Perämoottorin kestävyys?

Kokemuksia..

Kuinka pitkäikäinen on perämoottori lähinnä liukuvissa veneissä? Tiedän, että siihen vaikkuttavat ajomäärät, ajotavat, syyshuollot jne. Milaisia kokemuksia teillä on? Kannattaako esim -88 vuosimallin 90hv Mercurystä maksaa juuri mitään?

38

5942

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merimiestä

      Kyllähän nuo moottorit kestää tolkuttoman paljon ajoa.
      Normaalikäytössä (muutama käyttöpäivä kesässä) ei tunnu missään.
      Taitavat kulua talven pakkasissa enempi kuin käytössä.
      Eli hyvällä huollolla ja säännöllisillä öljynvaihdoilla niillä ajaa sukupolven ajan ellei pidä olla aina viimeistä vuosimallia.
      Itsellä on 80 luvulta parikin konetta ja on taatusti uutta vastaavia. Kaikki huollot ja tarkastukset teen joka vuosi.
      Varosathan perämoottoreissa maksaa hunajaa joten vanhoista ei paljoa kannata muutoin maksaa.
      Starttimootori esim. lähes 500 egee, bensapumppu 100 egee kuulostaa vitsiltä, mutta totta se on!

    • Giggs

      Ittellä on mökillä kone 60- luvulta ja käy kuin kello. Kestoikä riippu paljon ajomäärista, kovassa käytössä kone laukee yleensä siinä 15-20v iässä jopa aiemmin. Mökkikäytössä jos ajelee 1-10 tankillista kesässä ja huollot tekee niin kyllä kestää pitkään

      • NEMIHINKÄÄNLAUKEE

        Mullakin on 59-mallin Evarin 10 hp. ja aina toisella lähtee. ja toimii. ja on muuten hiljainen kone, ei ulvo 90 desibeliä 17 solmun pintaliussa.


    • Pähkäilijä

      Itselläni on kans 80-luvun 90-heppanen Yamaha, toista kesää käytössä. Oli aika turvallinen ostos, kun tunsin koneen historian mm. monta vuotta lämpimässä tallissa ajamatta. No on siinä ollut vähän laittoakin. Syksyllä meni stefat perästä, no se saatiin kuntoon. Tänä kesänä vein oikein huoltoon kaasarien puhdistukseen ja säätöön.

      Kone käy nätisti, mitä nyt vieläkin käy pikkasen epätasaisesti 1000 - 2000 kierrosalueella kaasarihuollosta ja uusista tulpista huolimatta. Taitaa olla pikkuröpöttelyt ominaisuus. Mutta liukuajossa pelaa kun kello.

      Toi oli kanssa varsinkin kaasarihuollon jälkeen yllätys, ettei sitä bensaa ihan mahdottomia kulu.

      Ainoastaan mietityttää, koska kuuluu se "iso kilahdus", kun vanhan koneen ottaa ihan kunnon ajoon. Toivottavasti kestäisi, ei ole kauheita haluja hommata kymppitonnin konetta muutaman tonnin veneeseen!

      • kulu

        (kaikki on suhteellista) jos viittii olla ajamatta ihan kaasu pohjassa. Itellä 2-t 60 hv kone ja ikää 16 vuotta, teen päivän eli 4-5 tuntia uistelua ja noin puolen tunnin siirtymät mukaan lukien yhdellä tankilla (siis vakio onksenyt 24 litraa). Kelistä riippuu ja toki siitä että onko se 4 vai 5 tuntia se reissu että kuinka paljon on pohjalla. Yleensä kuitenkin 20 litraa kaatamalla tulee tankki lähes piripintaan.

        Jos lyön 4-5 k€ väliä ja vaihdan nelariin niin ei vielä näillä uistelumäärillä (about 12-15 reissua vuodessa) kannattane ainakaan bensankulutuksen takia. Hupiajossa ja yhteyskäytössähän tuota kulutuseroa tullee kai vieläkin vähemmän.


