Avance 245 merikelpoisuus

keke124

Kuinka merikelpoinen Avance 245 on kun pituutta on vain tuo 24.5 jalkaa?

39

13281

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Seegelgubbe

      Muistaakseni Kai Granholm voitti kyseisellä veneellä Englannista Azoreille ja takaisin purjehditun kisan aikoinaan kauan sitten.

      • eri vene

        eikö ollutkaan Eygthene 24 tuo?


      • Viki

        Jotain tuollaista muistelen, jotta Vene-lehdessä olis ollut juttu joskus vajaa kolkytä vuotta sitten. Olikos Veleiron Kekkonen samassa veneessä?

        Vene Avance 24, eikös niin, hyvin pärjäsivät, mutta että voittivatkos ne???

        Mutta, mikä ettei Avance 24llä merelle, itse vene tietty kestää, kun sen kunnostaa ja varustaa ko hommaan (peräsin, riki), ennen taas loppuu kipparin ja miehistön merikelpoisuus kuin veneen!


      • Luxu
        Viki kirjoitti:

        Jotain tuollaista muistelen, jotta Vene-lehdessä olis ollut juttu joskus vajaa kolkytä vuotta sitten. Olikos Veleiron Kekkonen samassa veneessä?

        Vene Avance 24, eikös niin, hyvin pärjäsivät, mutta että voittivatkos ne???

        Mutta, mikä ettei Avance 24llä merelle, itse vene tietty kestää, kun sen kunnostaa ja varustaa ko hommaan (peräsin, riki), ennen taas loppuu kipparin ja miehistön merikelpoisuus kuin veneen!

        oli veneen nimi. Sillä, Avance 24, voitettiin kyseinen kisa.

        Etteikö merikelpoinen?


      • Anonyymi

        Kyllä näin on.


    • Nimetön

      perheporukalla retkivene, käy saarten suojassa.
      Merellä tuulee yllättäen lujaakin, tarvitaan diesel-sisämoottori, aallokon vuoksi.

      • exxxx

        Ei pikkupurkkarissa mitään moottoria tarvita, eikä edes sisäkoneella tuon kokoisessa veneessä sillä mitään tekisikään, kun tulee KUNNON aallokkoa. En lähtisi Avancella Itämerta kauemmaksi. Noissa Norlinin suunnittelemissa pikkupursissa kannattaa olla tarkkana peräsimien kanssa. Ne ovat lähes kaikissa vanhemmissa veneissä sisältä märkiä ja suunnitteluvirheen takia melko heikkotekoisia. Peräsin Avancestakin todennäköisesti ensimmäisenä pettää. Myös sitlooran lattia on liian matalalla ja vettä tulee kovassa kelissä tyhjennysreijistä enemmin sisään, kuin ehtii ulos, varsinkin, jos on paljon kuormaa ja se painava sisäkone. Kohtuullinen vene muuten, mutta selvästi ylihintainen.


      • Monilla purjehtinut
        exxxx kirjoitti:

        Ei pikkupurkkarissa mitään moottoria tarvita, eikä edes sisäkoneella tuon kokoisessa veneessä sillä mitään tekisikään, kun tulee KUNNON aallokkoa. En lähtisi Avancella Itämerta kauemmaksi. Noissa Norlinin suunnittelemissa pikkupursissa kannattaa olla tarkkana peräsimien kanssa. Ne ovat lähes kaikissa vanhemmissa veneissä sisältä märkiä ja suunnitteluvirheen takia melko heikkotekoisia. Peräsin Avancestakin todennäköisesti ensimmäisenä pettää. Myös sitlooran lattia on liian matalalla ja vettä tulee kovassa kelissä tyhjennysreijistä enemmin sisään, kuin ehtii ulos, varsinkin, jos on paljon kuormaa ja se painava sisäkone. Kohtuullinen vene muuten, mutta selvästi ylihintainen.

        Eihän se merikelpoinen ole ei sitten lähimainkaan. Järville ja saaristoon Norlin sen tarkoitti. Heikko rakenteeltaan ja kuten edellä sanottu peräsinkonstruktio pettää kovissa olosuhteissa melko varmasti.

        Sisävesillä ja suojaisilla merivesillä aivan näpäkkä pursi, mutta miksi sillä pitäisi lähteä koviin olosuhteisiin kun sitä ei ole niihin tarkoitettu!


      • keke124
        Monilla purjehtinut kirjoitti:

        Eihän se merikelpoinen ole ei sitten lähimainkaan. Järville ja saaristoon Norlin sen tarkoitti. Heikko rakenteeltaan ja kuten edellä sanottu peräsinkonstruktio pettää kovissa olosuhteissa melko varmasti.

        Sisävesillä ja suojaisilla merivesillä aivan näpäkkä pursi, mutta miksi sillä pitäisi lähteä koviin olosuhteisiin kun sitä ei ole niihin tarkoitettu!

        Eikun ajattelin että jos semmosen hankkisi niin olisi kiva jos sillä voisi kierrellä ympäri Itämerta ilman että koko ajan pelkäisi miten käy jos tuuli yltyy.. En sillä tietenkään Itämerta pitemmälle lähtisi.


      • Märkä peräsin
        exxxx kirjoitti:

        Ei pikkupurkkarissa mitään moottoria tarvita, eikä edes sisäkoneella tuon kokoisessa veneessä sillä mitään tekisikään, kun tulee KUNNON aallokkoa. En lähtisi Avancella Itämerta kauemmaksi. Noissa Norlinin suunnittelemissa pikkupursissa kannattaa olla tarkkana peräsimien kanssa. Ne ovat lähes kaikissa vanhemmissa veneissä sisältä märkiä ja suunnitteluvirheen takia melko heikkotekoisia. Peräsin Avancestakin todennäköisesti ensimmäisenä pettää. Myös sitlooran lattia on liian matalalla ja vettä tulee kovassa kelissä tyhjennysreijistä enemmin sisään, kuin ehtii ulos, varsinkin, jos on paljon kuormaa ja se painava sisäkone. Kohtuullinen vene muuten, mutta selvästi ylihintainen.

        Jos menet kosteusmittarin kanssa mihin tahansa telakointisatamaan ja kokeilet mittarilla peräsimiä, niissä on enemmän märkiä kuin kuivia. ja missä tahansa veneessä.


      • pikäköli-merikelpoin
        keke124 kirjoitti:

        Eikun ajattelin että jos semmosen hankkisi niin olisi kiva jos sillä voisi kierrellä ympäri Itämerta ilman että koko ajan pelkäisi miten käy jos tuuli yltyy.. En sillä tietenkään Itämerta pitemmälle lähtisi.

        Osta pitkäkölinen, niin ottaa aallokon ja tuulet turvallisesti!


    • vene e on

      Tänä kesänä on tullut purjehdittua avomerellä sekä Suomen- että Pohjanlahdella. Avance 245 on luja vene ja siinähän on sisämoottori, joten sekään ei rajoita merikelpoisuutta. Pituus ei sinänsä ole merikelpoisuuden mitta - tosin kovaan vasta-aallokkoon ajaminen voi olla tympeätä nyökkimisen vuoksi, mutta niin se kyllä on 5-7 jalkaa pidemmilläkin veneillä.

      • jiiku

        Teoriassa veneen voi kaataa sivuaalto, joka on 1/3 veneen pituudesta. Toki myös rungon muodoilla, varalaidan korkeudella, leveydellä ja purjealan ja kölipainollakin on merkitystä.

        Tuskin Avancea on tarkoitettu pitkille avomeriosuuksille, joilla keli ehtii vaihtumaan vaikkapa myrskyksikin. Esimerkiksi ARC:een 245 ei pääsisi, koska se on liian lyhyt (28 jalkaa on minimi).


      • lisäilijä
        jiiku kirjoitti:

        Teoriassa veneen voi kaataa sivuaalto, joka on 1/3 veneen pituudesta. Toki myös rungon muodoilla, varalaidan korkeudella, leveydellä ja purjealan ja kölipainollakin on merkitystä.

