut, potkuri pitäis vaihtaa koska aivan lommoilla mut kulkee se noinkin. Autolubeen en täysin luota joten loraus öljyä pensan seassa ei liene pahitteeksi. Kulutus täysillä noin 18l/h ja uistellessa 2-3l/h
- ohovogvo
Jopas on kulutus....
- talviteloillemennyt
eikö kulutus 18l/h ole melko tavallinen lukema? riippuu tietenkin mikä vene kyseessä?
- Joakim1
Miten tietyn koneen kulutus täysillä riippuu veneestä?
- vm41
Se on kumma uskomus, että uusien koneiden varaosat olisivat halvempia ???
- Evari
Evarin etec h.o 115 kesti 234 tuntia. Monta reissua tehtiin että aika pitkälle liukuvassa pääsee.
- TulikohanPIKKUSEN
propakandaa sekaan ? Aja sinä vaan niillä nelareiden vetkuttajilla- äläkä sotke moottoreiden merkkejä-kun nimi lukee kyljessä !
- Evirude
Evirude ETEC meillä 90hv. 275 tuntia niin meni ruikkulaatikko ja suuttimet.
Ei kannattannu enää korjata. Nyt Honun 115 ja tunneissa mennään jo 653.
Vene 6m liukuva.- JAAJAAonhanNiitäNähty
kuinka Hondatkin tupeltaa, vaikka ovatkin kaasutin teknologiaa. jatkuvasti jotai kaasutinputki ongelmaa, ja muka kehittynyttä teknologiaa-voiVitsi,- että nykyaikana nelarikoneet ovat noin onnettomia tekeleitä'.
ja Evarit vain kulkee, ja kehittyy- toisinkuin paikalleen jämähtäneet nelarit tasapainomäntineen , ja muine humputuksineen !
JOTEN SINÄ PUHUT AIVAN TÄYTTÄ SONTAA !!!-SEN kuulee jokainen lukija-paitsi sinä ite !
Hondan koneet eivät koskaan pärjää yhtään missään- siis eivät koskaan missään,- ovat vain uutena jonai turaperseTuraajia-ja sitten NE sammuu ! - hummat
Vika on aina käyttäjissä, jos kone särkyy.
- bensaongelmia
Evari vro 70hv. vm -86 tai -87. En tiedä paljonko on käyttötunteja koneessa,?? kun olen ainaki kolmas omistaja. Itse ajellu n. 30h x 5 kesää ilman ongelmia, tai no,,, yksi ongelma on, kun kone syö jonkun verran bensaa jatkuvasti..
- SyötäIHMEESSÄ
Koneeseen se RVS-aine. Puristukset nousee uuden veroiseksi, ja kone liukastuu uutta paremmaksi. ja tehot nousee, ja sitä kautta saat kulutusta selvästi alemmas.
Ensimmäinen käsittely on tehtävä vain tyhjäkäynnillä ajellen parituntia.
- vm41
Miksi jotkut kuvittelevat koneiden kestävän eri lailla liukuva, tai uppouma runkoisissa ?
- Kalevi2
Voisikohan kysyjä tarkoittaa tuolla "lähinnä liukuvassa veneessä" ettei kone ole pääosin esm. uistelussa? Nelarithan kestää tunnetusti varsin hyvin oikein käytettynä uistelua joten niitä tunteja ei kannata verrata etappiajoa ajavien tunteihin.
Omakohtaisia kokemuksi: Mercury / Mariner 20 -88 ajettu 500h, myyty ehjänä, vaihdettu sytkäboksi, alakerran tiivisteet, kaasari, sytyksen ennakon muuttumisen hidastin. (hidastaa sytytysennakon myöhentymistä kun kaasun pudottaa nopeasti).
Johnson 20 -93 ajettu noin 500h myyty ehjänä. Vaihdettu valaistuspuola, kiinnitystelineen keskimmäinen joustin, kaasutin, polttoainepumppu.
Yamaha 40 -89 ostettu käytettynä, arvioitu kokonaistuntimäärä noin 1000. Omassa ajossa noin 500h. Annettu vaihdossa täysin palvelleena.
Lohko syöpynyt, männät, laakerointi ja perässä pakkihammaspyörä sekä kytkinkappale loppu. Kipin sylinterintiivisteet vuotaa, öljyt perässä maitomaiset. Sytkäboksi, viisarimalli, loppu. Kävi mutta hajoamistilassa.
Vaihdettu omassa käytössä vesipumpun siipipyörä. Kipin moottorin kuori vaati täydellisen puhdistuksen ja vahvan epoksimaalauksen koska oli syöpymäisillään puhki. Aimmista korjauksista ei tietoa.
Joku kauhisteli täällä 2T jamppa 40 ruokahalua, kaverin kertoma täysillä 18l/h ja uistellessa 2-3l/h ovat myös minun kokemukseni. Keskikulutus omassa ajossa (kalastusta ja siirtymiä) noin 5l/h. Jos joku pitää pahana, niin ei parempaa ole luvassa kuin vaihtamalla nelariin tai suorasuihku 2T-koneisiin tässä kokoluokassa.