    • RRR

      3:sta merten mustasta mossesta huonoja kokemuksia. 5 Yamahasta hyviä kokemuksia. Erityisesti 3 syl 2 tahti jammu on varsin hyvä, jos on pidetty hyvin eli huollettu vuosittain.

      • Itselläni

        60FETOL Leikkas keväällä kiinni. Liekkö pakkanen puraissut... Kampi 2 mäntää soseena. Ei hjuva


    • talviteloillemennyt

      uudehkot 4-tahtiset esim. Honda/Yamaha 2000- luvun puolelta, onko sama kestävyys kuin vanhoissa Johnson/Evinrudeissa ?

    • ammattikäytössä

      Jamppi F150 ajettu 6000 tuntia jenkkipalstalla.

    • veneilijä14v

      Jammu 2t 40hv vm.87 ajettu helevetisti uistelua ja matkat täysillä. Ainoa vika on että trimmi paskana. Liekö jotain vikaa kun oli perä kaks kuukautta upoksissa :D ei noita ajamalla rikki saa. Peräkin kunnossa vaikka suht usein kiville olen ajanut, potkuri pitäis vaihtaa koska aivan lommoilla mut kulkee se noinkin. Autolubeen en täysin luota joten loraus öljyä pensan seassa ei liene pahitteeksi. Kulutus täysillä noin 18l/h ja uistellessa 2-3l/h

      • ohovogvo

        Jopas on kulutus....


    • talviteloillemennyt

      eikö kulutus 18l/h ole melko tavallinen lukema? riippuu tietenkin mikä vene kyseessä?

      • Joakim1

        Miten tietyn koneen kulutus täysillä riippuu veneestä?


    • vm41

      Se on kumma uskomus, että uusien koneiden varaosat olisivat halvempia ???

    • Evari

      Evarin etec h.o 115 kesti 234 tuntia. Monta reissua tehtiin että aika pitkälle liukuvassa pääsee.

      • TulikohanPIKKUSEN

        propakandaa sekaan ? Aja sinä vaan niillä nelareiden vetkuttajilla- äläkä sotke moottoreiden merkkejä-kun nimi lukee kyljessä !


    • Evirude

      Evirude ETEC meillä 90hv. 275 tuntia niin meni ruikkulaatikko ja suuttimet.
      Ei kannattannu enää korjata. Nyt Honun 115 ja tunneissa mennään jo 653.
      Vene 6m liukuva.

      • JAAJAAonhanNiitäNähty

        kuinka Hondatkin tupeltaa, vaikka ovatkin kaasutin teknologiaa. jatkuvasti jotai kaasutinputki ongelmaa, ja muka kehittynyttä teknologiaa-voiVitsi,- että nykyaikana nelarikoneet ovat noin onnettomia tekeleitä'.
        ja Evarit vain kulkee, ja kehittyy- toisinkuin paikalleen jämähtäneet nelarit tasapainomäntineen , ja muine humputuksineen !

        JOTEN SINÄ PUHUT AIVAN TÄYTTÄ SONTAA !!!-SEN kuulee jokainen lukija-paitsi sinä ite !

        Hondan koneet eivät koskaan pärjää yhtään missään- siis eivät koskaan missään,- ovat vain uutena jonai turaperseTuraajia-ja sitten NE sammuu !


      • hummat

        Vika on aina käyttäjissä, jos kone särkyy.


    • bensaongelmia

      Evari vro 70hv. vm -86 tai -87. En tiedä paljonko on käyttötunteja koneessa,?? kun olen ainaki kolmas omistaja. Itse ajellu n. 30h x 5 kesää ilman ongelmia, tai no,,, yksi ongelma on, kun kone syö jonkun verran bensaa jatkuvasti..

      • SyötäIHMEESSÄ

        Koneeseen se RVS-aine. Puristukset nousee uuden veroiseksi, ja kone liukastuu uutta paremmaksi. ja tehot nousee, ja sitä kautta saat kulutusta selvästi alemmas.

        Ensimmäinen käsittely on tehtävä vain tyhjäkäynnillä ajellen parituntia.


    • vm41

      Miksi jotkut kuvittelevat koneiden kestävän eri lailla liukuva, tai uppouma runkoisissa ?

      • Kalevi2

        Voisikohan kysyjä tarkoittaa tuolla "lähinnä liukuvassa veneessä" ettei kone ole pääosin esm. uistelussa? Nelarithan kestää tunnetusti varsin hyvin oikein käytettynä uistelua joten niitä tunteja ei kannata verrata etappiajoa ajavien tunteihin.

        Omakohtaisia kokemuksi: Mercury / Mariner 20 -88 ajettu 500h, myyty ehjänä, vaihdettu sytkäboksi, alakerran tiivisteet, kaasari, sytyksen ennakon muuttumisen hidastin. (hidastaa sytytysennakon myöhentymistä kun kaasun pudottaa nopeasti).

        Johnson 20 -93 ajettu noin 500h myyty ehjänä. Vaihdettu valaistuspuola, kiinnitystelineen keskimmäinen joustin, kaasutin, polttoainepumppu.

        Yamaha 40 -89 ostettu käytettynä, arvioitu kokonaistuntimäärä noin 1000. Omassa ajossa noin 500h. Annettu vaihdossa täysin palvelleena.
        Lohko syöpynyt, männät, laakerointi ja perässä pakkihammaspyörä sekä kytkinkappale loppu. Kipin sylinterintiivisteet vuotaa, öljyt perässä maitomaiset. Sytkäboksi, viisarimalli, loppu. Kävi mutta hajoamistilassa.

        Vaihdettu omassa käytössä vesipumpun siipipyörä. Kipin moottorin kuori vaati täydellisen puhdistuksen ja vahvan epoksimaalauksen koska oli syöpymäisillään puhki. Aimmista korjauksista ei tietoa.

        Joku kauhisteli täällä 2T jamppa 40 ruokahalua, kaverin kertoma täysillä 18l/h ja uistellessa 2-3l/h ovat myös minun kokemukseni. Keskikulutus omassa ajossa (kalastusta ja siirtymiä) noin 5l/h. Jos joku pitää pahana, niin ei parempaa ole luvassa kuin vaihtamalla nelariin tai suorasuihku 2T-koneisiin tässä kokoluokassa.

        Nykyinen kone Etec 30 -10 ajettu 400h. Vaihdettu huolto-osat vesipumpun siipipyörä, polttoainesuodin, perän öljyt (joka toinen vuosi) sytystulpat, kaksi sarjaa käytössä, ensi kausi menee vielä näillä, sitten täytynee ostaa uudet.
        Takuuna kaksi vikaa, trimmin vapautusventtiili ja öljysäiliö.


      • Veneilijä14v
        Kalevi2 kirjoitti:

        Voisikohan kysyjä tarkoittaa tuolla "lähinnä liukuvassa veneessä" ettei kone ole pääosin esm. uistelussa? Nelarithan kestää tunnetusti varsin hyvin oikein käytettynä uistelua joten niitä tunteja ei kannata verrata etappiajoa ajavien tunteihin.

        Omakohtaisia kokemuksi: Mercury / Mariner 20 -88 ajettu 500h, myyty ehjänä, vaihdettu sytkäboksi, alakerran tiivisteet, kaasari, sytyksen ennakon muuttumisen hidastin. (hidastaa sytytysennakon myöhentymistä kun kaasun pudottaa nopeasti).

        Johnson 20 -93 ajettu noin 500h myyty ehjänä. Vaihdettu valaistuspuola, kiinnitystelineen keskimmäinen joustin, kaasutin, polttoainepumppu.

        Yamaha 40 -89 ostettu käytettynä, arvioitu kokonaistuntimäärä noin 1000. Omassa ajossa noin 500h. Annettu vaihdossa täysin palvelleena.
        Lohko syöpynyt, männät, laakerointi ja perässä pakkihammaspyörä sekä kytkinkappale loppu. Kipin sylinterintiivisteet vuotaa, öljyt perässä maitomaiset. Sytkäboksi, viisarimalli, loppu. Kävi mutta hajoamistilassa.