        Tuskin Avancea on tarkoitettu pitkille avomeriosuuksille, joilla keli ehtii vaihtumaan vaikkapa myrskyksikin. Esimerkiksi ARC:een 245 ei pääsisi, koska se on liian lyhyt (28 jalkaa on minimi).

        Olipa älytön teoria. Veneen pituudella ja kaatumisella jonkin kokoisessa sivuaallossa ei ole mitään yhteyttä toisisnsa. Myöskään pituudella ja merikelpoisuudella ei ole mitään lukuyhteyttä. Monissa avomerkisoissa on jokin raja osallistuvan veneen pituudella, mutta onko se älykästä, olennaista tai hyvä mittari, voidaan esittää myös vastineita -tosin, tuolla mittasäännöllä optarit jäävät autojen katoille. Mutta niin jäisivät veneen painon, purjealan, uppouman, miehistön min. määrän tms. muunkin rajan ansiosta.


      • Olipa helppo vastaus
        lisäilijä kirjoitti:

        Olipa älytön teoria. Veneen pituudella ja kaatumisella jonkin kokoisessa sivuaallossa ei ole mitään yhteyttä toisisnsa. Myöskään pituudella ja merikelpoisuudella ei ole mitään lukuyhteyttä. Monissa avomerkisoissa on jokin raja osallistuvan veneen pituudella, mutta onko se älykästä, olennaista tai hyvä mittari, voidaan esittää myös vastineita -tosin, tuolla mittasäännöllä optarit jäävät autojen katoille. Mutta niin jäisivät veneen painon, purjealan, uppouman, miehistön min. määrän tms. muunkin rajan ansiosta.

        Kyseessä ei ole niinkään teoria vaan kokemusten kautta muodostuva nyrkkisääntö, jonka on esittänyt mm Peter Bruce joka toimittaa kovan kelin purjehduksen ehkä tunnetuinta opasta "Heavy Weather Sailing" jonka alunperin kirjoitti Adlard Coles. Nyrkkisäännön mukaan jos murtavien aaltojen korkeus on 1/3 vesilinjan pituudesta ja vene joutuu aallon harjan suuntaiseen asentoon on riski että aalto heittää veneen kumoon (jolloin on riski että riki menetetään) ja jos aallon korkeus on 2/3 on todennäköistä että em tilanteessa niin käy.
        Merikelpoisuuden ja koon suhde ei ole mitenkään yksinkertainen, tiettävästi lyhin vene jolla Atlantti on ylitetty oli 1,62 m pitkä mutta väite että perhemiehistön kannalta vneen koolla ei ole mitään tekemistä merikelpoisuuden kanssa on vahvasti liioiteltu.
        Lainaus em kirjasta (s. 289): "Oikein pieni vene näyttäisi onnellisemmalta valtamerillä. Suojatuilla vesillä sillä on oltava varovainen, osittain sen vuoksi että sillä ei ole voimaa päästä vastatuuleen, osittain sen vuoksi että sen pieni yhden tai kahden hengen miehistö joutuu hoitamaan navigoinnin ja ruuanlaiton kuten myös ohjaamisen, merimiestaidot ja purjeiden käsittelyn ja osittain koska suojattujen vesien aallokko, vaikka onkin pienempi kuin valtamerellä, voi olla sille vaarallisempi."


      • Anonyymi
        lisäilijä kirjoitti:

        Olipa älytön teoria. Veneen pituudella ja kaatumisella jonkin kokoisessa sivuaallossa ei ole mitään yhteyttä toisisnsa. Myöskään pituudella ja merikelpoisuudella ei ole mitään lukuyhteyttä. Monissa avomerkisoissa on jokin raja osallistuvan veneen pituudella, mutta onko se älykästä, olennaista tai hyvä mittari, voidaan esittää myös vastineita -tosin, tuolla mittasäännöllä optarit jäävät autojen katoille. Mutta niin jäisivät veneen painon, purjealan, uppouman, miehistön min. määrän tms. muunkin rajan ansiosta.

        Kyllä on, mutta teoria on 1/3 osaa vesilinjanpituudesta on max myötäinen aallokko, joka saattaa kaataa veneen, kun broachaa aalokkoa alasmentäessä....


