media-assarin koulutus

spibe

Elikkä missä voi opiskella media-assariksi ja millainen koulutus on? Ei taida ala olla kauhean rahaa tuova valinta, mutta kiinnostaisi kovasti :)

9

2425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työtön assistentti

      Ei kannata opiskella. Alan työttömiä on 99% valmistuneista, koska alalle on koulutettu liikaa väkeä ja palkat on todella surkeat.

    • sama

      Samaa mieltä edellisen kanssa. Jos et hingu itse yrittäjäksi tai lähde ulkomaille, niin töitä ei juurikaan ole. Miksi kukaan ottaisi töihin media-assistentin, kun korkeammin koulutettuja medianomeja on heitäkin tolkuttomat määrät työttöminä? Ystäväni valmistui pari vuotta sitten medianomiksi ja on pätkätöissä Helsingissä. Hän on kuulemma onnekas, sillä suurimmalla osalla vuosikurssilaisista ei ole oman alan työtä.

      Tietenkin siinä tapauskessa, että ajattelet assari n koulutusta pohjaksi muille opinnoille, niin voi olla ihan hyvä valinta. Oppiihan siellä kuitenkin kaikkea hyödyllistä. Varo kuitenkin kaikkia perä-hikiän opistoja, sillä niissä ei välttämättä ole laitteisto ja opettajat kovin tasokkaita. Esim. Tampereen ammattiopisto (vai mikä se nyt onkaan nimeltään) on luultavasti hyvä valinta.

    • ope

      Elokuva- ja televisioalan media-assistenttien palkat löytyvät täältä: http://www.teme.fi/PALKAT/eloktyo.htm

      Assistentit kuuluvat palkkaryhmiin 2 ja 3. Palkat eivät kuitenkaan riipu koulutuksesta, vaan työtehtävistä. Mikäli media-assistentti toimii vaikkapa musiikkivideon tai dokumentin pääasiallisena kuvaajana, on myös palkkaus sen mukainen. Työtehtävät eivät ole koulutuksesta kiinni.

      Helsingissä media-assistentin tutkinnon suorittaneista 30 prosenttia sijoittuu alalle koulun jälkeen. Noin 30 prosenttia jatkaa opintojaan, noin 30 prosenttia pitää välivuoden (tähän kuuluvat mm. armeijaan menevät miehet) ja noin 10 prosentista ei ole tietoja.

      Fakta on myös, että parhaat työllistyvät. Jokaisesta opettamastani 16 hengen ryhmästä 5-6 tulee varmasti alalle ja saa ihan hyvän työpaikan. Kaikille ei kuitenkaan ikävä kyllä koskaan selviä, että media-ala on ihan oikeasti raskas ala, jossa menestyäkseen täytyy olla aktiivinen ja omatoiminen - teknisestä osaamisesta puhumattakaan.

      Mikäli haluat oikeasti alalle, todellakin vältä "Takahikiän opistoja". Mikäli opettajasi on 70-luvun filmitekniikkaan jämähtänyt alan firmoista lemput saanut juoppo, voi olla ettei sijoittumisesi ole enää välttämättä edes sinusta itsestäsi kiinni. Toinen ääripää on sitten se mediakasvatuksesta gradunsa tehnyt nuori opettaja, jonka alan kokemus rajoittuu kotikunnan esittelyvideon editointiin. Pedagoginen pätevyys ei vielä kerro mitään ammattiaineopettajan osaamisesta.

      Valitse oppilaitos, jonka opettajat ovat myös aktiiveja alan tekijöitä. Heillä on paras tatsi tämän päivän tekemiseen. Ole kriittinen ja tee testi: katso netistä ko. oppilaitoksen ammattiaineopettajat ja pistä googlaten, mitä tietoja opettajista löytyy.

      Oppilaitosten suhteen kannattaa todellakin olla kriittinen. Monissa "Takahikiän opistoissakin" on huippulaitteet. Niistä ei kuitenkaan ole juurikaan hyötyä, mikäli opettajat eivät tiedä, millaisia tuotteita niillä tehdään. Pelkkä tekninen osaaminen kun ei ikävä kyllä työllistä, vaan myös media-assistentin tehtävissä sisältötuotannon tajuaminen, se MITEN ja MIKSI asioita tehdään on oleellista.