        Vaihdettu omassa käytössä vesipumpun siipipyörä. Kipin moottorin kuori vaati täydellisen puhdistuksen ja vahvan epoksimaalauksen koska oli syöpymäisillään puhki. Aimmista korjauksista ei tietoa.

        Joku kauhisteli täällä 2T jamppa 40 ruokahalua, kaverin kertoma täysillä 18l/h ja uistellessa 2-3l/h ovat myös minun kokemukseni. Keskikulutus omassa ajossa (kalastusta ja siirtymiä) noin 5l/h. Jos joku pitää pahana, niin ei parempaa ole luvassa kuin vaihtamalla nelariin tai suorasuihku 2T-koneisiin tässä kokoluokassa.

        Nykyinen kone Etec 30 -10 ajettu 400h. Vaihdettu huolto-osat vesipumpun siipipyörä, polttoainesuodin, perän öljyt (joka toinen vuosi) sytystulpat, kaksi sarjaa käytössä, ensi kausi menee vielä näillä, sitten täytynee ostaa uudet.
        Takuuna kaksi vikaa, trimmin vapautusventtiili ja öljysäiliö.

        Kakkoskalevi kusettaa urakalla jammuissa mitään vikaa oo


      • Anonyymi
        Veneilijä14v kirjoitti:

        Kakkoskalevi kusettaa urakalla jammuissa mitään vikaa oo

        Vai rupesi sinua kusettamaan.


    • etech

      koneena etec tunnit 1700 käytettiin auki viime huolosa niin ei ollut kulumia yhtään koneen sisällä:) ja matka jatkuu

      • MinkäVuotinen

        Ja minkä kokoinen se tecci on ?


      • 25v

        Johan vitsin murjaisit!


      • sullahanON
        25v kirjoitti:

        Johan vitsin murjaisit!

        Outo huumorintaju.


    • etech

      Kone on etek 50.

    • Tekkimies

      Meillä etec ho. Myös rvs sisällä ja hyvin pelittää.
      Ja tuo siis hioutputti mallin, tehokkain luokassaan.

    • hummat

      Uusi tekniikka aina vanhaa parempi, siis siirry ETEC kiin.

    • etecHO

      Miks pyörittää vanhaa tekniikkaa liikkuvia kuluvia osia.
      etecHO ja öljynä xd100, siinä on resepti

      • Anonyymi

        Tuon paalautuvuus on kyllä hyvä!


    • Anonyymi

      Vieläkö koneet pelaa.

    • Anonyymi

      Itsellä 70- ja 80-lukujen koneita. Yhden 4-heppaisen 70-lukulaisen nykäisin käyntiin yhdeksän vuoden hiljaisuuden jälkeen viime kesänä. Yski, puski ja lähti käymään. Kukkuu edelleen - vesijäähdytteinen kun on, niin jäähdytinjärjestelmän pyörän kunto mietityttää. Vanhat ilmajäähdytteiset pikkukoneet ovat parhaita, siis ne ilman vaihteita olevat!

    • Anonyymi

      Ilman tuntimittarin lukua on vaikea arvioida moottorin käyttöikää.

    • Anonyymi

      Olen ajanut n. vuoden 82 mallin Suzukilla 28 hv n. 40 vuotta.
      Viat: käsikäynnistimen sokan vaihto, vesipumpun vaihto kerran ja bensaliittimen vaihto kaksi kertaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

      Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      191
      3497
    2. Mies, näen sinua hetken

      ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen
      Ikävä
      12
      3030
    3. Riikka Purra on ihana, jämpti

      Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      61
      2478
    4. Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa

      Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman
      Perussuomalaiset
      9
      2115
    5. Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!

      Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1910
    6. Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)

      Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.
      Maailman menoa
      6
      1848
    7. Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki

      Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue
      39
      1682
    8. Mitä ajattelet

      Siitä henkilöstä jota kaipaat? Sana vapaa!
      Ikävä
      90
      1561
    9. Mikä kaivatussasi

      kolahti? 💥
      Ikävä
      72
      1113
    10. Kenen luo menisit nyt

      jos se olisi mahdollista?
      Ikävä
      74
      1100
    Aihe