    • s/y Avec

      Avance 245 on kyllä merikelpoinen vene, mutta merikelpoisuus on tietysti suhteellinen käsite. Mihin vertaat, kun kysyt vain yhden veneen merikelpoisuutta? Inferno 29 on minusta vähemmän merikelpoinen, mutta on silläkin maapallo vaan ympäri kierretty.
      Noista vastauksista voisi päätellä että veneet hajoaa ja peräsimet halkeaa heti, kun avomeri aukeaa. Minun veneeni (AV 24) peräsin on 28 -vuotias, ehkä se joskus vielä hajoaakin, ei ole vielä hajonnut. Laakerit on kylläkin vaihdettu pari kertaa "narinan" takia.
      Minusta Avancen ikävin ominaisuus on märkyys allokossa/luovilla, pärskeitä tulee looraan aika lailla.

    • 14

      Viime kesänä Sipoon selällä päästiin 245:llä 7,9 solmun vauhtiin ja muutenkin Avance kulkee pelkällä henkäyksellä noin 5 solmua, mutta sitten kyllä tökkii vain harvoin pääsee tuollaista 7-8 solmun vauhtia, kyllä Avance on turvallinen vene.

      • Hobiecat

        7,9 solmua Avance 245:llä menee helposti rikki. Nimittäin tiputtamalla tarpeeksi korkealta. Pelkällä henkäyksellä menee about 1 knot rikki.
        Hyvä vene kokoisekseen ja helppo / hyvä purjehtia, mutta jos nopeaksi väittää niin purjehduksesta ei ymmärrä mitään!


      • 11

        Just joo hinattassa sukeltaa jo kuuden solmun jälkeen. Kuten kaikki SAR porukka tietää purkareiden hinaus nopeus on max neliöjuuri veneen pituudesta jalkoina.


      • 3+20

        mutta plaanissa tarkkana, ettei brouchaa!


    • 24

      Eikö nämä ala olla jo Ekokemilla kaikki. Eiköhän ne loputkin lavalla sinne asti kestä.

    • seppomartti

      Kunnoltaan tarkistettu Avance 24 tai 245 on avomerellä merikelpoisempi kuin mikään miehistö. Ensimmäisessä pallon kierrossa meni Sayula Swan 65 maston kautta ympäri. Turha miettiä vesilinjan ja aallon suhdetta vaikka Heavy Weather Sailing on hyvä ja kannattaa lukea. Kaikki purjeveneet voi kaatua kun olosuhteet sattuu kohdalleen ja siihen on yritettävä varautua. Veljeni kävi Riossa 27 jalkaisella ja toinen suunta oli solopurjehdusta. Itse olen Norjan ulkopuolella solopurjehduksella odottanut 27 jalkaisessa luukut suljettuna kaatuuko vai ei. Ei Norlinin veneet mitään järville tuomittuja ole.

    • 28

      Ostin juuri Avance 245. Kaupan mukana ei tullut minkäänlaista omistajan käsikirjaa. Jos joku voisi kopioida minulle sen, olisin hyvin kiitollinen.
      Maksan tietysti postimaksut ja pari kymppiä vaivanpalkkaa.

      • Avance 245 ostaja

        Löytyikö Avance 245 omistajan käsikirjaa. Onko sellaista yleensä olemassa.


      • Todellinen maakrapu
        Avance 245 ostaja kirjoitti:

        Löytyikö Avance 245 omistajan käsikirjaa. Onko sellaista yleensä olemassa.

        Vahvasti epäilen. Sikäli kun tiedän, venettä tehtiin eri mastoilla ja eri koneilla, ja ilmeisesti melkein kaikki muukin vaihteli veneestä toiseen, joten mitäpä sitä omistajan käsikirjaan paljoa jäisi painettavaa?


    • Matti Lappalainen

      Meillä oli aikoinaan Avance 24 pensasisäkoneella. Hyvä vene. Käytiin mm. Tallinnassa ja Tukholman saaristossa. Jos olis vaihtoehtona lähteä sillä tai Transat 650 -veneellä valtamerelle, niin lähtisin Avance 24:lla. Transat 650 on 6,5 m pitkä ja sadat yksinpurjehtijat ovat purjehtineet niillä Ranskasta Brasiliaan. Muutama vuosi sitten saapui Colonin pursiseuralle Panaman kanavalle ruotsalainen yksinpurjehtijalady 6,5 m purkkarilla ja ilmoitti olevansa matkalla Tahitiin. Voi olla, että miehistö on tärkeämpi kuin vene.
      www.snoopy.fi

    • sy Snoopy

      Oli minusta merikelpoinen ja mukava purjehtia. Käytiin Ruotsissa ja Tallinnassa. Saaristoväylillä ketterä.
      www.snoopy.fi

    • Potato123321

      hei olen ollut oja botilla toissä ja työkokemukseni perusteellla voisin sanoa että älä osta avance 245
      Jos haluat mukavasti purjehtivan perheveneen about samaan hintaluokkaan osta sundwind 27

    • semiessieltä

      Hei olen täysin samaa mieltä itse vaihdoin eilen oman avance 245 sundwind 27
      Ja en ole vielä katunut
      Itselläni oli jo aikaisempaa kokemusta sundwindista ja voin sanoa että sw on vakaampi ja helpompi aloittelijalle

    • Seasiantuntijamies

      Hei minä olen muös samaa mieltä. sw 27 on hyvä vene ja parempi kuin Pavaria ja Avanse. Olen töissä Svanilla ja teen isoja veneitä lasikuiduttamalla. Olen siis asiantutija.

    • Sund

      Midäkin oden sidä mieldä, eddä "Sundwind 27" (891 tulosta Googlessa lainausmerkeillä) on dosi hyvä vede.

    • olisehurjaa

      Olen kanssa ollut svaanilla töissä. Yhtenäkin päivänä pomon naama alko vituttamaan, ni porukalla päätettiin kun oltiin silloinkin pienessä pierussa laminoimassa että laminoidaan vittu tyhjä kossupullo vesilinjan kohtaan umpilaminaattiin. Kukaan ei huamannu vaik laitettiin siihen pullon vielä pullopostiakin.

    • JuriLigusEST

      Onko uutisia Avance 245:stä? Itämereltä.

    • JuriEST
    • Hörkki312

      Nyt korkki kiinni. Ja ehkä hoitoon ohjaus.

    • PysähdyMiettimään

      Avance kelpaisi mulle, mutta perhettä on sen verran etteivät mahdu.

      Ehkä 10 vuoden päästä, kun lapset ovat maailmalla. Entisöin 245:n ja pistän viimeisen päälle kuntoon, joka kohdasta, kansitiikkejä myöten - jääkaappi, pirusti ruokaa ja ehkä hyvää punkkua, kasa hyviä leffoja mukaan ja jonnekin piiloon nautiskelemaan elämästä.

      Kallis ja iso ei ole välttämättä mikään oikotie onneen.

      Joskus kannattaa keskustella itsensä kanssa ja kysyä itseltään: "Mikä on tarpeeksi, mikä on hyvä ja riittävä?"

    • Ranetsu

      Näin on. Riitäis mulle hyvin. Muija, joka ei ole pitkä, 152 cm, sanoi, että on liian pieni. Käytiin katsomassa yhtä venettä. Se jäi perseestä kiinni kulkuaukkoon kun on tota ylipainoa, 163 kg. Sanoin veneen myyjälle etä saat pitää.

      • Anonyymi

        Saiko veneen myyjä pitää veneensä, vai pyylevän jumiin jääneen emäntäsi? Ehkä sekä että?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet toisen kanssa

      ...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      225
      1598
    2. Näytit taas lihoneen.

      Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      37
      1459
    3. Kuka teistä on paras nainen

      A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      63
      1299
    4. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1290
    5. Onko jotain mistä

      Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1214
    6. Osaako joku selittää tätä

      Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1199
    7. Jos me joskus nähtäisiin

      niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

      Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

      Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      1002
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

      Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      181
      894
    Aihe