Nykyinen kone Etec 30 -10 ajettu 400h. Vaihdettu huolto-osat vesipumpun siipipyörä, polttoainesuodin, perän öljyt (joka toinen vuosi) sytystulpat, kaksi sarjaa käytössä, ensi kausi menee vielä näillä, sitten täytynee ostaa uudet.
Takuuna kaksi vikaa, trimmin vapautusventtiili ja öljysäiliö. - Veneilijä14v
Kalevi2 kirjoitti:
Voisikohan kysyjä tarkoittaa tuolla "lähinnä liukuvassa veneessä" ettei kone ole pääosin esm. uistelussa? Nelarithan kestää tunnetusti varsin hyvin oikein käytettynä uistelua joten niitä tunteja ei kannata verrata etappiajoa ajavien tunteihin.
Omakohtaisia kokemuksi: Mercury / Mariner 20 -88 ajettu 500h, myyty ehjänä, vaihdettu sytkäboksi, alakerran tiivisteet, kaasari, sytyksen ennakon muuttumisen hidastin. (hidastaa sytytysennakon myöhentymistä kun kaasun pudottaa nopeasti).
Johnson 20 -93 ajettu noin 500h myyty ehjänä. Vaihdettu valaistuspuola, kiinnitystelineen keskimmäinen joustin, kaasutin, polttoainepumppu.
Yamaha 40 -89 ostettu käytettynä, arvioitu kokonaistuntimäärä noin 1000. Omassa ajossa noin 500h. Annettu vaihdossa täysin palvelleena.
Lohko syöpynyt, männät, laakerointi ja perässä pakkihammaspyörä sekä kytkinkappale loppu. Kipin sylinterintiivisteet vuotaa, öljyt perässä maitomaiset. Sytkäboksi, viisarimalli, loppu. Kävi mutta hajoamistilassa.
Vaihdettu omassa käytössä vesipumpun siipipyörä. Kipin moottorin kuori vaati täydellisen puhdistuksen ja vahvan epoksimaalauksen koska oli syöpymäisillään puhki. Aimmista korjauksista ei tietoa.
Joku kauhisteli täällä 2T jamppa 40 ruokahalua, kaverin kertoma täysillä 18l/h ja uistellessa 2-3l/h ovat myös minun kokemukseni. Keskikulutus omassa ajossa (kalastusta ja siirtymiä) noin 5l/h. Jos joku pitää pahana, niin ei parempaa ole luvassa kuin vaihtamalla nelariin tai suorasuihku 2T-koneisiin tässä kokoluokassa.
Nykyinen kone Etec 30 -10 ajettu 400h. Vaihdettu huolto-osat vesipumpun siipipyörä, polttoainesuodin, perän öljyt (joka toinen vuosi) sytystulpat, kaksi sarjaa käytössä, ensi kausi menee vielä näillä, sitten täytynee ostaa uudet.
Takuuna kaksi vikaa, trimmin vapautusventtiili ja öljysäiliö.Kakkoskalevi kusettaa urakalla jammuissa mitään vikaa oo
- Anonyymi
Veneilijä14v kirjoitti:
Kakkoskalevi kusettaa urakalla jammuissa mitään vikaa oo
Vai rupesi sinua kusettamaan.
- etech
koneena etec tunnit 1700 käytettiin auki viime huolosa niin ei ollut kulumia yhtään koneen sisällä:) ja matka jatkuu
- MinkäVuotinen
Ja minkä kokoinen se tecci on ?
- 25v
Johan vitsin murjaisit!
- sullahanON
25v kirjoitti:
Johan vitsin murjaisit!
Outo huumorintaju.
- etech
Kone on etek 50.
- Tekkimies
Meillä etec ho. Myös rvs sisällä ja hyvin pelittää.
Ja tuo siis hioutputti mallin, tehokkain luokassaan. - hummat
Uusi tekniikka aina vanhaa parempi, siis siirry ETEC kiin.
- etecHO
Miks pyörittää vanhaa tekniikkaa liikkuvia kuluvia osia.
etecHO ja öljynä xd100, siinä on resepti- Anonyymi
Tuon paalautuvuus on kyllä hyvä!
- Anonyymi
Vieläkö koneet pelaa.
- Anonyymi
Itsellä 70- ja 80-lukujen koneita. Yhden 4-heppaisen 70-lukulaisen nykäisin käyntiin yhdeksän vuoden hiljaisuuden jälkeen viime kesänä. Yski, puski ja lähti käymään. Kukkuu edelleen - vesijäähdytteinen kun on, niin jäähdytinjärjestelmän pyörän kunto mietityttää. Vanhat ilmajäähdytteiset pikkukoneet ovat parhaita, siis ne ilman vaihteita olevat!
- Anonyymi
Ilman tuntimittarin lukua on vaikea arvioida moottorin käyttöikää.
- Anonyymi
Olen ajanut n. vuoden 82 mallin Suzukilla 28 hv n. 40 vuotta.
Viat: käsikäynnistimen sokan vaihto, vesipumpun vaihto kerran ja bensaliittimen vaihto kaksi kertaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445419Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243510Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t3022997Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui592771- 1772451
- 292264
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271939Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3701922Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu941849M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161431