      Hyvä oppilaitos takaa hyvän pohjan sekä ammattiin että jatko-opintoihin. Se miten vietät seuraavat kolme vuotta elämästäsi voivat olla ratkaisevia vuosia, joten kannattaa ottaa selvää, mihin on pyrkimässä.

    • Älä masennu, yritä rohkeasti

      Tuossa joku kirjoitti että media-assistentin koulutus tuo palkkaa tehtävän mukaan ja se on totista totta. Ei pidä uskoa kaikkiin valittajiin. Itse valmistuin media-assistentiksi kaksi vuotta sitten ja tällä hetkellä toimin sanomalehdessä tuottajana, aikaisemmin olin toimittajan tuuraaja. Palkka on tehtävän, ei koulutukseni mukainen, tällä hetkellä peruspalkka hiukan yli 2400 euroa kuussa ja siihen tulevat sitten päälle vuorolisät tarvittaessa. Toimittajana palkkani oli muutaman satasen alempi, mutta vuorotyöstä tuli vastaavasti noin 600 euroa kuussa peruspalkan päälle. Samassa työpaikassa on sivutaittajana media-assistentti, joka valmistunut kanssani yhtä aikaa, ja hän tekee taittotyötä hiukan pienemmällä palkalla mutta hänelle tulee vastaavasti paljon enemmän sunnuntai- ja iltalisiä.

      • on tämä

        Totuus on kuitenkin se, että työttömäksi joudut aivan varmasti. Tiedän kokemuksesta.
        Ja jos satut löytämään töitä palkka on max 1400e/kk


    • Kerttu leppänen

      Itse olen media-assistentti ja opiskelin Pohjois-Karjalna ammattiopistossa, Outokummussa. Sieltä on tosi moni halukas saanut töitä ihan jo senkin takia, että kouluaikana oikeasti tehdään OIKEITA töitä. Siellä on oma tv-kanava ja radioasema ja siellä tehdään niihin ohjelmaa paljon muuta. Itse olen tehnyt tunti- ja määräaikaisuuksia heti valmistumisen jälkeen, mutta otin koulun tosissani ja käytin työharjoittelun hyödyksi.

      Se on kyllä myönnettävä, että vaikka töitä tällä alalla on huomattavasti vähemmän, kuin tekijöitä, niin tilastoja kyllä huonontaa ne kaikki vetelykset, jotka keksivät eivät sitten osaakaan tehdä mitään, mutta paperit on kädessä kumminkin.

      Tää homma on paitsi itsestä myös tuurista kiinni.

      • Okulle

        Voin sanoa, että ko. oppilaitos antaa valmiudet tv-työhön jos vain itse haluaa. Itse valmistuin vuonna 2001 ja puolen vuoden päästä pääsin Ylelle hommiin ja siitä asti oon ollu YLE:llä täyspäiväisesti, vakinaisteittiin vuosi sitten. Ei se koulutus vaan oma-aloitteisuus ja aktiivisuus. Pikku vinkkinä, että työharjoittelu kannattaa tehdä hyvässä paikassa, se avaa ovia.


      • Huippukoulu

        Itsekin Outokummun media-assareita! Koulun eduksi luettakoon oikeiden töiden tekeminen ja loistavat mahdollisuudet tehdä paljon työharjoitteluja, joissa saa työkokemusta ja referenssejä jatkoa varten. Oikeita asiakastöitä tehtiin opiskelujen ohessa ja omia mielenkiinnon kohteita pystyi painottamaan. Opetus oli ammattitaitoista ja tilat ja koneistot ajantasalla.

        Suoraan koulunpenkiltä pääsin suuren kansainvälisen firman palvelukseen, joka ei kuitenkaan ollut minun juttuni ja tällä hetkellä toiminkin yksityisyrittäjänä omassa mainosalan yrityksessä :)

        Suosittelen lämpimästi! Eihän mikään koulu ihmeitä tee, mutta kiinnostuneille ja aktiivisille ihmisille Outokumpu tarjoaa varmasti loistavat välineet jatkoa ajatellen.


    • assari HEWHEHEHHEHH

      HOHOOH HOH HO HO HO HO H
      IHIIHIHI IH IH> HI>HII>IHIH
      HUHUHUUUHUHU H
      AAHHYAHAHAHHAHAA

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      8109
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4592
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2230
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2119
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1935
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1805
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1736
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1716
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe